Pomysł na biznes:
Brzechwa i Tuwim na co dzień – czyli jak zostać producentem zabawek lub akcesoriów dla dzieci?
Podejmij wyzwanie
W świecie zabawek
Wielki biznes czy dobra zabawa? Wbrew pozorom wcale nie musisz wybierać. Przemysł związany z produkcją zabawek to nie lada gratka dla współczesnych biznesmenów. Jeśli Ty również chcesz zainwestować w pluszowe misie albo drewniane kolejki, przeczytaj nasz tekst.
Dla kogo?
- Dla rodziców, którzy planują własny biznes związany z rodzicielstwem
- Dla osób, które dostrzegają potencjał rynku produktów dziecięcych
- Dla absolwentów marketingu ale też kierunków artystycznych
- Dla rodziców, którzy chcieliby znaleźć dodatkowe źródło dochodu podczas wychowania dziecka.
Zanim zaczniesz
- Sprawdź, jak wygląda rynek produktów dla dzieci, jakie firmy specjalizują się w tej branży, jakie są wymagania prawne,
- Znajdź swoją niszę – znajdź coś, co wyróżni Cię spośród wielu podobnych firm
- Zatroszcz się o kwestie wizualne – rodzice coraz częściej szukają nietuzinkowych zabawek
- Dowiedz się, jakie warunki musi spełnić produkt dla dzieci
- Poszukaj odpowiednich kanałów dystrybucji
Aby rozpocząć swoją przygodę z branżą akcesoriów dziecięcych, nie ma konieczności inwestowania dużych oszczędności. Wystarczy dobry pomysł i porządny research, a możesz odnieść niemały sukces. Spróbujesz?
Liczy się pomysł
Od korporacji do małego biznesu
Amit jest dobrze wykształcony. Studiował konsulting i IT w Waszyngtonie oraz marketing w Warszawie. Przez wiele lat zajmował się restrukturyzacją firm, zarządzaniem ich finansami oraz zasobami ludzkimi. Wspinał się po szczeblach kariery, gdy poczuł, że czegoś mu brakuje.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z braku satysfakcji z dotychczasowej pracy
Dzieci mogą zmienić dorosłych. Kiedy Amit został ojcem, zaczął zastanawiać się nad swoją zawodową drogą. Świetnie radził sobie jako dyrektor finansowy w dużej firmie zajmującej się sprzedażą płynnego paliwa. Kiedy jednak wrócił do pracy po urlopie ojcowskim, korporacyjna codzienność przestała mu odpowiadać. Jako osoba dobrze znająca się na biznesie, zaczął rozmyślać o działalności, której głównymi odbiorcami byłyby dzieci i ich rodzice. Tak powstały dwie nowe marki. Fabula to zabawki i akcesoria inspirowane polską literaturą dziecięcą. Morni to torby dla rodziców – nie tylko ładne, lecz także pakowne.
Pomysł na firmę dojrzewał w umyśle Amita przez kilka lat, od czasu narodzin pierwszej córki. Amit obserwował, czego potrzebują współcześni rodzice i dostrzegł, że coraz większe znaczenie ma jakość i design. Postanowił to wykorzystać i zdobytą wiedzę przekuć w sukces.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Bezpieczna zabawa to podstawa
Zabawki i akcesoria dla najmłodszych produkowane przez firmę Amita inspirowane są polską literaturą. Choć nasz bohater zna wiele języków, to właśnie melodia języka polskiego najbardziej go zachwyciła. Amit jest zdania, że nasze rodzime bajki są niezwykle dźwięczne i inspirujące. Stąd pomysł na Słonia Trąbalskiego z szeleszczącymi uszami dla niemowląt oraz serię tekstyliów z Lokomotywą.
Jakie warunki musiały spełnić produkty Fabuli, by można było wprowadzić je do sprzedaży?
Wiedza to potęga
Warunki, które musi spełniać zabawka
Zabawka to przedmiot przeznaczony do zabawy albo mogący zostać użyty do zabawy (dzięki swoim charakterystycznym cechom) dla dzieci do 14 r.ż.
Wymagania:
- zabawki dla dzieci do 3 r.ż. nie mogą mieć elementów łatwych do połknięcia albo umieszczenia w uchu czy nosie,
- pluszowe zabawki muszą być wypełnione bezpiecznymi materiałami, które nie zawierają twardych i ostrych elementów,
- przedmioty przeznaczone do zabawy nie mogą mieć ostrych krawędzi oraz takich ze szkła czy metalu,
- zabawki do eksperymentów elektrycznych mogą być skierowane jedynie do dzieci powyżej 8 r.ż.
Cechy bezpiecznej zabawki:
- zabawki z drewna powinny mieć gładką powierzchnię, bez wystających drzazg,
- baterie powinny być zabezpieczone przed dziećmi,
- hulajnogi powinny mieć dobre, płynnie działające hamulce,
- sznurki i tasiemki w zabawkach mogą mieć długość maksymalnie 220 mm,
- zabawki interaktywne nie mogą wydawać zbyt głośnych, uszkadzających słuch dźwięków.
Źródło: Bezpieczne zabawki - ulotka, UOKIK [dostęp: 31.10.2018 r.].
Certyfikat CE
Znak CE jest niezwykle ważnym oznaczeniem. Umieszony na opakowaniu potwierdza zgodność produktu z normami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Musi być zlokalizowany w takim miejscu, by każdy mógł go bez trudu dostrzec. Powinien mieć 5 mm wysokości oraz przerwę między literami C i E.
Źródło: SOS Rodzice https://www.sosrodzice.pl/co-wskazuja-symbole-oznaczenia-na-zabawkach/ [dostęp: 31.10.2018 r.].
Bez tego ani rusz
Jakość i estetyka
Amit doświadczenie w pracy z tkaninami zdobywał w firmie swojego ojca. Kiedy rozpoczął produkcję pościeli dla najmłodszych, postawił na len z fabryki na południu naszego kraju. Jest on specjalnie zmiękczany, by był przyjemny dla skóry. Przedsiębiorca korzysta także z wysokogatunkowej bawełny oraz polaru minky. Amit zadbał o to, by wszystkie produkty miały odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa.
Warto wiedzieć
Kanały dystrybucji
Bohater naszego artykułu troszczy się o to, by jego produkty były jak najwyższej jakości. Wszystkie używane do ich wytwarzania surowce są bezpieczne i dostosowane do kontaktu z maluchami. Czego natomiast unikać w produktach dla najmłodszych?
- PCV (polichlorek winylu). Do tego surowca dodawane są ftalany. Substancje te podejrzewane są o zwiększanie ryzyka występowania astmy, niską masę urodzeniową, agresję i zbytnie pobudzenie u dzieci. Negatywnie wpływają też na rozwój narządów płciowych.
- 1-4 butanodiol. Po dostaniu się do układu pokarmowego przekształca się w substancję o działaniu psychoaktywnym.
- Ołów. Szkodliwa substancja, która powoduje problemy hormonalne oraz rozwojowe.
Źródła: SOS Rodzice, https://www.sosrodzice.pl/jak-kupowac-zabawki-sprawdz-co-moze-byc-grozne-dla-twojego-dziecka/ [dostęp: 31.10.2018 r.].
Właściciel marek Morini i Fabula pamięta nie tylko o bezpieczeństwie oraz komforcie użytkowania jego produktów, lecz także o ich aspekcie wizualnym. Przy tworzeniu zabawek współpracuje z… ilustratorami. To właśnie oni zaprojektowali Słonia Trąbalskiego w okularach Ray-Ban. Dzięki temu zabawki oferowane przez Amita są naprawdę wyjątkowe i po prostu piękne!
A to ciekawe…
Produkty dziecięce – biznes z przyszłością
Rynek akcesoriów dla dzieci to prawdziwa żyła złota. W Polsce sprzedaż zabawek wyceniana jest na miliard złotych! W przypadku towarów dla najmłodszych większość firm stawia na krajową produkcję. Amit jest doświadczonym biznesmenem i doskonale wie, że branża ta ma przed sobą świetlaną przyszłość. Napędzają ją ożywienie gospodarcze oraz rządowy program 500+. Ty także możesz znaleźć swoje miejsce na rynku produktów dla maluchów. Wystarczy, że będziesz pamiętać o trzech filarach dziecięcego biznesu:
- wysokiej jakości,
- zlokalizowaniu produkcji w Polsce,
- skutecznej reklamie.
Źródło: Rzeczpospolita.pl, https://www.rp.pl/Analizy-Rzeczpospolitej/305239875-Rynek-produktow--dla-dzieci-wart-miliardy.html [dostęp: 31.10.2018 r.].
Warto wiedzieć
Rodzice i biznes
Wielu rodzimych producentów akcesoriów dziecięcych to rodzice. W gronie tym przeważają panie, których powrót do pracy na etacie często jest już niemożliwy. Dlatego matki stawiają przede wszystkim na własny biznes. Według badań PARP z 2012 roku posiadanie dzieci to jeden z głównych czynników inspirujących panie do założenia własnej działalności. Dlaczego młodzi rodzice podejmują to wyzwanie?
- Problemy ze znalezieniem zatrudnienia – pracodawcy niechętnie zatrudniają młode matki.
- Elastyczność – prowadzenie własnej firmy daje możliwość dostosowywania czasu pracy do potrzeb całej rodziny.
- Rozwój – brak możliwości awansu oraz rozwoju zawodowego w korporacji często zachęca matki do spróbowania swoich sił w biznesie.
Źródło: Gazeta Prawna, http://serwisy.gazetaprawna.pl/msp/artykuly/798809,urlop-macierzynski-matki-zakladaja-biznesy.html [dostęp: 31.10.2018 r.].
Ty też jesteś młodym rodzicem, który planuje podbicie rynku produktów dziecięcych? Branża ta jest tak duża, że z pewnością i dla Ciebie znajdzie się w niej miejsce. Jeśli zastanawiasz się, co aktualnie kupują Twoi potencjalni klienci, przygotowaliśmy dla Ciebie krótkie zestawienie.
Produkty dla maluchów:
- tekstylia – kołdry, poduszki, kocyki, rożki, otulacze, śpiworki, ochraniacze do łóżek, nosidła,
- ubrania – casualowe, eleganckie, przebrania, ręcznie szyte buty,
- zabawki – grzechotki, układanki, maskotki, konie na biegunach, zjeżdżalnie,
- meble – łóżeczka niemowlęce, łóżka z barierkami, łóżka-domki, łóżka piętrowe, komody, stoliki z krzesłami,
- akcesoria do włosów – spinki, gumki, opaski.
Zbuduj własną markę
Działaj według planu
Budowanie własnej marki to żmudna praca. Aby stale zmierzać ku sukcesowi, warto mieć opracowany plan działania. Dzięki temu każdy kolejny krok będzie przemyślany i przybliży Cię do osiągnięcia celu.
Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się - z pewnością potrafisz bawić się z dziećmi, ale to nie wszystko. Jako właścicielowi firmy będą Ci potrzebne kwalifikacje z różnych obszarów – sprzedaży, marketingu, negocjacji, itp. – szukaj takich kierunków studiów ) oraz kursów.
Uczestnicz - w konferencjach i targach – poznasz ludzi i ich firmy z branży, dowiesz się o nowych rozwiązaniach i technologiach. Znajdziesz również inspiracje, jak prezentować swoje pomysły.
Przykłady:
- Targi Warsaw Toys and Kids Expo, Warszawa
- Trends 4 Kids, Kraków
- Targi Mamaville, Katowice,
- Kids Time, Kielce,
- Kids Trade Show, Warszawa,
- Baby Boom, Zielona Góra,
- Targi Gra i Zabawa, Gdańsk
Aktualna listę imprez branżowych, także zagranicznych możesz odnaleźć na stronie branzadziecieca.pl
W Polsce działa wiele instytucji branżowych, np..:
- Polskie Stowarzyszenie Branży i Artykułów Dziecięcych, Warszawa
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa
- Komitet Ochrony Praw Dziecka, Warszawa
- Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa
Oraz
Działają liczne laboratoria badające zabawki i artykuły dla dzieci:
- J.S. HAMILTON POLAND S.A., Gdynia
- INTERTEK POLAND SP. Z O.O., Warszawa
- LABORATORIUM INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ I ŚRODOWISKA (NR AB 910) INSTYTUT KOMAG, Gliwice,
- SGS POLSKA SP. Z O.O., Warszawa
- TÜV RHEINLAND POLSKA SP. Z O.O. LABORATORIUM BADAWCZE- MECHANIKA, Poznań
- UL INTERNATIONAL POLSKA SP. Z O.O., Warszawa.
Podpatruj konkurencję - zrób własną listę najlepszych producentów artykułów dziecięcych – zarówno tych, którym się udało, jak również tych zapomnianych. przeanalizuj ich produkt i sposoby działania, poszukaj inspiracji do najlepszych praktyk dla swojego projektu.
Czytaj - zaopatrz się w branżową lekturę, np.
- branzadzieiceca.pl – czasopismo handlowców
- rynekzabawek.pl
- rynekzabawek.pl – magazyn
- edziecko.pl – magazyn dla rodziców
- magazyndzieci.pl
- mamotoja.pl – magazyn dla rodziców
Biokurier, Magazyn – Zdrowia, korzystaj z for dyskusyjnych.
Inne czasopisma:
- Pracownik Fizyczny
- Kierunek Spożywczy
- Magazyn Spożywc
Zrób research - Sprawdź, co aktualnie jest na topie. Kocyki dla niemowląt, drewniane grzechotki, a może książeczki z pięknymi ilustracjami? Zastanów się, która z opcji ma największą szansę, by zawojować rynek. Sprawdź także, jak duże nakłady finansowe będą Ci potrzebne na start.
Określ grupę docelową - Planujesz sprzedaż akcesoriów dla mam, które wróciły już do pracy? A może Twoje produkty będą skierowane do kobiet będących pełnoetatowymi paniami domu? Postawisz na ekologiczne rozwiązania czy interaktywne gadżety? Te oraz wiele innych pytań musisz sobie zadać, żeby określić swoją grupę docelową. Bez tego będzie Ci trudno wybrać odpowiednią strategię marketingową.
Rozszerz pole działania - Twój produkt jest naprawdę dobry i zdobył już uznanie w naszym kraju? Postaw na podój innych rynków. Weź przykład z właścicielki firmy produkującej Szumisie. Przytulanki, które wydają kojące dźwięki, sprzedawane są poza granicami Polski. Nie bój się tego kroku. Znajdź po prostu zagranicznych partnerów biznesowych, którzy zechcą na próbę sprzedawać Twoje produkty. To najtańsza forma zagranicznej ekspansji.
Powiększ asortyment - Szyjesz sukienki dla małych dam albo produkujesz układanki z liter dla trzylatków? Jeżeli jeden Twój produkt odniósł sukces, pomyśl o poszerzeniu oferty. Wprowadź kolejny produkt, który może być kontynuacją wcześniej obranej drogi albo zajmij się czymś zupełnie nowym!
Źródło: Rzeczpospolita.pl, https://www.rp.pl/Analizy-Rzeczpospolitej/305239875-Rynek-produktow--dla-dzieci-wart-miliardy.html [dostęp: 31.10.2018 r.].
Słowniczek pojęć
Biznes od słowa do słowa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - centralny organ organizacji administracji państwowej. Jego zadaniem jest troska o konsumentów.
W tym celu UOKIK podejmuje różne działania:
- prowadzenie postępowań, gdy naruszane są interesy konsumentów,
- zaangażowanie w sprawy związane z umieszczaniem w umowach niedozwolonych klauzul,
- publikowanie ostrzeżeń konsumenckich,
- dbanie o to, by produkty dostępne na rynku były bezpieczne dla konsumentów.
Krajowa Administracja Skarbowa - urząd, który zajmuje się zbieraniem należnych państwu podatków. Jest upoważniony do prowadzenia dochodzeń związanych z przestrzeganiem prawa podatkowego. Zapobiega wyłudzeniom VAT.
Źródła: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, https://www.uokik.gov.pl/kompetencje_prezesa_uokik.php#faq3470 [dostęp: 31.10.2018 r.].
Ministerstwo Finansów, https://www.mf.gov.pl/krajowa-administracja-skarbowa/dzialalnosc/zadania-i-funkcje-kas [dostęp: 31.10.2018 r.].
Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszty początkowe
1. Pierwsza partia produktów: 10 000 zł
Jeżeli chcesz zacząć sprzedaż produktów dziecięcych, musisz wyprodukować pierwszą partię towaru. Dobrym pomysłem jest stworzenie małej kolekcji, by przekonać się, czy potencjalni klienci będą zainteresowani Twoimi produktami. Na potrzeby tego biznesplanu założyliśmy, że aby rozpocząć biznes i wyprodukować pierwszą partię towaru, wystarczą Ci oszczędności w wysokości 10 000 zł.
Razem: 10 000 zł
Reklama
1. Media społecznościowe: 0 zł
Facebook i Instagram to dwa portale społecznościowe, dzięki którym rozpropagujesz swój biznes. Aż 86% e-sklepów korzysta z tej metody reklamy. To naprawdę sporo. Niemal połowa sprzedawców zauważyła znaczny wzrost przekierowań z Facebooka. Jeżeli początkowo nie planujesz zakładania sklepu internetowego, możesz nawiązywać relacje z klientami poprzez social media, a sprzedaży dokonywać przez portale aukcyjne, np. Allegro. To znacznie obniży koszty rozpoczęcia działalności. Sporo zaoszczędzisz także, jeśli swoje profile w mediach społecznościowych poprowadzisz samodzielnie.
2. Targi branżowe: 2 000 zł[2]
Daj się poznać swoim przyszłym klientom. Odwiedzaj targi branżowe, na których pojawiają się świadomi rodzice poszukujący dobrych jakościowo produktów dziecięcych. Przeznacz pewną część oszczędności na udział w spotkaniach tego typu. Gdzie warto bywać?
- Targi Mamaville,
- ŁAŁ,
- Kids Time,
- Trends 4 Kids,
- Fashion 4 Kids,
- Dziecko Mama Tata.
3. Współpraca z blogerami: 1 500–14 000 zł (średnio 7 750 zł)[3]
Amit współpracuje z popularnymi blogerami. Aż 33% internautów czytuje blogi, a 29% ogląda videoblogi. Ta forma działalności internetowej nieustannie zyskuje na znaczeniu. Influence Marketing stał się potężnym narzędziem do kreowania potrzeb konsumentów. Weź przykład z bohatera naszego tekstu i skorzystaj z tej metody promocji.
Co da Ci współpraca z blogerami?
- zwiększenie świadomości marki,
- większe zaufanie wśród klientów,
- dotarcie do grupy docelowej.
Ile to kosztuje?
- zdjęcie na Instagramie – ok. 1 000–2 000 zł (średnio 1 500 zł),
- post na blogu – ok. 4 000–7 000 zł (średnio 5 500 zł),
- udział w evencie – 10 000–18 000 zł (średnio 14 000 zł),
Razem: 9 750 zł
[1] – Chip.pl, https://www.chip.pl/2015/02/sprzedajesz-przez-facebooka-sprawdz-czy-robisz-to-zgodnie-z-prawem/ [dostęp: 31.10.2018 r.],
[2] – Branża Dziecięca,https://branzadziecieca.pl/targi-dzieciece [dostęp: 31.10.2018 r.],
[3] – Socjomania, https://socjomania.pl/jak-wspolpracowac-z-blogerami-influencer-marketing-w-praktyce [dostęp: 31.10.2018 r.].
Przychody
1. Sprzedaż produktów: 15 000 zł[1]
Jeżeli chcesz być biznesmenem, który skutecznie prowadzi swoją firmę, ustal marżę. To niezwykle ważne, by określić cenę produktu. Wstępnie założyliśmy, że wyprodukowanie pierwszej partii towaru kosztować Cię będzie 10 000 zł. Jeżeli Twoja marża wyniesie 50% i uda Ci się sprzedać wszystkie produkty, Twój dochód wyniesie 5 000 zł. Od tego należy odjąć koszty reklamy, czyli 2 000 zł na udział w targach branżowych oraz najtańszą opcję współpracy z blogerami – 1 000 zł. Dochód Twojej firmy wyniesie wtedy 2 000 zł.
Jak zarobić więcej?
- obniż koszt produkcji,
- zwiększ sprzedaż,
- znajdź tańsze formy reklamy.
Razem: 2 000 zł
[1] – Poradnik Handlowca, http://www.poradnikhandlowca.com.pl/wsparcie-sprzedazy-artykuly/jesli-chcesz-zarabiac-pamietaj-o-marzy [dostęp: 31.10.2018 r.].
Co warto przemyśleć na starcie
Kilka ważnych kwestii
Upewnij się, że Twoje produkty są bezpieczne. Czy mają małe elementy albo długie sznurki? Czy można się nimi skaleczyć? Czy nie są pomalowane toksycznymi farbami?
Wypracuj standardy obsługi klienta. Dbaj o to, by kontakty z nimi przebiegały bezproblemowo. Co możesz zaproponować?
- personalizację produktu,
- przedłużony czas na zwrot produktu,
- szybkie rozpatrywanie reklamacji,
- dołączanie gratisów do każdego zamówienia,
- zniżki dla stałych klientów.
Udoskonalaj swoją ofertę. Już na początku działalności zastanów się, w jaki sposób możesz ją rozwinąć. Małymi krokami wprowadzaj udoskonalenia, dzięki czemu zawsze będziesz na topie.
Nawiązuj współprace. Podobają Ci się prace jakiegoś ilustratora? Zaproponuj mu współpracę przy nowej linii zabawek. Zachwyciła Cię bajka nieznanego szerzej autora? Nie wahaj się do niego napisać. Z pewnością stworzycie wspólnie coś wyjątkowego.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482