Pomysł na biznes:

Historia powstania i działania firmy produkującej tekturę – jak zarobić na kartonach

Branża:
  • Handel
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Usługi
  • Archiwizacja
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Biznes z kartonu

Kartony kojarzą się głównie z przeprowadzkami i opakowaniami transportowymi. Używamy ich na co dzień - kiedy odbieramy przesyłkę od kuriera, kupujemy przeróżne produkty, porządkujemy domowy bałagan lub właśnie się przeprowadzamy. Produkcja kartonów nie jest łatwym biznesem, bowiem wymaga z jednej strony ciągłego śledzenia cen surowców oraz innowacyjnych rozwiązań obniżających koszty, a z drugiej - efektu skali, by biznes był opłacalny oraz znajomości przepisów dotyczących opakowań. Skoro jednak założycielom TFP się udało, czemu ma nie udać się Tobie?

icon

Dla kogo?

  • Dla dobrych organizatorów – w takim biznesie zawsze wiele się dzieje, trzeba znaleźć maszyny, Klientów, odpowiedni lokal / halę, zaplanować produkcję
  • Dla tych, którzy nie boją się ryzyka - inwestuj nawet w czasach, które temu nie sprzyjają. Szukaj nowych rozwiązań!
  • Dla ścisłych umysłów – by trzymać koszty w ryzach, musisz na bieżąco analizować wszystko co dzieje się z Twoją produkcją
icon

Zanim zaczniesz

  • Zdobądź jak najwięcej wiedzy na temat kartonu – zarówno jego produkcji, przechowywania, konfekcjonowania, dostępnych maszyn i ich cen, metodyki pozyskiwania i produkcji tektury
  • Poznaj rynek producentów i brokerów maszyn produkcyjnych. Poszukaj również ofert sprzedaży sprzętu używanego
  • Przemyśl skalę swojej produkcji i jej opłacalność przy tejże skali – firmy produkcyjne zarabiają przede wszystkim na ilości, nie na marży za pojedyncze transakcje
  • Spróbuj dotrzeć do potencjalnych Klientów zanim zaczniesz produkować – zbadaj ich zainteresowanie i potrzeby na opakowania
  • Zanim zaczniesz produkować własną tekturę, pomyśl, czy tak jak w TFP, nie warto zacząć od gotowej tektury dostępnej na rynku - to zmniejszy Twoje początkowe potrzeby finansowe i pozwoli Ci się rozwinąć
artcile

Liczy się pomysł

Obserwacja rynku – gdzie jest nisza?

Na początku lat 90 mąż Pani Lucjany prowadził już firmę zajmującą się doradztwem ogólnobudowlanym i produkcją materiałów budowlanych ale szukał pomysłu na nowy biznes. Wtedy zauważył, że na rynku lawinowo przybywa nowych produktów, ale brakuje dla nich opakowań – przewidział, że opakowania kartonowe wkrótce podbiją rynek i założył firmę TFP - obecnie jednego z największych graczy w tej branży, zajmującą się produkcją opakowań i tektury falistej, z siedzibą Kórniku niedaleko Poznania.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Inspiracja przyszła z obserwacji rynku. Na początku lat 90 mąż Pani Lucjany – prowadząc już firmę w branży budowlanej – szukał pomysłu na nowy biznes. Zauważył, że na rynku bardzo szybko przybywa nowych produktów, ale brakuje dla nich opakowań i równie szybko wzrasta zapotrzebowanie na opakowania kartonowe.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Na start nie potrzeba wiele

Pierwszą tekturnicę (maszynę do produkcji tektury) kupił, wtedy jeszcze w NRD, na wyprzedaży majątku jednej z tamtejszych firm. Sprzęt był leciwy, miał kilkanaście już kilkanaście lat – ale działał, i miał nowego właściciela pełnego zapału i motywacji by wykorzystać go najlepiej, jak się da. 

W Polsce lat 90-tych gospodarka rynkowa dopiero się rozwijała, na rynku brakowało wielu rzeczy – m.in. opakowań tekturowych, więc dla właścicieli TFP większym zmartwieniem było nadążać za popytem niż znaleźć odbiorców. Maszyna, choć leciwa, była sprawna i 1992 roku zjechała z niej pierwsza partia tektury falistej.

icon

Warto wiedzieć

Opakowania do różnego rodzaju produktów są często uregulowane prawnie – w przepisach znajdują się wymagania wobec zarówno surowców, jak i nadruków poszczególnych informacji na opakowaniach. Od 1927 roku w Polsce wydano prawie 180 aktów prawnych dotyczących opakowań (źródło:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/ByKeyword.xsp?key=opakowania) [dostep: 12.08.2017}.

Jako producent opakowań nie musisz posiadać wiedzy z zakresy wszystkich opakowań do wszystkich produktów na rynku, ale taka wiedza znacznie zwiększy postrzeganie Twojej osoby jako branżowego specjalisty i profesjonalisty w relacjach z Klientami.

Trudna historia sukcesu

Już na początku swojej działalności istnienie firmy zawisło na przysłowiowym włosku – w wypadku samochodowym zginął założyciel i prezes firmy, czyli mąż Pani Lucjany. O dalszych losach TFP musiała zadecydować ona sama. Nie było to proste, gdyż zawodowo była związana z zupełnie inną działalnością, pracowała wtedy w poznańskim biurze projektów. Jednak prośby i wsparcie ze strony pracowników zatrudnianych w TFP, sprawiło, że Pani Lucjana w 1993 roku, zdecydowała się stanąć na czele firmy. To był początek dobrego. 

Z każdym kolejnym rokiem, rynek opakowań z tektury rozwijał się. Rosło zapotrzebowanie na zwykłe kartony, potem wymagania wzrosły. Pojawiły się zamówienia na kartony wyższej jakości, opatrzone nadrukiem lub kolorowe. Za potrzebami rynku należało nadążyć, co wymusiło w firmie kolejne inwestycje w zaplecze techniczne. Jak się okazało, były to inwestycje słuszne. Hale na pierwszej zakupionej nieruchomości, tej w Kórniku, przestały wystarczać. Pani Lucjana podjęła wtedy decyzję o otwarciu drugiego zakładu i od 2007 roku TFP działa także w Babimoście. Pojawiły się plany dotyczące trzeciej inwestycji w nieruchomość i powstanie nowego zakładu, tym razem w Śremie.

icon

Wiedza to potęga

Zużyte kartony są świetnym materiałem do powtórnego przerobu jako makulatura, a recykling opakowań tekturowych jest przykładem racjonalnej gospodarki odpadami. Tektura może być wielokrotnie przetwarzana jako surowiec wtórny. W czasie produkcji tektury udział makulatury z niej uzyskanej może stanowić nawet 80% masy celulozowej. Wszystkie działanie mające na celu ochronę środowiska podkreślają, że wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych ma ogromne znaczenie zarówno ze względów ekonomicznych, jak i społecznych. 

Dzięki recyklingowi m.in. możliwe jest:

  1. ograniczenie zużycia surowców pierwotnych poprzez zastosowanie surowców wtórnych
  2. obniżenie kapitałochłonności i energochłonności pozyskania i przetworzenia surowców pierwotnych
  3. eliminacja opłat i kar z tytułu wytwarzania i gromadzenia odpadów
artcile

Bez tego ani rusz

Sukces w Polsce i poza granicami

Obecnie firma TFP ma wysoką pozycję na rynku. Współpracuje z tak dużymi przedsiębiorstwami jak Ikea czy Nestle. Ich statystyki roczne, pokazują, że obsługują ok 10% polskiego rynku, co przekłada się na wysokie dochody. Rocznie produkuje około 220 milionów metrów kwadratowych tektury falistej. Nie działa jedynie na polskim rynku, eksportuje swoje produkty także za granicę, m.in. do Szwecji i Holandii.

Jak to się udało? Zaplecze techniczne firmy oferuje ogrom usług. TFP dysponuje maszynami, które wytną z tektury właściwie dowolny, wybrany przez klienta kształt. Dodatkowo nadrukuje wybrane wzory i kolory. Dzięki niej, mogą powstać kartonowe dzieła sztuki, jak tekturowy wazon na kwiaty, który można zobaczyć w siedzibie firmy.

icon

Warto wiedzieć

Polski rynek kartonów systematycznie rośnie. Według Polskiej Izby Opakowań w 2020 roku, Polska osiągnie porównywalny poziom z rynkami Europy Zachodniej, z rynkiem szacowanym według wyliczeń na ok 1,4% światowego rynku opakowań.

Wartość rynku kartonowych opakowań w Polsce( mld euro):

pastedGraphic.png

Źródło:
http://www.print-partner.com.pl/print_pub/publik/2015/przemysl-i-rynek-opakowan-w-polsce.html

artcile

A to ciekawe…

Na potrzeby rynku odpowiadaj innowacjami

Nie zawsze było idealnie. W 2008 roku rynek dostał przysłowiowej zadyszki – surowce drożały, a w czasach kryzysu firma musiała zachować konkurencyjne ceny. Wtedy Pani Lucjana postanowiła wdrożyć zasadę starą jak świat: najlepszą formą obrony jest atak. Kupiła więc nowoczesną, wielkoformatową linię drukarską, która pozwalała jej wprowadzić do oferty coś, czego nie miała konkurencja – dowolnie zadrukowane opakowania kartonowe w cenie nieosiągalnej dla konkurencji. Korzystając również z okazji, kupiła ziemię pod budowę nowego zakładu – wiedziała bowiem, że kryzys minie i zapotrzebowanie wróci do poprzednich poziomów.

Podobnie zareagowała na trzęsienie ziemi, jakie wywołała IKEA wśród swoich dostawców – zarząd firmy zdecydował bowiem, w ramach pro-ekologicznej polityki, że zrezygnuje z usług dostawców którzy dostarczają swoje produkty na paletach drewnianych wprowadzając zasadę, że IKEA akceptować będzie jedynie palety wykonane z tektury. 

Firma TFP od razu zaczęła je produkować, ale na początku ręcznie - by równolegle prowadzić prace badawcze nad stworzeniem maszyny do automatycznej produkcji tego rodzaju palet. Udało się – kolejna innowacja wdrożona z sukcesem!



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę