Trendy światowe w zarządzaniu – w XXI wieku
W takich chwilach warto, aby pierwszą czynnością było prześledzenie trendów na świecie oraz trendów dotyczących naszej konkretnej branży, a także trendów w zarządzaniu. Jest to ważne, ponieważ każda nowa informacja ma wpływ na plany operacyjne oraz inwestycje w nadchodzącym roku. To działanie dotyczy zarówno szefów w wielkich korporacjach, jak i szefów małych firm. Pamiętajmy, że każdy ma nad sobą szefa. Dla właścicieli małych firm – szefami są klienci i ich potrzeby.
Istnieje wiele książek i stron internetowych, które twierdzą, że mogą uczyć ludzi, jak być dobrym szefem czy liderem. Jednak tak naprawdę nie ma jednego sposobu, czy sytuacji, aby stosować tę samą metodę. Należy być elastycznym, ciągle się dokształcać i znać rynek, wyzwania oraz trendy. Teraz przyszłość to eksploracja i kreatywne rozwiązania.
Doświadczenie i wiedza są wspaniałymi cechami, aby rozpocząć pracę menedżera. Istnieje jednak jeszcze wiele innych czynników, które pozwalają być dobrym liderem. Jedną z tych rzeczy jest umiejętność dostrzegania trendów w branży i swojej osobistej działalności.
Nie wystarczy robić coś dobrze, trzeba wiedzieć, co robić dobrze, aby przetrwać w walce z globalną konkurencją i rozwinąć swój biznes. Takim dobrym przykładem na wpływ czynników zewnętrznych jest firma Olivetti. Zarządzanie w tej firmie było nienaganne; zarządzający managerowie mieli przykładowe kompetencje, a produkcja oraz jakość wyróżniały się efektywnością przez 90 lat. Nadeszła era komputerów i nikt już nie potrzebuje maszyn do pisania. Olivetti zostało „wchłonięte” przez TMI Group i tak zakończyła się świetność jednej z najbardziej wydajnych firm.
Zacznijmy więc od trendów światowych:
W drugiej dekadzie XXI wieku biznes powinien łączyć technologię z socjologią, gdyż te sfery są ściśle ze sobą powiązane. Te dwa wiodące nurty to: dalszy wzrost znaczenia Chin na arenie międzynarodowej oraz starzejące się społeczeństwa (zresztą zawsze należało śledzić, co poczyna wyż demograficzny). Wiele z tych nurtów zaobserwowano już od jakiegoś czasu, ale rozpatrzmy te, które ciągle są aktualne i będą miały wpływ na rynki światowe.
Sztuczna inteligencja, robotyzacja I zatrudnienie:
Roboty podejmują naszą pracę i zastępują wiele rąk ludzkich. Przede wszystkim w wielu usługach, jak mycie okien aż po zarządzanie inwentaryzacją. Każdy, kto ma biznes oparty na transakcjach rutynowych, składających się z powtarzających się działań, będzie musiał zmienić kierunek.
Internet maszyn komputerowych
Roboty i komputery są powiązane w sieć i porozumiewają się ze sobą, co przyspiesza podejmowanie decyzji biznesowych i zmniejsza zapotrzebowanie na ilość zarządzających w firmie.
Płaskie organizacje
Konsekwencją szybszych i bardziej wykalkulowanych decyzji sztucznej inteligencji będzie mniejsza potrzeba pośrednich szczebli zarządzania. Ta tendencja rozpoczęła się już w latach 80. Roboty nie kierują się emocjami, tylko faktami i przetwarzają informacje wielokrotnie szybciej, więc firmy, które nie uwzględnią tego faktu, zostaną w tyle.
Drukowanie przestrzenne 3D
Jedną z najbardziej ekscytujących technologii jest druk 3D. Ta technologia pozwala wydrukować na przyład na miejscu zębną koronę, filiżankę kawy, pomóc w budowie nowych budynków, czy wyprodukować protezę dla każdej części ciała.
Drukowanie 3D jest to drukowanie przestrzenne, które polega na wytwarzaniu fizycznego obiektu poprzez nanoszenie kolejnych warstw materiału. Technologia ta nazywana jest również technologią addytywną lub generatywną, a potocznie określa się ją mianem druku 3D. Druk 3D wymaga czterech kluczowych elementów: trójwymiarowego modelu komputerowego, programu do obróbki modelu czyli tzw. slicera, maszyny czyli drukarki 3D oraz materiału do druku np. plastikowej żyłki, żywicy czy proszku w zależności od technologii.
Nanotechnologia
Nanotechnologia jest nauką, która zajmuje się tworzeniem określonych struktur na poziomie nanometrycznym, czyli poziomie atomów i cząsteczek. Przewiduje się, że do roku 2030 dzięki rozwojowi inżynierii biomedycznej będziemy w stanie produkować już nie tylko protezy, ale zamienne części ciała, jak kawałki skóry czy zastawki serca.
Obecnie nanotechnologia jest bardzo modnym i prężnie rozwijającym się działem nauki. Dzięki niej staramy się opisać coraz więcej badań w dziedzinie materiałowej technologii. Istnieje wiele struktur nanotechnologicznych. Do tych najbardziej popularnych zaliczyć można: tworzywa sztuczne, których strukturę kontroluje się na poziomie pojedynczej cząsteczki. Dzięki temu możemy uzyskiwać rozmaite materiały o pożądanych właściwościach mechanicznych. Warto wspomnieć również o nanorurkach, czyli długich i pustych cząsteczkach, które są oparte na węglu.
Aplikacje na telefony komórkowe
Pojęcie aplikacji mobilnej jest szerokie i w najbardziej ogólnej definicji mieści w sobie wszystkie oprogramowania, jakie działają na smartfonach czy tabletach, a ostatnio na zegarkach. Od kilku lat nieprzerwanie możemy obserwować dynamiczny wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych, które na nowo definiują branże usług. Niemniej przewiduje się, iż rozwój aplikacji mobilnych znajdzie swoje zastosowanie w górnictwie i rolnictwie.
Walka o kontrolę systemu płatności mobilnych
Wraz z rozwojem aplikacji mobilnych będzie wzrastać stopień konkurencji pomiędzy bankami i firmami obsługującymi karty kredytowe oraz między firmami obsługującymi oprogramowania firm telekomunikacyjnych.
Media społecznościowe i interpretacja natłoku informacji
Należy uważnie obserwować, w którym kierunku zmierzają media społecznościowe. Podobnie jak wiele innych ekscytujących innowacji, początkowa reakcja okazała się wyolbrzymiona. Firmy mają zbyt dużo informacji i często nie radzą sobie z ich interpretacją. Przez resztę tej dekady firmy będą sondowały, jak lepiej i skuteczniej wykorzystać media społecznościowe.
Naglący staje się problem, kto jest właścicielem eksplodującej ilości informacji.
Zniknięcie gazet
Gazety przestaną istnieć. Jest to jeden z efektów mediów społecznościowych i telefonów komórkowych.
Edukacja
System edukacyjny musi przejść transformacje, gdyż jest coraz większe zapotrzebowanie na kompetencje interdyscyplinarne. Kursy online, aktualne i łatwo dostępne, stają się ważnym narzędziem wspomagającym uczelnie i szkoły.
Delewarowanie
Delewarowanie - jest to redukowanie nadmiernej lub niebezpiecznej wielkości zadłużenia kredytobiorcy, zazwyczaj w reakcji na niekorzystne warunki rynkowe. Firmy duże i małe będą musiały pracować z mniejszym wkładem finansowym.
Rozrywka
Aplikacje i podłączone urządzenia zmienią zachowania konsumentów. Najbardziej będzie to zauważalne w branżach rozrywkowych, które są rewolucjonizowane przez takie narzędzia jak Okulary Google i media społecznościowe.
Oczywiście wszystkie te trendy wpływają nie tylko na biznes, ale także na osoby indywidualne. Trendy i ekonomia są jak naczynia połączone - mają na siebie wpływ. Czasami te zależności są niewidoczne, dlatego każdy profesjonalista powinien znać kierunek, w którym podąża gospodarka światowa.
Spójrzmy teraz na trendy, dotyczące małego biznesu:
Inwestycja czasu w analizę, co może się zadziać w niedalekiej przyszłości, pomaga jeśli nie wyprzedzić konkurencję, to przynajmniej jej dorównać. Poniżej podaję kilka najważniejszych trendów, związanych z małym biznesem:
Delegowanie projektów do ekspertów międzynarodowych
Zakładamy, że kandydat na menedżera lub młody menedżer zna przynajmniej jeden język obcy. Najlepiej angielski, ponieważ specjaliści i eksperci z różnych dziedzin na świecie operują językiem angielskim. Jeśli jednak szef nie włada językiem obcym, powinien zatrudnić asystenta, który zna świetnie język angielski.
Delegując (czyli przekazując prawa i upoważnienienia na innego pracownika) konkretne zadanie ekspertom mamy szansę dopasować się do jakości potężnych konkurentów, a także czasu realizacji, elastyczności i co najważniejsze, kosztów innowacji. W ten sposób szybko reagujemy na zmiany rynkowe.
Polecam jednak wirtualne włączenie eksperta do zespołu. Technologia nam na to dzisiaj pozwala. Taka osoba powinna stać się częścią zespołu, wtedy kooperacja jest wydajniejsza. Czas i inne zasoby są marnowane za każdym razem, kiedy pracownicy muszą się czegoś uczyć metodą prób i błędów. Tempo zmian jest tak duże, że jedna osoba nie może zrobić wszystkiego. Gdy do współpracy włączamy ekspertów, to postęp jest szybszy niż w przypadku samych pracowników rozwiązujących problemy .
Jest to rozwijająca się dziedzina zwana Knowledge Process Outsourcing (KPO).
Pracownicy zdalni
Coraz częściej, szczególnie w branży IT zatrudnia się pracowników zdalnych, co może być świetnym rozwiązaniem dla obu stron. Pod warunkiem, że wiemy, jak rozpoznać potencjalny talent, gdyż taki rodzaj współpracy znacznie różni się od pracy z biura i wymaga od pracowników określonych cech i umiejętności.
Taki pracownik musi mieć pasję do tego, co robi. Wtedy nie potrzebny jest nadzór. Takie osoby mają zapał i samo motywację do ukończenia projektu, dlatego że to im przynosi satysfakcję, a nie dlatego że ktoś im kazał wykonać zadanie.
Większy nacisk na spersonalizowaną obsługę klienta
Klienci już od lat są przyzwyczajeni, że firmy (podobnie jak Amazon) analizują potrzeby klienta i sugerują odpowiednie do ich potrzeb, produkty i inne podobne. Pamiętajmy, że klient to konkretna osoba fizyczna. Dzisiaj na rynku wybór produktów i usług jest przytłaczający, więc trzeba znaleźć drogę do posiadania tej wiedzy i komunikacji. Musimy poznać intencje potencjalnych klientów.
Opinie użytkowników
Opinie użytkowników odgrywają znaczącą rolę, kiedy zamierzamy kupić produkt. To sprawia, że czujemy się bardziej komfortowo, jeśli ludzie już coś wypróbowali i sprawdzili. W pewnym sensie opinie stały się znaczącym kryterium, i ich szukamy przed zakupem. Według raportu grupy marketingowej, Fan & Fuel, 92% osób waha się dokonać zakupu, gdy nie ma podanej żadnej recenzji. Recenzje stały się absolutnie niezbędne dla produktów online.
Małe firmy mają mniejsze budżety marketingowe niż gigantyczne korporacje, dlatego tym ważniejsze staje się dla nich skoncentrowanie się na recenzjach użytkowników. Jeśli Twoja marka jest promowana przez prawdziwych ludzi w Internecie, czyni ją bardziej wiarygodną i prowadzi do wzrostu sprzedaży. W przyszłości zobaczymy więcej firm, koncentrujących się na tym bardzo ważnym aspekcie.
Krótkie, autentyczne historie wypierają wiadomości prasowe
Okazuje się, że każdy woli usłyszeć krótką historyjkę, niż suchą notatkę prasową. Na razie króluje w tym aplikacja Snapchat, i to głównie wśród ludzi młodych, w wieku od 13 - 25 lat. Należy obserwować media społecznościowe, gdyż tutaj trendy i możliwość wyboru aplikacji rośnie z godziny na godzinę.
Snapchat to aplikacja pozwalająca na udostępnianie pomiędzy użytkownikami zdjęć, filmików, oraz wiadomości, które znikają po pewnym czasie. W Snapchacie każda chwila jest ulotna, udostępniane momenty (inaczej Snapy) mogą trwać od 1 do 10 sekund. Do każdego Snapa użytkownicy mogą dodawać różne filtry, emotikony, napisy i rysunki.
Historie są 15 razy bardziej popularne niż kanały wiadomości. Jednak z możliwościami aplikacji historie niosą ze sobą własny zestaw wyzwań. Teraz nadszedł czas, aby marketerzy byli bardziej kreatywni, ponieważ historie są krótkie i muszą zwrócić uwagę widza, zanim przejdą do następnej historii.
Video Marketing
Jest powiedzenie, że obraz to więcej, niż tysiąc słów, a wideo to więcej niż dziesięć tysięcy słów. Ponad 55% osób ogląda co najmniej jeden film marketingowy każdego dnia, co daje wyższy zwrot z inwestycji niż każda inna forma reklamy. Niezależnie od tego, czy korzystamy z funkcji wideo na żywo w kanałach mediów społecznościowych, czy udostępniamy filmy promocyjne w swojej witrynie, klipy te zwiększają zaangażowanie i przyciągają większy ruch.
Na koniec przeanalizujmy trendy na poziomie indywidualnym:
Ciągła edukacja inter-dyscyplinarna
Każdy profesjonalista powinien bez przerwy podnosić swoje kwalifikacje poprzez szkolenia, udział w seminariach i konferencjach, śledzenie literatury biznesowej w branży oraz poza nią. W ten sposób stajemy się bardziej kreatywni. Należy koniecznie dopasować swoją wiedzę do zmian związanych ze sztuczną inteligencją i jej zastosowaniami w konkretnej branży.
Influencer Marketing
Marketing wpływowy staje się z roku na rok bardziej popularny i przydatny. Dobrze jest zostać osobą wpływową, ale jeśli nią nie jesteśmy, dobrze jest zatrudnić osobę, która jest znana w naszej branży. Także należy trenować pracowników w ten sposób, aby byli dumni ze swojej marki i firmy i stawali się naszymi ambasadorami.
Influencer wpływa na decyzję czy opinię innych w kontekście masowych odbiorców, którzy bardzo silnie się z nim utożsamiają. Wyrażonym przez siebie zdaniem potrafi umiejętnie oddziaływać na opinie skupionej wokół swojej osoby społeczności. Zamiennie możemy określać taką osobę przywódcą bądź liderem opinii. Dlatego przyjmijmy, że influencerem jest najczęściej osoba, która posiada bloga, vloga, konto na Youtubie, Snapchacie lub innym portalu społecznościowym, i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób.
Utrzymanie równowagi miedzy pracą a relaksem
To zaczyna oznaczać coś innego, niż tylko urlop i wolne dni. To oznacza ogólną równowagę stanu emocjonalno-fizycznego pomiędzy ścieżką kariery, pracą a życiem prywatnym. Dla niektórych może to oznaczać możliwość pracy z domu, podczas gdy inni mogą chcieć przychodzić do biura. Firma powinna być elastyczna także w harmonogramach godzin pracy i zapobiegać na wiele sposobów wypaleniu zawodowemu, o które jest nie trudno przy dzisiejszym tempie życia i pracy.
Oczywiście to nie jest pełna lista wszystkich trendów, ale najważniejsze zagadnienia, na które należy zwrócić uwagę. Na przykład nie można też pominąć faktu, że w tym roku prawie połowa zatrudnionych to będą Millenialsi, generacja Y i oni wchodzą na stanowiska kierownicze. Należy ich przygotować, jak zarządzać pracownikami generacji Z.
A jako liderzy, powinniśmy śledzić wszystkie zmiany i dokładać należytej staranności, aby się przygotować do tych zmian i wyprzedzać konkurencję.
Autorka:
Grażyna Tallar, Certyfikowany Business/Life Coach. Strateg biznesowy, międzynarodowy konsultant w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi (HR), pionierka szkoleń inteligencji emocjonalnej w Polsce i w Kanadzie. Światowy ekspert z dziedziny audytu Talentu w firmie – Identity Mapping.™
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu McGill w Montrealu, wieloletni menedżer w amerykańskim i kanadyjskim przemyśle elektronicznym i samolotowym. Pracowała dla takich firm, jak CMC Marconi, Allied Signal Aerospace, Human Resources Skills Development Canada. Była międzynarodowym dyrektorem marketingu w firmie Intrawest/Intracorp, która prowadziła projekty w Australii, Azji i Europie, a także i w Polsce. Jest autorką wielu książek. Pisze po polsku i po angielsku. Jej poradnik dla imigrantów stał się cenionym materiałem szkoleniowym na kanadyjskich uczelniach. Autorka wielu artykułów biznesowych, w Polsce pisała dla Personelu oraz wielu portali internetowych. Jest autorką nowoczesnego Centrum Zatrudnienia „3D Recruiting Centre” w Kanadzie. W 2005 została nagrodzona przez Aurora Chamber of Commerce w kategorii „Innowacyjny Biznes”. Była gościem w wielu programach telewizyjnych i radiowych.
Autorka książki Zbuduj swoje szczęście. Vademecum życia spełnionego zawierającej pożyteczny materiał dla każdego lidera.
Aktualizacja: listopad 2022 r.
Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?
Teraz Ty pomóż nam!
Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.
Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482