Pomysł na biznes:

Od garażu do fabryki - Jak założyć firmę wspierającą budownictwo – historia sukcesu sprzedaży bram garażowych i okien

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Sprzedaż
  • Motoryzacja
  • Budownictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Odwaga i pasja

Czujesz, że Twoja zawodowa droga nie zmierza w dobrym kierunku? Bądź sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Znajdź dla siebie miejsce w biznesie i wypłyń na szerokie wody. Wystarczy, że wykorzystasz swoje mocne strony i włożysz w pracę wiele pasji. Znajdź w sobie odwagę, by zacząć i siłę, by utrzymać się na rynku.

Wiśniowski to marka, która od wielu lat produkuje okna, drzwi oraz bramy. Jej właściciel z powodzeniem prowadzi duże przedsiębiorstwo. Jak sobie radzi? Na czym opiera swoją działalność? Dowiedz się więcej o jego sposobie na sukces!

icon

Dla kogo?

  • Dla zainteresowanych branżą budowlaną,
  • Dla osób z wykształceniem budowlanym, architektów, itp.
  • Dla pasjonatów nowych technologii w budownictwie,

 

icon

Zanim zaczniesz

  • Poznaj specyfikę branży – budownictwo, sprawdź, jakie trendy dotyczą tego sektora
  • Wybierz swoją grupę docelową – czy mają to być klienci indywidualni, którzy budują własny dom, czy duże przedsiębiorstwa zajmujące się budynkami biurowymi? A może masz w zanadrzu co nieco dla każdej z tych grup?
  • Zastanów się, czy będziesz produkował własne produkty, czy raczej na początku skupisz się na prowadzeniu przedstawicielstwa producenta czy po prostu sklepu.

Wytrwałość w dążeniu do celu i otwarty umysł to klucz do sukcesu w biznesie. Chęć nieustannego rozwoju, cierpliwość i pokora to cechy, którymi może pochwalić się Andrzej – twórca marki Wiśniowski. 

Ciągłe poszerzanie wiedzy jest obowiązkiem każdego odpowiedzialnego przedsiębiorcy. Jeżeli nigdy nie stoisz w miejscu i cały czas zgłębiasz tajniki swojej branży, idziesz w dobrym kierunku. Bądź zawsze na bieżąco, by sprawnie i skutecznie zarządzać swoją firmą. Dzięki temu drzwi do wielkiego świata biznesu staną przed Tobą otworem!

artcile

Liczy się pomysł

Trudne początki kształtują charakter

Firma Wiśniowski produkuje okna, drzwi i bramy garażowe. Znana jest z wysokiej jakości produktów, które można obecnie kupić w wielu miejscach w Europie.  Andrzej otworzył swoją firmę w latach 80., kiedy w Polsce rynek automatycznych bram garażowych w zasadzie nie istniał. Obecnie Wiśniowski oferuje szeroki asortyment, a jego klientami są osoby prywatne i duże firmy.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z wytrwałego dążenia do celu

Andrzej ma na swoim koncie dwie nieudane inwestycje – firmę ogrodniczą i transportową. Pomimo porażek nie poddał się i postanowił spróbować jeszcze raz. Wszak do trzech razy sztuka! To właśnie ta nieustępliwość i umiejętność uczenia się na swoich błędach zaprowadziła go na sam szczyt świata biznesu. Pierwszą bramę automatyczną skonstruował własnoręcznie. Elektryczne zamki szyfrowe wykorzystał do tego, by wpisując kod, otwierać bramę zdalnie. Prototyp nie był jednak idealny. Aby zamknąć wjazd, trzeba było użyć siły własnych mięśni i zrobić to tradycyjnym sposobem. Właściciel firmy nie spoczął jednak na laurach i bez ustanku rozwijał i ulepszał swój produkt. Dzięki temu jego jakość doceniana jest zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. A Andrzej zdobył tytuł Przedsiębiorcy Roku 2013.

Dla kogo produkujesz swój towar? – określ grupę docelową!


Otwierając swoją pierwszą firmę, możesz czuć się zagubiony. Pamiętaj jednak, że jest jedna rzecz, o której nie możesz zapomnieć, jeżeli chcesz, by biznes utrzymał się na rynku. Określ swoją grupę docelową – innymi słowy – zastanów się, komu chcesz sprzedawać swój produkt. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dopasować jego parametry do potrzeb klientów. Działania marketingowe także będą znacznie skuteczniejsze. Firma Wiśniowski oferuje swoje produkty zarówno klientom prywatnym, jak i przemysłowym. Dzięki własnej fabryce oferuje towar wysokiej jakości – nawet przy dużej liczbie zamówień. Jeżeli dopiero zaczynasz, a Twoje możliwości są zacznie skromniejsze niż te, którymi może pochwalić się prezentowana firma, zacznij od realizowania mniejszych zleceń, np. tych dotyczących produktów do domów jednorodzinnych. Dostosowując swoją ofertę do aktualnych warunków w Twojej firmie, nie porwiesz się z motyką na słońce, lecz zyskasz dobrą renomę i możliwość rozwinięcia się w przyszłości. 

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Przekraczaj mentalne i geograficzne granice – szukaj nowych rynków zbytu dla swoich produktów

Firma Wiśniowski jest polskim biznesem. Jej właściciel konsekwentnie realizuje plan nieustannego rozwoju. Aby nie stać w miejscu, zebrał się na odwagę i śmiało wkroczył na inne rynki europejskie. Obecnie bramy, furtki, drzwi czy okna Wiśniowski mogą kupować konsumenci z m.in. Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii. Aż 25% przychodów firmy to właśnie eksport do innych krajów. Widzisz? Warto zrobić ten krok!

icon

Bacznie obserwujesz rodzimy rynek, by nie przegapić momentu, kiedy stanie się nasycony? To dobra droga! To właśnie te firmy, których właściciele przyglądają się sytuacji na bieżąco, mają szansę na największy sukces. Gdy zdarzy się tak, że zwiększenie sprzedaży we własnym kraju jest już niemożliwe, postaw na rozwój na innych rynkach. Jeżeli Twój produkt charakteryzuje się wysoką jakością i uczciwą ceną, możesz bez obaw i kompleksów stanąć w szranki z konkurencyjnymi firmami z wielu miejsc na całym świecie. Nie bój się eksportu. To właśnie on jest kluczem do dużego i stabilnego biznesu. Bądź jednak ostrożny i nie rzucaj się na głęboką wodę bez odpowiedniego przygotowania – niestety, takie działania mogę przynieść więcej szkody niż pożytku.

Japoński sposób na biznes – małe kroki, by cieszyć się dużym sukcesem

Właściciel firmy Wiśniowski wie o tym, że aby osiągnąć sukces trzeba być pokornym i chętnym do nieustannej nauki. Inspiracji do rozwoju własnego biznesu szukał nawet… w dalekiej Japonii. To właśnie tam podpatrzył metodę małych kroczków, którą stosuje do dzisiaj. Plany dotyczące rozwoju firmy przygotowywane są na najbliższych pięć lat. Po upływie roku, tworzone są koncepcje działania na kolejny rok. Dzięki zastosowaniu tej metody zawsze trzymasz rękę na pulsie, a wszystkie Twoje decyzje biznesowe są dobrze przemyślane.

icon

Wiedza to potęga

Dostosuj produkt do obowiązujących przepisów

Okna i drzwi stosowane w budynkach mieszkalnych podlegają bardzo surowym restrykcjom. Muszą one spełniać aktualnie obowiązujące założenia. Co to oznacza?

  • Okna i drzwi muszą być energooszczędne – w trosce o środowisko naturalne zaostrzono przepisy mówiące o „uciekaniu” ciepła z budynków.
  • Niski współczynnik przenikania ciepła - od stycznia 2017 roku współczynnik przenikania ciepła w oknach elewacyjnych nie może przekraczać 1,1 W/(m²*K). W 2021 przepisy te zostaną zaostrzone.
artcile

Bez tego ani rusz

Obsługa klienta od A do Z

Kompleksowa obsługa klienta to podstawa, jeżeli pretendujesz do miana profesjonalnej i godnej polecenia firmy. Zatroszcz się więc o osoby zamawiające Twoje produkty już od samego początku. Zaoferuj pomoc w doborze rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Zaproponuj klika możliwości, pokaż katalogi i zrealizowane inwestycje. Przy dużych zamówieniach możesz pokusić się o rabat. Pamiętaj też, że dostawa zamówienia powinna być bezproblemowa i punktualna – to bardzo ważne podczas budowania dobrej relacji z klientem. Firma Wiśniowski oferuje także serwis, dzięki czemu kupujący mogą skorzystać z fachowej obsługi technicznej zarówno w czasie gwarancji, jak i po jej upłynięciu.

icon

Warto wiedzieć

Dotrzyj do potencjalnych klientów – efektywna reklama to najlepsza pomoc w biznesie

Jeżeli chcesz zaistnieć w świadomości klientów i dziarskim krokiem wkroczyć na rynek (polski czy zagraniczny), reklama z pewnością Ci w tym pomoże. Obecnie istnieje wiele form prezentowania swojej oferty.

  • Google AdWords – linki sponsorowane, które wyświetlają się w wyszukiwarce oraz na stronach partnerskich.
  • Pozycjonowanie (SEO) – umieszczenie witryny swojej firmy na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarki. W tym celu tworzy się teksty zawierające słowa kluczowe oraz linki do Twojego serwisu.
  • Media społecznościowe – darmowy i skuteczny sposób budowania relacji z klientami. Poprzez konta w social mediach poinformujesz szerokie grono zainteresowanych osób o atrakcyjnych ofertach albo nowym asortymencie. 
  • Targi branżowe – najlepszy sposób, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Podczas prezentacji swoich towarów możesz wykazać się profesjonalizmem oraz talentem do sprzedaży.

Innowacja – drugie imię Twojego biznesu

Jeżeli chcesz wieść prym w swojej branży, nie możesz stać w miejscu. W biegu po palmę pierwszeństwa liczy się profesjonalizm, uczciwa cena i właśnie innowacyjność. Nieustanne prace nad ulepszaniem swoich produktów i tworzenie nowych, niedostępnych nigdzie indziej rozwiązań, to coś co przybliży Cię do zajęcia pierwszego miejsca na podium w każdej dziedzinie biznesu. Nie myśl schematami i otwórz się na nowinki technologiczne, dzięki czemu zwrócisz uwagę potencjalnych klientów, a Twój produkt stanie się dla nich najlepszym z możliwych wyborów. 

Mocnymi stronami firmy Wiśniowski są nowoczesna, w pełni zautomatyzowana i stale kontrolowana linia produkcyjna oraz unikalny System DUPLEX. Zapewnia on wysoki poziom odporności produktów na działanie warunków atmosferycznych i czasu dzięki dwóm powłokom konwersyjnym: fosforanowej i silanowej. Zastosowanie tej metody wyróżnia firmę Wiśniowski na tle konkurencji. 

Jak porażkę przekuć w sukces?

Na drodze każdego właściciela firmy mogą pojawić się trudności. Jak radzić sobie z drobnymi potknięciami i spektakularnymi porażkami? Andrzej – twórca marki Wiśniowski – także ma na swoim koncie nieudane inwestycje. Poświęcił on bardzo wysoką kwotę na zakup zagranicznej maszyny. Dzięki niej jego produkty miały zdeklasować konkurencję. Gdy jego biznesowi rywale dowiedzieli się o tym, znacznie obniżyli ceny oferowanych przez siebie towarów. Sprawiło to, że inwestycja okazała się zupełnie nieopłacalna. Właściciel firmy Wiśniowski nie poddał się i nabrał pokory. Teraz staranniej planuje swoje biznesowe ruchy, by uniknąć podobnych niepowodzeń.

Od trudnych początków do wielkiego pracodawcy

Pierwszą siedzibą firmy Wiśniowski był garaż właściciela. To właśnie w nim powstawały prototypy bram automatycznych. W miarę rozwoju biznesu, lokalizacja została zmieniona na stodołę, ponieważ ta miała znacznie większy metraż niż skromny garaż. Obecnie marka ma własną fabrykę, która wygląda jak obraz przyszłości. Nowoczesna linia produkcyjna nie byłaby jednak nic warta, gdyby nie pracujący w Wiśniowskim specjaliści. To właśnie oni tworzą tę markę i sprawiają, że nieustannie się rozwija. Aktualnie firma zatrudnia już 1200 osób – operatorów sprzętów w fabryce, specjalistów od marketingu, projektantów, monterów, sprzedawców, automatyków, konstruktorów czy ślusarzy. Wiśniowski zapewnia stabilne zatrudnienie oraz wygodne warunki pracy, ponieważ właściciel wie, że największą wartością firmy są jej pracownicy. Stale oferuje im szkolenia, dzięki którym podnoszą swoje kwalifikacje. Poprzez praktyki studenckie i staże wpiera także młode osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę na rynku pracy. Ci, którzy wyróżnią się swoimi umiejętnościami, mogą liczyć na stałą posadę w firmie. 

artcile

A to ciekawe…

Troszcz się o innych – bądź odpowiedzialny społecznie

Osoby zarządzające firmą Wiśniowski doskonale wiedzą o tym, że tak duży przedsiębiorca musi być odpowiedzialny społecznie. Od lat więc marka ta wspiera różne inicjatywy, które mają za zadanie podnieść komfort życia najbardziej potrzebujących. Ostatnio Wiśniowski wraz ze swoimi partnerami handlowymi wsparł fundację Schola Cordis, która zbiera pieniądze, by nieść pomoc małym pacjentom Kliniki Kardiochirurgii Dziecięcej w Krakowie. Firma dba także o przyrodę. Ocynkownia marki pracuje w trybie bezściekowym, co sprawia, że zanieczyszczenia z fabryki są ściśle kontrolowane i nie trafiają bezpośrednio środowiska naturalnego.

icon

Jak być odpowiedzialnym społecznie?

Troszcz się o środowisko naturalne – zrób wszystko, by produkcja towarów oferowanych przez Twoją firmę jak najmniej szkodziła naturze. Stosuj energooszczędne rozwiązania i oszczędzaj wodę.

  • Angażuj się w akcje charytatywne – pomagaj tym, którzy potrzebują Twojego wsparcia. Przeznacz część dochodów firmy na stypendia dla zdolnej młodzieży czy opiekę nad zagrożonymi gatunkami zwierząt żyjących w Polsce – dbaj o to, co jest bliskie Twojemu sercu i wartościom.
  • Wspieraj lokalną społeczność – nie zapominaj o swoich sąsiadach. Włączaj się w akcje pobliskich domów kultury lub szkół.

Pożyczka – czy warto?

Pierwsze kroki w biznesie bywają trudne. Także pod względem finansowym. Jeżeli nie masz odłożonej pokaźnej kwoty, rozważ wzięcie pożyczki, która pomoże Ci rozwinąć skrzydła i rozkręcić firmę. 

Andrzej – założyciel marki Wiśniowski – nie bał się takich kroków. To właśnie dzięki pożyczonym pieniądzom stał się właścicielem własnej ocynkowni. Kredyty na jej budowę i dwie linie produkcyjne były dobrze przemyślanymi ruchami. Dzięki temu, że decyzje o tego typu pomocy nie były pochopne, a pieniądze z rozmysłem rozdysponowane, pożyczki wspomogły rozwój biznesu i wyniosły go na nowy poziom. Zastanów się, czy taki rodzaj finansowania inwestycji jest dla Ciebie korzystny i – jeżeli podejmiesz decyzję o wzięciu kredytu – dokładnie zaplanuj swoje dalsze ruchy, by Twoja firma zyskała na tym jak najwięcej.

icon

Warto wiedzieć

Modułowość – postaw na sprzedaż komplementarną

Sprzedaż komplementarna, zwana także cross-sellingiem, to skuteczna metoda zwiększania obrotu w firmie. Zastanawiasz się na czym polega? To bardzo proste. Do każdego produktu kupowanego w Twoim sklepie warto zaproponować także inny, który może przydać się klientom. Jeżeli ktoś planuje zakup bramy garażowej do nowo wybudowanego domu, zaoferuj mu, np. doskonałej jakości ogrodzenia. 

W ofercie firmy Wiśniowski znajdują się produkty modułowe, które można ze sobą łączyć jak LEGO. W ten sposób marka zachęca klienta do dalszego korzystania z jej asortymentu, co przekłada się na realne zyski.

artcile

Zbuduj własną markę

Działaj jak profesjonalista

Chcesz być profesjonalistą w każdym calu? Pamiętaj, że stałe poszerzanie wiedzy jest najlepszym sposobem na fachowość i wysokie kwalifikacje. Dbaj o to, by być zawsze na bieżąco z sytuacją w swojej branży i znać wszystkie nowinki oraz ruchy konkurentów. To pomoże Ci budować skuteczne strategie rozwoju firmy i docierać do coraz większej rzeszy potencjalnych klientów. Poświęć więc kilka chwil dziennie, by przewertować magazyny budowlane i uczestnicz regularnie w popularnych targach. 

Targi budowlane:

  • Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA – coroczne targi, podczas których możesz zaprezentować swój asortyment. Odbywają się one w Poznaniu i skupiają przedsiębiorców, producentów, handlowców i inwestorów, którzy są zainteresowani kwestiami związanymi z budownictwem. Uczestnicy targów pochodzą zarówno z Polski, jak i spoza naszego kraju, co tworzy doskonałą okazję do nawiązywania korzystnych biznesowo kontaktów.
  • Targi Perimeter Protection – targi, które odbywają się co dwa lata w Norymbergii. Podczas trzech dni prezentowane są tutaj innowacyjne rozwiązania w produktach chroniących mienie klientów prywatnych, przemysłowych czy publicznych.
  • Międzynarodowe Targi Architektury, Budownictwa i Designu MadeExpo – mediolańskie targi, na których pojawiają się wszyscy, którzy liczą się w branży. Znajdziesz tu wiele inspirujących stanowisk – zarówno jeżeli chodzi o wzornictwo, jak i innowacje.

Prasa branżowa:

  • Murator – najbardziej znane pismo budowlane. Dostępne jest w formie tradycyjnej, papierowej oraz elektronicznej. Pełne jest cennych porad dla niedoświadczonych inwestorów. Wskazuje także trendy, które aktualnie rządzą rynkiem budowlanym. W „Muratorze” znajdziesz wiele informacji o oknach, drzwiach czy bramach
  • Materiały Budowlane – miesięcznik, który ukazuje się już od 1948 roku. Znajdziesz tu najnowsze regulacje prawne, trendy oraz porady. Propaguje wiedzę na tematy budowlane. Z pewnością znajdziesz tu dużo wartościowych artykułów, które dotyczą Twojej branży. Aby być na bieżąco, warto zamówić prenumeratę, dzięki temu nie przegapisz żadnych nowinek z zakresu budownictwa.

Podnoszenie kwalifikacji:

  • Monter stolarki budowlanej – podstawowy podręcznik dla młodych adeptów sztuki stolarskiej. Publikacja uzyskała rekomendację Związku Techniki Budowlanej. Doskonałe kompendium, które systematyzuje zdobytą wiedzę i pozwala na jej sprawne stosowanie w praktyce.
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE – publiczna placówka, która znajduje się pod opieką Ministra Edukacji Narodowej. W swojej ofercie ma wiele różnych kursów zawodowych, np. przygotowujący do wykonywania pracy montera stolarki okiennej.

Zjazdy branżowe:

  • Kongres Stolarki Polskiej – spotkanie, podczas którego omawiane są najważniejsze zagadnienia związane ze stolarką okienną i drzwiową. Uczestnicy biorą udział w wykładach oraz dyskusjach na temat sytuacji na polskim rynku.

Specjaliści:

  • PR – tworzenie wizerunku firmy i nawiązywanie pozytywnych relacji z kontrahentami oraz klientami. Specjalista z tej dziedziny pomoże Ci zadbać o pozytywny odbiór Twojej firmy.
icon

Dlaczego warto?

- Stale trzymając rękę na pulsie i przykładając wagę do innowacyjności swoich produktów, możesz wyprzedzić konkurencję i wypracować sobie stabilną pozycję na rynku.

- Nie bój się pożyczek. Jeżeli dokładnie przemyślisz ten ruch, może pomóc Ci to w rozwoju firmy – znacznie go przyspieszyć i stworzyć nowe perspektywy.

- Stawiając na eksport zyskujesz nowe, ciekawe możliwości oraz zapewniasz sobie zdecydowanie większe pole do działania.

- Będąc odpowiedzialnym społecznie, masz szansę pomóc potrzebującym oraz dać się poznać większej liczbie osób poprzez patronat nad akcjami charytatywnymi.

artcile

Słowniczek pojęć

Specjalistyczne definicje

  • Certyfikat jakości TÜV - certyfikat potwierdzający wysoką jakość produktu oraz jego bezpieczeństwo podczas użytkowania

  • Certyfikat zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy TÜV OHSAS 18001 - poświadczenie tego, iż firma spełnia wszelkie normy zapewniające bezpieczeństwo i komfort swoim pracownikom. Pozwala usunąć wszystkie czynniki, które potencjalnie stanowią niebezpieczeństwo w miejscu pracy

  • Atest Higieniczny PZH - atest, który jest gwarancją tego, że produkt stosowany zgodnie z instrukcjami producenta nie ma negatywnego działania na zdrowie czy środowisko naturalne

  • Aprobata Techniczna ITB - ocena produktu, która stwierdza, iż jest on zdatny do użytku. Potwierdzona jest badaniami nad produktem w oparciu o stosowne wyliczenia, dokumentację czy opinie ekspertów w danej dziedzinie

  • CE - certyfikat ten stwierdza zgodność produktu z wyśrubowanymi normami obowiązującymi w każdym z państw Unii Europejskiej

artcile

Czy to się opłaca?

Sprawdź koszty i prognozowane przychody

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0–6 000 zł (średnio 3 000 zł)(1)

Warto dać się poznać swoim klientom. Najpopularniejszą formą reklamy jest strona internetowa. Podstawowa wizytówka kosztować Cię będzie około 3 000 zł. Strona taka zawiera najważniejsze informacje o firmie: jej adres i obszar działalności. Nie dokonasz w niej samodzielnie zmian, co jest dość sporym utrudnieniem. W przypadku firmy produkującej drzwi, okna, bramy czy ogrodzenia wizytówka nie jest wystarczająca. Potrzeba co najmniej kliku podstron, na których przedstawisz swoją ofertę oraz zaprezentujesz atuty. Funkcjonalna witryna zawiera system zarządzania treścią CMS, który pozwala na własnoręczne wprowadzanie nowych danych. Koszt takiego serwisu waha się od 4 000 do 6 000 złotych, więc jest to dosyć spory wydatek. Nie martw się jednak, porządnie zaprojektowana i czytelna strona internetowa zwiększy Twoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów i zachęci ich do skorzystania z Twojej oferty. Twój znajomy jest programistą? A może Ty lubisz prace tego typu? To pomoże Ci poczynić dość spore oszczędności i zmniejszy wydatki związane z rozpoczęciem działalności. 

2. Dodatkowe koszty związane ze stroną internetową: 30–1 700zł/rok (średnio 865 zł/rok)(2)

Znalazłeś już dobrego programistę, dzięki któremu witryna będzie zachęcać klientów do korzystania z Twoich usług? Doskonale! Teraz czas, by znaleźć odpowiednią domenę i hosting, bowiem przestrzeń w internecie także kosztuje. Kwoty, które trzeba poświęcić na te dwa cele są bardzo zróżnicowane i zależą od tego, jak popularny jest Twój serwis oraz czy jesteś nowym klientem, czy przedłużasz już umowę. Początkowe wydatki na domenę mogą Cię wynieść 0 zł przez rok, a potem około 200 zł. Także hosting możesz upolować w korzystnej cenie na start. W zależności od tego, jaki zasięg ma mieć Twoja strona oraz ile chcesz mieć udogodnień ceny wahają się od ok. 70 zł do nawet 1700 zł. Znajdź firmę, która zaoferuje Ci usługę dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb.

3. Sprzęty biurowe: 7 485 zł(3)

Jeżeli chcesz prowadzić własną firmę, musisz kupić kilka podstawowych sprzętów, by móc urządzić swoje biuro. Potrzebujesz następujących rzeczy:

  • laptop – ceny komputerów tego typu są bardzo różne (od 600 do nawet 10 000 zł). Ty potrzebujesz takiego, który będzie mało awaryjny, choć niekoniecznie z olbrzymią pamięcią i najlepszą kartą graficzną. W takim przypadku najkorzystniej jest wybrać średniej jakości sprzęt, który kupisz już za ok. 2 500 zł,
  • drukarka i skaner – potwierdzenia zamówień, faktury, korespondencja i dokumenty – to wszystko będzie Twoją codziennością. Aby ułatwić sobie codzienne życie i pracę, zaopatrz swoje biuro w drukarkę i skaner. Dobrej jakości sprzęty wielofunkcyjne to koszt od 600 do 1 000 zł,
  • niszczarka – zapewne czeka Cię codzienne niszczenie dokumentów, które już nie są Ci potrzebne, ale nie powinny trafić w niepowołane ręce. W tym celu warto zakupić niszczarkę. Nie jest to niezbędny sprzęt, ale uwierz na słowo, ręczne pozbywanie się tony ważnych kartek jest męczące i czasochłonne. Niszczarkę możesz kupić od 120 do nawet 1 350 zł, 
  • meble biurowe – biuro bez mebli nie może funkcjonować. Na początek przyda Ci się fotel (ok. 200–700 zł), biurko (ok. 200–800 zł), oświetlenie (ok. 50–300 zł), szafka na dokumenty (ok. 200–1800 zł) oraz sejf – wystarczy taki w wersji mini (ok. 400–500 zł),
  • akcesoria biurowe – teczki, długopisy, zakreślacze, papier do drukarki, koszulki na dokumenty – te wszystkie rzeczy ułatwią Ci zapanowanie nad chaosem. Trzeba przeznaczyć na nie ok. 1 000 zł.

4. Pierwsze produkty: ok. 184 000 zł4)

Chcesz podążać ścieżką firmy Wiśniowski i zająć się produkcją okien, drzwi, bram garażowych i ogrodzeń? Załóżmy, że swoją przygodę z biznesem zaczniesz od stworzenia 100 sztuk zwykłych bram wjazdowych – ocynkowanych, przesuwnych. Koszt jednej takiej bramy w sklepie dystrybuującym produkty prezentowanej marki to ok. 4 600 zł. Zakładając, że koszty wyprodukowania stanowią 40% sprzedawanego produktu, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 184 000 zł. Aby obniżyć koszty produkcji, poszukaj tańszych dostawców tego samego materiału. Nie oszczędzaj jednak na jakości, to nie jest dobra droga!

5. Oszczędności na wypadek początkowych strat: 559 100 zł/miesiąc(5)

Dobry biznesmen powinien dokładnie zaplanować start swojej firmy. Jednak nawet najlepiej przemyślane początki mogą wiązać się ze stratami. Przygotuj się na to, by uniknąć przykrych i kosztownych niespodzianek. Raczkujący biznes, zanim zacznie przynosić dochód, zapewne przyniesie też straty, dlatego odłóż kwotę równą trzymiesięcznym wydatkom. Dzięki temu nie będziesz martwić się kłopotami finansowymi i skupisz się na tym, by zacząć zarabiać.


Razem: 753 585 zł(6)

Przedstawiona kwota może się różnić od tej rzeczywistej, ponieważ to jedynie szacunkowe wyliczenia. Możesz zdecydować się na tańsze bądź droższe rozwiązania niż te, które podane są powyżej, co także zmieni wysokość kosztów. Jeżeli masz już część mebli biurowych (biurko, krzesło) i sprzętów (drukarka czy laptop) albo potrafisz stworzyć własną stronę internetową, koszty związane z urządzaniem przestrzeni do pracy z pewność ulegną zmniejszeniu.

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się budową stron internetowych

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się sprzedażą domen i hostingiem

(3) – opracowanie własne, oparte na ofertach zamieszczonych w portalu zakupowym Google

(4) – szacunkowa kwota, oparta na cenie jednej z bram marki Wiśniowski w sklepie Bramy sklep.pl

(5) – w tej kwocie zawarte są koszty produkcji, reklamy, księgowości i wynajmu magazynu obejmujące 3 miesiące działalności

(6) – kwota  nie obejmuje obsługi strony internetowej. Opłata ta zawarta jest w oszczędnościach na wypadek początkowych strat

icon

Koszty reklamy

1. Pozycjonowanie: 400–1 300 zł/miesiąc (średnio 850 zł/miesiąc)(1)

Jeżeli chcesz dotrzeć do klientów zainteresowanych produktami, które produkujesz, nie zapomnij o pozycjonowaniu. Dzięki temu, po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarce, osoba chcąca kupić, np. ocynkowane bramy wjazdowe, trafi prosto na Twoją stronę internetową. W ten sposób rozszerzasz pole działania oraz zasięg swojej oferty. W zależności ile wybierzesz fraz kluczowych, oferta firm zajmujących się tym rodzajem reklamy może się różnić. W województwie małopolskim, gdzie siedzibę ma Wiśniowski, koszty to ok. 400–1 300 zł miesięcznie. 

2.Działalność w mediach społecznościowych: 0–1 700 zł/miesiąc (średnio 850 zł/miesiąc)(2)

Nie masz funduszy na pozycjonowanie? A może chcesz wspomóc działanie prezentowanej powyżej formy reklamy? Bez względu na to, która z tych opcji odzwierciedla Twoją sytuację, koniecznie załóż konta w mediach społecznościowych. Tego typu aktywności są obecnie podstawą w prowadzeniu własnej firmy. W ten sposób możesz dotrzeć do olbrzymiej rzeszy klientów oraz promować swoje usługi bądź produkty na forach tematycznych. 

Cenisz sobie swój czas? Założenie i prowadzenie kont na Facebooku czy Instagramie jest darmowe, ale jednocześnie bywa żmudne i czasochłonne. Jeżeli nie masz ochoty robić tego samodzielnie, skorzystaj z usług specjalnych firm. Koszt takiej usługi jest zależny od jej zakresu (liczba postów dziennie/w miesiącu, promowanie firmy w tematycznych grupach, liczba serwisów społecznościowych itp.) i wynosi ok. 350–1 700 zł miesięcznie.


Razem: 1 700 zł

Powyższe ceny są średnią zaprezentowanych możliwości.

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem kont w mediach społecznościowych

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem magazynu: 2 500–7 500 zł/miesiąc (średnio 5 000 zł/miesiąc)(1)

Produkując okna, drzwi i ogrodzenia, musisz mieć sporo miejsca. O ile początkowo wystarczy Ci powierzchnia zbliżona wielkością do stodoły (jak w przypadku firmy Wiśniowski), przy wytwarzaniu założonych 100 bram, będzie Ci ciasno. Rozważ wynajem powierzchni produkcyjno-magazynowej. W województwach małopolskim i mazowieckim jest bardzo dużo ofert tego typu – są one zróżnicowane pod względem ceny, wielkości i standardu. Z pewnością znajdziesz więc coś, co spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Hala o powierzchni 210 m2 zlokalizowana w Chrzanowie kosztuje ok. 2 500 zł, natomiast pomieszczenie produkcyjne 140 m2 oraz biuro 90m2 w Olszowicach to 5 200 zł. 316 m2 na warszawskim Bemowie to koszt 7 500 zł.

2. Księgowość: ok. 300–500 zł/miesiąc (średnio 400 zł)(2)

Podstawą dobrze działającej firmy jest zaufana księgowa. Poszukując biura rachunkowego, kieruj się więc poleceniami znajomych czy opiniami na forach internetowych, a nie ceną. W województwie małopolskim możesz znaleźć oferty prowadzenia księgowości w granicach 300–500 zł. Jeżeli znasz się na rachunkowości, to doskonała wiadomość. Miesięczna usługa tego typu będzie kosztowała Cię jedynie kilka chwil wolnego czasu.


Razem: 5 400 zł miesięcznie

(1) – analiza kosztów wynajmu powierzchni produkcyjnej i magazynowej na terenie województwa małopolskiego na podstawie ofert zamieszczonych w serwisie OLX.pl

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się księgowością na terenie województwa małopolskiego

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 460 000 zł(1)

Biznes jest opłacalny wtedy, gdy więcej zarabiasz niż wydajesz. Dlatego też oszacuj wstępnie swoje początkowe dochody. Jeżeli będziesz sprzedawać swoje bramy w cenie odpowiadającej produktowi marki Wiśniowski, czyli 4600 zł, i pierwsza partia towaru znajdzie w całości nabywców w ciągu miesiąca, Twój przychód wyniesie 460 000 zł. Od tego musisz odjąć koszty produkcji – 184 000 zł i miesięczne koszty księgowości, reklamy oraz wynajmu magazynu i hali produkcyjnej – 6 089 zł. Trzymając się tych wyliczeń, Twój dochód sięgać będzie 190 089 zł. 


Razem: 190 089 miesięcznie

PAMIĘTAJ!

Troska o zadowolenie klienta z zawartej transakcji oraz profesjonalizm na każdym etapie sprzedaży – od konsultacji i porad, aż po dostawę – jest priorytetem. To głównie odpowiednie podejście do osób zamawiających Twoje produkty zadecyduje o sukcesie bądź porażce firmy.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Stwórz swój plan działania

  1. Stale bądź krok przed konkurencją inwestuj w nowe technologie i innowacyjne rozwiązania. Wyróżni Cię to na tle innych firm o podobnym profilu i sprawi, że zyskasz dużą przewagę.

  2. Postaw na sprzedaż komplementarną proponuj swoim klientom produkty uzupełniające do każdego zamówienia. W ten sposób zapoznajesz ich z ofertą swojej firmy i stwarzasz potrzebę, co jest kluczowe w biznesie zajmującym się sprzedażą.

  3. Wkraczaj na inne rynki sytuacja na rodzimym rynku blokuje rozwój Twojego biznesu? Nie stój w miejscu, lecz szukaj korzystnych wyjść z tej sytuacji. Otwierając się na zagranicznych klientów, zyskujesz nowe możliwości. W firmie Wiśniowski eksport zapewnia aż 25% przychodu!

  4. Bądź odpowiedzialny społecznie dbaj o środowisko naturalne, by nie ucierpiało podczas produkcji Twoich towarów oraz o potrzeby lokalnej społeczności. Przecież jesteście sąsiadami.

  5. Zaplanuj swoje biznesowe ruchy stwórz dokładny harmonogram oraz plan działania. Przemyśl możliwe scenariusze rozwoju oraz problemy, które możesz spotkać na swojej drodze. W ten sposób nie dasz się zaskoczyć i wyjdziesz zwycięsko z każdej sytuacji.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT