Pomysł na biznes:
Jak produkować kosmetyki i zarabiać na branży kosmetycznej?

Podejmij wyzwanie
Masz cel i z uporem dążysz do jego realizacji?
Możesz stworzyć coś naprawdę wyjątkowego i – w konsekwencji – bardzo opłacalnego. Tak było w przypadku Clareny – wrocławskiej marki profesjonalnych kosmetyków dla salonów kosmetycznych oraz pielęgnacji domowej.
Dla kogo?
- Dla osób zainteresowanych lub związanych z branżą kosmetyczną
- Dla zainteresowanych naturalnymi produktami
- Dla kosmetologów, kosmetyczek, dermatologów
- Dla studentów i absolwentów wydziałów kosmetologii, lekarskich, chemicznych i kierunków pokrewnych lub zamierzających zdobyć takie wykztałcenie
- Dla osób pasjonujących się tematyką urody
Zanim zaczniesz
- Zrób samodzielnie własny kosmetyk – metodą DIY zaplanuj, zaprojektuj rodzaj kosmetyku, dobierz składniki, przetestuj na sobie lub na rodzinie
- Poznaj podstawowe zasady przygotowania kremu czy żelu, składy produktów i metody ich przygotowania
- Poszukaj niszy, w której możesz zacząć działać – jaki Twój produkt będzie najważniejszy?
- Zapoznaj się z ofertą kosmetyków (firm) już dostępnych – ich cenami, portfolio produktowym oraz zasięgiem działania
- Znajdź laboratoria kosmetyczne, tworzące kosmetyki na zamówienie, sprawdź, jakie są warunki współpracy
- Porozmawiaj ze znajomymi i zapytaj, czego im brakuje na rynku kosmetycznym – zrób ankietę
- Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić – wyznacza je Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa
- Sprawdź, u jakich producentów najlepiej zaopatrywać się półprodukty pochodzenia naturalnego

Liczy się pomysł
Od technikum rolniczego do bizneswoman
Patricia to absolwentka technikum rolniczego. I na tym postanowiła zakończyć swoją naukową karierę. Rodzicom marzyła się medycyna, ale ona była nieugięta. Wyszła za mąż i zaczęła stawiać pierwsze kroki w świecie biznesu. Najpierw szyła i sprzedawała spodnie, później handlowała kasetami w jednym z domów towarowych.
Mając zaledwie 23 lata otworzyła rzeźnię. Szybko została największym importerem mięsa wołowego w Polsce. To był duży sukces. Patrycji to nie wystarczało. Intuicyjnie czuła, że kupno, ubój i sprzedaż mięsa to zajęcie nie dla niej. Gdy usłyszała o pomyśle swojej przyjaciółki o przejściu do branży związanej z urodą, natychmiast odeszła z rodzinnej firmy i wspólnie otworzyły sklep kosmetyczny. Od tego był już mały krok do własnej marki kosmetycznej.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z pasji tworzenia
Patricia, razem ze swoją koleżanką, otworzyła we Wrocławiu sklep kosmetyczny. Były to wczesne lata 90., kiedy na rynek weszły takie firmy jak Avon czy Oriflame. Polki mogły wreszcie zasmakować w zachodnich kosmetykach, które były dla nich synonimem niedostępnego wcześniej luksusu.
A Patricia postanowiła działać na przekór powszechnym tendencjom. Oferowała swoim klientkom produkty polskich marek.
Czym się wyróżniały?
Największym wyróżnikiem kosmetycznego biznesu młodych kobiet był nietypowy sposób obsługi. Sprzedawczynie nie tylko przedstawiały produkty, ale też pomagały w wyborze, dobierając kosmetyki odpowiednio do rodzaju cery klientki i jej indywidualnych preferencji. Takie podejście zaowocowało dużym sukcesem. Jednak prowadzenie sklepu Patricii nie wystarczało – chciała stworzyć coś własnego.
Odeszła ze sklepu, wsiadła do starego poloneza i zaczęła jeździć po gabinetach kosmetycznych, proponując profesjonalne kosmetyki. Po 2 latach trudu zatrudniła pierwszego pracownika, a po 4 miała już sieć handlową w całym kraju. W końcu stworzyła własną markę.
Dziś kosmetyki pod nazwą Clarena sprzedawane są w takich krajach jak: Wielka Brytania, Irlandia, Rumunia, Hiszpania, Rosja, Ukraina, Niemcy, Czechy, Norwegia, Belgia, Bułgaria, Portugalia, Holandia i Białoruś.
Tylko w Polsce Patricia obsługuje 18 tys. gabinetów kosmetycznych, które są jej stałymi klientami. A ona wciąż nie powiedziała ostatniego słowa. Nadal rozwija swoją działalność, wprowadzając do portfolio nowe marki i usługi.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Ja tu jeszcze wrócę…. czyli jak efektywnie pozyskać nowych klientów
Ktoś patrzący z boku, mógł pomyśleć, że Patricia miała wszystko i niepotrzebnie rzucała się z motyką na słońce. Ona była uparta – miała pomysł i plan, który chciała zrealizować.
Może i Ty od dłuższego czasu myślisz o rozpoczęciu pracy w branży kosmetycznej lub po prostu o zmianie branży?
Odważ się i wykonaj pierwszy krok.
Popytaj znajomych lub samodzielnie zastanów się, co chciałbyś robić. Czasem do sukcesu wystarczy naprawdę niewiele.
Patricia zapakowała do bagażnika starego poloneza profesjonalne kosmetyki i rozpoczęła wędrówkę po gabinetach piękności Dolnego Śląska. Chodziła od drzwi do drzwi i proponowała swoje usługi. Na początku wystarczało jej jedynie na zapłacenie bieżących rachunków, o większych zyskach nie było mowy. Bywało tak, że wyrzucano ją z wyraźnym wskazaniem, żeby nigdy więcej nie wracała. Ona nie poddała się. Gdy zamykano przed nią drzwi, wchodziła oknem. Przyjeżdżała kolejny i kolejny raz, aż w końcu dla świętego spokoju właściciel salonu brał od niej partię kosmetyków.
Taka praca trwała prawie 2 lata. Po tym czasie Patricię było stać na zatrudnienie pierwszego pracownika. Dzięki temu zyskała kolejne możliwości – on jeździł po stałych klientach, ona starała się zdobyć odbiorców w innych miastach. Po kolejnych dwóch latach, zatrudniła następnych pracowników.
Dziś Clarena to prężnie działająca firma, która daje pracę ponad 130 osobom. Jest jednym z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw branży kosmetycznej.
Przykład Patrici daje nadzieję innym nowicjuszom. Tobie też może się udać. Pamiętaj, żeby nie zniechęcać się pierwszymi niepowodzeniami. Możesz 100 razy usłyszeć „nie”. Gdy usłyszysz choć jedno „tak” – kolejne zlecenia przyjdą szybciej niż myślisz.
Wiedza to potęga
Jakie wymogi musi spełniać kosmetyk?
Produkt, który chcesz sprzedawać, powinien być zgodny z kryteriami:
- bezpieczeństwo dla zdrowia ludzi,
- odpowiednia kontrola,
- odpowiednie oznakowanie.
Produkcja kosmetyków powinna odbywać się zgodnie z tzw. dobrą praktyką produkcji.
Każda firma, która wytwarza kosmetyki, zobowiązana jest do opracowania, wdrożenia i utrzymywania odpowiedniego systemu kontroli jakości wraz z jego właściwą dokumentacją. Wzorem w tym względzie jest norma PN-EN ISO 22716:2007 Kosmetyki – Przewodnik GMP.
Jeśli zdecydujesz się na produkcję własnych kosmetyków, nie potrzebujesz zezwoleń, koncesji czy wpisu do rejestrów działalności regulowanej.
Wystarczy rejestracja działalności gospodarczej na ogólnych zasadach.
Ty, jako właściciel firmy, nie musisz mieć szczególnych kwalifikacji w tym względzie.
Jednak osoba, która zajmie się badaniem bezpieczeństwa kosmetyków, powinna mieć:
- doświadczenie,
- wykształcenie wyższe, związane z farmacją, toksykologią, medycyną lub kierunkiem pokrewnym.
Źródło: Poradnik Jak założyć firmę kosmetyczną https://www.biznes.gov.pl/poradnik/-/scenariusz/169-PRODUKCJA_KOSMETYKOW

Bez tego ani rusz
Naturalna recepta na sukces
Patricia po zdobyciu siatki klientów zdecydowała się na stworzenie własnej marki. Pomysł na biznes był prosty. Zleciła jednemu z profesjonalnych laboratoriów kosmetycznych stworzenie produktów o określonym działaniu. I tak, Clarena - jako pierwsza marka w Polsce – wprowadziła na rynek kosmetyki z formułą zawierającą kwas pirogronowy i witaminę U. Obecnie są z powodzeniem wykorzystywane w produktach pielęgnacyjnych, np. do usuwania przebarwień skóry.
Moda na produkty bio sprawia, że popyt na kosmetyki oparte o roślinne składniki stale rośnie. Właścicielka Clareny nie spoczywa na laurach i jest na bieżąco w obowiązujących trendach kosmetycznych.
Wyprodukowała też specjalną linię Clarena Naturalis – markę naturalnych produktów pielęgnacyjnych, która w całości jest przygotowywana ręcznie. Każdy z kosmetyków ma 40 -dniowy okres przydatności, jest w 100% naturalny i odpowiedni dla wegan. Formuły kremów oparte są o roślinne komponenty – bez silikonów, parabenów i innych substancji konserwujących.
Innowacyjnym pomysłem, który plasuje Clarenę wśród firm odpowiedzialnych społecznie, jest stworzenie szklanych słoiczków na kosmetyki. Każdy z nich jest objęty zwrotną kaucją – dzięki temu firma pozytywnie wpływa na zmniejszenie ilości odpadów w globalnym środowisku. Część pieniędzy ze sprzedaży linii Clarena Naturalis przeznaczana jest na zakup drzew, które zostaną posadzone na terenach Wrocławia i całego Śląska.
Warto wiedzieć
Otwieram firmę kosmetyczną – jakie mam obowiązki?
1. Jeśli zdecydujesz się na produkcję kosmetyków :
- czuwasz nad bezpieczeństwem wytwarzanych kosmetyków,
- stosujesz tylko dozwolone przez prawo składniki,
- zapewniasz odpowiednie oznakowanie,
- gwarantujesz higieniczne warunki produkcji i dystrybuowania,
- prowadzisz stosowną dokumentację,
- jesteś pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Inspekcji Handlowej.
2. Jeżeli:
- wprowadzasz kosmetyki do obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym,
- zmieniasz produkt wprowadzony już na rynek w sposób, który może mieć wpływ na zgodność z wymogami – np. oznaczenie lub skład,
będziesz odpowiadać za przestrzeganie norm.
3. Jeśli jesteś importerem kosmetyków, masz takie same obowiązki jak producent.
4. Jeśli importujesz lub produkujesz kosmetyki, możesz wyznaczyć odpowiedzialną osobę (inną firmę z UE), która w zastępstwie wykona obowiązki związane z wprowadzeniem kosmetyków do obrotu. Musisz ją wyznaczyć w formie pisemnego upoważnienia.
Źródło: https://www.biznes.gov.pl/poradnik/-/scenariusz/169-PRODUKCJA_KOSMETYKOW
Stabilna pozycja? Czas na inwestycje
Kiedy pozyskasz stałych klientów, którzy będą przynosić stabilne zyski, możesz pomyśleć o rozwoju swojej firmy. Tak też zrobiła Patricia. Nie spoczęła na laurach, ale cały czas myśli o nowych możliwościach. Oprócz współpracy ze światowej klasy laboratoriami kosmetycznymi, zajęła się konstruowaniem urządzeń do profesjonalnych i domowych zabiegów pielęgnacyjnych.
Dzięki wprowadzaniu nowinek do swojej oferty, firma z roku na rok zwiększa obroty. Clarena zaczęła również eksportować. Powoli zdobywa takie rynki jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Portugalia czy Rosja.
Unijne dotacje pozwoliły Patricii na wybudowanie nowej linii produkcyjnej, która składa specjalistyczne urządzenia do salonów kosmetycznych. Zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala kobietom zrezygnować z ingerencji lekarzy medycyny estetycznej lub chirurgów plastyków. Urządzenia i akcesoria kosmetyczne oferowane przez Clarenę wpływają na nieinwazyjne spłycenie zmarszczek czy ekspresowy lifting.
Warto wiedzieć
Ulgi podatkowe na działalność badawczo-rozwojową
Od podstawy opodatkowania możesz odliczyć 100% wydatków na działalność badawczo-rozwojową.
Działalność badawczo-rozwojowa to działalność:
- twórcza,
- obejmująca badania naukowe (podstawowe, stosowane i przemysłowe) i prace rozwojowe,
- podejmowana systematycznie,
- której celem jest zdobycie nowej wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań.
Badania podstawowe to prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne, podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowanych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Badania stosowane to prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce.
Badania przemysłowe mają na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, które posłużą do opracowania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania do nich znaczących ulepszeń.
Do wydatków na działalność badawczo-rozwojową zalicza się:
- koszty osobowe – w tym wynagrodzenia ze składkami ZUS, zarówno z tytułów umów o pracę, jak i zlecenie czy umów o dzieło,
- materiały i surowce,
- sprzęt specjalistyczny – nawet w przypadku, gdy nie uznano go za środek trwały,
- usługi zewnętrzne od jednostek naukowych,
- odpisy amortyzacyjne,
- koszty uzyskania i utrzymania patentów.
Źródło: Ulgi Podatkowe na działalność badawczo-rozwojową https://www.biznes.gov.pl/publikacja/-/publikacja/3410-ulgi-podatkowe-na-dzialalnosc-badawczo-rozwojowa

A to ciekawe…
Liczy się wizerunek całej firmy – nie tylko produkt
Patricia od początku stawiała na profesjonalizm. Zdawała sobie sprawę, że specjalistyczna kosmetyka to nie tylko odpowiednie kremy, peelingi i urządzenia high-tech, ale też kwalifikacje ludzi pracujących w gabinetach i salonach kosmetycznych. Clarena patronuje specjalistycznym klasom w szkołach policealnych, które zajmują się m.in. mikropigmentacją. Oprócz tego firma aktywnie organizuje szkolenia dla kosmetologów z zakresu:
- trychologii,
- depilacji,
- dermabrazji,
- eksfoliacji,
- elektrokoagulacji,
- karboksyterapii,
- masaży,
- mezoterapii igłowej,
- mikropigmentacji,
- Plasma Pix,
- przedłużania i zagęszczania rzęs,
- urządzeń kosmetycznych.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?