Pomysł na biznes:
Od garażu do fabryki - Jak założyć firmę wspierającą budownictwo – historia sukcesu sprzedaży bram garażowych i okien

Podejmij wyzwanie
Odwaga i pasja
Czujesz, że Twoja zawodowa droga nie zmierza w dobrym kierunku? Bądź sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Znajdź dla siebie miejsce w biznesie i wypłyń na szerokie wody. Wystarczy, że wykorzystasz swoje mocne strony i włożysz w pracę wiele pasji. Znajdź w sobie odwagę, by zacząć i siłę, by utrzymać się na rynku.
Wiśniowski to marka, która od wielu lat produkuje okna, drzwi oraz bramy. Jej właściciel z powodzeniem prowadzi duże przedsiębiorstwo. Jak sobie radzi? Na czym opiera swoją działalność? Dowiedz się więcej o jego sposobie na sukces!
Dla kogo?
- Dla zainteresowanych branżą budowlaną,
- Dla osób z wykształceniem budowlanym, architektów, itp.
- Dla pasjonatów nowych technologii w budownictwie,
Zanim zaczniesz
- Poznaj specyfikę branży – budownictwo, sprawdź, jakie trendy dotyczą tego sektora
- Wybierz swoją grupę docelową – czy mają to być klienci indywidualni, którzy budują własny dom, czy duże przedsiębiorstwa zajmujące się budynkami biurowymi? A może masz w zanadrzu co nieco dla każdej z tych grup?
- Zastanów się, czy będziesz produkował własne produkty, czy raczej na początku skupisz się na prowadzeniu przedstawicielstwa producenta czy po prostu sklepu.
Wytrwałość w dążeniu do celu i otwarty umysł to klucz do sukcesu w biznesie. Chęć nieustannego rozwoju, cierpliwość i pokora to cechy, którymi może pochwalić się Andrzej – twórca marki Wiśniowski.
Ciągłe poszerzanie wiedzy jest obowiązkiem każdego odpowiedzialnego przedsiębiorcy. Jeżeli nigdy nie stoisz w miejscu i cały czas zgłębiasz tajniki swojej branży, idziesz w dobrym kierunku. Bądź zawsze na bieżąco, by sprawnie i skutecznie zarządzać swoją firmą. Dzięki temu drzwi do wielkiego świata biznesu staną przed Tobą otworem!

Liczy się pomysł
Trudne początki kształtują charakter
Firma Wiśniowski produkuje okna, drzwi i bramy garażowe. Znana jest z wysokiej jakości produktów, które można obecnie kupić w wielu miejscach w Europie. Andrzej otworzył swoją firmę w latach 80., kiedy w Polsce rynek automatycznych bram garażowych w zasadzie nie istniał. Obecnie Wiśniowski oferuje szeroki asortyment, a jego klientami są osoby prywatne i duże firmy.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z wytrwałego dążenia do celu
Andrzej ma na swoim koncie dwie nieudane inwestycje – firmę ogrodniczą i transportową. Pomimo porażek nie poddał się i postanowił spróbować jeszcze raz. Wszak do trzech razy sztuka! To właśnie ta nieustępliwość i umiejętność uczenia się na swoich błędach zaprowadziła go na sam szczyt świata biznesu. Pierwszą bramę automatyczną skonstruował własnoręcznie. Elektryczne zamki szyfrowe wykorzystał do tego, by wpisując kod, otwierać bramę zdalnie. Prototyp nie był jednak idealny. Aby zamknąć wjazd, trzeba było użyć siły własnych mięśni i zrobić to tradycyjnym sposobem. Właściciel firmy nie spoczął jednak na laurach i bez ustanku rozwijał i ulepszał swój produkt. Dzięki temu jego jakość doceniana jest zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. A Andrzej zdobył tytuł Przedsiębiorcy Roku 2013.
Dla kogo produkujesz swój towar? – określ grupę docelową!
Otwierając swoją pierwszą firmę, możesz czuć się zagubiony. Pamiętaj jednak, że jest jedna rzecz, o której nie możesz zapomnieć, jeżeli chcesz, by biznes utrzymał się na rynku. Określ swoją grupę docelową – innymi słowy – zastanów się, komu chcesz sprzedawać swój produkt. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dopasować jego parametry do potrzeb klientów. Działania marketingowe także będą znacznie skuteczniejsze. Firma Wiśniowski oferuje swoje produkty zarówno klientom prywatnym, jak i przemysłowym. Dzięki własnej fabryce oferuje towar wysokiej jakości – nawet przy dużej liczbie zamówień. Jeżeli dopiero zaczynasz, a Twoje możliwości są zacznie skromniejsze niż te, którymi może pochwalić się prezentowana firma, zacznij od realizowania mniejszych zleceń, np. tych dotyczących produktów do domów jednorodzinnych. Dostosowując swoją ofertę do aktualnych warunków w Twojej firmie, nie porwiesz się z motyką na słońce, lecz zyskasz dobrą renomę i możliwość rozwinięcia się w przyszłości.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Przekraczaj mentalne i geograficzne granice – szukaj nowych rynków zbytu dla swoich produktów
Firma Wiśniowski jest polskim biznesem. Jej właściciel konsekwentnie realizuje plan nieustannego rozwoju. Aby nie stać w miejscu, zebrał się na odwagę i śmiało wkroczył na inne rynki europejskie. Obecnie bramy, furtki, drzwi czy okna Wiśniowski mogą kupować konsumenci z m.in. Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii. Aż 25% przychodów firmy to właśnie eksport do innych krajów. Widzisz? Warto zrobić ten krok!
Bacznie obserwujesz rodzimy rynek, by nie przegapić momentu, kiedy stanie się nasycony? To dobra droga! To właśnie te firmy, których właściciele przyglądają się sytuacji na bieżąco, mają szansę na największy sukces. Gdy zdarzy się tak, że zwiększenie sprzedaży we własnym kraju jest już niemożliwe, postaw na rozwój na innych rynkach. Jeżeli Twój produkt charakteryzuje się wysoką jakością i uczciwą ceną, możesz bez obaw i kompleksów stanąć w szranki z konkurencyjnymi firmami z wielu miejsc na całym świecie. Nie bój się eksportu. To właśnie on jest kluczem do dużego i stabilnego biznesu. Bądź jednak ostrożny i nie rzucaj się na głęboką wodę bez odpowiedniego przygotowania – niestety, takie działania mogę przynieść więcej szkody niż pożytku.
Japoński sposób na biznes – małe kroki, by cieszyć się dużym sukcesem
Właściciel firmy Wiśniowski wie o tym, że aby osiągnąć sukces trzeba być pokornym i chętnym do nieustannej nauki. Inspiracji do rozwoju własnego biznesu szukał nawet… w dalekiej Japonii. To właśnie tam podpatrzył metodę małych kroczków, którą stosuje do dzisiaj. Plany dotyczące rozwoju firmy przygotowywane są na najbliższych pięć lat. Po upływie roku, tworzone są koncepcje działania na kolejny rok. Dzięki zastosowaniu tej metody zawsze trzymasz rękę na pulsie, a wszystkie Twoje decyzje biznesowe są dobrze przemyślane.
Wiedza to potęga
Dostosuj produkt do obowiązujących przepisów
Okna i drzwi stosowane w budynkach mieszkalnych podlegają bardzo surowym restrykcjom. Muszą one spełniać aktualnie obowiązujące założenia. Co to oznacza?
- Okna i drzwi muszą być energooszczędne – w trosce o środowisko naturalne zaostrzono przepisy mówiące o „uciekaniu” ciepła z budynków.
- Niski współczynnik przenikania ciepła - od stycznia 2017 roku współczynnik przenikania ciepła w oknach elewacyjnych nie może przekraczać 1,1 W/(m²*K). W 2021 przepisy te zostaną zaostrzone.

Bez tego ani rusz
Obsługa klienta od A do Z
Kompleksowa obsługa klienta to podstawa, jeżeli pretendujesz do miana profesjonalnej i godnej polecenia firmy. Zatroszcz się więc o osoby zamawiające Twoje produkty już od samego początku. Zaoferuj pomoc w doborze rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Zaproponuj klika możliwości, pokaż katalogi i zrealizowane inwestycje. Przy dużych zamówieniach możesz pokusić się o rabat. Pamiętaj też, że dostawa zamówienia powinna być bezproblemowa i punktualna – to bardzo ważne podczas budowania dobrej relacji z klientem. Firma Wiśniowski oferuje także serwis, dzięki czemu kupujący mogą skorzystać z fachowej obsługi technicznej zarówno w czasie gwarancji, jak i po jej upłynięciu.
Warto wiedzieć
Dotrzyj do potencjalnych klientów – efektywna reklama to najlepsza pomoc w biznesie
Jeżeli chcesz zaistnieć w świadomości klientów i dziarskim krokiem wkroczyć na rynek (polski czy zagraniczny), reklama z pewnością Ci w tym pomoże. Obecnie istnieje wiele form prezentowania swojej oferty.
- Google AdWords – linki sponsorowane, które wyświetlają się w wyszukiwarce oraz na stronach partnerskich.
- Pozycjonowanie (SEO) – umieszczenie witryny swojej firmy na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarki. W tym celu tworzy się teksty zawierające słowa kluczowe oraz linki do Twojego serwisu.
- Media społecznościowe – darmowy i skuteczny sposób budowania relacji z klientami. Poprzez konta w social mediach poinformujesz szerokie grono zainteresowanych osób o atrakcyjnych ofertach albo nowym asortymencie.
- Targi branżowe – najlepszy sposób, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Podczas prezentacji swoich towarów możesz wykazać się profesjonalizmem oraz talentem do sprzedaży.
Innowacja – drugie imię Twojego biznesu
Jeżeli chcesz wieść prym w swojej branży, nie możesz stać w miejscu. W biegu po palmę pierwszeństwa liczy się profesjonalizm, uczciwa cena i właśnie innowacyjność. Nieustanne prace nad ulepszaniem swoich produktów i tworzenie nowych, niedostępnych nigdzie indziej rozwiązań, to coś co przybliży Cię do zajęcia pierwszego miejsca na podium w każdej dziedzinie biznesu. Nie myśl schematami i otwórz się na nowinki technologiczne, dzięki czemu zwrócisz uwagę potencjalnych klientów, a Twój produkt stanie się dla nich najlepszym z możliwych wyborów.
Mocnymi stronami firmy Wiśniowski są nowoczesna, w pełni zautomatyzowana i stale kontrolowana linia produkcyjna oraz unikalny System DUPLEX. Zapewnia on wysoki poziom odporności produktów na działanie warunków atmosferycznych i czasu dzięki dwóm powłokom konwersyjnym: fosforanowej i silanowej. Zastosowanie tej metody wyróżnia firmę Wiśniowski na tle konkurencji.
Jak porażkę przekuć w sukces?
Na drodze każdego właściciela firmy mogą pojawić się trudności. Jak radzić sobie z drobnymi potknięciami i spektakularnymi porażkami? Andrzej – twórca marki Wiśniowski – także ma na swoim koncie nieudane inwestycje. Poświęcił on bardzo wysoką kwotę na zakup zagranicznej maszyny. Dzięki niej jego produkty miały zdeklasować konkurencję. Gdy jego biznesowi rywale dowiedzieli się o tym, znacznie obniżyli ceny oferowanych przez siebie towarów. Sprawiło to, że inwestycja okazała się zupełnie nieopłacalna. Właściciel firmy Wiśniowski nie poddał się i nabrał pokory. Teraz staranniej planuje swoje biznesowe ruchy, by uniknąć podobnych niepowodzeń.
Od trudnych początków do wielkiego pracodawcy
Pierwszą siedzibą firmy Wiśniowski był garaż właściciela. To właśnie w nim powstawały prototypy bram automatycznych. W miarę rozwoju biznesu, lokalizacja została zmieniona na stodołę, ponieważ ta miała znacznie większy metraż niż skromny garaż. Obecnie marka ma własną fabrykę, która wygląda jak obraz przyszłości. Nowoczesna linia produkcyjna nie byłaby jednak nic warta, gdyby nie pracujący w Wiśniowskim specjaliści. To właśnie oni tworzą tę markę i sprawiają, że nieustannie się rozwija. Aktualnie firma zatrudnia już 1200 osób – operatorów sprzętów w fabryce, specjalistów od marketingu, projektantów, monterów, sprzedawców, automatyków, konstruktorów czy ślusarzy. Wiśniowski zapewnia stabilne zatrudnienie oraz wygodne warunki pracy, ponieważ właściciel wie, że największą wartością firmy są jej pracownicy. Stale oferuje im szkolenia, dzięki którym podnoszą swoje kwalifikacje. Poprzez praktyki studenckie i staże wpiera także młode osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę na rynku pracy. Ci, którzy wyróżnią się swoimi umiejętnościami, mogą liczyć na stałą posadę w firmie.

A to ciekawe…
Troszcz się o innych – bądź odpowiedzialny społecznie
Osoby zarządzające firmą Wiśniowski doskonale wiedzą o tym, że tak duży przedsiębiorca musi być odpowiedzialny społecznie. Od lat więc marka ta wspiera różne inicjatywy, które mają za zadanie podnieść komfort życia najbardziej potrzebujących. Ostatnio Wiśniowski wraz ze swoimi partnerami handlowymi wsparł fundację Schola Cordis, która zbiera pieniądze, by nieść pomoc małym pacjentom Kliniki Kardiochirurgii Dziecięcej w Krakowie. Firma dba także o przyrodę. Ocynkownia marki pracuje w trybie bezściekowym, co sprawia, że zanieczyszczenia z fabryki są ściśle kontrolowane i nie trafiają bezpośrednio środowiska naturalnego.
Jak być odpowiedzialnym społecznie?
Troszcz się o środowisko naturalne – zrób wszystko, by produkcja towarów oferowanych przez Twoją firmę jak najmniej szkodziła naturze. Stosuj energooszczędne rozwiązania i oszczędzaj wodę.
- Angażuj się w akcje charytatywne – pomagaj tym, którzy potrzebują Twojego wsparcia. Przeznacz część dochodów firmy na stypendia dla zdolnej młodzieży czy opiekę nad zagrożonymi gatunkami zwierząt żyjących w Polsce – dbaj o to, co jest bliskie Twojemu sercu i wartościom.
- Wspieraj lokalną społeczność – nie zapominaj o swoich sąsiadach. Włączaj się w akcje pobliskich domów kultury lub szkół.
Pożyczka – czy warto?
Pierwsze kroki w biznesie bywają trudne. Także pod względem finansowym. Jeżeli nie masz odłożonej pokaźnej kwoty, rozważ wzięcie pożyczki, która pomoże Ci rozwinąć skrzydła i rozkręcić firmę.
Andrzej – założyciel marki Wiśniowski – nie bał się takich kroków. To właśnie dzięki pożyczonym pieniądzom stał się właścicielem własnej ocynkowni. Kredyty na jej budowę i dwie linie produkcyjne były dobrze przemyślanymi ruchami. Dzięki temu, że decyzje o tego typu pomocy nie były pochopne, a pieniądze z rozmysłem rozdysponowane, pożyczki wspomogły rozwój biznesu i wyniosły go na nowy poziom. Zastanów się, czy taki rodzaj finansowania inwestycji jest dla Ciebie korzystny i – jeżeli podejmiesz decyzję o wzięciu kredytu – dokładnie zaplanuj swoje dalsze ruchy, by Twoja firma zyskała na tym jak najwięcej.
Warto wiedzieć
Modułowość – postaw na sprzedaż komplementarną
Sprzedaż komplementarna, zwana także cross-sellingiem, to skuteczna metoda zwiększania obrotu w firmie. Zastanawiasz się na czym polega? To bardzo proste. Do każdego produktu kupowanego w Twoim sklepie warto zaproponować także inny, który może przydać się klientom. Jeżeli ktoś planuje zakup bramy garażowej do nowo wybudowanego domu, zaoferuj mu, np. doskonałej jakości ogrodzenia.
W ofercie firmy Wiśniowski znajdują się produkty modułowe, które można ze sobą łączyć jak LEGO. W ten sposób marka zachęca klienta do dalszego korzystania z jej asortymentu, co przekłada się na realne zyski.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?