Pomysł na biznes:

Jak założyć wegańską restaurację - wegańska kuchnia – czyli jak zarobić na pasji do gotowania

Branża:
  • Usługi gastronomiczne na telefon
  • Produkcja wyrobów gastronomicznych
  • Usługi gastronomiczne dla wegetarian/wegan

artcile

Podejmij wyzwanie

Wejdź na biznesową scenę

W ostatnich latach bardzo popularne stało się stwierdzenie „jesteś tym, co jesz”. Wzrosła świadomość dotycząca odżywiania, składu i pochodzenia produktów spożywczych. Wszyscy chcą żyć zdrowo i być „fit”. Coraz chętniej sięgamy po produkty lokalne czy sezonowe. Coraz powszechniejsza staje się też idea rezygnacji ze spożywania mięsa na rzecz diety wegetariańskiej lub wegańskiej. Powody są różne – jedni kierują się etyką, inni lepszym samopoczuciem
i zdrowiem.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób podzielających idee wegetarian, wegan, jaroszy
  • Dla kucharzy – pasjonatów
  • Dla tych, którzy chcą i potrafią gotować, lubią eksperymentować w kuchni
  • Dla absolwentów kierunków związanych z żywieniem człowieka, szkół kucharskich,
icon

Zanim zaczniesz

  • Przygotuj kolację dla 10 osób – zbierz opinie na temat ugotowanych potraw.
  • Zorganizuj profesjonalny catering, np. przyjęcie urodzinowe, chrzciny, jubileusz – dla zaprzyjaźnionej rodziny; sprawdź swoje przygotowanie i możliwości.
  • Zbadaj lokalny rynek – popytaj znajomych i przyjaciół, ilu znają wegan i wegetarian. Sprawdź konkurencyjne, już istniejące lokale.
  • Opracuj własne menu – co będzie Twoją specjalnością,
  • Poszukaj potencjalnych dostawców produktów – nie ograniczaj się wyłącznie do Polski.
  • Rusz z promocją lokalu, jak tylko zdecydujesz się na ten biznes – nie czekaj na jego otwarcie!

Niezależnie od trendów – każdy szuka fajnego miejsca, gdzie można smacznie zjeść.

Pomysł na wegańską/ wegetariańską restaurację to doskonała szansa dla tych, których ciągnie
do kulinarnego biznesu.

artcile

Liczy się pomysł

Być fit?

Swoją kulinarną, biznesową szansę zauważyła pewna para, z województwa śląskiego - Kasia
i Krzysztof.

Wegańska kuchnia w Bielsku-Białej doskonale trafiła w gusta mieszkańców. Restauracja pod nazwą SieJe Vege, to kuchnia stworzona z miłości do jedzenia i zdrowego trybu życia. Prowadzą ją Krzysztof i Katarzyna. Oboje są weganami - nie jadają mięsa, jajek, serów, mleka. Stanowią dobry przykład na to, jak pasję (w tym wypadku – do gotowania w stylu wegańskim) przerobić na własny biznes; i jak uruchomić go dzięki społecznej zrzutce w ramach crowdfundingu.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

SieJeVege to pierwszy krok w realizacji marzeń właściciela, związanych z założoną przez niego fundacją – Nowa Ziemia. Krzysztof chce stworzyć ośrodek ekologiczny, którego  mieszkańcy mają się utrzymywać z agroturystyki, uprawy ekologicznych warzyw i owoców.

Restauracja ma być szansą na zgromadzenie finansów potrzebnych do uruchomienia ośrodka.
Przy okazji, jest realizacją pasji i zainteresowań Krzysztofa i Kasi. Jest też ich źródłem utrzymania.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Biznes jak marzenie

Krzysztof przez lata pracował w Wielkiej Brytanii. Tam dowiedział się o istnieniu ekologicznych ośrodków, w których mieszkają i pracują ludzie. Po powrocie do Polski założył fundację i dąży
do otwarcia miejsca na wzór tych, które widział w Wielkiej Brytanii; miejsca w pełni ekologicznego – czerpiącego energię z wiatru i wody.

Na początek Krzysztof otworzył SieJe Vege. To miejsce powstało z miłości do gotowania.
Jest także pierwszym krokiem do realizacji większych planów - zysk z lokalu ma stanowić wkład własny, potrzebny do organizacji większego ośrodka ekologicznego. Właściciel ma nadzieję,
że jeśli zgromadzi odpowiednie finanse, gmina zgodzi się oddać na ten cel, np. podupadłe gospodarstwo. Krzysztof na swoim gastronomicznym, wegańskim biznesie, chce zbudować kolejny sukces.

 

Dobry pomysł vs brak finansów

Jeśli chcesz otworzyć biznes, a nie masz wystarczających funduszy na start, to może pojawić się problem. Tak też było w przypadku Krzysztofa i Kasi. Z pomocą przyszedł im jeden z serwisów crowdfundingowych - polakpotrafi.pl. Pieniądze na realizację ich pomysłu wpłacali ludzie z całej Polski.

icon

Warto wiedzieć

Crowdfunding – finansowanie społecznościowe, źródło kapitału dostarczanego przez szeroką społeczność wirtualną, która chce wesprzeć kreatywnego pomysłodawcę. Zgromadzone w ten sposób środki mogą wynieść od kilkuset do nawet kilku milionów złotych. (http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq/ 31.10.2017)

W Polsce istnieje już wiele serwisów fundraisingowych. Przykładem jest serwis polakpotrafi.pl, który daje możliwość zbiórki pieniędzy na różnego typu projekty. Od Ciebie zależy, jaki projekt chcesz ogłosić, a od Twojej inwencji i siły przekonywania – jak wiele środków uda Ci się zebrać.
W tej formie możliwy jest jedynie crowdfunding nieudziałowy, tzn. Twoi darczyńcy,
w zamian za dotację, nie otrzymają żadnego udziału w Twoim biznesie.

Zobacz, jakie pomysły są w tej chwili prezentowane w serwisie.

Suma, którą udało się zgromadzić z pomocą croudfoundingu to ponad 7 000 zł. Dużo, biorąc pod uwagę, że na start właściciele mieli zgromadzone jedynie 10 000 zł własnych oszczędności. Kwota ta była przeznaczona na zakup urządzeń gastronomicznych i adaptację pomieszczenia w jednej
z bielskich kamienic. Właścicielom, w remoncie, pomagali tylko ich rodzice. Pierwotnie restauracja działała jako kuchnia cateringowa, a wszystkim zajmowali się tylko we dwoje. Kasia gotowała,
a Krzysztof (już od 6 rano) rozwoził zamówienia do domów i biur. Ciężka praca przyniosła efekty, a rozwój firmy wiązał się z szansą na otwarcie restauracji.

Właściciele mają w planach utworzenie sieci lokali franczyzowych, co z punktu widzenia biznesowego jest posunięciem przyszłościowym. Nie od dziś wiadomo, że biznes na licencji franczyzowej, to jedna z najszybszych dróg do rozwoju marki i całego biznesu, a co za tym idzie - własnych zarobków!

icon

Wiedza to potęga

Franczyza – angielski termin „to franchise” oznacza udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium. W Europie i w Polsce stosuje się węższe rozumienie pojęcia franczyzy. Franczyzą nazywa się długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.

Podstawowe zasady współpracy na zasadzie franczyzy

  • Franczyzodawca jest właścicielem znaku towarowego i marki sieci franczyzowej.
  • Franczyzodawca sam przetestował koncept biznesowy i wykazał jego rentowność.
  • Franczyzobiorca prowadzi punkt pod szyldem franczyzodawcy, jako niezależny przedsiębiorca. Jego zarobkiem jest zysk z działalności.
  • Franczyzobiorca finansuje zasadniczą część inwestycji - otwarcie punktu i zakup towaru.
  • Franczyzobiorca jest właścicielem mienia znajdującego się w punkcie.
  • Franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę, jak właściwie prowadzić działalność (know-how).
  • Franczyzobiorca płaci za licencję franczyzową, płaci także miesięczną opłatę franczyzową za korzystanie z know-how (bezpośrednio w formie opłat lub pośrednio w marżach produktów kupowanych od franczyzodawcy).
  • Franczyzobiorca określa ceny towarów lub usług w swoim punkcie. Zysk (jeśli się pojawi) zależy więc nie tylko od wysokości sprzedaży, ale także od ustalonej marży na produktach.
  • Franczyzobiorca ma zwykle, określony, wpływ na rodzaj i różnorodność asortymentu w punkcie.
  • Zasady współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy reguluje umowa franczyzy, a instrukcje jak właściwie prowadzić działalność w ramach franczyzy zebrane są w podręczniku operacyjnym.

źródło: Franchising.pl, 31.10.2017

artcile

Bez tego ani rusz

Klienci chcą jeść zdrowo

SieJe Vege wygrywa swoim wegetariańskim stylem oraz dbałością o składniki. Właściciele
od początku postawili na jakość produktów. Wykorzystują wyłącznie naturalne, nieprzetworzone surowce - świeże warzywa, owoce oraz zioła i naturalne przyprawy. W ich kuchni nie znajdziemy tradycyjnych kostek rosołowych, przypraw z glutaminianem sodu i innych polepszaczy. Produkty, których używają pochodzą od lokalnych, sprawdzonych producentów.

Sieje Vege doczekało się grona stałych klientów. Aby zaoferować im różnorodne menu,
a nowościami przyciągnąć kolejnych, jadłospis jest zmieniany codziennie. I tak, na przykład jednego dnia właściciele proponują zupę brukselkową, kolejnego pulpety sojowe z ziemniakami
w sosie pomidorowym i sałatkę z czarną rzepą. W czwartek serwują rosół wegański z ręcznie robionym makaronem z ciemnej mąki, a w piątek - zupę cebulową z grzankami.

Wszystko zgodnie z hasłem „smacznie, naturalnie i wg wegańskich przepisów”. Restauracja oferuje też kilka stałych pozycji w menu: samosy, jadło drwala oraz falafel w picie. Ten ostatni to nic innego, jak kotlet z ciecierzycy podany w bułce, upieczonej na miejscu. Stał się hitem wśród klientów.

Właściciele szukają inspiracji w internecie. Wyszukiwarka Google wyświetla olbrzymią liczbę przepisów, zgromadzonych na blogach kulinarnych czy specjalnych serwisach, na których prezentowane są przepisy na dania z kuchni polskiej, jak i z różnych części świata.

Kolejnym atutem restauracji jest fakt, że jest ona przyjazna portfelom swoich klientów. To jeden
z najtańszych lokali w mieście - zestaw obiadowy składający się z zupy i drugiego dania kosztuje około 12 zł.

 

Jeśli będziesz dobry, zainteresujesz wszystkich

Popularność SieJe Vege wzrasta. Z pewnością ma znaczenie pewnego rodzaju „moda” na zdrowe wegański żywienie, którą można zaobserwować chociażby w mediach społecznościowych. Różnorodność menu, jaką oferuje lokal, jak i informacje dotyczące składników oraz pochodzenia oferowanych produktów sprawiają, że klienci darzą ich zaufaniem. SieJe Vege przygotowuje kilkadziesiąt posiłków dziennie.

icon

Warto wiedzieć

W biznesie gastronomicznym trzeba liczyć się z nieregularnością zysków. Bywa, że niektóre miesiące pozwalają wygenerować duży zysk, ale inne (wakacyjne, wrzesień, grudzień) z pewnością będą przyciągać mniejszą liczbę klientów. Paradoksalnie te okresy też mogą być szansą – wszystko zależy od lokalizacji i stylu restauracji. Warto dbać i o promocję, i o swoich klientów.

Konieczne jest zgromadzenie zapasu finansowego - na wypadek, gdyby przychód w danym miesiącu był niższy niż zakładałeś. To pozwoli Ci na zachowanie poziomu serwisu bez szkody dla jakości i świeżości serwowanych przez Ciebie posiłków.

artcile

A to ciekawe…

Kto tak naprawdę jest klientem restauracji wegańskich?

icon

Warto wiedzieć

Według statystyk przeprowadzonych przez właścicieli SieJe Vege, tylko co trzeci klient to weganin lub wegetarianin. Większość osób deklaruje jedzenie mięsa, a do restauracji trafiają, bo chcą jeść zdrowo!

W 2000 roku do niejedzenia mięsa przyznawał się 1 proc. dorosłych Polaków (CBOS),
dziś już 3,2 proc. – wynika z badań przeprowadzonych przez Homi Homini, na zlecenie firmy LightBox. Ok. pół miliona Polaków (1,6 proc.) stosuje dietę laktoowowegetariańską, czyli nie je mięsa i ryb, a podstawę ich wyżywienia stanowią produkty mleczne, jaja, warzywa i owoce. Kolejne 1,6 proc. osób to weganie, którzy ograniczają swoją dietę wyłącznie do produktów roślinnych. Coraz więcej osób aspiruje do miana wegetarian - 3,7 proc. respondentów określiło się w ten sposób, przyznając jednocześnie, że jada sporadycznie ryby i mięso.

Według badania, osoby deklarujące się jako wegetarianie to najczęściej kobiety. 8,9 proc. Polek uważa się za wegetarianki. Liczni w tej grupie są także ludzie młodzi – do 24 lat (9,8 proc.) i osoby ze średnim wykształceniem (8,9 proc.).

Rosnącą popularność wegetarianizmu w Polsce potwierdzają statystyki firmy LightBox, Odsetek osób korzystających z diety wegetariańskiej systematycznie rośnie i obecnie wynosi ok. 10 proc. wszystkich zamawiających zestawy gotowych posiłków.

Trend ten widoczny jest na całym świecie. W Wielkiej Brytanii są ponad 3 miliony wegetarian,
9 procent mieszkańców Australii to wegetarianie, a w Finlandii co piąta dziewczyna w wieku
15-25 lat nie je mięsa.

Do wegańskiej kuchni zaglądają także osoby, które mają na uwadze atrakcyjne ceny za dwudaniowy obiad. Klienci doceniają to, że w Bielsku-Białej powstał lokal oferujący coś odmiennego od popularnej kuchni Dalekiego Wschodu. Intensywność orientalnych przypraw nie wszystkim odpowiada. Klienci cieszą się, że w jednym z bielskich lokali mogą zjeść także tradycyjne polskie dania, takie jak bigos, ruskie pierogi czy rosół. Niektórym ciężko jest odróżnić te dania od klasycznych – przygotowanych z użyciem mięsa, bo smakują tak samo dobrze.

 

Pomysł na rozwój

Obecnie lokal zdobywa coraz większą popularność, co sprawia, że właściciele staną wkrótce przed decyzją o zwiększeniu zatrudnienia. Dobrym pomysłem może okazać się współpraca z osobami
z niepełnosprawnością lub nieradzącymi sobie na rynku pracy, na przykład z powodu depresji. Model zatrudniania osób o takim profilu jest zgodny, z założeniami właścicieli o zorganizowaniu ekologicznego, przyjaznego miejsca. Większa liczba pracowników będzie miała też wpływ
na organizację pracy kuchni - restauracja będzie mogła być czynna także w weekendy.

 

W pojedynkę może być Ci ciężko

Gastronomia to specyficzny rodzaj biznesu, który wymaga od właściciela bardzo dużo zaangażowania. Kuchnia musi być czynna już od godzin przedpołudniowych (by dostarczyć klientom posiłki w porze lunchowej) do późnych godzin wieczornych lub nawet nocnych.

Do tego musisz dbać o jakość i regularność dostaw oraz pilnować jakości obsługi Klientów – dbać o ich jak najlepsze doświadczenie. Dla jednej osoby to zbyt wiele. Krzysztof i Katarzyna dzielą się pracą i obowiązkami – jest im łatwiej, bo pracują we dwoje. Jeśli nie masz żadnego wspólnika
czy współpracownika do założenia takiego biznesu, będziesz musiał zatrudnić pracowników,
a potem nimi kierować. Będziesz ich szefem!

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Cały czas rozwijaj swoje kwalifikacje. Bądź profesjonalistą, bądź najlepszy w swojej dziedzinie. Klienci oczekują najwyższej jakości.

  1. Ucz się z pewnością potrafisz gotować, ale umiejętności nigdy za wiele. Poszukaj nowych kwalifikacji, które będą Cię odróżniać od innych. Wpisz, w wyszukiwarce „kursy kulinarne dla profesjonalistów”, „dieta wegańska”, a zobaczysz wiele ciekawych propozycji.

    W tej branży mogą przydać Ci się nie tylko umiejętności smacznego gotowania, ale także wiedza z zakresu zarządzania firmą gastronomiczną, sprzedaży i marketingu w gastronomii lub inne.

    Na rynku jest dostępnych wiele szkoleń i kursów. Sprawdź, gdzie odbywają się profesjonalne szkolenia dla menedżerów gastronomii w Twojej okolicy.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy.

    W serwisie internetowym Przeglądu Gastronomicznego znajdziesz aktualne kalendarze prestiżowych imprez i wydarzeń – warto tam zajrzeć. Na rynku pojawia się także coraz więcej eventów i spotkań wegańskich czy wegetariańskich wraz z tematycznymi targami i festiwalami.

    W serwisie internetowym Poradnik Restauratora znajdziesz istotne informacje z branży, a na stronie slowlyveggie.pl - aktualny kalendarz tematycznych wydarzeń w Polsce.

    Przykład:

    - Wege Festiwal – w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i innych miastach

    W Polsce działają też branżowe instytucje, np.:

    - Stowarzyszenie Wegetarian Polskich Vege Polska, Warszawa

    - Polskie Stowarzyszenie Wegańskie, Warszawa

  3. Odwiedzaj konkurencję zrób własną listę najlepszych wegetariańskich/ wegańskich restauracji i przekonaj się osobiście, na czym polega ich sukces. Monituj regularnie. Zbieraj informacje.

    Możesz też założyć bloga/ vloga kulinarnego (to prosty sposób na rozpoczęcie kariery kulinarnej) lub dołączyć do społeczności sympatyków znanych restauratorów, mistrzów kulinarnych itp. Doskonale może się także sprawdzić prowadzenie Instagrama – zdjęcia atrakcyjnych potraw to wspaniała reklama każdej restauracji.

    Możesz też wziąć udział w jednym z licznych konkursów kulinarnych – nagrody i wyróżnienia wspierają wizerunek firmy i wzbudzają zainteresowanie klientów.

  4. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą zasad żywienia, organizacji produkcji gastronomicznej, bezpieczeństwa w gastronomii itp. Zaprenumeruj newslettery, obserwuj Instagram i wydarzenia na Facebooku.

    Przykłady czasopism:

    - Magazyn VEGE

    - Slowly Vege – dwumiesięcznik

    - Viva!life – kwartalnik zdrowych wartości

    - V-mag

    - wegetarianie.pl – społeczność

artcile

Słowniczek pojęć

  • Wegetarianizm - sposób odżywiania się polegający na wyłączeniu z diety mięsa, ryb i wszystkich lub tylko niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego.

    Źródło: Słownik Języka Polskiego, PWN https://sjp.pwn.pl/sjp/wegetarianizm;2579637.html, 30.10.2017

  • Weganizm - sposób odżywiania się polegający na wyłączeniu z diety produktów pochodzenia zwierzęcego.

    Źródło: Słownik Języka Polskiego, PWN https://sjp.pwn.pl/szukaj/weganizm.html, 30.10.2017

  • Laktoowowegetarianizm - najbardziej rozpowszechniona odmiana wegetarianizmu. Polega na rezygnacji z potraw mięsnych (w tym także ryb). Do jadłospisu dopuszczone są natomiast produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: nabiał, jajka, miód.

  • Laktowegetarianizm - popularna odmiana wegetarianizmu, gdzie oprócz mięsa i ryb, wyłącza się z jadłospisu także jajka. Laktowegetarianie dopuszczają spożywanie mleka i jego przetworów.

  • Owowegetarianizm - dieta, która z produktów zwierzęcych dopuszcza jedynie spożywanie jajek.

  • Witarianizm - dieta polegająca na spożywaniu wyłącznie świeżych warzyw i owoców. Odrzuca jakiekolwiek potrawy gotowane. Witarianie rezygnują również z wszelkich napojów typu kawa, herbata, soki, na rzecz świeżej, najlepiej źródlanej wody.

  • Fruktarianizm (Fruitarianizm) - oprócz mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, fruktarianie nie jedzą żadnych owoców i warzyw, które musieliby zerwać. Ich pokarmem są owoce, które same spadną z drzewa. Dopuszczają także jedzenie małych ilości zielonych liściastych warzyw (szpinak, sałata).

    Źródło: Wegetarianie.pl, Odmiany wegetarianizmu, 20.07.2017

artcile

Czy to się opłaca?

Koszt uruchomienia restauracji może być skrajnie różny i zależy od wielu czynników.

Trzy najważniejsze to:

  • wielkość i miejsce lokalu,
  • standard jego wykończenia / aranżacji
  • urządzenia kuchenne.

Opisujemy biznes na przykładzie SieJe Vege, więc do biznesplanu przyjmiemy wartości pochodzące z tej restauracji.

icon

Koszty początkowe

1. Adaptacja lokalu: 20.000 zł (1)

Ten koszt może być równie dobrze zerowy, co zwielokrotniony - zależy od konkretnego lokalu
i zakresu prac. Na potrzeby tego przykładu na biznes, przyjęto założenie, że lokal wymagać będzie jedynie drobnych prac wykończeniowych, takich jak: malowanie, dodanie akcentów aranżacyjnych czy postawienie ścianek z płyt GK. Warto jednak pamiętać, że w przypadku restauracji SieJe Vege wszystkie prace remontowe wykonywali właściciele oraz ich rodzice!

Możesz też, podobnie jak bohaterowie tej historii biznesowej, na początek zająć się wyłącznie cateringiem. Nie będziesz wtedy potrzebować sali dla Klientów.

 

2. Zakup sprzętu gastronomicznego i wyposażenia lokalu: 25 000 zł (2)

Przyjęta kwota jest o wiele wyższa niż ta, jaką mieli do dyspozycji założyciele Sieje Vege.
Jednak bardzo niska, jeśli będziemy kierować się cenami nowych sprzętów i opiniami właścicieli lokali gastronomicznych.

Powinna pozwolić na zakup podstawowych sprzętów do kuchni oraz używanych mebli średniej klasy, w dobrym stanie, do sali dla Klientów.

Koszty podstawowego sprzętu prezentują się następująco:

– kuchenka gastronomiczna - ok. 2 200 zł,
– zamrażarka – ok. 1 600 zł,
– lodówka – ok. 2 100 zł,
– okap: - ok. 1 600 zł,
– mixer, blender – ok. 320 zł,
– sztućce, chochle, noże – ok. 80 zł,
– miski, dzbanki, deski, tarki, sitka i talerze – ok. 180 zł,
– garnki, rondle, patelnie – ok. 300 zł.

 

3. Serwis WWW oraz podstawowe materiały marketingowe: 3 000 zł (3)

Serwis internetowy, przy odrobinie wiedzy i czasu, możesz uruchomić samodzielnie na bazie oprogramowania open-source (czyli bezpłatnie). Jeśli zdecydujesz się kupić gotowy motyw graficzny dla serwisu WWW i wynająć freelancera do uruchomienia witryny, kwota ok. 1 500 zł powinna wystarczyć. Do tego musisz zaprojektować i wydrukować szyld, menu i ulotki dla lokalu - to pozostałe 1 500 zł.

 

4. Początkowy rozruch: 15 000 zł (kwota rezerwowa)

Możesz zrobić wiele w zakresie promocji, by już od pierwszego dnia lokal zarabiał. Musisz jednak liczyć się z tym, że zyski przyjdą z czasem – gdy klienci poznają, zaznajomią się z miejscem
i docenią oferowaną przez Ciebie jakość. Dlatego uwzględnij zabezpieczenie funkcjonowania lokalu, przynajmniej przez okres pierwszych trzech miesięcy.


Razem: ok. 48 000 zł

(1) opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami zajmującymi się wykończeniem wnętrz. Kwota przyjęta dla lokalu o powierzchni ok. 50m2.

(2) na podstawie http://www.forumgastronomiczne.pl/

(3) na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Wynagrodzenia: 3 000 zł (1)

Koszt brutto zatrudnienia 1 pracownika z kilkuletnim doświadczeniem i kierunkowym wykształceniem na pełen etat (w mieście średniej wielkości). Jeśli nie masz wspólnika lub współpracownika - będzie to konieczne!

 

2. Czynsz najmu za lokal: 3 000 zł (2)

Koszt najmu zależy od wielu czynników. Zdecydowanie najważniejszą rolę odgrywa lokalizacja. Przyjęliśmy koszt najmu lokalu handlowego o powierzchni 50 m2, w atrakcyjnym miejscu, średniej wielkości miasta w województwie mazowieckim (stawka ok. 60 zł / m2).

Nie szukaj wyłącznie najtańszych ofert! Lokalizacja i dostępność Twojej restauracji
dla potencjalnych Klientów może zaważyć na kilkusetprocentowej różnicy w przychodach oraz kosztach promocji.

 

3. Środki obrotowe (półprodukty do przygotowywanych posiłków): 5 000 zł

Ta wartość jest bezpośrednio związana z wysokością sprzedaży i popularnością Twojego lokalu. Pamiętaj jednak, że niektóre składniki mogą mieć bardzo krótki okres przydatności do spożycia – musisz liczyć się z pewnymi stratami, szczególnie w początkowym okresie działalności.

 

4. Media i księgowość: 800 zł (3)

W restauracji będziesz zużywać dużo wody i energii elektrycznej. Praktycznie wszystkie sprzęty ich potrzebują. Dlatego wykorzystaj różne możliwości obniżenia zużycia tych mediów (alternatywny dostawca, napowietrzacze wody, układy recyrkulacji ścieków, itp.).

Księgowość małej działalności gospodarczej to koszt ok. 250-300 zł, przy zleceniu obsługi
do biura rachunkowego. Tym, oczywiście, możesz się zająć samodzielnie, jeśli wystarczy Ci czasu i umiejętności.

 

5. Koszty promocji: 1 000 zł (4)

Z wydatkami na promocję lokalu musisz się liczyć szczególnie w początkowym okresie działalności. Ulotki możesz mieć już wydrukowane, ale kosztować będzie ich kolportaż.

Pamiętaj o Internecie - musisz być pewien, że osoby szukające restauracji w Twoim mieście natychmiast Cię odnajdą.


Razem: ok. 12 800 zł miesięcznie

--

(1) na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(2) na podstawie ofert serwisu otodom.pl, dla miasta o wielkości ok. 100.000 mieszkańców
w woj. mazowieckim

(3) na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych; uśrednione zużycie mediów lokalu gastronomicznego według www.forumgastronomiczne.pl

(4) na podstawie cenników drukarni internetowych i konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Przychody

Sprzedaż posiłków: 22 500 zł

W omawianym, konkretnym przypadku restauracji SieJe Vege, Krzysztof i Kasia wydają ok. 50 posiłków dziennie – jeden kosztuje średnio 15 zł. Daje to dzienny przychód w wysokości 750 zł. Restauracja jest czynna 7 dni w tygodniu, więc miesięczne przychody oscylują w podanej kwocie.

 

Organizacja imprez okolicznościowych: 2 000 zł

Właściciele Sieje Vege, tym się nie zajmują, jednak posiadanie restauracji daje rożne możliwości do generowania dodatkowych źródeł dochodu. Podana kwota, to zysk z jednej imprezy okolicznościowej w miesiącu, zorganizowanej dla 30 osób (przy cenie 200 zł za przysłowiowy talerzyk, po odjęciu kosztów przygotowania i obsługi takiej imprezy).


Razem: ok. 24 500 zł

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz gotować…

  1. Zastanów się, jakie wybierzesz PKD dla usług związanych z prowadzeniem lokalu gastronomicznego.

    Przy rejestracji działalności gospodarczej należy wpisać nr PKD 56.10.A (Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne) - dotyczy przygotowywania i podawania posiłków gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw
    z wystawionego menu, bez względu na to czy spożywają oni przygotowywane posiłki na miejscu, biorą je na wynos czy są im dostarczane.

    Dodatkowymi wpisami PKD (jako działalność dodatkowa) mogą być m.in.:

    • PKD 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering);
    • PKD 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
    • PKD 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
    • PKD 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne.
  2. Zastanów się, gdzie będziesz zaopatrywał się w produkty do swojej kuchni?

    Na lokalnym bazarze, w hurtowni, u znajomego dostawcy? Na jakich warunkach? Z dowozem czy nie? Z odroczonym terminem płatności, czy będziesz płacić gotówką?

  3. Zastanów się, czy będziesz potrzebował samochodu służbowego

    Jeśli tak – to w jaki sposób go zdobędziesz? Masz kilka opcji: możesz pożyczyć samochód od rodziny, kupić nowy lub używany, skorzystać z leasingu.

  4. Zastanów się nad lokalizacją swojego biznesu.

    Wiadomo, że najciekawsze miejsca to centrum miasta, gdzie jest duża przepustowość ludzi. Ale może wystarczy bliskość internatu szkolnego lub akademika albo niedaleko dworca pkp lub autobusowego na obrzeżach miasta? Może też w fazie początkowej, kiedy zajmiesz się tylko cateringiem, będziesz potrzebować jedynie miejsca do gotowania?

  5. Zastanów się, ile osób będziesz potrzebować do pracy?

    I policz, jakie koszty osobowe związane są z zatrudnianiem dodatkowych osób. Możesz zatrudniać, np. na części etatu lub na określony czas (np. w sezonie). Jeśli nie będziesz nikogo zatrudniać, co zrobisz w sytuacji, kiedy będziesz chory lub będziesz chciał odpocząć i wyjechać na wakacje? Zastanów się, kim będą Twoi Klienci? Może warto wziąć też pod uwagę udział, na przykład w przetargu na dostarczanie obiadów w ramach cateringu dla lokalnego zakładu pracy, przedszkola lub szkoły?



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT