Pomysł na biznes:

Historia powstania i działania firmy produkującej tekturę – jak zarobić na kartonach

Branża:
  • Handel
  • Usługi dla biznesu
  • Produkcja i sprzedaż
  • Usługi
  • Archiwizacja
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Biznes z kartonu

Kartony kojarzą się głównie z przeprowadzkami i opakowaniami transportowymi. Używamy ich na co dzień - kiedy odbieramy przesyłkę od kuriera, kupujemy przeróżne produkty, porządkujemy domowy bałagan lub właśnie się przeprowadzamy. Produkcja kartonów nie jest łatwym biznesem, bowiem wymaga z jednej strony ciągłego śledzenia cen surowców oraz innowacyjnych rozwiązań obniżających koszty, a z drugiej - efektu skali, by biznes był opłacalny oraz znajomości przepisów dotyczących opakowań. Skoro jednak założycielom TFP się udało, czemu ma nie udać się Tobie?

icon

Dla kogo?

  • Dla dobrych organizatorów – w takim biznesie zawsze wiele się dzieje, trzeba znaleźć maszyny, Klientów, odpowiedni lokal / halę, zaplanować produkcję
  • Dla tych, którzy nie boją się ryzyka - inwestuj nawet w czasach, które temu nie sprzyjają. Szukaj nowych rozwiązań!
  • Dla ścisłych umysłów – by trzymać koszty w ryzach, musisz na bieżąco analizować wszystko co dzieje się z Twoją produkcją
icon

Zanim zaczniesz

  • Zdobądź jak najwięcej wiedzy na temat kartonu – zarówno jego produkcji, przechowywania, konfekcjonowania, dostępnych maszyn i ich cen, metodyki pozyskiwania i produkcji tektury
  • Poznaj rynek producentów i brokerów maszyn produkcyjnych. Poszukaj również ofert sprzedaży sprzętu używanego
  • Przemyśl skalę swojej produkcji i jej opłacalność przy tejże skali – firmy produkcyjne zarabiają przede wszystkim na ilości, nie na marży za pojedyncze transakcje
  • Spróbuj dotrzeć do potencjalnych Klientów zanim zaczniesz produkować – zbadaj ich zainteresowanie i potrzeby na opakowania
  • Zanim zaczniesz produkować własną tekturę, pomyśl, czy tak jak w TFP, nie warto zacząć od gotowej tektury dostępnej na rynku - to zmniejszy Twoje początkowe potrzeby finansowe i pozwoli Ci się rozwinąć
artcile

Liczy się pomysł

Obserwacja rynku – gdzie jest nisza?

Na początku lat 90 mąż Pani Lucjany prowadził już firmę zajmującą się doradztwem ogólnobudowlanym i produkcją materiałów budowlanych ale szukał pomysłu na nowy biznes. Wtedy zauważył, że na rynku lawinowo przybywa nowych produktów, ale brakuje dla nich opakowań – przewidział, że opakowania kartonowe wkrótce podbiją rynek i założył firmę TFP - obecnie jednego z największych graczy w tej branży, zajmującą się produkcją opakowań i tektury falistej, z siedzibą Kórniku niedaleko Poznania.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Inspiracja przyszła z obserwacji rynku. Na początku lat 90 mąż Pani Lucjany – prowadząc już firmę w branży budowlanej – szukał pomysłu na nowy biznes. Zauważył, że na rynku bardzo szybko przybywa nowych produktów, ale brakuje dla nich opakowań i równie szybko wzrasta zapotrzebowanie na opakowania kartonowe.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Na start nie potrzeba wiele

Pierwszą tekturnicę (maszynę do produkcji tektury) kupił, wtedy jeszcze w NRD, na wyprzedaży majątku jednej z tamtejszych firm. Sprzęt był leciwy, miał kilkanaście już kilkanaście lat – ale działał, i miał nowego właściciela pełnego zapału i motywacji by wykorzystać go najlepiej, jak się da. 

W Polsce lat 90-tych gospodarka rynkowa dopiero się rozwijała, na rynku brakowało wielu rzeczy – m.in. opakowań tekturowych, więc dla właścicieli TFP większym zmartwieniem było nadążać za popytem niż znaleźć odbiorców. Maszyna, choć leciwa, była sprawna i 1992 roku zjechała z niej pierwsza partia tektury falistej.

icon

Warto wiedzieć

Opakowania do różnego rodzaju produktów są często uregulowane prawnie – w przepisach znajdują się wymagania wobec zarówno surowców, jak i nadruków poszczególnych informacji na opakowaniach. Od 1927 roku w Polsce wydano prawie 180 aktów prawnych dotyczących opakowań (źródło:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/ByKeyword.xsp?key=opakowania) [dostep: 12.08.2017}.

Jako producent opakowań nie musisz posiadać wiedzy z zakresy wszystkich opakowań do wszystkich produktów na rynku, ale taka wiedza znacznie zwiększy postrzeganie Twojej osoby jako branżowego specjalisty i profesjonalisty w relacjach z Klientami.

Trudna historia sukcesu

Już na początku swojej działalności istnienie firmy zawisło na przysłowiowym włosku – w wypadku samochodowym zginął założyciel i prezes firmy, czyli mąż Pani Lucjany. O dalszych losach TFP musiała zadecydować ona sama. Nie było to proste, gdyż zawodowo była związana z zupełnie inną działalnością, pracowała wtedy w poznańskim biurze projektów. Jednak prośby i wsparcie ze strony pracowników zatrudnianych w TFP, sprawiło, że Pani Lucjana w 1993 roku, zdecydowała się stanąć na czele firmy. To był początek dobrego. 

Z każdym kolejnym rokiem, rynek opakowań z tektury rozwijał się. Rosło zapotrzebowanie na zwykłe kartony, potem wymagania wzrosły. Pojawiły się zamówienia na kartony wyższej jakości, opatrzone nadrukiem lub kolorowe. Za potrzebami rynku należało nadążyć, co wymusiło w firmie kolejne inwestycje w zaplecze techniczne. Jak się okazało, były to inwestycje słuszne. Hale na pierwszej zakupionej nieruchomości, tej w Kórniku, przestały wystarczać. Pani Lucjana podjęła wtedy decyzję o otwarciu drugiego zakładu i od 2007 roku TFP działa także w Babimoście. Pojawiły się plany dotyczące trzeciej inwestycji w nieruchomość i powstanie nowego zakładu, tym razem w Śremie.

icon

Wiedza to potęga

Zużyte kartony są świetnym materiałem do powtórnego przerobu jako makulatura, a recykling opakowań tekturowych jest przykładem racjonalnej gospodarki odpadami. Tektura może być wielokrotnie przetwarzana jako surowiec wtórny. W czasie produkcji tektury udział makulatury z niej uzyskanej może stanowić nawet 80% masy celulozowej. Wszystkie działanie mające na celu ochronę środowiska podkreślają, że wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych ma ogromne znaczenie zarówno ze względów ekonomicznych, jak i społecznych. 

Dzięki recyklingowi m.in. możliwe jest:

  1. ograniczenie zużycia surowców pierwotnych poprzez zastosowanie surowców wtórnych
  2. obniżenie kapitałochłonności i energochłonności pozyskania i przetworzenia surowców pierwotnych
  3. eliminacja opłat i kar z tytułu wytwarzania i gromadzenia odpadów
artcile

Bez tego ani rusz

Sukces w Polsce i poza granicami

Obecnie firma TFP ma wysoką pozycję na rynku. Współpracuje z tak dużymi przedsiębiorstwami jak Ikea czy Nestle. Ich statystyki roczne, pokazują, że obsługują ok 10% polskiego rynku, co przekłada się na wysokie dochody. Rocznie produkuje około 220 milionów metrów kwadratowych tektury falistej. Nie działa jedynie na polskim rynku, eksportuje swoje produkty także za granicę, m.in. do Szwecji i Holandii.

Jak to się udało? Zaplecze techniczne firmy oferuje ogrom usług. TFP dysponuje maszynami, które wytną z tektury właściwie dowolny, wybrany przez klienta kształt. Dodatkowo nadrukuje wybrane wzory i kolory. Dzięki niej, mogą powstać kartonowe dzieła sztuki, jak tekturowy wazon na kwiaty, który można zobaczyć w siedzibie firmy.

icon

Warto wiedzieć

Polski rynek kartonów systematycznie rośnie. Według Polskiej Izby Opakowań w 2020 roku, Polska osiągnie porównywalny poziom z rynkami Europy Zachodniej, z rynkiem szacowanym według wyliczeń na ok 1,4% światowego rynku opakowań.

Wartość rynku kartonowych opakowań w Polsce( mld euro):

pastedGraphic.png

Źródło:
http://www.print-partner.com.pl/print_pub/publik/2015/przemysl-i-rynek-opakowan-w-polsce.html

artcile

A to ciekawe…

Na potrzeby rynku odpowiadaj innowacjami

Nie zawsze było idealnie. W 2008 roku rynek dostał przysłowiowej zadyszki – surowce drożały, a w czasach kryzysu firma musiała zachować konkurencyjne ceny. Wtedy Pani Lucjana postanowiła wdrożyć zasadę starą jak świat: najlepszą formą obrony jest atak. Kupiła więc nowoczesną, wielkoformatową linię drukarską, która pozwalała jej wprowadzić do oferty coś, czego nie miała konkurencja – dowolnie zadrukowane opakowania kartonowe w cenie nieosiągalnej dla konkurencji. Korzystając również z okazji, kupiła ziemię pod budowę nowego zakładu – wiedziała bowiem, że kryzys minie i zapotrzebowanie wróci do poprzednich poziomów.

Podobnie zareagowała na trzęsienie ziemi, jakie wywołała IKEA wśród swoich dostawców – zarząd firmy zdecydował bowiem, w ramach pro-ekologicznej polityki, że zrezygnuje z usług dostawców którzy dostarczają swoje produkty na paletach drewnianych wprowadzając zasadę, że IKEA akceptować będzie jedynie palety wykonane z tektury. 

Firma TFP od razu zaczęła je produkować, ale na początku ręcznie - by równolegle prowadzić prace badawcze nad stworzeniem maszyny do automatycznej produkcji tego rodzaju palet. Udało się – kolejna innowacja wdrożona z sukcesem!

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę.

Twój profesjonalizm będzie Twoją najlepszą reklamą, nic bardziej nie zostanie docenione.

  1. Ucz się z pewnością znasz się na produkcji i/lub tekturze, ale umiejętności nigdy za wiele – poszukaj nowych kwalifikacji. Zainteresuj się kursami języków obcych – tych, w których mówią Twoi potencjalni klienci. Osobista rozmowa zawsze będzie znacznie lepiej postrzegana i zbuduje lepsze relacje niż z pomocą tłumacza.

    Zostań członkiem stowarzyszeń branżowych, na rynku istnieją m.in.:

    - Polska Izba Opakowań,

    - Stowarzyszenie Producentów i Użytkowników Materiałów Opakowaniowych i Opakowań PROPAK,

    - Związek Pracodawców EKO-PAK.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowe rozwiązania i wypatrzysz trendy, poznasz wielu potencjalnych Klientów.

    Targi przemysłowe odbywają się zarówno w Polsce, jak i całej Europie – staraj się być obecny na jak największej ilości z nich. Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych z nich:

    Packing Innovations, Warsaw Pack,  Interpack Niemcy, Düsseldorf, Międzynarodowe targi Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami.

  3. Śledź konkurencję Stwórz listę zarówno największych, jak i najbardziej innowacyjnych konkurentów. Obserwuj ich stoiska na targach, zbieraj informacje. Obserwuj ich wnioski patentowe na stronach Urzędu Patentowego RP (https://www.uprp.pl).

artcile

Słowniczek pojęć

SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ

  • Tektura - najgrubszy materiał papierniczy (ma do 4 mm grubości). Powstaje przez sklejenie od dwóch do kilku warstw masy papierniczej. Do jej wyrobu używa się grubszych włókien ścieru drzewnego, szmat, makulatury. Niektórzy producenci dodają również wypełniacze i dodatki chemiczne powodujące wzrost odporności na obciążenia, kontakt z wodą lub mrożenie. Produkuje się również tektury powlekane m.in. folią spożywczą, przydatne do kontaktów z żywnością. Tektury nie używa się do pisania, ale jest materiałem nadającym się do druku offsetowego, jak i fleksograficznego. Rozróżnia się kilka gatunków tektury: białą, brązową (szarą), techniczną, powlekaną.

  • Fleksografia, fleksodruk - (z gr. flekso, giętki) – technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi. Charakterystyczną cechą fleksografii jest występowanie elastycznej, wypukłej formy drukowej wykonanej zazwyczaj z polimeru, rzadziej z gumy. Dzięki temu technika ta stosowana może być w przypadkach, kiedy podłoże nie jest idealnie równe. Technika ta jest najbardziej uniwersalną techniką druku, jeśli chodzi o możliwości zadruku różnych podłoży.

artcile

Czy to się opłaca?

ILE TO KOSZTUJE?

MINI-BIZNESPLAN TAKIEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

Koszt uruchomienia firmy produkującej opakowania może być skrajnie różny i zależy od bardzo wielu czynników, wśród najważniejsze są trzy: 

  1. Rodzaje opakowań, jakie chcesz produktować 
  2. Technologia, jakiej chcesz używać (najnowsza zawsze będzie najdroższa)
  3. Początkowej skali biznesu

Opisujemy biznes na przykładzie firmy TFP, więc do biznesplanu przyjmiemy wartości, minimalne – w których poruszali się jej właściciele na początku tej biznesowej historii sukcesu.

icon

Koszty początkowe

1. Adaptacja hali produkcyjnej: 200.000 (1)

Ten koszt może równie dobrze być zerowy co zwielokrotniony, zależnie od konkretnej hali, jej lokalizacji i zakresu pożądanych i potrzebnych prac. Na potrzeby tego przykładu na biznes przyjęto założenie, że lokal wymagać będzie niewielkich prac adaptacyjnych, takich jak dostosowanie instalacji, pobudowanie ścian działowych i dostosowanie pomieszczeń do potrzeb produkcyjnych w hali o powierzchni ok. 500m2.

Jeśli zdecydujesz się na budowę własnej hali produkcyjnej, musisz liczyć się z kosztem na poziomie ok. 1500-2000zł za jeden metr kwadratowy, co w przypadku hali o pow. 500m2 da kwotę w okolicach 1mln złotych (http://www.jartom.com/hale-budowa/koszt-cena-cennik) – plus koszt działki.

2. Zakup podstawowej linii produkcyjnej: 50 000zł (2)

Tutaj ponownie możemy przyjąć budżet wielokrotnie większy (bez problemu wydasz na linię produkcyjną kilka milionów złotych), jak również szukać okazji w postaci używanych maszyn z likwidowanych lub przebudowywanych zakładów produkcyjnych z tej branży. Podana kwota pozwoli na zakup używanej, dość mocno wyeksploatowanej tekturnicy, umożliwiającej produkcję 2 warstwowej tektury. 

3. Serwis WWW oraz podstawowe materiały marketingowe: 10 000 zł (3)

Taka kwota pozwoli na przygotowanie nowoczesnego serwisu internetowego w kilku wersjach językowych oraz katalogu produktowego dla kilkudziesięciu produktów oraz jego wydruk w nakładzie kilku tysięcy sztuk.

4. Początkowy rozruch: 50 000zł (kwota rezerwowa)

Ta kwota – podobnie jak każda powyższa – jest bardzo szacunkowa. Przyjęliśmy, że na początku nie będziesz zatrudniać pracowników czas poświęcisz głównie na pozyskiwanie kontraktów i zleceń produkcyjnych oraz pierwsze zakupy surowców.


Razem: ok. 310 000zł 

(1) – opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami zajmującymi się budową hal oraz analizy ofert budowy hal w serwisach ogłoszeniowych. Kwota przyjęta dla hali o powierzchni ok. 500m2.

(2) – na podstawie cen i opisów maszyn z serwisów ogłoszeniowych na dzień 20.12.2017.

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl oraz cenników drukarni internetowych

icon

Koszty operacyjne

1. Wynagrodzenia: 7000zł (1)

Koszt brutto zatrudnienia 2 pracowników do obsługi produkcji oraz magazynu. Zakładając, że Ty swój czas poświęcisz głownie na pozyskiwanie nowych Klientów i szukanie możliwości rozwoju (ewentualnie pozyskiwanie finansowania), do procesów produkcyjnych będziesz musiał zatrudnić pracowników. Podana kwota powinna wystarczyć na wynagrodzenie pracowników niskiego szczebla, bez specjalnych kwalifikacji (do obsługi maszyny i magazynu).

2. Czynsz najmu za lokal: 5 000zł (2)

Koszt najmu zależy od bardzo wielu czynników, spośród których zdecydowanie największa rolę odgrywa lokalizacja oraz standard budowy i wykończenia hali. Przyjęliśmy koszt najmu na poziomie 10zł/m2, natomiast hala jaką rozpatrujemy na powierzchnię ok. 500m2.

Weź pod uwagę, że rata kredytu inwestycyjnego za budowę tego typu obiektu będzie w podobnej (jeśli nie niższej wysokości).

3. Środki obrotowe (surowce do produkcji tektury): 50 000zł
Ta wartość będzie wynikową pozyskiwanych przez Ciebie zamówień. Na produkcję tektury składa się wiele zmiennych, z czego najważniejsza jest cena papieru. Na dzień tworzenia artykułu (20.12.2017) było to ok. 600€ za tonę (http://www.packaging-polska.pl/pg/pl/content/papier__tektura_/tektura_zmienna_jest_co.html). Do tego musisz doliczyć także różne środki chemiczne lub dodatki, jeśli zamierzasz produkować tektury do konkretnych zastosowań.

4. Media i księgowość: 5 000zł (3)
Księgowość z pewnością na początku zlecisz zewnętrznej firmie, co w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie Cię kosztować ok. 1000zł / mc. Na media (elektryczność, gaz, itp.) przyjęliśmy kwotę ok. 4000zł, ale to również koszt stricte zmienny – zależny od wielkości produkcji.

5. Koszty promocji i reprezentacji: 10 000zł (4)
Zależnie od tego, co będziesz produkować oraz grupy docelowej, będziesz potrzebować zarówno promocji (przede wszystkim targi branżowe i internet), jak również narzędzi – samochodu, komputera, katalogów itp. Podana kwota wystarczy na ratę leasingową lub wynajem kompaktowego samochodu (ok. 2000/mc), kampanię linków sponsorowanych w podstawowym zakresie (ok. 3000/mc) oraz bieżący druk oraz wysyłkę katalogów produktowych.

Nie uwzględniliśmy tutaj kosztu udziału w targach branżowych, bowiem są skrajnie różne i wyliczane w różny sposób, ale koniecznie zainteresuj się również tą formą promocji.
 


Razem: ok. 77 000zł miesięcznie 

(1) – na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(2) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100.000 mieszkańców w woj. Mazowieckim.

(3) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych.
(4) – opracowanie własne na podstawie ofert dostępnych na stronach internetowych

 

icon

Przychody

Sprzedaż tekstury: 105 000zł

Rolka tektury falistej o szerokości 120cm i długości 100mb kosztuje ok. 70zł brutto. Jak wcześniej pisaliśmy, w biznesie produkcyjnym liczy się efekt skali – musisz sprzedawać jej dużo. Dlatego z przyjętych wcześniej 50.000zł na celulozę wyprodukujesz ok. 150.000 metrów bieżących takiej tektury, zatem sprzedasz ją za ok. 105.000zł brutto.


Razem: ok. 24 500zł

Ograniczeniem jest tylko Twoja wyobraźnia!

Pamiętaj, że powyższy przykład jest jedynie ilustracją potencjalnych kosztów i możliwości. Wszystkie wartości mogą nawet wielokrotnie różnić się od rzeczywistych, w zależności od tego co i jak będziesz produkować. Możliwości są nieograniczone, bowiem nawet jeśli jakaś firma produkuje klucze do sukcesu – musi je jakoś zapakować! I te właśnie opakowania możesz jej dostarczać, a nie tylko sama tekturę.

Firma TFP obecnie generuje obroty liczone w setkach milionów złotych, posiadając kilka zakładów z rozbudowanymi zakładami produkcyjnymi. Zaczynała jednak z jedną, używaną, poniemiecką maszyną.

Patrząc na firmę Pani Lucjany widać, że sukces nie przychodzi łatwo. Jest jednak wart pracy i poświęcenia, których wymaga. Firma TFP osiąga obecnie zyski liczone w milionach złotych, a jej właścicielka poświęca wiele czasu na podróże po świecie i czuje się spełniona. Pamiętajmy jednak, że 20 lat musiała po śmierci męża odejść z państwowego etatu, by poprowadzić jego firmę – coś dla niej kompletnie nowego, nieznanego i (pozornie z początku) przerażającego. Podjęła jednak to wyzwanie i mimo sporej ilości przeszkód po drodze doszła do momentu, w którym ma czas i środki na realizację swoich pasji i marzeń poza zawodowych. 

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz…

  1. Dobrze zastanów się nad halą na swój biznes – pobudować, kupić czy wynająć? Każda z tych form ma wiele plusów i minusów. Jeśli masz więcej środów, dobrze to przemyśl

  2. Zastanów się nad lokalizacją. Będziesz prowadzić firmę produkcyjną, więc bardziej od ciągów pieszych liczy się dojazd dla aut ciężarowych i odległość od Twoich (również potencjalnych) klientów

  3. Poszukaj niszy. Tektury na rynku jest dużo i ciężko będzie CI rywalizować z takimi potentatami, jak choćby TFP – którzy maja wypracowaną technologię i know-how pozwalające trzymać koszty na bardzo niskiem poziomie. Zastanów się, czy nie produkować już końcowych opakowań na jakies nietypowe towary, których nie ma rynku?

  4. Ilu pracowników będziesz potrzebować? Jakich / do czego? Będziesz zatrudniać ich na etat czy w innej formie? Weź pod uwagę ofertę agencji pracy tymczasowej – koszt zatrudnienia w tej formie może wydawać się wysoki, ale korzystasz z niego w bardzo efektywnościowy sposób.

  5. Czytaj prognozy dotyczące rynku- tutaj przykłady” „Rynek producentów opakowań w Polsce jest wart 33,5mld zł, ale już w 2020roku osiągnie wartość 46 mld zł, przy rokrocznym wzroście na poziomie ok. 6,8 proc. – wynika z raportu „Branża opakowań w Polsce 2010-2016 i prognozy 2017-2020” przygotowanego przez Equity Advisors”

    (źródło” https//wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/rynek-opakowan-w-polsce-do-2020-r-urosnie-o-prawie,10749)



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT