Pomysł na biznes:

Agrofoto – połącz rolnictwo i informatykę, czyli jak stworzyć i prowadzić z zyskiem internetowe forum rolnicze?

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Rolnictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Pasja, która połączyła pięć kobiet

Jacek jest założycielem serwisu Agrofoto.pl – jednego z najpopularniejszych (a w pewnym momencie – największego) forum w branży rolniczej w Europie. Jak powstał ten portal? Co było inspiracją do jego założenia? Ile kosztuje prowadzenie założenie i prowadzenie takiego biznesu? Jakich zysków możesz się spodziewać?

icon

Dla kogo?

  • Rolników - praktyków
  • Osób o rolniczych zainteresowaniach i/lub wykształceniu, które chcą obcować z rolnictwem lub pracować w tej branży, ale nie widzą się w roli rolnika
  • Rodzin/przyjaciół zajmujących się pracą na roli
  • Pasjonatów internetu, szukających pomysłu na biznes
  • Osób z wiedzą informatyczną
  • Programistów, grafików, developerów stron internetowych
  • Znawców, ekspertów, pasjonatów branży – w tym przypadku użytkowników maszyn rolniczych,
icon

Zanim zaczniesz

  • Spróbuj uruchomić samodzielnie stronę internetową i forum – jakiekolwiek, by zweryfikować, czy sprawia Ci to przyjemność, jak sobie radzisz
  • Upewnij się, że Twoje przygotowanie merytoryczne jest na odpowiednim poziomie (rolnicy szybko to sprawdzą, jeśli Twoje kompetencje nie będą adekwatne w danej dziedzinie)
  • Poszukaj w internecie (nie tylko polskim), jak prowadzone są inne portale w tej branży – poszukaj inspiracji!
  • Sprawdź rynek pod kątem dostępnych darmowych rozwiązań typu open-source do tworzenia internetowego forum
  • Poznaj aplikacje telefoniczne z tej branży
artcile

Liczy się pomysł

Opinie są ważne!

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Inspiracje otaczają Cię codziennie – wystarczy im się przyjrzeć!

Potrzeba matka wynalazku – pewnego dnia Jacek wraz z ojcem postanowili kupić nowy ciągnik do swojego gospodarstwa. U każdego z producentów słyszeli dokładnie te same informacje i rekomendacje - „nasz ciągnik jest najlepszy na rynku”. Jacek jednak chciał poznać opinię zwykłych rolników i dowiedzieć się, jak poszczególne maszyny sprawdzają się w praktyce. Wiadomo, że dopiero na polu ciągnik pokazuje, ile tak naprawdę jest wart. 

I to był moment przełomowy – w całym polskim internecie nie było wiarygodnego forum dedykowanego dla rolników, więc Jacek postanowił to zmienić. I stworzył portal agrofoto.pl… W jedną noc w pokoju hotelowym.

icon

Wiedza to potęga

Prowadząc portal internetowy z silnym akcentem społecznościowym, musisz pamiętać w pierwszej kolejności o użytkownikach – to dla nich rozwijać poszczególne funkcjonalności, wsłuchiwać się w ich potrzeby, także te artykułowane między wierszami. W dłuższej perspektywie to właśnie dzięki nim będziesz generować przychody z tego portalu, a ilość tych użytkowników i poziom ich zadowolenia, zaangażowania i przywiązania do Twojej witryny będzie wprost proporcjonalny do Twoich zarobków!

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Nowoczesne połączenie: rolnictwo i informatyka

Mimo, że Jacek wywodzi się z rolniczej rodziny, ukończył studia informatyczne na Politechnice Wrocławskiej, co dało mu solidne fundamenty do – jak się okazało – późniejszej drogi biznesowej. Po studiach pracował w korporacji na etacie, gdzie często wyjeżdżał w delegacje – właśnie podczas jednej z nich, postanowił konsekwentnie zrealizować swój pomysł na forum rolnicze, na który wpadł podczas problemów napotkanych przy zakupie ciągnika. Zręby serwisu powstały w pokoju hotelowym w jedną noc, rano agrofoto.pl wystartowało – i później poszło już z górki.

artcile

Bez tego ani rusz

Bądź pierwszy!

Bardzo ważnym aspektem sukcesu serwisu Agrofoto.pl (ale nie najważniejszym!) jest fakt, że powstał w doskonałym momencie – gdy w polskich zasobach internetu nie było profesjonalnie prowadzonego forum dla osób zajmujących się rolnictwem, którego administratorzy w należyty sposób dbaliby o jakość i użyteczność pojawiających się tam treści. To bardzo ważny aspekt tego rodzaju biznesu – dbanie o porządek, kulturę i jakość wypowiedzi jest kluczowe dla budowy marki i popularności portalu w internecie dlatego, bo zapewnia użytkownikom możliwość wzajemnych, pozytywnych rekomendacji i sprawia, że chętniej i częściej odwiedzają taki portal.

Nie zrażaj się tym, że „coś takiego” już istnieje w internecie – obecnie można zaryzykować stwierdzenie, że w internecie istnieje już wszystko. Pole do rozwoju Twoich pomysłów i biznesu jest nie w tym, co konkretnie chcesz zrobić, ale jak chcesz to zrobić.

artcile

A to ciekawe…

Czy wiesz, czym tak naprawdę jest innowacja?

To największy problem wielu początkujących biznesów oraz osób poszukujących pomysłu na biznes, szczególnie internetowy. 

Innowacją nie jest coś, czego nikt jeszcze nie wymyślił!

Innowacja jest połączeniem już istniejących rzeczy w nową, lepszą całość. Innowacją może być wszystko, co sprawia że korzystanie z serwisu będzie wygodniejsze dla użytkowników, że szybciej znajdą w nim poszukiwaną wiedzę i będzie ona przedstawiona w lepszej, atrakcyjniejszej formie i w przejrzysty sposób.

Według S. Wiśniewskiej  („Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny, kraków, s.10) innowacja (od. łac. innovatio, czyli odnowienie), to ciąg działań, prowadzących do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów, procesów technologicznych lub systemów organizacyjnych. Termin ten do ekonomii wprowadził J. A. Schumpeter, wskazując tym samym pięć przypadków występowania innowacji:

 

  1. Stworzenie nowego produktu;
  2. Zastosowanie nowej technologii, metody produkcji,
  3. Stworzenie nowego rynku zbytu,
  4. Pozyskanie nieznanych dotąd surowców,
  5. Reorganizacje określonej gałęzi gospodarki.
artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę.

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się – zapewne posiadasz już informatyczną wiedzę, ale umiejętności w tej zmieniającej się branży nigdy za wiele – poszukaj nowych kwalifikacji, które będą przydatne w tym biznesie – wystarczy w wyszukiwarce wpisać „Kursy pozycjonowania online”.

    W tej branży mogą przydać Ci się nie tylko umiejętności programistyczne, ale także umiejętności i wiedza z zakresu marketingu internetowego, projektowania grafiki, zarządzania portalem internetowym, czy z zakresu rozwiązań typu cloud-computing. Na rynku dostępnych jest wiele szkoleń i kursów, ponadto mnóstwo takiej wiedzy jest dostępne za darmo w internecie.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy, zbierzesz również materiał którym zainicjujesz dyskusje na swoim forum.

    W serwisie internetowym Agro Polska znajdziesz aktualne kalendarze imprez i wydarzeń rolniczych, jak również nowości z branży.

    W Polsce działa tez wiele organizacji branżowych, warto przyjrzeć się ich działalności i temu, jakie oferują wsparcie czy wiedzę:

    - Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego ASAP,

    - Polskie Stowarzyszenie Obsługi Rolnictwa POLSOR

    - Stowarzyszenie Rolników Indywidualnych i Producentów Żywności RAZEM

    - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

    - Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych

    - Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Maszyn Rolniczych

    - Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

    - Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Maszyn Rolniczych

     

    Ośrodki Doradztwa Rolniczego:

    - Dolnośląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu,

    - Kujawsko-Pomorski ODR

artcile

Słowniczek pojęć

  • Forum dyskusyjne - samodzielny serwis internetowy lub części (podstrona) takiego serwisu, służąca do wymiany informacji i poglądów między osobami o podobnych zainteresowaniach przy użyciu przeglądarki. Fora dyskusyjne są obecnie bardzo popularną formą grup dyskusyjnych w Internecie.

    źródło: Słownik Intensys Tools https://słownik.intensysy.pl [dostęp 02.11.2017]

  • Rolnik - za rolnika indywidualnego, uważa się osobę fizyczną będącą:

    - właścicielem, użytkownikiem wieczystym, samoistnym posiadaczem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych, których łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha,

    - posiadającą kwalifikacje rolnicze,

    - co najmniej od 5 lat zamieszkałą w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, do okresu tego zalicza się okres zamieszkiwania w innej gminie bezpośrednio poprzedzający zmianę miejsca zamieszkania, jeżeli w gminie tej jest albo była położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

    - prowadzącą przez okres co najmniej od 5 lat osobiście to gospodarstwo (wymóg ten nie dotyczy rolników, którzy w dniu ogłoszenia wykazu nieruchomości Zasobu przeznaczonych do dzierżawy mieli nie więcej niż 40 lat – art. 29 ust. 3bb pkt 1 ustawy). 

    Źródło: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – definicja rolnika indywidualne, kowr.gov.pl [dostęp 02.11.2017]

icon

Dlaczego warto?

  • Pracujesz gdziekolwiek chcesz i kiedy chcesz - biznes internetowy nie wymaga atrakcyjnej lokalizacji ani sztywnych godzin otwarcia
  • To typowy biznes usługowy, więc nie potrzebujesz magazynu i nie musisz prowadzić wielu ewidencji wymaganych w handlu
  • Tempo rozwoju forum zależy tylko od Ciebie – od Twoich pomysłów i zaangażowania. Nie możesz zrzucić niepowodzeń na nic ani na nikogo, co działa bardzo motywująco!
  • Twoja edukacja trwa nieustannie – szukając możliwości promocji swojego forum, z pewnością poznasz wiele możliwości i narzędzi online oraz będziesz tę wiedzę na bieżąco aktualizować
  • Możesz pracować w dużej mierze na tablecie i telefonie, bowiem duża część Twojej pracy będzie związana z moderacją forum oraz koordynacją działań współpracowników, co nie wymaga tradycyjnego komputera
artcile

Czy to się opłaca?

W internecie nie ma żadnych ograniczeń – zarówno w sensie przychodów, jak i kosztów. Dlatego poniższy biznesplan przewiduje początkową fazę takiego pomysłu na biznes – gdy ma ok. 1000 użytkowników, generujących ok. 15.000 odsłon miesięcznie.

icon

Koszty początkowe:

Bohater tego artykułu zbudował cały serwis sam w ciągu jednej nocy. Ty też tak możesz, jeżeli posiadasz odpowiednie kompetencje i wystarczające zasoby czasowe. Ale być może zdecydujesz się na zaproszenie do współpracy znajomych lub wręcz wynajęcie do budowy portalu profesjonalistów. W tym ostatnim przypadku nawet przyjęta przez nas maksymalna kwota może być niewystarczająca, jeśli wszystkie pomysły na funkcjonalności portalu zechcesz wdrożyć od razu przy jego budowie.

Poniżej znajdziesz główne elementy składające się na koszt budowy portalu z głównym naciskiem położonym na forum użytkowników:

 

Prace graficzne – ok. 7 000zł (1)

Musisz zaprojektować logo, stronę główną portalu, wszystkie jego elementy, przyciski, infografiki, szablony dla poszczególnych podstron, szablony wiadomości email wysyłanych przez portal czy materiały reklamowe, którymi będziesz posługiwać się w późniejszej promocji portalu. Przyjęta kwota pozwoli Ci na zatrudnienie dobrej jakości grafika - freelancera na ok. 100 godzin roboczych. To wystarczy do zaprojektowania wszystkich niezbędnych elementów.

Pamiętaj! W takim serwisie najważniejsza jest czytelność i tzw. UX – User Experience, czyli Doświadczenie Użytkownika, na które składa się przede wszystkim wygoda korzystania ze wszystkich jego funkcjonalności.

 

Oprogramowanie frontendu – ok. 15 000zł (2)

Teraz czas na wdrożenie projektów graficznych – frontendem nazywamy zewnętrzną część portalu, czyli wszystko, co jest widoczne dla użytkownika. W tym miejscu pamiętaj o standardach programowania oraz wytycznych Google dla witryn, ponieważ to właśnie internetowe wyszukiwarki będą dla Ciebie najważniejszym medium pozyskiwania nowych użytkowników, a im lepiej przygotujesz portal w tym zakresie, tym wyższe będą Twoje pozycje w wyszukiwarkach.

Przyjęta kwota pozwoli Ci na wynajęcie osoby z odpowiednimi kompetencjami zarówno w zakresie technicznym, jak również SEO (Search Engine Optimization), co jest szczególnie ważne w przygotowywaniu frontendu, na ok. 150 godzin.

 

Oprogramowanie backendu – ok. 15 000zł (3)

Backendem nazywamy cały silnik projektu, jego panel administracyjny oraz całe oprogramowanie, które odpowiada za to, że poszczególne funkcjonalności portalu działają poprawnie. Jeśli wykorzystasz w swoim projekcie powszechnie dostępne oprogramowanie typu open-source (np. phpBB – dedykowane do for internetowych), taka kwota powinna wystarczyć na utworzenie wszystkich dodatkowych funkcjonalności, jak np. zarządzanie reklamami, podstronami czy integracje z zewnętrznymi systemami płatności online, ponieważ obejmuje ok. 100 godzin pracy wynajętego programisty.

 

Dzierżawa serwera / infrastruktury hostingowej – 1000zł (rocznie) (4)

Twój projekt musi fizycznie mieć swoje miejsce w sieci, czyli serwera, na którym będzie działać. Wszystko zależy od Twoich planów i możliwości promocji w pierwszym okresie funkcjonowania portalu - przyjęta kwota pozwoli Ci na zakup podstawowych 2 kont hostingowych u wiodących dostawców na rynku (jedno dla potrzeb działania portalu, drugie – na jego testy i prace rozwoje), jednak może okazać się że takie konta będą niewystarczające, jeżeli podejdziesz do budowy bardzo profesjonalnie lub już na samym starcie spodziewasz się bardzo dużego ruchu. Wówczas przyjęte 1000zł może okazać się nawet opłatą miesięczną za dzierżawę koniecznej infrastruktury.

 

Koszty początkowej promocji – 10 000zł (5)

Średnio koszt pozyskania jednego użytkownika na stronie można wycenić w tej branży na ok. 0,50zł, zakładając reklamę w wyszukiwarkach oraz w Social Media. Przyjęliśmy, że miesięcznie będzie wydawać ok. 1000zł na reklamę w wyszukiwarkach oraz 500zł na promocję portalu w serwisach społecznościowych, więc założona kwota wystarczy na 6 miesięcy promocji.

 

Pamiętaj jednak, że to przede wszystkim od ilości Twojej pracy i Twojego zaangażowania zależy, jak wielu użytkowników trafi do Twojego portalu – w internecie istnieje bowiem mnóstwo darmowych form promocji i autopromocji


Razem: 48.000zł

W naszej ocenie na rozpoczęcie takiego biznesu przez typowego „Kowalskiego” wystarczy Ci taka kwota.

Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od wielu uwarunkowań oraz posiadanych już przez Ciebie zasobów – wiedzy, umiejętności, szybkości uczenia się i efektywności Twojej pracy.

---------

 

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie ofert usług graficznych w serwisie oferia.pl

(2) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z freelancerami

(3) - źródło: opracowanie własne na podstawie zapytań o wycenę stawki godzinowej do firm typu software house

(4) - źródło: średnia cena kont hostingowych u 5 wiodących dostawców na rynku wg stanu na 07.2017

(5) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami wyspecjalizowanymi w reklamie online

icon

Koszty operacyjne:

Koszty bieżącej działalności będą przede wszystkim uzależnione od Twoich umiejętności (jak wiele elementów funkcjonowania portalu będziesz w stanie realizować samodzielnie) oraz wielkości i zakresu działania takiego portalu. Bohater naszego artykułu zatrudnia 2 osoby do obsługi serwisu posiadającego ok. 250.000 użytkowników miesięcznie, jednak wszystkie kwestie techniczne realizuje samodzielnie.

W poniższym niniejszym opracowaniu przyjęliśmy założenia dla nowo powstającego portalu, który rozwija się przede wszystkim organicznie, bez wysokich nakładów na promocję – w skali miesiąca pozyskującego ok. 1.000 nowych użytkowników.

 

Zlecone prace graficzne - 1400zł / m-c (1)

Zakładając, że Twój portal będzie nie tylko forum, ale będziesz w nim publikować własne treści w formie newsów czy ciekawostek, będziesz potrzebować wsparcia graficznego do przygotowywania wiodących ilustracji, inforgrafik, różnych schematów itp., które sa niezbędne by publikowana treść była atrakcyjna dla użytkownika. Przyjęta kwota pozwoli Ci na wynajęcie grafika – freelancera na ok. 20 godzin roboczych w miesiącu.

 

Pracownik – specjalista ds. obsługi Klienta - 4000 zł / m-c (2)

Już na samym początku możesz potrzebować przede wszystkim moderatora forum, który będzie nadzorować treści publikowane przez Twoich użytkowników, porządkować je i dbać o ład i kulturę na forum. To czasochłonna praca, a Ty swój czas będziesz angażować przede wszystkim w rozwój portalu, jego możliwości i obsługi swoich Klientów, więc do takich prac będziesz potrzebować dedykowanej osoby. Ponadto, taki pracownik może być odpowiedzialny za weryfikację ogłoszeń dodawanych w portalu, pierwszą obsługę zapytań ofertowych czy pełnić rolę helpdesku dla Twoich użytkowników. Przyjęta kwota pozwoli Ci na zatrudnienie średniej klasy specjalisty ds. marketingu internetowego poza granicami dużych miast. 

 

Koszty promocji – 1000zł / m-c (3)

Koszty promocji w internecie nie mają żadnych granic – ani górnej, ani dolnej, internet wchłonie każda kwotę i każda przyniesie Ci proporcjonalny efekt. Przyjęta kwota pozwoli na pozyskanie ok. 1000-1500 użytkowników na stronie, pochodzących spoza naturalnych / organicznych źródeł (jak wyszukiwarka czy rekomendacje), ale pamiętaj o tym, że o wiele większe znaczenie ma Twoja własna aktywność w internecie, związana z promocją portalu – ona może przynieść Ci o wiele więcej użytkowników!


Razem: 5 900zł/miesięcznie

----

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie ofert usług graficznych w serwisie oferia.pl

 (2) - źródło: opracowanie serwisu wynagrodzenia.pl

(3) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami wyspecjalizowanymi w reklamie online

 

 Weź to pod uwagę:

  1. Forum jest organizmem bardzo dynamicznym, w którym treść tworzą sami użytkownicy. Dlatego musisz panować nad wszystkimi wypowiedziami, aby nie zrazić nowych użytkowników – czyli moderować forum. Jeśli nie planujesz zatrudniać dedykowanego moderatora, zadbaj o odpowiednią konfigurację forum – ograniczyć możliwość masowego postowania nowych użytkowników, ustaw powiadomienia na swój email o nowych wypowiedziach, skonfiguruj filtry wulgaryzmów. Większość gotowych skryptów ma te opcje w standardzie, a jeśli piszesz / zamawiasz własne oprogramowanie – nie zapomnij o nich.
icon

Przychody:

Twoje przychody w tej działalności będą pochodzić przede wszystkim z 3 głównych źródeł:

 

1. Sprzedaż reklam: 5000zł / m-c

Ta część Twoich przychodów jest bardzo mocno uzależniona od funkcjonalności samego portalu i Twoich pomysłów na jego monetyzację.

Możesz sprzedawać zarówno tradycyjną powierzchnię reklamową jak banery nagłówkowe czy śródtekstowe, jak również artykuły sponsorowane, reklamy w newsletterach, dedykowane mailingi czy hiperłącza tekstowe w Twoich artykułach (tzw. adkontekst) oraz tzw. sponsorowane posty na forum.

Przyjęliśmy kwotę orientacyjną bazując na założeniu, że Twój portal będzie mieć w początkowym okresie działalności ok. 20.000 użytkowników z mocno zawężonej grupy docelowej (rolnicy), wiec będziesz atrakcyjnym medium reklamowym dla wszystkich działających w tej branży – producentów maszyn rolniczych, nawozów czy innych produktów używanych w rolnictwie, firm konsultingowych i doradczych oraz instytucji wsparcia rolnictwa.

Pamiętaj jednak, by reklamy nigdy nie były uciążliwe dla użytkowników – granica ta jest bardzo cienka, dobrze przemyśl kwestię wykorzystania powierzchni reklamowej by nie zniechęcić użytkowników do korzystania z Twojego portalu.

 

2. Publikacja ogłoszeń: 2500zł / m-c

Twój portal będzie naturalnym miejscem do publikacji ogłoszeń z branży rolnej. Rolnicy zawsze czegoś lub kogoś poszukują, coś mają do zaaferowania lub chcą czegoś się pozbyć, a Twój portal będzie dla nich znacznie bardziej atrakcyjnym miejscem niż inne, ogólno-tematyczne serwisy ogłoszeniowe. To, jak zaplanujesz swoją politykę cenową zależy od Ciebie – możesz bowiem oferować ogłoszenia za darmo i płatną ich promocję, możesz również oczekiwać płatności za samo wystawienie ogłoszenia. Przyjęliśmy kwotę będącą równowartością ceny 10zł za 250 ogłoszeń w miesiącu – taki poziom monetyzacji powinieneś osiągnąć przy założeniu, że będziesz mieć 20.000 użytkowników miesięcznie.

 

3. Usługi konsultingowe i szkolenia – 2000zł / m-c

Prowadząc specjalistyczny, branżowy portal z czasem zyskasz miano eksperta w swojej dziedzinie. Dzięki temu możesz uczestniczyć w różnych konferencjach, organizować szkolenia dla swoich użytkowników we współpracy np. z producentami maszyn rolniczych czy organizować branżowe, zamknięte imprezy o charakterze konferencyjnym. 

Przyjęliśmy kwotę 1000zł za jedno takie wydarzenie, a z pozyskaniem chętnych na uczestnictwo w 2 takich imprezach miesięcznie nie powinieneś mieć problemu nawet w początkowym etapie działalności portalu.


Razem: 9 500zł/miesięcznie

Staraliśmy się zebrać jak najbardziej precyzyjne dane, ceny i wartości, ale wciąż traktuj te kwoty w charakterze orientacyjnym. 

 

Zwróć uwagę, że historia zna wiele przykładów serwisów internetowych, za którymi stały potężne pieniądze i firmy z potężnymi zasobami (tak finansowymi, jak i merytorycznymi) i mimo to te serwisy upadały – jak choćby poprzedni model biznesowy MySpace czy Netscape. Z drugiej strony, wiele najpopularniejszych serwisów na świecie powstało w przysłowiowych garażach albo pokojach studenckich, gdzie bez wielkich budżetów kilka osób wdrażało w życie swoje pomysły. Tak powstał Facebook, Google i wiele, wiele innych znanych i mniej znanych miejsc w sieci.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz…

  1. PKD – przy zakładaniu działalności należy wybrać klasę 63.12.Z (Działalność portali internetowych), dodatkowymi wpisami mogą być:

    63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
    47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet

  2. Promocja – reklama w internecie może kosztować setki tysięcy złotych, a może nie kosztować nic – i bazować wyłącznie na Twojej pracy i zaangażowaniu w sieci. To zajmie więcej czasu, ale fundusze możesz przeznaczyć na inne cele

  3. Szata graficzna forum – nie szukaj „fajerwerków” ani zaawansowanych animacji. Forum ma być w pierwszej kolejności czytelne i proste w obsłudze.

    Wszystkie przyciski i pola na wprowadzanie treści muszą być wyraźnie oznaczone i kontrastowe, czcionka schludna i nie za duża, itp. Warto jednak (np. w logotypie forum) zaprojektować jeden, zdecydowany wyróżnik graficzny, który wgryzie się w pamięć Twoich użytkowników

  4. Domena forum – Twój wirtualny adres.

     Im bardziej będzie unikalny tym lepiej, ale pamiętaj o swojej grupie docelowej. Musi nawiązywać do tematyki forum i mieć dźwięczną, wpadającą w ucho postać. 

     

  5. Wybór dostawcy serwera – forum musi być dostępne cały czas i działać sprawnie.

    Gotowe oprogramowanie forów internetowych to zazwyczaj dość rozbudowany i wymagający skrypt, dlatego przed wyborem dostawcy serwera pod Twoje forum przeczytaj opinie o różnych dostawcach, bowiem późniejsza przeprowadzka na inny serwer będzie problematyczna i może wygenerować spore koszty.

  6. Współpracownicy – forum internetowe jest organizmem bardzo dynamicznym, wymagającym stałej uwagi moderatora

    Zaproś do współpracy kogoś, komu będziesz mógł powierzyć swoje obowiązki podczas choroby lub własnego urlopu.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT