Pomysł na biznes:

Jak założyć agroturystykę w Bieszczadach?

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja wyrobów gastronomicznych
  • Usługi
  • Rozrywka
  • Turystyka
  • Agroturystyka

artcile

Bieszczady agroturystyka: podejmij wyzwanie

Biznes na wsi

Wyobraź sobie malownicze góry i pasące się nieopodal owce. Świeże powietrze, jaja od własnych kur i długie spacery po gęstych lasach. A gdyby tak wyglądała Twoja codzienność? Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób, które kochają przyrodę
  • Dla miłośników gór
  • Dla absolwentów turystyki i rekreacji, hotelarstwa i kierunków pokrewnych,
  • Dla rolników, którzy chcą poszerzyć zakres swojej działalności
  • Dla osób, które myślą o założeniu małej, rodzinnej działalności
  • Dla miłośników życia na wsi
icon

Zanim zaczniesz

  • Znajdź odpowiednie miejsce – Twój pensjonat (gospodarstwo agroturystyczne) powinien być zlokalizowany w pięknym naturalnym otoczeniu
  • Przemyśl aspekty związane wygodą – oferuj swoim gościom komfortowe pokoje
  • Przygotuj atrakcje – zatroszcz się o ciekawe formy spędzania wolnego czasu
  • Zadbaj o stronę kulinarną swojego przedsięwzięcia
  • Sprawdź – co będzie wyróżniało Twoją ofertę.

Czasami miejsce, w którym mieszkamy nas przytłacza. Przeprowadzka całej rodziny to duże przedsięwzięcie, ale warto się nad tym zastanowić. Jeżeli dusisz się w mieście albo w popularnym kurorcie, posłuchaj swojej intuicji i przenieś się na wieś.

artcile

Agroturystyka w Bieszczadach - liczy się pomysł

Kierunek Bieszczady

Życie na wsi płynie wolniej. Cisza i spokój to coś, czego szuka wielu mieszkańców miast. Rodzice Andrzeja wybrali Bieszczady. To tutaj poczuli się jak w domu. Aktualnie ok. 40% Polaków deklaruje, że chciałoby zamieszkać na wsi. To aż 10% więcej niż 20 lat temu. Może odważysz się na taki krok i spełnisz swoje marzenia?

Źródło: Kto marzy o życiu na wsi, a kto o życiu w mieści, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, luty 2015

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Nagła potrzeba zmian

Rodzina Andrzeja przez wiele lat mieszkała w Krakowie i Zakopanem. Byli zmęczeni miejskim życiem i podjęli odważną decyzję. Postanowili hodować owce w pięknym otoczeniu bieszczadzkich szczytów. Jednak to nie opieka nad czworonożnymi przyjaciółmi stała się ich głównym źródłem dochodu. Bardzo szybko w domu rodziców bohatera tej historii zaczęli się pojawiać pierwsi goście. Początkowo byli to znajomi. Jednak z biegiem czasu, gdy wieść o przecudnym otoczeniu i wyjątkowo miłych gospodarzach się rozniosła, powstała prawdziwa agroturystyka. Dzięki wielkiej pasji Andrzeja i jego rodziców, malutki pensjonat funkcjonuje nieprzerwanie od lat siedemdziesiątych aż po dziś.

Rusinowa Polana to najstarsze gospodarstwo agroturystyczne w Polsce

W 2014 roku działało w Polsce ponad 10 tys. gospodarstw agroturystycznych. To dobre zajęcie i może być satysfakcjonujący biznes. Aby tego typu działalność przynosiła realne zyski, powinieneś dobrze ją przemyśleć. Jeżeli planujesz wynajmowanie pokoi turystom, przekonaj się, co zachęci ich do odwiedzenia właśnie Twojego miejsca.

Źródło: Nowe Trendy w agroturystyce. Jak gospodarstwa walczą o turystów? https://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1132891,Nowe-trendy-w-agroturystyce-Jak-gospodarstwa-walcza-o-turystow [dostęp: 30.10.2018 r.].

artcile

Jak założyć agroturystykę?

Czas na agroturystykę

Jesteś rolnikiem i chcesz rozszerzyć swoją działalność? Nie wiesz od czego zacząć? Zainteresuj się agroturystyką. To dosyć tani i łatwy sposób, by zwiększyć swoje przychody.

Tak jak w każdym biznesie, tu także obowiązują normy prawne. Zapoznaj się z nimi, by nie popełnić formalnego błędu.

icon

Wiedza to potęga

Jak założyć agroturystykę?

Agroturystyka jest połączeniem działalności rolniczej i turystycznej. Stanowi dodatkową możliwość zarobkowania na przykład dla rolników. Wykonywanie tego typu usług nie może zaburzyć podstawowych zadań, jakie ma gospodarstwo - produkcji rolnej.

Dokumenty, które potwierdzają posiadanie gospodarstwa rolnego:

  • zaświadczenie wydawane przez urząd gminy,
  • wypis z ewidencji gruntów wydawany przez starostę powiatowego,
  • pisemna umowa dzierżawy gospodarstwa,
  • wypis z księgi wieczystej.

Aby wykonywać usługi związane z agroturystyką, należy zgłosić obiekt do ewidencji wójta.
Jest to potwierdzenie, iż obiekt spełnia następujące warunki:

  • wymagania przeciw pożarowe,
  • wymagania sanitarne,
  • wymagania budowlane.

W przypadku, gdy działalność agroturystyczna nie jest dominująca, rejestracja usług turystycznych nie jest obowiązkowa. Właściciele zwolnieni są także z płacenia podatku dochodowego z tego tytułu, pod warunkiem, że:

  • kwatery udostępniane są osobom przebywającym na wypoczynku,
  • budynki, w których prowadzona jest działalność wchodzą w skład gospodarstwa rolnego,
  • liczba pokoi udostępnionych gościom nie przekracza pięciu.

Pamiętaj!

Bez względu na to, czy płacisz podatek dochodowy od działalności agroturystycznej, czy też nie - musisz uiszczać podatek VAT od towarów i usług. Zwolnione z tej opłaty są osoby, których dochód z racji udostępniania pokoi nie przekroczył 100 000 zł.

Źródła: Ekologia.pl

https://biznes.ekologia.pl/kraj/gospodarstwo-agroturystyczne-jak-je-stworzyc,17818.html [dostęp: 30.10.2018 r.].

Witrynawiejska.pl https://witrynawiejska.org.pl/o-nas/item/21115-agroturystyka-krok-po-kroku [dostęp: 30.10.2018 r.].

artcile

Agroturystyka jak zacząć?

Sekret darmowej reklamy

Początkowo Andrzej i jego rodzice nawiązali współpracę z biurami podróży. W ten sposób chcieli dotrzeć do klientów. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rynek usług turystycznych w Polsce wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Biura sprzedawały pobyt w pensjonacie, obiecując swoim klientom nieistniejące atrakcje. Część z ówczesnych partnerów biznesowych nadal nie rozliczyła się z właścicielami agroturystyki. Jednak oferowanie pobytu poprzez biura przysporzyło Andrzejowi wielu klientów. Byli zachwyceni wspaniałą atmosferą i wyjątkową gościnnością. Przyjeżdżali więc ponownie i polecali te kwatery kolejnym osobom. I tak jest do dzisiaj.

icon

Warto wiedzieć

Polecenie – najlepsza reklama

Marketing rekomendacji i poleceń jest świetną formą reklamy – bardzo skuteczną i zupełnie darmową. Korzysta z niego jednak zaledwie 15% sprzedawców i usługodawców. Dlaczego?
Bardzo często za brakiem poleceń stoją błędy popełniane przez właściciela biznesu.

Najczęstsze błędy:

1. Brak próśb o polecenie

Jeżeli chcesz, by zadowolony klient przekazał swoje pozytywne doświadczenia i polecił Twój biznes innym osobom, po prostu go o to poproś.

2. Zbytni pośpiech

Poproś swoich gości, by polecili Twoją usługę dopiero wtedy, gdy ją wykonasz. Składanie takiej prośby wcześniej jest falstartem. Klient, który dopiero przyjechał, jeszcze nie wie, czy Twoja oferta jest godna polecenia.

3. Brak podziękowań

Gdy ktoś poleci Twoje gospodarstwo agroturystyczne, nie zapomnij mu podziękować. Możesz wysłać miły list albo zaproponować zniżkę podczas kolejnego pobytu. Gość poczuje się doceniony. Dużo chętniej będzie przekazywał informację o Twoim biznesie następnym razem.

4. Usługi wątpliwej jakości

Jeżeli chcesz, by goście polecali Twój biznes, musisz na to zasłużyć. Kiepska jakość obsługi, niski standard wynajmowanych pokoi albo niesmaczne jedzenie nie sprawią, że będziesz mieć dobrą renomę. Dbaj o poziom oferowanych usług, by swoją prośbą nie wzbudzić zażenowania wśród gości.

Źródła: Jak prosić o polecenia: 10 największych błędów sprzedawców, wykorzystajto.pl
[dostęp: 30.10.2018 r.].

artcile

Gospodarstwa agroturystyczne Bieszczady: specyfika

Smacznie i ciekawie

Okolica gór to miejsce, które ma duży potencjał turystyczny. Pamiętaj, że każdy z górzystych regionów przyciąga innych gości. Zapaleni narciarze wybiorą Zakopane, podobnie jak miłośnicy miejskiego gwaru. W Bieszczady wyjeżdżają głównie wielbiciele ciszy, spokoju i dziewiczej przyrody. Dostosuj atrakcje do profilu i upodobań swoich gości. Andrzej organizuje naukę jazdy konnej, skiring oraz kuligi.

Zastanów się, co jeszcze możesz zaoferować odwiedzającym Cię turystom?

icon

Warto wiedzieć

Atrakcje

Bądź kreatywny i dobieraj atrakcje do profilu swojej działalności. Dzięki temu oferta będzie spójna i wzbudzi zainteresowanie potencjalnych klientów. Nie musisz korzystać ze wszystkich naszych podpowiedzi. Z pewnością znajdziesz na poniższej liście co najmniej kilka atrakcji, które doskonale sprawdzą się w Twojej agroturystyce.

Edukacja

Spokojny wypoczynek na wsi nie oznacza, że cały pobyt trzeba spędzić na leżaku albo na górskich wycieczkach. Dobrym pomysłem jest, na przykład, udział w warsztatach rękodzielniczych.

  • Ceramika i garncarstwo – własnoręczne tworzenie unikatowych naczyń, malowanie ich i wypalanie.
  • Haft regionalny, kurs wyszywania – krótkie warsztaty rękodzieła
  • Gotowanie – nauka przygotowywania lokalnych potraw oraz sezonowych przetworów; pieczenie chleba.
  • Malarstwo – nauka malowania albo szlifowanie umiejętności w plenerze.

Atrakcje dla maluchów

Rodzice z przyjemnością wypoczną na wsi, jeżeli na ich dzieci będzie czekała moc atrakcji. Znudzone maluchy mogą uprzykrzyć pobyt każdemu, nie tylko ich opiekunom. Przygotuj więc różne aktywności dla maluchów i starszych dzieci.

  • plac zabaw – zjeżdżalnia, piaskownica, huśtawki oraz ogród sensoryczny,
  • minizoo – spotkanie z kurami, owcami, krowami i innymi zwierzętami gospodarskimi,
  • tropienie zwierząt – wspólne poznawanie śladów, które zostawiają leśne zwierzęta oraz szukanie ich w terenie,
  • nauka o roślinach – o występującej w okolicy florze, dopasowywanie owoców i liści do konkretnych gatunków drzew i krzewów.
  • Brodzik dla dzieci
  • Popołudniowe spanie na sianie (drzemki z rodzicami 😉)
  • Animacje dla dzieci – np. 2-3 godzinne zajęcia dla najmłodszych (tańce, rysowanie, konkursy itp.)

Sport

Wielu turystów ucieszy się z możliwości aktywnego spędzania czasu. Zaopatrz się w sprzęt, który będziesz mógł im użyczyć. Podniesie to zainteresowanie Twoim biznesem. Niektórzy goście będą zadowoleni, że nie muszą przywozić własnych nart, rowerów czy wędki.

  • Nordic walking
  • rowery, przyczepki dla dzieci, kaski, foteliki,
  • sprzęt wodny: łódki, motorówki, kajaki, kamizelki,
  • sprzęt zimowy: sanki, jabłka do zjeżdżania, narty biegowe,
  • sprzęt do wędkowania.

Zabawy zimowe

Zima może być u Ciebie atrakcyjnym czasem (to nie musi być martwy sezon). Zatroszcz się, by goście w chłodniejszych miesiącach mieli co robić.

  • kulig – sanie ciągnięte przez konie,
  • ognisko – z prawdziwą kiełbasą wiejską.
  • Zimowe trasy spacerowe.

Miejsca do odpoczynku

Gdy Twoi goście zapragną spokoju, zaproponuj im odpoczynek w strefie relaksu. Co możesz w niej umieścić?

  • biblioteczkę – klasyka literatury, nowości wydawnicze, książeczki dla najmłodszych, gry planszowe,
  • hamaki – rozwieszone pomiędzy drzewami, z dala od innych gości,
  • boisko do badmintona lub innych gier, które nie wymagają zbyt dużej liczby uczestników
  • parasole i leżaki dla miłośników leniuchowania na świeżym powietrzu

Pobyty zwierząt

Warto przemyśleć towarzystwo pupili – czy goście mogą przyjeżdżać z psami lub kotami. Jak zapewnić bezpieczeństwo czworonogom i pozostałym gościom?

  • Dedykowane domki (pokoje, piętra) dla gości ze zwierzętami
  • Specjalne strefy dla czworonogów

Wyżywienie

Andrzej wie, że droga do serc turystów wiedzie przez żołądek. Dlatego oferuje w swoim ośrodku przepyszne wyżywienie. W sali jadalnej znajdują się drewniane ławy i stoły, a ściany ozdobione są starymi nartami. Jednak głównym atutem tego miejsca jest kuchnia. Prawdziwy smak, lokalne produkty i najwyższa jakość – to właśnie cechy charakterystyczne agroturystycznych smaków!

artcile

Zbuduj własną markę

Dobry gospodarz

  1. Ucz się – szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Na rynku dostępnych jest wiele kierunków studiów związanych z turystyką, prowadzeniem hoteli czy pensjonatów. Może się także przydać ukończenie marketingu, czy zarządzania gospodarstwem agroturystycznym. Nowoczesne uczelnie oferują wiele specjalizacji w tej dziedzinie.

    Zostań członkiem którejś z organizacji branżowych. W Polsce działają, m.in.:

    - Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa gościnne”, Warszawa

    - Polska Fundacja Agroturystyki – przyznaje certyfikaty gospodarstwa agroturystycznego

    - Fundacja Wsparcia Rolnika Polska Ziemia

    - Stowarzyszenie Turystyki i Agroturystyki Ziem Górskich

    - Mazowieckie Stowarzyszenie Turystyki Wiejskiej

    - Toruńskie Stowarzyszenie Agroturystyki

  2. Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. Poznasz tam innych właścicieli obiektów agroturystycznych, ale też potencjalnych klientów, przedstawisz siebie. Wypatrzysz trendy, nowinki i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Przykłady imprez:

    - AgroTravel – Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Aktywnej, Kielce

    - Targi Regionalia i Agroturystyka, Warszawa

    - Międzynarodowe Targi – Regiony Turystyczne Na Styku Kultur – ŁÓDŹ,

    - Euroregionalne Targi Agroturystyki i Kultury w Krośnie Odrzańskim

    Więcej informacji o aktualnym harmonogramie targów – www.targi-turytyczne.pl

  3. Śledź konkurencję – zrób własną listę firm oferujących podobne usługi, także za granicą. Obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, śledź aktualności w serwisach internetowych, sprawdzaj jak komunikują się z klientami, zrób rezerwację i kup usługę. To dobry sposób na sprawdzenie osobiście, co działa a co nie. Nie kopiuj działań. Szukaj inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.

  4. Załóż specjalistyczny blog – dzielenie się wiedzą popłaca, pomaga budować wizerunek w sieci. Dobrym pomysłem może być prowadzenie Instagrama czy funpage na Facebooku. Strona internetowa gospodarstwa agroturystycznego to dobry sposób na komunikację z potencjalnymi klientami.

  5. Czytaj – zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego czy nowinek ze świata turystyki i rekreacji. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranej przez Ciebie branży.

    Przykłady wydawnictw branżowych:

    - agroturytyczny24.pl

    - witrynawiejska.pl

    - terazfolk.pl

    - ekonews.pl

    - Agroturysta – dwumiesięcznik

    - „Warmia i Mazury” – czasopismo

    - „Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich” M. Roman, A. Niedziółka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2017.

    I wiele innych.

  6. Bądź gospodarzem Każdego gościa traktuj jak przyjaciela. Osoby, które wybierają agroturystykę cenią sobie kontakt z gospodarzami. Dlatego stawiają na małe obiekty, zamiast wielkich i bezosobowych hoteli.

    • Co możesz zrobić? Przygotuj powitalny poczęstunek – zostaw w pokoju gości pięknie zapakowane słodycze, małe słoiczki miodu albo lokalny trunek.
    • Bądź serdeczny, ale nie narzucaj się – każdego dnia zamień choć słowo ze swoimi gośćmi, opowiedz im co nieco o okolicy albo historii siedliska. Bądź przy tym taktowny i dyskretny. Kiedy spotkasz się z brakiem zainteresowania, odpuść.
    • Zaproś gości do wspólnego spędzania czasu – klienci agroturystyki chcą, choć przez chwilę, być częścią wiejskiego gospodarstwa. Zaangażuj ich do dojenia krów, wypasania owiec albo karmienia kur.
    • Przygotuj pamiątki – niewielkie upominki, które wręczysz swoim gościom w dniu wyjazdu. Mogą być to drewniane obrazki, suszony kwiat w ramie albo własnoręcznie przygotowane mieszanki przypraw.
artcile

Słowniczek pojęć

  • Agroturystyka - wypoczynek w gospodarstwach wiejskich, organizowany dla mieszkańców miast – Słownik Języka Polskiego, sjp.pl

  • Europejskie Centrum Rolnictwa Ekologicznego i Turystyki (ECEAT) - stowarzyszenie, które stoi za propagowaniem turystyki w gospodarstwach ekologicznych. Dba o szerzenie informacji o rolnictwie ekologicznym – także w kontekście agroturystyki. Wśród założeń ECEAT jest także poszerzanie wiedzy o korzystnych dla natury rozwiązaniach stosowanych na wsiach.

  • Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne” - – organizacja zrzeszająca stowarzyszenia regionalne. Działa nieprzerwanie od 1996 roku. Głównym celem federacji jest kategoryzacja Wiejskiej Bazy Noclegowej (oznaczenia przyznawane przez inspektorów). Organizacja promuje turystykę i zachęca do odwiedzania polskich obszarów wiejskich.

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 5 000 zł[1]

Przeglądanie Internetu w poszukiwaniu idealnego miejsca na wakacje to powszechna praktyka. Dlatego zadbaj o swoje miejsce w sieci. Nie musisz mieć najdroższej witryny internetowej. Ważne, aby miała przyciągającą oko oprawę graficzną oraz interesującą treść.

Jakie informacje powinny znaleźć się w takim serwisie?

  • adres i dane kontaktowe do właścicieli,
  • opisy pokoi wraz ze zdjęciami,
  • przykładowe menu oraz krótki opis, skąd pochodzą używane w kuchni produkty,
  • fotografie obiektu oraz okolicy,
  • krótki przewodnik po lokalnych atrakcjach,
  • cennik wszystkich usług,
  • spis atrakcji oferowanych w obiekcie.

 

2. Zakup działki i budowa obiektu turystycznego: 460 000-510 000 zł (średnio 485 000 zł)[2]

Jeżeli posiadasz gospodarstwo rolne, z budynkiem mieszkalnym nadającym się do wynajmowania, to masz szczęście.

Poniesiesz jedynie koszty dostosowania pomieszczeń do potrzeb gości.

  • Jeżeli nie jesteś właścicielem takiej nieruchomości, musisz się nim stać. Według właścicieli Rusinowej Polany nie są to małe koszty. Ziemia rolna w ich okolicach kosztuje ok. 30 000 zł za hektar, a budowlana - nawet 100 000–150 000 zł.
    Aby rozpocząć działalność wystarczą Ci dwa hektary. Przeznaczysz je, np. na pastwiska oraz na teren na którym stanie budynek. Łącznie daje to kwotę 160 000-210 000 zł za ziemię. Budowa pochłonie ok. 300 000 zł, (zakładając, że zdecydujesz się na agroturystykę dla ok. 10 gości).

Razem: ok. 490 tys. zł

--

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych

[2] – opracowanie na podstawie danych Rusinowej Polany

icon

Reklama

1. Media społecznościowe: 0 zł[1]

Około 65% całej populacji stanowią wzrokowcy. Dlatego reklamując swoją firmę, weź pod uwagę korzystanie z mediów społecznościowych innych niż Facebook. Piękne zdjęcia Twojego gospodarstwa oraz okolicznych pól, lasów i łąk mogą dotrzeć do wielu potencjalnych gości. Załóż konto na Instagramie i zabierz się do pracy.

Jak prowadzić profil na Instagramie?

1. Zdjęcia

Zatroszcz się, by każde zdjęcie było wyjątkowe. Znajdź odpowiedni kadr. Możesz też skorzystać z filtrów, by poprawić ostrość czy dodać efekty wizualne. Pamiętaj - nie rób przypadkowych zdjęć kiepskiej jakości.

2. Hasztagi

Wpisuj dużą liczbę odnośników (maksymalnie 30). Ułatwisz w ten sposób internautom dotarcie do Twojego profilu.

3. Trendy

Światem instagramowych profili rządzą różne mody. Obserwuj najpopularniejsze konta i podpatruj stosowane triki.

4. Regularność

Nowe zdjęcia dodawaj dosyć często. Dzięki temu utrzymasz stały kontakt ze swoimi użytkownikami.


Razem: 0 zł

[1] – https://webidea.pl/poznaj-sekret-tresci-wizualnych/ [dostęp: 30.10.2018 r.]; https://www.influencer.pl/356/instagram-krok-po-kroku-jak-robic-idealne-zdjecia-i-zdobywac-popularnosc [dostęp: 30.10.2018 r.].

icon

Koszty operacyjne

1. Utrzymanie ośrodka: 9 270 zł/miesiąc

Koszty związane z utrzymaniem ośrodka agroturystycznego mogą być bardzo różne. Zależy, ile gości w danym miesiącu odwiedzi Twoje siedlisko. Na potrzeby naszego biznesplanu założyliśmy, że koszty wykonania usługi to 30% przychodów.

Wliczone są:

  • opłaty za wodę i ogrzewanie,
  • przygotowanie posiłków,
  • fundusz remontowy.

Przy przychodach o wartości 30 900 zł, koszty wyniosą 9 270 zł.


Razem: 9 270 zł/miesiąc

icon

Przychód

1. Wynajem pokoi: 18 900 zł/miesiąc[1]

Udostępnianie kwater to główna działalność Andrzeja i jego rodziców. Koszt pobytu jednej osoby to 90 zł dziennie wraz z wyżywieniem. Załóżmy, że oferujesz 10 miejsc noclegowych i przez cały miesiąc masz średnie obłożenie na poziomie 70%. Daje Ci to przychód w wysokości 18 900 zł.

 

2. Organizacja wesel i innych imprez okolicznościowych: 8 000-16 000 zł/miesiąc (średnio 12 000 zł/miesiąc)[2]

W ośrodku agroturystycznym Rusinowa Polana organizowane są różne uroczystości, w tym także wesela. To bardzo dochodowa część biznesu. Szacuje się, że koszt jednego talerzyka w niedużej miejscowości to ok. 120-200 zł (średnio 160 zł/osobę). Organizując cztery wesela w miesiącu, każde na 50-100 osób, Twój przychód z tego tytułu wyniesie ok. 8 000-16 000 zł.

Podsumowując, Twój przypuszczalny przychód może wynieść 30 900 zł. Pamiętaj, by odliczyć od tej kwoty koszty utrzymania ośrodka. Według naszego biznesplanu jest to 9 270 zł. Dochód wyniesie więc 21 630 zł.


Razem: 21 630 zł

--

[1] – opracowanie na podstawie danych Rusinowej Polany

[2] – https://planowaniewesela.pl/warto_wiedziec/cennik_slubny.html [dostęp: 30.10.2018 r.].

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Wymagający biznes. Wyzwanie, z jakim musisz się liczyć to z pewnością poświęcenie swojego czasu. Tak na prawdę musisz być dla swoich gości dostępny 24/7. Przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czy nawet prowadzenie wszelkich warsztatów dla Twoich gości zajmuje mnóstwo czasu. Jednak jeżeli jesteś osobą gościnną, lubiącą towarzystwo to z pewnością polubisz prowadzenie tego biznesu.

  2. Bądź autentyczny. Goście ośrodków agroturystycznych szukają prawdziwej wsi, prawdziwego jedzenia i prawdziwych zwierząt gospodarczych. Nie decyduj się na półśrodki.

  3. Dbaj o jakość. Zainteresowanie agroturystyką rośnie. Aby wyróżnić się spośród wielu tego typu ośrodków, ważna jest lokalizacja i różnorodność terenu, oferuj ciekawe formy spędzania czasu oraz doskonałą jakość. To ona sprawi, że Twoi goście będą do Ciebie wracać każdego roku.

  4. Nawiąż partnerstwo biznesowe. Skontaktuj się z lokalnymi przedsiębiorcami i artystami, by wspólnie zachęcić potencjalnych gości do odwiedzenia waszej okolicy. Stwórz partnerstwo sąsiedzkie.

  5. Korzystaj z dofinansowania. Dla regionów wiejskich przeznaczono do tej pory wiele pieniędzy na rozwój. Skorzystaj z pomocy finansowej dla rolników, którzy chcą czerpać dochody ze źródeł innych niż uprawa roślin albo hodowla zwierząt.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT