Pomysł na biznes:

Historia firmy zajmującej się budownictwem sportowym

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Produkcja wyrobów z drewna
  • Motoryzacja
  • Budownictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Wejdź na biznesową scenę

Jeżeli połączysz swoją pasję z dobrze przemyślanym biznesplanem, praca nigdy Ci się nie znudzi. Z podobnego założenia wyszli właściciele innowacyjnego biznesu – producenci i dystrybutorzy nawierzchni sportowych Tilia. Ich historia z pewnością Cię zainspiruje. 

icon

Dla kogo?

  • Dla fanów sportu 
  • Dla osób chcących połączyć pasję sportową z biznesem
  • Dla sportowców-biznesmenów, którzy doskonale znają swoją grupę docelową
  • Dla absolwentów kierunków budownictwa, wyposażenia wnętrz sportowych   

 

icon

Zanim zaczniesz

  • Poznaj swoją konkurencję – sprawdź, czy jest liczna i jakie dokładnie rozwiązania oferuje
  • Znajdź swoją niszę, coś co odróżni Cię od mnóstwa podobnych do siebie firm
  • Upewnij się, że oferowane przez Ciebie produkty są dobrej jakości, która odpowiada ich cenie 
  • Zastanów się, w którą stronę ma zmierzać Twój biznes, gdy rynek już się nasyci
artcile

Liczy się pomysł

Sportowy hart ducha – dobry fundament biznesu

Początki firmy Tilia sięgają 2005 roku, gdy czterej sportowcy z Łodzi postanowili połączyć swoje siły i grać do jednej bramki w biznesie. Miłość do sportu sprawiła, że trzech koszykarzy – Michał, Filip i Piotr oraz jeden jeździec konny – również Michał postanowili uczynić ze sportu swoje źródło dochodu, także po przejściu na zawodową sportową emeryturę. Podstawą swojego biznesu uczynili import niestandardowych produktów przydatnych w sporcie. Początkowo – inaczej niż na boisku – musieli stać na każdej z możliwych pozycji. Rozwijali się więc jako magazynierzy, księgowi czy sprzedawcy. Dzięki temu poznali funkcjonowanie firmy od – używając sportowych nawiązań – szatni. Nie uniknęli oczywiście drobnych potknięć i nie do końca przewidzianych ruchów. Gdy przybył pierwszy transport gumowych mat, biznesowi brakowało zaplecza i tak ważnego w tej branży… magazynu. 

Po zaledwie kilkunastu latach od wyboistego i pełnego przypadkowych ruchów początku, Filip, Piotr i dwóch Michałów mają ugruntowaną pozycję, międzynarodowy rynek zbytu dla dystrybuowanych przez siebie produktów i wiele nowych, odważnych planów na przyszłość.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pasji

Filip często ulegał przeróżnym kontuzjom na boisku do koszykówki, co wykluczało go z gry na długie miesiące. Wraz ze swoimi przyjaciółmi, którzy podobnie jak on, doskonale znali świat sportu, odkrył, że na polskim rynku jest zaledwie kilka firm oferujących nawierzchnie sportowe – poliuretanowe, gumowe, kauczukowe i korkowe. Mając praktyczną znajomość świata boisk i sal treningowych, postanowili rzucić rękawicę konkurencji i sięgnąć po medal w tej dziedzinie. Razem, dzięki przyszłościowemu myśleniu pokonali problemy, na które napotykają raczkujące biznesy i rozwinęli swoją firmę do imponujących rozmiarów.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Wąska specjalizacja – moc możliwości

Przynosząca dochody firma nie musi zajmować się dystrybucją szerokiego wachlarza produktów – w tym przypadku sportowych. Właściciele Tilii znaleźli swoją niszę – nawierzchnię – i rozwijają się na tym polu, by nie rozmieniać się na drobne. Wysoka jakość oferowanych towarów oraz konkurencyjne ceny czy ponadprzeciętna obsługa klienta pomagają zyskać stabilną pozycję na rynku i współpracować z wiodącymi producentami.

icon

Wiedza to potęga

Niewielki rynek – w jaki sposób nieustannie rozwijać swój biznes?

Jeżeli jesteś właścicielem firmy, której oferta skierowana jest do wąskiej grupy klientów, nie możesz stać w miejscu. Stałe zabieganie o nowe rynki zbytu jest w takiej sytuacji priorytetem. Wyprzedź konkurencję i znajdź obszar, gdzie rynek nie jest jeszcze tak nasycony. Właściciele firmy Tilia rozpoczęli swoją przygodę od naszych rodzimych klientów. Gdy jednak okazało się, że potencjalnych nabywców jest zbyt mało, by utrzymać i rozwijać biznes, postanowili wkroczyć dziarskim krokiem do naszych wschodnich sąsiadów. Otwierając się na rynki rosyjski czy ukraiński, zyskali nowe możliwości.

Nowi gracze na boisku – początki dystrybucji 

Niełatwe zadanie postawili przed sobą właściciele firmy Tilia. Mając oszczędności na poziomie zaledwie 200 tysięcy, rozpoczęli brawurowy pościg za biznesowym sukcesem. Dzięki otworzeniu się na rynki wschodnie zyskali naprawdę dużo. U naszych sąsiadów, inaczej niż w Europie Zachodniej, kupcy rozliczają się, płacąc z góry. Przy skromnym budżecie, jakim dysponowali sportowcy, takie rozwiązanie było siłą napędową tej młodej firmy. Wiązało się to z ogromnym zastrzykiem gotówki i pozwalało na prowadzenie działalności praktycznie bez kosztów. 

icon

Wiedza to potęga

Nawierzchnie sportowe różnią się znacznie od tych klasycznych. Muszą spełniać szereg wymogów, by można było stosować je na stadionach i w salach treningowych.

 

  • Nawierzchnie stosowane podczas meczów w międzynarodowych rozgrywkach, np. tych organizowanych przez FIFA czy FIBA, muszą mieć odpowiednie certyfikaty
  • Użyte do tworzenia nawierzchni materiały muszą być bezpieczne i nietoksyczne, ponieważ są stosowane także w przedszkolach i szkołach
  • Parametry tego typu produktów także muszą być określone. Powinny charakteryzować się dużą przyczepnością i odpowiednio amortyzować podczas skoków i biegania, by zmniejszyć ryzyko kontuzji sportowców
artcile

Bez tego ani rusz

Czy to Twój moment? – uniknij falstartu

Jeżeli planujesz rozpocząć swoją przygodę z biznesem, musisz dobrze wyczuć moment. Wejdź na rynek wtedy, gdy masz najwięcej możliwości. Nie przegap odpowiedniej chwili, bojąc się zrobić pierwszy ruch, ale też uzbrój się w cierpliwość, gdy warunki są niesprzyjające. 

Trampoliną rozwoju dla Tilii były unijne dotacje. Pieniądze przeznaczone na rozwój i budowę obiektów sportowych niemal „leżały” na ulicy. Właściciele tej firmy doskonale wykorzystali okazję, by zaoferować swoje produkty w okresie największego zapotrzebowania. 

Właściciele Tilii wiążą duże nadzieje z rządowym projektem „Radosna szkoła”, który zakłada rewitalizację szkolnych placów zabaw dla najmłodszych. Rządzący przeznaczyli na ten cel 150 milionów złotych. Tak duży budżet to doskonała okazja, by rozwinąć skrzydła i zaoferować swoje produkty. W tym przypadku są to miękkie, piankowe maty, które zapewniają dzieciom bezpieczeństwo podczas zabawy

Gdy właściciele biznesu wykorzystali swój czas na rynku polskim oraz na wschodzie (aż do kryzysu gospodarczego), nie spoczęli na laurach. Zwrócili się ku południowej Europie – a dokładniej Czechom, Słowacji, Węgrom, Rumunii i Bułgarii. W tej części Starego Kontynentu sytuacja w interesującej ich dziedzinie wygląda podobnie do tej, którą można było zaobserwować u nas pół dekady temu. Stałe poszukiwanie nowych klientów i niezamykanie się na możliwości, jakie daje eksport, ocaliło Tilię oraz przyczyniło się do jej imponującego rozwoju.

icon

Warto wiedzieć

Eksport i  unijne dofinansowania – wybierz odpowiedni czas dla swojej firmy

Sprawdź, czy rynek, na którym działasz jest stabilny i w razie potrzeby przenieś (chociaż częściowo) swoją działalność poza granice pierwotnie wybranego kraju. Zawsze miej w pogotowiu wyjście awaryjne, aby problemy z nasyceniem rynku nie były dla Twojej firmy przysłowiowym gwoździem do trumny. 

Korzystaj z możliwości, jakie dają dofinansowania z Unii Europejskiej. Zorientuj się, w jaki sposób możesz przekuć je w sukces Twojego biznesu. W przypadku właścicieli firmy Tilia pieniądze ze wspólnoty przeznaczone na rozwój sektora sportowego stały się motorem napędowym działań i sprawiły, że możliwości sprzedaży mat i nawierzchni stały się szersze. 

Co sprawia, że oferta firmy Tilia jest wyjątkowa?

Tilia specjalizuje się w budownictwie sportowym – bierze udział w pracach nad stadionami, halami i boiskami. Po początkowym imporcie produktów zagranicznych, stworzyła własną trawę na boiska EagleTurf. To pierwsza, polska, sztuczna murawa. Jej produkcja jest możliwa dzięki udziałowi dużej firmy z Chin – CCG. 

Wysoka jakość produktu oraz perspektywiczne myślenie zaowocowało kolejnym sukcesem. Sztuczna trawa produkowana przez firmę Tilia otrzymała certyfikat FIFA 2 Star. Otwiera to przed biznesmenami nowe możliwości. Wyróżnienie to umożliwia korzystanie z murawy EagleTurf podczas meczów na najwyższym poziomie – także podczas finałów Ligi Mistrzów. 

Reklama to podstawa – zyskuj nowych klientów i podtrzymuj relacje 

Reklama dźwignią handlu – bez zaistnienia w świadomości potencjalnych klientów nie sprzedasz nawet najlepszego produktu. To właśnie różne kanały promocji Twojej działalności mogą przynieść Ci najwięcej korzyści. 

Jeżeli nie masz przeznaczonego zbyt dużego budżetu na ten cel, możesz spróbować działań na własną rękę. Samodzielne prowadzenie profili w mediach społecznościowych nie wymaga nakładów finansowych, jednak trzeba temu poświęcić trochę pracy. Załóż fanpage na Facebooku i w innych serwisach, by poszerzać grono osób, które wiedzą o Twojej biznesowej działalności. 

Prezentuj swoje produkty także podczas targów branżowych i rozmów z przedstawicielami potencjalnych klientów. Wysoka kultura osobista, profesjonalizm i doskonała znajomość rynku oraz swoich produktów mogą zaowocować nowymi zleceniami. 

Nie zapomnij też o stałych klientach, którzy już raz Ci zaufali. Oferuj im atrakcyjne cenowo oferty i dbaj o podtrzymanie kontaktu. Jeden zadowolony partner biznesowy może zaprocentować pięcioma kolejnymi współpracami. Niezadowolony – zrazi do Ciebie znacznie większe grono potencjalnych klientów. Długotrwała i bezproblemowa współpraca zapewni Ci pozytywny odbiór nie tylko u jednego klienta, lecz u innych z nim powiązanych, To naprawdę się opłaca.  

icon

Daj się poznać!

Dzięki przemyślanej strategii reklamowej zaistniejesz w świadomości klientów. Decydując się na mailing, pozycjonowanie w najpopularniejszych wyszukiwarkach czy bezpośredni kontakt z klientami podczas branżowych targów, dajesz sobie szansę na przedstawienie usług i pokazanie się z jak najlepszej strony.

artcile

A to ciekawe…

Sportowy duch – pracownicy na wagę złota

Firma to nie tylko produkt czy marketing, lecz przede wszystkim ludzie. Lojalni i oddani pracownicy są niezwykle cenni. Właściciele Tilii, znając od podszewki charakter sportowców, właśnie im powierzyli pracę w swojej firmie. Skupieni na celu i samodzielni w swoich działaniach stale udoskonalają ten biznes i bardzo pozytywnie na niego wpływają. 

Działalność na rzecz sportu – pasja i długotrwała inwestycja

Wielka pasja, jaką dla właścicieli firmy Tilia jest sport, nie odeszła w zapomnienie wraz z założeniem biznesu. Wszak to jego podstawa i inspiracja. Po latach los ponownie połączył byłych sportowców z koszykówką. Tilia pomogła łódzkiemu klubowi ŁKS, wspierając go finansowo i wyciągając z dołka. Zastrzyk gotówki sprawił, że z pogrążonego w długach trzecioligowego stowarzyszenia ŁKS dotarł do pierwszej ligi i nieustannie się rozwija. Po wykupieniu 100% udziałów w spółce założonej przez miasto Łódź, Tilia zyskała nową inwestycję. Właściciele traktują ją jako wyzwanie i okazję do działań na nieco innym polu niż dotychczas.

Postaw na nieszablonowe rozwiązania, dzięki którym Twoja firma stanie się rozpoznawalna oraz wkroczy na inne pola działalności. Tilia zainwestowała swoje pieniądze w klub sportowy, zyskując nową, ciekawą inwestycję oraz… reklamę. To świetny sposób, by dać się poznać zarówno sportowcom, jak i osobom, które zajmują się budowaniem obiektów sportowych: boisk czy sal.

Mierz wysoko i postaw na nieustanny rozwój

Pewna nieśmiałość w kontaktach z dużymi graczami na rynku jest zupełnie zrozumiała. Początkujący przedsiębiorcy obawiają się, że są zbyt mali, by nawiązać biznesowy kontakt z największymi. Właściciele firmy Tilia wyszli poza schemat i dołączyli do partnerów drugiego największego na świecie producenta sztucznej murawy przeznaczonej na boiska. To pomogło im wejść do pierwszej ligi w tej branży.

Mając w planach rozwój swojego biznesu, postaw na innowacyjne rozwiązania, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. Tilia stawia na nieustanne ulepszanie swojego asortymentu, przede wszystkim: mat wygłuszających oraz elementów ekranów dźwiękochłonnych, tak popularnych w naszym kraju. Firma skupia się na udoskonalaniu powierzchni, które pochłaniają hałas oraz drgania, by były jeszcze skuteczniejsze.

Od trudnych początków do dużego sukcesu 

Spółka Tilia zaczynała z kapitałem w wysokości 200 tysięcy złotych. Pierwszy kredyt wynosił około 50 tysięcy – dokładnie tyle, ile wart był towar mieszący się w nieco ponad jednym tirze. Obecnie firma może pochwalić się obrotem rzędu 50 milionów rocznie, a rozwój firmy wspiera 18 pracowników. 

Tilia powoli zmierza ku rynkowi New Connect. Dlaczego? Szybki rozwój tego biznesu sprawił, że kolejnym naturalnym krokiem było przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. W przyszłości właściciele Tilii mają w planach wkroczenie na Giełdę Papierów Wartościowych. 

icon

Nie zapominaj o sięganiu po więcej i więcej!

Zawsze bądź krok przed konkurencją – rób wszystko, by każdego dnia choć trochę udoskonalać swój biznes.

Nie zamykaj się na możliwości, które pojawiają się na horyzoncie – współpracuj z największymi.

Gdy Twoja firma rozrośnie się do naprawdę sporych rozmiarów, nie obawiaj się wejścia na giełdę. To może być strzał w dziesiątkę! Pamiętaj jednak, by dobrze przemyśleć ten krok i nie stracić tego, co już osiągnąłeś.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty 

Bycie na bieżąco z nowymi technologiami, pozwala lepiej dostosować swoje produkty do potrzeb rynku. Poważny i myślący przyszłościowo przedsiębiorca nieustannie się rozwija i poszerza swoją widzę. Pamiętaj więc, aby znaleźć chwilę na przewertowanie branżowej prasy oraz udział w tematycznych targach. W ten sposób nie tylko dowiesz się, co w trawie piszczy, lecz także nawiążesz nowe kontakty, które w przyszłości mogą zaprocentować kolejnymi zleceniami.

Targi budowlane:

  • BUDMA – targi branży budowlanej, które odbywają się co roku w stolicy Wielkopolski – Poznaniu. Przeznaczone są dla architektów, wykonawców, handlowców oraz inwestorów. Spotkania z firmami oraz specjalistami w dziedzinie budownictwa przyciągają dziesiątki tysięcy osób zainteresowanych tą tematyką. Uczestnicy stanowią różnorodną, międzynarodową społeczność, co znacznie ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych nie tylko na rodzimym rynku, lecz także poza granicami naszego kraju
  • Sport INVEST Targi Branży Sportowej i Rekreacyjnej – doskonałe miejsce dla firm, które działają w branży sportowej, tak jak Tilia. Są przeznaczone dla osób będących inwestorami – zarówno prywatnymi, jak i reprezentującymi różnorakie instytucje. Zakres tematyczny owych targów obejmuje SPA i Wellness, baseny i aquaparki, nawierzchnię i oświetlenie obiektów mających przeznaczenie sportowe, a także rewitalizację obiektów już istniejących
  • Centralne Targi Budowlane Building Solutions – swoim zakresem obejmują zarówno materiały budowlane oraz wykończeniowe, instalacje, tematykę ogrodów, jak i chemię budowlaną

Prasa branżowa:

  • Murator – zarówno klasyczna, jak i internetowa forma tego pisma pełna jest ciekawych informacji o tematyce budowlanej. Istnieje ono od 1983 roku i od tego czasu z powodzeniem propaguje wiedzę na tematy budowlane – dla specjalistów i amatorów. W zasobach Muratora znajdują się również artykuły dotyczące nawierzchni boisk, kortów i stadionów lekkoatletycznych.

Ważne instytucje zajmujące się branżą sportową:

  • FIFA – Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej, która zrzesza aż 211 krajów. Stoi na straży zasad rządzących profesjonalną grą w tę formę sportu. To właśnie FIFA udziela certyfikatu FIFA 2 Star, który uzyskała firma Tilia
  • UEFA – Unia Europejskich Związków Piłkarskich, do których przynależy 50 europejskich państw oraz 5 azjatyckich
  • FIBA – Międzynarodowa Federacja Koszykówki, do której przynależy 200 narodowych federacji. Ta organizacja odpowiada za ustalanie reguł gry w koszykówkę oraz warunków, które musi spełniać nawierzchnia boiska
icon

Dlaczego warto?

- Specjalizując się w jednej dziedzinie, masz szansę udoskonalić swój produkt bądź usługę w znacznie wyższym stopniu niż przy zajmowaniu się wieloma gałęziami danego biznesu

- Otwierając się na nowe możliwości i poszukując nieustannie nowych rynków zbytu, zapewniasz swojej firmie większe szanse na przetrwanie oraz rozwój

- Wybierając odpowiedni moment na start, zapewniasz sobie dużo łatwiejsze warunki do rozwijania biznesu i pozyskiwania nowych klientów

- Działając z największymi, możesz więcej. Nie obawiaj się takiej współpracy, ponieważ może ona przynieść Ci wymierne korzyści

artcile

Słowniczek pojęć

Innowacyjne materiały:

  • poliwęglan - polimer stosowany w budownictwie mieszkalnym i przemysłowym, który charakteryzuje się odpornością na uszkodzenia oraz właściwościami termicznymi. Jest bardzo lekki, przezroczysty i dobrze chroni przed dźwiękami

  • nawierzchnie polipropylenowe - banalnie proste w układaniu, nie tworzą wyraźnych podziałów, lecz wyglądają jak spójna całość, wytrzymałe i odporne na działanie nieprzyjaznych warunków pogodowych. Pozwalają na sprawne odprowadzanie wilgoci. Ten typ nawierzchni można stosować zarówno na nowym betonie, jak i uszkodzonych, niejednolitych powierzchniach

  • nawierzchnie gumowe - miękkie i doskonale amortyzujące. Składają się z granulatu. Świetnie sprawdzają się w parkowych alejkach, na placach zabaw i w halach sportowych

  • nawierzchnie akrylowe Epufloor - doskonałe jako posadzki przemysłowe oraz nawierzchnie pokrywające korty tenisowe i boiska do gry w koszykówkę. Powierzchnię tworzy wiele akrylowych warstw, które zapewniają wyjątkową amortyzację oraz… chronią przed bolesnymi kontuzjami

  • nawierzchnie lekkoatletyczne - wierzchnia warstwa bieżni, która składa się z prefabrykowanych, łatwych w ułożeniu i niezwykle odpornych elementów

  • sztuczna trawa - znacznie odporniejsza niż jej naturalna wersja. Doskonale sprawdza się na boiskach piłkarskich. Ma świetne, porównywalne z wysokiej jakości naturalną murawą, parametry, takie jak: ponadprzeciętna przyczepność, odporność na mechaniczne uszkodzenia, doskonała amortyzacja

  • parkiety sportowe - klepki wykonane z drewna klonowego, nadające się do układania w halach sportowych i jako nawierzchnie na boiskach do gry, np. w koszykówkę. Zapewniają wygodną grę i odpowiednie odbicie. Zastosowanie podłogi pływającej sprawia, że zalety parkietu tego typu są jeszcze bardziej widoczne

  • podkłady elastyczne - wspomagają właściwości nawierzchni sportowych

artcile

Czy to się opłaca?

ILE TO KOSZTUJE?

MINI-BIZNESPLAN TAKIEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0 – 6000 zł (1)

Aby zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, warto skorzystać z potężnego medium jakim jest Internet. Jeżeli Twój biznes dopiero raczkuje i nie możesz przeznaczyć dużych funduszy, postaw na estetyczną i czytelną stronę-wizytówkę. Zawiera ona najczęściej podstawowe informacje o firmie: adres i zakres działalności. Z taką formą strony zmieścisz się zapewne w 3000 zł. Jeżeli chcesz, aby strona była bardziej funkcjonalna, aby istniała możliwość samodzielnej zmiany danych bez udziału specjalisty i by składała się z kilku podstron, musisz liczyć się z nieco wyższymi kosztami. Niezbyt skomplikowany CMS , czyli system zarządzania treścią na stronie internetowej, kosztować Cię może ok. 4000-6000 zł, jednak jest znacznie wygodniejszy w użytkowaniu i pozwala na przekazywanie znacznie większej porcji informacji o Twoim biznesie. Wygląda to profesjonalnie i obecnie jest już w zasadzie standardem w sieci. Jeżeli posiadasz umiejętności z zakresu programowania, ta część będzie dla Ciebie zupełnie darmowa, bo pracę tę wykonasz sam.

2. Dodatkowe koszty związane ze stroną internetową: 30 – 1700zł / rok(2)

Samo postawienie strony, choć niezwykle ważne, nie jest wystarczające, abyś mógł korzystać ze swojej przestrzeni w Internecie. Do tego niezbędne są domena i hosting. Koszty tych usług uzależnione są od popularności Twojej strony internetowej. Początkowo możesz znaleźć domenę za 0 zł przez rok, jednak po upływie tego czasu koszty wzrosną do nawet 200 zł. W przypadku hostingu ceny są bardziej zróżnicowane. Podstawowa usługa kosztuje zaledwie kilkadziesiąt złotych rocznie (przez pierwszy rok), jednak bardziej zaawansowane mogą sięgać nawet około 1700 zł. Zastanów się, czego dokładnie potrzebujesz i wybierz opcję, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom – aby nie przepłacić, ani nie wykupić hostingu, który nie jest wystarczający.

3. Niezbędne sprzęty: 7 000 zł  (3)

Jeżeli chcesz zacząć swoją przygodę z biznesem, musisz mieć budżet, który możesz w całości przeznaczyć na wyposażenie biura i magazynu w niezbędne do pracy sprzęty. Jako przedsiębiorca potrzebujesz z pewnością wygodnego i poręcznego laptopa, który będzie towarzyszył Ci zarówno w siedzibie firmy, jak i podczas spotkań z partnerami biznesowymi i klientami. Ceny tego typu sprzętu zaczynają się od kilkuset złotych (ok. 600 zł) do nawet 10 000 zł. W przypadku działalności tego rodzaju najkorzystniej będzie wybrać laptop ze średniej półki, którego ceny oscylują w granicach 2 000 – 3 000 zł. 

Konieczny jest także zakup drukarki i skanera, z których będziesz korzystać codziennie. Drukowanie umów i faktur w punkcie ksero nie jest zbyt profesjonalnym rozwiązaniem. W dłuższej perspektywie generuje znacznie wyższe koszty niż zakup wielofunkcyjnego sprzętu i przede wszystkim – nie jest wygodne i pochłania za dużo czasu, który mógłbyś przeznaczyć na inne aktywności mające na celu usprawnienie działalności swojej firmy. Drukarka ze skanerem to obecnie koszt ok. 600 – 1000 zł.

Aby Twoje miejsce pracy było wygodne i spełniało podstawowe potrzeby młodego przedsiębiorcy, musisz je wyposażyć przynajmniej na podstawowym poziomie. Czeka Cię więc zakup biurka (ok. 200 – 800 zł), wygodnego fotela do pracy przy komputerze  (ok. 200 – 700) oraz porządnej lampki (ok. 50 – 300 zł). Niezbędne są też szafka na dokumenty (200 – 1800 zł) czy minisejf (ok. 40 – 500 zł). Długopisy, ryzy papieru, spinacze, teczki i mnóstwo innych drobnych, aczkolwiek niezbędnych rzeczy to koszt około 1000 zł.

4. Pierwsza partia towaru: 50 000 zł (4)

Wzorując się na działaniach właścicieli Tilii, zakładamy, że zamówiłbyś u producenta pierwszą partię towaru na sprzedaż za około 50 000. Musisz więc mieć do dyspozycji taką ilość gotówki. To pieniądze, bez których nie ruszysz z miejsca. Aby oszczędzić na tym etapie, możesz zrobić dokładny research wśród dystrybutorów. Może inna firma (np. spoza naszego kraju) oferuje podobną jakość w korzystniejszej cenie? Pamiętaj, że od tej kwoty zależy wysokość Twojego zysku!

5. Oszczędności na wypadek początkowych strat: 42 300 zł / miesiąc (5)

Początki w biznesie bywają trudne. Zanim zaistniejesz w świadomości swojej grupy docelowej, może minąć trochę czasu. To zupełnie normalne zjawisko. Aby początkowy brak zarobku połączony ze stałymi kosztami, jakie musisz ponosić jako przedsiębiorca,  nie pogrążył Twojego raczkującego biznesu, musisz mieć pewne zabezpieczenie finansowe. Dzięki temu nie dasz się zaskoczyć i zamiast zamartwiać się o to, jak utrzymać firmę, zaczniesz prężnie ją rozwijać.


Razem: 78 380 zł

Przedstawiona kwota jest szacunkowa i składa się ze średnich cen podanych w powyższym tekście. W zależności od tego, który z wariantów wybierzesz, gdzie mieszkasz i jakie masz potrzeby, kwota ta może się różnić. Część z przestawionych powyżej sprzętów być może już posiadasz, a część pracy potrafisz wykonać samodzielnie. W takim przypadku możesz naprawdę sporo zaoszczędzić.

 

(1) - opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się budową stron internetowych

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się sprzedażą domen i hostingiem

(3) – opracowanie własne, oparte na ofertach zamieszczonych w portalu zakupowym Google

(4) - szacunkowa kwota, oparta na wartości pierwszego zamówienia firmy Tilia

(5) – w tej kwocie zawarte są koszty reklamy, księgowości i wynajmu magazynu obejmujące 6 miesięcy działalności

icon

Reklama

1. Reklama Google AdWords: 500 – 900 zł (1)

Twój produkt może być świetnej jakości i w bardzo korzystnej cenie. Jeżeli jednak nie zaistniejesz w świadomości potencjalnych klientów, Twoja firma może sobie nie poradzić. Dlatego właśnie tak ważna jest reklama. Jedną z najpopularniejszych jej form jest Google AdWords – reklama, która jest odpowiednio dostosowywana do użytkowników Internetu. Może mieć formę filmu, informacji o usługach w wyszukiwarce bądź na stronach partnerskich. W prezentowanej branży (nawierzchnie sportowe) zapłacisz za tę usługę następujące kwoty: ok 500 zł przy wariancie niskim, ok. 700 zł przy średnim i nieco ponad 900 zł, wybierając wysoką skuteczność.

2.Działalność w mediach społecznościowych: 0 - 1700 zł (2)

Social media to doskonałe miejsce, by zacząć reklamować swoje produkty i usługi. W ten sposób trafisz zarówno do nowych klientów, jaki poinformujesz tych stałych o atrakcyjnych ofertach czy nowym asortymencie. Obecnie jest to chyba najszybsza i najłatwiejsza forma kontaktu z klientami. Jeżeli możesz poświęcić nieco czasu na prowadzenie kont swojej firmy, nie zapłacisz ani złotówki. Wymaga to jednak dosyć dużego zaangażowania i nieustannego trzymania ręki na pulsie. 

Jeżeli nie czujesz się na siłach, by podjąć się tego zadania samodzielnie albo po prostu nie masz na to wolnej chwili, możesz skorzystać z usług firm, które zrobią to za Ciebie. W zależności od tego, jaki wariant współpracy wybierzesz, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 350 – 1700 zł. Cena uzależniona jest od sposobu aktywności specjalistów na Twoich fanpage’ach oraz ilości publikowanych postów. 


Razem: 1550 zł

W tym przypadku wyliczona kwota także jest szacunkowa i dotyczy średnich cen zawartych w tekście.  

(1) - opracowanie własne na podstawie strony internetowej Google AdWords dla branży związanej z nawierzchnią sportową w Łodzi

(2) - opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem profiiów w mediach społecznościowych

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem magazynu: 900 – 9 000 zł / miesiąc (1)

Prowadzenie takiej działalności, jaką zajmuje się firma Tilia, wymaga wynajęcia powierzchni magazynowej. Przy produktach wielkogabarytowych w dużej ilości miejsce do przechowywania jest niezbędne. Musisz być przygotowany na tę ewentualność i jeszcze przed dokonaniem pierwszego zamówienia, wynająć odpowiednie pomieszczenie. W Łodzi, gdzie znajduje się siedziba prezentowanej firmy, koszt wynajmu powierzchni magazynowej wynoszącej ok. 70 m2 to koszt 900 zł. Taki magazyn powinien starczyć Ci na jakiś czas, jednak w miarę rozwoju firmy powinieneś pomyśleć o czymś znacznie większym, np. o powierzchni 550 m2 – tutaj koszt może wzrosnąć do ok. 9 000 zł. 

Poszukiwania warto prowadzić w popularnych serwisach, gdzie ofert tego typu jest mnóstwo. Warto zaglądać tam na bieżąco, ponieważ najlepsze okazje znikają bardzo szybko. 

2. Księgowość: ok. 400 – 600 zł / miesiąc (3)

Z urzędem skarbowym nie ma żartów. Jeżeli znasz się na prowadzeniu księgowości, spokojnie możesz pominąć ten punkt. Jeżeli jednak cyferki, podatki i wyliczenia nie są Twoją mocną stroną, postaw raczej na pomoc profesjonalistów. Dobra, sprawdzona i rzetelna księgowa to prawdziwy skarb. W Łodzi ceny usług tego typu wahają się od 400 do 600 zł w zależności od zakresu współpracy.


Razem: 5 500 zł miesięcznie

(1) – opracowanie własne na podstawie strony internetowej Google AdWords dla branży związanej z nawierzchnią sportową w Łodzi

(2) – analiza kosztów wynajmu powierzchni magazynowej na terenie Łodzi na podstawie ofert zamieszczonych w serwisie Gratka.pl

 (3) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się księgowością

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 75 000(1)

Wstępnie założyliśmy, że wzorem firmy Tilia pierwsza dostawa towaru od producenta kosztować Cię będzie wspomniane wyżej 50 000 zł. Musisz zastanowić się, jaką chcesz nałożyć na swój produkt marżę – od tego przecież zależy Twój zarobek. Przyjmując, że każdy 1 000 zł przeznaczony na zakup towaru przyniesie Ci przychód w wysokości 250 zł (25%), w opisywanym przypadku wyniesie on 75 000 zł. 


Razem: 75 000 miesięcznie

PAMIĘTAJ!

Jednym z najważniejszych czynników, dzięki którym Twoja firma zyska uznanie, jest profesjonalna obsługa klienta i dbanie o stałych nabywców Twoich produktów. Zatroszcz się o właściwą reklamę i utrzymuj pozytywne relacje z klientami, którzy już raz Ci zaufali.

artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?

  1. Określ dokładnie, do kogo skierowana jest Twoja oferta znając się na sporcie i wiedząc o tym, jak ważnym elementem każdej gry jest podłoże, właściciele właśnie tutaj skierowali swoje biznesowe wysiłki. Dzięki rozległym kontaktom i dobremu wyczuciu rynku mogli dobrać rodzaj i cenę produktu do potrzeb potencjalnych klientów.

  2. Zrób dokładny biznesplan dzięki temu nie dasz się zaskoczyć. Rozpatrując różne scenariusze i szczegółowo planując swoje biznesowe poczynania, unikniesz nerwowych i nieprzemyślanych ruchów. Będąc przygotowanym na wiele różnych zdarzeń, szybko i bez problemu wdrożysz plan B.

  3. Wybierz odpowiedni moment rozpoczęcia działalności sprawdź, czy niebawem nie pojawią się możliwości dofinansowania z Unii Europejskiej albo któregoś z ministerstw w dziedzinie, którą zajmować się będzie Twoja firma. Znacznie powiększy to rynek i poszerzy możliwości Twojego biznesu.

  4. Postaw na zaufany zespół każdą firmę tworzą przede wszystkim ludzie. Bohaterowie tego artykułu znają cechy sportowców – hart ducha oraz wytrwałe dążenie celów i to właśnie oni stanowią kadrę Tilii. Wybierz więc osoby, z którymi dobrze Ci się współpracuje i którym ufasz. To bardzo ważne, by mieć oparcie w swoich pracownikach.

  5. Znajdź nowe rynki zbytu dla swoich towarów nie zamykaj się na inne rynki. Znajdź w sobie odwagę, by wkroczyć ze swoimi produktami do innych krajów. Znajdź te, w których rynek jest jeszcze nienasycony bądź te, gdzie jesteś konkurencyjny pod względem cen.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT