Pomysł na biznes:

Jak produkować kosmetyki i zarabiać na branży kosmetycznej?

Branża:
  • produkcja i sprzedaż
  • Uroda

artcile

Podejmij wyzwanie

Masz cel i z uporem dążysz do jego realizacji?

Możesz stworzyć coś naprawdę wyjątkowego i – w konsekwencji – bardzo opłacalnego. Tak było w przypadku Clareny – wrocławskiej marki profesjonalnych kosmetyków dla salonów kosmetycznych oraz pielęgnacji domowej.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych lub związanych z branżą kosmetyczną
  • Dla zainteresowanych naturalnymi produktami
  • Dla kosmetologów, kosmetyczek, dermatologów
  • Dla studentów i absolwentów wydziałów kosmetologii, lekarskich, chemicznych i kierunków pokrewnych lub zamierzających zdobyć takie wykztałcenie
  • Dla osób pasjonujących się tematyką urody
icon

Zanim zaczniesz

  • Zrób samodzielnie własny kosmetyk – metodą DIY zaplanuj, zaprojektuj rodzaj kosmetyku, dobierz składniki, przetestuj na sobie lub na rodzinie
  • Poznaj podstawowe zasady przygotowania kremu czy żelu, składy produktów i metody ich przygotowania
  • Poszukaj niszy, w której możesz zacząć działać – jaki Twój produkt będzie najważniejszy?
  • Zapoznaj się z ofertą kosmetyków (firm) już dostępnych – ich cenami, portfolio produktowym oraz zasięgiem działania
  • Znajdź laboratoria kosmetyczne, tworzące kosmetyki na zamówienie, sprawdź, jakie są warunki współpracy
  • Porozmawiaj ze znajomymi i zapytaj, czego im brakuje na rynku kosmetycznym – zrób ankietę
  • Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić – wyznacza je Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa
  • Sprawdź, u jakich producentów najlepiej zaopatrywać się półprodukty pochodzenia naturalnego
artcile

Liczy się pomysł

Od technikum rolniczego do bizneswoman

Patricia to absolwentka technikum rolniczego. I na tym postanowiła zakończyć swoją naukową karierę. Rodzicom marzyła się medycyna, ale ona była nieugięta. Wyszła za mąż i zaczęła stawiać pierwsze kroki w świecie biznesu. Najpierw szyła i sprzedawała spodnie, później handlowała kasetami w jednym z domów towarowych.

Mając zaledwie 23 lata otworzyła rzeźnię. Szybko została największym importerem mięsa wołowego w Polsce. To był duży sukces. Patrycji to nie wystarczało. Intuicyjnie czuła, że kupno, ubój i sprzedaż mięsa to zajęcie nie dla niej. Gdy usłyszała o pomyśle swojej przyjaciółki o przejściu do branży związanej z urodą, natychmiast odeszła z rodzinnej firmy i wspólnie otworzyły sklep kosmetyczny. Od tego był już mały krok do własnej marki kosmetycznej.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pasji tworzenia

Patricia, razem ze swoją koleżanką, otworzyła we Wrocławiu sklep kosmetyczny. Były to wczesne lata 90., kiedy na rynek weszły takie firmy jak Avon czy Oriflame. Polki mogły wreszcie zasmakować w zachodnich kosmetykach, które były dla nich synonimem niedostępnego wcześniej luksusu.

A Patricia postanowiła działać na przekór powszechnym tendencjom. Oferowała swoim klientkom produkty polskich marek.

Czym się wyróżniały?

Największym wyróżnikiem kosmetycznego biznesu młodych kobiet był nietypowy sposób obsługi. Sprzedawczynie nie tylko przedstawiały produkty, ale też pomagały w wyborze, dobierając kosmetyki odpowiednio do rodzaju cery klientki i jej indywidualnych preferencji. Takie podejście zaowocowało dużym sukcesem. Jednak prowadzenie sklepu Patricii nie wystarczało – chciała stworzyć coś własnego.

Odeszła ze sklepu, wsiadła do starego poloneza i zaczęła jeździć po gabinetach kosmetycznych, proponując profesjonalne kosmetyki. Po 2 latach trudu zatrudniła pierwszego pracownika, a po 4 miała już sieć handlową w całym kraju. W końcu stworzyła własną markę.

Dziś kosmetyki pod nazwą Clarena sprzedawane są w takich krajach jak: Wielka Brytania, Irlandia, Rumunia, Hiszpania, Rosja, Ukraina, Niemcy, Czechy, Norwegia, Belgia, Bułgaria, Portugalia, Holandia i Białoruś.

Tylko w Polsce Patricia obsługuje 18 tys. gabinetów kosmetycznych, które są jej stałymi klientami. A ona wciąż nie powiedziała ostatniego słowa. Nadal rozwija swoją działalność, wprowadzając do portfolio nowe marki i usługi.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Ja tu jeszcze wrócę…. czyli jak efektywnie pozyskać nowych klientów

Ktoś patrzący z boku, mógł pomyśleć, że Patricia miała wszystko i niepotrzebnie rzucała się z motyką na słońce. Ona była uparta – miała pomysł i plan, który chciała zrealizować.

Może i Ty od dłuższego czasu myślisz o rozpoczęciu pracy w branży kosmetycznej lub po prostu o zmianie branży?

Odważ się i wykonaj pierwszy krok.

Popytaj znajomych lub samodzielnie zastanów się, co chciałbyś robić. Czasem do sukcesu wystarczy naprawdę niewiele.

Patricia zapakowała do bagażnika starego poloneza profesjonalne kosmetyki i rozpoczęła wędrówkę po gabinetach piękności Dolnego Śląska. Chodziła od drzwi do drzwi i proponowała swoje usługi. Na początku wystarczało jej jedynie na zapłacenie bieżących rachunków, o większych zyskach nie było mowy. Bywało tak, że wyrzucano ją z wyraźnym wskazaniem, żeby nigdy więcej nie wracała. Ona nie poddała się. Gdy zamykano przed nią drzwi, wchodziła oknem. Przyjeżdżała kolejny i kolejny raz, aż w końcu dla świętego spokoju właściciel salonu brał od niej partię kosmetyków.

Taka praca trwała prawie 2 lata. Po tym czasie Patricię było stać na zatrudnienie pierwszego pracownika. Dzięki temu zyskała kolejne możliwości – on jeździł po stałych klientach, ona starała się zdobyć odbiorców w innych miastach. Po kolejnych dwóch latach, zatrudniła następnych pracowników.

Dziś Clarena to prężnie działająca firma, która daje pracę ponad 130 osobom. Jest jednym z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw branży kosmetycznej.

Przykład Patrici daje nadzieję innym nowicjuszom. Tobie też może się udać. Pamiętaj, żeby nie zniechęcać się pierwszymi niepowodzeniami. Możesz 100 razy usłyszeć „nie”. Gdy usłyszysz choć jedno „tak” – kolejne zlecenia przyjdą szybciej niż myślisz.

icon

Wiedza to potęga

Jakie wymogi musi spełniać kosmetyk?

Produkt, który chcesz sprzedawać, powinien być zgodny z kryteriami:

  • bezpieczeństwo dla zdrowia ludzi,
  • odpowiednia kontrola,
  • odpowiednie oznakowanie.

Produkcja kosmetyków powinna odbywać się zgodnie z tzw. dobrą praktyką produkcji.

Każda firma, która wytwarza kosmetyki, zobowiązana jest do opracowania, wdrożenia i utrzymywania odpowiedniego systemu kontroli jakości wraz z jego właściwą dokumentacją. Wzorem w tym względzie jest norma PN-EN ISO 22716:2007 Kosmetyki – Przewodnik GMP.

Jeśli zdecydujesz się na produkcję własnych kosmetyków, nie potrzebujesz zezwoleń, koncesji czy wpisu do rejestrów działalności regulowanej.

Wystarczy rejestracja działalności gospodarczej na ogólnych zasadach.

Ty, jako właściciel firmy, nie musisz mieć szczególnych kwalifikacji w tym względzie.

Jednak osoba, która zajmie się badaniem bezpieczeństwa kosmetyków, powinna mieć:

  • doświadczenie,
  • wykształcenie wyższe, związane z farmacją, toksykologią, medycyną lub kierunkiem pokrewnym.

Źródło: Poradnik Jak założyć firmę kosmetyczną https://www.biznes.gov.pl/poradnik/-/scenariusz/169-PRODUKCJA_KOSMETYKOW

artcile

Bez tego ani rusz

Naturalna recepta na sukces

Patricia po zdobyciu siatki klientów zdecydowała się na stworzenie własnej marki. Pomysł na biznes był prosty. Zleciła jednemu z profesjonalnych laboratoriów kosmetycznych stworzenie produktów o określonym działaniu. I tak, Clarena - jako pierwsza marka w Polsce – wprowadziła na rynek kosmetyki z formułą zawierającą kwas pirogronowy i witaminę U. Obecnie są z powodzeniem wykorzystywane w produktach pielęgnacyjnych, np. do usuwania przebarwień skóry.

Moda na produkty bio sprawia, że popyt na kosmetyki oparte o roślinne składniki stale rośnie. Właścicielka Clareny nie spoczywa na laurach i jest na bieżąco w obowiązujących trendach kosmetycznych.

Wyprodukowała też specjalną linię Clarena Naturalis – markę naturalnych produktów pielęgnacyjnych, która w całości jest przygotowywana ręcznie. Każdy z kosmetyków ma 40 -dniowy okres przydatności, jest w 100% naturalny i odpowiedni dla wegan. Formuły kremów oparte są o roślinne komponenty – bez silikonów, parabenów i innych substancji konserwujących.

Innowacyjnym pomysłem, który plasuje Clarenę wśród firm odpowiedzialnych społecznie, jest stworzenie szklanych słoiczków na kosmetyki. Każdy z nich jest objęty zwrotną kaucją – dzięki temu firma pozytywnie wpływa na zmniejszenie ilości odpadów w globalnym środowisku. Część pieniędzy ze sprzedaży linii Clarena Naturalis przeznaczana jest na zakup drzew, które zostaną posadzone na terenach Wrocławia i całego Śląska.

icon

Warto wiedzieć

Otwieram firmę kosmetyczną – jakie mam obowiązki?

1. Jeśli zdecydujesz się na produkcję kosmetyków :

  • czuwasz nad bezpieczeństwem wytwarzanych kosmetyków,
  • stosujesz tylko dozwolone przez prawo składniki,
  • zapewniasz odpowiednie oznakowanie,
  • gwarantujesz higieniczne warunki produkcji i dystrybuowania,
  • prowadzisz stosowną dokumentację,
  • jesteś pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Inspekcji Handlowej.

2. Jeżeli:

  • wprowadzasz kosmetyki do obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym,
  • zmieniasz produkt wprowadzony już na rynek w sposób, który może mieć wpływ na zgodność z wymogami – np. oznaczenie lub skład,

będziesz odpowiadać za przestrzeganie norm.
 

3. Jeśli jesteś importerem kosmetyków, masz takie same obowiązki jak producent.

4. Jeśli importujesz lub produkujesz kosmetyki, możesz wyznaczyć odpowiedzialną osobę (inną firmę z UE), która w zastępstwie wykona obowiązki związane z wprowadzeniem kosmetyków do obrotu. Musisz ją wyznaczyć w formie pisemnego upoważnienia.

Źródło: https://www.biznes.gov.pl/poradnik/-/scenariusz/169-PRODUKCJA_KOSMETYKOW

Stabilna pozycja? Czas na inwestycje

Kiedy pozyskasz stałych klientów, którzy będą przynosić stabilne zyski, możesz pomyśleć o rozwoju swojej firmy. Tak też zrobiła Patricia. Nie spoczęła na laurach, ale cały czas myśli o nowych możliwościach. Oprócz współpracy ze światowej klasy laboratoriami kosmetycznymi, zajęła się konstruowaniem urządzeń do profesjonalnych i domowych zabiegów pielęgnacyjnych.

Dzięki wprowadzaniu nowinek do swojej oferty, firma z roku na rok zwiększa obroty. Clarena zaczęła również eksportować. Powoli zdobywa takie rynki jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Portugalia czy Rosja.

Unijne dotacje pozwoliły Patricii na wybudowanie nowej linii produkcyjnej, która składa specjalistyczne urządzenia do salonów kosmetycznych. Zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala kobietom zrezygnować z ingerencji lekarzy medycyny estetycznej lub chirurgów plastyków. Urządzenia i akcesoria kosmetyczne oferowane przez Clarenę wpływają na nieinwazyjne spłycenie zmarszczek czy ekspresowy lifting.

icon

Warto wiedzieć

Ulgi podatkowe na działalność badawczo-rozwojową

Od podstawy opodatkowania możesz odliczyć 100% wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

Działalność badawczo-rozwojowa to działalność:

  • twórcza,
  • obejmująca badania naukowe (podstawowe, stosowane i przemysłowe) i prace rozwojowe,
  • podejmowana systematycznie,
  • której celem jest zdobycie nowej wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań.

Badania podstawowe to prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne, podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowanych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Badania stosowane to prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce.

Badania przemysłowe mają na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, które posłużą do opracowania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania do nich znaczących ulepszeń.

Do wydatków na działalność badawczo-rozwojową zalicza się:

  • koszty osobowe – w tym wynagrodzenia ze składkami ZUS, zarówno z tytułów umów o pracę, jak i zlecenie czy umów o dzieło,
  • materiały i surowce,
  • sprzęt specjalistyczny – nawet w przypadku, gdy nie uznano go za środek trwały,
  • usługi zewnętrzne od jednostek naukowych,
  • odpisy amortyzacyjne,
  • koszty uzyskania i utrzymania patentów.

Źródło: Ulgi Podatkowe na działalność badawczo-rozwojową https://www.biznes.gov.pl/publikacja/-/publikacja/3410-ulgi-podatkowe-na-dzialalnosc-badawczo-rozwojowa

artcile

A to ciekawe…

Liczy się wizerunek całej firmy – nie tylko produkt

Patricia od początku stawiała na profesjonalizm. Zdawała sobie sprawę, że specjalistyczna kosmetyka to nie tylko odpowiednie kremy, peelingi i urządzenia high-tech, ale też kwalifikacje ludzi pracujących w gabinetach i salonach kosmetycznych. Clarena patronuje specjalistycznym klasom w szkołach policealnych, które zajmują się m.in. mikropigmentacją. Oprócz tego firma aktywnie organizuje szkolenia dla kosmetologów z zakresu:

  • trychologii,
  • depilacji,
  • dermabrazji,
  • eksfoliacji,
  • elektrokoagulacji,
  • karboksyterapii,
  • masaży,
  • mezoterapii igłowej,
  • mikropigmentacji,
  • Plasma Pix,
  • przedłużania i zagęszczania rzęs,
  • urządzeń kosmetycznych.
artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Twój profesjonalizm stanowi podstawę całej firmy. Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości – także kupując produkty kosmetyczne.

  1. Ucz się - dzięki temu zdobędziesz nowe umiejętności, które pomogą Ci w prowadzeniu biznesu. Jeśli nie jesteś profesjonalnym kosmetologiem, a Twój biznes polega lub będzie polegał na produkcji, dystrybucji lub sprzedaży kosmetyków, warto dokształcić się z tego zakresu. Możesz skorzystać ze szkoleń oferowanych przez Clarenę. Zyskasz pewność, że zdobędziesz wiedzę od najlepszych profesjonalistów w branży. Warsztaty z używania specjalistycznych urządzeń kosmetycznych to koszt ok. 350 zł, a kurs pełnej mezoterapii - to wydatek rzędu 1 300 zł. szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych.

  2. Zapoznaj się z działalnością lub zostań członkiem którejś z organizacji branżowych. W Polsce działają m.in.:

    - Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego

    Organizacja działająca w oparciu o synergię przemysłu kosmetycznego i środków czystości, w tym produktów biobójczych. Zrzesza małe, średnie i duże firmy z sektorów: kosmetycznego i detergentowego, które stworzyły w Polsce ponad 100 tysięcy miejsc pracy.

    - Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

    Organizacja reprezentująca interesy przedsiębiorców branży kosmetycznej. Skupia ponad 150 firm: producentów, dystrybutorów kosmetyków w całej Polsce, a także laboratoria, firmy doradcze oraz ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych - dostawców opakowań i surowców. Związek ma ustawowo zagwarantowany udział w procesie stanowienia prawa. Związek współpracuje z instytucjami administracji polskiej i europejskiej. Jest członkiem Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej oraz Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej organizacji pracodawców w Polsce. Pełni również funkcję platformy wymiany doświadczeń – edukuje i szkoli firmy, podnosząc jakość całego sektora.

    - Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej, Warszawa

  3. Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. Poznasz ludzi z branży, potencjalnych klientów, inni dowiedzą się o Tobie i Twojej firmie. Wypatrzysz trendy, poznasz nowinki i ciekawostki. Wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Aktywnie udzielaj się na konferencjach i targach. To tam możesz pokazać, co udało Ci się osiągnąć i jak wygląda oferta Twojej firmy. Clarena stara się być obecna na większości tego typu imprez. Dzięki temu może zabłysnąć na tle konkurencji, dowiedzieć się o nowościach, które zawojowały światowy rynek kosmetyczny.

    W Polsce warto pojawić na takich wydarzeniach jak:

    - Beauty Meeting – biznesowa konferencja dla branży kosmetycznej,

    - Ogólnopolski Kongres Kosmetologii Estetycznej – Beauty Project Academy,

    - Kongres Kosmetologiczny OKAGAMi Bo Kochamy Kosmetyki,

    - Międzynarodowe Targi Branżowe Beauty Forum Warszawa,

    - Beauty Trends, Międzynarodowy Kongres i Targi Kosmetyczne LNE,

    - Beauty Innovations, Ecocuda Warszawa,

    - Healthy Lifestyle Show Warszawa,

    - Ekotyki Kraków,

    - Eco-Style Salon Produktów Ekologicznych Kielce,

    - BioContracting Nadarzyn,

    - EkoGala Rzeszów,

    - Krajowe Sympozjum – Naturalne i syntetyczne produkty zapachowe i kosmetyczne.

    - European Outdoor Summit

  4. Śledź konkurencję - zrób własną listę firm, prowadzących szkolenia i zajęcia z podobnej dziedziny. Obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, sprawdzaj aktualności w serwisach internetowych, zobacz jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Nie kopiuj ich działań - szukaj w nich inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych. Kup produkt i skorzystaj z oferty – przekonaj się, jak działa konkretny kosmetyk, jakie ma właściwości i jaka jest obsługa klienta.

  5. Załóż specjalistyczny blog - dzielenie się wiedzą popłaca, pomaga budować wizerunek w sieci. Nie obawiaj się, że klienci zamiast płacić za Twoją wiedzę, będą korzystać z niej za darmo. Możesz z czasem ograniczyć dostęp, wprowadzając płatne treści (lub po zalogowaniu).

  6. Czytaj - zaopatrz się w fachową lekturę, np. dotyczącą rozwoju branży szkoleniowej dla paralotniarzy. Zaprenumeruj gazety i newslettery, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranej przez Ciebie branży. Zamów prenumeratę branżowych czasopism, a także zaglądaj na strony konkurencyjnych firm. Często prowadzą one blogi, na których umieszczają profesjonalne artykuły. Dzięki temu nie tylko zdobędziesz dodatkową wiedzę lub dowiesz się o nowych produktach, ale też zobaczysz, co słychać u konkurencji.

    Warto zaglądać na stronę Clareny, która systematycznie zamieszcza teksty o innowacyjnych zabiegach, urządzeniach i kosmetykach.

    Online możesz przeglądać:

    - czasopismo „Kosmetologia estetyczna”,

    - portal przemyslkosmetyczny.pl – świat przemysłu kosmetycznego

    - portal kosmetyczni.pl

    a w wersji papierowej warto zwrócić uwagę na:

    - „LNE Nowości w Kosmetyce”,

    - „Beauty Medycyna Estetyczna”,

    - „Art of Beauty”,

    - „Rynek estetyczny”

    - „Make-up Trendy”.

artcile

Słowniczek przydatnych pojęć

Poznaj kilka terminów, które przydadzą Ci się w branży kosmetycznej

  • Kosmetyk - każda substancja przeznaczona do kontaktu z:

    - zewnętrznym częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, włosami, paznokciami, wargami),
    - zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej,
    której celem jest utrzymywanie ich w czystości, ochrona lub perfumowanie.

    Kosmetyk może służyć też zmianie wyglądu lub utrzymaniu ciała w dobrej kondycji. Kosmetykami natomiast nie są produkty przeznaczone do spożycia, wdychania, wstrzykiwania lub wszczepiania do ludzkiego ciała.

     

  • Producent kosmetyków na zlecenie - wyspecjalizowane laboratorium, firma, która usługowo zajmuje się produkcją pod marką klienta, projektuje kosmetyki, tworzy receptury na zlecenie, zajmuje się badaniem kosmetyków, przygotowaniem dokumentacji oraz rejestracji w UE lub na całym świecie. Może też pomóc w tworzeniu wizerunku i marki kosmetyku, zaprojektować opakowanie i opis oraz przygotować i wdrożyć strategię wprowadzania produktu na rynek. Na polskim rynku istnieje wiele takich firm. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę internetową frazy: „producent kosmetyków na zlecenie” i uzyskasz dostęp do poszukiwanych ofert.

  • Zakład kosmetyczny - świadczy usługi w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania ciała.

  • Kosmetyczka - to osoba zajmująca się:

    - masażem twarzy,
    - manicurem i pedicurem,
    - robieniem makijażu,
    - pozostałymi zabiegami kosmetycznymi, które nigdzie indziej nie zostały sklasyfikowane.

    Zawód kosmetyczki należy do grupy zawodów usługowych. Kosmetyczka może posiadać własny zakład usługowy. Prowadzenie zakładu kosmetycznego nie jest działalnością regulowaną. Każdy może go otworzyć.

     

  • Państwowa Inspekcja Handlowa - wyspecjalizowany organ kontroli, powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Jego działania reguluje ustawa z dn. 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.

    Zadania Państwowej Inspekcji Handlowej:
    - kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą,
    - kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach,
    - kontrola produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa,
    - kontrola substancji chemicznych, preparatów chemicznych, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów,
    - kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzania do takiego obrotu w zakresie oznakowania i zafałszowań oraz kontrola usług,
    - kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów o zużytym sprzęcie elektronicznym, bateriach i akumulatorach,
    - podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów,
    - organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich,
    - prowadzenie poradnictwa konsumenckiego.

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan przedsięwzięcia

icon

Koszty początkowe

1. Współpraca z laboratorium i pierwsza produkcja: 10 000 – 20 000 zł (1)

Na początku musisz znaleźć laboratorium, które wyprodukuje kosmetyki pod Twoją marką własną. Nie trzeba przekazywać przygotowanej receptury. Wystarczy, że powiesz, jakie działanie powinien mieć kosmetyk i do kogo ma być skierowany. Działają laboratoria, które nie narzucają minimalnej liczby produkcji.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej wymogami, każdy kosmetyk musi zostać przebadany. W zależności od pojemności jednostkowej, musisz przekazać do laboratorium badawczego ok. 50 sztuk – to warto założyć na początku.

Aby osiągnąć zadowalające zyski, pomyśl o wyprodukowaniu partii ok. 500 sztuk. Koszt takiej inwestycji to – w zależności od składu i opakowania - między 10 a 20 tys. zł. Wyliczenie uwzględnia koszty dodatkowe, jak np. badania.

 

2. Wyposażenie magazynu: 63 500 zł (2)

  • regały – ok. 10 000 zł
  • komputer – 2 500 zł
  • kartony – ok. 1 000 zł
  • system wentylacji – ok. 50 000 zł.

W magazynie żaden kosmetyk nie może mieć styczności z wodą, inną substancją ciekłą i światłem słonecznym. W tym samym pomieszczeniu nie mogą być składowane inne substancje chemiczne, w szczególności: kwasy, ługi i chlorowęglowodory.

Kolejny ważny punkt to wentylacja.

Powinna umożliwiać utrzymanie temperatury magazynowej w zakresie od -15 do +25 st. C.

Opcję magazynu należy rozważyć. Alternatywą może być dobra umowa na przechowanie z firmą lub laboratorium, oferującym usługi produkcyjne.

 

3. Produkcja ulotek i katalogów: 1 000 zł(3)

Jeśli na początku zdecydujesz się na samodzielne docieranie do drogerii, sklepów i gabinetów kosmetycznych, warto żebyś miał ulotki i katalogi. Do stworzenia wystarczy prosty program graficzny i drukarnia, w której będziesz mógł wyprodukować profesjonalne materiały reklamowe.


Razem: 84 500 zł

Ta kwota powinna wystarczyć Ci na uruchomienie biznesu kosmetycznego. Pamiętaj - jeśli od początku chcesz produkować większą liczbę produktów, kwota ta będzie proporcjonalnie większa. Wyjście do klientów z całym pakietem usług ma większą szansę powodzenia i sprawi, że będziesz wyglądać profesjonalnie.

--

(1) - opracowanie własne na podstawie analizy ofert jednego z czołowych laboratoriów kosmetycznych w Polsce.

(2) – opracowanie własne na podstawie ofert zamieszczonych na Allegro oraz informacji nt. wyposażenia magazynów i sklepów kosmetycznych: http://jesttak.pl/wyposazenie-magazynow-i-sklepow-kosmetycznych-jak-przechowywac-delikatne-kosmetyki-do-makijazu/

(3) – opracowanie własne na podstawie ofert 3 drukarni mających swoją siedzibę w Warszawie.

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem magazynu: ok. 2 000 zł miesiąc (1)

Magazynu poszukaj przed rozpoczęciem pierwszej produkcji. Pamiętaj, żeby wybrać taki, który z łatwością dostosujesz do obowiązujących wymagań. Na początek powinna wystarczyć Ci powierzchnia o wielkości do 100 m kw.

 

2. Współpraca kurierska: 100 – 1 000 zł/miesiąc (2)

Kwota ta będzie się różnić w zależności od zebranych przez Ciebie zamówień i liczby wysyłanych paczek. Koszt ten możesz ograniczyć. Możesz samodzielnie dostarczać zamówienia do klientów – przynamniej w początkowej fazie prowadzenia biznesu.

 

3. Produkcja kosmetyków: ok. 20 000 zł miesiąc

Podana kwota może być niższa lub wyższa – zwłaszcza w kolejnych miesiącach działalności. Wszystko zależy od tego, ilu klientów uda Ci się zdobyć i jak szybko będziesz się rozwijać. Na początku warto przyjąć, że na miesięczną produkcję kosmetyków wydasz ok. 20 000 zł, czyli dokładnie tyle, ile koszt pierwszej produkcji.


Razem: 23 000 zł/miesięcznie

--

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie analizy ofert wynajmu powierzchni magazynowych do 100 m kw. w portalu otodom.pl w odległości do 50 km od Warszawy.

(2) - źródło: analiza ofert 2 firm kurierskich, które proponują współpracę małym firmom i mikroprzedsiębiorcom.

icon

Przychody miesięczne

1. Zarobki ze sprzedaży: ok. 85 000 zł (1)

  • krem do twarzy – ok. 80 zł/sztuka
  • profesjonalny peeling do eksfoliacji – ok. 200 zł/sztuka
  • szkolenie z eksfoliacji – ok. 500 zł/1 osoba

Zakładając, że uda Ci się sprzedać 500 sztuk kremu i 100 sztuk peelingu, a na profesjonalne szkolenia, które będą prowadzić fachowcy zgłosi ok. 50 osób, możesz liczyć na miesięczny przychód rzędu 85 tys. zł.


Razem: 62 000 zł miesięcznie

--

(1) – źródło: Clarena

artcile

Co warto przemyśleć na starcie?

Kilka ważnych kwestii

  1. Współpracę ze sklepem lub drogerią - wystawienie własnych produktów w sklepie, salonie kosmetycznym lub drogerii, może przynieść Ci duże korzyści. Warto w tej sprawie skontaktować się z drogeriami sieciowymi. Początkowo będziesz musiał zapłacić za ekspozycję na półce, ale prawdopodobieństwo sprzedaży większej liczby produktów jest naprawdę wysokie.

  2. Wypuszczenie całej linii - cross selling to metoda sprzedaży, która od lat sprawdza się zarówno w biznesie gastronomicznym, jak i kosmetycznym.

    Przykład? Po co produkować tylko lakier do włosów z jednej konkretnej linii, jeśli można wypuścić na rynek jeszcze piankę, szampon i odżywkę do włosów. Dzięki takiemu podejściu zachęcasz klientów do przetestowania wszystkich kosmetyków i wypróbowania ich kompleksowego działania – a przy okazji zwiększasz sprzedaż.

  3. Pomyśl o zatrudnieniu kosmetologa, zbudowaniu zespołu - taka osoba mogłaby organizować szkolenia, jeździć z Tobą na spotkania, a także zapraszać kobiety na warsztaty lub dni otwarte. Opowiadałaby o właściwej pielęgnacji skóry i składnikach kosmetycznych, odpowiednich do konkretnego typu cery.

  4. Budowa strony internetowej, dedykowanej dla proponowanego przez Ciebie produktu - być może na początek wystarczy tylko wizytówka internetowa z dokładną prezentacją produktów i opisem zastosowania oraz formularzem kontaktowym.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę