Pomysł na biznes:
Słodki interes – jak założyć własną cukiernię?

Podejmij wyzwanie
Słodkie początki
Jest wiele różnych miejsc i okazji, które pozwalają nam cieszyć się słodkościami. Rogale Marcińskie w Poznaniu, pierniki w Toruniu, pączki na tłusty czwartek, serniki i makowce na Święta Bożego Narodzenia, Mazurek na Święta Wielkanocne, a nawet drożdżówki na... codzienne drugie śniadanie. Dlaczego tego nie wykorzystać i nie przeobrazić w słodki biznes?
Wystarczy talent cukierniczy i minimum zmysłu biznesowego.
Dla kogo?
- Dla osób po szkole gastronomicznej, cukierniczej lub ze zdolnościami kulinarnymi
- Dla pasjonatów wypieków cukierniczych
- Dla tych, którzy chcą prowadzić rodzinną firmę
- Dla osób chcących dzielić się własnymi lub rodzinnymi przepisami
Zanim zaczniesz
- Sprawdź, czy posiadasz rodzinne przepisy/receptury – przekazywane z pokolenia na pokolenie
- Zorganizuj słodkie przyjęcie i zaproś znajomych i rodzinę na degustację
- Przygotuj słodkie wypieki na urodziny
- Przeprowadź analizę konkurencji – sprawdź, ile cukierni funkcjonuje w Twoim sąsiedztwie, jaką mają ofertę, co jest ich produktem wiodącym
- Zorientuj się, co może być produktem wiodącym w Twojej ofercie, jakimi produktami możesz podbić serca i żołądki klientów
- Rozwijaj swoje zdolności kulinarne – zdobądź kwalifikacje lub praktykę w podobnym zakładzie pracy
- Sprawdź, jakie są trendy w cukiernictwie i co jest w zasięgu Twoich umiejętności i możliwości
Polacy kupują gotowe ciasta, desery lub słodkie przekąski coraz częściej. Zwyczajowo przynoszą urodzinowe ciasta, pączki lub torty do pracy, zamawiają je w cateringu, jedzą gotowe słodkości jako szybkie śniadania na mieście. Taki konsumpcyjny i szybki styl życia to ogromna szansa dla słodkich biznesów, które już zaowocowały coraz większą liczbą pączkarni w polskich miastach.

Liczy się pomysł
Pierwsza cukiernia w mieście - Blikle – od 1869 roku
Firma A. Blikle to najstarsza cukiernia w Polsce. Założona została w Warszawie przy ul. Nowy Świat przez Pana Antoniego Kazimierza w 1869 roku, przechodząc przez kolejne lata z pokolenia na pokolenie. Przez ponad 140 lat cukiernia Blikle towarzyszyła wielu Polakom w różnych wydarzeniach – historycznych i codziennych – stając się przy okazji symbolem tradycji.
W 1901 roku cukiernię przejął syn założyciela – Antoni – a obecnie firma A. Blikle jest zarządzana przez Andrzeja i ma 23 placówki w 6 miastach.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z pokolenia na pokolenie
Pierwsza cukiernia i kawiarnia A. Blikle powstała w Warszawie przy ul. Nowy Świat. Rozwijała się systematycznie, z roku na rok przyciągając coraz więcej klientów. Kawiarnia A. Blikle stała się swoistym miejscem-symbolem Polaków, towarzysząc im w wielu historycznych chwilach. Co ciekawe, w trakcie II wojny zatrudniano tam jako kelnerów polskich aktorów i dziennikarzy, którzy nie mieli stałej pracy.
Założyciel cukierni i kawiarni Andrzej Blikle nieustannie dbał o rozwój własny, swojej firmy a także całej branży. Został pierwszym szefem warszawskiego Zgromadzenia Cukierników. Do dzisiaj podchodzi do tego zawodu, ale także do idei firm rodzinnych, z wielkim pietyzmem i profesjonalizmem.
Źródło: Wyborcza.pl http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,150427,20665145,kawiarnia-a-bliklego-powstala-147-lat-temu-jedyne-takie-miejsce.html [dostęp: 25.10.2018 r.].

Wiedza kluczem do sukcesu!
Słodkie liczby
Nie jest tajemnicą, że wielu z nas uwielbia słodycze i kupuje ja na różne okazje, ale też w dni powszednie. Każde imieniny lub urodziny, rodzinne spotkania, a nawet firmowe uroczystości bardzo często wzbogacane są słodkim poczęstunkiem.
Taka tradycja to okazja, by na tym zarobić. Cukiernicy trafiają w naszą słabość do słodyczy, tym samym tworzy się rynek o ogromnym potencjale finansowym.
Wiedza to potęga
Rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce(1)
Polacy odwiedzają cukiernie i lodziarnie średnio 2- 3 razy w miesiącu i wydają zazwyczaj jednorazowo od 10 do 20 zł. Najczęściej odwiedzane są lokalne punkty. (Polak w cukierni. Badanie ARC Rynek i Opinia, Sweet Monitor)
W 2016 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów cukierniczych, co wg danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK sprawiło, że ten rynek wart był aż 3,6 mld zł.
Biorąc pod uwagę, że tego typu produkty kupowane są na wagę, przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w 2016 roku ok. 15 kg wyrobów cukierniczych, wydając na to średnio 274 zł.
Wszystkie produkty były kupowane w większości (aż 64% przypadków) w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych i wielobranżowych. Ponadto, z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, że będąc „w drodze” Polacy sięgają po ciastka aż w 23% przypadków, a po pieczywo aż w 45%.
(1) – źródło: GfK.com https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/niemal-wszyscy-polacy-jedza-paczki-w-tlusty-czwartek/ [dostęp: 25.10.2018 r.].
Rynek słodkości ma wielki potencjał.
Co ciekawe – do 232 mld dolarów w 2022 roku wzrosną przychody ze sprzedaży słodyczy na świecie – wynika z raportu PKO BP. Polska jest 8. największym światowym eksporterem słodyczy, a wśród importerów zajmuje 14. miejsce.
Z uwagi na nawyki żywieniowe Polaków - otwarcie cukierni, piekarni czy kawiarni powinno wiązać się z dobraniem lokalizacji. Gdy znajduje się ona „po drodze”, zwiększa pretekst do zakupu różnych produktów – na śniadanie, do pracy lub jako poczęstunek po powrocie do domu.
Wybranie odpowiedniej lokalizacji oraz udekorowanie lokalu wiąże się jednak z dużymi nakładami finansowymi. Można je ograniczyć, tworząc cukiernię przydomową (pod warunkiem zachowania dobrej lokalizacji). Warto też postarać się o dotację dla przedsiębiorców z Powiatowego Urzędu Pracy.
Jak zdobyć kapitał?
Przedsiębiorca-cukiernik może starać się o dotację z Powiatowego Urzędu Pracy, która pozwala na pozyskanie środków w wysokości ok. 20 tys. zł.
Kto może ubiegać się o dotację?
Osoba „startująca” w biznesie, która nie prowadziła przez ostatnie 12 miesięcy działalności gospodarczej lub osoba, która posiada status osoby bezrobotnej.
Jaka jest wysokość wsparcia?
Wysokość dofinansowania zwykle wynosi ok. 20 tys. zł, jednak może zależeć od przedstawionego biznesplanu, a także od regionu i Urzędu Pracy.
Na co można przeznaczyć środki?
Np. na wyremontowanie lokalu, kupienie odpowiednich urządzeń (np. pieców), kasy fiskalne czy lokalną reklamę.
Więcej o dofinansowaniach: http://poznan.praca.gov.pl, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/ [dostęp: 25.10.2018 r.].

Bez tego ani rusz
Cukiernia krok po kroku
By cukiernia podbiła rynek, wcale nie musi być wielka. Lepiej, by trafiała „przez żołądek do serca”. Nawet jako indywidualny lub rodzinny biznes, który wykorzystuje i promuje swoje tradycyjne, domowe receptury, może na stałe zagościć w menu klientów. Trend ostatnich lat pokazuje, że to właśnie małe, osiedlowe i pełne pozytywnej atmosfery, kameralne miejsca szybciej podbijają rynek. Dodatkowo, jeśli lokal połączony jest z niedużą kawiarnią, jego potencjał wzrasta.
Właśnie tak działa firma A. Blikle. Obecnie posiada 23 placówki w 6 miastach, które zlokalizowane są w dużych, ruchliwych punktach (głównie centra handlowe) i często połączone są z małymi kawiarniami. W ten sposób, oferując dosłownie kilka niewielkich stolików, służą jako przyjemne miejsce do odpoczynku, relaksu lub krótkich spotkań towarzyskich.
Zorganizowanie od początku części produkcyjnej, sprzedażowej oraz usługowej (kawiarnia) może być na starcie sporym wyzwaniem. Dlatego warto rozważyć rozpoczęcie biznesu od produkcji wyrobów cukierniczych i ich bezpośredniej sprzedaży, a na dalszym etapie rozwoju można rozbudować cukiernię o część kawiarnianą, dedykowana konsumpcji na miejscu.
Warto wiedzieć
Jak stworzyć cukiernię idealną?
Krok 1
Znajdź lokalizację
Miejsca dobrej lokalizacji dla cukierni to z pewnością:
- centrum miasta (rynek lub okolice),
- główna ulica,
- centrum handlowe,
- pasaż handlowy,
- centralny punkt osiedla mieszkaniowego,
- sąsiedztwo innych sklepów, biur, szkół, placów zabaw, zakładów pracy.
Wielkość miejscowości, w której będziesz prowadzić cukiernię – nie ma znaczenia. Miłośnicy dobrego pieczywa, ciast i słodkich przekąsek znajdą się w każdej lokalizacji, a i okazje do świętowania słodkościami są uniwersalne.
Krok 2
Stwórz swój autorski asortyment
Zastanów się, co chcesz piec i czym pragniesz podbić serca i podniebienia klientów. Twoje specjalności będą konkurować z innymi cukierniami lub piekarniami.
Zawód cukiernika to poniekąd zawód artysty – gdzie przydaje się wyobraźnia, pomysłowość, umiejętność łamania przepisów, ale także zdolności manualne przy dekorowaniu ciast. Cukiernicze wyroby autorskie cenione są głownie za:
- jakość produktów – wykonanych wyłącznie z naturalnych składników bez konserwantów i ulepszaczy, czy sztucznych barwników,
- domowe receptury – smak wyrobów i świeżość jest bezkonkurencyjna w porównaniu z wyrobami dostępnymi w hipermarketach czy pochodzącymi z seryjnej produkcji przemysłowej,
- atrakcyjne dekoracje – dedykowane dla indywidualnych klientów.
Pamiętaj, by przy takim planowaniu brać pod uwagę koszty i trwałość produktów. Koszty produkcji wyrobów w autorskich cukierniach są często wyższe od masowych produktów oferowanych przez wielkie sieci handlowe. Dlatego też prywatna cukiernia musi dbać o własnych klientów, którym będzie odpowiadał smak, wygląd i przede wszystkim cena oferowanych słodkości.
Krok 3
Spodziewaj się... niespodziewanego – jak zaplanować budżet
Planując swój budżet, pamiętaj, że oprócz sprzętu i całego wyposażenia „na start”, niemal codziennie będziesz musiał kupować różne składniki lub półprodukty. Ich ceny potrafią być niestabilne, więc zawsze powinieneś być elastyczny i przygotowany na różne warianty zakupowe.
Krok 4
Dokonaj formalności
Oprócz oczywistego założenia działalności gospodarczej, pamiętaj także ZUS, GUS, o firmowym koncie bankowym oraz zakupie kasy fiskalnej. Jeśli planujesz kogoś zatrudniać – zgłoś się do Państwowej Inspekcji Pracy. Dobrzy pracownicy, fachowcy w cukiernictwie to skarb. O ile sam właściciel cukierni może mieć wyłącznie zdolności i certyfikaty menedżerskie – to dobrze jest, gdy osoba, która zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych zna się na swoim fachu. A jeszcze lepiej – jak posiada w tej dziedzinie mistrzostwo.
Jeśli jednak nie posiadasz umiejętności cukierniczych – to na zatrudnieniu eksperta w tej dziedzinie nie można oszczędzać. Od niego zależeć będzie powodzenie całego Twojego przedsięwzięcia.
Krok 5
Dostosuj lokal
Remontując lokal, pamiętaj, że powinien być czysty, schludny i przyjazny. Cukiernia musi zapraszać ludzi z zewnątrz ciekawą aranżacją (m.in. przyciągać wystawą i zapachami) i sprawiać, że klienci będą chcieli kupować w niej jak najczęściej.
Przy aranżacji lokalu istotna jest współpraca z Sanepidem – instytucją, która sprawuje kontrolę i nadzór nad warunkami higieny w różnych dziedzinach życia.
Krok 6
Reklamuj się lokalnie
Zbuduj świadomość wśród lokalnej społeczności i postaraj się wybić spośród konkurencji. Zainwestuj w promocję swojego lokalu, by przyciągać wiele klientów nie tylko podczas świąt, ale także na co dzień.
Źródło - opracowanie własne na podstawie: Forbes
- https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/jak-zalozyc-cukiernie-wlasna-cukiernia-w-10-krokach/5rwcj4k [dostęp: 25.10.2018 r.].

A to ciekawe…
Jakie wymogi dla cukierni narzuca prawo?
Za założeniem i prowadzeniem cukierni stoi wiele wyzwań, w tym przede wszystkim odpowiednie dostosowanie lokalu oraz zgoda sanepidu na produkcję wyrobów.
W zależności od tego, czy używane do produkcji słodkości będą pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego niezbędne jest zgłoszenie do odpowiednich urzędów. Ogólna zasada jest taka:
- produkty pochodzenia zwierzęcego wymagają zgody służb weterynaryjnych,
- produkty niezwierzęce wymagają zgody służb sanitarnych.
To, co istotne z punktu widzenia obrotu żywnością to spełnienie wszystkich wymagań związanych z jakością produktu. Są to:
- GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) – procedury, zasady postępowania związane z przyjęciem surowców i materiałów do produkcji, przechowywaniem i magazynowaniem wyrobów, zasady obróbki wstępnej i obróbki głównej, transport wewnętrzny, transport zewnętrzny oraz dystrybucję gotowych wyrobów.
- GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) – są to zasady jakie musisz wprowadzić w firmie związane min. z myciem i dezynfekcją, higieną personelu, szkoleniem personelu, lokalizacją i otoczeniem zakładu, wydzieleniem poszczególnych pomieszczeń do odpowiednich czynności, monitoringiem szkodników, a także procedury związane z maszynami i urządzeniami, czy też zaopatrzeniem w wodę.
- HACCP (System Analizy Kontroli i Krytyczne Punkty Kontroli) – zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Można go wprowadzić po wdrożeniu GMP i GHP. HACCP pozwala na rozpoznawanie istniejącego zagrożenia podczas produkcji żywności.
(źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Wymogi przed wprowadzeniem produktów spożywczych na rynek, biznes.gov.pl [dostęp: 2.01.2019]
Z uwagi na pierwsze z wyzwań o wiele łatwiej jest wynająć pomieszczenie przystosowane do tego typu działalności niż aranżować je samemu, np. przy domu. Co więcej, w przypadku wynajmu możemy od razu trafić na powierzchnię częściowo wyposażoną, a tym samym oszczędzić na części wydatków. Aby otrzymać zgodę sanepidu, będziemy musieli z kolei udać się do powiatowej stacji z odpowiednim wnioskiem oraz przygotować niezbędną dokumentację.
Warto wiedzieć
Co przygotować dla sanepidu?
Sanepid będzie wymagał od nas wpisu do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność. Oprócz tego, dla inspektorów sanepidu będziemy musieli przygotować projekt technologiczny lokalu z uwzględnieniem i lokalizacją różnych elementów, m.in.:
- zlewów,
- lodówek,
- stołów roboczych,
- szafek na środki czystości.
Co więcej, każdy sprzęt stosowany do przetwarzania żywności powinien posiadać atest. Jeśli zdecydujemy się na zatrudnienie personelu, każdy z pracowników pracujący przy produkcji żywności będzie musiał posiadać ważną książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.
Źródło - opracowanie własne na podstawie: Dziennik Przedsiębiorcy http://www.dziennikprzedsiebiorcy.pl/pomysl-na-biznes/319-slodki-biznes-cukiernia [dostęp: 25.10.2018 r.].
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?