Pomysł na biznes:

Gorący biznes - Historia powstania światowego lidera w produkcji urządzeń grzewczych

Branża:
  • Handel
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Sprzedaż
  • Wyposażenie wnętrz
  • Budownictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Gorący temat..

Jeśli masz wizję i konsekwentnie rozwijasz swój biznes, masz szansę, żeby małe przedsiębiorstwo stało się firmą znaną na całym świecie. Wszystko zależy od wytrwałości w dążeniu do celu. Przykładem tego jest Viessmann – światowy lider branży grzewczej, który od wielu lat wyznacza jej kierunek. 

icon

Dla kogo?

  • Dla wszystkich zainteresowanych tematyką odnawialnych źródeł energii, budownictwem, architekturą, 
  • Dla ludzi ceniących połączenie tradycyjnego modelu biznesu z innowacyjnością
  • Dla tych, którzy planują wykorzystać biznes do tego, by zrobić “coś więcej”, jak np. promowanie działalności proekologicznej, czy założenie szkoły
  • Dla znawców systemów grzewczych instalowanych w domach i przedsiębiorstwach
  • Dla absolwentów kierunków politechnicznych: budownictwa i inżynierii
icon

Zanim zaczniesz

  • Dowiedz się jak najwięcej o nowoczesnych systemach grzewczych
  • Zastanów się co i jak chcesz sprzedawać
  • Pomyśl jak chcesz się rozwijać i jakie innowacje możesz zaproponować swoim klientom
  • Poznaj obecnie panujące trendy na rynku grzewczym
  • Zobacz, co proponuje konkurencja
  • Dokształcaj się z wiedzy o OZE
  • Sprawdź, ile możesz zyskać na biznesie, który wdraża takie rozwiązania 
artcile

Liczy się pomysł

Ciepło, cieplej… czyli początek biznesu

Na pewno kojarzysz nazwę i logo Viessmann. Z punktu widzenia biznesowego jest to prywatne, niemieckie przedsiębiorstwo specjalizujące się w branży systemów grzewczych. Viessmann jako pierwszy w świecie zastosował stal nierdzewną do produkcji kotłów. Dzisiaj znajduje się w ponad 34 krajach i zatrudnia prawie 9600 pracowników. Magazyn „Forbes” ocenia, że właściciel Viessmanna jest jednym z najbogatszych ludzi na świecie.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z inspiracji i umiejętności słuchania potrzeb potencjalnych klientów

Początki firmy Viessmann sięgają 1917 roku. Jej założyciel, JohannViessmann – do I wojnyświatowej pracował jako ślusarz, później założył własny zakład. Początkowo koncentrował się na naprawie maszyn i urządzeń rolniczych. Zainspirowany sugestią miejscowych ogrodników w 1928 roku zaczął budować kotły. W ówczesnych czasach znaczna ich część była wykonywana z żeliwa. Widząc potencjał dla ulepszenia panującej technologii, Viessmann rozwinął nową generację kotłów. Mocne stalowe rury zostały zespawane, zapewniając konstrukcji wyższą trwałość i odporność na ciśnienie.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Jak stać się światowym potentatem?

Viessmann jest globalnym liderem w dziedzinie technik grzewczych i ich innowacji. Urządzenia produkowane przez przedsiębiorstwo już kilka lat temu spełniały normy unijne przyjęte na rok 2020. Dzięki takiemu podejściu Viessmann wyznacza kierunek całej branży i przełamuje stereotypowe myślenie o kotłach i piecach grzewczych jako o takich, które zatruwają środowisko. 

W swoim portfolio firma posiada ponad 1000 opatentowanych rozwiązań – często określanych przez konkurencję jako „kamienie milowe” w rozwoju techniki grzewczej. Wszystko, co do tej pory zrobił Viessmann, sprawiło, że branża zwróciła się ku odnawialnym źródłom energii i coraz częściej proponuje te rozwiązania swoim klientom. Tym samym, niemieckie przedsiębiorstwo przyczyniło się do zainteresowania środowiskiem naturalnym i promowania energooszczędnych rozwiązań, które mają wpływ na całą naszą planetę. 

icon

Wiedza to potęga

Kolektory słoneczne – jak to działa?

Słońce ogrzewa umieszczony w kolektorze absorber, który pochłania promieniowanie słoneczne i zamienia je w ciepło. Skuteczność pochłaniania zależy od rodzaju absorbera. Zwykły, czarny absorber odbija dużą część promieniowana. 

Dużo skuteczniejszy jest tzw. absorber selektywny, który pochłania 95% padającego na niego promieniowania.

Krok po kroku, czyli co dalej

  1. Od absorbera ogrzewa się czynnik grzewczy (może to być woda lub płyn niezamarzający), który przepływa przez kolektor.
  2. Ogrzany płyn przepływa do zasobnika.
  3. Tam oddaje ciepło ogrzewanej wodzie użytkowej i ochłodzony wpływa z powrotem do kolektora.
artcile

Bez tego ani rusz

Nowoczesne spojrzenie kluczem do sukcesu

Firma istnieje na rynku od ponad 100 lat. Od początku jej właściciele robili to, na czym znali się najlepiej. Już założyciel firmy, Johann, pokazał swoje innowacyjne spojrzenie, budując wbrew ówczesnym rozwiązaniom, unowocześnione kotły grzewcze. Urządzenia te bardzo szybko zyskały zainteresowanie wśród klientów i zaczęły licznie pojawiać się w domach i gospodarstwach rolnych.  

To, co działo się wiele lat temu, było pierwszym zwiastunem sukcesu i wprowadzenia na rynek nowych, innowacyjnych pomysłów. Viessmann utrzymał ten trend przez lata – firma zbudowała swoją potęgę nie tylko dzięki rzetelności, ale  też umiejętności dostosowania się do realiów i standardów panujących w konkretnym czasie. Dziś te standardy to popularyzacja OZE (odnawialne źródła energii) i ekologicznych rozwiązań. 

icon

Warto wiedzieć

Działaj ekologicznie
Poznaj EMAS.

Co to jest EMAS? Najwyższe standardy ochrony środowiska.

System ekozarządzania i audytu (EMAS) jest użytecznym narzędziem tworzenia w organizacjach kultury zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego zarządzania dostępnymi zasobami i energią.

 

Aby firma uzyskała rejestrację w krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) powinna:

  1. przeprowadzić przegląd środowiskowy,
  2. stworzyć efektywny system zarządzania środowiskowego (SZŚ),
  3. przeprowadzić wewnętrzny audyt środowiskowy,
  4. sporządzić i opracować deklarację środowiskową,
  5. poddać się weryfikacji przez niezależnego akredytowanego weryfikatora EMAS, którzy uzyskali akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA).

Biznes z natury

W swojej ofercie firma posiada urządzenia, które czerpią energię z tego, co ma do zaoferowania natura. Słońce, woda, ziemia (grunt), powietrze czy spaliny to znakomite źródła energii. Viessmann na rynku związanym z branżą grzewczą może się poszczycić pozycją wiodącego producenta urządzeń korzystających z odnawialnych źródeł energii. Inwestycje w nowe technologie przynoszą firmie korzyści w postaci zysków, ale to przecież nie wszystko. Równie ważne jest też to, że poprzez inwestycję w ekologiczne rozwiązania Viessmann oszczędza energię, niweluje koszty związane z ogrzewaniem i przede wszystkim dba o środowisko naturalne. 

icon

To musisz wiedzieć – OZE

Odnawialne źródła energii OZE – źródła energii, których wykorzystywanie nie wiąże się z długotrwałym ich deficytem, a ich zasób odnawia się w krótkim czasie. Takimi źródłami są między innymi: wiatr, promieniowanie słoneczne, opady, pływy i fale morskie czy geotermia. 

Przeciwieństwem OZE są nieodnawialne źródła energii, czyli źródła, których zasoby odtwarzają się bardzo powoli bądź wcale: ropa naftowa, węgiel, gaz ziemny i uran.

artcile

A to ciekawe…

Liczy się strategia

Związek firmy z ekologią nie jest dziełem przypadku, a wynikiem dobrze przemyślanej strategii. Viessmann, jako pierwsze europejskie przedsiębiorstwo techniki grzewczej, uzyskał certyfikat EMAS (jednolitego w UE systemu badania zarządzania i ochrony środowiska w przedsiębiorstwach). 

Poważne podejście do ekologii widać przede wszystkim po działaniach firmy, także tych wykraczających poza działalność związaną z biznesem opartym na innowacjach grzewczych –firma powołała do życia fundację pod nazwą „Fundacja Viessmann – Ze wszystkich sił" , której celem jest wsparcie ekologii, zdrowego trybu życia i sportu, z którym marka jest związana.

icon

Coś więcej niż biznes

Firma Vissmann założyła w 2003 roku Policealne Studium Nowoczesnych Technik Grzewczych Akademii Viessmann, będące szkołą o ścisłym nastawieniu na kształcenie w zakresie zastosowania systemów grzewczych.

Biznes, ekologia i sport

Oferta produktów Viessmann związana jest  z sezonem grzewczym, czyli z zimą i śniegiem. Ma to bezpośredni wpływ na sposób promocji firmy i jej działalność pozaprodukcyjną. Jak Viessmann promuje swoją działalność? 

Firma postawiła na silną popularyzację i propagowanie wizerunku firmy w sezonie zimowym. Tak powstał pomysł, by swoje produkty i branżę połączyć ze sportami zimowymi.  Od lat Viessmann angażuje się w sponsorowanie sportowców i dużych imprez, dzięki którym może dotrzeć do dużego grona potencjalnych odbiorców. Firma stawia przede wszystkim na takie dyscypliny, jak: biathlon, narciarstwo zjazdowe, slalom i skoki. 

Potwierdzeniem słusznej polityki firmy i jednocześnie nagrodą za ciężką pracę jest zadowolenie klientów i uznanie w branży, które uwidacznia się w postaci licznych nagród. Viessmann jest laureatem Godła Promocyjnego Teraz Polska, który przyznano Policealnej Szkole Nowoczesnych Technik Grzewczych Akademii Viessmann. Zarówno usługi, jak i produkty z portfolio marki otrzymały wiele innych nagród, np.: Design Puls, za wyjątkowe wzornictwo regulatora Vitotronic, Laur Konsumenta Builder - Firma na medal czy Złoty Instalator

Mnogość tych nagród sprawia, że firma stawia sobie poprzeczkę jeszcze wyżej i jeszcze dalej patrzy w przyszłość, szukając w niej innowacyjności i kolejnych możliwości rozwoju. 

artcile

Zbuduj własną markę

Buduj swoją markę!

  1. Rozszerz swoje kwalifikacje decydując się na prowadzenie biznesu na pewno posiadasz wiedzę z branży, w której chcesz działać. Pamiętaj, że musisz znać się na urządzeniach i systemach związanych z energetyką odnawialną. Co może Ci pomóc? Zapoznaj się z programem Akademii Viessmann - ta firma to lider na rynku, nauczysz się więc od najlepszych.

    Możesz też zostać członkiem branżowego stowarzyszenia lub organizacji. W Polsce działają m.in.:

    - Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych - skupia czołowe firmy producenckie, które działają aktywnie na polskim rynku instalacyjno - grzewczym w zakresie nowoczesnych i ekologicznych technologii wytwarzania ciepła i ciepłej wody użytkowej,

    - Platforma Producentów Urządzeń Grzewczych na Paliwa Stałe - ma ambicję stwarzać i wzmacniać branżową konkurencyjność, wspierać jednostki badawczo-rozwojowe oraz ośrodki naukowe w zakresie branżowych innowacji dotyczących spalania paliw stałych, aktywnie i w zgodzie z najlepszymi intencjami współpracować z podmiotami stanowiącymi prawo, organizacjami samorządowymi i ekologicznymi. Zamiarem Platformy jest także szerzenie aktualnej i rzetelnej wiedzy wśród społeczeństwa w zakresie uwarunkowań technicznych i metod spalania paliw stałych.

    - Polska Izba Ekologii - reprezentuje zrzeszonych w niej podmioty w działalności na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Naszymi członkami są dzisiaj zarówno duże przedsiębiorstwa z górnictwa i energetyki zawodowej, jak i jednoosobowe firmy, instytuty naukowo-badawcze, uczelnie.

  2. Uczestnicz w szkoleniach i konferencjach związanych z branżą systemów grzewczych i zdobywaj nowe uprawnienia, np. Dobór, montaż i uruchomienie urządzeń wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, Kolektory słoneczne – dobór, montaż i uruchomienie. Możesz też zdobyć Certyfikat Instalatora OZE. Jeśli Twoja wiedza się poszerzy, zwiększy się również obszar działalności Twojego biznesu. Przykłady konferencji: Konferencja Rynku Urządzeń Grzewczych, Forum termomodernizacja, Konferencja Efektywności Energetycznej infoEnergia Beskidy, i wiele innych.

  3. Odwiedzaj konkurencję ciesz się, jeśli tak jak w przypadku firmy Viessmann, Twoje działania są na rynku nowe i stanowią inspirację dla innych. Nie zapominaj jednak, że nie tylko Twoja firma się rozwija – śledź poczynania konkurencji i pamiętaj, że zawsze znajdzie się ktoś, od kogo możesz nauczyć się czegoś nowego. W Polsce popularne firmy związane z systemami grzewczymi to m.in INSANIT, Buderus, MAG INSTAL, Junkers, De Dietrich czy PPHU Nowak.

  4. Czytaj zapoznaj się z tym, co piszą o Twojej branży – szukaj w Internecie informacji o innowacjach i nowych rozwiązaniach technicznych. Na bieżąco wyszukuj wiadomości o OZE. Musisz przecież wiedzieć, jak ewoluuje branża – to sprawi, że Twój biznes nie będzie stać w miejscu. Korzystaj np. ze stron: eko.org.pl czy sendero.pl, instalator.pl

artcile

Słowniczek pojęć

W tej branży może Ci przydać kilka terminów.

  • Bilans energetyczny - porównanie energii doprowadzanej z energią wykorzystywaną.


  • Ciepło skraplania - dodatkowe ciepło pochodzące ze spalin. Na skutek ochładzania spalin dochodzi do kondensacji, a dodatkowa energia zostaje uwolniona. 


  • Efekt cieplarniany - wzrost temperatury globalnej na skutek zmian klimatycznych. Główną przyczyną tego zjawiska jest dwutlenek węgla. 


  • Kotły kondensacyjne - reguluje wytwarzaną ilość ciepła przy pomocy temperatury zewnętrznej w zależności od zapotrzebowania na ciepło, wykorzystuje również ciepło zawarte w spalinach, które w innych systemach tracone jest przez komin.


  • Nośniki energii - olej opałowy, biologiczny, gaz ziemny, gaz płynny i biogaz stosowane są jako paliwa. Zawarta w nich energia jest uwalniana w procesie spalania. 


  • Odbiornik ciepła - urządzenie techniczne przekazujące ciepło spalania wodzie grzewczej. Obniża do minimum straty ciepła, dzięki znakomitym właściwościom termicznym. 


  • Palnik - najważniejszy element systemu grzewczego. Spala paliwo z powietrzem i wytwarza ciepło. Jako paliwo stosowany jest najczęściej olej opałowy oraz gaz. 


  • Pompy obiegowe - elektryczne pompy wodne, które zaopatrują grzejniki i ogrzewanie podłogowe w wodę grzewczą. 


  • Straty energii - czyli energia, która zostaje utracona. Aby określić straty, bierze się pod uwagę różnicę miedzy energią doprowadzaną i wykorzystaną.

  • Substancje szkodliwe - spaliny stanowiące obciążenie dla środowiska.

  • Temperatura powrotu - temperatura wody grzewczej, powracająca z grzejników lub ogrzewania podłogowego.

  • Temperatura zasilania - temperatura wody grzewczej dopływającej do grzejników. Dla grzejników temperatura zasilania wynosi zazwyczaj 70 st. Celsjusza

  • Wymiennik ciepła - urządzenie techniczne przekazujące ciepło spalania wodzie grzewczej. Wymiennik ciepła jest głównym elementem kotła grzewczego i decyduje o jego efektywności.

  • Zasobnik ciepła - urządzenie techniczne magazynujące ciepło.

artcile

Czy to się opłaca?

ILE TO KOSZTUJE?

MINI-BIZNESPLAN TAKIEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0 – 5 000 zł (1)

Bez obecności w sieci Twoja firma nie ma szans na rozwój i zdobycie większej ilości klientów. Dlatego koniecznie – jeszcze przed rozpoczęciem działalności – musisz zbudować własną stronę internetową. Jeśli wiesz, jak to zrobić, nie wydasz na to ani grosza, jeśli nie – konieczne będzie wynajęcie specjalistów. 

2. Domena i serwer: 500 zł / rok (2)

Aby strona WWW działała, musisz mieć swoją domenę i serwer. Tak, jak w powyższych wyliczeniach, tak i tutaj ceny są bardzo różne. Podana kwota dotyczy podstawowego serwera. Gdy Twój sklep zacznie generować duży ruch, przyda się serwer dedykowany (jego koszt to nawet kilka tysięcy złotych rocznie).

3. Wyposażenie biura i magazynu: 8 000 zł  (3)

  • Komputer, najpraktyczniej wybrać laptop  – ok. 2500 zł
  • Drukarka ze skanerem do faktur i innych dokumentów – ok. 1000 zł
  • Kasa fiskalna, podstawowy model – ok. 1200 zł łącznie z fiskalizacją
  • Biurko, fotel i oświetlenie  – ok. 800 zł
  • Meble biurowe (m.in. szafa na dokumenty) – ok. 1500 zł
  • Przybory biurowe i inne – ok. 1000 zł

4. Pierwsza produkcja: 40 000 zł (4)

Ta kwota powinna wystarczyć, jeśli założymy, że będziesz pracować z kontrahentami, którzy dostarczą Ci gotowe elementy. Ty zajmiesz się jedynie stworzeniem z nich całości. Pamiętaj, że im więcej zamówisz u dostawcy, tym masz większe szanse  na zdobycie cennych zniżek. 

5. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 123 900 zł

Twoja działalność przez pierwsze miesiące nie będzie z pewnością przynosić wielkich zysków. Dlatego musisz być na to odpowiednio przygotowany. Podana kwota wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów przez pierwsze trzy miesiące. 


Razem: 177 400 zł

(1) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów WWW

(2) – na podstawie analizy oferty 3 wiodących firm hostingowych na polskim rynku

(3) – źródło: opracowanie własne na podstawie cen z serwisu Allegro.pl

(4)  kwota szacunkowa, bazująca na cenach firmy Vissmann i przyjętej marżowości produktów na poziomie 100%, pozwalająca na zakup po kilka sztuk z danego asortymentu.

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem magazynu: 1 000 zł / miesiąc (1)

Na początku działalności wystarczy Ci niewielki magazyn, w którym będziesz składać swoje produkty. Z czasem, gdy już dokładnie oszacujesz swoje zyski, poszukaj czegoś większego – np. dużej hali produkcyjnej. Gdy będziesz gotowy możesz większość produkcji wykonywać samodzielnie bez pomocy podwykonawców. 

3. Zakup produktów do montażu: 40 000 / miesiąc

Ta kwota może być 5 razy wyższa co 5 razy niższa – będzie wynikową sprzedaży w Twoich sklepie. My przyjęliśmy koszty pierwszej produkcji. 

4. Obsługa księgowa: 300 zł / miesiąc (2)

Tutaj wszystko zależy formy prawnej Twojej działalności czy opodatkowania. Jeśli czujesz się na siłach, księgowość możesz prowadzić na własną rękę. Jeśli uznasz, że bardziej opłaca się przeznaczyć czas na rozwijanie biznesu, za prowadzenie księgowości w podstawowym zakresie w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 200-300 zł.


Razem: 41 300 zł miesięcznie

 (1) - źródło: analiza ofert wynajmu nieprofesjonalnych powierzchni magazynowych w serwisie otodom.pl, na terenie miejscowości oddalonej o 50 km od Warszawy 

 (2) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 48 000(1)

 

  • Kolektor  –  2 200 zł
  • Pompa ciepła – 7 800 zł
  • Licznik energii – 1 300 zł

 

Wysokość sprzedaży uzależniona jest od wielu czynników. Zakładając, że uda Ci się zebrać około 20 zamówień na pompy ciepła, 15 na kolektor i kolejnych 15 na licznik energii – masz szansę nawet na 208 500 zł.  


Razem: 167 200 zł miesięcznie

(1) – źródło: Viessmann

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

  1. Rynek zakładając firmę musisz mieć wizję tego, jaką pozycję na rynku chcesz zajmować. Jeśli dążysz do bycia najlepszym, musisz wymyślać to, czego na rynku jeszcze nie ma, musisz też wiedzieć jak połączyć “stare” z “nowym”.

  2. Oferta to, co Twoja firma oferuje, ma kluczowe znaczenie zarówno dla Ciebie, jak i dla klientów. Pomyśl, co nowego możesz zaoferować - początki Viessmann, to przejście od kotłów żeliwnych do grzewczych, jak również przejście od startu w biznesie do bycia jednym z liderów na rynku. Do oferty zalicza się też to, co robisz poza firmą - a więc działalność edukacyjna czy sportowa - to wszystko ma znaczenie!

  3. Reklama najlepszy sposób by szybko wypromować się na rynku, ale też istotna sprawa, jeśli chcesz się na tym rynku utrzymać. Zastanów się, w jakie inicjatywy “poza biznesem” mógłbyś się zaangażować. Znajdź coś, co jest zgodne z filozofią Twojej firmy.

  4. Współpraca pomyśl z jaką firma na rynku mógłbyś pracować w przyszłości - firma Viessmann zajmuje się produkcją zestawów grzewczych, przy czym promuje korzystanie z nowych technologii. Pomyśl nad współpracą z firmą o podobnym profilu.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT