Pomysł na biznes:
Jak zostać producentem mebli biurowych?

Podejmij wyzwanie
Udany początek w świecie biznesu
Niewielu studentów planuje rozpocząć swoją zawodową drogę od założenia firmy. Brak oszczędności i doświadczenia często blokuje młodych ludzi przed wejściem w ryzykowny świat biznesu. Bohater naszego artykułu podjął to wyzwanie i stworzył przedsiębiorstwo, które świetnie poradziło sobie w branży meblarskiej. Zainspiruj się historią Adama. Być może i Tobie uda się zacząć pracę na własny rachunek.
- Dla ambitnych ze smykałką do biznesu
- Dla ludzi, którzy potrafią wykorzystywać życiowe szanse
- Dla tych, którzy wyżej cenią zawodowe doświadczenie niż siedzenie w uniwersyteckiej ławie
- Dla absolwentów szkół artystycznych i biznesowych
- Dla przedsiębiorców, którzy potrzebują pieniędzy na rozpoczęcie działalności
Zanim zaczniesz
- Zdobądź doświadczenie – rozpocznij swoją działalność w dziedzinie, którą dobrze znasz
- Pomyśl o rozwoju – przygotuj różne scenariusze rozwoju Twojej firmy
- Zdobądź dofinansowanie z UE jako wsparcie dla Twojego biznesu
- Rozważ możliwości ekspansji na rynki zagraniczne
Szukaj inspiracji wokół siebie. Nawet z pierwszej, niezbyt dochodowej pracy wynieś tak dużo doświadczenia i wiedzy, jak tylko się da. Być może przyda Ci się ona w przyszłości. Wielu biznesmenów właśnie w taki sposób wpadło na swoje najbardziej spektakularne pomysły.

Liczy się pomysł
Amerykański sen
Wielu żaków podczas studiów poświęca czas na siedzenie nad książkami oraz imprezy. Adam wolał jednak spróbować swoich sił na amerykańskim rynku pracy. Jak z ambitnego studenta stał się przedsiębiorcą roku 2014? Poznajcie jego historię.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z umiejętności wykorzystywania szans
Adam studiował w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jak wielu innych studentów zrobił sobie przerwę. Wziął urlop dziekański i ruszył do USA. W Ameryce długo szukał swojego miejsca. Kiedy zaczął rozważać powrót do ojczyzny, został zatrudniony w niewielkim rodzinnym warsztacie meblarskim. Ta posada zmieniła całe jego życie. Nie zarabiał dużych pieniędzy, ale zdobywał doświadczenie, które wykorzystał po przyjeździe do Polski. Postanowił namówić swojego brata, by wspólnie założyli podobny biznes na rodzimym rynku. Brak funduszy i kontaktów rozwiązało namówienie amerykańskiego pracodawcy do inwestycji w fabrykę mebli biurowych w samym środku Europy. Bracia trafili w dziesiątkę. Ówczesny rynek rozwijał się bardzo dynamicznie. Jak grzyby po deszczu powstawały kolejne biurowce. Po roku firma mogła pochwalić się dochodem na poziomie miliona złotych. To jednak był zaledwie początek ich wspaniałych sukcesów.
Bez pieniędzy i kontaktów
Adam przez kilka lat pracował w firmie pana Sterna. Pomagał w produkcji krzeseł do kawiarni. Od podszewki poznał każdy z etapów ich powstawania. Postanowił świeżo zdobytą wiedzę czym prędzej wypróbować na polskim rynku. Na początku lat dziewięćdziesiątych w naszym kraju powoli budził się kapitalizm. Polacy chcieli żyć jak zachodnioeuropejscy i amerykańscy obywatele. Rynek był bardzo chłonny. Wielu dzisiejszych milionerów zaczynało w tamtych czasach swoją przygodę z biznesem. Adam i jego brat nie musieli chałupniczo produkować mebli ani sprzedawać ich na bazarku. Pomógł im właściciel firmy z Brooklynu, który zatrudniał Adama podczas jego amerykańskiego wyjazdu. Porządny zastrzyk gotówki i rozległe kontakty Sterna pozwoliły na sprawne i szybkie podbicie nie tylko polskiego, lecz także międzynarodowego rynku. Obecnie Nowy Styl jest trzecim największym graczem w tej branży na Starym Kontynencie.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Dofinansowania unijne – pomoc dla przedsiębiorców
Czasem, gdy głowa jest pełna pomysłów, a konto świeci pustkami, warto rozejrzeć się za innymi możliwościami finansowania swojego biznesu. Od 2014 roku wielu rodzimych przedsiębiorców skorzystało z dofinansowań z Unii Europejskiej. Przyjrzyj się bliżej możliwościom, jakie daje nam dołączenie do tej wspólnoty.
Wiedza to potęga
Fundusze unijne
Dołączenie do Unii Europejskiej niesie za sobą szereg różnych obowiązków. Państwa członkowskie dostosowują swoje wewnętrze prawo do norm wspólnoty i prowadzą wspólną politykę eksportową. Dużą zaletą Unii Europejskiej jest możliwość korzystania z wielu form dofinansowania. Wspólnota dotuje działania w następujących sferach:
- rozwój obszarów wiejskich,
- rozwój obszarów miejskich,
- rozwój rolnictwa,
- rozwój regionalny,
- innowacje,
- badania naukowe,
- akcje humanitarne,
- tworzenie nowych miejsc pracy,
- rybołówstwo i polityka morska.
Małe przedsiębiorstwa mogą otrzymać pomoc od UE w trzech formach: jako dotację, gwarancję albo pożyczkę. W latach 2014–2020 na badania naukowe przeznaczono aż 80 miliardów złotych. Projekty badawcze oraz wsparcie niewielkich firm są szansą, by promować innowacyjność oraz przedsiębiorczość wśród biznesmenów, którzy nie mają własnego kapitału.
Źródło:
https://europa.eu/european-union/about-eu/funding-grants_pl [dostęp: 08.11.2018 r.].
Nowy Styl to jedna z wielu firm, które korzystają ze wsparcia unijnego. Przedsiębiorstwo Adama było beneficjentem dofinansowań z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz programu Inteligentny Rozwój. Na co nasz bohater wydał zdobyte w ten sposób pieniądze?
- Rozwój infrastruktury oraz kadry badawczej (centrum B+R). Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie specjalnej jednostki, która stale przeprowadza badania przemysłowe i rozwojowe. Dzięki temu opracowywane są prototypy nowych mebli oraz standardy optymalizacji produkcji.
- Budowa fabryki mebli biurowych umożliwiła stworzenie miejsca, w którym stosowanych jest wiele innowacyjnych rozwiązań. Zakresem tematycznym obejmują one:
- technikę produkcji,
- produkcję innowacyjnych towarów,
- organizację i marketing,
- oprogramowanie do obsługi klienta.
Źródło: https://pl.nowystylgroup.com/pl/o-nas/projekty-unijne/ [dostęp: 08.11.2018 r.].

Bez tego ani rusz
Podbój innych rynków
Polscy przedsiębiorcy często decydują się na eksport. Dlaczego? Ta gałąź gospodarki w 2017 roku warta była niemal 204 miliardy euro! To doskonały sposób, by rozwijać biznes, gdy rodzimy rynek jest już nasycony.
W wielu europejskich krajach koszty produkcji są wyższe niż u nas. Stąd właśnie popularność naszych rodzimych wyrobów.
Źródło: Gazeta Parkiet, https://www.parkiet.com/Gospodarka----Kraj/302129962-GUS-Polski-eksport-w-2017-r-Najwazniejszym-rynkiem-dla-polskich-firm-pozostaja-Niemcy.html [dostęp: 08.11.2018 r.].
Warto wiedzieć
Jak przygotować się do eksportu?
Decyzja o przeznaczeniu całej produkcji (albo jej części) na eksport powinna być starannie przemyślana. Jeżeli dobrze przygotujesz się do wejścia na inne rynki, masz dużo większe szanse, by osiągnąć swoje cele. Opracuj więc krok po kroku swoją strategię. Co powinien zawierać plan?
1. Wybór kierunków eksportu.
2. Analizę sytuacji rynkowej w krajach, do których planujesz ekspansję.
3. Analizę aktualnego stanu firmy – każdego z jej działów – oraz prognozę zmian związanych z eksportem.
4. Określenie celu eksportu i strategii jego osiągnięcia.
5. Kosztorys działań związanych z wejściem na inne rynki.
6. Określenie działań prawnych, które są niezbędne do rozpoczęcia eksportu.
7. Harmonogram działań.
8. Przygotowanie planu szkolenia pracowników.
Zalety eksportu:
- dostrzeżenie potrzeb szerszej grupy klientów,
- rozwój firmy związany z nowymi doświadczeniami i zdobywaniem kontaktów biznesowych,
- zmniejszenie kosztów stałych poprzez zwiększenie produkcji,
- zmniejszenie ryzyka związanego ze zmianami na jednym rynku,
- wydłużenie możliwości sprzedaży tego samego produktu,
- stworzenie wizerunku dobrze prowadzonej i dochodowej firmy.
Źródła: Starttek.pl,
http://www.strattek.pl/oferta-dla-msp/przygotowanie-planu-rozwoju-eksportu/ [dostęp: 08.11.2018 r.].
Exporter.pl, http://www.exporter.pl/zarzadzanie/1rozwoj_eksportu.html [dostęp: 08.11.2018 r.].
Akwizycja – sposób na rozwój
Akwizycja kojarzy Ci się zapewne z chodzeniem od drzwi do drzwi i sprzedażą odkurzaczy albo pojemników do przechowywania żywności. Pojęcie to ma jednak także drugie znaczenie. Oznacza też przejęcie kontroli nad innym przedsiębiorstwem. Najczęściej odbywa się to poprzez wykup większości udziałów. Ten model rozwoju wybrali właśnie właściciele firmy Nowy Styl. Adam i jego brat do dzisiaj przejęli kilka innych firm:
- niemieckiego producenta krzeseł – Grammer Office (2011),
- niemieckiego producenta ergonomicznych krzeseł – Rohde&Grahl (2013),
- szwajcarskiego producenta krzeseł i mebli biurowych – Sitag (2015).
Źródło: Grupa Nowy Styl, https://pl.nowystylgroup.com/pl/o-nas/historia/ [dostęp: 08.11.2018 r.].

A to ciekawe…
Giełda Papierów Wartościowych
W zarządzie firmy Nowy Styl jest pięć osób. Dwie z nich to większościowi udziałowcy – bohater naszego artykułu oraz jego brat. Obaj mają więc realny wpływ na prowadzenie przedsiębiorstwa. Adam, zapytany o chęć wejścia na giełdę – zaprzecza. Uważa, że jego firmie nie jest potrzebna taka forma pozyskiwania kapitału. Świetnie radzi sobie przecież dzięki własnym środkom oraz kredytom bankowym.
Choć w przypadku Nowego Stylu wejście na giełdę nie wydaje się opłacalne, taka sytuacja nie musi dotyczyć wszystkich firm z branży meblarskiej. Być może taki krok przyniesie Ci duży zysk, dlatego mimo wszystko warto rozważyć tę możliwość.
Warto wiedzieć
Jak wejść na giełdę?
Najczęściej przedsiębiorstwa wchodzą na giełdę, by pozyskać środki na rozwój. Dzięki sprzedaży akcji, można bowiem zdobyć spore fundusze na kolejne inwestycje. Obecność na giełdzie zwiększa zaufanie do takiej firmy, jej rozpoznawalność oraz bardzo często – rynkową wartość spółki.
Jak wygląda procedura wchodzenia firmy na giełdę – krok po kroku?
- Decyzja właścicieli firmy,
- przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę akcyjną,
- uchwała emisyjna – podjęta przez Walne Zgromadzenie spółki (uchwały o emisji papierów wartościowych; o wnioskowaniu o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu; upoważniająca zarząd do zarejestrowania papierów wartościowych; o podwyższeniu kapitału zakładowego),
- Due Diligence – dokonanie analizy pod kątem finansów, kwestii prawnych oraz handlowych,
- dokonanie wyboru menadżerów, doradców, oferującego (dom maklerski, firma inwestycyjna albo bank) i audytora,
- przygotowanie prospektu emisyjnego – dokumentu informacyjnego,
- zatwierdzenie prospektu,
- wnioskowanie o rejestrację papierów wartościowych – wniosek należy złożyć do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych,
- złożenie oferty publicznej,
- złożenie wniosku o wprowadzenie do obrotu giełdowego,
- debiut giełdowy.
Źródło: StrefaInwestorów.pl https://strefainwestorow.pl/artykuly/debiut-ipo/20170804/debiut-na-gieldzie-gielda-ipo [dostęp: 08.11.2018 r.].
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?