Pomysł na biznes:

Jak założyć cukiernię dla wegan?

Branża:
  • Mobilne usługi gastronomiczne
  • Produkcja wyrobów gastronomicznych
  • Usługi gastronomiczne dla wegetarian/wegan
  • Produkcja i sprzedaż
  • Usługi
  • Zdrowie

artcile

Podejmij wyzwanie

Słodki smak sukcesu

Wchodząc każdego dnia do pracy, zastawiasz się, czy robisz to również dla siebie, czy tylko dla pieniędzy? Szukasz nowych wyzwań? A może czegoś, co wywoła uśmiech na twarzy drugiej osoby? Możliwości jest wiele, a każdy dzień idealnie nadaje się do tego, aby zacząć coś od nowa. Zanim wyruszysz w ekscytującą podróż zawodową, zastanów się, co lubisz robić i przede wszystkim – jak zamienić zwykłą pasję w sprawnie funkcjonujący biznes. Poznaj historię firmy „Zielony Talerz”, a rozwiejesz wszystkie swoje wątpliwości.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób z wykształceniem cukierniczym, gastronomicznym i pokrewnym
  • Dla miłośników zdrowego odżywiania
  • Dla kreatywnych artystów, lubiących tworzyć coś z niczego
  • Dla osób, które interesują się nowymi trendami kulinarnymi
  • Dla kochających pieczenie
  • Dla miłośników nietypowych kuchennych wyzwań
  • Dla osób sprzyjających weganom i znającym dietę wegańską
icon

Zanim zaczniesz

  • Przejrzyj fora internetowe i zapoznaj się ze światem potencjalnego konsumenta
  • Sprawdź, co dokładnie wiesz o diecie wegańskiej
  • Przygotuj smakowite zdjęcia proponowanych przez Ciebie potraw
  • Zbierz i stwórz przepisy, które znajdą się w Twojej ofercie
  • Przygotuj listę wszystkich sprzętów, które będą Ci niezbędne w kuchni
  • Zobacz jak sobie radzi konkurencja – sprawdź ile firm działa na rynku w Twojej okolicy
  • Zastanów się, czy nie wziąć udziału w telewizyjnym talent show dla cukierników

Z każdym dniem ludzie stają się coraz bardziej świadomi tego, co jedzą i jak wpływa to na ich zdrowie i samopoczucie. Wraz ze wzrostem świadomości, zwiększa się zapotrzebowanie na firmy, które podchodzą indywidualnie do klienta i jego potrzeb. Wykorzystaj to! Poświęć swój czas na zrozumienie klienta i  przekonaj się, że osobiste podejście do konsumenta przynosi świetne efekty.

artcile

Liczy się pomysł

Z pasji do pieczenia

Świat jest pełen niezwykłych rzeczy, które inspirują nas każdego dnia. Nigdy nie wiesz, kiedy trafisz na historię, która otworzy Ci oczy, wywróci Twój świat do góry nogami, pozwoli wziąć głęboki oddech i wypuścić powietrze z ulgą, mówiąc – to jest to! Właśnie to uczucie niczym nieskrępowanej myśli, pełnej wolności i satysfakcji z tego, co robimy,  jest powodem, dla którego wciąż szukamy pomysłu na siebie. Natchnienie możemy znaleźć na stronach książki, po którą sięgnęliśmy zupełnym przypadkiem, w zachowaniu mężczyzny jadącego tym samym autobusem albo podczas wakacyjnej podróży. Wielu rzeczy, takich jak pieczenie czy dekorowanie możemy się nauczyć, ale to właśnie konsekwencja i chęć stawania się coraz lepszym sprawia, że rzeczy kiedyś nieosiągalne, dziś znajdują się w zasięgu ręki.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z miłości do siebie… i do słodkości!

Niektóre dzieci wracając ze szkoły, biorą się za naukę. Inne sięgają po piłkę i idą grać na podwórku z kolegami. Piotr z „Zielonego Talerza”, spędzał każdą wolną chwilę w cukierni rodziców. Dorastanie w miejscu pachnącym lukrem i świeżymi wypiekami, wzmogło w nim nie tylko apetyt, lecz również kreatywność. To właśnie w rodzinnej cukierni Piotr stawiał swoje pierwsze kroki, rozwijając umiejętności i przede wszystkim – pasję do pieczenia. Tę pasję podziela jego żona Magda – z wykształcenia psycholożka, która podobnie jak mąż, od małego krzątała się w kuchni, pomagając mamie w przygotowywaniu pysznych ciast dla całej rodziny. Teraz wspólnie podejmują coraz to nowsze wyzwania. Razem prowadzą „Zielony Talerz”, w którym wszystkie słodkości są w 100% wegańskie, czyli bez jaj, mleka, masła, śmietany i innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Zarówno dla Piotra, jak i Magdy, głównym motorem napędowym była pasja, której poświęcali się w każdej wolnej chwili. Umiejętności pojawiły się z czasem, ale to potrzeba poszerzania swoich horyzontów i uczenie się od lepszych od siebie sprawiło, że dziś „Zielony Talerz” to jedna z najpopularniejszych cukierni wegańskich w Małopolsce.

Jeżeli również chcesz sprawdzić swoje siły w cukiernictwie, zaopatrz się w pozytywne myślenie, chęć nauki i… nie szukaj wymówek. Nie musisz być z zawodu cukiernikiem, aby robić wyjątkowe słodkości.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Krok po kroku stawiaj fundamenty udanego biznesu

Wegański serwis internetowy Happy Cow w 2017 roku przygotował niezwykłą listę, na której znalazło się 10 najbardziej prowegańskich miast na świecie[1]. Co ciekawe, ostatnie miejsce na podium zajęła Warszawa. Happy Cow przy tworzeniu swojej listy kierowało się wieloma kryteriami. Pod uwagę brano ilość wegańskich lokali, cukierni czy sklepów, a także liczebność populacji miasta oraz przychylność mieszkańców wobec wegańskich inicjatyw. Prowegański ruch staje się na świecie coraz silniejszy i bardziej widoczny. Z każdym rokiem zwiększa się zapotrzebowanie na tego typu usługi, dlatego jeżeli lubisz piec i chcesz robić coś ciekawego, zapełnij lukę na rynku i już teraz zacznij budować swój słodki biznes.

 

[1]Źródło:  https://noizz.pl/jedzenie/stolica-polski-jest-weganska-warszawa-na-podium-rankingu-najbardziej-wege-miast/9z59td4.

icon

Wiedza to potęga

Własna cukiernia

Chcesz podobnie jak Piotr i Magda otworzyć własny biznes i piec wyjątkowe wegańskie ciasta? Oprócz szczerych chęci przyda Ci się wiedza, dzięki której łatwiej wystartujesz. Zacznijmy od sanepidu i wymagań, którym musisz sprostać, jeżeli chcesz sprzedawać własne wypieki.

Wymagania sanepidu:

  • Powierzchnie łatwe w czyszczeniu – zarówno drzwi, jak i blaty, podłogi, regały czy ściany nie powinny przysparzać problemów podczas ich mycia.
  • Okna muszą być łatwe do czyszczenia oraz posiadać odpowiednie zabezpieczenia, które uniemożliwią wnikanie szkodników do środka.
  • We wszystkich pomieszczeniach niezbędna jest odpowiednia cyrkulacja powierza, dlatego zadbaj o właściwą wentylację.
  • Nie zapomnij o miejscu, które zostanie wydzielone do składowania odpadków, np. zużytego oleju.
  • Ciepła i zimna woda to konieczność.
  • Chcąc robić swoje wypieki, warto pomyśleć o dodatkowym miejscu ze zlewem, w którym będziesz przygotowywać składniki, np. obierać i myć owoce. Jeśli nie masz takiego pomieszczenia – nie przejmuj się, większość sanepidów zgodzi się na rozdzielność czasową.
  • Jeżeli chcesz piec w swoim mieszkaniu, pamiętaj o zmianie lokalu z mieszkalnego na usługowy. Odpowiednie dokumenty możesz złożyć u starosty, prezydenta miasta lub u wojewody.

 

Pamiętaj! Wszystkie osoby, które pracują przy obróbce żywności, muszą posiadać aktualne książeczki senepidowskie. Taką książeczkę wyrobisz w najbliższej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

 

Źródła:
https://wspomagamy.pl/haccp-dla-cukierni-z-wlasnymi-wypiekami/ [dostęp: 10.08.2018 r.].
https://haccpdlaciebie.pl/2017/06/haccp-dla-domowej-cukierni-jak-otworzyc-cukiernie-na-przykladzie-torcikowo-z-jasla/ [dostęp: 10.08.2018 r.].

Podjąłeś decyzję o otwarciu własnej cukierni? Najważniejszy krok już za Tobą, teraz nadszedł czas na kolejne.

Pamiętaj o odpowiednim wyposażeniu kuchni i spiżarni. Wegańskie wypieki wymagają niekonwencjonalnego podejścia do składników i szukania mniej lub bardziej oczywistej alternatywy. Zwykłe mleko zastąpisz migdałowym czy ryżowym, a jajka – mąką kukurydzianą lub octem jabłkowym, który doskonale spulchnia ciasto. Taką wiedzę zdobędziesz, śledząc różne nowinki na forach internetowych dla wegan lub czytając artykuły w prasie branżowej. Działaj konsekwentnie, poszerzaj swoje kulinarne horyzonty i piecz jak najwięcej, bo to właśnie praktyka prowadzi do perfekcji. Na początku może być ciężko, a wykonywana praca może być raczej syzyfowa, ale nie zniechęcaj się. Zachowaj spokój i nie podejmuj decyzji pod wpływem chwili. Jedynie spokój i upór zamienią początkowe porażki w sukces. Próbuj, ucz się na błędach i otaczaj życzliwymi ludźmi, którzy dadzą Ci oparcie w trudnych chwilach, a wkrótce poczujesz smak zwycięstwa.

artcile

Bez tego ani rusz

Reklama dźwignią handlu

Ciasta pokochały Twoja babcia i jej przyjaciółki – i to do tego stopnia, że nie wyobrażają sobie bez nich rozmów przy kawie? A może wspaniały zapach, który unosi się z Twojego mieszkania, sprawia, że sąsiadka patrzy na Ciebie nieco życzliwiej? To dobrze, ale teraz nadszedł czas, żeby o Twoim kulinarnym talencie usłyszał cały świat. Żeby było to możliwe, niezbędna jest reklama. O „Zielonym Talerzu” ludzie usłyszeli dzięki poczcie pantoflowej, mediach społecznościowych oraz kilku zaprzyjaźnionym sklepom wegańskim w Krakowie i Chorzowie.

Z czasem, dzięki tym zabiegom, coraz więcej ludzi dowiadywało się o wegańskiej piekarni Piotra i Magdy. Istotnym faktem było indywidualne podejście do każdego zlecenia. W „Zielonym Talerzu” można zamówić tort w dowolnym kształcie, nawet prosiaka. Tak uczynił pewien wegetariański rzeźbiarz z Krakowa. Słodki prosiak był osobliwym żartem przygotowanym na przyjęcie urodzinowe. Również osoby uczulone na pewne składniki mogą liczyć na zrealizowanie zamówienia, które nie będzie zawierało niebezpiecznych alergenów.

icon

Warto wiedzieć

Jak sprawić, by słodki biznes przynosił słodkie zyski?

Instagram – o tym, że jedzenie powinno nie tylko smakować, ale przede wszystkim wyglądać, wiedzą użytkownicy Instagrama. Każdego dnia pojawia się tam tysiące apetycznych zdjęć, opatrzonych równie apetycznymi hasztagami. Spraw, żeby ludzie zaczęli jeść Twoje ciasta wzrokiem, a z pewnością zapragną czegoś więcej. Wystarczy regularność, skupienie i kilka filtrów, aby rozwiązać worek z „lajkami”. Konsekwentnie zacznij budować swoją marką w mediach społecznościowych i nawiąż bliższy kontakt ze swoim klientem.

Strona internetowa – miejsce, w którym klient znajdzie wszystkie potrzebne informacje na temat Twojej cukierni. Oferta, cennik, wskazówki dojazdu – to i wiele więcej możesz umieścić na swojej stronie. Własna witryna internetowa to także doskonały sposób na inspirowanie ludzi. Wykorzystaj ją do promowania zdrowego trybu życia za pomocą lekkich treści, które dodatkowo poszerzą grono Twoich odbiorców.

Quertes – ta polska aplikacja mobilna to idealne rozwiązanie dla wszystkich miłośników wyjątkowych smaków. Przygotuj pyszne ciasta i sprzedawaj je na Qertes. Jak to działa? Jeżeli po przygotowaniu zamówienia zostało Ci jeszcze trochę składników, zamiast wyrzucać je do kosza, wyczaruj z nich dodatkową porcję lub inny słodki smakołyk. Wstaw go do swojego menu na dany dzień, a zainteresowany smakosz zgłosi się po niego lub poprosi o dostarczenie. Dzięki temu nie zmarnujesz produktów i jeszcze zyskasz!

 

Źródło:
https://mamstartup.pl/zywnosc/10426/aplikacja-quertes-alternatywa-dla-tych-ktorzy-od-jedzenia-oczekuja-czegos-wiecej [dostęp: 10.08.2018 r.].

artcile

A to ciekawe…

Świat wypieków – z czym to się je?

Oferta Piotra i Magdy skupia się na dwóch aspektach. Najważniejsze jest przygotowywanie pysznych ciast, które nie zawierają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Drugą istotną rzeczą jest indywidualne podejście do osób z alergiami. U Piotra i Magdy można zamówić wyjątkowe wypieki, które nie zawierają orzechów, soi, glutenu i innych wskazanych przez klienta składników.

Za wegańskie słodycze trzeba zapłacić nieco więcej, niż za tradycyjne. Tort w „Zielonym Talerzu” to wydatek  rzędu 90–130 zł, kawałek ciasta kosztuje 5–6zł, a całe ciasto — około 50–60 zł. Za taką kwotę zyskujemy gwarancję użycia najwyższej jakości składników ekologicznych, a w te można się zaopatrzyć w kilku miejscach w Polsce. Piotr i Magda najczęściej korzystają z usług hurtowni ekologicznej w Łodzi, gdzie kupują soję, olej kokosowy czy kakao. Kiedy chodzi o zakup nieco mniejszych ilości składników, niezastąpionym rozwiązaniem jest platforma dla hurtowni ekologicznych.

Prowadząc swój biznes, pamiętaj, żeby stale zwiększać swoją wiedzę na temat branży. Szukaj nowych dostawców, inspiracji, korzystaj z więcej niż jednego środka komunikacji z potencjalnym klientem. Świat wypieków pełen jest możliwości, które możesz wykorzystać, wystarczy odrobina kreatywności! Przeprowadzaj degustacje, prowadź kursy pieczenia, korzystaj z mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych. Każdego dnia pole do popisu staje się coraz większe.

icon

Warto wiedzieć

Wegańskie Targi

Każdego roku w największych miastach Polski i Europy, odbywają się nietypowe targi, które w całości poświęcone są weganizmowi. Do największych imprez tego typu należy „VeggieWorld”. Jest to najstarsze, a zarazem największe tego typu wydarzenie. Na targach oprócz wystawców, spotkasz konsumentów, którzy szukają nowych inspiracji. Obecność na takim wydarzeniu to niebywała okazja, żeby zaistnieć w ludzkiej świadomości, lepiej poznać klientów i nawiązać kontakty biznesowe z dostawcami, producentami i hurtownikami.

Imprezy tego typu to niezawodny magnes na wystawców z Polski, ale również z zagranicy. Średnio targi odwiedzane są przez 8 000 osób, które poza wzięciem udziału w samym wydarzeniu, mają okazję uczestniczenia w wykładach i warsztatach trwających przez cały czas trwania eventu. Jakie inne korzyści przyniesie Ci uczestnictwo w wydarzeniach tego typu? Promujesz swoje produkty, ale przede wszystkim je sprzedajesz, dzięki czemu przychody pokrywają koszty targów, a Ty zyskujesz darmową reklamę.

 

Źródło: https://veggieworld.de/pl/ [dostęp: 10.08.2018 r.].

artcile

Zbuduj własną markę

Wypiecz sobie sukces

  • Wiedza to podstawa - stare powiedzenie mówi, że syn nie idzie za radą ojca, tylko za jego przykładem. Oczywiście możesz tak zrobić, ale czasem zamiast uczyć się na błędach, warto posłuchać kogoś, kto z niejednego pieca... ciasto jadł i przechodził kiedyś podobną drogę. Wyeliminuj wszystkie niewiadome już na samym początku i z otwartą głową podchodź do różnych możliwości. Pomocna może się okazać lektura czasopism i książek. Warto sięgnąć po dawkę motywacji, zawartą w takich pozycjach jak „Zjedz tę żabę” Briana Tracy, czy „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem” Laury Vanderkam.

  • Stale poszerzaj swoje kompetencje - nie spoczywaj na laurach. Zdobyłeś zaufanie jednostek? Świetnie, teraz czas pozyskać trochę innych konsumentów. Jeżeli do tej pory ograniczałeś się do wysyłki i sprzedaży w wybranych sklepach, może warto pomyśleć nad cateringiem i obsługą dużych imprez?

  • Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami - rozwijanie swojego biznesu wymaga dużej elastyczności. Śmiało podążaj za nowościami, ale nie daj się zwariować. Najważniejsze jest znalezienie złotego środka, dzięki któremu doskonale wzbogacisz swoją ofertę o ciekawe nowości, ale nie rozmienisz się na drobne.

  • Kuś promocjami - Buduj wokół swojej firmy małą społeczność złożoną ze stałych klientów. To właśnie dzięki zadowolonym konsumentom możliwy jest efekt kuli śnieżnej, który decyduje o sukcesie reklamy szeptanej. Warto pomyśleć o jakimś systemie lokalizacji za pomocą kart stałego klienta lub promocji dla tych, którzy zamawiają najwięcej. Dzięki temu poczują się przez Ciebie docenieni i jeszcze chętniej do Ciebie wrócą, a przy okazji szepną słówko swoim wegańskim znajomym.

  • Postaw na niekonwencjonalne formy reklamy - Wcale nie potrzebujesz ogromnych pieniędzy, żeby trafić ze swoją reklamą do klientów. Niekiedy wystarczy odrobina kreatywności i niekonwencjonalnego podejścia do działania. Może zamiast reklamy w lokalnym radiu, warto zorganizować w pobliskiej szkole darmowe warsztaty z pieczenia dla rodziców i dzieci albo weekendową degustację w parku? Możliwości jest naprawdę wiele, po prostu postaraj się je dostrzec.

artcile

Słowniczek pojęć

Bez znajomości tych pojęć się nie obędzie

  • HACCP - z ang. Hazard Analysis and Critical Control Points – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli. Jest to zakres metodologicznych działań, dzięki którym możliwe jest zapewnienie żywności poprzez wyeliminowanie zagrożeń. HAACP polega na wczesnej identyfikacji miejsc, w których możliwe jest występowanie zagrożeń i odpowiedniej reakcji na te zagrożenia.

    Cały system oparty jest na 7 zasadach, które zostały jasno określone w Kodeksie Żywnościowym:

    – analiza zagrożeń –  identyfikacja i analiza zagrożeń oraz ryzyka ich wystąpienia, poparta znajomością metodologii ich przeciwdziałania,

    – ustalenie krytycznych punktów kontroli, mające na celu eliminację występowania zagrożeń,

    – ustalenie dla krytycznych punktów kontroli wymagań, które te muszą spełniać, a także określenie granic tolerancji,

    – ustalenie działań korygujących, jeśli krytyczny punkt kontroli nie spełnia określonych wymagań,

    – ustalenie procedur dotyczących procesu weryfikacji, w celu potwierdzenia, że system jest skuteczny oraz zgodny z planem,

    – opracowanie i prowadzenie dokumentacji systemu HACCP, która dotyczy etapów jego wprowadzania oraz ustalenie sposobu rejestrowania i przechowywania danych, a także archiwizowania dokumentacji systemu.
     

  • Stacje mycia w układzie zamkniętym CIP (Cleaning in Place) - Stacje mycia CIP stały się nieodłącznym wyposażeniem wielu zakładów przemysłowych. Używa się ich do mycia oraz dezynfekcji linii produkcyjnych, dzięki czemu możliwe jest produkowanie świeżej i trwałej żywności. Mycie linii produkcyjnych systemem CIP dotyczy zazwyczaj trzech obiegów. Pierwszy z nich jest dostosowany do mycia maszyn używanych podczas magazynowania i obróbki surowca, drugi obieg służy do zachowania czystości aparatury, w której wytwarzany jest gotowy produkt. Ostatni obieg to czyszczenie maszyn i urządzeń stosowanych do pakowania i magazynowania gotowego produktu.

  • GAP - z ang. good agricultural practice – dobra praktyka rolnicza. Jest to szereg praktyk, które umożliwiają produkcję bezpiecznej żywności, przy użyciu wszelkich dostępnych środków i sposobów. Na mocy zaleceń UE, w Polsce została wprowadzona obowiązkowo dla wszystkich rolników, którzy chcą się ubiegać o dofinansowanie. Zasady te określają rodzaj karmy dla zwierząt, zasady nawożenia gleby, a także zapewniają bezpieczeństwo konsumentowi, dzięki produkcji pierwotnej.

    Źródła:
    http://www.psseradziejow.pl/index.php/aktualnosci/200-co-to-jest-haccp
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dobra_praktyka_rolnicza
    http://piekarnieonline.pl/slownik/110397-stacje-mycia-cip

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 1 500–4 100 zł(1)

Jeżeli podobnie jak Piotr i Magda chcesz otworzyć wegańską cukiernię, zacznij od zainwestowania w stronę WWW, która będzie głównym źródłem informacji o Twoim biznesie oraz jego największą reklamą. Jakie są koszty takiej strony? Bardzo różne i wpływ na nie ma wiele czynników. Co prawda możesz znaleźć osobę, która postawi Ci stronę za 200 czy 300 zł, ale jeżeli chcesz, żeby ludzie traktowali Twój biznes profesjonalnie, tak samo traktuj ludzi, którzy robią dla Ciebie witrynę. W tym przypadku cena przekłada się na jakość. Czasem warto sięgnąć głębiej do kieszeni i zainwestować w specjalistę, który stworzy dla Ciebie stronę, spełniającą najważniejsze wymogi i wszystkie Twoje potrzeby. Taka strona powinna być zbudowana w oparciu o system CMS, który znacznie ułatwi Ci zarządzanie treścią i umożliwi jej ciągłą aktualizację. Dodatkowe podstrony, nowoczesny motyw graficzny dopasowany do Twojej firmy i inne dodatki będą zwiększały koszty takiej strony. Potraktuj swoją stronę nie jak zbędny wydatek, a jak inwestycję, która będzie przynosiła zyski przez wiele lat. Pamiętaj o formularzu kontaktowym, integracji z kanałami w mediach społecznościowych, a także spójności wizualnej – to samo logo i motyw graficzny powinny się znaleźć zarówno na stronie, jak i ulotkach, balonach, czy bannerach. Dzięki temu przyzwyczaisz klientów do swojej identyfikacji wizualnej oraz konsekwentnie będziesz budował swoją markę. Nie zapomnij o kosztach dodatkowych. Strona to nie tylko witryna, ale również hosting i domena, za które też trzeba płacić. Właśnie dlatego, szukając kogoś, kto postawi Ci stronę, pomyśl o firmie, która zajmuje się również hostingiem i domeną. Takie rozwiązanie skutecznie obniży koszty i sprawi, że nie będziesz musiał szukać kolejnych osób do współpracy.


2. Wyposażenie niezbędne w pracy w branży cukierniczej: 17 000 zł(2)

Podobnie jak w przypadku strony internetowej, tak i tutaj koszty mogą być różne. Wszystko zależy od tego, czy postawisz na wynajem swojego lokalu, do którego będą przychodzić klienci, czy też skupisz się na kuchni i dostawie zleceń samochodem lub pocztą. Skupmy się więc na rzeczach niezbędnych. Co jest Ci niezbędne?

  • Piec cukierniczy – ok. 6 000 zł
  • Ubijarka do mieszania mas cukierniczych – ok. 5 000 zł
  • Formy cukiernicze – ok. 1 000 zł
  • Wałkowarka do ciasta –  ok. 5 000 zł

 

3. Działania w mediach społecznościowych: 0 – 2 000 zł

Czy można ominąć ten punkt? Tak, ale to biznesowy strzał w stopę. Obecność Twojej marki w mediach społecznościowych to absolutna konieczność. Stwórz prostą strategię komunikacji, zadbaj o jakościowe zdjęcia i skuteczne teksty, które zostaną w pamięci konsumenta. Sponsoruj posty, angażuj internautów i pamiętaj o odpowiednim targetowaniu, np. pod kątem miasta lub województwa.


Razem: 23 100 zł

Ta kwota powinna Ci umożliwić założenie cukierni, o której marzysz. Oczywiście możesz pomyśleć o alternatywach i zakupie np. używanych sprzętów, które skutecznie tę kwotę obniżą. Jednocześnie pamiętaj o kosztach założenia własnej działalności gospodarczej oraz innych kwotach, wynikających z Twoich indywidualnych preferencji biznesowych.

 

(1) – opracowanie własne na podstawie kalkulatora kosztów strony internetowej – https://jak-zrobic-strone.pl/ile-kosztuje-strona-internetowa/ [dostęp: 10.08.2018 r.].

(2) – opracowanie własne na podstawie artykułu – http://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie_218985.html [dostęp: 10.08.2018 r.].

icon

Koszty operacyjne

1. Zatowarowanie: ok. 2 000 zł/miesiąc(1)

Chcąc założyć wegańską cukiernię, musisz pamiętać o tym, że koszty składników są nieco wyższe niż w przypadku zwykłych cukierni. Zadbaj o zakup towarów z ekologicznych hurtowni lub od certyfikowanych producentów. Jakość składników przekłada się na smak wypieków, a także dodaje wiarygodności Twojej firmie.

 

2. Dostawa, benzyna: 1 000 zł/miesiąc

Jeżeli podobnie jak Piotr i Magda oprzesz swój model biznesowy na dostarczaniu zamówień wprost do konsumenta, musisz się liczyć z wydatkami na samochód i paliwo. Jeżdżąc własnym pojazdem, za benzynę zapłacisz nawet 1 000 zł miesięcznie, a dodatkowo dochodzą jeszcze koszty zużycia części i opon.

 

3. Obsługa księgowa: 200–500 zł/miesiąc(3)

Tym akurat możesz się zająć samemu, choć lepiej zostawić to specjaliście. Dzięki temu zyskasz pewność, że wszystko będzie prowadzone tak, jak należy. Poza tym będziesz mógł w 100% skupić się na rozwoju własnej firmy, zamiast zajmować się czasochłonnym załatwianiem wszystkich formalności.


Razem: 3 500 zł/miesiąc

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie artykułu: http://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie_218985.html [dostęp: 10.08.2018 r.].

(2) - źródło: analiza ofert wynajmu nieprofesjonalnych powierzchni magazynowych w serwisie otodom.pl, na terenie miejscowości oddalonej o 50 km od Warszawy

 (3) - źródło: analiza 3 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców oraz 3 ofert biur księgowych działających w okolicach Wrocławia.

icon

Przychody

1. Usługi cateringowe: 18 000 zł(1)

Wysokość Twoich dochodów zależy od ilości pozyskanych przez Ciebie klientów. Dodatkowym źródłem zarobku mogą być imprezy okolicznościowe, jak imprezy firmowe czy komunie. Jeżeli uda Ci się zrealizować 20 zamówień dziennie, Twój miesięczny przychód może wynieść nawet 18 000 zł.


Razem: 14 500 miesięcznie

W kosztach nie został uwzględniony wynajem lokalu. Założyliśmy, że prowadzenie biznesu rozpoczniesz w domu.

Z czasem pomyśl o rozszerzeniu działalności swojej firmy. Zastanów się nad wykupieniem stoiska podczas eventów cukierniczych lub zaopatrywaniem w słodkości imprez okolicznościowych. Dobrym pomysłem jest śledzenie kalendarza wydarzeń branżowych i obecność podczas targów ślubnych czy kulinarnych. Innym źródłem zarobku może być obecność na jarmarkach spożywczych i bazarach śniadaniowych. Podczas takich wydarzeń warto się zastanowić nad zatrudnieniem dodatkowej pary rąk, dzięki czemu będziesz mógł się skupić na dwóch różnych rzeczach, np. prowadzeniu warsztatów i obsłudze stoiska.

 

(1) – źródło: opracowanie własne na podstawie artykułu: http://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie_218985.html [dostęp: 10.08.2018 r.].

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

O tym musisz pamiętać

  1. Kasa fiskalna – od 2015 roku przedsiębiorcy prowadzący działalność gastronomiczną mają obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Zamiast niej możesz jednak skorzystać ze specjalnego oprogramowania dla restauracji i firm cateringowych, który posiada wiele dodatkowych funkcji, np.:

    – system analizy sprzedaży,
    – możliwość pracy na otwartych rachunkach (doskonałe narzędzie do obsługi stałych zleceń),
    – bazę aktualnych klientów,
    – systemy rabatowe.

  2. Zróżnicowana oferta – dostarcz swoim klientom bogatą i zróżnicowaną ofertę, w której będą mogli wybierać. W Twoim menu powinny znaleźć się klasyczne ciasta, lubiane przez Polaków, ale również piekarnicze nowości dla klientów, którzy zamiast tradycji wolą awangardę smaków. Regularnie aktualizuj swoją ofertę o nowe słodkości i pozbywaj się pozycji, które nie zaskarbiły sobie przychylności konsumentów.

  3. Dostawcy – pamiętaj, że odpowiadasz za jakość i bezpieczeństwo swoich potraw. Dlatego zwracaj uwagę, żeby wszystkie surowce i produkty pochodziły od atestowanych dostawców, którzy mają niezbędne zaświadczenia. A oferowane przez nich towary spełniały normy polskie i unijne.

  4. Strona internetowa – jest Ci niezbędna do prowadzenia biznesu i kontaktu z klientami. Zadbaj o jej funkcjonalność oraz przyjazny i przejrzysty interfejs. Warto pamiętać o tym, żeby strona była zgodna z identyfikacją wizualną Twojej firmy. To samo logo i kolorystyka powinny się znaleźć zarówno na Twojej stronie, jak i ulotkach, wizytówkach czy plakatach.

  5. Planuj – zanim założysz firmę, rozejrzyj się! Przeprowadź analizę swojego najbliższego otoczenia i sprawdź, jak sobie radzi konkurencja, jaki jest popyt w Twoim mieście na tego typu usługi, jaka jest Twoja grupa docelowa. Warto w tym wypadku posłużyć się analizą SWOT. Kolejnym krokiem, o którym musisz pamiętać, jest stworzenie strategii oraz planu działania, określenie cech Twojej marki, zakup profesjonalnego sprzętu, załatwienie formalności i zajęcie się reklamą, dzięki której wszyscy usłyszą o Twoich słodyczach.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT