Analiza otoczenia prawnego dla:

Historia fizjoterapeuty, który zaczął pracować na własny rachunek

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Dla kogo jest otoczenie prawne

Niniejsze opracowanie przedstawia otoczenia prawne dla biznesu polegającego na działalności leczniczej związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych rehabilitacyjnych. Działalność takich podmiotów regulowana jest ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W związku z tym pamiętaj o tym, że Twoja działalność spełniać musi dodatkowe wymagania wynikające wprost z tej ustawy.

Miej również na względzie, że w prowadzonym przez Ciebie gabinecie przetwarzane będą tzw. dane wrażliwe, czyli dane dotyczące stanu zdrowia Twoich klientów/ pacjentów/ podopiecznych. Przetwarzanie takich danych objęte jest szczególną ochroną wynikającą zarówno z przepisów krajowych, jak i unijnych (RODO).

W poniższym opracowaniu przedstawiamy rozwinięcie najistotniejszych zagadnień prawnych związanych z rozpoczęciem prowadzenia gabinetu fizjoterapii. Mamy nadzieję, że zapoznanie się z nimi pozwoli podjąć świadomą decyzję o tym, czy wykonywanie działalności gospodarczej o takim charakterze jest właśnie dla Ciebie.

artcile

Rejestrowanie działalności gospodarczej – zasady ogólne

2.1 Wybór formy prawnej

W przypadku, gdy planujemy podjąć działalność polegającą na prowadzeniu ośrodków/przychodni diagnostycznych, rehabilitacyjnych, fizjoterapeutycznych lub opieki medycznej, przed założeniem działalności gospodarczej należy podjąć istotną decyzję co do formy, w jakiej podejmiemy działalność.

Taka działalność może mieć różne formy, np. jednoosobowa działalność gospodarcza, działalność w ramach spółki osobowej (jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, partnerskiej), spółki kapitałowej (z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej), albo też w jeszcze innej formie np. w ramach spółki cywilnej.

Najbardziej popularną formą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jest tzw. jednoosobowa działalność gospodarcza (działalność gospodarcza prowadzona osobiście przez przedsiębiorcę). W przypadku prowadzenia przychodni fizjoterapii często spotykaną formą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka cywilna, czyli umowa dwóch lub więcej osób lub już przedsiębiorców, często prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
 
Uwaga! W ramach obowiązującej od 30 kwietnia 2018 r. Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, składającej się wraz z trzema innymi ustawami na tzw. Konstytucję biznesu zostały wprowadzone ułatwienia właśnie dla przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi.

Do zarejestrowania własnej działalności konieczne jest uzyskanie na podstawie złożonego wniosku, wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG może być dokonany z wykorzystaniem formularza elektronicznego zamieszczonego na stronie internetowej CEIDG lub też w postaci papierowej z zachowaniem zakresu i układu danych określonych w formularzu elektronicznym. Wniosek papierowy może zostać złożony w wybranym urzędzie gminy albo wysłany przesyłką rejestrowaną na adres wybranego urzędu gminy. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej dokonywana jest w ramach tzw. „jednego okienka”, co oznacza, że wszystkie dokumenty składamy w jednym miejscu, a następnie są rozdzielane i przekazywane do poszczególnych adresatów (do naczelnika urzędu skarbowego wskazanego przez przedsiębiorcę, do Głównego Urzędu Statystycznego, do ZUS albo KRUS). Wobec tego najpóźniej na tym etapie należy podjąć decyzje dotyczące m.in. brzmienia firmy, rodzaju PKD, a także formy opodatkowania, czy zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W przypadku spółek handlowych (osobowych, kapitałowych) rejestracja odbywa się we właściwym ze względu na siedzibę spółki sądzie rejestrowym (KRS).

Czytaj także:

 Porada – Jakich ogłoszeń spółki muszą dokonywać w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wpisów do KRS? 

 Porada - Jakie zmiany musisz wpisać do KRS i jak to zrobić?

