Pomysł na biznes:
Jak produkować zdrowe, ekologiczne napoje na bazie starodawnych, babcinych receptur?
Podejmij wyzwanie
Wejdź na biznesową scenę
Historia o stylu życia i pasji, które zaowocowały biznesem. Historia odważnych decyzji i bezwzględnej konsekwencji w działaniu. Jak narodził się On Lemon – marka napojów, która od 2008 roku urosła do rangi kultowej, wykorzystującej ekologiczne trendy i zapomniane smaki z babcinych ogródków.
Dla kogo?
- Wszystkich zainteresowanych tematyką żywności i napojów ekologicznych, zdrowego trybu życia,
- Studentów i absolwentów technologii żywności, dietetyki itp.
- Smakoszy
Zanim zaczniesz
- Opracuj swoją recepturę napoju, zrób własne badania marketingowe – wyznacz grono testerów i sprawdź, jakie są opinię na temat Twojego produktu
- Zatrudnij się, zdobądź staż w branży
- Dowiedz się wszystkiego o dostawcach surowców, z których będzie składał się Twój produkt: gdzie produkują, jak produkują, jakie posiadają certyfikaty i systemy sprzedaży, w jakiej cenie oferują surowce i na jakich zasadach
- Zbadaj rynek krajowy i zagraniczny – pod względem sprzedaży i pomysłu na marketing
- Znajdź producenta, który wykona dla Ciebie pierwszą partię towaru i poznaj proces produkcji – nie musisz budować od razu całej fabryki
- Dokładnie poznaj konkurencję
Liczy się pomysł
Cudze butelki
Na początku warto wspomnieć, że ojcowie założyciele On Lemon, byli szeregowymi pracownikami korporacji. Robert był głównym projektantem i stylistą znanej polskiej marki odzieżowej, a Daniel cieszył się życiem handlowca. Wszystko zmieniło się w 2009 roku. Podczas wyjazdu na festiwal muzyczny do Berlina, zwrócili uwagę na popularność napojów, wtedy zupełnie nieznanych w Polsce. Nie miały nic wspólnego z międzynarodowymi korporacjami - były „swoje” - lokalne.
Na start postanowili przetestować polskiego konsumenta. Zamiast od razu wypływać na głęboką wodę i rozpocząć własną produkcję, postanowili spędzić trochę czasu w brodziku pod czujnym okiem ratownika – zostali dystrybutorem napojów Fritz-Kola i Wostock.
Dwa lata zbierali doświadczenie i uczyli się. Wreszcie postanowili! W 2012 roku ruszyła ich pierwsza autorska produkcja.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Obserwacja zachodnich rynków
Wiele firm, które w Polsce odniosły sukces, pomysł na działalność zaczerpnęły z Zachodu. I nie ma w tym nic złego – każda inspiracja prowadząca do własnej firmy jest warta uwagi … w końcu dlatego to czytasz. Dlatego śmiało obserwuj zagraniczne rynki i szukaj tego czegoś, co chwyci Cię za serce. Przeanalizuj, poznaj branżę i rynek na jakim działa, przenieś na polskie warunki i zacznij zarabiać.
Jako okno na świat polecamy:
- uk.BusinessInsider.com,
- Forbes.com,
- BusinessNewsDaily.com,
- Entrepreneur.com.
Na świat przychodzi John… tzn. On
Może się wydawać, że produkcja napojów to wielomilionowa inwestycja w setki maszyn. A tymczasem On Lemon potrzebował kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pierwsze partie powstawały u jednego z wytwórców na wschodzie Polski. Wystarczyło zakupić składniki na start, opłacić produkcję i wynajem małego kontenera na składowanie napojów.
Jako pierwsze na rynku pojawiły się takie marki jak Yerbata i lemoniada John Lemon. Bazowały i nadal bazują na filozofii, której celem jest przywrócenie zapomnianych smaków. Chodzi o nawiązanie do babcinych kompotów. Wtedy smak zawsze szedł w parze ze zdrowymi składnikami, które można było zerwać w przydomowym ogródku.
Śmiało można powiedzieć, że pierwsze przepisy producentów wpisują się w koncepcję DIY (ang. „do it yourself” – zrób to sam). Ojcowie Johna tajemnicę produkcji swoich napojów odkrywali w Internecie, na stronach książek i czerpiąc z doświadczenia śląskich gospodyń.
Podobnie wygląda kwestia nazwy i identyfikacji wizualnej. Robert i Daniel opracowali je samodzielnie, nawiązując do natury, muzyki i filozofii życia legendarnego muzyka Johna Lennona.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Pierwsze kroki… Wyzwanie – sprzedaż!!!
Nie produkcja. Nie marketing. Nie konkurencja. Największym problemem była sprzedaż. Jako rozwiązanie tego aspektu wybrano współpracę głównie z lokalami gastronomicznymi. Jednak sporym wyzwaniem było przekonać menedżerów lokali i ich właścicieli do zupełnie nieznanego produktu.
Mocną stroną On Lemona były i są składniki. Do produkcji wykorzystuje się wysokiej jakości, zdrowe produkty. Napoje są pasteryzowane, a nie konserwowane i co najważniejsze… świetnie smakują. „Jak to udowodnić”? – to pytanie stawiali sobie Robert i Daniel. Postawili na degustacje. Specjalnie przygotowanymi próbkami częstowali zarówno potencjalnych dystrybutorów, jak i klientów końcowych – w końcu to oni decydują czy kupią produkt. Ta operacja stanowiła znaczną część inwestycji. Pokrycie początkowych kosztów sprawiło, że wynagrodzenie otrzymali dopiero po kilku miesiącach obecności na rynku. Ale opłaciło się. Dziś mają prawdziwe żniwa.
Wiedza to potęga
Żywność uznawana za ekologiczną musi spełniać określone warunki
- Produkty muszą pochodzić z pól, na których nie stosowano (przez ostatnie 3 lata) żadnych środków do ochrony roślin oraz sztucznych nawozów.
- Produkty ekologiczne muszą być przechowywane i przetwarzane zgodnie z określonymi wymogami, np. proces wytwarzania nie może być szkodliwy dla środowiska, surowce użyte do produkcji nie mogą być toksyczne, produkt nie może być testowany na zwierzętach etc.
- Ekologiczne soki są tłoczone metodą na zimno z owoców, do których nie używano sztucznych nawozów i pestycydów.
- Produkty i ich składniki nie mogą być testowane na zwierzętach.
- Zużycie energii na każdym etapie produkcji powinno być zminimalizowane.
Certyfikaty Polskich Norm Zdrowia wydaje Instytut Zdrowia w Warszawie. Korzyści z certyfikacji:
- wysoki standard – certyfikacja to gwarancja jakości i bezpieczeństwa klientów,
- wiarygodność – potwierdzenie jakości poprzez niezależny instytut badawczo-naukowy,
- konkurencyjność – idealny sposób na wyróżnienie produktów,
- silna marka – podniesienie prestiżu firmy i zaufania klientów,
- Krajowy Rejestr Wyrobów – informacje o certyfikowanym produkcie dostępne są ogólnopolskim rejestrze.
Certyfikat żywności ekologicznej.
1. Wniosek o certyfikację wraz z formularzem „Zgłoszenie podjęcia działalności w zakresie rolnictwa ekologicznego”. Wzór dostępny na stronie internetowej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Wypełniony druk należy przesłać do jednostki certyfikującej.
2. Podpisanie umowy w sprawie kontroli. Na jej podstawie instytucja sprawdzi, czy rzeczywiście prowadzisz gospodarstwo ekologiczne (stosujesz odpowiednie metody ochrony gleby, wody, nawożenie bez chemicznych środków ochrony roślin).
3. W Polsce działa 12 instytucji, które na podstawie upoważnienia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydają i cofają certyfikaty żywności ekologicznej. Nadzór nad nimi prowadzi Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Są to: Ekogwarancja PTRE sp. z o.o., PNG Sp. z o.o., COBICO Sp. z o.o., Bioekspert Sp. z o.o., Biocert Małopolska Sp. z o.o., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji SA, Agro Bio Test Sp. z o.o., TUV Rheinland Polska Sp. z o.o., Centrum Jakości AgroEko Sp. z o.o., SGS Polska Sp. z o.o., DQS Polska Sp. z o.o., Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.
Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ijhar-s.gov.pl 2017.11.11
Kodeks Żywnościowy,
czyli Codex Alimentarius. To zbiór norm żywnościowych, uznanych na forum międzynarodowym i prezentowanych w jednolity sposób.
Kodeks obejmuje normy na wszystkie produkty żywnościowe: surowe, półprzetworzone i przetworzone. Zawiera także postanowienia o charakterze doradczym - w formie kodeksów praktyki, wytycznych i innych zalecanych środków.
Kodeks Żywnościowy tworzony jest przez Komisję Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO, jej Komitety Ogólne, Branżowe, Regionalne Komitety Koordynacyjne i Grupy Problemowe Ad Hoc o bardzo szerokim spektrum działania.
Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ijhar-s.gov.pl 2017.11.11
W krajach należących do Unii Europejskiej wprowadzono system kontroli i certyfikacji produkcji ekologicznej. Produkt, który został stworzony zgodnie z zasadami systemu, powinien posiadać etykietę z następującymi informacjami:
– nazwą i numerem jednostki certyfikującej, której podlega producent,
– nazwą i adresem producenta,
– nazwą produktu.
Oprócz tego na etykiecie może się też znajdować:
– napis „Rolnictwo ekologiczne – system kontroli UE”,
– wspólnotowy znak „Rolnictwo ekologiczne”.
Kupujący, kiedy widzi taką etykietę, ma pewność, że wybrany przez niego towar jest ekologiczny, czyli:
– przynajmniej 95% składników zostało wyprodukowanych metodami naturalnymi,
– podczas produkcji był przeprowadzany należyty nadzór, a sam produkt został przygotowany zgodnie z obowiązującymi wytycznymi,
– towar sprzedawany jest bezpośrednio przez producenta lub w oznakowanym i zabezpieczonym odpowiednio opakowaniu,
– wiadomo, gdzie i w jakich warunkach został stworzony.
Certyfikat towaru musi spełniać warunki określone przez:
– Unię Europejską,
– Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
– Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Ponadto na etykiecie muszą znaleźć się następujące informacje:
– lista składników – ułożona w kolejności malejącej, składnik znajdujący się na ostatnim miejscu jest w produkcie tylko w niewielkiej ilości,
– termin przydatności do spożycia,
– masa netto,
– warunki przechowywania,
– sposób przygotowania,
– zawartość tłuszczu (musi być podana w produktach mlecznych),
– klasa jakości,
– inne dodatki, np. barwniki – jeśli występują.
Źródło: ABC Zdrowie, portal.abczdrowie.pl – 2018-07-13
Okres dojrzałości
Na początku działalności wprowadzali na rynek co najwyżej kilkadziesiąt butelek. Teraz Polskę zalewa ponad milion sztuk produktu rocznie. Na początku pracowali we dwóch. Dziś jest ich dwunastu – to głównie brand managerowie oraz pracownicy logistyki.
Część obowiązków założycieli firmy przejęli podwykonawcy. Oprócz lokalnych dostawców, w łańcuchu produkcji napojów, znaleźć można producentów ekoetykiet i kapsli oraz designerów, dbających o identyfikację wizualną. Wśród kontrahentów są również księgowi, drukarnia i huta szkła, w której zamawiane są butelki z bardzo grubego szkła. Kwestia wytrzymałości jest kluczowa, ponieważ napoje są pasteryzowane.
Powiększyła się również powierzchnia magazynowa i biurowa. Obecnie siedziba znajduje się w Katowicach, przy ulicy Porcelanowej. Zmieniono także miejsce produkcji – położenie jest tajemnicą.
Zmiana nazwy
Jak John zmienił imię na On
Yoko Ono w 2016 roku rozpoczęła zastrzeganie znaku towarowego John Lennon w Europie. Mimo, że Robert i Daniel zastrzegli swój znak w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w 2014 roku, poszli na ugodę z żoną jednego z Beatlesów. Postanowiono zastąpić słowo John wyrazem On.
Zabieg był o tyle nieszkodliwy, że większość konsumentów zamawiała samego Lemona.
Bez tego ani rusz
Własny styl
Warto zauważyć, że marketing prowadzony przez Daniela i Roberta przyciąga wzrok i doskonale wpasowuje się w grupę docelową. Oprócz standardowych działań, takich jak brandowane lodówki czy standy, On Lemon i Yerbata kreują świadomie swój wizerunek i angażują się w styl życia swojego konsumenta. Logo wspomnianych marek znajdziesz na leżakach, stojakach na rowery, parasolach gastronomicznych czy beczkach wykorzystywanych jako stoliki.
Zwróć też uwagę na ideę biznesową – „nie oglądać się na innych”. Podążając tą drogą - On Lemon co roku stara się zaskakiwać swoich fanów zarówno gadżetami, jak i angażowaniem się w wydarzenia bliskie ich zainteresowaniom. Dlatego napoje Daniela i Roberta spotkamy na imprezach kulturalnych, filmowych, modowych czy muzycznych.
Warto wiedzieć
Wyróżnij się albo zgiń
Istotna jest filozofia marki, jej nazwa, logo, design, przejrzysty skład produktu, sposób komunikacji.
Dlaczego? Na rynku konkurencja jest olbrzymia. Żeby przebić się przez szary tłum innych marek warto czymś się wyróżniać.
On Lemon robi to z pomocą swojej filozofii – jest blisko działań kulturalnych, rekreacyjnych; podkreśla zdrowe składniki. Ty możesz wybrać inną drogę – skupić się na ekologii czy prozdrowotnych właściwościach produktu, metodzie wytwarzania lub na specyficznym segmencie klientów (klubowicze, fani aktywnego spędzania czasu)..
A to ciekawe…
Dystrybucja
Aż 99% produkcji On Lemon trafia na rynek gastronomiczny, a pozostały procent do sklepów ekologicznych. Aktualnie marka współpracuje z ponad 40 dystrybutorami. Napoje można kupić w każdym większym mieście w Polsce – zaczynając od Trójmiasta, odwiedzając Toruń i Warszawę, kończąc na Nowym Sączu i Zakopanem. Ale na szczęście biznes nie zna granic i On Lemon jest dostępny dla konsumentów z 14 innych państw. Piją go m.in. mieszkańcy Austrii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Litwy, Szwajcarii, Szwecji, Słowacji czy Węgier.
Warto wiedzieć
Eksport nie taki straszny, jak go malują
Skorzystaj z możliwości Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy często zapominają o szansach jakie daje Wspólnota. Większość z nas myśląc o UE, widzi fundusze europejskie. Przedsiębiorcy mogą też spojrzeć na rynek europejski pod innym kątem. To prawie 500 mln konsumentów, bogatych, otwartych na nowości, do których dostęp jest łatwy jak nigdy dotąd - dzięki internetowi i zniesieniu barier technicznych, prawnych i biurokratycznych.
Jeśli Twoja działalność jest zarejestrowana w Polsce, możesz świadczyć usługi również w innym kraju Unii Europejskiej. W tym celu nie musisz otwierać specjalnego oddziału czy rejestrować nowej firmy za granicą.
Jest to możliwe, gdy:
– tylko czasowo świadczysz usługi w innym kraju,
– świadczysz je dla konkretnego klienta, który mieszka w innym kraju,
– chcesz zbadać rynek, zanim rozwiniesz swoją działalność.
Jeśli chcesz zarejestrować swoją firmę w innym kraju UE, musisz przestrzegać przepisów tego kraju, które dotyczą:
– zakładania działalności gospodarczej,
– spełnienia wymogu uznania kwalifikacji zawodowych,
– uzyskania niezbędnych zezwoleń.
źródło: Portal Unii Europejskiej europa.eu – 2018.07.13
Co w planach?
On Lemon postanowił odwiedzić mniejsze polskie miejscowości. Ale Robert i Daniel planują również podbijanie kolejnych rynków zagranicznych. Których? To na razie tajemnica.
On Lemon chce się pokazać na półkach z nowymi produktami. Marka planuje wejść w kategorie napojów bio i bezcukrowych – produkcja oparta tylko na owocach (nawet bez słodzącej stewii czy agawy). Sposób dystrybucji nowości ma pozostać bez większych zmian. Kluczowe wciąż będą restauracje, kawiarnie czy hotele, ale planowane jest silniejsze wejście w sklepy ze zdrową żywnością.
Wiedza to potęga
MODA NA “EKO” KLUCZEM DO SUKCESU
Konsumenci są już wyedukowani i znają negatywny wpływ przetworzonej żywności na zdrowie. To sprawia, że trend na ekologiczne produkty dynamicznie się rozwija. Klienci zwracają uwagę na skład i unikają produktów z chemicznymi konserwantami czy barwnikami. Rynek nie jest jeszcze nasycony i co ważne, wciąż przybywa lepiej sytuowanych Polaków, którzy wolą zapłacić więcej i cieszyć się zdrowszym produktem.
Wszystko to sprawia, że zaangażowanie się w ten segment, przy odpowiedniej promocji i wysokiej jakości produktu, może przynieść oczekiwane zyski.
Zbuduj własną markę
Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę
Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się z pewnością znasz się na produkcji napojów, ale to nie wszystko. Jako producentowi będą Ci potrzebne kwalifikacje z różnych obszarów – sprzedaży, marketingu, negocjacji itp. – szukaj kierunków studiów (np. technolog żywienia) oraz kursów.
Uczestnicz w konferencjach i targach poznasz ludzi i firmy z branży, dowiesz się o nowych rozwiązaniach i technologiach. Znajdziesz również inspiracje, jak prezentować swoje pomysły. Przykłady: Polagra Food Poznań, WorldFood Warsaw, Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów Warszawa, Warsaw Food EXPO, Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Naturalnej Natura Food i beECO, Centralne Targi Spożywcze, TAR ECO – Targi Żywności Naturalnej i Zdrowego Stylu Życia, Targi Firm FMCG, Kongres Rynku FMCG, Targi Orzeł Dystrybucji FMCG i wiele innych. W Polsce działa wiele instytucji branżowych, np.: - Krajowe Stowarzyszenie Producentów Napojów Bezalkoholowych - Krajowa Unia Producentów Soków i Napojów Bezalkoholowych - Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy - Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.
W Polsce działa wiele instytucji branżowych, np.:
- Krajowe Stowarzyszenie Producentów Napojów Bezalkoholowych
- Krajowa Unia Producentów Soków i Napojów Bezalkoholowych
- Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy
- Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.Podpatruj konkurencję zrób własną listę najlepszych producentów napojów – zarówno tych, którym się udało, jak również tych zapomnianych. Zostań ich klientem, przeanalizuj produkt i sposoby działania, poszukaj inspiracji dla swojego projektu.
Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. Biokurier, Magazyn – Zdrowia, korzystaj z forów dyskusyjnych.
Inne czasopisma:
- Pracownik Fizyczny
- Kierunek Spożywczy
- Magazyn Spożywczy
Słowniczek pojęć
Własny napój? To musisz wiedzieć!
Sok - zgodnie z prawem Unii Europejskiej, sokiem można nazwać napój, który jest zdolny do fermentacji, ale nie jest sfermentowany. Musi być wyprodukowany ze zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców czy warzyw. Jego kolor, smak i zapach nie mogą odbiegać od naturalnych cech owoców, z których został zrobiony. Dobry sok powinien zawierać od 85 do 100 proc. owoców. Jeśli cukier nie przekracza 15 g/l, nie trzeba tego deklarować na opakowaniu. Cukru nie może być więcej niż 150g/l.
Nektar - to rozcieńczony sok z wodą, przecier lub mieszanina tych produktów.
Minimalna zawartość soku w nektarze została ściśle określona i wynosi:
– 50 proc. dla jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń i ananasów,
– 40 proc. dla jeżyn, malin, truskawek, czereśni i moreli,
– 35 proc. dla wiśni,
– 30 proc. dla śliwek, agrestu i żurawiny,
– nie mniej niż 25 proc. dla czarnej, białej i czerwonej porzeczki, cytryny, bananów, granatów, guawy, mango i papai.Bezalkoholowe napoje produkowane na bazie soków - nie ma żadnych limitów, które dokładnie określają zawartość owoców. Na pewno jest w nich mniej soku niż w nektarach.
Napoje mogą zawierać następujące dodatki:
– aromaty,
– barwniki naturalne i sztuczne,
– konserwanty,
– sztuczne substancje słodzące.Źródło: Poradnik Zdrowie, poradnikzdrowie.pl, 2018-08-02
Czy to się opłaca?
Stań do rywalizacji i wygraj
Ile to kosztuje?
Firma Roberta i Daniela generuje wysokie dochody. Pamiętaj jednak, że nie jest to kwota, którą mogą podzielić i uznać za wyłączny zarobek. Ponoszą następujące koszty:
- zatrudnienie pracowników,
- wykonanie ekoetykiet i kapsli[1] - średnia cena wynosi od 0,05 zł do 0,10 zł/szt.,
Przykładowy koszt ekoetykiety - 1m2 wynosi 68 zł - obowiązuje zasada “im więcej, tym taniej” [2],
- zakup butelek do napojów (zamawiają bezpośrednio z fabryk szkła) - średnia cena butelki o pojemności 0,33 l wynosi od 0,60 zł do 1 zł/szt.,
- promocja (w tym brandowane produkty, takie jak stojaki na rowery, krzesła, leżaki, parasole gastronomiczne czy specjalne beczki),
- lodówki z logo On Lemon i Yerbaty (dostarczane do sklepów i lokali).
--
[1]źródło: średnia cena podanych produktów (butelek i kapsli) pochodzi z analizy stron internetowych oferujących tego typu produkty, m.in ze strony: https://www.eurowin.pl/pl/p/Butelka-Edi-0%2C33-L-na-kapsel-gwintowany/1048
[2]źródło: opracowanie własne na podstawie analizy rynku, w tym strony: https://wydrukujemy.to/druk/folia_szroniona/folia-szroniona/druk-ekologiczny-hp-latex/nie/tak/standard-3-dni
Ile możesz zarobić?
Cena napoju Roberta i Daniela, w zależności od miasta i lokalu, wynosi od 7 do 10 zł. Ich roczny zysk to kwota rzędu 48 000 000 zł (wiem, wygląda imponująco).
Wszystko zależy od tego, czy chcesz produkować własny napój ekologiczny, czy chcesz być osobą, która zajmuje się jego dystrybucją. Zyski są zależne także od skali, czyli na jakim rynku działasz - lokalnym, ogólnokrajowym lub globalnym.
W branży spożywczej przyjęło się wypracowywanie marży na poziomie – 15 – 50%.
Razem: 48 000 000
Dochody:
48 000 000 / rocznie
Co warto przemyśleć na starcie
Zanim zaczniesz produkcję…
Zastanów się, jaki napój chcesz produkować - wybór jest naprawdę duży. Od soków, przez nektary i napoje - po energetyki czy lekkie napoje alkoholowe. Poczytaj o branży i sprawdź, co piszą. Duże koncerny, takie jak Grupa Żywiec czy Kompania Piwowarska od jakiegoś czasu mówią o dużym zapotrzebowaniu na piwa i napoje bezalkoholowe, które smakiem i zapachem będą zbliżone do ich alkoholowych odpowiedników. Co ciekawe, rzeczywiście zanotowano wzrost popytu na te produkty. Kto wie, być może właśnie w tym obszarze znajduje się Twoja nisza?
Wymyśl nazwę - powinna być chwytliwa, ale nie może łamać praw autorskich – nie chcesz przecież chodzić po sądach czy płacić dużych pieniędzy za ugodę. Jeśli nie masz pomysłu, możesz zgłosić się do agencji reklamowej, która pomoże wymyślić Ci koncepcję oraz stworzy plan promocji nowego produktu.
Wybierz właściwy moment - wszelkie napoje najlepiej sprzedają się w okresie wakacyjnym, kiedy jest ciepło i ludzie chcą się ochłodzić. Może właśnie wtedy najlepiej wprowadzić produkt na rynek?
Sprawdź, w których sklepach praktykuje się „opłatę półkową”. „Opłata półkowa” - dzięki temu będziesz wiedzieć, ile pieniędzy musisz mieć przygotowanych przed samym wprowadzeniem produktu na półki.
Pomyśl nad efektem WOW - to może być coś na wewnętrznej stronie etykiety, na kapslu, a może jakiś konkurs, który zachęci do kupowania właśnie Twojego napoju. Możesz też pomyśleć o trendzie eco i podjąć współpracę z jakąś fundacją czy też zorganizować akcję sadzenia drzew, kwiatów. Takie działania CSR dobrze świadczą o marce i są bardzo mile widziane przez konsumentów.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482