Pomysł na biznes:
Historia fizjoterapeuty, który zaczął pracować na własny rachunek

Podejmij wyzwanie
Pierwsze kroki, czyli początek własnego biznesu
Jeśli robisz to, co jest Twoją wielką pasją, a w dodatku jesteś w tym kierunku odpowiednio wykształcony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć na tym zarabiać. Doskonałym przykładem jest dr Jakub Bielawski – jeden z bardziej cenionych terapeutów w Katowicach.
Dla kogo?
- Dla absolwentów szkół i uczelni kierunków medycznych i fizjoterapeutycznych
- Dla ceniących pracę z ludźmi i budowanie z nimi długotrwałych relacji
- Dla pasjonatów swojego zawodu, którzy chętnie poszerzają swoją wiedzę zawodową
Zanim zaczniesz
- Oceń swoje doświadczenie, jeśli nie jest zbyt duże – pomyśl o praktykach lub zatrudnieniu się w istniejącym gabinecie fizjoterapii,
- Zapoznaj się z działaniem i ofertą firm medycznych zajmujących się fizjoterapią – prześledź rankingi branżowe,
- Sprawdź, ile podobnych placówek jest w Twojej najbliższej okolicy, w czym się specjalizują,
- Zweryfikuj możliwości bieżącego wykorzystywania najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych
- Zastanów się, czy stać Cię na kupno własnego gabinetu. Jeśli nie, pomyśl o wynajmie i sprawdź ceny. Może w początkowej fazie – będziesz świadczyć usługi w domu klienta.
- Zdobądź pierwszych klientów – możesz zacząć od znajomych, znajomych znajomych.
- Sprawdź, w czym jesteś dobry, możesz się wyróżnić na tle konkurencji, jaką masz specjalność.
Jakub to wykształcony terapeuta, który swój zawód wybrał bardzo świadomie. Fizjoterapia i rehabilitacja ruchowa stały się jego miłością i pasją. Po zdaniu dyplomu rozpoczął pracę w szpitalu. Pracował tam z pacjentami i miał możliwość zdobycia pierwszych cennych doświadczeń. Później przyszła pora na przychodnię.

Liczy się pomysł
Nazwisko to własna marka
We wszystkich miejscach, gdzie pracował wymagano od niego założenia własnej działalności i pracy na kontrakcie. Jakub nie mógł się na to zgodzić – skoro i tak był zmuszony do otworzenia firmy, to wolał pracować na własną markę. I tak powstał jego gabinet.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Praca na własne nazwisko
Kuba działalność rozpoczął w 2012 roku. I choć wiedział, że nie ma wystarczających środków na własny gabinet, postawił na działalność mobilną – dojazdy do klienta i pracę przede wszystkim w domu. A wszystko to z powodu chęci pracy na własne nazwisko i własną markę. Pieniądze, które miał, wydał na niezbędny sprzęt, a klientów początkowo szukał wśród znajomych. Ci zaczęli go polecać kolejnym osobom. Z czasem kolejni pacjenci pytali go o własny gabinet. Dziś Jakub podnajmuje miejsce w Katowicach i głównie tam przyjmuje swoich stałych i nowych klientów.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Jak zostać fizjoterapeutą
Zawód fizjoterapeuty można wykonywać po ukończeniu studiów wyższych na kierunku „fizjoterapia”. W zależności od uczelni nauka trwa:
- 3 lata (studia I stopnia) w trybie stacjonarnym,
- 3,5 roku w przypadku studiów niestacjonarnych (istnieją także studia 4,5-roczne).
Studia I stopnia kończą się uzyskaniem tytułu licencjata i umożliwiają pracę w zawodzie fizjoterapeuty. Można także kontynuować kształcenie na studiach II stopnia, które trwają 2 lata i kończą się uzyskaniem tytułu magistra, z możliwością kontynuowania kształcenia na studiach doktoranckich.
Podczas studiów przyszli fizjoterapeuci odbywają zajęcia z takich przedmiotów jak:
- anatomia,
- fizjologia,
- biologia,
- bioetyka,
- zdrowie publiczne,
- fizykoterapia,
- kinezjologia,
- kinezyterapia,
- farmakologia,
- socjologia niepełnosprawności i rehabilitacja,
- biomechanika kliniczna, balneologia,
- fizjoterapia kliniczna,
- metody specjalne fizjoterapii,
- masaż leczniczy,
- zaopatrzenie ortopedyczne,
- historia rehabilitacji.
Duży nacisk na studiach kładzie się również na przedmioty związane z psychologią, pedagogiką, etyką a uczelnie uczą studentów odpowiedniego podejścia do przyszłych pacjentów.
Wiedza to potęga
Do otwarcia gabinetu fizjoterapii potrzebne będą:
- odpowiednie wykształcenie,
- uprawnienia do wykonywaniu zawodu fizjoterapeuty na terenie RP,
- co najmniej dwuletnia praktyka zawodowa (nie wlicza się do tego staż)
- członkostwo w Okręgowej Izbie Fizjoterapeutów,
- specjalistyczny sprzęt (podstawa to profesjonalny stół do masażu, szyny i akcesoria do fizjoterapii: piłki, pasy, materace, wagi itp. Aparaty do fizykoterapii, ultradźwięku czy urządzenia do ćwiczeń bloczkowo-ciężarkowych to już wydatek od kliku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kriokomory kosztują nawet milion złotych.
- lokal spełniający normy Powiat Inspektora Sanitarnego (parter lub budynek przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych),
- samochód – niekoniecznie (ale przyda się, jeśli wybierzesz wariant fizjoterapeuty mobilnego)

Bez tego ani rusz
Postaw na umiejętności i doświadczenie, czyli… o tym, jak wygrać z konkurencją
Decydując się na gabinet fizjoterapii czy masażu, musisz mieć świadomość, że konkurencja będzie naprawdę duża. Usługi fizjoterapeutów oferują już nie tylko wyspecjalizowane gabinety, ale też salony SPA, medycyny estetycznej i tradycyjne salony kosmetyczne. Do tego dochodzą terapeuci mobilni i przychodnie. Łatwo na pewno nie będzie. Ale jeśli masz w sobie odrobinę samozaparcia, lubisz swoją pracą, chcesz się rozwijać i nieustannie zdobywać doświadczenie, nie musisz się niczego obawiać.
Duża konkurencja
Co to oznacza dla Twojej firmy?
Poczta pantoflowa – zaczynasz od znajomych, potem są znajomi znajomych, aż w końcu znajomi znajomych znajomych i tak to się rozwija. Dobre opinie możesz też pozyskać na portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instargram, a także na forach branżowych.
Dbaj o wizerunek – powodzenie w tej branży w dużej mierze zależy od tego, jak Cię postrzegają klienci. Dzięki solidnej pracy i dobrze wykonanym usługom, możesz być polecany kolejnym osobom. A to najlepsza i najszybsza droga do rozwoju własnej działalności. Dlatego pamiętaj, że nie możesz sobie pozwolić na nadszarpnięcie wizerunku.
Stawiaj na rozwój i nowoczesne technologie – cały czas pojawiają się nowe techniki i nowe sprzęty, które pomagają we właściwej i skutecznej rehabilitacji pacjentów. Bądź na bieżąco, kupuj nowe urządzenie, a jeśli brakuje Ci funduszy, postaraj się je wypożyczyć.
Staraj się dostosować do potrzeb klienta – w dzisiejszych czasach to właśnie Ty musisz zabiegać o pacjentów. Dlatego, jeśli ktoś Ci powie, że nie może do Ciebie dojeżdżać, zaproponuj wizyty domowe. Zawsze znajdzie się jakieś rozwiązanie, żeby nie stracić klienta.
Na własnym… - jak wygląda praca fizjoterapeuty?
Jakub każdego dnia wychodzi z domu około 7 rano. Pierwszego pacjenta przyjmuje o 9, ale wcześniej musi wszystko odpowiednio przygotować, a także dać sobie czas na dojazd. Ostatniego pacjenta przyjmuje o 22, w domu jest po 23. Nigdy nie pracuje w weekendy, żeby mieć czas na odpoczynek, regeneracje i szkolenia.
Pracujesz w domu klientów?
Pomyśl o wynajmie gabinetu.
Jeśli masz odpowiednio duży samochód, w którym zmieści się cały sprzęt, przygodę z własną działalnością możesz zacząć jako fizjoterapeuta mobilny. Z czasem jednak, może się okazać, że nie da się przewieźć wszystkich urządzeń, a i klienci nie czują się zbyt komfortowo, kiedy podczas ich zabiegów biegają dzieci, słychać szmer telewizora czy sąsiada.
W takiej sytuacji warto pomyśleć o własnym gabinecie. Jeśli nie stać Cię na kupno, możesz wynająć jakieś miejsce – np. w klinice estetycznej czy prywatnej przychodni.
Tak właśnie zrobił Jakub – jego przykład pokazuje, że to świetne posunięcie, zarówno z biznesowego, jak i osobistego punktu widzenia.

A to ciekawe…
Marketing – sposoby na dotarcie do klienta
Po pierwsze – lokal. Nie musi być w samym centrum wielkiego miasta, ale dobrze, by był umiejscowiony w pobliżu uczęszczanych dróg i ścieżek. Najlepiej w okolicy dużego osiedla, siłowni i parków, gdzie spotykają się ludzi, by trenować.
Po drugie – reklama. Zacznij od ulotek i mediów społecznościowych. To świetny sposób na powiadomienie potencjalnych klientów o rozpoczętej działalności. Napisz o otwarciu gabinetu na forach i grupach, na których spotykają się osoby uprawiające sport lub takie, które odniosły uciążliwe kontuzje.
Po trzecie i pewnie najważniejsze – poczta pantoflowa. W końcu od czego masz przyjaciół i znajomych. Dobre słowo zawsze się przyda i będzie najlepszą rekomendacją dla Twoich usług.
Warto wiedzieć
Nowy gabinet jest nieznany potencjalnemu odbiorcy. A to może wiązać się z dużymi obawami przed umówieniem wizyty. Dlatego postaraj się o promocje dla pierwszych klientów lub rabaty na następną wizytę. Klienci zobaczą, że starasz się zapewnić jak najlepsze usługi i dbasz o ich dobre samopoczucie. A im bardziej będą zadowoleni, tym większe prawdopodobieństwo, że już wkrótce do Ciebie wrócą.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?