Trudne decyzje i wybory przy zakładaniu własnej firmy – ćwiczenia do samodzielnego wykonania
Prawda - jak zwykle, leży po środku. Po pierwsze, każdy może rozpocząć pracę na własny rachunek, ale czy każdy odniesie sukces i będzie zadowolony z tego, co robi? Tego nie jesteśmy przewidzieć teoretycznie. Tylko dana osoba w praktycznym działaniu będzie w stanie zrobić ewaluację (analizę), czy przedsięwzięcie się powiodło i czy jest to dziedzina, która przynosi jej satysfakcję. Niemniej, proces ten możemy sobie ułatwić i uniknąć rozczarowań, jeśli rzetelnie się do tego przygotujemy.
Ponieważ, według Harvardzkiej Szkoły Biznesu z czterech istotnych czynników, decydujących o powodzeniu w biznesie, najważniejsze jest:
1) nastawienie psychiczne – aż 93%, to właśnie dlatego warto zając się tym aspektem. Pozostałe trzy czynniki to:
2) informacja/wiedza,
3). inteligencja,
4) umiejętności.
Bez względu na sytuację i rzeczywisty powód rozpoczęcia własnej działalności, czy jest to marzenie o samodzielności i niezależności, czy utrata pracy, czy też niezadowolenie z obecnej pracy lub chęć poszerzenia swojego portfolio zawodowego, to najpierw musimy poznać siebie, swoje predyspozycje osobowościowe oraz pasje, które stają się naszą siła napędową – motywacją.
Tylko wtedy, kiedy coś nas pociąga i interesuje, mamy energię do zdobywania wiedzy na ten temat nie czując, że jest to ciężka praca. Entuzjazm pomaga nam realizować cele – zawodowe i osobiste, daje nam poczucie pełni życia i zadowolenia z siebie.
Niektórzy szczęśliwcy od najmłodszych lat nie mają z tym problemu i wiedzą, co chcą w życiu robić. Jednak większość z nas odkrywa swoje pasje dużo później, a jeszcze inni przerabiają to na dodatkowych kursach i szkoleniach tuż przed podjęciem ważnych decyzji życiowych.
Przemyślenia i analizy zaproponowane poniżej pomogą nam nie tylko w decyzjach związanych z rozpoczęciem własnego biznesu, ale dadzą nam narzędzie na budowanie życia spełnionego zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej.
Zacznijmy zatem od zastanowienia się, do której grupy osobowościowej należymy i jakie są nasze silne strony. Ta klasyfikacja pomoże ustalić także naszą hierarchię wartości. To, co jest dla nas ważne, zawsze będzie wpływać na proces podejmowania decyzji, szczególnie w podświadomości.
Wszyscy rodzimy się z wrodzonymi predyspozycjami przetwarzania informacji ze świata zewnętrznego, zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie. W ten sposób budujemy nasz charakter i osobowość. W związku z tym należy pamiętać, że osoby podobne do nas będą miały podobny system wartości, ale też wiele innych osób będzie nas postrzegać zupełnie inaczej, niż tego możemy się spodziewać. Jeśli wiemy o tym, to jesteśmy w stanie szybko zauważyć te różnice i dostosować nasze zachowania tak, aby komunikacja była efektywna.
WEKTORY POSTRZEGANIA ŚWIATA
Poznajmy cztery podstawowe grupy, poprzez które można definiować swoje postawy i wartości (wersja uproszczona).
Pierwsza, to te osoby, dla których najważniejsze jest szybkie i zdecydowane działanie. Druga grupa, to ludzie, dla których najwyższą wartością jest logika i logiczne myślenie, trzecia – to ludzie i emocje, dla czwartej grupy – najważniejszy jest podany plan, porządek i organizacja.
Zastanówmy się, która grupa określa nas najlepiej:
Działanie Zmiany, ekscytacja, przygoda Wyzwania, współzawodnictwo Centrum zainteresowania Rozwiązywanie problemów Zakończenie projektów na czas Kreowanie zmian Okrywanie szans, kreatywność Niezależność w działaniu | Logika Myślenie analityczne Innowacja Zbieranie rzetelnych informacji Sięganie do źródeł naukowych Projektowanie, wyobraźnia Profesjonalizm Dociekanie, złożoność Niezależność w myśleniu |
Ludzie Związki międzyludzkie Niesienie pomocy Uduchowienie Harmonia Wrażliwość, ekspresyjność Wspomaganie innych w rozwoju Praca z ludźmi i dbałość o innych Romans | Plan i organizacja Stabilność i praworządność Pragmatyzm Rodzina Ład i porządek Tradycja, przyzwyczajenie Kultura, historia Odpowiedzialność Lojalność |
Musimy zdawać sobie sprawę, że inaczej nasze propozycje biznesowe i kontakty międzyludzkie będą przebiegać z osobami o wektorach, które nie mają dużej tolerancji na swoją inność. Na przykład człowiek o dużej wrażliwości opisanej w grupie "Ludzie"(tabela powyżej), może postrzegać osoby z wektorem wiodącym "Logika", jako zimnych snobów, nieczułych robotów (ta grupa jest najmniej emocjonalna), a osoby dla których tradycja i stabilizacja jest najważniejsza, nie będą akceptowały zmian i ekspansywności.
W biznesie jest ogromnie ważne, abyśmy zdawali sobie sprawę z tego, jak komunikować się z każdym typem osobowości. Do tego dochodzi podział na ekstrawersję i introwersję. Więcej szczegółów i technik komunikacji podaję w książce "Zbuduj swoje szczęście, Vademecum życia spełnionego" (autor: Grażyna Tallar).
Tę wiedzę o sobie powinniśmy przede wszystkim zastosować w wyborze produktu czy usług, które będziemy oferować w naszej firmie. To, co jest dla nas jest naturalne, wykonujemy z większą łatwością oraz przyjemnością. Uczymy się szybciej i z entuzjazmem ulepszamy nasze przedsięwzięcia. Skupiajmy się na tych kompetencjach, które są naszą najsilniejszą stroną, a te, które nie leżą w naszym charakterze, najlepiej delegować, znajdując podwykonawców bądź zatrudniając specjalistów. Najodpowiedniejszą dziedziną będą zajęcia i praca, które nas pasjonują.
Teraz przeprowadźmy mały test na zwerbalizowanie dodatkowej hierarchii wartości. Zaznacz te wartości, które są dla Ciebie ważne. Dopisz te, których tu nie ma.
- Ambicja
- Dążenie do doskonałości
- Dominacja nad innymi
- Estetyka
- Hojność
- Honor
- Kariera zawodowa
- Miłość do rodziny
- Naśladowanie innych
- Niezależność finansowa
- Optymizm
- Organizowanie
- Oszczędność
- Perfekcja
- Poczucie humoru
- Posłuszeństwo
- Przewodzenie
- Rozwój intelektualny
- Samodzielność
- Słuchanie innych
- Twórczość
- Uczciwość
- Wiedza
- Władza
- Wrażliwość na sztukę
- Zdecydowanie
- Zdrowie
- Życzliwość
...........................................
...........................................
Następnie z wybranych wartości wybierz 5 najważniejszych i ponumeruj je od 1 do 5. Numer 1 oznacza pierwsze miejsce, najważniejsze, podczas gdy numer 5 ostatnie.
Teraz na osobnych kartkach papieru rozwiń (opisz) każdy punkt dokładnie. Na przykład dlaczego ten punkt jest ważny, co robisz w tym kierunku, co powinnaś/powinieneś jeszcze zrobić. Jeśli zdrowie jest ważne, a palisz papierosy i objadasz się słodyczami, to ten punkt wymaga rewaluacji i przemyśleń.
Przykład: Cenię Zdrowie
Ogólna Charakterystyka | Ja (poniższe opisy to przykłady - zastanów się i wpisz swoje) |
Dobre odżywianie | Tak, jem dużo warzyw gotowanych i surowych, zwracam uwagę na składniki, witaminy i mikroelementy. Unikam całkowicie cukru, mąki i tłuszczów zwierzęcych. Nie jem potraw smażonych. Robię wyjątki raz w miesiącu. |
Sen | Tak, śpię 7-8 godzin na dobę. Kiedy mam trudności z zaśnięciem, włączam medytacje. Wietrzę sypialnię i przykrywam światła sprzętu elektronicznego, a telefon usuwam z sypialni na noc. |
Aktywność fizyczna | Gram w tenisa 2 razy w tygodniu, chodzę na minimum półgodzinne spacery 3 x w tygodniu, robię wycieczki rowerowe raz na 2-3 tygodnie |
Unikanie stresów | Średnio. Za mało medytuję, biorę na siebie za dużo obowiązków. |
Odpoczynek | Średnio, zbyt długo siedzę przy komputerze. Muszę robić więcej przerw. |
Badania kontrolne | Tak, regularnie co 6 miesięcy. |
Życie towarzyskie | Tak, należę do wielu klubów i dbam o kontakty z przyjaciółmi. Chodzę do teatru, na koncerty i wykłady |
Humor | Średnio. Staram się używać humor nawet w sytuacjach konfliktowych. W tej dziedzinie mam dużo do nauczenia się. |
Pamiętajmy, że nasz umysł podejmuje szybciej decyzje na poziomie podświadomym. Jeśli świadoma decyzja i podświadoma są zgodne, emocjonalnie jesteśmy spokojni. Natomiast jeśli nie ma zgodności pomiędzy systemem wartości i działaniem, to wtedy odczuwamy, niepokój, poczucie winy, a nawet strach. Stąd jest niezwykle ważne poznanie nas samych pod kątem osobowości i hierarchii wartości. Innych rzeczy można się w miarę szybko nauczyć.
KOMPETENCJE
Teraz pora na sprawdzenie stopnia posiadanych kompetencji. Poniżej zamieszczono kilka przykładów, gdyż podziałów i różnych definicji kompetencji jest wiele. W związku z tym proszę dopisać wszystkie te, które są pominięte, ale ważne i wiemy, że je posiadamy.
Wykonanie tych ćwiczeń jest bardzo ważne, gdyż nasz umysł pracuje zupełnie inaczej, kiedy tylko myślimy, a inaczej też, kiedy piszemy i analizujemy. Kiedy piszemy, do procesu oceny włączają się części mózgu logiczne, a tego w tej chwili poszukujemy. Połączenia decyzji emocjonalnej z racjonalną.
NAZWA KOMPETENCJI | Skala 1-10 |
ZARZĄDZANIE | |
Administracja | |
Budowanie zespołu - coaching - mentoring | |
Delegowanie uprawnień i zadań | |
Finanse zarządcze | |
Identyfikacja problemów administracyjnych | |
Kompleksowe rozwiązywanie problemów | |
Kontrolowanie zasobów | |
Koordynacja terminów | |
Leadership i motywowanie | |
Mechanizmy maksymalizacji zysku i wartości firmy | |
Monitorowanie funkcjonowania organizacji | |
Monitorowanie wielu projektów równocześnie / hierarchia priorytetów | |
Myślenie polityczne w organizacjI | |
Negocjacje | |
Obsługa urządzeń biurowych | |
Organizacja przepływu informacji | |
Otwartość na zmiany i krytykę | |
Planowanie | |
Podejmowanie decyzji dotyczących koniecznych ekspertyz, konsultacji i innowacji | |
Poszukiwanie i pozyskiwanie informacji | |
Prowadzenie dokumentacji administracyjnej | |
Prowadzenie posiedzeń | |
Przedsiębiorczość/podejmowanie ryzyka/decyzyjność | |
Przygotowywanie projektów aktów normatywnych (zarządzeń i uchwał) | |
Reprezentacja interesów właścicieli | |
Reprezentowanie przedsiębiorstwa/organizacji w kontaktach na zewnątrz | |
Samodoskonalenie/ciągłe uczenie się | |
Sporządzanie raportów i prowadzenie dokumentacji | |
Sporządzanie zamówień | |
Sprawowanie nadzoru i ocena rezultatów | |
Stosowanie przepisów prawnych | |
Tworzenie innowacji, kreatywność | |
Tworzenie procedur i regulaminów | |
Tworzenie strategii | |
Ustalanie hierarchii celów | |
Wdrażanie planów operacyjnych | |
Wiedza makro i mikroekonomiczna | |
Współtworzenie i zatwierdzanie struktury organizacyjnej | |
Wystąpienia publiczne | |
Wyznaczanie celów / Rozliczanie z wykonania | |
Zarząd i Rada Nadzorcza | |
Zarządzanie czasem | |
Zdobywanie środków finansowych na realizację programów | |
Znajomość prawa handlowego | |
HR | |
Dobór i realizacja środków komunikacji wewnętrznej | |
Monitorowanie konkurencyjności płacowej | |
Prowadzenie administracji kadrowej | |
Prowadzenie działu szkoleń | |
Znajomość informatycznych systemów kadrowo-płacowych | |
Znajomość mechanizmów rynku pracy | |
Znajomość opisywania i analizy stanowisk | |
Znajomość podstaw psychologii | |
Znajomość podstaw socjologii | |
Znajomość prawa pracy | |
Znajomość rynku szkoleń | |
Znajomość systemów motywacyjnych | |
FINANSE | |
Analiza ryzyka | |
Cash flow | |
Kalkulacja opłacalności działania gospodarczego | |
Rachunkowość zarządcza | |
Sprawozdania finansowe | |
Znajomość funkcjonowania banków | |
Znajomość i ocena wskaźników finansowych | |
Znajomość informatycznych systemów finansowo-księgowych | |
Znajomość kosztu i struktury kapitału | |
Znajomość przepisów podatkowych | |
Znajomość standardów księgowania i bilansowania | |
Znajomość zasad budżetowania | |
MARKETING | |
Analizowanie aspektów podaży i popytu | |
Analizowanie rynku / trendów / megatrendów | |
Budowanie wizerunku firmy/ marki | |
Działania lobbyingowe | |
Określenie faz rozwoju firmy/produktu | |
Pozycjonowanie i różnicowanie marki | |
Przygotowanie prezentacji | |
Rozpoznanie potrzeb klienta | |
Współpraca z agencjami/mediami | |
Zastosowanie marketing-mix | |
SPRZEDAŻ/ZAKUPY | |
Analiza kosztów, obrotów i zysków | |
Analiza raportów sprzedaży/zakupów | |
Analizowanie ofert | |
Opracowywanie strategii sprzedaży | |
Prezentacja produktów i usług | |
Rozpoznawanie potrzeb klienta i organizacji | |
Stosowanie technik prowadzenia rozmowy telefonicznej | |
Tworzenie i prowadzenie dokumentacji handlowej | |
Wykorzystanie współzależności jakości, ceny i czasu realizacji | |
Wyznaczanie cen zakupu i zbytu | |
Wyznaczanie cen zakupu i zbytu | |
Znajomość gospodarki magazynowej | |
Znajomość zagadnień dystrybucji | |
Znajomość zagadnień e-commerce | |
IT | |
Administracja systemów komputerowych | |
Dokonywanie analizy hardware i software | |
Klasyfikowanie, wartościowanie i przetwarzanie informacji | |
Zastosowanie technologii informatycznych do realizacji strategii firmy | |
Znajomość i analizowanie systemów zabezpieczających | |
Znajomość systemów operacyjnych | |
Znajomość zagadnień intranetu i internetu | |
Znajomość zasad programowania | |
BADANIE I ROZWÓJ (R&D) | |
Badanie i kontrola jakości | |
Obsługa aparatury laboratoryjnej | |
Obsługa sprzętu kontrolno-pomiarowego | |
Opracowywanie ekspertyz | |
Prowadzenie badań innowacyjno- rozwojowych | |
Prowadzenie eksperymentów laboratoryjnych | |
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji badawczej | |
Przenoszenie technik laboratoryjnych na skalę produkcyjną | |
Przygotowywanie naukowych publikacji, referatów i konferencji | |
Znajomość i analiza produktów konkurencyjnych | |
Znajomość zasad recepturowania i przenoszenia do skali półtechnicznej | |
Zrozumienie i analiza potrzeb klienta | |
PRODUKCJA | |
Badanie i kontrola jakości | |
Czytanie kart produkcyjnych | |
Dział Techniczny | |
Kosztorysowanie i wycena | |
Rozwiązywanie problemów "wąskich gardeł" | |
Utrzymanie ruchu | |
Zastosowanie ergonometrii | |
Zastosowanie procesów technicznych i technologicznych | |
Znajomość aplikacji komputerowych | |
Znajomość dokumentacji technicznej | |
Znajomość organizacji procesów produkcyjnych | |
Znajomość technik procesów produkcyjnych | |
Znajomość techniki materiałowej | |
Znajomość typów zamówień produkcyjnych | |
Znajomość zasad BHP | |
Znajomość źródeł zaopatrzenia | |
LOGISTYKA/DYSTRYBUCJA | |
Analiza systemu dostaw i sprzedaży | |
Budowanie kanałów dystrybucji | |
Struktura i dobór środków transportu | |
Znajomość gospodarki magazynowej i oprogramowania | |
Znajomość gospodarki materiałowej | |
Znajomość systemów logistycznych | |
Znajomość zagadnień eksportowych i importowych | |
Znajomość zagadnień przepisów prawnych | |
OBSŁUGA KLIENTA | |
Aktywne słuchanie | |
Dzielenie się wiedzą / informacjami | |
Obsługa procesu reklamacyjnego | |
Określanie potrzeb klienta | |
Poszukiwanie informacji i identyfikacja problemu | |
Stosowanie technik prowadzenia rozmowy telefonicznej | |
Techniki komunikacji | |
Tworzenie procedur działania na poszczególnych etapach sprzedaży | |
Wykorzystywanie bazy danych | |
Znajomość podstaw psychologii | |
Znajomość zagadnień przepisów prawnych | |
SEKTOR BANKOWY | |
Administracja bankowa | |
Analiza ryzyka | |
Bankowość detaliczna | |
Bankowość inwestycyjna | |
Bankowość komercyjna | |
Kontrola wewnętrzna | |
Kredyty | |
Obrót papierami wartościowymi | |
Operacje walutowe | |
Produkty leasingowe | |
Rozliczenia eksportowe, importowe, gwarancje, forfaiting i dyskontowanie | |
Rozliczenia własne banku | |
Rozliczenia zagraniczne | |
Treasury | |
Usługi agencyjne dla organów administracji państwowej i jednostek sektora publicznego | |
Windykacja | |
Zabezpieczenia bankowe | |
SEKTOR TELEKOMUNIKACYJNY | |
Badanie widoczności fal radiowych | |
Konfiguracja sprzętu telekomunikacyjnego | |
Łącza internetowe | |
Projektowanie tras i systemów radiowych | |
Przygotowanie lokalizacji pod wykonanie projektu | |
Testowanie sprzętu telekomunikacyjnego | |
Wdrażanie systemów telekomunikacyjnych | |
Wykonawstwo prac instalacyjno – montażowych | |
Zabezpieczenia systemów | |
Zastosowanie techniki sieciowej | |
Znajomość systemów teletransmisyjnych | |
Znajomość zagadnień komutacyjnych | |
Znajomość zagadnień telefonii bezprzewodowej | |
SEKTOR UBEZPIECZENIOWY | |
Aktuariat | |
Finanse i rachunkowość ubezpieczeń | |
Pośrednictwo ubezpieczeniowe/Broker | |
Ubezpieczenia emerytalne i na życie | |
Ubezpieczenia komunikacyjne | |
Ubezpieczenia majątkowe | |
Ubezpieczenia podmiotów gospodarczych | |
Zasady i procedury likwidacji szkód | |
Zasady i procedury ubezpieczeniowe | |
Zawieranie i rozliczanie umów reasekuracji | |
Znajomość międzynarodowego rynku ubezpieczeń | |
Znajomość prawa ubezpieczeniowego | |
SEKTOR REKLAMA/PR | |
Budowanie i zarządzanie bazami danych | |
Budowanie relacji i kontakt z klientami | |
Copywriting | |
Crisis management | |
Grafika reklamowa | |
Kreowanie wizerunku produktu, firmy, osoby | |
Lay-out | |
Lobbying | |
Organizacja akcji promocyjnych | |
Organizacja i prowadzenie konferencji | |
Organizacja przedsięwzięć/kampanii reklamowych | |
Planowanie i zakup mediów | |
Przygotowywanie i prowadzenie prezentacji | |
Redagowanie publikacji firmowych | |
Reklama internetowa | |
Reklama zewnętrzna | |
Znajomość reklamy ATL | |
Znajomość reklamy BTL | |
Znajomość zagadnień poligrafii |
Kolejnym zadaniem jest wybór i dopisanie tych kompetencji, które będą niezbędne do naszego projektu biznesowego. Następnie obok w kolumnie po prawej stronie proszę ocenić swoje posiadane i potrzebne kompetencje na skali 1-10. Natomiast te, które są potrzebne a ich nie mamy lub oceniliśmy poniżej 5 – proszę zakreślić na czerwono.
Wszystkie kompetencje, które wyróżniliśmy w kolorze czerwonym analizujemy dokładnie, jak szybko i przy jakich nakładach finansowych jesteśmy w stanie je nabyć. Przede wszystkim, czy chcemy je nabyć, bo może zdecydujemy, że zatrudnimy osobę wysoce wyspecjalizowaną w tym zakresie.
Kolejnym zadaniem przed napisaniem planu biznesowego, odpowiedzmy na następujące pytania. I to bardzo wnikliwie i uczciwie.
Powody, dla których chcę mieć swój biznes:
- Chcę zarobić dużo pieniędzy
- Myślę, że nie lubię pracować dla kogoś
- Chcę mieć poczucie niezależności i chcę podejmować decyzje samodzielnie
- Wydaje mi się, że to będzie ciekawsze, niż to, co robię
- Nie znoszę swojego szefa
- Chcę czegoś dokonać
- Chcę zachować większą kontrolę nad swoim życiem
- Chcę mieć więcej czasu dla siebie
- Pociąga mnie prestiż kierowania własną firmą
- Wydaje mi się, że chcę coś zmienić w swoim życiu
- Jestem przekonana/przekonany, że lepiej wykorzystam swoje zdolności i umiejętności
- Wiele osób to robi, wydaje się to być korzystne
Jeśli Twoje wybrane zdania zaczynają się od słowa chcę, to masz naturalne predyspozycje na biznesmenkę/biznesmena. Jeśli Ci się tylko coś wydaje czy Cię pociąga, będziesz musiała/musiał poświęcić więcej czasu na samomotywację i przygotowania.
Jeśli myślisz o biznesie, ponieważ wydaje Ci się, że będziesz mieć łatwiej i więcej czasu, to czeka Cię rozczarowanie. Własny biznes wymaga, szczególnie w pierwszej fazie, wielu godzin poświęconych pracy.
DODATKOWE ATUTY
Zaprezentowana lista jest tylko ułatwieniem spisu zalet i zdolności, które nabywamy nie tylko drogą formalnej edukacji, ale z także doświadczeń życiowych i zawodowych. Nie trzeba przecież być inżynierem, aby umieć zreperować samochód lub wybudować dom. Dopisz do listy te atuty, które nie zostały tutaj wymienione. Oceń je na skali 1-5
- Kultura osobista
- Dyplomacja, takt
- Schludny wygląd
- Zdolności aktorskie
- Cierpliwość
- Poczucie humoru
- Zdolność podejmowania decyzji
- Łatwość uczenia się
- Łatwość zdobywania informacji
- Łatwość nawiązywania kontaktów
- Znajomość języków obcych
- Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej
- Umiejętność rysowania
- Umiejętność komponowania utworów muzycznych
- Znajomość muzyki
- Znajomość historii sztuki
- Wysportowanie
- Umiejętność pisania
- Umiejętność szycia i projektowania
- Umiejętność prowadzenia samochodu
- Zdolności artystyczne
- Umiejętność gotowania
- …………………………………….
- ………………………………………
Dopisz, co inni uważają, że robisz dobrze oraz dodaj swoje zainteresowania. To wszystko razem tworzy zestaw Twoich kompetencji.
Teraz napisz w kilku zdaniach, jakie są Twoje marzenia. Mogą one być nierealne, ale opisz jak najdokładniej. Pomyśl, że odziedziczyłaś 10 milionów złotych. Jak byś je zagospodarowała/zagospodarował w kontekście marzenia? Jakie emocje towarzyszą całemu procesowi?
WYBÓR NAJODPOWIEDNIEJSZEGO BIZNESU
Na tym etapie powinniśmy mieć świadomość, kim jesteśmy, co potrafimy, co nas interesuje i co jest dla nas ważne. Bez tego etapu będzie nam dużo trudniej odnieść sukces, gdyż będziemy się poruszać jakby po omacku. A każdy projekt wymaga rzetelnego przygotowania.
Każdy z nas ma więcej kompetencji i umiejętności, niż nam się wydaje. Podstawowy błąd, często popełniany przez młodych początkujących przedsiębiorców, jest to, że nie zadają sobie trudu, by sporządzić taki dokładny spis swoich umiejętności i systemu wartości. To są działania niezwykle ułatwiające podjęcie decyzji, jak będzie wyglądał nasz biznes i plan. Sukces odnoszą Ci, którzy w wyborze kariery zawodowej i biznesu kierują się zainteresowaniami i umiejętnościami, a nie wysokością zarobków.
Na koniec jeszcze jeden test, pozwalający nam poznać bliżej „portret psychologiczny” przedsiębiorcy. Odpowiedzi należy zaznaczać szybko i spontanicznie, bez dłuższego namysłu:
OPIS | TAK | CZASAMI | NIE |
W każdej sytuacji wykazuję się inicjatywą | |||
W grupie zazwyczaj organizuję ludzi i wspólne zajęcia | |||
Chętnie biorę na siebie odpowiedzialność | |||
Jestem konsekwentna/konsekwentny w działaniu | |||
Nie mam problemu z podejmowaniem decyzji | |||
Przyznaję się do swoich błędów | |||
Wierzę, że w dużym stopniu każdy jest kowalem swojego losu | |||
Nie przeraża mnie ryzyko | |||
Wyciągam wnioski z popełnionych błędów i strat | |||
Jeśli jestem przekonana/przekonany o czymś, potrafię przekonać innych | |||
Znam cel i zadania | |||
Kontroluję wyniki mojej działalności | |||
Dobrze znoszę niepewność i nieoczekiwane zmiany sytuacji | |||
Potrafię powiedzieć asertywnie „NIE” | |||
Robię, co uważam za słuszne, ale słucham także opinii innych | |||
Chętnie pracuję dłużej, jeśli jest to konieczne | |||
Potrafię robić kilka rzeczy w tym samym czasie | |||
Zawsze stawiam się w sytuacji innej osoby, by zrozumieć inny punkt widzenia | |||
Rozumiem zasady inteligencji emocjonalnej i społecznej | |||
Pociągają mnie wyzwania i trudne zadania | |||
Uważam, że sukces to w dużej mierze sprawa dyscypliny i silnej woli | |||
Najlepiej czuję się w działaniu | |||
Wierzę, że zawsze znajdę rozwiązanie | |||
Doskonale zarządzam czasem | |||
Jestem ambitna/ambitny | |||
Jestem otwarta/otwarty na innowacje |
Im więcej masz twierdzących odpowiedzi, tym większe masz prawdopodobieństwo do idealnego typu przedsiębiorcy. Tym większe szanse na sukces we własnym biznesie.
Na pewno nie każdy stworzony jest do prowadzenia biznesu i nie wszyscy muszą być właścicielami firm. Jednakże znacznie więcej osób niż by to nam się wydawało może uzyskać w pracy na własne konto dobre wyniki, dochody zapewniające utrzymanie, a na dodatek satysfakcję ze swej niezależności i kreatywności. Cechy przedsiębiorcy ważne są zresztą zarówno dla tych, którzy chcą założyć firmę, jak i dla wszystkich, którzy chcą być skuteczni w każdej pracy.
Pamiętajmy, że każdy typ osobowości ma możliwości odniesienia sukcesów, ale musi dokładnie dopasować swoje predyspozycje do charakteru i wymogów prowadzenia danego projektu. Na przykład osoba o wektorze "plan i organizacja", o niskim poziomie energii, lubiąca odosobnienie, nie powinna otwierać firmy reklamowo-sprzedażowej. Natomiast, świetnym naukowcem, badaczem i projektantem będzie osoba o wektorze "logika".
Te ćwiczenia powinny pomóc Państwu w przemyśleniu kilku aspektów prowadzenia biznesu. Życzę wielu sukcesów i satysfakcji z osiągnięć i działań w Państwa projektach.
Autorka:Grażyna Tallar, Certyfikowany Business/Life Coach. Strateg biznesowy, międzynarodowy konsultant w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi (HR), pionierka szkoleń inteligencji emocjonalnej w Polsce i w Kanadzie. Światowy ekspert z dziedziny audytu Talentu w firmie – Identity Mapping.™
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu McGill w Montrealu, wieloletni menedżer w amerykańskim i kanadyjskim przemyśle elektronicznym i samolotowym. Pracowała dla takich firm, jak CMC Marconi, Allied Signal Aerospace, Human Resources Skills Development Canada. Była międzynarodowym dyrektorem marketingu w firmie Intrawest/Intracorp, która prowadziła projekty w Australii, Azji i Europie, a także i w Polsce. Jest autorką wielu książek. Pisze po polsku i po angielsku. Jej poradnik dla imigrantów stał się cenionym materiałem szkoleniowym na kanadyjskich uczelniach. Autorka wielu artykułów biznesowych, w Polsce pisała dla Personelu oraz wielu portali internetowych. Jest autorką nowoczesnego Centrum Zatrudnienia „3D Recruiting Centre” w Kanadzie. W 2005 została nagrodzona przez Aurora Chamber of Commerce w kategorii „Innowacyjny Biznes”. Była gościem w wielu programach telewizyjnych i radiowych.
Autorka książki "Zbuduj swoje szczęście. Vademecum życia spełnionego" zawierającej pożyteczny materiał dla każdego lidera.
Aktualizacja: listopad 2022 r.
Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?
Teraz Ty pomóż nam!
Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.
Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482