Pomysł na biznes:
Historia twórców aplikacji na smartfony – jak wspierać lojalność klientów i na tym zarabiać?

Podejmij wyzwanie
Klik klik
Jeśli wymyśliłeś coś, z czego sam chętnie korzystasz, możesz mieć prawie 100-procentową pewność, że amatorzy Twojego pomysłu znajdą się bardzo szybko. Tak się stało w przypadku Tomka i Adama – twórców aplikacji mobilnej Kekemeke.
Dla kogo?
- Dla entuzjastów i znawców nowych technologii
- Dla osób zorientowanych na mobilność i telefonię komórkową
- Dla absolwentów informatyki i kierunków pokrewnych
- Dla tych, co wiedzą, jak stworzyć dobrą aplikację na smartfona
- Dla zwolenników startupów
Zanim zaczniesz
- Upewnij się, że masz dobry i oryginalny pomysł – aplikacji na smartfony jest coraz więcej, a Ty musisz się czymś wyróżnić
- Zaplanuj przedsięwzięcie i pomyśl o finansach – zanim aplikacja zacznie przynosić zyski, będziesz musiał się z czegoś utrzymać
- Zastanów się nad ideą – właśnie ona będzie najlepszą reklamą Twojego produktu

Liczy się pomysł
Jak zarobić na lojalności?
Jesteś w kawiarni i miła pani z obsługi pyta, czy masz kartę lojalnościową. Z uśmiechem kiwasz głową i zaczynasz jej szukać. Wkładasz rękę do jednej i drugiej kieszeni. Wyjmujesz wypchany portfel i próbujesz znaleźć ten właściwy kartonik. Skąd się wzięło tyle kart? Jedna z kiosku, druga z banku, trzecia ze stacji benzynowej, czwarta z drogerii, piąta z ulubionej burgerowni. A tej właściwej… nie ma. Bierzesz więc kolejną i ze smutkiem dochodzisz do wniosku, że Twoja nagroda za lojalność coraz bardziej się oddala. Tak narodził się pomysł na aplikację mobilną, która zastąpi kartonikowe i plastikowe karty, sprawiając, że program lojalnościowy, do którego przystąpiłeś, jest zawsze pod ręką – w Twoim telefonie.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
By świat był lepszy
O ile przyjemniejsza byłaby nasza codzienność, gdyby wszyscy byli dla siebie mili. I choć brzmi to naiwnie, każdy ma potrzebę bycia docenianym – zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Klient chce czuć, że sprzedawca nie jest w swojej pracy za karę i z pasją traktuje to, co robi. A sprzedawca liczy, że klient nie będzie rozładowywać na nim frustracji, tylko przywiąże się do tego konkretnego miejsca i nie pójdzie do konkurencji. Po to właśnie wymyślono programy lojalnościowe.
Tomek i Adam chcieli, aby klienci i sprzedawcy zaczęli się wzajemnie doceniać. Dlatego wpadli na pomysł aplikacji na smartfony Kekemeke, która zastąpi tradycyjne karty na pieczątki. Aplikacja wystartowała w 2013 roku i od tego czasu aż 166 tys. osób otrzymało różnego rodzaju nagrody, rabaty i gratisy o wartości ponad 2 108 000 zł.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Jak zarobić na rynku aplikacji mobilnych?
Statystyki pokazują, że na świecie jest pięć razy tyle urządzeń mobilnych, co komputerów.
25% populacji do przeglądania sieci korzysta wyłącznie z urządzeń mobilnych. A największe polskie serwisy odnotowują obecnie nawet 50% ruchu ze smartfonów i tabletów. Te dane podane przez eduweb.pl pokazują, że w aplikacjach jest naprawdę duży potencjał. Korzysta z nich już praktycznie każdy. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz przygodę z projektowaniem własnej apki?
Wiedza to potęga
Aplikacje mobilne – co jest ważne?
Nazwa – są dwie metody nadawania nazwy swojej aplikacji. Pierwsza, gdy wszystko wykładasz kawa na ławę – tworzysz apkę prognozującą pogodę i nazywasz ją po prostu „Prognoza pogody”. Mało oryginalnie, ale dzięki temu użytkownicy łatwo i szybko mogą odnaleźć Twój produkt w App Store lub Google Play. Druga metoda wymaga znacznie większej kreatywności. Nazwa jest oryginalna (przykład: Instagram, Spotify) i służy do budowania własnej odrębnej marki. W tym wypadku musisz jednak popracować nad wypromowaniem produktu – tak, by użytkownicy wiedzieli, do czego służy i bez problemu znaleźli go w sklepie.
Wygląd – aplikacja ma być nie tylko ładna, ale przede wszystkim użyteczna. Interfejs powinien być łatwy i dopasowany do zachowań odbiorców.
Użytkownicy – projektując aplikację, myśl przede wszystkim o tym, dla kogo tworzysz.
Przywiązanie – aplikacja powinna angażować odbiorców i zachęcać ich do aktywnego korzystania.
Małe tête-à-tête, czyli rozmowy z klientami i inwestorami
Pomysł to za mało, musisz mieć jeszcze siłę przebicia, która przekona inwestorów do wyłożenia pieniędzy na stół. A będzie to prostsze, jeśli znajdziesz choćby niewielkie grono potencjalnych klientów, gotowych do natychmiastowego podjęcia współpracy.
Kekemeke – jako aplikacja do programów lojalnościowych – zanim weszła na rynek, zaczęła prowadzić rozmowy z kawiarniami, pubami, salonami fryzjerskimi czy SPA. Głównym założeniem twórców apki było to, że stawiają na niewielkie lokalne biznesy lub sieciówki, których celem jest jak najwyższa jakość obsługi klienta i utrzymanie z nim przyjaznych relacji.
Obecnie wśród firm korzystających z aplikacji są m.in.: Kakadu, Grupa Żywiec czy Beef’N’Roll. A liczba wszystkich partnerów współpracujących z Kekemeke to ponad 500 punktów rozsianych po całej Polsce – także w mniejszych miasteczkach i wsiach.
Jeśli chodzi o inwestorów twórcy Kekemeke zgłosili się do siedmiu prywatnych podmiotów. Ich pomysł przypadł im do gustu i każdy z nich był gotowy wyłożyć pieniądze. Zdecydowali się na inwestora, który wcześniej był odpowiedzialny za stworzenie takich projektów, jak Niania.pl czy Goldenline.

Bez tego ani rusz
Chcesz osiągnąć sukces? Zapewnij go swoim klientom
Jeśli Twoja aplikacja – tak, jak Kekemeke – ma służyć przede wszystkim do pozyskiwania lojalności klientów przez współpracujących z Tobą partnerów, musisz sprawić, żeby byli z niej zadowoleni. Dzięki temu wieść o skuteczności zaproponowanego przez Ciebie rozwiązania rozniesie się lotem błyskawicy i szybko pozyskasz kolejnych klientów.
Jakie są zalety Kekemeke? Wszystkie karty lojalnościowe znajdują się w jednej apce – nie ma problemu z bałaganem czy zgubieniem tradycyjnego kartonika. Do osoby używającej aplikacji można wysyłać wiadomości geotargetowane typu push, informujące o aktualnych promocjach i akcjach specjalnych. Jeśli firma, która wykupiła Twoje usługi, chce umieścić w aplikacji reklamy, ma pewność, że zobaczą ją tylko zainteresowani odbiorcy, dzięki czemu nie traci pieniędzy na działania typu „chybił-trafił”. Kawiarnia czy też bar, na bieżąco może śledzić statystyki związane z klientami, którzy korzystają z programu lojalnościowego.
Warto wiedzieć
Sukces na lokalnym rynku?
Pomyśl o ekspansji.
Jeśli aplikacja, którą uruchomiłeś, odniosła sukces na lokalnym podwórku, jest duża szansa, że podobnie stałoby się w innych krajach. Zanim jednak zaczniesz działać, sprawdź wszystkie możliwości i rozważ „za” i „przeciw”. Może się przecież okazać, że w kraju, na którego rynek chciałbyś wejść, jest już podobne rozwiązanie. W takim wypadku trzeba będzie poszukać gdzie indziej.

A to ciekawe…
Jak powstaje aplikacja mobilna?
Stworzenie dobrej aplikacji mobilnej na smartfona to długi i skomplikowany proces. Musisz sobie zdawać sprawę, że typowe aplikacje są tworzone dla każdej platformy osobno – z użyciem różnych języków oprogramowania.
Uproszczony proces tworzenia aplikacji – krok po kroku
- Programowanie aplikacji
- Projektowanie graficzne – z wykorzystaniem takich programów, jak Photoshop i Illustrator
- Prace koncepcyjne – mockupy, moodboardy
- Programowanie na system operacyjny Android (JAVA)
- Programowanie na system operacyjny iOS (Swift, Objective-C)
- Przejście przez proces certyfikacji – App Store i Google Play
Jakie masz możliwości promocji swojej apki?
W dzisiejszych czasach sposobów promocji jest naprawdę wiele, a ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia – bo na pewno nie pieniądze. Reklamować możesz się też za darmo albo przy wykorzystaniu niewielkich nakładów finansowych. Jak więc promować swoją aplikację? Weź przykład z twórców Kekemeke i…
Skontaktuj się z mediami i serwisami branżowych – jest duża szansa, że napiszą nawet niewielką notkę prasową, a wtedy więcej osób dowie się o Twojej działalności
Postaraj się o zdobycie uwagi blogerów i influencerów – ale tylko takich, którzy w jakikolwiek sposób są związani z branżą, w której chcesz działać. Dzięki temu od początku będziesz budować wiarygodność swojego biznesu
Udzielaj się na różnego rodzaju forach – napisz w poście, jaki masz pomysł i poproś o opinię użytkowników. Dzięki temu od razu otrzymasz feedback i będziesz wiedzieć, czy masz coś jeszcze do poprawy, czy może już Twój pomysł jest całkowicie dopracowany
Załóż stronę internetową i fanpage – dzięki temu zbudujesz swoją wiarygodność, a zainteresowani aplikacją użytkownicy będą mogli dowiedzieć się czegoś więcej
Na końcu stwórz bannery, reklamę w social mediach i Google AdWords – pomoże to w skutecznym pozycjonowaniu Twojej strony i aplikacji
Warto wiedzieć
Nowy produkt jest nieznany użytkownikom, a Ty zanim go wprowadzisz na rynek, możesz mieć słuszne obawy o to, czy się spodoba i czy jego użyteczność jest na wystarczającym poziomie.
Pamiętaj!
- Zatrudnij betatesterów
- Pokaż innym makiety i zapytaj o ich zdanie
- Przygotuj tutoriale do obsługi aplikacji
- Udostępnij za darmo wersję demo
- Regularnie publikuj aktualizacje
- Stwórz formularz kontaktowy
- Rób testy A/B interfejsu
- Korzystaj z Google Analytics

Zbuduj własną markę
Rynek nowych technologii zmienia się każdego dnia, dlatego nie możesz pozwolić sobie na przegapienie kolejnych trendów czy możliwości. Wiesz przecież, co stało się z Kodakiem, Nokią czy Blackberry – i nie chcesz podzielić ich losu.
Rozwijaj się – nieustannie!
Podnoś swoje kwalifikacje - byłeś pomysłodawcą aplikacji, a całą pracę wykonała za Ciebie zewnętrzna firma? Pomyśl o kursie programowania. Nie zostaniesz może od razu gwiazdą informatyki i nowych technologii, ale będziesz mieć wiedzę, która pomoże Ci w codziennej pracy. Podstawowe szkolenie trwa ok. 80 h i kosztuje średnio 4 800 zł.
Śledź na bieżąco - branżowe i technologiczne newsy. Staraj się wprowadzać je do swojego biznesu.
Nie przyzwyczajaj się do jednego podwykonawcy. - Cały czas przeglądaj i porównuj ze sobą oferty. Być może natrafisz na taką, która będzie dla Ciebie o wiele korzystniejsza.
Bierz udział w konferencjach i spotkaniach branżowych - dziś synonimem sukcesu jest odpowiednie i umiejętne wykorzystanie posiadanego know-how. Dlatego aktywnie udzielaj się na konferencjach i targach. Pokaż, co zrobiłeś i jakie są możliwości Twojej aplikacji. Rozmawiaj z innymi twórcami i czerp z ich wiedzy. Z całą pewnością warto odwiedzić Forum Aplikacji i Gier Mobilnych, konferencję React Nativ czy Targi Rozwiązań IT, E-commerce i Urządzeń Mobilnych.
Obserwuj inne aplikacje i startupy - zarówno te powstałe w Polsce, jak i zagranicą. Zwracaj szczególną na Booksy, Vocabla, Nozbe i Brand 24. Wszystkie odniosły wielki sukces, przekształcając się ze startupów w prężnie działające firmy. Nie zapomnij też o Spotify czy Instagramie – 2 najbardziej znanych aplikacjach, z których korzystają ludzie na całym świecie.
Czytaj i poszerzaj swoją wiedzę - dzięki temu dowiedz się o najnowszych rozwiązaniach i technologiach. Będziesz na bieżąco z tym, co robi konkurencja, a także poznasz kilka trików, które możesz wykorzystać w swojej aplikacji. Zwróć szczególną uwagę na takie magazyny, jak: „Wired”, „Technologist”, „Mobility”, „Android. Triki, haki, aplikacje” czy „Komputer świat – biblioteczka”.

Słowniczek pojęć
Zrozum swój biznes!
SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ
Podczas pracy nad aplikacją i do sprawnej komunikacji z programistą, przydadzą Ci się następujące sformułowania:
Advergaming - czyli połączenie gry i reklamy. Korzystają z niego przede wszystkim firmy prywatne, które chcą pozyskać nowych klientów i przywiązać ich do swoich usług.
Android - system operacyjny urządzeń mobilnych, wykorzystywany w urządzeniach takich firm, jak: LG, Lenovo, Samsung czy Huawei. Aplikacje do tego systemu sprzedawane są w Google Play Store.
Aplikacje mobilne - programy stworzone z myślą o smartfonach i tabletach. Ich główną cechą jest wykorzystywanie funkcji urządzeń mobilnych (dotykowego ekranu, akcelerometru, żyroskopu, sensorów czy GPS-a).
App Store - sklep z aplikacjami mobilnymi przeznaczony na system operacyjny iOS.
Beacon - niewielkie urządzenie składające się z baterii i chipa Bluetooth. Wykorzystywany w sklepach, muzeach i internecie rzeczy.
Content - zawartość aplikacji, gry mobilnej, strony internetowej – filmy, zdjęcia, teksty, grafiki.
Crowdfunding - finansowanie ciekawych przedsięwzięć różnego typu, dzięki wpłatom dokonywanym przez internautów. Najchętniej wspierane portale crowdfundingowe to: Kickstarter, Indiegogo, PolakPotrafi i Wspieram.to.
Crowdsourcing - proces pozyskiwania informacji lub przeprowadzenia badań przy zaangażowaniu społeczności internetowej.
Customer journey - trasa, którą pokonuje klient podczas kontaktu z daną marką, firmą czy instytucją. Jej śledzenie umożliwia lepsze dopasowanie produktu do oczekiwań odbiorcy czy podejmowanie decyzji strategicznych dla rozwoju firmy i produktu.
EULA - z ang. End-User License Agreement – umowa licencyjna użytkownika końcowego, czyli zbiór zasad, wg których użytkownik może korzystać z aplikacji mobilnej.
Feedback - informacja zwrotna, której mogą udzielić użytkownicy podczas testowania aplikacji. Pomoże dostosować produkt do potrzeb użytkownika końcowego.
GNU - z ang. General Public License – licencja umożliwiająca udostępnienie aplikacji bez ograniczania jej użytkowników.
Google Play Store - sklep z aplikacjami mobilnymi i grami przeznaczonymi na system operacyjny Android.
Grywalizacja - wprowadzenie elementów znanych z gier do dziedzin i aktywności niezwiązanych z grami, np. do edukacji. Celem jest zaangażowanie odbiorcy np. w naukę czy ćwiczenia fizyczne.
In-app purchases - zakupy dokonywane w aplikacji za pomocą mikropłatności. Dają dostęp użytkownikowi do tzw. usług premium.
iOS - system operacyjny firmy Apple.
Interaktywność - dwukierunkowa komunikacja między użytkownikiem a programem lub aplikacją mobilną.
Konto deweloperskie - umożliwia sprzedaż aplikacji w sklepach App Store, Google Play czy Windows Store.
Lite - ograniczona wersja aplikacji, najczęściej bezpłatna.
Mockup - makieta, czyli wstępny projekt aplikacji. W sposób szkicowy pokazuje rozkład poszczególnych elementów na ekranie tableta lub smartfona.
Notyfikacje push - informacje wysyłane do użytkownika, które trafiają na ekran jego urządzenia mobilnego – nawet jeśli w danym momencie nie korzysta z aplikacji.
NFC - krótkozasięgowy bezprzewodowy standard komunikacji między urządzeniami mobilnymi, pozwalający na wymianę informacji.
Rozszerzona rzeczywistość - technologia pozwalająca łączyć świat rzeczywisty z wirtualnym. Pozwala uruchomić aplikację, film lub animację wykorzystując smartfona lub tablet. Wystarczy najechać kamerą w urządzeniu na znacznik, a zobaczysz interesujący Cię element.
Responsywność - przystosowanie do wyświetlania i płynnego używania na różnych urządzeniach mobilnych gier, aplikacji, serwisów czy stron internetowych.
Specyfikacja - szczegółowy opis działania aplikacji wraz z przykładami.
User experience (UX) - całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z oprogramowania.
Źródło: Aplikacje mobilne w kulturze i edukacji - http://aplikacjewkulturze.pl/slowniczek/

Czy to się opłaca?
ILE TO KOSZTUJE?
MINI-BIZNESPLAN TAKIEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
Koszty początkowe
1. Współpraca z programistą: 0 – 100 000 zł (1)
Pierwsze, co musisz zrobić, gdy masz już pomysł, to znaleźć programistę lub agencję, która stworzy Twoją aplikację. Jeśli masz odpowiednią wiedzę lub umiejętności, jedynym kosztem, jaki poniesiesz, będzie Twój czas. Jeśli jednak nie jesteś z wykształcenia programistą czy informatykiem, musisz liczyć na pomoc. Koszt stworzenia aplikacji przez agencję waha się od 5 000 do nawet 100 000 zł, a wszystko zależy od jej poziomu zaawansowania, liczby języków i systemów operacyjnych, jakich ma być stworzona. Pamiętaj też, że koszt stworzenia apki może być znacznie większy – przykładowo za aplikację typu Uber można zapłacić nawet 300 000 zł.
Czas tworzenia aplikacji to od 1 do 3 miesięcy.
2. Utrzymanie aplikacji w Google Play i App Store: ok. 500 zł (2)
Aby mieć możliwość sprzedaży swojej aplikacji, musisz ją wprowadzić do sklepów związanych z odpowiednimi systemami operacyjnymi. Tu koszty są stałe, ale podawane w dolarach – wszystko więc zależy od tego, jaki mamy aktualnie kurs tej waluty. Na szczęście koszt utrzymania w przypadku Google Play jest jednorazowy, a w przypadku App Store – roczny.
3. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 21 900 zł
Pamiętaj, że aplikacja może powstawać od 1 do 3 miesięcy, a Ty musisz być przygotowany finansowo na to, że nic nie zarobisz. Kolejne miesiące to również czas, kiedy wpływy mogą być niewielkie. Dlatego, aby pokryć koszty 3-miesięcznego utrzymania aplikacji, potrzebujesz około 22 tys. zł (patrz Koszty operacyjne poniżej).
4.Działania w mediach społecznościowych: 0 zł
Dobrze by było, żebyś od początku miał własną stronę internetową. Zdarza się jednak, że koszt stworzenia aplikacji będzie tak duży, że zabraknie Ci pieniędzy. W takim przypadku załóż profil w bezpłatnych mediach społecznościowych i staraj się wypromować swoją aplikację. Pisz do czego służy, jak użytkownicy mogą ją wykorzystać i na jakie problemy odpowiada. Dzięki takiemu podejściu masz szansę na darmową promocję, która w szybkim tempie może przynieść wielkie zyski.
Razem: 122 400 zł
W naszej ocenie ta kwota wystarczy na uruchomienie aplikacji o średnim poziomie trudności i skomplikowania.
Pamiętaj jednak, że całkowity koszt zależy od Twojego pomysłu i środków, jakimi dysponujesz. Końcowa kwota może być nawet kilka razy wyższa.
(1) - opracowanie własne na podstawie analizy ofert 3 firm zajmujących się projektowaniem aplikacji mobilnych.
(2) – na podstawie danych podawanych przez Google Play i App Store.
Koszty operacyjne
1. Początkowa promocja: 2 000 zł / miesiąc (1)
We współczesnym biznesie konkurencja zmusza przedsiębiorców do nieustającego zabiegania o klienta. Uśredniony koszt pozyskania jednego użytkownika z reklam w wyszukiwarce Google dla tej branży wyniesie ok. 60-70 gr. Możemy przyjąć, że wydając 1 000 zł na działania Google AdWords, pozyskasz ok. 1 500 użytkowników w miesiącu. Kolejny 1 000 zł proponujemy przeznaczyć na reklamę w social media oraz kampanii newsletterowych – pozwoli to na dotarcie do kilkudziesięciu tysięcy potencjalnych klientów. Ruch kierujemy do profilu na Facebooku i sklepów Google Play i App Store.
2. Współpraca programistyczna: 5 000 / miesiąc
To szacunkowa kwota na podstawie kosztów miesięcznej pracy programisty. Jego zadaniem będzie korygowanie błędów, śledzenie drogi użytkownika, niwelowanie problemów technicznych, a także wprowadzenie nowości.
3. Obsługa księgowa: 300 zł / miesiąc (2)
Za prowadzenie księgowości w podstawowym zakresie w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 200-300 zł.
Razem: 7 300 zł miesięcznie
(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z ekspertem rynku ds. kampanii Google AdWords
(2) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców
Przychody
1. Zarobki z aplikacji: ok. 18 000zł (1)
Zarabiać na aplikacji można na wiele sposobów. Jeśli chcesz, żeby Twoja aplikacja była popularna wśród użytkowników, postaw na bezpłatny program, z którego będziesz otrzymywać pieniądze za wyświetlenie reklam i mikropłatności (usługi premium). Zakładając, że każdego dnia 100 000 użytkowników wyświetli reklamę w Twojej aplikacji, możesz liczyć na zysk ok. 9 tys. zł w miesiącu. I choć liczba użytkowników może wydawać się ogromna, pomyśl, że wielu blogerów ma ponad milion obserwujących, nie jest to więc nic niemożliwego
Na kolejne 9 tys. zł możesz liczyć z tzw. mikropłatności, czyli wykupowania dodatkowych opcji przez użytkowników. Dobra zagrywka psychologiczna, która daje użytkownikowi przekonanie, że sam decyduje, na co wydaje własne pieniądze. A tak naprawdę wszystko zależy od tego, w jakim stopniu uda Ci się przywiązać użytkownika do aplikacji i w jakim stopniu będzie jej potrzebować w codziennym życiu.
Razem: 10 700 miesięcznie
(1) – źródło: Fobes.pl + analiza własna kilku firm zajmujących się obsługą aplikacji.

Co warto przemyśleć na starcie
Indywidualne podejście do klienta jeśli Twoja aplikacja – tak, jak Kekemeke – będzie skierowana przede wszystkim do firm, musisz oczarować ich swoim podejściem. Nikt nie będzie chciał wejść we współpracę z osobą, która swoich klientów traktuje jak wielką grupę ludzi. Każdy z nich ma przecież swoje problemy i zobowiązania, dlatego słuchaj, co mają do powiedzenia i czego od Ciebie oczekują.
Plan działania nawet jeśli nie lubisz planowania, musisz się do niego przekonać. Tylko tak będziesz w stanie zapanować nad tym, co dzieje się w Twoim biznesie. Przygotuj sobie kosztorys, listę potencjalnych inwestorów i klientów. Zacznij krok po kroku realizować stworzony harmonogram, a dzięki temu wszystko będziesz mieć poukładane w jak najlepszym porządku.
Szukaj różnych sposobów finansowania jeśli posiadasz już e-biznes i zależy Ci na rozwinięciu swojej działalności, możesz skorzystać z dotacji ogłaszanych przez PO IR (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój)
Zespół to jeden z podstawowych czynników, dzięki któremu możesz osiągnąć sukces. Otaczaj się wiec zaufanymi i pełnymi pasji ludźmi. W ten sposób wokół Ciebie będą tylko takie osoby, które tak jak Ty, wierzą w powodzenie tego przedsięwzięcia.
Pomysł na rozwój pamiętaj, że podejmowanie nowych wyzwań jest w biznesie bardzo ważne - dzięki nim się rozwijasz i zdobywasz nowych klientów. Założyciele Kekemeke od początku zdawali sobie z tego sprawę, dlatego obecnie pracują nad wdrożeniem swojej aplikacji do innych krajów, m.in. Niemiec.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482