 

2.2 Wybór PKD

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) jest to podział rodzajów działalności, stosowany m.in. w ewidencji i statystyce. Poszczególne rodzaje działalności posiadają odpowiadające im kody PKD. Służą one do określenia przedmiotu działalności firmy. Rejestrując działalność należy ustalić, które kody PKD są właściwe dla działalności, którą chcesz prowadzić, tzn. które określają tą działalność. Warto od razu przemyśleć zakres działalności, tak aby ustalić poszczególne kody PKD, tak aby możliwie szeroko odzwierciedlały przedmiot działalności gospodarczej. Ponadto należy zdecydować, która działalność będzie działalnością przeważającą i wybrać jeden przedmiot działalności przeważającej. Jest to istotne na etapie rejestracji działalności. Obecnie obowiązuje klasyfikacja PKD 2007 wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Poszczególne kody PKD właściwe dla danego rodzaju działalności możesz też ustalić korzystając Tabeli PKD (https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd).

W zależności od zakresu planowanej działalności gospodarczej należy wskazać odpowiednie określenie przedmiotu działalności rozważając następujące:

 

2.3 Działalność szpitali (86.10.Z) – część poza szpitalami

Podklasa ta obejmuje m.in.:

  • usługi personelu medycznego i paramedycznego,
  • działalność prowadzoną przez laboratoria, pracownie techniczne, włącznie z usługami radiologów,
  • Działalność tych placówek nastawiona jest głównie na obsługę pacjentów przebywających w szpitalach lub obiektach rehabilitacji i prowadzona jest pod bezpośrednim nadzorem lekarzy.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w aptekach, sklasyfikowanej w 4773Z,
  • badań i analiz laboratoryjnych innych niż medyczne, sklasyfikowanych w 7120A, 7120B,
  • działalności weterynaryjnej, sklasyfikowanej w 7500Z,
  • działalności polowych szpitali wojskowych, sklasyfikowanej w 8422Z,
  • konsultacji świadczonych przez lekarzy osobom chorym, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 862,
  • praktyki dentystycznej o charakterze ogólnym lub specjalistycznym, np. periodontologii, ortodoncji, sklasyfikowanych w 8623Z,
  • działalności pogotowia ratunkowego, sklasyfikowanej w 8690B,
  • działalności paramedycznej, sklasyfikowanej w 8690D,
  • działalności samodzielnych laboratoriów medycznych, sklasyfikowanej w 8690E.

a) Praktyka lekarska ogólna (86.21.Z)

  • tzw. lekarze domowi, lekarze pierwszego kontaktu, lekarz POZ (Podstawowej Oceny Zdrowotnej)

b) Praktyka lekarska specjalistyczna (86.22.Z)

Podklasa ta obejmuje:

  • porady, diagnostykę i leczenie świadczone przez lekarzy specjalistów, włączając chirurgów.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności szpitali, sklasyfikowanej w 8610Z,
  • praktyki lekarskiej dentystycznej, sklasyfikowanej w 8623Z,
  • działalności fizjoterapeutycznej, sklasyfikowanej w 8690A,
  • działalności paramedycznej, sklasyfikowanej w 8690D.

c) Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E)

Podklasa ta obejmuje

Podklasa ta obejmuje: - pomocniczą działalność dentystyczną, taką jak: działalność higienistek i asystentek dentystycznych. Osoby te mogą pracować samodzielnie, lecz co jakiś czas są kontrolowane przez lekarzy dentystów, - działalność związaną z prowadzeniem profilaktyki i promocji zdrowia prowadzoną m.in. przez higienistki szkolne, ortoptystów, instruktorów higieny, dietetyków i specjalistów promocji zdrowia, - działalność diagnostyczną prowadzoną przez samodzielne laboratoria medyczne, - działalność banków krwi, spermy, organów i tkanek do przeszczepów oraz zbiór moczu kobiecego do produkcji leków hormonalnych, - działalność w dziedzinie terapii logopedycznej, optometrii, - działalność w zakresie zdrowia psychicznego świadczoną przez psychologów i psychoterapeutów.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności laboratoriów innych niż medyczne, sklasyfikowanej w 7120A, 7120B,
  • wykonywania badań i analiz związanych z jakością żywności, sklasyfikowanego w 7120A,
  • działalności szpitali, sklasyfikowanej w 8610Z,
  • działalności w zakresie praktyki medycznej i dentystycznej, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 862,
  • działalności fizjoterapeutycznej, sklasyfikowanej w 8690A,
  • działalności pogotowia ratunkowego, sklasyfikowanej w 8690B,
  • praktyki pielęgniarek i położnych, sklasyfikowanej w 8690C,
  • działalności paramedycznej, sklasyfikowanej w 8690D,
  • działalności w zakresie zdrowia psychicznego świadczonej przez psychologów i psychoterapeutów, sklasyfikowanej w 8560Z, 8720Z, 8899Z.

d) Działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A)

Podklasa ta obejmuje:

  • indywidualną lub zespołową działalność fizjoterapeutów, prowadzoną w takich dziedzinach jak: diagnostyka fizjoterapeutyczna, fizykoterapia, hydroterapia, masaż leczniczy, terapia ruchowa itp. Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie (ogólne, przyszpitalne, medycyny pracy, przy domach pomocy społecznej), specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta. Działalność ta może być prowadzona także w obiektach zapewniających zakwaterowanie, ale innych niż szpitale.

e) Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (96.04.Z)

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność usługowa łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mająca na celu poprawę samopoczucia.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • masaży i terapii leczniczych, sklasyfikowanych w 8690A,
  • działalności klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (centra fitness) i kulturystyce, sklasyfikowanej w 9313Z.

Tak więc można wybierać i odpowiednio dostosować profil placówki. Pamiętać należy, że lepiej przewidzieć trochę za dużo, niż za mało.

f) Dalsze działania

Jak już wiesz robić to powinieneś wybrać:

  • formę opodatkowania,
  • formę prowadzenia rachunkowości — zazwyczaj początkujący przedsiębiorcy wybierają podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli prostą formę ewidencjonowania kosztów i przychodów,
  • zakres i forma zatrudnienia pracowników lub przedsiębiorców,
  • podstawę i zakres ZUS — na przykład to, czy zgłosisz do ubezpieczenia pracowników, których zatrudnisz,
  • bank i rachunek bankowy — konieczne jest wskazanie numeru rachunku, który będzie służył m.in. do rozliczeń z urzędem skarbowym czy ZUS. Możesz założyć nowy rachunek dedykowany do prowadzenia działalności gospodarczej lub posługiwać się tym, który już masz do użytku prywatnego (pamiętaj o split payment).

Więcej:

 Porada – Split Payment

artcile

Aspekty prawne związane z tym biznesem

3.1 Zatrudnienie i związane z tym ubezpieczeniem OC majątkowe

Tak jak to wyżej wskazaliśmy jednym z podstawowych wyborów, szczególnie w tym zakresie działalności jest wybór form zatrudnienia, zakresu i związane z tym zagadnienie także kluczowe dla Twojej odpowiedzialności cywilnej i Twoich np. fizjoterapeutów z tytułu szkód jakie można uczyć w zdrowiu i mieni klientów.

Akurat w tej działalności trzeba wyważyć czy i na ile chcesz zatrudniać masażystów, fizjoterapeutów, pomoc medyczne (pielęgniarki), które wykonywać będą zabiegi na umowę o pracę, a kiedy lepiej jednak jako podwykonawstwo ew. w outsorcingu takich fizjoterapeutów, pielęgniarki, którzy prowadzą swoją indywidualną działalność, osobistą i sami siebie ubezpieczają. Wówczas będziesz odpowiadał tylko z tytułu ryzyka za błąd w wyborze i od tego ubezpieczał w zakresie ubezpieczeń majątkowych z tzw. „ruchu przedsiębiorstwa” i ryzyk z tym związanych.

Czytaj także:

 Poradnik – Zestawienie form zatrudnienia

 Instrukcja – Jak się ubezpieczyć

Po dokonaniu tych ustaleń i wyborów możesz przygotować i złożyć wniosek o rozpoczęcie działalności.

Dla rozpoczęcia działalności trzeba także oznaczyć lokal na miejsce świadczenia usług, sprzedaży produktu, siedzibę firmy, zakupić kasę fiskalną oraz przygotować wymaganą dokumentację i regulacje (regulaminy, warunki sprzedaży, istotne dla kontrahentów regulacje RODO).

Po złożeniu kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wpis do jednego z rejestrów do 1 dnia roboczego po dniu złożenia wniosku dane Twojej firmy zostaną wpisane do CEIDG lub KRS i co do zasady od tego dnia (od wpisania) możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia działalności.

 

3.2 Rejestracja podmiotu leczniczego w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą

Pamiętaj, że w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych odróżniono podmioty wykonujące działalność leczniczą od osób udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach działalności gospodarczej. Jednakże, w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, świadczeniodawcą jest zarówno podmiot wykonujący działalność leczniczą, a więc przedsiębiorca, jak i osoba fizyczna, która posiada uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych i udziela ich w ramach wykonywanego przez siebie zawodu, a niekonieczne jako indywidualny, zarejestrowany przedsiębiorca.

Ważne jest więc jaka różnica i kiedy powinieneś zarejestrować swoją działalność dodatkowo w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą?

Działalność podmiotu leczniczego opiera się przede wszystkim na zorganizowanym zespole składników majątkowych. Osobiste udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osobę prowadzącą podmiot leczniczy nie jest konieczne, jako że może ona w tym celu zatrudnić personel medyczny. W przypadku omawianego pomysłu na biznes przyjąć można, że co do zasady wystąpi obowiązek zarejestrowania działalności we wspomnianym wyżej rejestrze. Dotyczy to w szczególności działalności fizjoterapeutycznej. Stosownie do art. 143 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, będącym przepisem przejściowym, wpis do rejestru podmiotów leczniczych w przypadku działalności rozpoczętej po 30 maja 2016 r. jest obowiązkowy.

W skrócie wyjaśnić można to tak:

  • Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej „Użyte w ustawie określenia oznaczają: [...] 5) podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza lub pielęgniarkę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5”.
  • Stosownie do art. 4 ww. ustawy, podmiotami leczniczymi są:
    - przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, [...] – w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
  • Jak wynika z art. 16 ww. ustawy zaś „Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców”. Działalność lecznicza jest z kolei jedną z działalności regulowanych, o których mowa w art. 43 Prawa przedsiębiorców.

Powyższe oznacza, że najpierw musisz zarejestrować swoją działalność gospodarczą w CEIDG (osoby fizyczne, spółka cywilna) lub KRS (spółki handlowe), a następnie zarejestrować tą działalność w rejestrze wojewody w takim zakresie, w jakim będziesz wykonywać działalność leczniczą.

Pamiętaj, że zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru od 1 kwietnia 2013 r. wnioski o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru i wykreślenie z rejestru mogą być składane w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP, na zasadach określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

O tym czym jest bezpieczny podpis elektroniczny możesz przeczytać tutaj:

 Słowniczek – podpis elektroniczny

 

Rejestracji możesz dokonać W Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/?AspxAutoDetectCookieSupport=1).

3.3 Jak chronić swój startup w sferze własności intelektualnej?

Logo, nazwa, domena internetowa – aspekty prawno-ochronne

Jeśli masz już pomysł na swój własny biznes związany z fizjoterapią, powinieneś także zwrócić uwagę na podstawowe elementy, które nie tylko wyróżnią Twoją firmę, ale też zapewnią rozpoznawalność i pozwolą wypromować markę (nazwisko lub firmę).

Kwestia wyboru logo i nazwy dla Twojego przedsięwzięcia, czyli firmy to sprawa indywidualna, zależy tylko od Ciebie. Możesz stworzyć je sam lub skorzystać z pomocy specjalistów marketingu lub grafików. Specjaliści na Twoje zlecenie przygotują i zaprezentują kilka wersji elementów charakteryzujących Twój produkt lub firmę, abyś mógł wybrać najbardziej ciekawy i przykuwający uwagę. Chcąc mieć gwarancję indywidualności i wyjątkowości elementów odróżniających Twój biznes od innych nie zapominaj jednak o tym, aby nazwa i logo nie naruszały praw innych podmiotów na rynku.

Pamiętaj, że firma, a więc imię pod którym będziesz występował na rynku (Ty lub Twoja spółka), to co innego niż nazwa dla produktu, czy usługi. Jednak zarówno dla firmy, jak i nazwy produktu lub usługi stosuje się tzw. znaki słowno-graficzne (logo), które mogą być obejmowane ochroną jako znaki towarowe.

 

3.4 Jak chronić swoje logo (znak słowno-graficzny tzw. logotyp), nazwę, domenę internetową?

Po pierwsze ochrona znaku słowno-graficznego (dalej: logotypu) może wynikać z prawa autorskiego, jeśli tzw. logo, a w tym nazwę będzie można określić jako utwory, a więc przedmioty prawa autorskiego. Utwór prawa autorskiego musi mieć charakter twórczy (być przejawem twórczej działalności człowieka), indywidualny (niepowtarzalny), a przy tym być ustalony i utrwalony w odpowiedniej postaci.

Pamiętaj, że w przypadku, gdy logo lub tylko jego grafikę tworzy dla Ciebie grafik, to on jest jego twórcą. Zadbaj więc, aby w umowie o wykonanie logo zamieścić odpowiednie zapisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych. Warto rozważyć także zamieszczenie w umowie (bądź zawarcie osobnej umowy) o niewykonywaniu autorskich praw osobistych w stosunku do danego dzieła lub o przekazanie wykonywania autorskich praw osobistych nabywcy utworu graficznego (logo), czyli Tobie. Dodatkowo można także w takiej umowie wskazać karę umowną, której zapłaty będziesz mógł dochodzić w przypadku niewywiązywania się z umowy przez autora (np. grafika lub agencję marketingową przygotowującą m.in. Twoje logo). Taki utwór słowno-graficzny staje się elementem zgłaszanego wzoru znaku towarowego, który będzie obejmowany już ochroną w ramach własności przemysłowej.

 

3.5 Rejestracja znaków towarowych – krok po kroku

Istotnym zabezpieczeniem praw majątkowych do logo i elementów „tożsamości” Twojego startupu powinna być rejestracja logo jako znaku towarowego. Dotyczy to zarówno logotypu, nazwy, jak domeny internetowej czy nazwy produktu lub usługi. Jeśli domena Twojej strony internetowej odpowiadać będzie nazwie przedsiębiorstwa, produktu lub Twojej firmie zabezpieczonej znakiem towarowym, to ochrona taka rozciągnie się również na domenę internetową, pod warunkiem, że domena faktycznie będzie zawierać znak towarowy (nazwę), który nie będzie ogólnoinformacyjnym ogólnym znakiem opisowym.

Organem właściwym do udzielania praw ochronnych na własność przemysłową, a więc na wzory użytkowe, przemysłowe, patenty i znaki towarowe jest Urząd Patentowy RP. Zapewnienie znakom towarowym odpowiedniej ochrony prawnej przede wszystkim pozwala uniknąć naruszeń ze strony osób trzecich, ale także pozwala na czerpanie korzyści majątkowych z ich wykorzystania (zysk np. z franczyzy).

Czym jest znak towarowy? Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, w szczególności:
  • wyraz, włącznie z nazwiskiem,
  • rysunek,
  • litera,
  • cyfra,
  • kolor,
  • forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania
  • dźwięk
jeżeli oznaczenie to umożliwia odróżnienie w obrocie towarów (produktów) jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa

Co muszę zrobić, aby zarejestrować znak towarowy?

Sprawdź i upewnij się, czy oznaczenie nie jest już zarejestrowane przez inną osobę lub podmiot. Pomoże Ci w tym profesjonalista (np. rzecznik patentowy, prawnik specjalizujący się w prawie własności przemysłowej). Nie jest to jednak zadanie trudne – przy wykorzystaniu dostępnych na stronie Urzędu Patentowego baz danych jesteś w stanie wykonać ten pierwszy krok samodzielnie.

Wypełnij podanie w celu zgłoszenia znaku towarowego. Pamiętaj o opłacie.

Od tego momentu Urząd Patentowy zajmuje się rozpoznaniem Twojego podania. W pierwszej kolejności weryfikuje podanie pod kątem formalno-prawnym i ogłasza dokonanie zgłoszenia. Ma to umożliwić zgłaszanie ewentualnych uwag zastrzeżeń przez osoby trzecie, które mają podstawy do sprzeciwu przeciwko rejestracji danych znaków towarowych. Kolejny etap to już merytoryczna ocena zgłoszenia.

Jeśli Urząd nie stwierdzi przeszkód w rejestracji znaków towarowych, ogłoszenie o zgłoszeniu znaku towarowego zostaje opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego RP.

Od momentu ogłoszenia, w terminie 3 miesięcy osoby trzecie mogą zgłaszać sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego. Po bezskutecznym upływie tego terminu lub w przypadku oddalenia sprzeciwu, Urząd Patentowy dokonuje rejestracji znaku towarowego.

Dowiedz się więcej:

 Instrukcja - Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część A) 

Ważne: Pamiętaj, że okres ochronny trwa 10 lat. Po tym czasie konieczne jest odnowienie i opłacenie praw ze znaków towarowych!

 

3.6 Zapewnienie ochrony danych osobowych

Pamiętaj, że niektóre przetwarzane przez Ciebie dane osobowe, które uzyskasz od klientów/pacjentów będą w świetle prawa stanowić tzw. dane wrażliwe, które podlegają szczególnej ochronie. Jest tak dlatego, że dane te obejmować będą informację o stanie zdrowia fizycznego i psychicznego osób korzystających z Twoich usług, historii ich leczenia i planowanych dalszych działaniach terapeutycznych. Są to więc dane dotyczące bezpośrednio sfery prywatności i intymności człowieka, które zgodnie z RODO zaliczane są do grupy tzw. „danych dotyczących zdrowia”.

Abyś mógł przetwarzać takie dane musisz uzyskać wyraźną zgodę osoby, której dane dotyczą. Oznacza to konieczność przygotowania przez Ciebie stosownych formularzy, z którymi zapoznawać będą się Twoi klienci (lub ich opiekunowie prawni) przed rozpoczęciem korzystania z Twoich usług/produktów a następnie podpisywać.

Jednocześnie przedsiębiorca działający jako administrator danych osobowych powinien dopełnić obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 13 RODO, tj. zbierając dane od osoby, której dane dotyczą powinien jej podać następujące informacje:

  • swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela;
  • gdy ma to zastosowanie – dane kontaktowe inspektora ochrony danych;
  • cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania;
  • jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora lub przez stronę trzecią;
  • informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją;
  • gdy ma to zastosowanie – informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO, wzmiankę o odpowiednich lub właściwych zabezpieczeniach oraz o możliwościach uzyskania kopii danych lub o miejscu udostępnienia danych;
  • okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
  • informacje o prawie do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych;
  • jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO lub art. 9 ust. 2 lit. a) RODO – informacje o prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
  • informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego;
  • informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych;
  • informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania, a także o znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą.

Pamiętaj również, że dane dotycząca zdrowia danej osoby możesz przetwarzać bez jej zgody wyjątkowo, jeśli jest to niezbędne do ochrony jej żywotnych interesów a osoba jest niezdolna do wyrażenia zgody. Będzie dotyczyło to na przykład wszelkich sytuacji, w których stan zdrowia danej osoby ulegnie nagłemu, niespodziewanemu pogorszeniu a przekazanie posiadanych informacji o staniej jej zdrowia przyczyniłoby się do wdrożenia natychmiastowej pomocy przez przybyłe na miejsce Pogotowie Ratunkowe.

Oczywiście do przekazania danych dotyczących zdrowia możesz zostać zobowiązany także przez uprawnione do tego organy publiczne (np. sąd, prokurator, organy kontrolne).

Co istotne, Twoim obowiązkiem będzie też zadbanie o bezpieczeństwo przetwarzanych przez Ciebie danych osobowych, a w tym właśnie danych wrażliwych. Podmiot przetwarzający powinien zastosować odpowiednie do zagrożeń oraz kategorii danych środki techniczne i organizacyjne zapewniające ich ochronę, a w szczególności powinien zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. W przypadku przetwarzania danych wrażliwych wymagany jest co najmniej podwyższony poziom bezpieczeństwa, a w przypadku gdy przynajmniej jedno urządzenie informatyczne połączone jest z siecią publiczną, należy zastosować poziom wysoki. Musisz mieć więc na względzie, że mając do czynienia z danymi wrażliwymi powinieneś zapewnić im adekwatny poziom bezpieczeństwa. Naruszenie tego obowiązku może skutkować nawet odpowiedzialnością karną.

 

3.7 Finansowanie firmy

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych i popularnych metod finansowania projektów rozpoczynających funkcjonowanie działalności gospodarczej jest korzystanie z dotacji ze środków unijnych, a także z tzw. venture capital lub z pomocy tzw. „aniołów biznesu”.

a) Środki unijne

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przedsiębiorcy obok samorządów stanowią głównych beneficjentów funduszy unijnych. Według informacji rozpowszechnianych m.in. przez Ministerstwo Finansów, w kolejnych latach dotychczasowy system wsparcia przedsiębiorców ma zacząć zmieniać się z dotacji w stronę wsparcia poza dotacyjnego poprzez kredyty, poręczenia i pożyczki udzielane przez pośredników finansowych, w tym banki oraz fundusze pożyczkowe i poręczeniowe na preferencyjnych warunkach, korzystniejszych od tych panujących na rynku komercyjnym.

Obecnie w ramach funduszy europejskich wydatkowane są środki m.in. na rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia) oraz informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe). Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, warto udać się do jednego z punktów informacyjnych, w którym dowiesz się nie tylko o możliwości uzyskania wsparcia finansowego, ale także o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) dysponuje bogatą ofertą dotacji dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców, w tym przede wszystkim projektów realizowanych w formie startupu. Uzyskanie dotacji oczywiście poprzedzone jest spełnieniem szeregu wymogów formalnych, a więc uciążliwą dla beneficjenta procedurą przygotowania dokumentów oraz składania wniosków. jednak nie jest to cała procedura, ponieważ przedsiębiorca uzyskujący środki z funduszy unijnych zobowiązany jest do wykonania danego przedsięwzięcia w określonym czasie, z czego jest skrupulatnie sprawdzany.

W przypadku niewywiązania się z umowy o dofinansowania jednostka wdrażająca może wydać decyzję na podstawie, której beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami. Dlatego też najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców jest zawarcie umowy z firmą, która zajmuje się sporządzaniem wniosków oraz prowadzeniem wszelkich późniejszych kontaktów z instytucją wdrażającą. Istotne w takim przypadku jest odpowiednie sporządzenie umowy, na podstawie której przedsiębiorca zajmujący się profesjonalnie uzyskiwaniem środków europejskich zobowiąże się również do nadzoru nad wszelkimi kontaktami beneficjenta z instytucją wdrażającą w trakcie wykonywania danego projektu. Pomoże to uchronić mikroprzedsiębiorcę przed ewentualnymi błędami w składanych dokumentach do instytucji wdrażającej.

W opisywanym projekcie, jednym z przedmiotów działalności spółki jest właśnie świadczenia pomocy przedsiębiorcom w zakresie pozyskiwania finansowania ze środków UE. Zanim jednak zaczniesz pomagać innymi, sam musisz dokładnie opanować całą procedurę.

PARP prowadzi różne nabory wniosków o dofinansowanie w ramach działań programów: ,,Inteligentny Rozwój'', ,,Polska Wschodnia'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój”. Program ,,Inteligentny Rozwój'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój” kierowane są do wszystkich mikro, małych i średnich przedsiębiorców w całej Polsce, natomiast ,,Polska Wschodnia'' do tych z województwa: lubelskiego, warmińsko – mazurskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz podlaskiego.

Najodpowiedniejszym programem dla startupów jest „Inteligentny Rozwój”.

Z dofinansowania w ramach tego programu można korzystać do 2020 r. Jest on finansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co determinuje jego innowacyjny charakter oraz ze środków krajowych. Projekty finansowane przez ten program są dzielone na dwie grupy.

Pierwszą stanowią te, które przyczyniają się przede wszystkim do rozwoju realizujących je podmiotów. Dotyczy to na przykład przedsiębiorstw, które poprzez inwestycje, opracowanie i wdrożenie innowacyjnych produktów lub usług, czy współpracę z jednostkami badawczo-rozwojowymi zdobywają nowe rynki i ulepszają swoje produkty.

Drugą grupę stanowią przedsięwzięcia, których realizatorzy pełnią jedynie funkcję wykonawcy, usług wsparcia lub pośrednika w dostarczaniu konkretnych rozwiązań dla wybranych grup adresatów. Przykładem mogą być projekty realizowane przez Instytucje Otoczenia Biznesu świadczące bezpłatne lub częściowo dofinansowane usługi doradcze czy podmioty wdrażające instrumenty finansowe udzielające wsparcia w formie pożyczek, poręczeń bądź też ,,wejść’’ kapitałowych.

Warto również na bieżąco śledzić aktualne terminy naborów wniosków do poszczególnych programów, korzystając z oficjalnej strony internetowe PARPu:

http://www.parp.gov.pl/terminy-naborow

b) Venture capital - finansowanie działalności startupu

Kolejną możliwością finansowania jest skorzystanie z tzw. venture capital (kapitał wysokiego ryzyka). Są to zamknięte fundusze, których działalność polega na przeznaczaniu pieniędzy przez grupę inwestorów (z reguły kilku lub kilkunastu) na inwestycje określonego typu - niepewne, ale mogące przynieść duży zysk. Fundusze venture capital poprzez objęcie udziałów oraz akcji prywatnych lub prywatyzowanych firm, dzielą wraz z przedsiębiorcą ryzyko związane z działalnością gospodarczą, bez oczekiwania dodatkowych gwarancji czy zabezpieczeń. Inwestorzy, stający się współwłaścicielami firmy, wiedząc, że kapitał, który inwestują, jest obarczony wysokim ryzykiem, liczą na współpracę z przedsiębiorcą, pomysłodawcą projektu, jak też współfinansującymi, innymi udziałowcami firmy. Połączone działania mają przyczynić się do podniesienia wartości przedsiębiorstwa i maksymalizacji korzyści długoterminowych. Co do zasady fundusze venture capital nie angażują się w zarządzanie bezpośrednie w firmie, jednak utrzymują kontrolę nad firmą przez udział swoich przedstawicieli w radach nadzorczych spółek.

Czasami bardziej angażują się tzw. indywidualni inwestorzy finansowi- ,,anioły biznesu’’, którzy chcą wesprzeć projekt na starcie.

Sprawdź także:

 Słowniczek - Anioł biznesu

Celem inwestowania jest wzrost rynkowej wartości firmy. Zyski, które udaje się wypracować, są z reguły przeznaczane w całości na dalszy jej rozwój (a więc nie są wypłacane żadne dywidendy).

Fundusze venture capital tworzone są zarówno przez podmioty prywatne, jak i publiczne. Praktyka pokazuje, że po kilku latach (średnio 3-7) fundusze decydują się na wystąpienie z przedsiębiorstwa, część akcji wprowadzają na giełdę, część udziałów sprzedają. Bardzo często zwiększenie wartości firmy powoduje, że przedsiębiorca nie ma możliwości wykupu wszystkich lub większości udziałów od pierwotnych inwestorów, może jednak wejść w posiadanie ich części.

W przypadku startupów bardzo często finansowanie dotyczy przede wszystkim wejścia przedsiębiorcy na rynek. Pamiętaj więc, że inwestorzy z funduszu venture capital są gotowi sfinansować końcowe prace nad rozwojem produktu i związane z uruchomieniem przedsiębiorstwa na dużą skalę.

Listę funduszy venture capital obecnych na polskim rynku można odnaleźć m.in. na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: https://www.parp.gov.pl/fundusze-kapitalu-zalazkowego.

Dla ułatwienia podane zostały także dziedziny, które są gotowe wspierać poszczególne fundusze, wymagania, jakie stawiają wobec zainteresowanych uzyskaniem finansowania projektów, preferowaną wielkość i czas trwania inwestycji oraz sposób wyjścia.

 

3.8 Przepisy prawa:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2022.1360 t.j.),
  2. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2022.1467 t.j),
  3. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2020.287 t.j.),
  4. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2022.2509 t.j.),
  5. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz.U. 2022.633 t.j.),
  6. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz. U. 2011 nr 221 poz. 1319),
  7. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2023.57 t.j.),
  8. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2021.324 t.j.),
  9. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2022.1233 t.j.),
  10. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. 2022.1138 t.j.),
  11. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE,
  12. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2023.221 t.j.),
  13. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 2022.1510 t.j.),
  14. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2022.2647 t.j.),
  15. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2022.690 t.j.).

 

Stan prawny - 28.02.2023



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT