Analiza SWOT

Jak dokonać autoanalizy SWOT?

Ocena własnych sił i słabości

Analiza SWOT to jedna z popularniejszych technik porządkowania informacji, wykorzystywana w bardzo wielu naukach - czerpią z niej ekonomiści, finansiści, analitycy, terapeuci czy trenerzy. Znajomość własnych silnych i słabych stron pomoże Ci określić kluczowe predyspozycje i możliwości oraz poprawnie umiejscowić swoje aspiracje. Warto znać rządzące nią reguły - przyda się ona nie tylko w procesie prezentacji siebie (np. w trakcie rekrutacji – rozmowy kwalifikacyjnej), czy w trakcie rozmowy sprzedażowej z kontrahentem, ale też w wielu innych dziedzinach życia codziennego.

 

Nazwa tego narzędzia to akronim (skrótowiec) pochodzący od czterech czynników istotnych podczas analizy:

  • mocnych  stron (Strengths),
  • słabych stron (Weaknesses),
  • szans (Opportunities),
  • oraz zagrożeń (Threats).

Wszystko, co poddawane jest analizie SWOT, należy rozłożyć na powyżej wymienione cztery obszary. W części dotyczącej mocnych stron powinny znaleźć się wszystkie zalety, zarówno w kontekście osobistym, jak i ogólnym. Zatem należy się skupić nie tylko na tym, co sami w sobie lubimy, ale też na tym, co daje nam przewagę nad innymi, jest naszym atutem, pozwalającym wybić się z tłumu. Słabe strony to wszystko to, czego nie lubimy, nie potrafimy, co może stanowić piętę achillesową. Aby wyjaśnić szanse, warto wrócić do języka korzyści – to w tym miejscu na przykład przed rozmową kwalifikacyjną łączymy swoje mocne strony z wymaganiami firmy i pokazujemy, co dzięki temu da się osiągnąć.

Zagrożenia to natomiast miejsce na skonfrontowanie niedociągnięć z wymogami firmy – chociaż na nich nie należy się mocno skupiać już podczas samej rozmowy rekrutacyjnej lub prezentacji swojej firmy. Warto posiadać je we własnym zasobie informacji, aby wiedzieć, nad czym trzeba pracować albo jakich zadań lepiej jest unikać.

Każda informacja ujęta w ramach opisanych powyżej kryteriów czterech grup (SWOT) jest następnie zapisywana w czteroczęściowej macierzy strategicznej, w której jednej część zawiera czynniki pozytywne, a druga negatywne.

 

Takie pogrupowanie pozwala zidentyfikować silne powiązania, obszary problemowe, w obrębie których można rozpocząć tworzenie nowych rozwiązań, strategii dotyczących krótszego, ale też dłuższego odcinka czasu.  Analiza SWOT to nie tylko narzędzie analityczne, ale również pozwalające na planowanie i opracowywanie nowych działań.

Jak już wspomniano, analiza SWOT to dobry pomysł na przygotowanie przed rozmową rekrutacyjną – ale nie tylko. Taką autoanalizę można przeprowadzać częściej, dla własnej informacji albo przed podjęciem różnych ważnych decyzji w kwestii kariery. Analizować można zresztą nie tylko siebie – SWOT wykorzystywany jest dla firm, projektów, działów. Można w ten sposób zdecydować np. o wyborze samochodu. Zastosowań jest wiele, a ogranicza je tylko wyobraźnia samego zainteresowanego/ samej zainteresowanej.

Warto przeprowadzać analizę SWOT co jakiś czas, aby sprawdzić, co się zmieniło, jakie nowe okoliczności zaszły, lub jaka pracę nad sobą już została wykonana.

 

Aktualizacja: grudzień 2022 r. 

Własna firma krok po kroku? Sprawdź nasz poradnik i ....

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:



Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT