Pomysł na biznes:

Historia firmy zajmującej się budownictwem sportowym

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Produkcja wyrobów z drewna
  • Motoryzacja
  • Budownictwo

artcile

Podejmij wyzwanie

Wejdź na biznesową scenę

Jeżeli połączysz swoją pasję z dobrze przemyślanym biznesplanem, praca nigdy Ci się nie znudzi. Z podobnego założenia wyszli właściciele innowacyjnego biznesu – producenci i dystrybutorzy nawierzchni sportowych Tilia. Ich historia z pewnością Cię zainspiruje. 

icon

Dla kogo?

  • Dla fanów sportu 
  • Dla osób chcących połączyć pasję sportową z biznesem
  • Dla sportowców-biznesmenów, którzy doskonale znają swoją grupę docelową
  • Dla absolwentów kierunków budownictwa, wyposażenia wnętrz sportowych   

 

icon

Zanim zaczniesz

  • Poznaj swoją konkurencję – sprawdź, czy jest liczna i jakie dokładnie rozwiązania oferuje
  • Znajdź swoją niszę, coś co odróżni Cię od mnóstwa podobnych do siebie firm
  • Upewnij się, że oferowane przez Ciebie produkty są dobrej jakości, która odpowiada ich cenie 
  • Zastanów się, w którą stronę ma zmierzać Twój biznes, gdy rynek już się nasyci
artcile

Liczy się pomysł

Sportowy hart ducha – dobry fundament biznesu

Początki firmy Tilia sięgają 2005 roku, gdy czterej sportowcy z Łodzi postanowili połączyć swoje siły i grać do jednej bramki w biznesie. Miłość do sportu sprawiła, że trzech koszykarzy – Michał, Filip i Piotr oraz jeden jeździec konny – również Michał postanowili uczynić ze sportu swoje źródło dochodu, także po przejściu na zawodową sportową emeryturę. Podstawą swojego biznesu uczynili import niestandardowych produktów przydatnych w sporcie. Początkowo – inaczej niż na boisku – musieli stać na każdej z możliwych pozycji. Rozwijali się więc jako magazynierzy, księgowi czy sprzedawcy. Dzięki temu poznali funkcjonowanie firmy od – używając sportowych nawiązań – szatni. Nie uniknęli oczywiście drobnych potknięć i nie do końca przewidzianych ruchów. Gdy przybył pierwszy transport gumowych mat, biznesowi brakowało zaplecza i tak ważnego w tej branży… magazynu. 

Po zaledwie kilkunastu latach od wyboistego i pełnego przypadkowych ruchów początku, Filip, Piotr i dwóch Michałów mają ugruntowaną pozycję, międzynarodowy rynek zbytu dla dystrybuowanych przez siebie produktów i wiele nowych, odważnych planów na przyszłość.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pasji

Filip często ulegał przeróżnym kontuzjom na boisku do koszykówki, co wykluczało go z gry na długie miesiące. Wraz ze swoimi przyjaciółmi, którzy podobnie jak on, doskonale znali świat sportu, odkrył, że na polskim rynku jest zaledwie kilka firm oferujących nawierzchnie sportowe – poliuretanowe, gumowe, kauczukowe i korkowe. Mając praktyczną znajomość świata boisk i sal treningowych, postanowili rzucić rękawicę konkurencji i sięgnąć po medal w tej dziedzinie. Razem, dzięki przyszłościowemu myśleniu pokonali problemy, na które napotykają raczkujące biznesy i rozwinęli swoją firmę do imponujących rozmiarów.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Wąska specjalizacja – moc możliwości

Przynosząca dochody firma nie musi zajmować się dystrybucją szerokiego wachlarza produktów – w tym przypadku sportowych. Właściciele Tilii znaleźli swoją niszę – nawierzchnię – i rozwijają się na tym polu, by nie rozmieniać się na drobne. Wysoka jakość oferowanych towarów oraz konkurencyjne ceny czy ponadprzeciętna obsługa klienta pomagają zyskać stabilną pozycję na rynku i współpracować z wiodącymi producentami.

icon

Wiedza to potęga

Niewielki rynek – w jaki sposób nieustannie rozwijać swój biznes?

Jeżeli jesteś właścicielem firmy, której oferta skierowana jest do wąskiej grupy klientów, nie możesz stać w miejscu. Stałe zabieganie o nowe rynki zbytu jest w takiej sytuacji priorytetem. Wyprzedź konkurencję i znajdź obszar, gdzie rynek nie jest jeszcze tak nasycony. Właściciele firmy Tilia rozpoczęli swoją przygodę od naszych rodzimych klientów. Gdy jednak okazało się, że potencjalnych nabywców jest zbyt mało, by utrzymać i rozwijać biznes, postanowili wkroczyć dziarskim krokiem do naszych wschodnich sąsiadów. Otwierając się na rynki rosyjski czy ukraiński, zyskali nowe możliwości.

Nowi gracze na boisku – początki dystrybucji 

Niełatwe zadanie postawili przed sobą właściciele firmy Tilia. Mając oszczędności na poziomie zaledwie 200 tysięcy, rozpoczęli brawurowy pościg za biznesowym sukcesem. Dzięki otworzeniu się na rynki wschodnie zyskali naprawdę dużo. U naszych sąsiadów, inaczej niż w Europie Zachodniej, kupcy rozliczają się, płacąc z góry. Przy skromnym budżecie, jakim dysponowali sportowcy, takie rozwiązanie było siłą napędową tej młodej firmy. Wiązało się to z ogromnym zastrzykiem gotówki i pozwalało na prowadzenie działalności praktycznie bez kosztów. 

icon

Wiedza to potęga

Nawierzchnie sportowe różnią się znacznie od tych klasycznych. Muszą spełniać szereg wymogów, by można było stosować je na stadionach i w salach treningowych.

 

  • Nawierzchnie stosowane podczas meczów w międzynarodowych rozgrywkach, np. tych organizowanych przez FIFA czy FIBA, muszą mieć odpowiednie certyfikaty
  • Użyte do tworzenia nawierzchni materiały muszą być bezpieczne i nietoksyczne, ponieważ są stosowane także w przedszkolach i szkołach
  • Parametry tego typu produktów także muszą być określone. Powinny charakteryzować się dużą przyczepnością i odpowiednio amortyzować podczas skoków i biegania, by zmniejszyć ryzyko kontuzji sportowców
artcile

Bez tego ani rusz

Czy to Twój moment? – uniknij falstartu

Jeżeli planujesz rozpocząć swoją przygodę z biznesem, musisz dobrze wyczuć moment. Wejdź na rynek wtedy, gdy masz najwięcej możliwości. Nie przegap odpowiedniej chwili, bojąc się zrobić pierwszy ruch, ale też uzbrój się w cierpliwość, gdy warunki są niesprzyjające. 

Trampoliną rozwoju dla Tilii były unijne dotacje. Pieniądze przeznaczone na rozwój i budowę obiektów sportowych niemal „leżały” na ulicy. Właściciele tej firmy doskonale wykorzystali okazję, by zaoferować swoje produkty w okresie największego zapotrzebowania. 

Właściciele Tilii wiążą duże nadzieje z rządowym projektem „Radosna szkoła”, który zakłada rewitalizację szkolnych placów zabaw dla najmłodszych. Rządzący przeznaczyli na ten cel 150 milionów złotych. Tak duży budżet to doskonała okazja, by rozwinąć skrzydła i zaoferować swoje produkty. W tym przypadku są to miękkie, piankowe maty, które zapewniają dzieciom bezpieczeństwo podczas zabawy

Gdy właściciele biznesu wykorzystali swój czas na rynku polskim oraz na wschodzie (aż do kryzysu gospodarczego), nie spoczęli na laurach. Zwrócili się ku południowej Europie – a dokładniej Czechom, Słowacji, Węgrom, Rumunii i Bułgarii. W tej części Starego Kontynentu sytuacja w interesującej ich dziedzinie wygląda podobnie do tej, którą można było zaobserwować u nas pół dekady temu. Stałe poszukiwanie nowych klientów i niezamykanie się na możliwości, jakie daje eksport, ocaliło Tilię oraz przyczyniło się do jej imponującego rozwoju.

icon

Warto wiedzieć

Eksport i  unijne dofinansowania – wybierz odpowiedni czas dla swojej firmy

Sprawdź, czy rynek, na którym działasz jest stabilny i w razie potrzeby przenieś (chociaż częściowo) swoją działalność poza granice pierwotnie wybranego kraju. Zawsze miej w pogotowiu wyjście awaryjne, aby problemy z nasyceniem rynku nie były dla Twojej firmy przysłowiowym gwoździem do trumny. 

Korzystaj z możliwości, jakie dają dofinansowania z Unii Europejskiej. Zorientuj się, w jaki sposób możesz przekuć je w sukces Twojego biznesu. W przypadku właścicieli firmy Tilia pieniądze ze wspólnoty przeznaczone na rozwój sektora sportowego stały się motorem napędowym działań i sprawiły, że możliwości sprzedaży mat i nawierzchni stały się szersze. 

Co sprawia, że oferta firmy Tilia jest wyjątkowa?

Tilia specjalizuje się w budownictwie sportowym – bierze udział w pracach nad stadionami, halami i boiskami. Po początkowym imporcie produktów zagranicznych, stworzyła własną trawę na boiska EagleTurf. To pierwsza, polska, sztuczna murawa. Jej produkcja jest możliwa dzięki udziałowi dużej firmy z Chin – CCG. 

Wysoka jakość produktu oraz perspektywiczne myślenie zaowocowało kolejnym sukcesem. Sztuczna trawa produkowana przez firmę Tilia otrzymała certyfikat FIFA 2 Star. Otwiera to przed biznesmenami nowe możliwości. Wyróżnienie to umożliwia korzystanie z murawy EagleTurf podczas meczów na najwyższym poziomie – także podczas finałów Ligi Mistrzów. 

Reklama to podstawa – zyskuj nowych klientów i podtrzymuj relacje 

Reklama dźwignią handlu – bez zaistnienia w świadomości potencjalnych klientów nie sprzedasz nawet najlepszego produktu. To właśnie różne kanały promocji Twojej działalności mogą przynieść Ci najwięcej korzyści. 

Jeżeli nie masz przeznaczonego zbyt dużego budżetu na ten cel, możesz spróbować działań na własną rękę. Samodzielne prowadzenie profili w mediach społecznościowych nie wymaga nakładów finansowych, jednak trzeba temu poświęcić trochę pracy. Załóż fanpage na Facebooku i w innych serwisach, by poszerzać grono osób, które wiedzą o Twojej biznesowej działalności. 

Prezentuj swoje produkty także podczas targów branżowych i rozmów z przedstawicielami potencjalnych klientów. Wysoka kultura osobista, profesjonalizm i doskonała znajomość rynku oraz swoich produktów mogą zaowocować nowymi zleceniami. 

Nie zapomnij też o stałych klientach, którzy już raz Ci zaufali. Oferuj im atrakcyjne cenowo oferty i dbaj o podtrzymanie kontaktu. Jeden zadowolony partner biznesowy może zaprocentować pięcioma kolejnymi współpracami. Niezadowolony – zrazi do Ciebie znacznie większe grono potencjalnych klientów. Długotrwała i bezproblemowa współpraca zapewni Ci pozytywny odbiór nie tylko u jednego klienta, lecz u innych z nim powiązanych, To naprawdę się opłaca.  

icon

Daj się poznać!

Dzięki przemyślanej strategii reklamowej zaistniejesz w świadomości klientów. Decydując się na mailing, pozycjonowanie w najpopularniejszych wyszukiwarkach czy bezpośredni kontakt z klientami podczas branżowych targów, dajesz sobie szansę na przedstawienie usług i pokazanie się z jak najlepszej strony.

artcile

A to ciekawe…

Sportowy duch – pracownicy na wagę złota

Firma to nie tylko produkt czy marketing, lecz przede wszystkim ludzie. Lojalni i oddani pracownicy są niezwykle cenni. Właściciele Tilii, znając od podszewki charakter sportowców, właśnie im powierzyli pracę w swojej firmie. Skupieni na celu i samodzielni w swoich działaniach stale udoskonalają ten biznes i bardzo pozytywnie na niego wpływają. 

Działalność na rzecz sportu – pasja i długotrwała inwestycja

Wielka pasja, jaką dla właścicieli firmy Tilia jest sport, nie odeszła w zapomnienie wraz z założeniem biznesu. Wszak to jego podstawa i inspiracja. Po latach los ponownie połączył byłych sportowców z koszykówką. Tilia pomogła łódzkiemu klubowi ŁKS, wspierając go finansowo i wyciągając z dołka. Zastrzyk gotówki sprawił, że z pogrążonego w długach trzecioligowego stowarzyszenia ŁKS dotarł do pierwszej ligi i nieustannie się rozwija. Po wykupieniu 100% udziałów w spółce założonej przez miasto Łódź, Tilia zyskała nową inwestycję. Właściciele traktują ją jako wyzwanie i okazję do działań na nieco innym polu niż dotychczas.

Postaw na nieszablonowe rozwiązania, dzięki którym Twoja firma stanie się rozpoznawalna oraz wkroczy na inne pola działalności. Tilia zainwestowała swoje pieniądze w klub sportowy, zyskując nową, ciekawą inwestycję oraz… reklamę. To świetny sposób, by dać się poznać zarówno sportowcom, jak i osobom, które zajmują się budowaniem obiektów sportowych: boisk czy sal.

Mierz wysoko i postaw na nieustanny rozwój

Pewna nieśmiałość w kontaktach z dużymi graczami na rynku jest zupełnie zrozumiała. Początkujący przedsiębiorcy obawiają się, że są zbyt mali, by nawiązać biznesowy kontakt z największymi. Właściciele firmy Tilia wyszli poza schemat i dołączyli do partnerów drugiego największego na świecie producenta sztucznej murawy przeznaczonej na boiska. To pomogło im wejść do pierwszej ligi w tej branży.

Mając w planach rozwój swojego biznesu, postaw na innowacyjne rozwiązania, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. Tilia stawia na nieustanne ulepszanie swojego asortymentu, przede wszystkim: mat wygłuszających oraz elementów ekranów dźwiękochłonnych, tak popularnych w naszym kraju. Firma skupia się na udoskonalaniu powierzchni, które pochłaniają hałas oraz drgania, by były jeszcze skuteczniejsze.

Od trudnych początków do dużego sukcesu 

Spółka Tilia zaczynała z kapitałem w wysokości 200 tysięcy złotych. Pierwszy kredyt wynosił około 50 tysięcy – dokładnie tyle, ile wart był towar mieszący się w nieco ponad jednym tirze. Obecnie firma może pochwalić się obrotem rzędu 50 milionów rocznie, a rozwój firmy wspiera 18 pracowników. 

Tilia powoli zmierza ku rynkowi New Connect. Dlaczego? Szybki rozwój tego biznesu sprawił, że kolejnym naturalnym krokiem było przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. W przyszłości właściciele Tilii mają w planach wkroczenie na Giełdę Papierów Wartościowych. 

icon

Nie zapominaj o sięganiu po więcej i więcej!

Zawsze bądź krok przed konkurencją – rób wszystko, by każdego dnia choć trochę udoskonalać swój biznes.

Nie zamykaj się na możliwości, które pojawiają się na horyzoncie – współpracuj z największymi.

Gdy Twoja firma rozrośnie się do naprawdę sporych rozmiarów, nie obawiaj się wejścia na giełdę. To może być strzał w dziesiątkę! Pamiętaj jednak, by dobrze przemyśleć ten krok i nie stracić tego, co już osiągnąłeś.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę