Analiza otoczenia prawnego dla:

Historia powstania i działania firmy produkującej tekturę – jak zarobić na kartonach

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Dla kogo jest otoczenie prawne (wstęp)

Niniejsze opracowanie zawiera kompleksową analizę otoczenia prawnego dla realizacji przedsięwzięć na przykładzie konkretnego pomysłu na biznes. Omawiany projekt zakłada prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji kartonów i tekturowych opakowań.

Przedsiębiorco, po zapoznaniu się z treścią tego opracowania będziesz wiedział jak przygotować się do prowadzenia działalności polegającej na produkcji tektury, kartonów i opakowań.

Dodatkowo wskażemy Ci możliwe formy prowadzenia działalności, a także możliwe finansowanie Twojego przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu środków unijnych.

 

1.1. Rodzaje handlu

Na sam początek, zanim zaczniesz planować prowadzenie działalności w przedmiotowym zakresie, warto podjąć decyzję dotycząca tego, jakim zakresem produkcji i sprzedaży jesteś zainteresowany.

Jako pierwszy rodzaj, wskazujemy możliwość handlu detalicznego (sprzedaż pojedynczych produktów, opakowań wykonywanych na zamówienie, w Twoim przypadku może okazać się nieopłacalny).

Handel detaliczny polega bowiem na sprzedaży towarów jednemu nabywcy w niewielkich ilościach. Sprzedaż detaliczna opakowań kartonowych, pudełek przeprowadzana jest w małych sklepach, kioskach, ale także w galeriach handlowych, na targowiskach bądź, gdy na życzenie produkty dostarczane są bezpośrednio do domu/przedsiębiorstwa klienta. Jest to ostatnie ogniwo łańcucha producent - nabywca. Najważniejszą funkcją jest dostarczenie produktu we właściwym czasie i miejscu do finalnego odbiorcy oraz stworzenie dogodnych warunków zakupu.

W przypadku działalności polegającej na produkcji kartonów/ opakowań tekturowych znacznie korzystniejszą formą jest prowadzenie sprzedaży w formie hurtowej.

Handel hurtowy polega na zakupie dużych partii produktów bezpośrednio od producentów (istotne jest, iż coraz więcej przedsiębiorstw zainteresowana jest posiadaniem swoich, personifikowanych opakowań dla sprzedaży własnych wyrobów (m.in. produkty spożywcze, tekstylne, akcesoria codziennego użytku). Opakowania plastikowe/foliowe z uwagi na szkodliwość dla środowiska coraz rzadziej wybierane są przez dostawców.

Obrót hurtowy występuje w dwóch formach:

- obrotu tranzytowego - towar bezpośrednio od producentów trafia do sprzedaży detalicznej,

- obrotu składowego - towary przez pewien czas przechowywane są w magazynach hurtowni.

artcile

Wybór formy prowadzenia działalności

Przedsiębiorco, przedsiębiorstwo zajmująca się produkcją opakowań kartonowych i ich sprzedażą może być prowadzone w dowolnej formie prawnej, nie istnieją bowiem przepisy szczególne, które narzucałyby odpowiednią formę.

Jednakże, produkcja kartonów/opakowań kartonowych, wymagać będzie jednak dużego wkładu finansowego przed rozpoczęciem działalności związanym z zakupem niezbędnych maszyn, organizacją i tzw. wyposażeniem zakładu produkcyjnego.

 Realizacja omawianego projektu wymaga zatem wyboru odpowiedniej formy prowadzenia działalności. W pierwszej kolejności powinieneś zdecydować, czy planujesz samodzielnie realizować swój pomysł, czy może masz już zaufanych partnerów branżowych, czyli współtwórców lub biznesowych. Każda forma prowadzenia działalności gospodarczej ma swoje zalety, ale niesie też za sobą określone ryzyka. Dlatego też wybrany przez Ciebie model, musi być dopasowany do charakteru i zakresu planowej działalności. Decydując się na wybór jednej z opisanych poniżej form prowadzenia przedsiębiorstwa, powinieneś wziąć pod uwagę również zakres Twojej odpowiedzialności cywilnoprawnej, a więc finansowej. Możesz więc postawić na własne siły i rozpocząć działalność w formie jednoosobowej lub też w formie spółki cywilnej lub handlowej. Mając na względzie jednak dużą odpowiedzialność, którą niesie za sobą prowadzenie tego rodzaju przedsiębiorstwa, warto ograniczyć Twoją odpowiedzialność materialną. Oczywiście, o czym dowiesz się w dalszej części opracowania, są różne możliwości finansowania Twojej działalności, jednakże mimo wszystko w tym przypadku warto rozważyć jej prowadzenie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Czytaj także:

 Poradnik – Wybór formy działalności

 Instrukcja - Jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej działalności?

 

Jeśli wiesz, że nie będziesz działał sam i nawiązujesz już na samym początku z innymi osobami, warto zadbać o uregulowanie podstawowych kwestii.

Dobrym pomysłem może być spisanie w formie wstępnego projektu porozumienia o współpracy lub listu intencyjnego, wspólnego przedsięwzięcia, które planujesz podjąć z poszczególnymi osobami lub firmami. Ustalenie pewnych kluczowych kwestii jest ważne już na samym początku, a pozwoli na uniknięcie nieporozumień i konfliktów na dalszych etapach podjętej kooperacji i współpracy. Wasze wzajemne ustalenia, relacje, uzgodnienia spisane w formie podpisanego dokumentu przez upoważnione osoby z podaniem kogo dane osoby reprezentują i pełnomocnictwem, stanowić będą o Waszym profesjonalizmie i zaangażowaniu w tworzone przedsięwzięcie.

Z uwagi na wkład finansowy, o którym piszemy powyżej oraz związaną z tym wysoką odpowiedzialność, rekomendujemy by działalność takiego rodzaju prowadzona była w formie spółki, najkorzystniejsza w tym przypadku może być forma spółki, komandytowo-akcyjnej bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

2.1. Spółka komandytowo-akcyjna

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową, która ma na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczeń (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Spółki komandytowo- akcyjne zakładane są najczęściej w celu prowadzenia przez przedsiębiorców konkretnych przedsięwzięć, gdzie jeden wspólnik (najczęściej pomysłodawca) jest odpowiedzialny za działania spółki (komplementariusz), a drugi występuje jako akcjonariusz, który dokapitalizowuje przedsięwzięcie.

Więcej na ten temat dowiesz się tutaj:

 Statut spółki komandytowo-akcyjnej - wzór

pod tym adresem możesz także pobrać wzór umowy spółki, który dostosujesz do własnych potrzeb.

 

2.2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółka prawa handlowego zaliczaną do grupy spółek kapitałowych.

Spółka kapitałowa może być założona przez jedną osobę. W ramach prowadzonej działalności w tej formie, wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki z majątku własnego.

Więcej na ten temat dowiesz się tu:

 Umowa spółki z o.o. – wzór

pod tym adresem możesz także pobrać wzór umowy spółki, który dostosujesz do własnych potrzeb.

 

2.3. Firma rodzinna

Przedsiębiorstwo rodzinne to szczególny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej. W takiej strukturze zarządzanie firmą pozostaje w rękach najbliższych spokrewnionych ze sobą osób, które posiadają kontrolę nad własnością w firmie i wspólnie dbają o interesy przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo rodzinne może być prowadzone w dowolnej formie prawnej. Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu możliwe jest swobodne dokonanie podziału obowiązków i uprawnień pomiędzy członkami rodziny prowadzącymi wspólnie firmę. Można powierzyć sprawy księgowe np. żonie/mężowi, zaopatrzenie synowi, zamówienia lub sprzedaż córce, a dostawy bratu. Przy produkcji, reklamie, sprzedaży mogą pracować też inni członkowie rodziny.

Dobrą formą jest tu jednoosobowa działalność przedsiębiorcy z rejestracją zgłoszonych osób współpracujących do ubezpieczeń, z jednoczesnym z korzystaniem z ulg na start.

 Wyszukiwarka – Wzory - Umowy Spółki

 

2.4. Wybór przedmiotu działalności

Niezależnie od formy prowadzenia działalności, na która się zdecydujesz, ważne jest byś właściwie wybrał przedmiot prowadzonej przez Ciebie działalności.

  • wybrać kody działalności gospodarczej — są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Warto od razu przemyśleć zakres działalności, tak aby ustalić poszczególne kody PKD, tak aby możliwie szeroko odzwierciedlały przedmiot działalności gospodarczej. Ponadto należy zdecydować, która działalność będzie działalnością przeważającą i wybrać jeden przedmiot działalności przeważającej. Jest to istotne na etapie rejestracji działalności. Obecnie obowiązuje klasyfikacja PKD 2007 wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885). Poszczególne kody PKD właściwe dla danego rodzaju działalności możesz też ustalić korzystając ze strony Tabela PKD (https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd) . W ramach opisywanej działalności, której przedmiotem jest produkcja i sprzedaż rowerów odpowiednie będą następujące kody:
  • 46.90. Z- Sprzedaż hurtowa, niewyspecjalizowana
  • 17.12.Z- Produkcja papieru i tektury.
  • 17.21.Z -Produkcja papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury;
  • 17.22.Z-Produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych;
  • 17.23.Z- Produkcja artykułów piśmiennych;
  • 17.24.Z-Produkcja tapet;
  • 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury.
artcile

Aspekty prawne związane z tym biznesem

3.1. Produkcja kartonów i opakowań tekturowych

Do produkcji kartonów i opakowań tekturowych potrzebne są:

  • Włókna roślinne pochodzące od drzew np. świerk oraz rośliny jednoroczne np. bawełna;
  • Surowce wtórne – makulatura i szmaty.

W efekcie obórki chemicznej z drewna powstaje masa celulozowa, a w efekcie obróbki mechanicznej ścier drzewny.

Gdy już chcemy przejść do właściwej produkcji papieru należy po pierwsze zająć się przygotowaniem masy papierniczej. Pierwszą czynnością będzie rozdrobnienie surowca – noże tną, gładzą i rozgniatają masę. Następnie należy masę celulozową mieszamy z dodatkami takimi jak woda, barwniki czy klej, dalej następuje tzw. „spliśnianie” papieru, czyli odpowiednie rozłożenie włókien. Potem następuje faza łączenia na mokro włókien (spilśnienie) oraz sprasowanie ich we wstęgę. Wstęga papieru trafia do pras, gdzie traci dalszą część wody i zostaje sprasowana, po czym, przenosi się ją na cylindry suszące. Tam podgrzewana jest do temperatury 1200C (tutaj topi się żywica i odparowuje reszta wody). Jak więc widać proces produkcji wymaga zakupu kosztowych maszyn i sprzętu, co wiąże się z środkami niezbędnymi dla rozpoczęcia działalności.

 

3.2. Certyfikacja

Certyfikacją produktów wyrabianych z drewna, w tym papieru tak jak certyfikacją lasów zajmują się różne organizacje, najpopularniejsza jest jednak Forrest Stewardership Council (FSC). Jest to organizacja zajmująca się certyfikacją lasów oraz produktów z drewna i papieru. System tej organizacji jest obecnie uznawany za jeden z najbardziej wiarygodnych systemów na świecie. O certyfikat FSC mogą ubiegać się:

  • właściciele i zarządcy obszarów leśnych (certyfikat FSC FM);
  • producenci wyrobów z drewna i papieru (certyfikat FSC CoC).

Certyfikat FSC CoC oparty jest o łańcuch kontroli pochodzenia produktu. Oznacza to, że aby produkt finalny mógł być sprzedany jako certyfikowany na każdym etapie pozyskiwania i przetwarzania surowca muszą być przestrzegane zasady i standardy FSC. Dopiero wówczas możliwe jest oznaczenie wyrobu końcowego etykietą FSC.

Pozostałe organizację zajmujące się certyfikacją produktów drzewnych to np. EU TimberRegulation czy Programme for the Endorsment of Forrest Certification).

Jeżeli chciałbyś by Twoje kartony/opakowania posiadały wysoką jakość warto zapoznać się ze szczegółowymi wymogami i ubiegać się o właściwy certyfikat.

 

3.3. Postępowanie z odpadami – czym jest recykling?

Kwestie związane z postępowaniem z odpadami w Polsce zostały uregulowane przede wszystkim w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej jako „Ustawa o odpadach”).

Przedmiotowa ustawa określa środki służące ochronie środowiska, życia i zdrowia ludzi zapobiegające i zmniejszające negatywny wpływ na środowisko oraz zdrowie ludzi wynikający z wytwarzania odpadów i gospodarowania nimi oraz ograniczające ogólne skutki użytkowania zasobów i poprawiające efektywność takiego użytkowania. Innymi słowy ustawa normuje zasady postępowania z odpadami i gospodarowania nimi. Ustawa o odpadach stanowi implementację (wprowadzenie) do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2008/98/WE, która na terenie Unii Europejskiej normuje kwestie związane z gospodarką odpadami. Jak zostało wskazane w treści samej dyrektywy, zawiera ona zasady dotyczące sposobu postępowania z odpadami, mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz jej celem jest dotyczącą gospodarki odpadami w Unii Europejskiej, określa zasady postępowania
z odpadami, które mają na celu przede wszystkim ochronę życia i zdrowia ludzi, ale również ochronę środowiska.

Ustawa o odpadach określa następującą hierarchię postępowania z odpadami:

  1. zapobieganie powstawaniu odpadów;
  2. przygotowywanie do ponownego użycia;
  3. recykling;
  4. inne procesy odzysku;
  5. unieszkodliwianie.

Zgodnie z Ustawą o odpadach odzysk to jakikolwiek proces, którego głównym wynikiem jest to, aby odpady służyły użytecznemu zastosowaniu przez zastąpienie innych materiałów, które w przeciwnym przypadku zostałyby użyte do spełnienia danej funkcji, lub w wyniku, którego odpady są przygotowywane do spełnienia takiej funkcji w danym zakładzie lub ogólnie w gospodarce.

 

Recykling

W art. 3 ust. 1 pkt 23 Ustawy o odpadach została zawarta definicja recyklingu, zgodę z którą jest to odzysk, w ramach którego odpady są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach. Obejmuje to ponowne przetwarzanie materiału organicznego (recykling organiczny), ale nie obejmuje odzysku energii i ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa lub do celów wypełniania wyrobisk.

Można wyróżnić kilka rodzajów recyklingu:

  • materiałowy;
  • organiczny;
  • surowcowy;
  • termiczny.

 

Recykling organiczny polega na obróbce tlenowej, w tym kompostowaniu lub obróbce beztlenowej odpadów, które ulegają rozkładowi biologicznemu w kontrolowanych warunkach przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku której powstaje materia organiczna lub metan. Jednocześnie składowanie na składowisku odpadów nie jest traktowane jako recykling organiczny.

Ustawodawca unijny wprowadził progi recyklingu w dyrektywie 2004/12/WE z dnia 11 lutego 2004 roku w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, które wynoszą co najmniej 55% wagowo i co najwyżej 80% wagowo odpadów opakowaniowych.

Progi recyklingu zostały również określone przez polskiego ustawodawcę w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej jako „Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”).

Nie bez znaczenia dla recyklingu, a także proponowanej działalności są także przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi (dalej jako „Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi”). Przedmiotowa ustawa stanowi implementację między innymi postanowień dyrektywy 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Stosownie do tej ustawy Polska zobowiązana jest do osiągnięcia określonego w ustawie poziomu recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych.

 

3.4. Jakich pozwoleń potrzebuje firma zajmująca się przetwarzaniem odpadów?

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma zajmowała się przetwarzaniem odpadów (recyklingiem), w pierwszej kolejności musisz uzyskać stosowne pozwolenia, zezwolenia oraz zgody. Przede wszystkim konieczne jest uzyskanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Przedmiotowe zezwolenie wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej odpowiedniego organu administracji publicznej.

W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, iż dla uzyskania przedmiotowego zezwolenia konieczne będzie przedłożenie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz uzyskanie

Istotny jest także wpis do rejestru, ponieważ prowadząc swoją działalność w kontaktach z innymi podmiotami Twoja firma powinna się posługiwać przyznanym jej numerem w tymże rejestrze. 

 

3.4.1. Kto wydaje zezwolenie na przetwarzanie odpadów?

Jeżeli Twoja firma będzie zajmowała się przetwarzaniem odpadów, recyklingiem, dla potrzeb czy przy okazji produkcji, kartonów, opakowań z wyłączeniem jednak odpadów niebezpiecznych oraz umieszczanych w wyrobiskach, odpowiednie zezwolenie wydaje starosta. W przypadku wymienionych odpadów niebezpiecznych i umieszczanych
w wyrobiskach, organem właściwym do wydania zezwolenia jest marszałek województwa.

W przypadku zaś przetwarzania odpadów na terenach zamkniętych – zezwolenie wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

O konieczności posiadania przez Twoją firmę zezwolenia na przetwarzanie odpadów stanowi art. 27 ust 2 Ustawy o odpadach. Zgodnie z tą ustawą, podmiotami zwolnionymi z konieczności posiadania stosowego zezwolenia są między innymi podmioty, które wykorzystują odpady na własne potrzeby. Tak więc, jeżeli w całości odpady wprowadzisz do produkcji masy celulozowej (puplpy), kartonów to nie musisz posiadać zezwoleń, jednak patrz niżej (art. 45 Ustawy o odpadach).

Wyjątkiem od konieczności uzyskania przedmiotowego zezwolenia jest także posiadanie przez Twoją firmę pozwolenia zintegrowanego, w którego zakres wchodzi przetwarzanie odpadów, a także pozwolenie na wytwarzanie odpadów, które obejmuje zbieranie lub przetwarzanie odpadów.  To jest w pierwszym zakresie działalność rekomendowana.

Pozwolenie zintegrowane zostało określone w art. 201 ust. 1 ustawy dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej
w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych. jeśli masz pozwolenie na wytwarzanie odpadów (obejmujące zbieranie lub przetwarzanie odpadów).

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest odpowiednio przez starostę lub prezydenta miasta w przypadku miasta na prawach powiatu.

Wracając do zezwolenia na przetwarzanie odpadów, recykling, należy wskazać, iż ma ono jedynie charakter terminowy i jest wydawane na okres 10 lat.

Należy także zaznaczyć, iż aby uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów trzeba posiadać tytuł prawny do nieruchomości, w której to przetwarzanie będzie się odbywało - może to być na przykład akt notarialny stwierdzający nabycie własności, umowa najmu, czy też umowa dzierżawy.

Dla uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, Twoja firma będzie również zobowiązana do przedstawienia zabezpieczeń roszczeń z tytułu ewentualnych szkód w środowisku. Ustawodawca dopuścił różne formy przedmiotowych zabezpieczeń. Może to być między innymi gwarancja ubezpieczeniowa, depozyt lub gwarancja bankowa.

Obok podmiotu przyznającego zezwolenie, w postępowaniu biorą udział bezpośrednio lub pośrednio także inne podmioty. Niezbędne jest wydanie opinii na temat zasadności uzyskania przez Twoją firmę zezwolenia na przetwarzanie odpadów przez odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Dodatkowo, jak zostało wspomniane na wstępie, wydanie zezwolenia na rzecz Twojej firmy poprzedzi także przeprowadzenia kontroli instalacji i stanu budynków przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz przez Straż Pożarną.

Dla uzyskania przez Twoją firmę zezwolenia na przetwarzanie odpadów, recykling konieczne będzie także przedłożenie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Przypadki, w których niezbędne jest uzyskanie tej decyzji zostały określone w  rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Organy odpowiednie do wydania omawianej decyzji zostały określone w art. 75 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Właściwość organu uzależniona jest od ściśle określonego przedmiotu działalności, np.
w przypadku składowania odpadów promieniotwórczych odpowiedni będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, zaś w przypadkach niewyszczególnionych w ustawie odpadów będzie to odpowiednio wójt/burmistrz/prezydent miasta.

 

3.4.2. Ile potrwa uzyskanie zezwolenia?

Organ powinien załatwić sprawę w terminie miesiąca od złożenia przez Twoją firmę wniosku, jednakże termin ten może zostać przedłużony do dwóch miesięcy, o czym zostaniesz przez Organ poinformowany. Sprawa załatwiana jest w drodze wydania decyzji administracyjnej.

Przedsiębiorco, pamiętaj! Nie możesz rozpocząć prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania odpadów bez uzyskania decyzji administracyjnej udzielającej zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

 

3.5. Wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty
w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO).

Twoja firma przed rozpoczęciem działalności w zakresie przetwarzania odpadów musi także uzyskać wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO).

Zgodni z art. 49 ust. 1 Ustawy o odpadach marszałkowie województw zobowiązani są do prowadzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach
i gospodarujących odpadami. Wpisu za dokonuje właściwy marszałek województwa.

Po uzyskaniu wpisu, Twoja firma otrzyma numer rejestrowy, którym następnie będziesz się posługiwać podczas prowadzenia swojej działalności.

Aby uzyskać wpis w omawianym rejestrze, Twoja firma musisz złożyć stosowny wniosek, którego formularz został udostępniony na stronie:

https://bdo.mos.gov.pl/web/wnioski-do-pobrania

 

3.6. Zatrudnienie pracowników

Jeżeli chcesz prowadzić omawianą działalność, nie ulega wątpliwości, iż będziesz musiał zatrudniać pracowników – zarówno tych wykonujących konkretne czynności związane z odbiorem odpadów i ich segregacją, jak i specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje. Zatrudnienie ich nastąpić może na podstawie poniżej wymienionych umów:

 Poradnik – Zestawienie form zatrudnienia

 Umowa o pracę – wzór

 Umowa zlecenia - wzór

 Umowa o dzieło - wzór

 Umowa o pracę nakładczą - wzór

 

3.7. Źródła finansowania działalności

 

3.7.1. Dotacje z urzędów pracy

Przyszły przedsiębiorca planujący założenie własnej działalności gospodarczej polegającej na przetwarzaniu odpadów, ich segregacji, czy też odbiorze odpadów komunalnych, w pierwszej kolejności może starać się o bezzwrotną dotację z urzędu pracy. Oczywiście przedmiotowe rozwiązanie znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku wyboru jako formy prowadzenia działalności gospodarczej – jednoosobowej działalności gospodarczej.

Warunki uzyskania dotacji to:

  • posiadanie statusu osoby bezrobotnej (po zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba o takim statusie lub statusu Absolwenta Centrum Integracji Społecznej lub Absolwenta Klubu Integracji Społecznej, o których jest mowa w przepisach Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym odczekanie trzech miesięcy od rejestracji w urzędzie jako osoby bezrobotnej. Dopiero po tym czasie można złożyć wniosek o dofinansowanie (warto zapoznać się z wewnętrznym regulaminem przyznawania dotacji obowiązującym w danym urzędzie, gdyż niektóre urzędy pracy skracają termin oczekiwania do miesiąca, a inne zwiększają liczbę wymogów),
  • bezrobotny starający się o dotacje z urzędu pracy nie może być studentem studiów dziennych. Może studiować zaocznie.
  • osoba występująca z wnioskiem o dofinansowanie nie może posiadać na swoim koncie innej działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (w niektórych urzędach pracy obowiązuje dłuższy okres).

Dotacji z urzędu pracy nie przyznaje się osobom, które w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku bez uzasadnienia odmówiły przyjęcia propozycji zatrudnienia, przygotowania zawodowego lub stażu.

Osoba starająca się o dofinansowanie z urzędu pracy, w okresie 2 lat liczonych od dnia złożenia wniosku, nie może mieć na swoim koncie przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Warunkiem uzyskania dotacji jest także to, aby bezrobotny składający wniosek o dotację nie otrzymał już wcześniej bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności ani nie złożył w tym samym czasie wniosku o dotację w innym urzędzie.

Wysokość dotacji każdorazowo zależy od możliwości finansowych danego urzędu. W praktyce jest to maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

Dofinansowanie należy wykorzystać zgodnie ze złożonym wnioskiem i we wskazanym w umowie terminie. W przypadku złamania warunków umowy lub prowadzenia działalności przez okres krótszy niż 12 miesięcy trzeba zwrócić urzędowi pełną kwotę uzyskanej dotacji wraz z odsetkami w terminie 30 dni.

Zdarza się, że urzędy rozpatrując wniosek o udzielenie dotacji, zwracają uwagę na to, czy przyszły przedsiębiorca dysponuje jakimiś środkami, które chce przeznaczyć na finansowanie planowanej działalności o czym stanowi m.in. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

3.7.2. Środki unijne

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przedsiębiorcy obok samorządów stanowią głównych beneficjentów funduszy unijnych. Według informacji rozpowszechnianych m.in. przez Ministerstwo Finansów, w kolejnych 7 latach dotychczasowy system wsparcia przedsiębiorców ma zacząć zmieniać się z dotacji w stronę wsparcia poza dotacyjnego poprzez kredyty, poręczenia i pożyczki udzielane przez pośredników finansowych, w tym banki oraz fundusze pożyczkowe i poręczeniowe na preferencyjnych warunkach, korzystniejszych od tych panujących na rynku komercyjnym.

Obecnie w ramach funduszy europejskich wydatkowane są środki m.in. na rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia) oraz informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe). Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, warto udać się do jednego z punktów informacyjnych, w którym dowiesz się nie tylko o możliwości uzyskania wsparcia finansowego, ale także o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) dysponuje bogatą ofertą dotacji dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców, w tym przede wszystkim projektów realizowanych w formie startupu.  Uzyskanie dotacji oczywiście poprzedzone jest spełnieniem szeregu wymogów formalnych, a więc uciążliwą dla beneficjenta procedurą przygotowania dokumentów oraz składania wniosków. Jednak nie jest to cała procedura, ponieważ przedsiębiorca uzyskujący środki z funduszy unijnych zobowiązany jest do wykonania danego przedsięwzięcia w określonym czasie, z czego jest skrupulatnie sprawdzany.

W przypadku niewywiązania się z umowy o dofinansowania jednostka wdrażająca może wydać decyzję na podstawie, której beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami. Dlatego też najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców jest zawarcie umowy z firmą, która zajmuje się sporządzaniem wniosków oraz prowadzeniem wszelkich późniejszych kontaktów z instytucją wdrażającą. Istotne w takim przypadku jest odpowiednie sporządzenie umowy, na podstawie której przedsiębiorca zajmujący się profesjonalnie uzyskiwaniem środków europejskich zobowiąże się również do nadzoru nad wszelkimi kontaktami beneficjenta z instytucją wdrażającą w trakcie wykonywania danego projektu. Pomoże to uchronić mikroprzedsiębiorcę przed ewentualnymi błędami w składanych dokumentach do instytucji wdrażającej.

PARP prowadzi różne nabory wniosków o dofinansowanie w ramach działań programów: ,,Inteligentny Rozwój'', ,,Polska Wschodnia'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój”. Program ,,Inteligentny Rozwój'' oraz „Wiedza Edukacja Rozwój” kierowane są do wszystkich mikro, małych i średnich przedsiębiorców w całej Polsce, natomiast ,,Polska Wschodnia'' do tych z województwa: lubelskiego, warmińsko – mazurskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz podlaskiego.

Warto również na bieżąco śledzić aktualne terminy naborów wniosków do poszczególnych programów, korzystając z oficjalnej strony PARP (https://www.parp.gov.pl/harmonogram-naborow).

 

Przepisy prawa:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U.2022.1360 t.j.);
  2. Ustawa z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2022.1457 t.j.);
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz.U. 2022.699 t.j.);
  4. Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2022.1297 t.j.);
  5. Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2020.1114 t.j.);
  6. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2022.690 t.j.);
  7. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2022.1710 t.j.);
  8. Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2021.162 t.j.);
  9. Ustawy dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2021.1973 t.j.);
  10. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2021.1062 t.j.);
  11. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej (Dz.U. 2021.324 t.j.);
  12. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz.U. 2022.11510 t.j.);
  13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności;
  14. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  15. Dyrektywa 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 roku w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

 

Stan prawny – 30 września 2022 r. 



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT