Pomysł na biznes:

Ekologicznie i Ekonomicznie – nowoczesne sortowanie odpadów

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Wyposażenie wnętrz

artcile

Podejmij wyzwanie

Jest w Twoim życiu coś, czemu poświęcasz dużo czasu i co sprawia Ci przyjemność? Każdy z nas ma inne zainteresowania i hobby. Andrzej od lat zgłębia tajniki ekologii i recyklingu. Tak bardzo lubi tę tematykę, że postanowił uczynić z niej swoje źródło dochodu. Teraz praca nie jest dla niego przykrym obowiązkiem, lecz nieustanną przygodą. 

icon

Dla kogo?

  • Dla miłośników ekologii, ochrony środowiska,
  • Do osób zainteresowanych tematem recyclingu, utylizacją odpadów
  • Dla osób z wykształceniem branżowym 
icon

Zanim zaczniesz

  • Sprawdź, co dokładnie wiesz, na temat recyclingu, 
  • Zapoznaj się z obowiązującym obecnie prawem dotyczącym segregacji odpadów.
  • Zorientuj się, jakie zezwolenia, certyfikaty i koncesje są niezbędne w tej działalności i na terenie, na którym działasz.
  • Sprawdź miejscowy plan zagospodarowania miejskiego, gdzie wyszczególnione są zasady prowadzenia działalności na danym terenie – nie na każdej działce można składować, utylizować i przetwarzać śmieci
  • Wybierz swój profil recyclingowy - dobrze zaprojektuj oferowane przez Twoją firmę sortownie – papier, szkło, samochody, sprzęt AGD, komputery – inne?

Coś, co dla jednego jest zbędne, dla innego może okazać się żyłą złota. Tak właśnie jest z sortowaniem i ponownym wykorzystywaniem odpadów. Andrzej opatentował innowacyjną metodę, która ułatwia odzyskiwanie surowców – Eko AB. Wystarczy, że pójdziesz jego śladami i uwierzysz w swoje możliwości. Nie trać więc cennego czasu na strach przed podjęciem konkretnych działań. Jeżeli będziesz robić to, co kochasz oraz przygotujesz porządny biznesplan, z pewnością powiedzie Ci się w biznesie. 

artcile

Liczy się pomysł

Patent na śmieci: Eko AB – co to takiego?

To cała sieć małych domków z zielonymi dachami. Są to minisortownie, które mają zastąpić tradycyjne, niezbyt estetyczne i nieekologiczne kontenery. W każdej z nich pracownik przyjmuje posortowane na trzy kategorie odpady. Następnie rozdziela je dokładniej, na 24 worki. Opakowania są myte, a wielkogabarytowe śmieci rozkręcane na mniejsze części. 

Mały domek, duże możliwości

Minisortownie Eko AB składają się z trzech części. W chłodni składowane są odpady organiczne. Dzięki niskiej temperaturze nie wydobywa się z nich przykry zapach. W części socjalnej znajdują się prysznic, toaleta i szafki pracownicze. Trzecie pomieszczenie to miejsce sortowania śmieci. Tutaj znajdują się 24 worki, do których pracownik wkłada poszczególne rzeczy. W przeciwieństwie do zwykłych kontenerów, minisortownie mają monitoring. Są czynne dla okolicznych mieszkańców od poniedziałku do soboty. Głównym założeniem firmy Andrzeja jest współpraca wszystkich istniejących punktów. Duże ilości posegregowanych śmieci dużo łatwiej sprzedać. Obniża to cenę, którą mieszkańcy płacą za wywóz odpadów.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Dzięki pasji i wiedzy

     Ekologia jest bliska sercu Andrzeja już od wielu lat. Zanim jeszcze w Polsce pojawiły się plany segregacji odpadów, wiedział, że to dobry biznes. Jest zdania, że dbając o środowisko naturalne, można skutecznie zarabiać. Początkowo pracował jako nauczyciel biologii, krzewiąc swoje idee wśród młodzieży. W latach dziewięćdziesiątych porzucił jednak to zajęcie, by całkowicie skupić się na handlu posegregowanymi odpadami. Odbierał je od dużych producentów, np. zakładu szklarskiego albo fabryki wina. Jakość śmieci i ich czystość pozostawiały wiele do życzenia. Biznes nie był też opłacalny, bo brudne śmieci nie są tak cenne. Dlatego też Andrzej postanowił stworzyć system Eko AB, który działa jak dobrze naoliwiona maszyna.

Jak widzisz, droga Andrzeja do rentownego biznesu nie była prosta. Choć pojawiły się na niej przeszkody i zakręty, szybko je pokonał. Porządna dawka motywacji, pozytywne myślenie i otwarty umysł sprawiły, że nigdy się nie poddał. Umiejętność wyciągania właściwych wniosków ze swoich niepowodzeń uczyniła z niego silnego i pewnego swojego siebie biznesmena.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Dlaczego Eko AB jest lepsze niż tradycyjne kontenery?

Kiedy właściciel Eko AB odwiedzał inne kraje, podpatrywał rozwiązania dotyczące segregacji śmieci. Będąc w Niemczech i Szwecji, zaobserwował, że tamtejsze systemy opierają się przede wszystkim na samodyscyplinie. Doszedł do wniosku, że w Polsce takie rozwiązanie się nie sprawdzi. Wymyślił więc alternatywę dla tradycyjnych kontenerów na osiedlowych podwórkach. Niezbyt ładnie pachnące altanki zastąpił skromnymi, czystymi domkami. To w nich następuje dokładna segregacja odpadów, która wyręcza duże sortownie. Osoby przynoszące swoje śmieci do domków Eko AB nie muszą ich myć. Wstępnie rozdzielają je na te, które da się przetworzyć w biopaliwo (organiczne), do recyklingu i nieprzydatne. Te ostatnie trafiają na wysypiska. Jest to znacznie prostszy system niż ten, który panuje obecnie. Ta forma ogranicza także rozrzucanie śmieci przez poszukiwaczy metalu. Oznacza także mniej gryzoni i much, które – zwłaszcza gorącym latem – często bywają problemem. 

icon

Wiedza to potęga

Segregacja śmieci a prawo

Sposób segregacji odpadów regulowany jest przez prawo. Dużą rewolucją była ustawa, która weszła w życie w 2013 roku. Właśnie wtedy samorządy stały się odpowiedzialne za wywóz i podział śmieci. W wyniku przetargów wyłoniły odbiorców odpadów oraz narzuciły mieszkańcom zasady segregacji. Kolejna ustawa zaczęła obowiązywać w 2017 roku. Było to konieczne, ponieważ powstał chaos związany z różnorodnością wytycznych. Nowe prawo ujednolica sposób wyrzucania śmieci. Od tej pory do niebieskich pojemników trafiać ma papier. Do zielonych wrzucamy szkło bezbarwne i kolorowe. W żółtych jest miejsce na metale i tworzywa sztuczne, a w brązowych na odpady biodegradowalne.

Czasem segregacja śmieci bywa dosyć skomplikowana. Andrzej chce ułatwić ten proces. Może to w znacznym, stopniu  zachęcić Polaków do regularnego sortowania odpadów. W Eko AB podział jest bardzo prosty. Wbrew temu, do czego zdążyliśmy się przyzwyczaić, nazwy kategorii pochodzą od pomieszczeń domowych. Właściciel firmy uważa, że to uczyni recykling przyjaźniejszym i łatwiejszym w odbiorze.

 

  • Odpady kuchenne: organiczne. Można przerobić je na biopaliwo albo nawóz.
  • Odpady pokojowe: opakowania, papier, metal, stare zabawki, niepotrzebne przedmioty. Wszystko to, co można poddać recyklingowi.
  • Odpady łazienkowe: nienadające się do przetworzenia. Ta grupa odpadów zostaje wywieziona na wysypisko śmieci albo do spalarni.

 

Źródło: Blog Upcyklingowy  https://nanowosmieci.pl/nowa-ustawa-smieciowa

2018.05.15

artcile

Bez tego ani rusz

Udana realizacja

Eko AB to nie tylko marzenie miłośnika ekologii. Charakterystyczne domki stanęły już na jednym z płockich osiedli. Sprawdzają się znakomicie! Koszt jednej minisortowni to ok. 100 000 zł. Andrzej ich nie buduje ani nimi nie zarządza. Pobiera jednak tantiemy od wykorzystania jego opatentowanego pomysłu. 

Dobra idea jest fundamentem biznesu. Czasem, by osiągnąć sukces, wystarczą tylko odpowiedni pomysł oraz patent. Jeżeli także chodzi Ci pogłowie coś innowacyjnego, nie wahaj się ani chwili. Złóż dokumenty w odpowiednim urzędzie i odcinaj kupony od niebanalnej koncepcji!

icon

Warto wiedzieć

Opatentuj swój pomysł

Masz świetny pomysł? Nie musisz zajmować się jego realizacją. Możesz opatentować go i sprzedawać firmom, które działają w branży. To dobry pomysł na dochód pasywny. Jeżeli idea jest naprawdę innowacyjna, możesz wiele na tym zyskać. Jakie są zasady dotyczące patentu? 

  • Twój pomysł musi być innowacyjny i możliwy do zastosowania na skalę przemysłową. Nie może być on oczywisty i wynikać bezpośrednio z ogólnie dostępnej dla specjalistów wiedzy.
  • Prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku wydawane jest na 20 lat.
  • Właściciel patentu może udostępnić go innym osobom na zasadzie licencji.
  • W przypadku prawa ochronnego na wzór użytkowy (dotyczy budowy albo zestawienia przedmiotu o trwałej postaci) czas wyłącznego korzystania z pomysłu jest krótszy i wynosi 10 lat.
  • Należy uiszczać okresowe opłaty patentowe.

 

Zgłoszenia patentów, wynalazków itp. należy zgłaszać do Urzędu Patentowego, który zajmuje się:

- udzielaniem ochrony prawnej na przedmioty własności przemysłowej,

- gromadzeniem i udostępnianiem dokumentacji i literatury patentowej,

- współtworzeniem i popularyzacją zasad ochrony własności przemysłowej. 

Źródło: Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej https://uprp.gov.pl/o-urzedzie/Lead03,14,56,1,index,pl,text/

2018.05.10

artcile

A to ciekawe…

Edukacja młodzieży – podstawa świadomości ekologicznej

Aby całe społeczeństwo zdawało sobie sprawę z potrzeby segregowania śmieci, warto zacząć edukację od najmłodszych lat. Pomysłodawca Eko AB prawdopodobnie jako pierwszy w Polsce zorganizował zbiórkę szkła wśród młodzieży. Będąc nauczycielem szkoły podstawowej, zachęcał swoich uczniów do wzięcia udziału w tej proekologicznej akcji. Choć zapał dzieci był początkowo duży, z biegiem czasu osłabł. Andrzej musiał dopłacić do realizacji projektu (zobowiązał się przekazać surowiec hucie szkła), ale nie żałuje. Edukacja młodych ludzi jest podstawą świadomości społecznej. To dzieci będą w przyszłości zarządzać segregacją i utylizacją odpadów. Dlatego też warto zaszczepić w nich troskę o naszą planetę.


Biznes otwarty na zmiany

Swoją biznesową przygodę Andrzej zaczął od odbierania śmieci od dużych zakładów. Wiele z firm przekazywało mu odpady zupełnie za darmo, by tylko pozbyć się problemu. Sprzedaż takich surowców była jednak nieopłacalna. Śmieci były brudne, co obniżało ich wartość i utrudniało recykling. Właśnie wtedy pojawił się pomysł, by samodzielnie sortować i myć odpady. Gospodarstwa domowe, które także produkują bardzo dużo śmieci, zastąpiły duże firmy.

Ekologia i ekonomia

Wywóz śmieci na wysypisko jest pozornie łatwym i tanim rozwiązaniem. Wymaga znacznie mniej zachodu niż sortowanie i recykling. Jednak odpowiednio dzieląc i przetwarzając zużyte opakowania, zabawki, butelki czy nawet… obierki, możemy odzyskać wiele energii i zmniejszyć liczbę wysypisk. Dzięki Eko AB można poddać recyklingowi aż ok. 80% odpadów!

 

Minisortownie Eko AB są znacznie tańsze niż ich duże odpowiedniki. Koszt wybudowania i wyposażenia takiego miejsca to zaledwie 100 000 zł, ułamek ceny wielkiego zakładu wartego miliony. Te małe domki same na siebie zarabiają. Jak? Utrzymywane są ze sprzedaży surowców wtórnych. 

 

Nowe miejsca pracy

Sortownie Eko AB mają jeszcze jedną dużą przewagę nad tradycyjnymi altankami śmietnikowymi – tworzą miejsca pracy. To doskonałe rozwiązanie, gdy w gminie czy mieście panuje duże bezrobocie. Wbrew powszechnej opinii nie jest to brudna praca. Pracownicy minisortowni wykonują ją przy zachowaniu wszystkich standardów higieny. Po zakończeniu swojej zmiany mogą wziąć prysznic w znajdującej się w budynku łazience. Zakładając, że powstanie sieć stu takich punktów, a w każdym pracować będą trzy osoby (na zmiany), zatrudnienie otrzyma aż 300 osób. To bardzo liczna grupa. Pomysł ten jest więc nie tylko ekologiczny, lecz także prospołeczny. 

 

Praca i pasja 

Ekologia jest dla Andrzeja wielką pasją. Już od 25 lat zgłębia jej tajniki. Nieustannie udoskonala swoje pomysły, by jeszcze lepiej wykorzystywać pozornie niepotrzebne odpady. Dzięki jego pomysłowi – Eko AB – na wysypiska trafiać może zaledwie 20% śmieci. Aby realizować swoje hobby, pomysłodawca minisortowni zrezygnował ze stabilnej pracy nauczyciela biologii w szkole podstawowej. Zaryzykował, by połączyć prowadzenie własnego biznesu ze swoją największą pasją. 

 

Ty również pasjonujesz się recyklingiem? Uczyń z niego swój sposób na życie! Załóż firmę związaną z tą dziedziną. Przysłużysz się nie tylko środowisku, lecz także swoim finansom. Robiąc to, co lubisz, masz większe szanse na sukces. Połącz hobby z pracą,  by cieszyć się każdym dniem!

icon

Kiedy praca jest jednocześnie Twoją pasją, wiele zyskujesz:

 

  • jesteś efektywniejszy – lepiej radzisz sobie z zadaniami i rzadziej czujesz wypalenie zawodowe, 
  • stale się dokształcasz – lubisz to, co robisz, dlatego sięgasz po nowe numery branżowych czasopism i uczestniczysz w targach,
  • wkładasz wiele energii w rozwój firmy – działanie w tej dziedzinie to dla Ciebie przyjemność, a nie przykry, zawodowy obowiązek,
  • dobrze znasz się na tym, co robisz – trudniej wprowadzić Cię w błąd. Łatwiej wszystko kontrolujesz.
icon

Warto wiedzieć

Jak poprawnie sortować śmieci?

 To bardzo ważne, w jaki sposób i na jakie kategorie dzielone są odpady w gospodarstwie domowym. Według obecnych zaleceń każdy z nas powinien sortować swoje śmieci. Jak to robić, by przysłużyć się planecie? 

 

  • Papier: opakowania, karton, tektura, ulotki, gazety, książki, papier do pakowania, torby i worki z papieru.
  • Szkło białe i kolorowe: butelki i słoiki, opakowania po kosmetykach. 
  • Metale i tworzywa sztuczne: butelki (odkręcone, zgniecione), nakrętki, opakowania, reklamówki, worki, puszki, kapsle, zakrętki do słoików, folia aluminiowa, metale kolorowe, zabawki.
  • Odpady ulegające biodegradacji: odpadki, obierki, gałęzie, trawa, liście, kwiaty, resztki jedzenia.

 

Źródło: Ministerstwo Ochrony Środowiska  https://www.mos.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/news/abc-segregacji-odpadow/

artcile

Zbuduj własną markę

Bądź profesjonalistą

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się – Na rynku dostępnych jest wiele kursów związanych z ochroną środowiska, gospodarowaniem odpadami, prawem dotyczącym recyklingu i wiele innych, gdzie można doskonalić swoją wiedzę z branży.

    Warto rozważyć swoje zaangażowanie w stowarzyszeniach i związkach branżowych
    - Polski Klub Ekologiczny - celem jego działań jest realizacja idei ekorozwoju, systematyczna poprawa stanu środowiska przyrodniczego oraz kształtowania poprzez powszechną edukację ekologiczną świadomości, że jakość życia zależy od zachowania równowagi między rozwojem cywilizacji technicznej a wartościami humanistycznymi.

    - Stowarzyszenie Polski Recykling - promuje recykling odpadów w Polsce oraz wspiera rozwój krajowej branży recyklingu. Stowarzyszenie zrzesza przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem odpadów, reprezentując interes branży przed organami państwowymi, instytucjami oraz organizacjami polskimi i zagranicznymi.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy, poznasz nowoczesne narzędzia pomocne w handlu internetowym oraz ludzi, którzy często dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.

    Przykłady targów branżowych:

    - Targi recyklingu metali nieżelaznych i surowców wtórnych – wydarzenie odbywające się w Kielcach. Doskonałe dla osób, które zajmują się skupowaniem, sprzedawaniem i przetwarzaniem odpadów.

    - Targi Gospodarki Odpadami, Recyklingu oraz Technik Komunalnych EkoWaste – spotkanie wystawców w hali Expo Silesia. Promowane są tu najnowsze rozwiązania dotyczące przetwórstwa śmieci.

    - Specjalistyczne Targi Maszyn i Urządzeń do Recyklingu – podczas tego spotkania prezentowane są urządzenia mające wspomóc i udoskonalić przetwarzanie surowców wtórnych.

    - Pol-Eco System – wydarzenie organizowane, by przedstawiać najnowocześniejsze metody ochrony środowiska.

     

    Publikacje na temat recyklingu:

     

    Odzysk i recykling materiałów polimerowych – publikacja wydawnictwa PWN, autorstwa Jacka Kijeńskiego, Andrzeja K. Błędzkiego i Reginy Jeziórskiej.

    Na polskim rynku dostępne są czasopisma branżowe, np.: Ekonatura, Aura, 

artcile

Słowniczek pojęć

Z jakimi terminami warto się zapoznać?

  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska - urząd, który troszczy się o środowisko naturalne naszego kraju.

    Jego zadaniem jest także dbanie o gospodarkę leśną oraz zrównoważone i efektywne wykorzystywanie surowców naturalnych. Jest to nowoczesna instytucja, która zajmuje się także edukacją ekologiczną, zmianami klimatycznymi, łowiectwem. geologią i potrzebami przyszłych pokoleń. Ministerstwo obejmuje patronatem honorowym wiele działań na rzecz środowiska naturalnego. To właśnie ten organ odpowiada za gospodarowanie odpadami oraz regulacje prawne z tym związane. 

  • Sortownia odpadów - miejsce, gdzie śmieci są starannie przeglądane i dzielone na konkretne rodzaje.

    Dzięki temu można odzyskać znaczną część odpadów i przetworzyć je ponownie. W Polsce dopiero od niedawna obowiązuje prawo, które reguluje tę kwestię. Dlaczego sortownie odpadów są tak potrzebne?

     

    • Pozwalają zmniejszyć liczbę wysypisk.
    • Umożliwiają recykling metali, szkła, papieru i plastiku.
    • Stanowią doskonałe źródło biopaliwa.
    • Zmniejszają zużycie wody niezbędnej przy produkcji wielu tworzyw.
  • Ekologia - nauka zajmująca się badaniem wpływu organizmów na środowisko oraz środowiska na organizmy.

    Przygląda się także oddziaływaniem organizmów na inne organizmy. W ostatnim czasie bardzo aktualne stały się problemy związane z wpływem człowieka na naturę. Rośnie świadomość ekologiczna – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. 

  • Zero waste - przeciętny Polak produkuje 280 kg śmieci rocznie.

    Dzięki akcjom informacyjnym wiele osób zaczyna uświadamiać sobie skalę problemu. Aby nie niszczyć naszej planety, część z nich próbuje zminimalizować ilość odpadów. W tym celu stosują zasady zero waste. Korzystają z wielorazowych, szklanych butelek. Nie używają plastikowych toreb. Nie marnują jedzenia.  

  • Recykling - ponowne przetwarzanie surowców.

    Szkło oraz aluminium są surowcami,  które można przetwarzać niezliczoną liczbę razy. Z plastikowych butelek produkuje się specjalistyczną odzież oraz... polarowe bluzy. Zadaniem recyklingu jest minimalizowanie odpadów gromadzonych na wysypiskach śmieci poprzez maksymalne wykorzystanie tego, co już zostało wyprodukowane.

     

    Źródła: 

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska 

    Blog Odpady https://odpadyblog.pl/zero-waste-polska/

    Nasze śmieci https://naszesmieci.mos.gov.pl/sens-recyklingu

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa, domena i hosting: 2 050–10 500 zł[1] 

 

Internet to dobre miejsce, by wypromować swój biznes. Niezbędna do tego jest odpowiednia strona internetowa. Witryna powinna być przede wszystkim przejrzysta i estetyczna. Dzięki temu zachęci gości do przejrzenia zawartych w serwisie informacji. Koszt postawienia strony może być bardzo różny. Zależny jest od tego, czy korzystasz z usług programisty (2 000–10 000 zł), czy gotowych szablonów (300–1 000 zł). Pamiętaj, by wykupić także domenę oraz hosting. Początkowe koszty zwykle są bardzo niskie (domena: 0 zł przez pierwszy rok, hosting 50–500 zł rocznie). 

 

2. Meble biurowe i sprzęt: 3 250–7 000 zł[2]

 

Planujesz urządzić swoje biuro, ale nie masz pojęcia, ile może Cię to kosztować? Najważniejszymi wydatkami w miejscu pracy są sprzęty, takie jak: laptop, drukarka i skaner. Komputery znajdziesz w wielu przedziałach cenowych. W zupełności wystarczy Ci laptop ze średniej półki. Jego koszt to 2 000–4 000 zł. Drukarka i skaner przydadzą Ci się przy tworzeniu umów. Urządzenie wielofunkcyjne kosztuje od 200 do 1 000 zł.

 

Niezbędne są również meble. Podstawą są biurko (150–500 zł), krzesło (200–600 zł) i szafka na dokumenty (200–400 zł). Podstawowe akcesoria biurowe: ryzy papieru, długopisy, teczki i segregatory to koszt ok. 500 zł.

 

3. Modelowa sortownia śmieci: 100 000 zł[3]

 

Opierając się na deklaracjach pomysłodawcy Eko AB, jedna modelowa minisortownia kosztuje 100 000 zł. Jeżeli planujesz prowadzić podobny biznes, stwórz prototyp. Możesz oczywiście posługiwać jedynie opisami i rysunkami, jednak w ten sposób łatwiej będzie Ci sprzedać swój pomysł.

 

4. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 39 050–131 300 zł[4]

 

Zatroszcz się o to, by Twój start w biznesie pozbawiony był finansowych trosk. Zabezpiecz pierwsze pół roku działalności. Dzięki oszczędnościom będziesz mógł skupić się na rozwijaniu swojej firmy. Problem niezapłaconych rachunków za biuro i reklamę nie będzie Ciebie w ogóle dotyczyć.


Razem: 144 350–248 800 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych, hostingiem i sprzedażą domen

[2] – opracowanie własne, oparte na analizie cen w sklepie Google

[3] – opracowanie na podstawie danych Eko AB

[4] – suma miesięcznych wydatków na reklamę, hosting, domenę, biuro oraz prowadzenie księgowości

icon

Reklama:

1. Media społecznościowe: 0–1 000 zł profil/miesiąc[1]

 

Skuteczny i tani sposób, dzięki któremu możesz wypromować swój biznes. Aby zacząć, wystarczy założyć konta w social mediach (Facebook, Instagram, Google+, Twitter). Aktywne prowadzenie profilu, zachęcanie do udostępniania i lajkowania, jest dobrą metodą, by zaistnieć w świadomości klientów. Tą formą reklamy możesz zajmować się samodzielnie albo zlecić to profesjonalnej firmie.

 

2. Pozycjonowanie: 400–1 500 zł fraza/miesiąc[2]

 

Celem pozycjonowania jest zajęcie przez Twoją witrynę jednego z pierwszych dziesięciu miejsc w wyszukiwarce Google. Gdy użytkownik wpisze konkretne słowo kluczowe, wyświetlą mu się najpopularniejsze strony internetowe z tej dziedziny. Jeżeli będzie wśród nich Twój serwis, dotrzesz do szerokiej grupy osób zainteresowanych Twoją branżą.

 

3. Google AdWords: 500–900 zł/miesiąc[3]

 

Google AdWords to forma spersonalizowanej reklamy. Polega ona na publikowaniu krótkich w formie reklam na górze listy wyszukiwania oraz na stronach partnerskich. Zawiera link, który przenosi zainteresowaną Twoimi usługami osobę bezpośrednio na stronę internetową. 

 

4. Plakaty i ulotki: 1 000–5 000 zł[4]

 

Tematem odpadów interesuje nie tylko młodsze pokolenie, które często korzysta z internetu. Tą kwestią żywo zainteresowani są także ludzie starsi i mniej zapoznani z nowoczesnymi technologiami. Przygotuj więc plakaty (ok. 1 000 sztuk). Umieść je w miejscach, takich jak klatki schodowe albo miejsca spotkań lokalnej społeczności. Możesz także wydrukować ulotki (ok. 10 000 sztuk) informujące o Twojej działalności.


Razem: 1 900–8 400 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem kont w social mediach

[2] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych

[3] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się kampaniami Google AdWords

[4] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się projektowaniem i drukowaniem ulotek oraz plakatów

icon

Koszty operacyjne:

1. Wynajem biura: 1 200–2 000 zł[1]

 

Poważny przedsiębiorca powinien dysponować odpowiednim biurem. To w nim często prowadzi się rozmowy biznesowe oraz obmyśla plany rozwoju. W Nowej Soli, gdzie siedzibę ma firma Andrzeja, wynajem takiej powierzchni (26 m2) to koszt 1 200 zł miesięcznie. W Warszawie trzeba mieć na ten cel wyższy budżet 1 500–2 000 zł. Cena jest uzależniona od dokładnej lokalizacji biura. 

 

2. Księgowość:  150–500 zł[3]

 

Nie zaprzątaj sobie głowy rozliczeniami. Najlepiej, by zajęła się tym profesjonalna i zaufana księgowa. Przy wyborze biura rachunkowego sugeruj się przede wszystkim opiniami klientów. Powierz dokumentację swojej firmy odpowiedzialnej i skrupulatnej osobie. 


Razem: 1 350–2 500 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen w portalu OLX

[2] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się księgowością w Nowej Soli oraz w Warszawie

icon

Przychód:

1. Udzielenie licencji: 40 000 zł

 

Biznes Andrzeja opiera się na sprzedawaniu pomysłu na zasadzie licencji. Pobiera on za to prowizję od sprzedaży posegregowanych surowców wtórnych. Im więcej jest minisortowni, tym większy jest przychód takiej firmy. Załóżmy, że każdy z punktów przyniesie Ci 2 000 zł miesięcznie. Przy dwudziestu domkach zarobisz 40 000 zł. Po odjęciu kosztów działalności otrzymasz dochód w wysokości 29 058,33–36 745,83 zł. 


Razem: 29 058,33–36 745,83 zł

Wszystkie wyliczenia zawarte w powyższym biznesplanie są szacunkowe. Mogą się różnić od rzeczywistych kwot.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Zadbaj o właściwą reklamę swojej działalności daj się poznać potencjalnym użytkownikom Twojego wynalazku. Im więcej osób przekonanych o zaletach oferowanych przez Ciebie rozwiązań, tym większa szansa na powodzenie biznesu.

  2. Opatentuj swój pomysł nie zapomnij zabezpieczyć swoich praw do wynalazku albo idei. Zadbaj o to, by wpływy z prowizji zasilały Twoje konto.

  3. Stwórz prototyp łatwiej i czytelniej zaprezentujesz swój pomysł. Dasz szansę poznać zainteresowanym osobom działanie wynalazku od strony praktycznej.

  4. Bądź elastyczny biznes wymaga odwagi do zmian. Jeżeli obrana przez Ciebie droga nie przynosi zysków, rozważ zmianę strategii rozwoju firmy.

  5. Bądź na bieżąco recykling rozwija się bardzo dynamicznie. W dziedzinie sortowania odpadów pojawiają się nowoczesne maszyny i innowacyjne rozwiązania. Trzymaj rękę na pulsie i wiedz, co w trawie piszczy.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT