Pomysł na biznes:

Jak zostać bednarzem i produkować beczki?

Branża:
  • E-handel
  • Produkcja i sprzedaż rękodzieła
  • Handel
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Produkcja wyrobów z drewna

artcile

Bednarz: podejmij wyzwanie

Nietuzinkowy biznes

Chcesz zająć się czymś, co jest niekonwencjonalne? Doskonale! Bądź oryginalny i podążaj za marzeniami. Szlifuj umiejętności i nieustannie poszerzaj wiedzę. Sukces będzie tylko kwestią czasu!

icon

Dla kogo?

  • Dla miłośników pracy w drewnie, rękodzieła
  • Dla absolwentów szkół związanych z technologią drewna lub kierunków pokrewnych
  • Dla pasjonatów pracy z drewnem
  • Dla pasjonatów winiarstwa
icon

Zanim zaczniesz

  • Poznaj świat drewna – jego rodzaje cechy, właściwości
  • Dowiedz się, na czym polega praca bednarza, zatrudnij się w zakładzie bednarskim, zorganizuj sobie praktyki lub wycieczkę
  • Zgromadź wszystkie niezbędne narzędzia – drewno wymaga precyzji
  • Wykonaj samodzielnie pierwszy produkt, prototyp kolekcji, zapisz się na kurs bednarski
  • Sprawdź jak działa konkurencja, jakie produkty oferuje
  • Utwórz katalog dostawców drewna i akcesoriów – rekomendowanych przez innych producentów

Wyroby ręcznie wykonane cieszą się dużą popularnością. Nic dziwnego, że coraz więcej producentów chce się wyróżnić - stawia na niszę lub nieznaną dziedzinę. Bardzo popularne stają się zawody związane z dawnymi technologiami czy te zapomniane, które odeszły do lamusa.

Trendem staje się przywracanie starych zawodów - ze wsparciem nowoczesnych technologii czy współczesnego designu. Twoja firma również może być takim powiewem świeżości w świecie rękodzielniczego biznesu!

artcile

Bednarz zawód: liczy się pomysł

Dochodowy handmade

Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze. Dzisiaj niewiele osób robi zawodowo to, co ich dziadkowie i ojcowie. Są jednak nieliczni pasjonaci, którzy nie tylko chcą podtrzymać tradycję, lecz także wynieść ją na wyższy poziom.

 

Jak zrobić beczkę z dębu? Skrótowa „instrukcja”:

  1. Do wyrobu niezbędne są drzewa ok 100 – 200 letnie, pocięte na bale.
  2. Bale należy złupać na klepki wzdłuż słojów. Pocięte niewłaściwie będą pękały i nie będą szczelne.
  3. Klepki należy wysezonować na otwartym powietrzu – od roku do 4 lat.
  4. Po sezonowaniu klepki są przygotowywane do formowania beczki: podgrzewane nad płomieniem i zwilżane wodą, aby uzyskały odpowiednią miękkość. Będą elastyczne; można je będzie wyginać i formować.
  5. Na klepki stopniowo nakłada się żelazne obręcze. Aby klepki przylegały do siebie w odpowiedni sposób, muszą być przycięte pod odpowiednim kątem.
  6. Po założeniu wszystkich obręczy, na dwóch krańcach beczki, od wewnętrznej strony, należy uformować rowki, w które zostaną włożone dekle.
  7. Po założeniu dekla należy wyciąć specjalny otwór szpuntowy i zamocować szpunt (kołek do zatykania otworu w beczce).

źródło: Penny.pl, Jak zrobić beczkę z drewna, [dostęp 07.01.2019]

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z lokalnej tradycji

Rejowiec Fabryczny – malutka miejscowość niedaleko wsi Pawłów i trasy Lublin – Chełm.

Co jest w niej niezwykłego? Na jej terenie działa firma Pawłowianka, która przywraca pamięć o dawnym fachu okolicznych mieszkańców.

Od 1932 roku na tych terenach działała spółdzielnia bednarska. Kiedy nastąpiła zmiana ustroju, sprzedano wszystkie zabudowania i sprzęty. Rok później Zofia i Marian założyli firmę, która kontynuuje dziedzictwo tutejszych rzemieślników. Ich produkty chętnie kupują zagraniczne winnice, a oni sami zostali uznani za mistrzów bednarstwa. Każdego dnia w ich firmie powstaje 190 beczek oraz wiele innych produktów.

Właściciele i pracownicy na co dzień wykorzystują doświadczenie i umiejętności bednarskie, przekazywane tradycyjnie z pokolenia na pokolenie - od 1932 roku.

Sekretem firmy jest jakość surowca – wyroby wytwarzane są z 200-letniego starodrzewia dębu. To podstawowy materiał produkcji.

W historii spółki były zawirowania. Na początku działania musiała zmagać się z modą na tanie wyroby plastikowe, które stały się sztucznym substytutem naturalnego drewna. Jednak właściciele wierzyli, że jakość i naturalność z czasem się obroni i nie poddali. Dzisiaj tworzą znaną w swojej branży firmę. Mają na swoim koncie liczne nagrody. Są doceniani przez klientów.

źródło: Pawłowianka Przedsiębiorstwo Bednarskie, bednarstwo.eu [dostęp: 07.01.2019]

artcile

Bednarstwo- wiedza kluczem do sukcesu!

Bezpieczny i jakościowy produkt

Bednarstwo to dawny, ginący obecnie zawód, który polega na wytwarzaniu naczyń z klepek drewnianych.

Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/bednarstwo;2443371.html [dostęp: 07.01.2019 r.].

 

Bednarz był zawodem dość popularnym w Polsce, ponieważ był duży popyt na beczki, kadzie, balie, maselnice, dzieże, kanwy i cebry.

Dziś dębowe beczki to towar luksusowy, w którym leżakują bardzo drogie wina, koniaki i whisky.

Źródło: Bednarz – wymarłe zawody, wiatrak.nl [dostęp: 07.01.2019 r.].

 

W Pawłowiance produkują głównie beczki i antałki na trunki, ale także:

- beczki dębowe do kiszenia

- beczki dębowe na wodę

- wiadra, cebry, skopce

- faski dębowe

- kadzie, kufy winiarskie

- sauny i elementy ogrodowe

- meble z beczek.

Różnorodność form i zastosowanie nie ma granic.

Ten katalog produktów to inspiracja do działania i poszukiwania własnej niszy.

Dodatkowo profil takiej firmy pozwala na poszerzenie oferty o inne usługi, związane z produktami.

Mogą to być, na przykładzie Pawłowianki:

  1. Usługi dla producentów alkoholi:
    - remonty beczek
    - remonty kapitalne kadzi o różnych pojemnościach
    - demontaż zbiorników i ich montaż
    - wycena wartości rynkowej zbiorników.
  2. Usługi dla producentów octu:
    - przygotowanie generatorów octowych wraz z wiórami bukowymi
    - przygotowanie wiórów bukowych do generatorów octowych.
  3. Usługi aranżacji wnętrz:
    - dla pubów
    - letnich ogródków
    - agroturystyki i innych.
  4. Pokazy bednarstwa – dla szkół, uczelni, zakładów pracy, w trakcie festynów, jarmarków itp.
  5. Usługi dla branży filmowej:
    - produkty do realizacji scenografii filmowych.
icon

Wiedza to potęga

Atest PZH – ważny aspekt ekologiczny

Pawłowianka posiada aktualne świadectwo jakości zdrowotnej, wydane przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Dotyczy ono wyrobów zawierających drewno dębowe:

  • niezabezpieczone chemicznie,
  • nielakierowane,
  • przeznaczone do przechowywania napojów alkoholowych, win, warzyw kiszonych, produktów suchych, sypkich, miodu oraz do peklowania mięs i wyrobu ciasta do wypieku.

Dlaczego warto posiadać atest?

  • Certyfikat świadczy o tym, że oznaczone nim wyroby są bezpieczne dla zdrowia ludzi i przyjazne dla środowiska – o ile używa się ich zgodnie z przeznaczeniem.
  • Producent, który ubiega się o nieobowiązkowy atest - potwierdza, że zależy mu na wysokiej jakości swojego wyrobu.
  • Klienci wybierają produkty atestowane, z gwarancją jakości.
  • Posiadanie atestów zwiększa konkurencyjność na rynku – może to być ważny instrument marketingowy, wykorzystywany także podczas przetargów.

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny – czuwa nad bezpieczeństwem związanym z higieną i żywnością.

Do jego zadań należy testowanie materiałów:

  • budowlanych,
  • żywnościowych,
  • chemii rolniczej,
  • wody basenowej,
  • wyrobów stosowanych zarówno w miejscach publicznych, jak i gospodarstwach domowych.

Posiadanie atestu PZH nie jest obowiązkowe, jednak zwiększa bezpieczeństwo użytkowania produktu.

Jak uzyskać atest?

Proces zdobywania atestu trwa do dziesięciu tygodni. Można to przyspieszyć. Trzeba uiścić dodatkową opłatę i uzyska się go w ciągu dwóch tygodni.

Atest w kilku krokach:

  1. Złóż wniosek. Dołącz pełną dokumentację oraz próbki produktu.
  2. Na stronach PZH dostępne są następujące wnioski:
  3. wniosek o wydanie atestu higienicznego w Zakładzie Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NIZP-PZH,
  4. wniosek o wydanie atestu higienicznego w Zakładzie Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego NIZP-PZH,
  5. wniosek o świadectwo jakości zdrowotnej w Zakładzie Bezpieczeństwa Żywności NIZP-PZH.
  6. Jeżeli będzie konieczne, uzupełnij dokumentację albo wykonaj dodatkowe badania, na prośbę odpowiedniego zakładu PZH.
  7. Skontaktuj się z PZH – wniosek trzeba zarejestrować i nadać mu numer
  8. Opłać wniosek :
    - tryb zwykły rejestracji – czas oczekiwania do 10 tygodni, cena brutto 2 029,50 zł,
    - tryb ekspresowy – czas oczekiwania do 2 tygodni, cena brutto 3 505,50 zł.
  9. Podane ceny nie uwzględniają pozostałych usług związanych z procedurą atestacyjną.
  10. Dostarcz wniosek, dokumentację oraz potwierdzenie przelewu osobiście lub pocztą na adres PZH, gdzie kierowany jest wniosek.
  11. Rozpoczęcie procesu atestacji.
  12. Wydanie opinii. Opinia wydawana jest po pozytywnej ocenie dokumentacji.
    - Atest higieniczny wydawany jest na okres 5 lat,
    - Okres ważności atestów higienicznych wyrobów kontaktujących się z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi wynosi 3 lata,
    - Świadectwa Jakości Zdrowotnej wydawane są na okres 3 lat,
    - okres ważności dla atestów wydawanych przez Zakład Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego wynosi 3 lata.

Pamiętaj! Jeżeli zmienisz skład produktu, technologię jego produkcji albo zajdą zmiany w prawie, możesz utracić możliwość korzystania z atestu.

Źródło: Państwowy Zakład Higieny, pzh.gov.pl, Atestacja, [dostęp 07.01.2019]

Produkty Pawłowianki spełniają wszelkie normy. Zostały im przyznane odpowiednie atesty PZH. Posiadanie takiego certyfikatu zwiększa zaufanie klientów. Można stosować zapisy o uzyskanym ateście, jako wsparcie marketingowe. Ty także postaraj się o tak cenne zaświadczenie. To z pewnością się opłaci!

artcile

Zawód bednarz - bez tego ani rusz

Jak sprzedawać wyroby bednarskie?

Masz pasję, którą chcesz zmienić w biznesowy sukces?

Pawłowianka działa na rynku od wielu lat. Wykorzystuje wiele kanałów promocji i marketingu, także te współczesne:

- platforma internetowa - połączona ze sprzedażą przez Internet,

- własna strona internetowa ze sklepem,

- prowadzenie profilu w mediach społecznościowych,

- udział w targach, także międzynarodowych

- udział w konkursach branżowych

- udział w jarmarkach i pokazach.

icon

Warto wiedzieć

Kiedy hobbysta lub artysta zostaje przedsiębiorcą?

Osoby wytwarzające okazjonalnie różnego rodzaju produkty (np. na specjalne zamówienie) bardzo często traktują swoją działalność jako hobby, dzięki któremu dodatkowo można wzmocnić domowy budżet.

Często uznają, iż wykonywane przez nich, dorywczo, produkty odsprzedawane na podstawie realnej (dorozumianej, niepisanej) umowy kupna-sprzedaży, dzieła lub zlecenia nie są działalnością gospodarczą.

Jednak coraz częściej w opiniach urzędów skarbowych, takie działania powinny być uznawane jako prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z tym, artysta (przedsiębiorca) powinien prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą, odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne oraz - właściwe dla danego typu działalności - podatki (podatek dochodowy, podatek VAT).

Jak wiele dziedzin biznesu – również sprzedaż rękodzieła - jest określona przepisami prawa.

Ważna informacja !!!

30 kwietnia 2018 r. weszła ustawa, która zwalnia osoby zajmujące się rękodziełem z obowiązku rejestrowania firmy, jeżeli ich przychód z tego tytułu nie przekracza 50% minimalnej pensji.

  • Co w przypadku, gdy wpływy ze sprzedaży przekraczają 1 050 zł? - Należy założyć działalność gospodarczą.
  • Jeśli jest to jedynie forma dodatku do głównej pensji, a rękodzielnik zatrudniony jest w innej firmie na umowie o pracę, musi odprowadzić jedynie składkę zdrowotną.
  • Rozróżnienie pomiędzy pozarolniczą działalnością gospodarczą a działalnością, która jest wykonywana osobiście jest bardzo ważne.
  • Pozarolnicza działalność gospodarcza wymaga formalnej rejestracji. W przypadku działalności wykonywanej osobiście, wszelkich formalności związanych z podatkiem czy ubezpieczeniem, wynikających z umowy cywilno-prawnej, musi dopełnić podatnik zatrudniający inną osobę fizyczną (lub ona sama, jeżeli umowa cywilna została zawarta pomiędzy dwoma osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej).

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, jak zakwalifikować Twoją działalność, wystąp o uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Poniżej przykładowo jedno z takich rozstrzygnięć.

Stan faktyczny:

Pan X zajmuje się okazjonalnym wykonywaniem wyrobów glinianych. Czasami je sprzedaje na świątecznych jarmarkach. Pan X zapraszany jest do wystawiania swoich produktów, w ramach jarmarków organizowanych przez Lokalną Grupę Działania.

Pan X nie rejestrował działalności gospodarczej. Nie ogłaszał gotowości do sprzedaży swoich wyrobów. Sprzedaje je tylko w trakcie jarmarków osobom fizycznym. Stałym źródłem utrzymania wnioskodawcy jest dochód pochodzący z umowy o pracę.

Problem prawny:

Jak kwalifikować i jak rozliczać opisany powyżej przychód?

  • Czy przychód z takiego rodzaju działalności powinien być kwalifikowany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Zgodnie z art. 44 ww. ustawy, rękodzielnik musiałby sam odprowadzić zaliczkę na podatek do 20-tego dnia miesiąca, następnego po miesiącu uzyskania przychodu, a następnie rozliczyć ten dochód w rozliczeniu rocznym?
  • Czy jest to przychód z praw autorskich, w rozumieniu art. 18 ustawy, wykazywany dopiero w zeznaniu rocznym?
  • Czy to przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Rozwiązanie:

W interpretacji podatkowej, organ podatkowy poparł argumentację Pana X.

Uznał, iż tego rodzaju działalność nie będzie opodatkowana na zasadach właściwych dla wykonywania działalności gospodarczej. Przychód z tej sprzedaży będzie przychodem z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozliczanym zgodnie z art. 44 ww. ustawy, czyli rękodzielnik musi sam odprowadzić zaliczkę na podatek do 20-tego dnia miesiąca następnego po miesiącu uzyskania przychodu, a następnie rozliczyć uzyskany ostatecznie dochód w rozliczeniu rocznym.

Uzasadnienie:

Działalność gospodarcza, to działalność o charakterze zarobkowym wykonywana w sposób zorganizowany, stały i ciągły.

Cechy te są niezbędna dla wykonywania działalności gospodarczej - konstytuują jej pojęcie. Jedynie aktywność cechująca się nimi, może zostać zakwalifikowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 2 ustawy.

Oznacza to, że brak którejkolwiek z cech funkcjonalnych działalności gospodarczej, pozbawia daną działalność charakteru gospodarczego. Wówczas nie może być ona zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej.

Działalność wykonywana jednorazowo, bez wskazanych powyżej cech nie może być uznawana za działalność gospodarczą.

Rękodzielnicy nie wyrażają zamiaru powtarzalności określonych czynności w celu osiągnięcia dochodu, działalność ta pozbawiona jest również opisanych wyżej cech ciągłości i zorganizowania. W związku z powyższym, uzyskany przychód nie jest przychodem w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyżej opisana działalność nie może być także uznana jako twórczość rzemieślnicza. Działalność rzemieślnicza to taka, której efektów można się spodziewać, które można przewidzieć. Natomiast działalność twórcza charakteryzuje się tym, że sam autor często nie może przewidzieć efektów, które zazwyczaj mogą odbiegać od oczekiwań, założeń.

Czytaj także:

 Kiedy artysta zostaje przedsiębiorcą

artcile

Produkcja drewnianych beczek: a to ciekawe…

Jakość – podstawą sukcesu

Stworzenie jednej beczki wymaga wielogodzinnej pracy i wieloletnich przygotowań. Ścinane, jedynie zimą, dwustuletnie dęby muszą leżakować nawet trzy lata. Następnie są cięte na klepki wzdłuż słojów. Majstrzy układają je misternie i wzmacniają metalowymi obręczami. Wszystkie szczeliny są wypełniane tatarakiem, którego liście muszą zostać ścięte na odpowiedniej wysokości. Zofia i Marian w produkcję każdej beczki wkładają całą swoją wiedzę i serce. Dlatego są przekonani o wyjątkowości i niezawodności swoich produktów. Jak dają temu wyraz? Oferując swoim klientom roczną gwarancję jakości.

icon

Warto wiedzieć

Gwarancja jakości

Gwarancja jakości jest regulowana przez prawo. Do tej kwestii odnosi się Kodeks cywilny. Sprzedawca może udzielić konsumentowi gwarancji jakości. Jeżeli nie określi czasu jej trwania, obowiązuje ona przez 12 miesięcy.

Gwarancja ta dotyczy jedynie wad fizycznych towaru. Musi być to defekt, który występował już w trakcie sprzedaży, ale nie był wtedy widoczny. Kupujący jest zobowiązany do udowodnienia, że dana wada fizyczna była już w czasie dokonywania transakcji. Musi także zgłosić ten defekt w obowiązującym terminie.

Czego może żądać klient?

  • usunięcia wady przez sprzedawcę,
  • wymiany wadliwego produktu.

Gwarant (sprzedawca) może wybrać formę rozwiązania tej sytuacji.

Prawo nie nakłada na sprzedawcę obowiązku zwrotu pieniędzy za wadliwy przedmiot albo obniżenia jego ceny.

Źródło: lexagit.pl, Co to jest gwarancja jakości? Co o tym mówią przepisy Kodeksu cywilnego https://ww.lexagit.pl/gwarancja-jakosci-o-tym-mowia-przepisy-kodeksu-cywilnego/ [dostęp: 07.01.2019 r.].

artcile

Zbuduj własną markę

Biznesmen, bednarz, wystawca

Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Niewątpliwą zaletą branży bednarskiej jest fakt, że można się z nią związać niemal w każdym momencie swojego życia. Dla każdego bednarza od teorii ważniejsza jest praktyka. Musi być jednak poparta wiedzą.

    Na rynku dostępnych jest wiele ofert szkoleniowych, przygotowanych przez znanych ekspertów z branży. Pod słowami kluczowymi: „kurs stolarski” lub „szkolenia - ginące zawody”, z pewnością odnajdziesz w wyszukiwarce internetowej interesujące Cię zajęcia.

    Przykładowi organizatorzy takich praktyk:

    - Ochotnicze Hufce Pracy,

    - Fabryka Stolarzy,

    - Wood Workshop,

    - Baza Usług Rozwojowych PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i wiele innych.

    Mogą też przydać się studia na kierunku technologii drewna, obróbki drewna lub pokrewne, gdzie kształcą w zakresie nauki o drewnie, mechanicznej obróbki drewna itp.

    Warto przyglądać się działaniom organizacji branżowych lub zostać członkiem którejś z nich. W Polsce działają m.in.:

    - Stowarzyszenie Twórców Ludowych, Lublin

    - Polska Izba Gospodarcza Przemysły Drzewnego, Poznań

    - Instytut Technologii Drewna

    - Stowarzyszenie Producentów Wyrobów z Drewna, Cierpice

    - Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Nowy Sącz

    - Cech Rzemiosł Drzewnych, Warszawa – ale także w Krakowie, Jaśle i wielu innych miastach

    - Ogólnopolski Cech Rzemieślników Artystów, Warszawa

    - Związek Rzemiosła Polskiego

    - Związek Gorzelni Polskich

    - Stowarzyszenie Polska Wódka

    wiele innych.

  2. Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branży drzewnej, artystycznej, ale też winiarskiej, piwnej itp. Poznasz ludzi ze środowiska, potencjalnych klientów; dasz poznać siebie. Wypatrzysz trendy, nowinki i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Przykłady imprez:

    - Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań

    - Międzynarodowe Targi Wina, Kraków

    - Targi Żywności Ekologicznej, Bio Expo, Warszawa

    - Warsaw Food Expo, Warszawa

    - Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Naturalnej, Łódź

    - Targi Żywności Ekologicznej Bio Fach, Norymberga, Niemcy

    - Forum Rynku Spożywczego i Handlu, Warszawa

    - Kongres Przemysłu Drzewnego, Poznań

    - Kongres Branży Spirytusowej

    i wiele innych.

  3. Śledź konkurencję obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, obserwuj aktualności w serwisach internetowych, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Nie kopiuj działań. Szukaj inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.

  4. Załóż specjalistyczny blog dzielenie się wiedzą popłaca, pomaga budować wizerunek w sieci. Internet daje nieograniczone możliwości kontaktu z potencjalnymi odbiorcami, możliwości kontaktu z dostawcami czy sympatykami branży.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą rozwoju branży producentów z drewna czy poddostawców dla rynku piwnego, winiarskiego itp. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranej przez Ciebie branży.

    Przykłady:

    - Czasopismo dla pasjonatów drewna – wood-design.pl

    - Czasopismo Drewno drewno-wood.pl

    - Kurier Drzewny kurierdzrewny.pl

    - Portal branży drzewnej drewno.pl

    - Magazyn Wino magazynwino.pl

    - Miesięcznik winiarski w Polsce czaswina.pl

artcile

Słowniczek pojęć

  • Związek Rzemiosła Polskiego - organizacja istniejąca od 1933 roku. Jest najstarszą tego typu instytucją w Polsce i największą strukturą samorządu gospodarczego. Tworzy ją 27 izb rzemieślniczych, 477 cechów oraz 180 spółdzielni. ZRP jest reprezentantem ok. 300 000 małych przedsiębiorców.

    Zadania związku:

    • opiniowanie aktów prawnych związanych z podatkami, rynkiem pracy, unijnymi dofinansowaniami czy świadczeniami socjalnymi,
    • uczestniczenie w europejskim dialogu społecznym,
    • nauczanie zawodów rzemieślniczych,
    • promocja zasad BHP,
    • wspieranie kultury,
    • reprezentowanie interesów swoich członków.
  • Ogólnopolski Cech Rzemieślników Artystów - dobrowolna, niezależna organizacja społeczno-zawodowa. Integruje środowisko rzemieślników i skłania ich do współdziałania na rzecz branży. Promuje tę gałąź sztuki i skupia wysiłki na rozwoju rzemiosła artystycznego.

  • Lista przykładowych narzędzi w warsztacie bednarza: -

    - ciosło dwuręczne – ostrze półokrągłe, przeznaczone do usuwania materiału i formowania powierzchni wklęsłych,

    - ciosło dwuręczne – ostrze proste,

    - ciosło jednoręczne – ostrze półokrągłe

    - ośnik bednarski – tradycyjne narzędzie bednarskie, do obróbki powierzchni wklęsłych

    - ośnik ciesielski GB – o lekko łukowym profilu, do obróbki kształtowych powierzchni, łamania krawędzi

    - ośnik prosty – przeznaczony do ręcznej obróbki drewna: usuwania kory, wstępnej obróbki elementów, nadawania kształtu

    - ostrze do korowania

    - ostrze rozłupujące – do rozłupania drewna, zgodnie z kierunkiem przebiegu słojów, pomocne przy produkcji gontu, pozyskiwania elementów drewnianych bez naruszania naturalnej struktury drewna

    - krępownica do beczek

    - dłuta do drewna

    - cykliny

    - skrobaki

    i wiele innych.

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Sklep internetowy: 10 000 – 15 000 zł (średnio 12 500 zł)[1]

Sklep internetowy to główny kanał sprzedaży wyrobów firmy Pawłowianka - dotyczy klientów prywatnych. Choć przedsiębiorstwo czerpie wiele z tradycji, w tej kwestii jest bardzo nowoczesne. Brak własnej witryny znacznie obniżyłby wpływy. Jeśli planujesz podobną działalność, rozważ stworzenie swojego miejsca w Internecie. Nadasz mu unikatowy styl oraz zwiększysz zasięg swojej oferty.

 

2. Pierwsza partia towaru: 150 000 zł[2]

Według właścicieli Pawłowianki, na początek działalności bednarskiej, trzeba zakupić dużą partię drewna dębowego. Najlepiej, by były trzyletnie zapasy. Koszt rocznego zaopatrzenia to ok. 50 000 zł. Jak łatwo policzyć, na pierwszą dostawę surowca musisz wydać ok. 150 000 zł.

 

3. Zakup warsztatu i ziemi: 300 000 –1 500 000 zł (średnio 900 000 zł)[3]

Aby prowadzić warsztat bednarski, musisz znaleźć odpowiednie miejsce. Potrzebny będzie spory teren, gdzie łatwo rozłożysz drewno. Musi ono leżakować kilka lat, dlatego przestrzeń ta jest niezbędna. Sam warsztat nie musi być duży. Jeśli zatrudnisz 13 pracowników, spokojnie wystarczy 100 m2, włączając w to zaplecze socjalne. W województwie lubelskim za taką nieruchomość zapłacisz ok. 300 000 – 700 000 zł, w mazowieckim jest drożej – nawet 1 500 000 zł.


Razem: 1 062 500 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych

[2] – opracowanie na podstawie danych firmy Pawłowianka

[3] – opracowanie własne, oparte na analizie ofert w serwisie OLX.pl

icon

Reklama

1. Media społecznościowe: 0 – 1 500 zł/miesiąc (średnio 750 zł/miesiąc)[1]

Użytkownicy Facebooka, interesujący się rękodziełem, tworzą przeróżne grupy. To doskonałe miejsce, by zaprezentować swoje produkty. W ten sposób trafisz do osób, które są Twoimi potencjalnymi klientami. Fanpage w mediach społecznościowych możesz prowadzić samodzielne albo wspomóc się specjalną firmą. W zależności, jaki masz budżet na reklamę, wybierz idealną opcję dla swojej firmy.


Razem: 750 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem kont w mediach społecznościowych

icon

Koszty operacyjne

1. Zatrudnienie pracowników: 60 354,97 zł/miesiąc[1]

Pawłowianka daje zatrudnienie trzynastu osobom. W województwie lubelskim pensje nie są wysokie w skali kraju. W Lublinie jest to ok. 4 169 zł brutto. W Chełmie - natomiast 3 538 zł. Średnio jest to 3 853,50 zł brutto. Koszt pracodawcy w takim wypadku to 4 642,69 zł. Zatrudnienie trzynastu pracowników za średnią pensję na Lubelszczyźnie kosztować Cię będzie 60 354.97 zł miesięcznie.

 

2. Zakup surowca: 4 166,66 zł/miesiąc[2]

Według właścicieli Pawłowianki, roczne zużycie drewna należy oszacować na 40 000 – 60 000 zł (średnio 50 000 zł). Daje to średnią kwotę 4 166,67 zł miesięcznie. Ilość zamawianego surowca będzie różnić się w małej firmie, która sprzedaje swoje wyroby lokalnie i tej, która dystrybuuje beczki na całą Europę.

 

3. Dostawa produktów do klienta: 0 zł[3]

Dostarczanie ciężkich, dużych beczek do klientów z drugiego krańca Europy jest bardzo kosztowne. Dlatego też Zofia i Marian preferują sprzedaż poprzez pośredników. Jest to bardziej komfortowe rozwiązanie, bo osoby te przewożą zamówienia na własny koszt. Znacznie zwiększa to rentowność biznesu oraz obniża comiesięczne koszty.


Razem: 64 521,63 zł

[1] – https://wynagrodzenia.pl/kalkulator-wynagrodzen [dostęp: 07.01.2019 r.], https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/ile-srednio-zarabia-sie-w-lublinie-dane-gus-o-wynagrodzeniach,n,100020355.html [dostęp: 07.01.2019 r.].

[2] – opracowanie własne, oparte na danych firmy Pawłowianka

[3] – opracowanie własne, oparte na danych firmy Pawłowianka

icon

Przychód

1. Sprzedaż beczek: 178 600[1]

Jeżeli jesteś mistrzem w swoim fachu, z pewnością znajdziesz wielu klientów. Tak właśnie jest w przypadku Pawłowianki. Choć jej właściciele zajmują się niszową branżą, nie narzekają na brak zainteresowania produktami bednarskimi.

Każdego dnia wytwarzają 190 beczek. Przez dwadzieścia dni roboczych w miesiącu mogą wyposażyć swój sklep w 3 800 sztuk. Ceny beczek wahają się od 150 zł za litrowe do 1 950 zł za 225 litrowe. Są to skrajne wartości. Przyjmijmy, że sprzedaż opiera się na produktach średniej wielkości (ok. 30 litrów). Ich cena to 470 zł za sztukę. Jeżeli w ciągu miesiąca uda się sprzedać jedną dziesiątą miesięcznego wyrobu, kwota przychodu sięgnie 178 600 zł. Po odjęciu kosztów operacyjnych oraz opłat za reklamę, pozostaje 113 328,37 zł.


Razem: 113 328,37 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na danych firmy Pawłowianka

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Poznaj fach. Jeśli chcesz zajmować się ręcznym wykonywaniem produktów wysokiej jakości, musisz mieć odpowiednie umiejętności. Kiedyś ta wiedza była przekazywana z ojca na syna. Dzisiaj się tego nie praktykuje. Znajdź więc mistrza cechu, który wprowadzi Cię w tajniki bednarstwa. To ważne, aby uczyć się od praktyka.

  2. Zdobądź atesty. Rozwieje to ewentualne obawy klientów, dotyczące bezpieczeństwa Twoich produktów. Atesty dają konkretną informację dla klientów, potwierdzają parametry produktu, są uwierzytelnieniem jakości.

  3. Zadbaj o jakość obsługi. Aż 68% konsumentów, którzy odchodzą do konkurencji, robi to nie ze względy na cenę, lecz na niską jakość obsługi klienta. Dlatego dbaj o najwyższe standardy, by zakupy u Ciebie były przyjemnością. Obsługa klienta jest kluczowym elementem sprzedaży.

  4. Rozważ sprzedaż międzynarodową. Ręcznie wyrabiane beczki są niezwykle cennym i pożądanym towarem – nie tylko w Polsce, lecz przede wszystkim w krajach o bogatej winiarskiej historii. To szansa, by poszerzyć rynek zbytu dla Twoich produktów.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT