Trudne decyzje i wybory przy zakładaniu własnej firmy

Istnieje kilka sprzecznych teorii na temat tego, czy wszyscy, bez wyjątku, mogą prowadzić swoją działalność gospodarczą. Jedni specjaliści twierdzą, że do tego jest potrzebny wrodzony talent, inni próbują nam udowodnić, że każdy może osiągnąć wszystko.

Trudne decyzje i wybory przy zakładaniu własnej firmy – ćwiczenia do samodzielnego wykonania

 

Prawda - jak zwykle, leży po środku. Po pierwsze, każdy może rozpocząć pracę na własny rachunek, ale czy każdy odniesie sukces i będzie zadowolony z tego, co robi? Tego nie jesteśmy przewidzieć teoretycznie. Tylko dana osoba w praktycznym działaniu będzie w stanie zrobić ewaluację (analizę), czy przedsięwzięcie się powiodło i czy jest to dziedzina, która przynosi jej satysfakcję. Niemniej, proces ten możemy sobie ułatwić i uniknąć rozczarowań, jeśli rzetelnie się do tego przygotujemy.

Ponieważ, według Harvardzkiej Szkoły Biznesu z czterech istotnych czynników, decydujących o powodzeniu w biznesie, najważniejsze jest:

1) nastawienie psychiczne – aż 93%, to właśnie dlatego warto zając się tym aspektem. Pozostałe trzy czynniki to:

2) informacja/wiedza,

3). inteligencja,

4) umiejętności.

Bez względu na sytuację i rzeczywisty powód rozpoczęcia własnej działalności, czy jest to marzenie o samodzielności i niezależności, czy utrata pracy, czy też niezadowolenie z obecnej pracy lub chęć poszerzenia swojego portfolio zawodowego, to najpierw musimy poznać siebie, swoje predyspozycje osobowościowe oraz pasje, które stają się naszą siła napędową – motywacją.

Tylko wtedy, kiedy coś nas pociąga i interesuje, mamy energię do zdobywania wiedzy na ten temat nie czując, że jest to ciężka praca. Entuzjazm pomaga nam realizować cele – zawodowe i osobiste, daje nam poczucie pełni życia i zadowolenia z siebie.

Niektórzy szczęśliwcy od najmłodszych lat nie mają z tym problemu i wiedzą, co chcą w życiu robić. Jednak większość z nas odkrywa swoje pasje dużo później, a jeszcze inni przerabiają to na dodatkowych kursach i szkoleniach tuż przed podjęciem ważnych decyzji życiowych.

Przemyślenia i analizy zaproponowane poniżej pomogą nam nie tylko w decyzjach związanych z rozpoczęciem własnego biznesu, ale dadzą nam narzędzie na budowanie życia spełnionego zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej.

Zacznijmy zatem od zastanowienia się, do której grupy osobowościowej należymy i jakie są nasze silne strony. Ta klasyfikacja pomoże ustalić także naszą hierarchię wartości. To, co jest dla nas ważne, zawsze będzie wpływać na proces podejmowania decyzji, szczególnie w podświadomości.

Wszyscy rodzimy się z wrodzonymi predyspozycjami przetwarzania informacji ze świata zewnętrznego, zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie. W ten sposób budujemy nasz charakter i osobowość. W związku z tym należy pamiętać, że osoby podobne do nas będą miały podobny system wartości, ale też wiele innych osób będzie nas postrzegać zupełnie inaczej, niż tego możemy się spodziewać. Jeśli wiemy o tym, to jesteśmy w stanie szybko zauważyć te różnice i dostosować nasze zachowania tak, aby komunikacja była efektywna.

 

WEKTORY POSTRZEGANIA ŚWIATA

Poznajmy cztery podstawowe grupy, poprzez które można definiować swoje postawy i wartości (wersja uproszczona).

Pierwsza, to te osoby, dla których najważniejsze jest szybkie i zdecydowane działanie. Druga grupa, to ludzie, dla których najwyższą wartością jest logika i logiczne myślenie, trzecia – to ludzie i emocje, dla czwartej grupy – najważniejszy jest podany plan, porządek i organizacja.

Zastanówmy się, która grupa określa nas najlepiej:

Działanie

Zmiany, ekscytacja, przygoda

Wyzwania, współzawodnictwo

Centrum zainteresowania

Rozwiązywanie problemów

Zakończenie projektów na czas

Kreowanie zmian

Okrywanie szans, kreatywność

Niezależność w działaniu

Logika

Myślenie analityczne

Innowacja

Zbieranie rzetelnych informacji

Sięganie do źródeł naukowych

Projektowanie, wyobraźnia

Profesjonalizm

Dociekanie, złożoność

Niezależność w myśleniu

Ludzie

Związki międzyludzkie

Niesienie pomocy

Uduchowienie

Harmonia

Wrażliwość, ekspresyjność

Wspomaganie innych w rozwoju

Praca z ludźmi i dbałość o innych

Romans

Plan i organizacja

Stabilność i praworządność

Pragmatyzm

Rodzina

Ład i porządek

Tradycja, przyzwyczajenie

Kultura, historia

Odpowiedzialność

Lojalność

 

Musimy zdawać sobie sprawę, że inaczej nasze propozycje biznesowe i kontakty międzyludzkie będą przebiegać z osobami o wektorach, które nie mają dużej tolerancji na swoją inność. Na przykład człowiek o dużej wrażliwości opisanej w grupie "Ludzie"(tabela powyżej), może postrzegać osoby z wektorem wiodącym "Logika", jako zimnych snobów, nieczułych robotów (ta grupa jest najmniej emocjonalna), a osoby dla których tradycja i stabilizacja jest najważniejsza, nie będą akceptowały zmian i ekspansywności.

W biznesie jest ogromnie ważne, abyśmy zdawali sobie sprawę z tego, jak komunikować się z każdym typem osobowości. Do tego dochodzi podział na ekstrawersję i introwersję. Więcej szczegółów i technik komunikacji podaję w książce "Zbuduj swoje szczęście, Vademecum życia spełnionego" (autor: Grażyna Tallar).

Tę wiedzę o sobie powinniśmy przede wszystkim zastosować w wyborze produktu czy usług, które będziemy oferować w naszej firmie. To, co jest dla nas jest naturalne, wykonujemy z większą łatwością oraz przyjemnością. Uczymy się szybciej i z entuzjazmem ulepszamy nasze przedsięwzięcia. Skupiajmy się na tych kompetencjach, które są naszą najsilniejszą stroną, a te, które nie leżą w naszym charakterze, najlepiej delegować, znajdując podwykonawców bądź zatrudniając specjalistów. Najodpowiedniejszą dziedziną będą zajęcia i praca, które nas pasjonują.

Teraz przeprowadźmy mały test na zwerbalizowanie dodatkowej hierarchii wartości. Zaznacz te wartości, które są dla Ciebie ważne. Dopisz te, których tu nie ma.

  • Ambicja
  • Dążenie do doskonałości
  • Dominacja nad innymi
  • Estetyka
  • Hojność
  • Honor
  • Kariera zawodowa
  • Miłość do rodziny
  • Naśladowanie innych
  • Niezależność finansowa
  • Optymizm
  • Organizowanie
  • Oszczędność
  • Perfekcja
  • Poczucie humoru
  • Posłuszeństwo
  • Przewodzenie
  • Rozwój intelektualny
  • Samodzielność
  • Słuchanie innych
  • Twórczość
  • Uczciwość
  • Wiedza
  • Władza
  • Wrażliwość na sztukę
  • Zdecydowanie
  • Zdrowie
  • Życzliwość

    ...........................................
    ...........................................

 

Następnie z wybranych wartości wybierz 5 najważniejszych i ponumeruj je od 1 do 5. Numer 1 oznacza pierwsze miejsce, najważniejsze, podczas gdy numer 5 ostatnie.

Teraz na osobnych kartkach papieru rozwiń (opisz) każdy punkt dokładnie. Na przykład dlaczego ten punkt jest ważny, co robisz w tym kierunku, co powinnaś/powinieneś jeszcze zrobić. Jeśli zdrowie jest ważne, a palisz papierosy i objadasz się słodyczami, to ten punkt wymaga rewaluacji i przemyśleń.

Przykład: Cenię Zdrowie

Ogólna CharakterystykaJa (poniższe opisy to przykłady - zastanów się i wpisz swoje) 
Dobre odżywianieTak, jem dużo warzyw gotowanych i surowych, zwracam uwagę na składniki, witaminy i mikroelementy. Unikam całkowicie cukru, mąki i tłuszczów zwierzęcych. Nie jem potraw smażonych. Robię wyjątki raz w miesiącu.
SenTak, śpię 7-8 godzin na dobę. Kiedy mam trudności z zaśnięciem, włączam medytacje. Wietrzę sypialnię i przykrywam światła sprzętu elektronicznego, a telefon usuwam z sypialni na noc.
Aktywność
fizyczna
Gram w tenisa 2 razy w tygodniu, chodzę na minimum półgodzinne spacery 3 x w tygodniu, robię wycieczki rowerowe raz na 2-3 tygodnie
Unikanie stresówŚrednio. Za mało medytuję, biorę na siebie za dużo obowiązków.
OdpoczynekŚrednio, zbyt długo siedzę przy komputerze. Muszę robić więcej przerw.
Badania kontrolneTak, regularnie co 6 miesięcy.
Życie towarzyskieTak, należę do wielu klubów i dbam o kontakty z przyjaciółmi. Chodzę do teatru, na koncerty i wykłady
HumorŚrednio. Staram się używać humor nawet w sytuacjach konfliktowych. W tej dziedzinie mam dużo do nauczenia się.

 

Pamiętajmy, że nasz umysł podejmuje szybciej decyzje na poziomie podświadomym. Jeśli świadoma decyzja i podświadoma są zgodne, emocjonalnie jesteśmy spokojni. Natomiast jeśli nie ma zgodności pomiędzy systemem wartości i działaniem, to wtedy odczuwamy, niepokój, poczucie winy, a nawet strach. Stąd jest niezwykle ważne poznanie nas samych pod kątem osobowości i hierarchii wartości. Innych rzeczy można się w miarę szybko nauczyć.

 

KOMPETENCJE

Teraz pora na sprawdzenie stopnia posiadanych kompetencji. Poniżej zamieszczono kilka przykładów, gdyż podziałów i różnych definicji kompetencji jest wiele. W związku z tym proszę dopisać wszystkie te, które są pominięte, ale ważne i wiemy, że je posiadamy.

Wykonanie tych ćwiczeń jest bardzo ważne, gdyż nasz umysł pracuje zupełnie inaczej, kiedy tylko myślimy, a inaczej też, kiedy piszemy i analizujemy. Kiedy piszemy, do procesu oceny włączają się części mózgu logiczne, a tego w tej chwili poszukujemy. Połączenia decyzji emocjonalnej z racjonalną.

NAZWA KOMPETENCJISkala 1-10      
ZARZĄDZANIE 
Administracja 
Budowanie zespołu - coaching - mentoring 
Delegowanie uprawnień i zadań 
Finanse zarządcze 
Identyfikacja problemów administracyjnych 
Kompleksowe rozwiązywanie problemów 
Kontrolowanie zasobów 
Koordynacja terminów 
Leadership i motywowanie 
Mechanizmy maksymalizacji zysku i wartości firmy 
Monitorowanie funkcjonowania organizacji 
Monitorowanie wielu projektów równocześnie / hierarchia priorytetów 
Myślenie polityczne w organizacjI 
Negocjacje 
Obsługa urządzeń biurowych 
Organizacja przepływu informacji 
Otwartość na zmiany i krytykę 
Planowanie 
Podejmowanie decyzji dotyczących koniecznych ekspertyz, konsultacji i innowacji 
Poszukiwanie i pozyskiwanie informacji 
Prowadzenie dokumentacji administracyjnej 
Prowadzenie posiedzeń 
Przedsiębiorczość/podejmowanie ryzyka/decyzyjność 
Przygotowywanie projektów aktów normatywnych (zarządzeń i uchwał) 
Reprezentacja interesów właścicieli 
Reprezentowanie przedsiębiorstwa/organizacji w kontaktach na zewnątrz 
Samodoskonalenie/ciągłe uczenie się 
Sporządzanie raportów i prowadzenie dokumentacji 
Sporządzanie zamówień 
Sprawowanie nadzoru i ocena rezultatów 
Stosowanie przepisów prawnych 
Tworzenie innowacji, kreatywność 
Tworzenie procedur i regulaminów 
Tworzenie strategii 
Ustalanie hierarchii celów 
Wdrażanie planów operacyjnych 
Wiedza makro i mikroekonomiczna 
Współtworzenie i zatwierdzanie struktury organizacyjnej 
Wystąpienia publiczne 
Wyznaczanie celów / Rozliczanie z wykonania 
Zarząd i Rada Nadzorcza 
Zarządzanie czasem 
Zdobywanie środków finansowych na realizację programów 
Znajomość prawa handlowego 
HR 
Dobór i realizacja środków komunikacji wewnętrznej 
Monitorowanie konkurencyjności płacowej 
Prowadzenie administracji kadrowej 
Prowadzenie działu szkoleń 
Znajomość informatycznych systemów kadrowo-płacowych 
Znajomość mechanizmów rynku pracy 
Znajomość opisywania i analizy stanowisk 
Znajomość podstaw psychologii 
Znajomość podstaw socjologii 
Znajomość prawa pracy 
Znajomość rynku szkoleń 
Znajomość systemów motywacyjnych 
FINANSE 
Analiza ryzyka 
Cash flow 
Kalkulacja opłacalności działania gospodarczego 
Rachunkowość zarządcza 
Sprawozdania finansowe 
Znajomość funkcjonowania banków 
Znajomość i ocena wskaźników finansowych 
Znajomość informatycznych systemów finansowo-księgowych 
Znajomość kosztu i struktury kapitału 
Znajomość przepisów podatkowych 
Znajomość standardów księgowania i bilansowania 
Znajomość zasad budżetowania 
MARKETING 
Analizowanie aspektów podaży i popytu 
Analizowanie rynku / trendów / megatrendów 
Budowanie wizerunku firmy/ marki 
Działania lobbyingowe 
Określenie faz rozwoju firmy/produktu 
Pozycjonowanie i różnicowanie marki 
Przygotowanie prezentacji 
Rozpoznanie potrzeb klienta 
Współpraca z agencjami/mediami 
Zastosowanie marketing-mix 
SPRZEDAŻ/ZAKUPY 
Analiza kosztów, obrotów i zysków 
Analiza raportów sprzedaży/zakupów 
Analizowanie ofert 
Opracowywanie strategii sprzedaży 
Prezentacja produktów i usług 
Rozpoznawanie potrzeb klienta i organizacji 
Stosowanie technik prowadzenia rozmowy telefonicznej 
Tworzenie i prowadzenie dokumentacji handlowej 
Wykorzystanie współzależności jakości, ceny i czasu realizacji 
Wyznaczanie cen zakupu i zbytu 
Wyznaczanie cen zakupu i zbytu 
Znajomość gospodarki magazynowej 
Znajomość zagadnień dystrybucji 
Znajomość zagadnień e-commerce 
IT 
Administracja systemów komputerowych 
Dokonywanie analizy hardware i software 
Klasyfikowanie, wartościowanie i przetwarzanie informacji 
Zastosowanie technologii informatycznych do realizacji strategii firmy 
Znajomość i analizowanie systemów zabezpieczających 
Znajomość systemów operacyjnych 
Znajomość zagadnień intranetu i internetu 
Znajomość zasad programowania 
BADANIE I ROZWÓJ (R&D) 
Badanie i kontrola jakości 
Obsługa aparatury laboratoryjnej 
Obsługa sprzętu kontrolno-pomiarowego 
Opracowywanie ekspertyz 
Prowadzenie badań innowacyjno- rozwojowych 
Prowadzenie eksperymentów laboratoryjnych 
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji badawczej 
Przenoszenie technik laboratoryjnych na skalę produkcyjną 
Przygotowywanie naukowych publikacji, referatów i konferencji 
Znajomość i analiza produktów konkurencyjnych 
Znajomość zasad recepturowania i przenoszenia do skali półtechnicznej 
Zrozumienie i analiza potrzeb klienta 
PRODUKCJA 
Badanie i kontrola jakości 
Czytanie kart produkcyjnych 
Dział Techniczny 
Kosztorysowanie i wycena 
Rozwiązywanie problemów "wąskich gardeł" 
Utrzymanie ruchu 
Zastosowanie ergonometrii 
Zastosowanie procesów technicznych i technologicznych 
Znajomość aplikacji komputerowych 
Znajomość dokumentacji technicznej 
Znajomość organizacji procesów produkcyjnych 
Znajomość technik procesów produkcyjnych 
Znajomość techniki materiałowej 
Znajomość typów zamówień produkcyjnych 
Znajomość zasad BHP 
Znajomość źródeł zaopatrzenia 
LOGISTYKA/DYSTRYBUCJA 
Analiza systemu dostaw i sprzedaży 
Budowanie kanałów dystrybucji 
Struktura i dobór środków transportu 
Znajomość gospodarki magazynowej i oprogramowania 
Znajomość gospodarki materiałowej 
Znajomość systemów logistycznych 
Znajomość zagadnień eksportowych i importowych 
Znajomość zagadnień przepisów prawnych 
OBSŁUGA KLIENTA 
Aktywne słuchanie 
Dzielenie się wiedzą / informacjami 
Obsługa procesu reklamacyjnego 
Określanie potrzeb klienta 
Poszukiwanie informacji i identyfikacja problemu 
Stosowanie technik prowadzenia rozmowy telefonicznej 
Techniki komunikacji 
Tworzenie procedur działania na poszczególnych etapach sprzedaży 
Wykorzystywanie bazy danych 
Znajomość podstaw psychologii 
Znajomość zagadnień przepisów prawnych 
SEKTOR BANKOWY 
Administracja bankowa 
Analiza ryzyka 
Bankowość detaliczna 
Bankowość inwestycyjna 
Bankowość komercyjna 
Kontrola wewnętrzna 
Kredyty 
Obrót papierami wartościowymi 
Operacje walutowe 
Produkty leasingowe 
Rozliczenia eksportowe, importowe, gwarancje, forfaiting i dyskontowanie 
Rozliczenia własne banku 
Rozliczenia zagraniczne 
Treasury 
Usługi agencyjne dla organów administracji państwowej i jednostek sektora publicznego 
Windykacja 
Zabezpieczenia bankowe 
SEKTOR TELEKOMUNIKACYJNY 
Badanie widoczności fal radiowych 
Konfiguracja sprzętu telekomunikacyjnego 
Łącza internetowe 
Projektowanie tras i systemów radiowych 
Przygotowanie lokalizacji pod wykonanie projektu 
Testowanie sprzętu telekomunikacyjnego 
Wdrażanie systemów telekomunikacyjnych 
Wykonawstwo prac instalacyjno – montażowych 
Zabezpieczenia systemów 
Zastosowanie techniki sieciowej 
Znajomość systemów teletransmisyjnych 
Znajomość zagadnień komutacyjnych 
Znajomość zagadnień telefonii bezprzewodowej 
SEKTOR UBEZPIECZENIOWY 
Aktuariat 
Finanse i rachunkowość ubezpieczeń 
Pośrednictwo ubezpieczeniowe/Broker 
Ubezpieczenia emerytalne i na życie 
Ubezpieczenia komunikacyjne 
Ubezpieczenia majątkowe 
Ubezpieczenia podmiotów gospodarczych 
Zasady i procedury likwidacji szkód 
Zasady i procedury ubezpieczeniowe 
Zawieranie i rozliczanie umów reasekuracji 
Znajomość międzynarodowego rynku ubezpieczeń 
Znajomość prawa ubezpieczeniowego 
SEKTOR REKLAMA/PR 
Budowanie i zarządzanie bazami danych 
Budowanie relacji i kontakt z klientami 
Copywriting 
Crisis management 
Grafika reklamowa 
Kreowanie wizerunku produktu, firmy, osoby 
Lay-out 
Lobbying 
Organizacja akcji promocyjnych 
Organizacja i prowadzenie konferencji 
Organizacja przedsięwzięć/kampanii reklamowych 
Planowanie i zakup mediów 
Przygotowywanie i prowadzenie prezentacji 
Redagowanie publikacji firmowych 
Reklama internetowa 
Reklama zewnętrzna 
Znajomość reklamy ATL 
Znajomość reklamy BTL 
Znajomość zagadnień poligrafii 

 

Kolejnym zadaniem jest wybór i dopisanie tych kompetencji, które będą niezbędne do naszego projektu biznesowego. Następnie obok w kolumnie po prawej stronie proszę ocenić swoje posiadane i potrzebne kompetencje na skali 1-10. Natomiast te, które są potrzebne a ich nie mamy lub oceniliśmy poniżej 5 – proszę zakreślić na czerwono.

Wszystkie kompetencje, które wyróżniliśmy w kolorze czerwonym analizujemy dokładnie, jak szybko i przy jakich nakładach finansowych jesteśmy w stanie je nabyć. Przede wszystkim, czy chcemy je nabyć, bo może zdecydujemy, że zatrudnimy osobę wysoce wyspecjalizowaną w tym zakresie.

Kolejnym zadaniem przed napisaniem planu biznesowego, odpowiedzmy na następujące pytania. I to bardzo wnikliwie i uczciwie.

Powody, dla których chcę mieć swój biznes:

  • Chcę zarobić dużo pieniędzy
  • Myślę, że nie lubię pracować dla kogoś
  • Chcę mieć poczucie niezależności i chcę podejmować decyzje samodzielnie
  • Wydaje mi się, że to będzie ciekawsze, niż to, co robię
  • Nie znoszę swojego szefa
  • Chcę czegoś dokonać
  • Chcę zachować większą kontrolę nad swoim życiem
  • Chcę mieć więcej czasu dla siebie
  • Pociąga mnie prestiż kierowania własną firmą
  • Wydaje mi się, że chcę coś zmienić w swoim życiu
  • Jestem przekonana/przekonany, że lepiej wykorzystam swoje zdolności i umiejętności
  • Wiele osób to robi, wydaje się to być korzystne

Jeśli Twoje wybrane zdania zaczynają się od słowa chcę, to masz naturalne predyspozycje na biznesmenkę/biznesmena. Jeśli Ci się tylko coś wydaje czy Cię pociąga, będziesz musiała/musiał poświęcić więcej czasu na samomotywację i przygotowania.

Jeśli myślisz o biznesie, ponieważ wydaje Ci się, że będziesz mieć łatwiej i więcej czasu, to czeka Cię rozczarowanie. Własny biznes wymaga, szczególnie w pierwszej fazie, wielu godzin poświęconych pracy.

 

DODATKOWE ATUTY

Zaprezentowana lista jest tylko ułatwieniem spisu zalet i zdolności, które nabywamy nie tylko drogą formalnej edukacji, ale z także doświadczeń życiowych i zawodowych. Nie trzeba przecież być inżynierem, aby umieć zreperować samochód lub wybudować dom. Dopisz do listy te atuty, które nie zostały tutaj wymienione. Oceń je na skali 1-5

  • Kultura osobista
  • Dyplomacja, takt
  • Schludny wygląd
  • Zdolności aktorskie
  • Cierpliwość
  • Poczucie humoru
  • Zdolność podejmowania decyzji
  • Łatwość uczenia się
  • Łatwość zdobywania informacji
  • Łatwość nawiązywania kontaktów
  • Znajomość języków obcych
  • Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej
  • Umiejętność rysowania
  • Umiejętność komponowania utworów muzycznych
  • Znajomość muzyki
  • Znajomość historii sztuki
  • Wysportowanie
  • Umiejętność pisania
  • Umiejętność szycia i projektowania
  • Umiejętność prowadzenia samochodu
  • Zdolności artystyczne
  • Umiejętność gotowania
  • …………………………………….
  • ………………………………………

Dopisz, co inni uważają, że robisz dobrze oraz dodaj swoje zainteresowania. To wszystko razem tworzy zestaw Twoich kompetencji.

Teraz napisz w kilku zdaniach, jakie są Twoje marzenia. Mogą one być nierealne, ale opisz jak najdokładniej. Pomyśl, że odziedziczyłaś 10 milionów złotych. Jak byś je zagospodarowała/zagospodarował w kontekście marzenia? Jakie emocje towarzyszą całemu procesowi?

 

WYBÓR NAJODPOWIEDNIEJSZEGO BIZNESU

Na tym etapie powinniśmy mieć świadomość, kim jesteśmy, co potrafimy, co nas interesuje i co jest dla nas ważne. Bez tego etapu będzie nam dużo trudniej odnieść sukces, gdyż będziemy się poruszać jakby po omacku. A każdy projekt wymaga rzetelnego przygotowania.

Każdy z nas ma więcej kompetencji i umiejętności, niż nam się wydaje. Podstawowy błąd, często popełniany przez młodych początkujących przedsiębiorców, jest to, że nie zadają sobie trudu, by sporządzić taki dokładny spis swoich umiejętności i systemu wartości. To są działania niezwykle ułatwiające podjęcie decyzji, jak będzie wyglądał nasz biznes i plan. Sukces odnoszą Ci, którzy w wyborze kariery zawodowej i biznesu kierują się zainteresowaniami i umiejętnościami, a nie wysokością zarobków.

Na koniec jeszcze jeden test, pozwalający nam poznać bliżej „portret psychologiczny” przedsiębiorcy. Odpowiedzi należy zaznaczać szybko i spontanicznie, bez dłuższego namysłu:

OPIS   TAK     CZASAMI     NIE   
W każdej sytuacji wykazuję się inicjatywą   
W grupie zazwyczaj organizuję ludzi i wspólne zajęcia   
Chętnie biorę na siebie odpowiedzialność   
Jestem konsekwentna/konsekwentny w działaniu   
Nie mam problemu z podejmowaniem decyzji   
Przyznaję się do swoich błędów   
Wierzę, że w dużym stopniu każdy jest kowalem swojego losu   
Nie przeraża mnie ryzyko   
Wyciągam wnioski z popełnionych błędów i strat   
Jeśli jestem przekonana/przekonany o czymś, potrafię przekonać innych   
Znam cel i zadania   
Kontroluję wyniki mojej działalności   
Dobrze znoszę niepewność i nieoczekiwane zmiany sytuacji   
Potrafię powiedzieć asertywnie „NIE”   
Robię, co uważam za słuszne, ale słucham także opinii innych   
Chętnie pracuję dłużej, jeśli jest to konieczne   
Potrafię robić kilka rzeczy w tym samym czasie   
Zawsze stawiam się w sytuacji innej osoby, by zrozumieć inny punkt widzenia   
Rozumiem zasady inteligencji emocjonalnej i społecznej   
Pociągają mnie wyzwania i trudne zadania   
Uważam, że sukces to w dużej mierze sprawa dyscypliny i silnej woli   
Najlepiej czuję się w działaniu   
Wierzę, że zawsze znajdę rozwiązanie   
Doskonale zarządzam czasem   
Jestem ambitna/ambitny   
Jestem otwarta/otwarty na innowacje   

 

Im więcej masz twierdzących odpowiedzi, tym większe masz prawdopodobieństwo do idealnego typu przedsiębiorcy. Tym większe szanse na sukces we własnym biznesie.

Na pewno nie każdy stworzony jest do prowadzenia biznesu i nie wszyscy muszą być właścicielami firm. Jednakże znacznie więcej osób niż by to nam się wydawało może uzyskać w pracy na własne konto dobre wyniki, dochody zapewniające utrzymanie, a na dodatek satysfakcję ze swej niezależności i kreatywności. Cechy przedsiębiorcy ważne są zresztą zarówno dla tych, którzy chcą założyć firmę, jak i dla wszystkich, którzy chcą być skuteczni w każdej pracy.

Pamiętajmy, że każdy typ osobowości ma możliwości odniesienia sukcesów, ale musi dokładnie dopasować swoje predyspozycje do charakteru i wymogów prowadzenia danego projektu. Na przykład osoba o wektorze "plan i organizacja", o niskim poziomie energii, lubiąca odosobnienie, nie powinna otwierać firmy reklamowo-sprzedażowej. Natomiast, świetnym naukowcem, badaczem i projektantem będzie osoba o wektorze "logika".

Te ćwiczenia powinny pomóc Państwu w przemyśleniu kilku aspektów prowadzenia biznesu. Życzę wielu sukcesów i satysfakcji z osiągnięć i działań w Państwa projektach.

 

Autorka:Grażyna Tallar, Certyfikowany Business/Life Coach. Strateg biznesowy, międzynarodowy konsultant w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi (HR), pionierka szkoleń inteligencji emocjonalnej w Polsce i w Kanadzie. Światowy ekspert z dziedziny audytu Talentu w firmie – Identity Mapping.™

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu McGill w Montrealu, wieloletni menedżer w amerykańskim i kanadyjskim przemyśle elektronicznym i samolotowym. Pracowała dla takich firm, jak CMC Marconi, Allied Signal Aerospace, Human Resources Skills Development Canada. Była międzynarodowym dyrektorem marketingu w firmie Intrawest/Intracorp, która prowadziła projekty w Australii, Azji i Europie, a także i w Polsce. Jest autorką wielu książek. Pisze po polsku i po angielsku. Jej poradnik dla imigrantów stał się cenionym materiałem szkoleniowym na kanadyjskich uczelniach. Autorka wielu artykułów biznesowych, w Polsce pisała dla Personelu oraz wielu portali internetowych. Jest autorką nowoczesnego Centrum Zatrudnienia „3D Recruiting Centre” w Kanadzie. W 2005 została nagrodzona przez Aurora Chamber of Commerce w kategorii „Innowacyjny Biznes”. Była gościem w wielu programach telewizyjnych i radiowych.
Autorka książki "Zbuduj swoje szczęście. Vademecum życia spełnionego" zawierającej pożyteczny materiał dla każdego lidera.

 

Aktualizacja: listopad 2022 r.  

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:



Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT