Dusza Firmy - czy firmie potrzebne są marzenia?

Kiedy takie pytanie pada w kierunku właścicieli firm - na twarzach wielu pojawia się pobłażliwy uśmiech. Zgoda, zawodowy świat dorosłych to nie bajka, ale sukces to nie tylko liczby.

Dusza Firmy - czy firmie potrzebne są marzenia?

Za każdym aktem twórczości kryje się wizja lub marzenie, które zostało potem urzeczywistnione. Najwięksi przywódcy, wizjonerzy byli też największymi marzycielami.

Powszechnie znane jest przysłowie: „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”, co być może dla wielu oznacza, że świat jest taki, jakim sobie go stworzysz. Zapewne nie raz słyszeliśmy to z ust starszego od nas pokolenia: dziadków, rodziców.

Obecna rzeczywistość tworzy inne przesłanie tego przysłowia i wydaje się, że należałoby raczej powiedzieć – świat jest taki, jak o nim myślisz. Zależność jest dosyć prosta, gdyż nasze myślenie o otaczającym świecie implikuje (określa) nasze postawy i działania, a tym samym tworzenie.

Niektórym trudno w to uwierzyć, ponieważ sądzą, że poszczególne wydarzenia w życiu są zawsze błędem innych lub w ogóle wszechświata.

Naiwność takiego rozumowania charakteryzuje pewien wierszyk autorstwa Stephena Crane’a:

„Człowiek rzekł do wszechświata:

– Panie, ja istnieję,

– W istocie – odparł wszechświat – choć fakt ten nie wzbudził we mnie poczucia obowiązku”,

Za każdym aktem twórczości kryje się wizja lub marzenie, które zostało potem urzeczywistnione. Najwięksi przywódcy, wizjonerzy byli też największymi marzycielami.

Czy znacie przypowieść o małym silniczku, który mógł? „Kiedy to mały silniczek miał wspiąć się pod górę i wciąż powtarzał: myślę, że mogę, myślę, że mogę, myślę, że mogę... Po wielu trudach, ale z wiarą w siebie i swoją wizję mały silniczek dotarł wreszcie na szczyt i zawołał po drugiej stronie: myślałem, że mogłem, myślałem, że mogłem!”

Ludzie od bardzo dawna podejrzewali, że ich myśli, świadomość i postrzeganie własnych możliwości ma wpływ na rzeczywistość i zwiększenie szans na powodzenie, niezależnie od tego, jaka jest dziedzina ich działalności.

Jednym z najważniejszych czynników dzisiejszego powodzenia jest tworzenie i wykorzystywanie marzeń. Pozytywne marzenie to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na urzeczywistnienie swoich myśli.

Walt Disney mawiał: Jeśli możesz o tym marzyć – możesz tego dokonać.

Na temat wielkich przywódców, sportowców, odkrywców, obrońców społecznych powstały legendy. Ich myślenie dobywa się w określonym kierunku: najpierw widzieli pewne zadania, które później wypełniali.

Przytoczona powyżej wypowiedź W. Disneya daje pretekst do prześledzenia pewnego procesu twórczości i urzeczywistnienia marzeń, które funkcjonują w naszym umyśle. Zdolność Disneya do połączenia twórczej innowacji ze strategią biznesu pozwoliła mu na stworzenie imperium w dziedzinie rozrywki. Imperium to przetrwało kilkadziesiąt lat po jego śmierci i obrazuje proces przekształcenia marzeń w konkretne i namacalne formy.

W pewnym sensie wybrany przez Disneya środek przekazu, film animowany, jest uogólnieniem podstawowego procesu wszystkich marzycieli. Zwłaszcza tych, którzy reprezentują zdolność powoływania do życia czegoś, co istnieje tylko w wyobraźni, co bezpośrednio pozytywnie wpływa na doświadczenia innych. Urok postaci Disneyowskich pokazuje wyjątkową zdolność pochwycenia syntezy i uproszczenia najbardziej podstawowych, a jednak wyszukanych zasad.

Tworzenie, jako całościowy proces wymaga zgrania trzech podprocesów:

  1. marzyciela,
  2. realisty,
  3. krytyka w jednym umyśle.

Twórczość wymaga syntezy różnych procesów. Marzyciel jest konieczny w twórczości do wydobycia nowych idei i celów. Realista jest niezbędny w procesie twórczym, jako środek przekształcenia idei w konkretne formy. Krytyk natomiast działa jako filtr lub jako bodziec do oczyszczania.

Marzyciel bez realisty nie potrafi przełożyć idei na namacalne formy. Krytyk i marzyciel bez realisty będą w nieustającym konflikcie. Marzyciel i realista mogą tworzyć różne rzeczy, jednak nie będą to wspaniałe pomysły, jeśli nie przyłączy się krytyk. Krytyk pomaga ocenić i oczyścić produkty twórczości.Każda z tych faz reprezentuje różne strategie, które najczęściej są ze sobą w konflikcie i rzadko się wspomagają.

Nasze marzenia, wizje, cele i kierunki wyobrażone w opowieściach, jakie układa nasz umysł, mają duże znaczenie dla naszych osiągnięć. Mając marzenie lub wizję w naszym umyśle możemy je urzeczywistnić z dużym prawdopodobieństwem. To one wyznaczają drogę i zapoczątkowują proces.

Jeśli wyobrazimy sobie, że zbliżamy się do celu i wykorzystamy nasze marzenia na obranie drogi do celu, wówczas zwiększamy nasze szanse powodzenia. Tworzenie wizji zmusza do określenia przyszłości, którą wybraliśmy. Dzięki niej zachodzi cykl działań związanych z przedsiębiorczością, ponieważ daje ona coś, dzięki czemu jesteśmy w stanie podjąć ryzyko.

Dzięki wizji, głęboko zakorzenione w nas wartości zostają przeniesione do naszego miejsca pracy. Staje się ona słownym obrazem pokazującym, w jaki sposób wyznaczone cele mają być realizowane. Wizja musi być wzniosła po to, by mogła zawładnąć wyobraźnią i zapanować nad naszą duszą. A natchnione działania charakteryzuje obecność wzniosłych marzeń.

Jeśli wizja, którą stworzyliśmy dla naszej firmy, jest odzwierciedleniem naszych własnych wartości, pozostajemy z nią w bardzo osobistym związku. Wizja jest przyszłością, jaką pragniemy osiągnąć, stanem doskonałym. Przedstawienie wizji jest równoznaczne z wyrażeniem optymizmu.

Często zdarza się, że jeśli zapytacie kogoś, jaka jest jego wizja, to usłyszycie, że nie ma on wizji. W odpowiedzi możecie powiedzieć: „Przypuśćmy, że masz jakąś wizję, jakby ona wyglądała?” W każdym z nas istnieje jakaś wizja – nawet jeśli jej nie sprecyzowaliśmy i nie mówimy o niej. Przedstawienie wizji to wyrażenie nadziei – jeśli jej nie mamy, to trudno będzie nam ją stworzyć.

Wizja, w moim przekonaniu, stanowi kluczowy element. Wszystkie przedsięwzięcia: duże i małe zaczynają się w duszy. Zaczynają się od wyobrażenia, od przekonania, że to, co jest zaledwie marzeniem, wizją – może stać się pewnego dnia rzeczywistością.

Autor: dr Bogusław Feder

 

Aktualizacja: listopad 2022 r. 

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:



Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT