Trzy etapy procesu planowania

Co to jest planowanie kariery zawodowej lub biznesowej?

Trzy etapy procesu planowania

Planowanie to proces ustalania celów i odpowiednich działań by je osiągnąć. Za planowanie kariery można uznać cały proces planowania zaprojektowany i rozwinięty tak, aby pomóc Ci zrozumieć kim jesteś i co robisz. Planowanie przyniesie Ci zrozumienie dotychczasowych osiągnięć i możliwości odnoszenia sukcesów w przyszłości, ograniczy niepewność precyzując Twoje pragnienia, pomoże ustalić cele w powiązaniu z wybraną drogą życiową.

 

Z uwagi na czas realizacji możemy wyróżnić następujące rodzaje planowania:

  • strategiczne (powyżej 5 lat) – plan przyszłości, dzięki któremu o wiele łatwiej wytyczyć ścieżki postępowania i realizacji (co zamierza się osiągnąć w życiu, lista wartości),
  • długoterminowe (od 2 do 5 lat) – konkretne przedsięwzięcia służące realizacji nadrzędnego celu,
  • średnioterminowe (od kilku miesięcy do roku) – to odpowiedzi na pytania, co należy zrobić, aby zrealizować plan długoterminowy,
  • krótkoterminowe (do trzech miesięcy) – krótkie zadania do wykonania,
  • bieżące – działania codzienne lub w skali tygodnia (spotkania, sprawy do załatwienia). 

 

Przyjęliśmy proces planowania składający się z trzech głównych etapów:

  • ETAP I – w którym dokonasz analizy swojej obecnej sytuacji oraz otoczenia,
  • ETAP II – w którym określisz swoje priorytety i cele do osiągnięcia,
  • ETAP III – w którym zaplanujesz konkretne działania i sposób ich realizacji.

 

Szczegóły przedstawia poniższa infografika:

 

I Etap Planowania

W pierwszym etapie planowania dokonaj analizy swojej obecnej sytuacji oraz otoczenia. W tym momencie niezbędne jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak oceniasz swoją obecną sytuację osobistą?
  • Jak możesz zanalizować najbliższe otoczenie, rzeczywistość oraz jak zbadasz i zidentyfikujesz sprzyjające warunki?

Rozwój własny wymaga świadomości i odpowiedzi na pytania:

- Jakie będą lub już są „korzenie”, geneza naszej kariery zawodowej?,

- Czym ona będzie lub jaka droga kariery już jest wyznaczona?,

- Jaka jest nasza obecna sytuacja zawodowa i w jakim kierunku zmierza?

 

II Etap Planowania

Na tym etapie planowania swojej kariery zajmiesz się następującymi zagadnieniami:

  • Gdzie konkretnie chcesz być i kiedy?
  • Jak przeprowadzić analizę Twoich celów?
  • Zatwierdzasz czy redefiniujesz swoją przyszłą sytuację?

 

III Etap Planowania

Ten etap planowania kariery został podzielony na dwie części:

1. Formułowanie celów i planów:

  • Jak chcesz je osiągnąć?
  • Jakie masz plany działania?
  • Jakie strategie będą najlepsze?
  • Jakie decyzje musisz podjąć teraz?

2. Realizacja

  • Kiedy zaczynasz i jak?
  • Jak kontrolować plan, aby określać osiągnięte postępy? Co, w jaki sposób, kiedy?

Aktualizacja: marzec 2022 r.




Własna firma krok po kroku? Sprawdź nasz poradnik i ....

 

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:



Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT