Analiza otoczenia prawnego dla:

Agrofoto – połącz rolnictwo i informatykę, czyli jak stworzyć i prowadzić z zyskiem internetowe forum rolnicze?

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Wstęp

Poniższe opracowanie przedstawiające otoczenie prawne dla podjęcia działalności w zakresie prowadzenia ,,forum’’ internetowego o tematyce rolniczej może zostać wykorzystane także przy innych pomysłach na biznes w oparciu o utworzenie serwisu internetowego, witryny, bloga itp., w którym gromadzi się odbiorców zainteresowanych daną tematyką. 

W różnych dziedzinach i działalnościach gospodarczych wykorzystuje się aktualnie interaktywne środki komunikacji w sieci, gdzie niepalenie od tego czy w obszarze produkcji lub usług rolnictwa czy tez przemysłu lekkiego, informatycznego lub kultury, istnieje możliwość i potrzeba wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedza, gdzie czasami trudno rozgraniczyć kiedy  mamy do czynienia z upowszechnianiem swoich doświadczeń i w zasadzie forum wymiany poglądów zainteresowanych, a zaczyna się edukacja, szkolenie nawet jeżeli w nim w części uczestniczą po obu stronach edukujących i edukowanych te same osoby. 

Nie musisz być specjalistą w całym zakresie tematycznym, którego dotyczyć ma Twoja witryna, istotne jest zgromadzenie wokół siebie ekspertów, którzy wspomogą atrakcyjność Twojego serwisu przyciągając jego merytorycznym wkładem odbiorców, a także potencjalnych klientów zainteresowanych lokowaniem reklamy wykupieniem miejsca reklamowego, szkoleń, otrzymaniem newsletteru, materiałów edukacyjnych itp.

Czytaj także:

Pierwsze kroki w biznesie – poradnik początkującego przedsiębiorcy

artcile

Wybór formy działalności

Rozważając realizacje pomysłu na biznes takiego jak w załączonym opracowaniu warto rozważyć na początku formę, w jakiej chcesz prowadzić swoją działalność oraz z czy chcesz prowadzić ją samodzielnie czy do realizacji pomysłu zamierzasz włączyć wspólników. 

Swój pomysł na biznes możesz realizować na podstawie poniższych form prowadzenia przedsiębiorstwa.

a) jednoosobowa działalność gospodarcza 

To działalność w ramach, której możesz prowadzić osobiście swoje przedsiębiorstwo i jako jej właściciel możesz zatrudniać innych pracowników lub współpracować z członkami rodziny w firmie rodzinnej. Nie potrzebujesz żadnych własnych oszczędności, żeby założyć przedsiębiorstwo, jednak odpowiadasz za nią wobec osób trzecich całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność ta rozciąga się również na małżonka (dotyczy to odpowiedzialności ze wspólnego majątku) i na osobę, którą się posługujesz.

Twoim podstawowym obowiązkiem aby rozpocząć prowadzenie tego typu działalności jest uzyskanie na podstawie złożonego wniosku wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek składamy do Ministra Rozwoju za pośrednictwem właściwego miejscowo Urzędu Miasta. Zanim tego dokonasz osobiście w urzędzie lub przez Internet musisz ustalić kilka kwestii, a przede wszystkim: 

  • nazwę firmy — w niej musi znaleźć się twoje imię i nazwisko,
  • datę, od kiedy rozpoczniesz działalność — dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to data, od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Ta data nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku,
  • miejsce prowadzenia działalności — adres (nazwa ulicy, numer budynku, mieszkania) albo nietypowe miejsce (na przykład pawilon nr X w przejściu podziemnym). Takie miejsce nie musi być twoją własnością. Może być to na przykład mieszkanie, które wynajmujesz. Nie możesz podać miejsca, które nie istnieje lub miejsca, które nie jest związane z tobą lub twoją działalnością,
  • ,,kody’’ działalności gospodarczej — są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które określają rodzaj działalności,
  • formę opodatkowania oraz częstotliwość, z jaką będziesz wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (co miesiąc czy co kwartał),
  • formę prowadzenia rachunkowości — zazwyczaj przedsiębiorcy wybierają podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli prostą formę ewidencjonowania kosztów i przychodów, 
  • informacje związane z ZUS — na przykład to, czy zgłosisz do ubezpieczenia pracowników, których zatrudnisz,
  • rachunek bankowy — konieczne jest wskazanie numeru rachunku, który będzie służył do rozliczeń z urzędem skarbowym. Możesz założyć nowy rachunek dedykowany do prowadzenia działalności gospodarczej albo posługiwać się tym, który już masz do użytku prywatnego. 

Najważniejsze w tym to, jakie działalności zarejestrujesz (na przykład „Produkcja papieru i tektury”, „Produkcja narzędzi”). Wskaż przynajmniej jeden kod. Jeśli wskażesz więcej kodów zdecyduj, który jest główny. Dla naszego przykładu są m.in. 

  • 63.12. Z Działalność portali internetowych;
  • 73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
  • 73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach; 
  • 63.12.Z Działalność portali internetowych;
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzieindziej nieklasyfikowanie.

Wpisanie określonej działalności nie oznacza, że będziesz musiał ją prowadzić. Zawsze lepiej wpisać więcej, nawet jak nie będą prowadzone, niż później dodawać kolejne rodzaje działalności gospodarczych.

Po złożeniu kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wpis do rejestru do 1 dnia roboczego po dniu złożenia wniosku dane Twojej firmy zostaną wpisane do CEIDG i od tego dnia (od wpisania) możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia działalności o czym stanowi Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

b) spółka cywilna

Spółkę cywilną może utworzyć co najmniej dwóch przedsiębiorców, bądź osoby prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, jednak wspólnicy spółki będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do rejestracji spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał. 

Aby zarejestrować spółkę cywilną należy przede wszystkim uzyskać wpis do CEIDG, a także zawrzeć na piśmie umowę spółki, dokonać zgłoszenia w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS), uzyskać nr REGON, dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego urzędu skarbowego i uzyskać NIP spółki. W umowie trzeba zawrzeć m.in. informację o wspólnikach, cel gospodarczy, jaki spółka ma realizować, okres funkcjonowania spółki, zakres działalności według PKD, kwestie podziału zysków i wielości wniesionych wkładów. 

Wspólnicy spółki cywilnej mają do wyboru opodatkowanie dochodu na zasadach według skali podatkowej, liniowo lub w formach zryczałtowanych (karta podatkowa czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy swym majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników z osobna majątkiem osobistym - bez żadnych ograniczeń o czym szerzej w art. 864 i n. Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

c) spółka prawa handlowego

Spółka handlowa to jedna z form współdziałania w celu zarobkowym co najmniej dwóch osób, za wyjątkiem spółki z o.o., prostej spółki akcyjnej i spółki akcyjnej, które może założyć jeden podmiot, o ile założyciel sam nie jest jednoosobową spółką z o.o. Spółka powstaje w wyniku zawarcia umowy, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz ewentualnie przez współdziałanie w inny określony sposób. Funkcjonowanie spółek handlowych regulują przepisy prawa, a także wspólnicy bądź akcjonariusze w umowie albo statucie spółki.

W spółkach osobowych (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) podstawowe znaczenie mają wspólnicy, ich kwalifikacje i wykonywana praca. Co do zasady za zobowiązania spółki osobowej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem. W spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna) najważniejszym elementem jest kapitał pochodzący od wspólników, na którym opiera się funkcjonowanie spółki. Wspólnicy spółki kapitałowej nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki o czym stanowi art. 151 § 4, art. 3001§ 4 oraz art. 301 § 5 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j.: Dz. U. 2020.1526). Ryzykują jedynie wniesionym wkładem, którego mogą nie odzyskać w razie niepowodzenia.

d) firma rodzinna 

Firmy rodzinne powstają albo od początku z zamiarem włączenia członków rodziny do prowadzenia wspólnie przedsiębiorstwa lub też z czasem przesz stopniowe angażowanie do przedsiębiorstwa członków rodziny stają się firmami rodzinnymi. Członkowie rodziny często występujący w rozumieniu przepisów prawa publicznego (ZUS, podatki), jako osoby tzw. współpracujące mogą być zarówno współwłaścicielami bezpośrednio lub pośrednio przedsiębiorstwo jak też tylko wręcz pracownikami. 

Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu możliwe jest swobodne dokonanie podziału obowiązków i uprawnień pomiędzy członkami rodziny prowadzącymi wspólnie firmę. Można powierzyć np. sprawy księgowe żonie, zamówienia córce, a dostawy bratu. Rękodzieło  lub treści na witrynę, serwis fotograficzny lub materiały szkoleniowe mogą tworzyć mama, ciocia i zięć.

icon

Uwaga!

Niezależnie od tego w jakiej formie podejmujesz działalność, to możesz stosować wszystkie formy zatrudnienia także członków rodziny, w tym samozatrudnienie, czyli zawierać stałe umowy z osobami, które zarejestrują swoją działalność gospodarczą i staną się Twoimi dostawcami treści czy podwykonawcami. Tak możesz zatrudnić redaktora swojego newsletteru, fotografa, czy też organizatora szkoleń.

Instrukcja - Jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej działalności?

Poradnik Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

artcile

Pozostałe aspekty prawne prowadzenia działalności

 

3.1 Jak założyć stronę, witrynę internetową?

Na początku działania warto przeanalizować jak najwygodniej stworzyć witrynę i zarejestrować domenę internetową, pod którą będzie prowadził witrynę, to będzie Twoja Firma/Nazwa i razem tzw. ,,logo’’(znak graficzny, którym posługujesz się reklamując Twoje przedsiębiorstwo).

Rejestrując domenę pamiętaj też, czy i w jakim zakresie to będzie domena tylko dla jednej ,,witryny’ na której będziesz miał kilka stron jedną  z forum, drugą np. z serwisem z newsami z branży a na trzeciej szkolenia online. Dlatego myśl o tym jakie rozszerzenia i ile dla twojej domeny będziesz rejestrował.

a) domena

Koszty rejestracji Twojej domeny są niewielkie, ale niestety nie ma możliwości rejestracji domeny bezpłatnie. Kwoty rejestracji oscylują w granicach 70-150 zł raz na rok (domenę odnawiamy rokrocznie). 

Aby zarejestrować naszą własną domenę, musimy utworzyć konto u jednego z tzw. rejestratorów domen – przykładowe firmy to nazwa.pl, home.pl, active24.pl lub domeny.pl. Podajemy tu wszystkie dane (firmowe lub osobiste) i szukamy naszej domeny mając nadzieję, że będzie wolna i dostępna (większość domen stanowiących odzwierciedlenie popularnych słów – np. kredyty.pl – jest już dawno zajęte).

Funkcję rejestru krajowej domeny internetowej, tj. domeny z końcówką .pl, pełni Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) Państwowy Instytut Badawczy. 

W praktyce rejestracja domen dokonywana jest przez firmy partnerskie NASK - spośród ich ofert możesz wybrać tę najbardziej konkurencyjną cenowo.

Chcąc zarejestrować domenę, czyli unikalny w sieci adres Twojego portalu, najpierw musisz się upewnić czy wybrany przez Ciebie ciąg wyrazów nie jest już wykorzystywany przez kogoś innego. W tym celu skorzystaj z przeglądarki domen: https://www.dns.pl/

Zapoznaj się też z regulaminem  określającym warunki świadczenia usług przez NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) w zakresie utrzymywania nazw w domenie.pl. Znajdziesz go na stronie NASK: https://www.dns.pl/regulamin.html

Występując o rejestrację domeny, uzyskasz status oferenta, a w swojej ofercie będziesz musiał złożyć zapewnienie, że dane w niej zawarte są prawidłowe, a złożenie oferty i wykonywanie umowy nie spowoduje naruszenia praw osób trzecich lub przepisów prawa, w tym w szczególności, że nazwa domeny nie będzie wykorzystywana do rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, zarządzania botnetami ani do phishingu. Pamiętaj, że NASK może odmówić przyjęcia Twojej oferty w szczególności, gdy: 

 

  • nie spełniłeś warunków technicznych określonych w Witrynie Internetowej NASK,
  • NASK jest związany umową o Utrzymywanie tej samej Nazwy Domeny, która została wskazana w Ofercie, albo trwa proces zawierania takiej umowy

 

Wszelkie prawa i obowiązki związane z użytkowaniem przez Ciebie domeny będą opierały się na umowie zawartej pomiędzy Tobą a NASK. Zwróć uwagę, że prawo do domeny nie jest prawem własności; masz status abonenta domeny.

Wysokość opłaty za rejestrację domeny zależy od warunków proponowanych przez partnera - firmę, z której usług zdecydujesz się korzystać.

    b) strona 

Pod stroną należy rozumieć także portal, czyli inaczej drzwi prowadzące na platformę (inne pojęcie dla większy form), na której będziesz prowadził odpowiednie strony dla odrębnych form takich jak blokowisko, forum, serwis czy strona szkoleniowa lub inne. 

Patrz szerzej: 

Instrukcja - Strona internetowa przedsiębiorcy

Kolejnym elementem, o który musisz zadbać na samym początku realizacji Twojego przedsięwzięcia jest serwer, czyli miejsce na Twoją stronę www. 

Większość firm oferujących rejestrację domeny oferuje również usługi serwerowe, więc najlepiej obie usługi wykupić od jednego, tego samego przedsiębiorcy (takie usługi noszą one nazwę „usług hostingowych”). Dokonując wyboru firmy, w której wykupimy usługi hostingowe, warto kierować się opiniami innych internautów – wpiszmy w Google frazę „[nazwa firmy hostingowej] – opinie” i poczytajmy, co inni sądzą na temat jakości jej usług.

Utworzenie strony internetowej wiąże się koniecznością wyboru języka programowania, na którym zostanie oparta strona oraz szaty graficznej dla Twojego portalu. Jeżeli nie posiadasz umiejętności w tym zakresie możesz skorzystać z pomocy programisty i/lub grafika - freelancera, który za ustaloną kwotę podejmie się tego zadania.

Dotychczas mówiliśmy o stronie, lecz równie dobrze może to być portal, ale dla dalszego opisywania będziemy ogólnie nazywać tę stronę, czy też o ile będzie to wręcz portal, na którym będziesz prowadził wiele stron po prostu witryną. 

Potrzebujesz jeszcze hostingu, czyli wraz z obsługą - miejsca na dobrym serwerze. W Internecie znajdziesz różne oferty hostingowe. Usługę hostingową możesz wykupić np. w formie abonamentu. 

Po utworzeniu Twojej witryny warto zająć się jej właściwym wypozycjonowaniem tak by zyskała ona jak największą liczbę odwiedzających użytkowników, a co się z tym wiąże  umożliwiała i dostęp do płatnych części serwisu rozwijając Twoje przedsiębiorstwo.

W takim przypadku w szczególności powinieneś zwrócić uwagę na: 

  • Jakość kodu programistycznego,
  • Jakość treści stron www,
  • Nawigacja w portalu, serwisie,
  • Optymalizacja tytułu strony głównej oraz podstron (tzw. sekcja Title),
  • Metatagi serwis,
  • Linkowanie wewnętrzne, portalu/serwisu

3.2 Nazwa i logo Twojego serwisu

O ile w kwestii nazwy Twojej witryny istnieje pełna dowolność (pod warunkiem, że istnieje możliwość rejestracji domeny pod taką nazwą (patrz szerzej pkt. Jak założyć stronę, witrynę internetową?)  to warto jest dokładnie zaplanować projektowanie Twojego logo, pod którym będzie fakultatywnie Twój serwis.  Możesz samodzielnie zaprojektować logo, bądź zlecić to specjalistą w tym zakresie. Logo to taka kombinacja słowno – graficzna, której nazwa domeny przy zastosowaniu odpowiedniej plastyki/grafiki/kolorystyki stanie się jednocześnie znakiem rozpoznawczym, czy wręcz znakiem towarowym a więc zarejestrujesz i uzyskasz prawa ochronne do tego Twojego znaku ®. 

Pamiętaj, że jeżeli zlecasz wykonawcy jedynie stworzenie logo to nie zachodzi podstawa do przeniesienia majątkowych praw autorskich do logotypu uczyli otrzymujesz projekt logotypu, lecz nie otrzymujesz możliwości zaprojektowanego dla Ciebie logo  bez zgody wykonawcy.

Dlatego pamiętaj poczynając od projektów graficznych dla Twojego logo, jak i logotypu i różnych wersji słowno – graficznych, które będziesz chciał zastrzec, jako warianty znaku towarowego lub po to, aby inni później nie wykorzystali podobnych zawierając umowę o wykonanie zobowiązuj do przeniesienia na Ciebie, Twoją firmę wszystkich w całości praw autorskich majątkowych wraz ze zgodą na przetwarzanie opracowania itp. na wszystkich polach eksploatacji. 

Zachęcamy do skorzystania z naszego wzoru, w którym Twórca przenosi na Ciebie także prawo do korzystania z logo na wszystkich płaszczyznach:

 Umowa o opracowanie logo

Proponowany przez Nas wzór umowy stanowi zapewnia bardzo szerokie zabezpieczenie interesów przedsiębiorcy zamawiającego logo firmy. 

Także dodatkowo po stworzeniu logo, należy zarejestrować je w urzędzie patentowym, jako znak towarowy, uzyskując całkowite prawo wyłączności do korzystania z niego. 

Patrz szerzej:

Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

-  Instrukcja - Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część A)

 

3.3 Czy Twoja witryna/forum powinny mieć regulamin i jak powinien on wyglądać?

Jeżeli na Twojej stronie, niezależnie czy jest ona blogiem, forum czy jakąkolwiek inną formą witryny, na której użytkownicy m.in. zostawiają swoje dane, mogą dokonać zakupów istotne jest utworzenie właściwego regulaminu. Regulamin taki może występować tylko dla zalogowanych użytkowników, bądź być dołączany do szczegółowo sprecyzowanych czynności np. kupno szkoleń, zamówienie specjalistycznych produktów, korzystania z newsletteru, blogowiska czy też forum. 

Regulamin to zbiór norm i zasad, ujętych w jednym dokumencie i regulujących sposób dokonywania zamówień, składania ofert, wprowadzania treści, transakcji na konkretnej stronie internetowej.  Regulamin porządkuje także kwestie związane m.in. z komunikacją pomiędzy moderatorem a użytkownikiem i stanowi zbiór informacji o przetwarzaniu danych, formach płatności, czasie oczekiwania itp. 

Regulamin musi być oparty na podstawie obowiązujących przepisach prawnych i ujmować wszystkie kwestie, o których musi być poinformowany użytkownik. Co ważne, regulamin powinien być napisany językiem zrozumiałym dla użytkowników i być na tyle przejrzysty, by użytkownicy nie będzie miał problemów ze zrozumieniem jego treści.   

Mówiąc o regulaminie mówimy o tym podstawowym regulaminie dla danej konkretnej strony,  a więc konkretnej formy, których możesz prowadzić kilka, ale też musisz mieć inne regulaminy np. cookies, zarządzanie danymi osobowymi, ochrona danych osobowych, a ponadto odpowiednie procedury np. logowania, oraz odpowiednie pouczenia, czy ostrzeżenia właściwe dla forum i zakresów Twojej działalności. 

Regulamin Zarządzania – wzór

Regulamin bloga - wzór

Regulamin sprzedaży – wzór 

Regulamin Pracy - wzór

 

3.4 Jak sprzedać powierzchnie reklamową na Twojej  witrynie 

 

Prowadząc witrynę internetową możesz oferować umieszczanie reklam Twoich klientów lub użytkowników albo proponować miejsce na reklamy/oferty w zamian za korzyści finansowe. Bardzo interesujący jest fakt, że możemy sprzedać bądź wynająć firmom/ reklamodawcą różne części naszej strony. Im bardziej popularny jest Twój serwis i im więcej osób go odwiedza tym wyższe stawki oferować możesz swoim reklamodawcą. 

Aktualnie Prawo reklamy w obrocie elektronicznym jest wyjątkowo złożoną materią. Ramy prawne reklamy internetowej stanowią ogólne zasady dotyczące reklamy ustanowione w różnych aktach prawnych. „Internetowa” działalność reklamowa prowadzona przez przedsiębiorców mających siedzibę w Polsce za pomocą i z użyciem serwisów, portali, stron www z IP w Polsce (polskie domeny),  (numer interfejsu sieciowego, służący identyfikacji elementów sieci w warstwie trzeciej modelu OSI – w obrębie sieci lokalnej oraz poza nią (tzw. adres publiczny)), będzie podlegała ocenie z punktu widzenia prawa polskiego, m. in. Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych, Kodeksowi cywilnemu, Ustawy prawo własności przemysłowej, Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 

Niezwykle ważne jest nie tylko, aby reklamy które będą zamieszczane na Twoim serwisie zamieszczane były zgodnie z prawem dodatkowo istotne jest wcześniejsze przeprowadzenie analizy legalność wybranych sposobów reklamy prowadzonej przez Twoich konkurentów i ustalać, czy ich reklama nie uderza w wizerunek Twojego serwisu i innych proponowanych przez Ciebie usług.

Na Twojej witrynie możesz umieszczać różnego typu reklamy m.in. banery (reklama w formie paska lub wydłużonego prostokąta, umieszczanego w górnej części serwisu internetowego; kliknięcie myszką powoduje automatyczne przejście do reklamowanej strony lub serwisu), billboard, megabaner, superbaner (tradycyjny, pływający, rozwijany - następca tradycyjnego banera, poziomy, wydłużony prostokąt, skyscraper (tradycyjny, pływający, rozwijany - nazywany także banerem pionowym, pop-up (nowe okno, które otwiera się przed obecnym, wyświetlając reklamy lub całą stronę internetową), bądź też możesz udostępnić dla Twojego użytkownika, klienta miejsce na taki baner lub jemu dedykować do prowadzenia/wypełniania treścią okienko. Często też można ,,sprzedać’’, jako zakładkę na pasku pod którą to zakładką będą treści Twojego klienta. 

Zainteresowanymi Twoją ofertą mogą być przedsiębiorcy prowadzący różne działania marketingowe, celem zwiększenia sprzedaży lub wypromowania nowych produktów lub usług. Tego typu marketing może być skierowany wobec konsumentów a może być skierowany wobec innych przedsiębiorców będących lub mogących być potencjalnymi kontrahentami. 

Marketing w najszerszym tego słowa znaczeniu to działania nakierowane na rynek, konsumentów, proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość. Wraz z rozwojem powstają różne odmiany (rodzaje) działań marketingowych, wśród których tu przykładowo należy wymienić: ambient marketing, marketing afiliacyjny, marketing cyfrowy, marketing internetowy, marketing mobilny, marketing narracyjny, marketing partyzancki, marketing podstępny, marketing polityczny, marketing sensoryczny, marketing wielopoziomowy, marketing wirusowy, shopper marketing, social media marketing.

Reklama, którą zamieszczasz na swoim -portalu powinna wyraźnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazywać iż jest to informacja handlowa, czyli użytkownicy serwisu nie mogą  mieć wątpliwości, iż otrzymana informacja ma służyć celom promocyjnym, a nie jest np. ofertą

Obowiązek wyodrębniania i oznaczania informacji handlowej wiąże się również z koniecznością wyraźnego odseparowania (wyróżnienia) reklamy na stronie internetowej od podstawowej zawartości tej strony. Może to być wykonane poprzez obramowanie tej informacji handlowej wraz z oznaczeniem: „informacja handlowa”, „reklama”, „materiały promocyjne”.

Brak spełnienia powyższych przesłanek powoduje, iż możemy mieć do czynienia z tzw. czynem nieuczciwej konkurencji z wszystkimi tego prawnymi konsekwencjami.

Patrz szerzej: 

Porada - Prawo reklamy w obrocie elektronicznym

Słowniczek – czyn nieuczciwej konkurencji

Jeżeli poszukujesz wzoru umowy na podstawie którego mógłbyś zawrzeć umowę o umieszczenie reklamy na Twoim portalu zapraszamy do zapoznania się z naszym wzorem: 

https://mikroporady.pl/wzory-dokumentow/marketing-i-it/item/1361-umowa-o-reklame-na-stronie-www.html

 

3.5 Jak sprzedawać usługi szkoleniowe na Twoim portalu?

Zarówno można tak jak w niniejszym opracowaniu, czyli Forum 

Agrofoto, jak i w innych przypadkach, gdy bazujemy w innych obszarach niż działalność związana z rolnictwem, gospodarką żywnościową oraz gdy głównym celem jest zaoferowanie miejsca na wymianę doświadczeń, poglądów osób o wspólnych zainteresowaniach zawodowych, czy też z uwagi na rodzaj prowadzonych biznesów, te działalności które mogę oferować/prowadzić na mojej witrynie po to, aby właśnie przyciągnąć użytkowników a wraz z nimi, za nimi reklamodawców to: forum, czat, blogowisko, newsletter lub serwis informacyjny, bądź edukacyjny. Także osobno lub przy tym prowadzony sklepik lub punkt usługowy dla wsparcia lub pośredniczenia pomiędzy użytkownikami, uczestnikami forum, bądź punktu zaopatrzeniowego/zaopatrzeniowiec. 

Ciekawym zagadnieniem jest możliwość przeprowadzenia szkoleń przy pomocy Twojego serwisu. 

Szkolenia mogą być przeprowadzana na kilka sposobów.  Mogą to być m.in. szkolenia on-line (webinary) bądź szkolenia stacjonarne. Ogłoszenia o przeprowadzanym szkoleniu mogą pojawić się na forum internetowym. 

Istotnym jest zgromadzenie właściwych materiałów bądź ekspertów, którzy poprowadzą Twoje szkolenie. Na Twojej witrynie może pojawić się odrębna zakładka „Szkolenia”, w której użytkownicy będą mogli zapoznać się z opisem, harmonogramem, ceną, regulaminem oraz dokonać zakupy wybranej formy kształcenia.

 

a) Szkolenia on-line (webinary)

Szkolenia on-line mogą być przeprowadzone przy użyciu różnych narzędzi internetowych np. skype, zoom, bądź w ramach udzielenia użytkownikowi dostępu do strony szkoleniowej pod zakładką danego szkolenia, gdzie bądź są prowadzone np. prelekcje prezentacji on - line, czy też do pobrania testy ale także po prostu są zamieszczone materiały szkoleniowe. Wśród nich mogą znajdować się specjalnie przygotowane przez Ciebie i Twój Zespół materiały, artykuły, prezentacje, filmy. 

b) Szkolenia ,,stacjonarne’’

Jeżeli będziesz wzbogacał formy szkolenia realizowane w drodze usług świadczonych na odległość o bardziej wyrafinowane np. o zjazdy dla warsztatów dla praktyk, konsultacji to możesz także wprowadzić takie mieszane formy, gdzie w trakcie szkolenia będziesz organizował w formie tradycyjnej warsztaty, seminaria, konsultacje, prezentacje, gdy będziesz musiał zapewnić pobyt, salę i czasami zakwaterowanie uczestników wówczas będziesz stosował tradycyjne narzędzia, tak jak przy zwykłych szkoleniach. 

Pamiętaj, że każdy użytkownik szkoleń powinien zostać przed zakupem szczegółowo poinformowany o warunkach zakupu (cena, możliwość zwrotu „biletu/miejsca szkoleniowego”, możliwość odwołania, tematyka, harmonogram, prelegenci) w przypadku jakichkolwiek problemów z realizacją przedsięwzięcia, jasno określone reguły pomogą Ci uniknąć niepotrzebnych konfliktów i komplikacji. 

Pamiętaj o przepisach Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, które szczegółowo regulują m.in. kwestię gwarancji/rękojmi/odstąpienia od umowy zarówno pomiędzy przedsiębiorcami jak i osobami prywatnymi.

Czytaj także:

Umowa sprzedaży na odległość 

 

3.6 Jak zatrudniać współpracowników, moderatora grafików i innych współtworzących serwis? 

Jak wspomnieliśmy już wcześniej jeśli chcesz prowadzić działalność polegającą na prowadzeniu forum/domeny internetowej nie musisz być specjalistą od wszystkiego, w Twoim otoczeniu powinni jednak występować eksperci, którzy pomogą Ci stworzyć serwis, wzbogacić jego treść, zaopatrzyć w nowoczesne rozwiązania i technologie multimedialne. 

Zatrudnienie ich nastąpić może na podstawie poniżej przedstawionych umów:

Umowa o pracę

   Umowa zlecenia

Umowa o dzieło

Umowa o pracę nakładczą

 

Umowa licencji

Umowy licencyjne występują co do zasady w dwóch obszarach własności intelektualnej. Po pierwsze, w obszarze własności przemysłowych czyli patentów, praw ochronnych do wzorów użytkowych, znaków towarowych oraz w drugim powszechnym zakresie jakim są majątkowe prawa autorskie. Licencja sprowadza się do prawa korzystania z określonego utworu twórcy na określonym polu eksploatacji, czyli w oznaczonym zakresie lub/i do oznaczonego celu.  Licencja może być terminowa i wyłączna lub bezterminowa i nie wyłączna. Z tytułu udzielonej licencji twórca, któremu przysługują majątkowe prawa autorskie lub nabywca takich praw umawia się co do wynagrodzenia jednorazowego lub okresowego zwanego często tantiemami, które musi płacić licencjobiorca eksploatujący dane prawo. Prawa te są prawami majątkowymi. Stanowiąc mienie, są zaliczane do aktywów przedsiębiorcy jako wartości niematerialne i prawne.

Patrz szerzej: 

Umowa licencji 

 

 

3.7 Jak powinieneś dbać o dane użytkowników serwisu?

W dniu 25 maja 2018 r. we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej weszły w życie przepisy tzw. RODO czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)). 

Każdy przedsiębiorca który wykosztuje dane osobowe zobowiązana ma obowiązek wprowadzenia odpowiednich rozwiązań cyberbezpieczeństwa, których celem jest zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych. 

Przedsiębiorca wykorzystujący dane osobowe zobowiązany jest do przeprowadzania analizy skutków każdej operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych. 

Przedsiębiorca po wejściu w życie ustawy ma obowiązek informowania osób których dane dotyczą m.in. o okresie retencji danych oraz o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego za niewłaściwe wykorzystywanie danych. 

Przedsiębiorcy zobowiązani są także m.in. do : 

  • zgłaszania przez administratorów danych w ciągu 72 godzin od wykrycia do właściwego organu nadzoru przypadków naruszeń, które mogą skutkować zagrożeniem praw i swobód osób, których dane zostały naruszone. 
  • informowania w szerszym zakresie zarówno pracowników jak i osób których dane są przetwarzane przez Fundację o tym, co się dzieje z ich danymi. Ponadto Fundacja będzie musiała zadbać o przejrzystość, rzetelność i czytelność tych informacji.
  • prowadzenia rejestru czynności przetwarzania przez administratora bądź podmiot przetwarzający. (Nie będzie już konieczna rejestracja zbiorów danych osobowych przez GIODO);
  • „zapominania” danych osobowych, osób na ich żądanie. Ponadto przetwarzający dane będzie posiadał także obowiązek umożliwienia na żądanie osób których dane są przetwarzane udostępnienia jej przetwarzanych danych, a także przeniesienia jej danych;
  • powołania Inspektora Danych Osobowych- obowiązek zostanie nałożony na podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu administratora, będące organami lub podmiotami publicznymi;
  • współpracy z organami nadzorczymi oraz udostępniania rejestrów danych osobowych celem monitorowania operacji przetwarzania;
  • wprowadzenie środków szyfrowania w celu zachowania bezpieczeństwa i zapobiegania przetwarzaniu niezgodnemu z niniejszym rozporządzeniem administrator lub podmiot przetwarzający zobowiązani będą do oszacowania ryzyka właściwego;
  • zapewnienie wprowadzanym środkom bezpieczeństwa w tym poufności, oraz uwzględniania stanu wiedzy technicznej oraz kosztów ich wdrożenia w stosunku do ryzyka i charakteru danych osobowych podlegających ochronie. 
  • uwzględniania ryzyka w zakresie bezpieczeństwa danych, m.in przypadkowe lub niezgodne z prawem zniszczenie, utracenie, zmodyfikowanie, nieuprawnione ujawnienie lub nieuprawniony dostęp do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych – i mogące w szczególności prowadzić do uszczerbku fizycznego, szkód majątkowych lub niemajątkowych.

Czytaj także:

 Porada Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenia zbiorów

 

 

3.8 Akty prawne

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U.2018.227 t.j.);
  2. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2023.221 t.j.)
  3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2022.1360 t.j.);
  4. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2022.1467 t.j);
  5. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2022.1510);
  6. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2647 t.j.);
  7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2022.690 t.j.);
  8. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2017.2070).
  9. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U 2017.2070)
  10. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j.: Dz. U. 2020.287);
  11. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j.: Dz. U. 2020.344);
  12. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Stan prawny – 28.02.2023



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT