Pomysł na biznes:
Dystrybucja sprzętu IT – jak zostać super sprzedawcą w branży B2B?

Podejmij wyzwanie
Dobra intuicja
Piotr był trzykrotnym Mistrzem Polski Juniorów w biegu na 1 500 m. Jak to się stało, że teraz stoi na czele dochodowej firmy? Co sprawiło, że dotarł na szczyt? Jak wyglądała jego droga od małego przedsiębiorstwa aż po giełdowy parkiet? Poznaj odpowiedzi na te pytania:
Dla kogo?
- Dla dobrze odnajdujących się w sprzedaży, z „żyłką sprzedawcy”,
- Dla absolwentów kierunków: marketing, sprzedaż, zarządzanie i pokrewnych, szkół handlowych,
- Dla zainteresowanych nowymi technologiami, sprzętem informatycznym (w tym przykładzie pomysłu na biznes),
- Dla osób szukających różnych źródeł finansowania.
Zanim zaczniesz
- Zadbaj o jakość produktów – dokładnie przeanalizuj to, co powinno znaleźć się w Twoim sklepie
- Pracuj na 100% - przygotuj się na to, że początki działania firmy wymagają wiele wysiłku i pracy
- Zatrudnij odpowiednich pracowników – zaplanuj rekrutację
- Przygotuj strategię rozwoju – jeżeli Twój biznes okaże się sukcesem, realizuj swój plan krok po kroku
Pierwszy rok jest kluczowy w prowadzeniu biznesu. To właśnie po tym czasie działalność kończy 25–30% firm. Dlatego warto podpatrywać działania tych, którzy od dekad stoją na czele rentownych przedsiębiorstw.
Źródło: Forbers.pl https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/masz-tylko-30-procent-szans-na-sukces-jaki-zalozyc-biznes/2jwk3np [dostęp: 13.12.2018 r.].

Liczy się pomysł
Intuicja biznesowa
Od giełdy komputerowej do firmy obracającej milionami jest daleka droga. Niektóre małe biznesy nigdy nie zmieniają swoich rozmiarów. Piotr – właściciel Action – nie lubi jednak stagnacji. Dlatego też w ciągu niespełna 30 lat stworzył firmę, która jest w czołówce dystrybutorów sprzętów IT. To dopiero sukces!
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z pasji do handlu
Są osoby, o których mówi się, że potrafią sprzedać nawet piasek na pustyni. W 2015 roku aż 2 miliony naszych rodaków pracowały w handlu. Nie oznacza to jednak, że wszyscy mają do tego talent. Piotr zdecydowanie należy do biznesowych geniuszy. W latach osiemdziesiątych wraz ze wspólnikiem sprzedawał gry komputerowe na giełdzie. Nie był to czas sklepów internetowych czy wielkopowierzchniowych marketów. Prowizoryczne warunki nie przeszkodziły jednak Piotrowi w osiągnięciu sukcesu. Zakasał rękawy i zabrał się do pracy. Już niebawem widać było pierwsze efekty. Do jego stoiska ustawiała się długa kolejka, a po weekendzie wszystkie zapasy były wyprzedane. Dlatego też na początku lat dziewięćdziesiątych otworzył firmę i zaczął zatrudniać pomocników. Podczas targów branżowych pięć lat później Piotr nawiązał współpracę z dużą firmą – Samsungiem. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Firma Action weszła na giełdę i stworzyła markę własną. Niezmienne pozostają tylko upór Piotra w dążeniu do celu oraz jego niesamowita intuicja biznesowa.
Źródło: Dla handlu.pl, https://dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/dnb-w-handlu-pracuje-2-mln-osob,43056.html [dostęp: 13.12.2018 r.].
Mówi się, że każdy z nas posiada jakiś talent. Ważne, by go odnaleźć i wykorzystać. Zastanów się, robienie czego sprawia Ci przyjemność i jednocześnie przygodzi bez trudu? Być może to właśnie jest dla Ciebie najlepsza recepta na sukces w biznesie.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Giełda – co i jak?
Jeśli prowadzisz firmę, prędzej czy później, zaczniesz myśleć o jej intensywnym rozwoju. Ciekawym pomysłem dla przedsiębiorstwa w dobrej sytuacji finansowej jest wejście na giełdę. Action zadebiutował na warszawskim parkiecie w 2006 roku, a magazyn „Parkiet Gazeta Giełdy” ogłosiła to najlepszym wejściem w sezonie. Jeżeli chcesz powtórzyć sukces firmy Piotra, poznaj najważniejsze informacje o giełdzie.
Acion.pl, https://www.action.pl/pl/firma/profil [dostęp: 13.12.2018 r.].
Wiedza to potęga
Giełda Papierów Wartościowych
Giełda Papierów Wartościowych to instytucja, w której dokonuje się transakcji dotyczących akcji, obligacji, opcji, praw poboru oraz kontraktów terminowych i polega na niematerialnym obrocie powyższymi dokumentami. Efektem takich transakcji są więc zmiany na kontach KDPW i rachunkach maklerskich. Warszawska giełda prowadzi działalność na:
- Głównym Rynku,
- rynku New Connect,
- rynku obligacji Catalyst.
Celem działalności na giełdzie jest sprzedaż i kupno instrumentów finansowych po ustalonej cenie rynkowej. Instrumenty te muszą zostać dopuszczone do pojawienia się na giełdzie. Dokonywaniem transakcji zajmują się przedstawiciele interesów obu stron. Dzięki obserwacji sytuacji na parkiecie giełdowym można łatwiej wycenić daną spółkę i przewidzieć rynkowe trendy.
Wyróżniamy klika rodzajów giełd. Są to:
- giełda towarowa,
- giełda pieniężna,
- giełda usług.
Zalety i wady wejścia na giełdę
Z pewnością dużym plusem wejścia firmy na giełdę jest stosunkowo łatwe pozyskanie kapitału na dalszy rozwój. Pozwala to na szybką ekspansję firmy na różnych rynkach (rodzimym i zagranicznym). Obecność na giełdzie sprawia, że spółka staje się bardziej prestiżowa oraz zwiększa się do niej zaufanie. Dzięki temu, firma ma szansę na lepsze warunki kredytowe. Bezspornie zaletami są także precyzyjna i obiektywna ocena wartości oraz promocja produktów i usług.
Minusem wejścia na giełdę są koszty. To właśnie one często sprawiają, że przedsiębiorcy nie decydują się na ten krok. Podejmując decyzję o rozpoczęciu tego typu działalności, należy mieć na uwadze opłaty administracyjne, fundusze na promocję oraz wynagrodzenia dla maklerów. Pewnego rodzaju przeciwnościami są też – konieczność upublicznienia informacji o kwestiach finansowych spółki oraz brak kontroli nad dalszymi losami biznesu.
Źródła:
https://direct.money.pl/poradnik_finansowy/co-to-jest-gielda-papierow-wartosciowych,poradnik-finansowy,haslo,306.html [dostęp: 13.12.2018 r.],
https://xelion.pl/gielda [dostęp: 13.12.2018 r.],
https://forsal.pl/amp/447839,korzysci-i-zagrozenia-zwiazane-z-wejsciem-spolki-na-gielde.html [dostęp: 13.12.2018 r.].
Zanim zdecydujesz o wprowadzeniu swojego biznesu na giełdę, dobrze się do tego przygotuj. Zgromadź odpowiednie środki finansowe, by spokojnie i bez problemu opłacić wszystkie formalności. Przeanalizuj sytuację Twojej firmy i zastanów się, czy wejście na giełdę będzie w Twoim przypadku dobrym rozwiązaniem. Właściwym krokiem może okazać się również konsultacja ze specjalistami, którzy mają fachową wiedzę i podpowiedzą Ci, co robić.

Bez tego ani rusz
Elastyczność i nowoczesność
Początkowo firma Action zajmowała się działaniami w branży IT. Wraz ze swoim rozwojem wkroczyła także w sektory RTV, AGD i GSM. Obecnie jest to duża grupa, która posiada marki własne: ActiveJet, Actis oraz Actina. Piotr, jako wytrawny znawca tej branży dobrze wie, że nie może się zatrzymać nawet na chwilę. Ciągłe udogodniania i nowe produkty zapewniają mu bowiem dobrą pozycję na rynku. Obecnie Action wkroczył w nowoczesność i świadczy swoje usługi w modelu B2B. Co to takiego?
https://www.action.pl/pl/firma/profil [dostęp: 13.12.2018 r.].
Warto wiedzieć
B2B
Czym jest model B2B?
B2B (business to business) zespół relacji pomiędzy dwiema bądź więcej firmami. Celem tej formy sprzedaży jest zdobywanie nowych klientów, a także zwiększenie sum, którymi obraca firma. Sprzedaż B2B odbywa się w sieci. Tam właśnie, przy wykorzystaniu platform internetowych, giełd, portali oraz aukcji dochodzi do nawiązania relacji biznesowych.
Rodzaje rynków B2B:
- rynek wertykalny – wymiana handlowa w ramach jednego sektora,
- rynek horyzontalny – wymiana handlowa w ramach wielu sektorów.
Formy sprzedaży:
- e-procurement – elektroniczna forma komponowania zaopatrzenia. Jej celem jest nawiązanie stałych kontaktów biznesowych pomiędzy dostawcami i klientami,
- aukcyjno-sprzedażowa – jednorazowe nawiązanie kontaktu biznesowego. Ma na celu łatwe zestawianie ze sobą wielu ofert oraz wybieranie tej, która jest najkorzystniejsza w danym momencie.
B2B opiera się na:
- komponowaniu ofert,
- wykonywaniu zamówień,
- potwierdzaniu odbioru zamówień,
- serwisowaniu,
- magazynowaniu,
- przygotowywaniu dokumentacji,
- działaniach reklamowych.
Źródła:
https://mistral.net.pl/co-to-jest-sprzedaz-b2b [dostęp: 13.12.2018 r.].
Zapewne teraz zastanawiasz się, po co zajmować się sprzedażą B2B. To bardzo proste! Model ten ma wiele zalet dla obu stron. Przede wszystkim pozwala na wyróżnienie kluczowych klientów i lepszą analizę działań biznesowych poprzez wskazywanie dokładnych wyników sprzedaży. Ponadto ułatwia dostosowywanie rodzajów narzędzi sprzedażowych adekwatnych do danej sytuacji oraz optymalizację całego procesu.
Źródło: https://mistral.net.pl/co-to-jest-sprzedaz-b2b [dostęp: 13.12.2018 r.].

A to ciekawe…
Dobrzy pracownicy – największy skarb
Dobrzy pracownicy są na wagę złota. Piotr, trzykrotny Mistrz Polski Juniorów w biegu na 1 500 m, ceni umiejętności osób uprawiających różne sporty. Początkowo kompletował więc swój zespół, rekrutując emerytowanych zawodników. Ich cechy – wytrwałe dążenie do celu i perfekcjonizm – z pewnością przysłużyły się firmie bohatera naszego tekstu.
Garść informacji o pracownikach firmy Action:
- ponad 500 zatrudnionych w piaseczyńskiej centrali, krakowskim oddziale oraz w terenie,
- średnia wieku pracowników to 31 lat,
- średni staż pracy w Action to 6 lat,
- 30% pracowników stanowią panie, a 70% panowie.
Źródło: https://www.action.plpl/firma/kariera [dostęp: 13.12.2018 r.].
Warto wiedzieć
Pracownicy na medal – jak ich znaleźć?
Pracownicy to podstawa działalności każdej firmy. Przedsiębiorcy często traktują proces rekrutacji po macoszemu. To duży błąd! Brak odpowiedniej kadry może Cię bowiem pogrążyć. Szukając potencjalnych pracowników, możesz skorzystać z usług profesjonalnej firmy. Jeżeli Twoje fundusze na to nie pozwalają, nie stoisz wcale na straconej pozycji. Zastosuj się do poniższych rad, a na pewno nie pożałujesz!
1. Pochwal się. Podziel się swoimi dokonaniami, by zachęcić odpowiednie osoby do złożenia CV. W ten sposób przyciągniesz do siebie pracowników, którzy chcą odnieść sukces.
2. Podziel się wiedzą. Zorganizuj szkolenia, na które zaprosisz osoby z branży. Dzięki temu poznasz specjalistów oraz zorientujesz się, kto byłby idealny do Twojej firmy. Zbierz kontakty i zaproś na rozmowy kwalifikacyjne tych najlepszych.
3. Znajomi znajomych. Szukając pracownika, popytaj w branży, kto jest dobry w swoim fachu. Być może dzięki temu natrafisz na prawdziwą perełkę!
4. Wybierz tych, z którymi łatwo nawiązać nić porozumienia. Jeżeli pracownicy się lubią, łatwiej będzie im pracować. Negatywne relacje w zespole mogą niekorzystnie wpłynąć na losy Twojej firmy!
Źródło:Businessinsider.com.pl, https://businessinsider.com.pl/firmy/zarzadzanie/jak-znalezc-dobrego-pracownika-8-porad-bartosza-mozyrko/b7qx1xy.amp [dostęp: 13.12.2018 r.].
Action to firma odpowiedzialna społecznie. Dlatego też 30 jej pracowników to osoby niepełnosprawne. Zarządzający przedsiębiorstwem przystosowują miejsca pracy do ich indywidualnych potrzeb. Co więcej, Action został uhonorowany nagrodą Pracodawca Godny Zaufania. W 2014 roku prezentowana firma znalazła się na w setce najlepszych pracodawców w naszym kraju.
Action.pl, https://www.action.pl/pl/firma/profil [dostęp: 13.12.2018 r.].

Zbuduj własną markę
Stawiaj na rozwój
W budowaniu własnej marki niezbędne są fundusze. Same marzenia i dobry pomysł to często zbyt mało, by osiągnąć sukces. Dlatego też warto znaleźć sposób finansowania swoich zamierzeń. Odkąd Polska stała się częścią Unii Europejskiej, nasi przedsiębiorcy zyskali możliwość dofinansowania ich biznesów. Z tej pomocy skorzystał Piotr. Action otrzymał pieniądze na rozwój z funduszy strukturalnych. Dzięki temu firma mogła rozwinąć skrzydła.
Nowe rynki
Obecność na wielu rynkach jest niezwykle korzystna. Dzięki temu przedsiębiorstwo nie jest uzależnione od sytuacji społecznej, politycznej i gospodarczej tylko w jednym kraju. To także sposób, by widmo nasyconego rynku nie było realnym zagrożeniem. Rozważ tę opcję. Action obecne jest w Polsce, USA oraz w wielu krajach Europy, Azji i Afryki.
Inwestycje
Szybki rozwój firmy nie jest możliwy bez inwestycji. Odpowiedzialny przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że bez usprawniania swoich produktów i usług nie przetrwa na rynku. Piotr stale coś w swoim biznesie zmienia. Inwestycje finansuje ze środków własnych, unijnych oraz dzięki obecności na giełdzie. Co takiego usprawnił właściciel Action? Przeznaczył 100 milionów złotych na automatyczny magazyn.

Słowniczek pojęć
Zapoznaj się i odnieś sukces w biznesie
Ład korporacyjny - Zbiór zasad zgodnych z Dobrymi Praktykami Spółek. Zawiera przesłanki etyczne oraz regulacje, które pozwalają chronić interesy wszystkich podmiotów zaangażowanych w funkcjonowanie spółki. Jest to sposób na zachowanie dobrych obyczajów oraz usprawnienie działania firmy. Wprowadzenie takich zasad wymagane jest przez Giełdę Papierów Wartościowych.
Komisja Nadzoru Finansowego - Nadzoruje sektor bankowy, ubezpieczeniowy, emerytalny i kapitałowy. Zadaniem komisji jest właściwe funkcjonowanie oraz rozwój rynku finansowego w Polsce. Edukuje w sprawach związanych z finansami. Ponadto wspomaga tworzenie prawa i pośredniczy w sporach na rynku finansowym.
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd - Instytucja kontrolująca działanie spółek obecnych na giełdzie oraz obrót papierami wartościowymi.
Do jej zadań należą:
- kontrola uczciwego obrotu papierami wartościowymi,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad konkurencji,
- kontrola domów maklerskich i innych podmiotów,
- ochrona inwestorów,
- zapewnienie bezproblemowego działania giełdy,
- współpraca z organami rządowymi,
- szerzenie wiedzy na temat funkcjonowania giełdy,
- tworzenie projektów ustaw.
Źródła:
https://inwestor.lotos.pl/45/lad-korporacyjny [dostęp: 13.12.2018 r.],
https://finanse.egospodarka.pl/10328,KPWiG-Komisja-Papierow-Wartosciowych-i-Gield,1,57,1.html [dostęp: 13.12.2018 r.],
https://www.gazetaprawna.pl/encyklopedia/prawo,hasla,334939,komisja-papierow-wartosciowych-i-gield-kpwig.html [dostęp: 13.12.2018 r.],

Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszty początkowe
1. Strona internetowa: 2 000–5 000 zł (średnio 3 500 zł)[1]
Chcesz dystrybuować sprzęt IT? To oczywiste, że w dzisiejszych czasach musisz mieć porządną stronę internetową, szczególnie w tej branży. Umieść na niej najważniejsze informacje o Twojej działalności. Zadbaj o to, by serwis był przejrzysty i intuicyjny. Ważne jest także to, by był wykonany z największą starannością. Dlatego też skorzystaj z usług profesjonalnego programisty.
Razem: 3 500 zł
[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych
Koszty reklamy
1. Targi branżowe: 5 000 zł
Piotr podpisał swój pierwszy poważny kontrakt po targach komputerowych w Warszawie. Stoisko jego firmy zachęciło przedstawicieli marki Samsung do przejrzenia oferty Action. Zaowocowało to współpracą, która trwa do dziś. Ty także nie omijaj w swoich działaniach promocyjnych takich spotkań. Każdego miesiąca miej przeznaczoną pewną kwotę, np. 5 000 zł na opłatę za możliwość prezentowania swoich usług i produktów oraz stworzenie stoiska. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że koszty te szybko Ci się zwrócą.
Razem: 5 000 zł
Koszty operacyjne
1. Zatrudnienie pracowników: 29 685 zł/miesiąc[1]
Małe firmy nie potrzebują zbyt dużej liczby pracowników. W miarę rozwoju możesz zatrudniać kolejne osoby, w tym specjalistów. Początkowo wystarczy pięcioosobowy zespół. Jeżeli każdemu z pracowników zaproponujesz średnią pensję na poziomie 3 500 zł, każda osoba będzie kosztowała Twoją firmę 5 937 zł. Razem daje to kwotę 29 685 zł.
2. Wynajem powierzchni magazynowej: 4 000 zł/miesiąc[2]
Piotr rozpoczął swoją działalność na warszawskiej giełdzie komputerowej. Również dzisiaj jego siedziba znajduje się w okolicach stolicy. Powierzchnie magazynowe w tej części Polski kosztują ok. 4 000 zł miesięcznie za 100 m2. Na samym początku działalności, nie potrzebujesz większego magazynu.
Razem: 33 685 zł
Pamiętaj!
Dobrym pomysłem jest szukania hal magazynowych w pobliżu obwodnic i tras szybkiego ruchu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci transportować produkty bez stania w korkach.
[1] – Wynagrodzenia.pl, https://wynagrodzenia.pl/kalkulator-wynagrodzen [dostęp: 13.12.2018 r.],
[2] – opracowanie własne, oparte na analizie cen w serwisie OLX.pl
Przychody
1. Sprzedaż sprzętów: 100 000 zł/miesiąc[1]
W 2012 roku firma Action osiągnęła przychód w wysokości miliona dolarów. Obecnie 1 dolar kosztuje ok. 3,8 zł. Zatem obrót przedsiębiorstwa w tym okresie wyniósł ok. 3 800 000 zł. Dzieląc tę kwotę przez 12, otrzymujemy 316 666,67 zł miesięcznie. Firmy, które dopiero budują swoją pozycję na rynku nie mogą liczyć na tak zawrotne kwoty. Początkowo przychody będą znacznie niższe. Jeżeli jednak będziesz dobrze zarządzać biznesem, masz szansę osiągnąć podobny sukces jak Action.
W naszym biznesplanie założyliśmy, że w pierwszym okresie działalności będziesz otrzymywać zlecenia o łącznej kwocie 100 000 zł/miesięcznie. Jeżeli odejmiemy od tego koszt uczestnictwa w targach, zatrudniania pracowników oraz wynajmu magazynu (łącznie 38 685 zł), otrzymasz 61 315 zł. Załóżmy, że zakup sprzętu do dystrybucji kosztować Cię będzie 50 000 zł miesięcznie. Twój dochód wyniesie 11 315 zł.
Pamiętaj, że nasz biznesplan zawiera szacunkowe kwoty. Ostateczny przychód podobnej firmy zależny jest od wielu czynników. Jakich? Takich jak ogólna sytuacja na rynku, w branży, kursy walut, liczba zatrudnionych, stosowane technologie czy doświadczenie. Wiele zależy też od osoby, która zarządza przedsiębiorstwem, czyli od Ciebie.
Razem: 11 315 zł
[1] – opracowanie oparte na danych Action

Co warto przemyśleć na starcie
Jeszcze kilka spraw…
Zastanów się, w którą stronę powinna zmierzać Twoja firma. Czy chcesz, żeby stała się dużą spółką, czy wolisz małe przedsiębiorstwo?
Znajdź pieniądze. Zastanów się, skąd pozyskasz fundusze na start firmy. Masz oszczędności? Skorzystasz z pożyczki? A może poszukasz odpowiedniego dofinansowania? Podejmij tę decyzję rozważnie.
Zrób porządny biznesplan. Dzięki niemu unikniesz wielu błędów nowicjusza. Działając według niego, sprawniej zrealizujesz swoje zamierzenia.
Postaw na jakość. Oferuj swoim klientom to, z czego sam chciałbyś korzystać.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482