Pomysł na biznes:
Jak prowadzić usługi wulkanizacyjne? Historia biznesu, który kołem się potoczył.
Podejmij wyzwanie
Pogotowie wulkanizacyjne
Każdy, kto pokonuje dużo kilometrów samochodem wie, że często na drodze czyha coś niebezpiecznego – zły stan dróg, błędne oznakowania, problematyczne warunki pogodowe lub po prostu nieprzewidziane awarie pojazdu, jak np. pęknięta opona. O ile w mieście pomoc można znaleźć niemal za każdym rogiem, o tyle w trasie (na autostradach i poza terenem zabudowanym) jest to bardzo kłopotliwe. Dla wielu kierowców to sytuacja komplikująca codzienne plany, a przy okazji jest stresująca. Jeśli jesteś wśród osób, które doświadczyły takiej nieprzyjemnej przygody, z pewnością docenisz pomysł na mobilną pomoc wulkanizacyjną – dojeżdża do kierowcy bez względu na miejsce i godzinę.
Dla kogo?
- Dla osób z zacięciem motoryzacyjnym
- Dla osób z wiedzą/doświadczeniem mechanika samochodowego
- Dla chcących stworzyć niewielką, rodzinną firmę
- Dla osób gotowych pracować o różnych porach dnia i nocy
- Dla absolwentów kierunków samochodowych, mechanicznych
Zanim zaczniesz
- Sprawdź, czy w Twojej okolicy istnieje już podobna firma – określ jej słabe strony i zamień je na swoje szanse
- Zdobądź wiedzę i doświadczenie związane z wulkanizacją opon – wymień samodzielnie opony w samochodach członków rodziny, sąsiadów itp., zapytaj ich o opinię na temat Twojej pracy
- Zorientuj się, jakich maszyn, narzędzi potrzebujesz (sprzęt, samochód przystosowany do przewożenia sprzętu naprawczego) – ile kosztują, czy są dostępne na rynku
- Określ rejon (miasto, województwo), w którym chcesz świadczyć swoje usługi, dowiedz się, ile samochodów jest zarejestrowanych w tej okolicy, jaki jest dostęp do dróg szybkiego ruchu, autostrad itp.
- Pomyśl, czy oprócz naprawy opon możesz zająć się także ich sezonową wymianą – porównaj oferty wulkanizatorów już istniejących
- Sprawdź, przeanalizuj branżę w Internecie – wizytówki firm są doskonałym źródłem informacji
W dobie rozwoju motoryzacji, kiedy mnóstwo ludzi przemieszcza się samochodami, mobilna pomoc wulkanizacyjna może okazać się strzałem w dziesiątkę. Dodatkowo, działając w okolicy najbardziej ruchliwych tras – przy autostradach, obwodnicach lub trasach krajowych – zagwarantujesz sobie większe grono potencjalnych klientów.
Liczy się pomysł
Wulkan – jak „wybuchł” ten pomysł?
Zaczęło się typowo – od własnej potrzeby. Paweł, właściciel firmy Wulkan, podczas awarii auta, został sam ze swoim problemem. W środku nocy, 100 kilometrów od domu, najechał na dziurę i „złapał gumę” w dwóch kołach. Jego samochód posiadał tylko jedno koło zapasowe, więc Paweł nie był w stanie rozwiązać tego problemu samodzielnie. Potrzebował pomocy - dzwonił do firm wulkanizacyjnych i słyszał w słuchawce jedynie pocztę głosową lub zaspane głosy. Był zdany na siebie i swoją kreatywność – gdyby nie kolega mieszkający w okolicy, który przywiózł mu drugie zapasowe koło, prawdopodobnie tkwiłby pośrodku drogi do samego rana.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Problemy, które inspirują
Tarapaty na drodze zainspirowały Pawła do działania. W wieku 24 lat, gdy jeszcze studiował, postawił wszystko na jedną kartę i postanowił założyć firmę wulkanizacyjną. Podstawową usługą był dojazd do klienta – niezależnie od pory dnia i godziny. Początki były trudne. Paweł wszystkiego o wulkanizowaniu i wyważaniu kół nauczył się w praktyce, z pomocą doświadczonego kolegi.
Paweł ze swoim biznesem wystartował w grudniu 2009 roku. Firma Wulkan rozpoczęła działalność na terenie województwa śląskiego. Gdy dzwonił telefon, wsiadał do swojego samochodu wypakowanego sprzętem i jechał z pomocą – nieważne czy w środku dnia, czy w środku nocy.
Biznes był bardzo wymagający, pochłaniał mnóstwo czasu i zmuszał go do dużej dyspozycyjności. Paweł stanął przed trudnym wyborem – albo firma, albo studia. Wybrał to pierwsze, dzięki czemu jego działalność rozwinęła się i dzisiaj obejmuje trzy różne miasta: Katowice, Warszawę i Poznań.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Ten biznes kręci się w kółko
Zakład wulkanizacyjny to biznes, na który zawsze znajdzie się miejsce. Dzieje się tak, ponieważ liczba samochodów wciąż rośnie. W Polsce na 1 000 mieszkańców przypadają 672 samochody, dzięki czemu wyprzedzamy m.in. Francję, Hiszpanię czy Szwajcarię. Ta liczba przewyższa o 90 średnią europejską!
Powyższe statystyki świadczą o dużej dynamice rynku samochodowego – Polacy są jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej.
Liczby te widać nie tylko na drogach (nieustanne korki czy brak miejsc parkingowych), ale także w serwisach czy warsztatach. Umówienie się na przegląd lub naprawę samochodu wymaga z reguły kilkudniowego wyprzedzenia.
Co znamienne – więcej rejestrowanych jest samochodów używanych, wymagających przeglądów technicznych, naprawy czy wymiany części.
Wiedza to potęga
Zobacz, ile wart jest ten rynek!
Ruch samochodowy to nasza codzienność, niemal środowisko naturalne. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów – w 2016 r. Polsce na 1 000 mieszkańców przypadały 672 auta, co daje 0,6 pojazdu „na głowę”. Co więcej, rynek motoryzacyjny nieustannie się rozwija. Liczba samochodów cały czas rośnie – z roku na rok pojawia się coraz więcej nowości, w tym także skutery, pojazdy z carsharingu czy elektryczne.
Na świecie w 2015 roku było aż 1,1 mld aut, co oznacza, że jedno auto przypadało na 6,5 mieszkańca. Szacuje się, że w 2025 roku liczba ta wzrośnie do 1,5 mld, a 15 lat później osiągnie już 2 mld.
Źródło: Economic and Market Report, ACEA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów
Już pierwszy krok w działalności wulkanizacyjnej wiąże się z pozyskaniem środków na zakup maszyn i narzędzi – bez nich żadna naprawa się nie uda. Paweł przekonał się o tym na własnej skórze i opracował swój własny biznesplan w kilka dni. Część środków pozyskał z Powiatowego Urzędu Pracy w Katowicach. Otrzymał 18,6 tys. zł dotacji; zainwestował również swoje oszczędności.
Cały sprzęt zakupiony na początku działalności powinien wystarczyć na co najmniej kilka lat, ponieważ nie jest to branża szybko zmieniająca się technologicznie. Zarówno narzędzia, jak i wyważarki czy podnośniki są uniwersalne i pasują również do najnowszych modeli samochodów. Wyjątkiem są sytuacje, gdy pogotowie wulkaniczne rozszerzymy, na przykład o działalność naprawczą.
Skąd zdobyć kapitał?
Zakład wulkanizacyjny jako lokalny biznes może ubiegać się o dotację z powiatowych urzędów pracy. Przedsiębiorca może liczyć na otrzymanie środków w wysokości ok. 20 tys. zł, np. na zakup sprzętu czy promocję.
Kto może ubiegać się o dotację?
Osoba, która jest zarejestrowana jako bezrobotna i nie prowadziła przez ostatnie 12 miesięcy działalności gospodarczej.
Jakie są warunki utrzymania dotacji?
Jeżeli firma będzie działać krócej niż 12 miesięcy lub naruszone zostaną inne warunki umowy dotyczące przyznania środków, dofinansowanie wraz z odsetkami należy zwrócić w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wezwania od starosty.
Jaka jest wysokość wsparcia?
Wysokość dofinansowania zwykle sięga ok. 20 tys. zł, jednak może zależeć od konkretnego projektu, a także od urzędu pracy.
Więcej o dofinansowaniach: Sprawdź ofertę w lokalnym urzędzie pracy, który dysponuje aktualnymi informacjami na temat możliwości i wysokości dotacji na założenie działalności gospodarczej.
Bez tego ani rusz
O wulkanizacji, czyli jak nie wymyślać koła na nowo
Przy starcie z własnym zakładem wulkanizacji śmiało można naśladować konkurencję. Jest jej bardzo dużo, jednak działa schematycznie, a kierowców potrzebujących pomocy wciąż przybywa. Właśnie dlatego Paweł z firmy Wulkan postanowił sięgnąć po coś nowego i wymyślił wulkanizację z dojazdem do klienta. Bez przeszkód mógł wzorować się na tradycyjnych zakładach, wzbogacając swój biznes o niestandardową ofertę i podejście do obsługi klienta. Na tym polegała jego innowacyjność.
Warto wiedzieć
Wulkanizacja na drodze krok po kroku
Zbadaj i przeanalizuj konkurencję
To zapewni Ci unikalny obszar działania (tam, gdzie konkurencji jest najmniej).Być może wpadniesz na pomysł, jak rozkręcić swój biznes oferując coś, czego nie oferują okoliczne zakłady wulkanizacyjne. Twoja wulkanizacja zapewni wartość dodaną i przyciągnie więcej klientów. Może to być właśnie pogotowie wulkanizacyjne dojeżdżające do kierowców lub mycie pojazdów w cenie.
Dywersyfikuj działalność
Zadbaj także o to, by Twój zakład lub pogotowie wulkanizacyjne rozwijało się w dodatkowych dziedzinach, np. sezonowej wymianie opon czy ich przechowywaniu, sprzedaży nowych opon, czyszczeniu pojazdów, wymianie szyb itp. To idealne dodatkowe źródło dochodu!
Wybierz sprzęt
Przeznacz większość środków na nowe maszyny, ponieważ stary sprzęt często odstrasza kierowców - kojarzy się z niskim standardem usług. Czego będziesz potrzebować na start?
Oto przykładowa lista:
- dostawczy samochód (do dojazdów do kierowców)
- wyważarka do kół
- montażownica do opon
- kompresor
- podstawowe narzędzia
- podnośnik
- klucze pneumatyczne i dynamometryczne
- materiały wulkanizacyjne.
Zadbaj o reklamę
Pamiętaj, że kierowcy znajdujący się w tarapatach, szukają pomocy najczęściej w Internecie. Gdy zainwestujesz w reklamę Google AdWords, stronę internetową, a dodatkowo - bannery znajdujące się przy drodze, szybko zauważysz efekty!
Rozważ zatrudnienie doświadczonego pracownika
Gdy Twój oponiarski biznes się rozwinie, pomyśl o zatrudnieniu pracownika. Może on pracować w Twoim zakładzie stacjonarnym lub podczas dziennej/nocnej zmiany w pogotowiu wulkanizacyjnym dojeżdżającym do kierowców. Musisz liczyć się z wydatkiem w postaci pensji. Średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 2 775zł brutto.
Pamiętaj o sezonowości w branży – wulkanizacja notuje największe przychody wiosną i latem, gdy opony w samochodach masowo wymieniane są na letnie i odwrotnie. Aby rozszerzać swoją ofertę na cały rok, niektóre zakłady oferują płatną usługę przechowywania opon, naprawę amortyzatorów i klocków hamulcowych.
Pomyśl o usługach w ramach franczyzy – na rynku działają np. producenci szyb, którzy chętnie oferują współpracę pod firmowym szyldem. Zakład wulkanizacyjny zajmuje się także wymianą, naprawą, pielęgnacją szyb – co zwiększa zakres usług.
A to ciekawe…
Jak przygotować grunt pod działalność?
Każdy zakład wulkanizacyjny – nawet najprostszy – wymaga przemyślenia. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na firmę stacjonarną, czy dojeżdżającą do kierowców, przygotuj się do tego kompleksowo. Dzięki temu, Twoja ścieżka rozwoju będzie dużo przyjemniejsza i sprawniejsza!
Warto wiedzieć
Jak zaplanować zakład wulkanizacyjny od zera?
1. Liczy się miejsce
Nawet gdy Twoja działalność będzie opierała się na dojazdach do klientów, musisz zorganizować miejsce składowania sprzętu, opon, narzędzi itp. Właśnie dlatego dobrze przemyśl, gdzie chcesz zlokalizować swoją firmę – w centrum miasta, na wybranym osiedlu, przy ruchliwej drodze, a może po prostu w przydomowym garażu. Eksperci są zdania, że najlepsze miejsce to osiedle, gdzie klienci mają łatwy dojazd i kontakt z firmą.
2. Czy potrzebujesz zezwoleń?
Działalność wulkanizacyjna nie wymaga żadnych zezwoleń, a jedynie praktycznych umiejętności, sprawności fizycznej i zręczności. Niemniej fachowość potwierdzona certyfikatami i dyplomami może wzbudzać zaufanie i przyciągać klientów. Warto wziąć pod uwagę, że prowadzenie zakładu wulkanizacji wymaga używania odpowiedniej infrastruktury technicznej, która niejednokrotnie może oddziaływać na środowisko naturalne. Fakt ten może mieć znaczenie dla innych ograniczeń, wymogów i obowiązków związanych np. z BHP i ochroną środowiska. Te aspekty należy wziąć pod uwagę na etapie planowania biznesu.
3. Dobrze rozplanuj przestrzeń
Rozwijając swój zakład, dobrze rozplanuj ustawienie wszelkiego sprzętu – być może będziesz musiał przyjąć kilku klientów na raz i znaleźć miejsce na ich samochody (lub samochody odholowane). Dlatego zwykły garaż/podjazd może okazać się niewystarczający – większa przestrzeń da Ci swobodę działania i wywrze dobre wrażenie na odwiedzających.
4. Wygospodaruj część magazynową
Przyda Ci się do składowania zużytych i nowych opon, kół zapasowych lub materiałów eksploatacyjnych. Ponadto, będziesz mógł ją wykorzystać, gdy Twój zakład „rozrośnie się” o nowe usługi (np. wymianę klocków hamulcowych itp.).
5. Wybierz uniwersalny samochód dojazdowy
VW Transporter, Ford Transit, Fiat Ducato czy inne „dostawczaki” powinny wywiązać się ze swojej roli w przewożeniu sprzętu naprawczego i dojazdów do kierowców z możliwością odholowania. Dodatkowo, ze względu na dużą powierzchnię tych samochodów, możesz je okleić i stworzyć z nich „żywą reklamę” swojego pogotowia wulkanizacyjnego.
5. Zaplanuj przestrzeń w samochodzie
Podobnie jak Twój zakład, samochód również musi pomieścić niezbędny sprzęt do wymiany lub naprawy opon. Upewnij się, że jest zamontowany bezpiecznie, nie sprawia zagrożenia w ruchu drogowym, a także łatwo dostępny. Pamiętaj, że będziesz pomagać kierowcom w różnych warunkach!
Zbuduj własną markę
Portret profesjonalisty
Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Na rynku dostępnych jest wiele kursów i szkoleń branżowych, np.:
- obsługa koła i naprawa opon pojazdów osobowych i dostawczych, z programem oferującym nowoczesne metody napraw ogumienia oraz technikami montażu i wyważania kół,
- wulkanizator – z programem omawiającym wiedzę i umiejętności dotyczące m.in. budowy i rodzajów opon oraz dętek, prawidłowego oznakowania opon i obręczy (tarczy koła), właściwego doboru opon do konkretnego modelu samochodu a także montaż i demontaż opon oraz dętek,
- obsługa i naprawa opon ciężarowych,
- obsługa i naprawa opon rolniczych i przemysłowych,
- obsługa klimatyzacji,
- obsługa i naprawa obręczy samochodów osobowych i dostawczych,
- podstawowa obsługa motocykla w serwisie oponiarskim,
- egzamin mistrzowski dla zawodu wulkanizator.
Warto rozważyć też profesjonalne zarządzanie zespołem i z czasem oddzielić funkcję mechanika i osoby obsługującej klienta – to pomoże rozwinąć Twój zakład.
Obserwuj działania organizacji branżowych
Na polskim rynku działają m.in.:
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Warszawa
- HistoriaPojazdu.gov.pl – bezpłatny raport z państwowej bazy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów
- Polski Związek Motorowy, Warszawa
- Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Warszawa
- Polskie Stowarzyszenie Branży Motoryzacyjnej, Żukowo
- Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Warszawa
- Stowarzyszenie Auto-Kompleks, Żary – dobrowolne i samorządne zrzeszenie niezależnych serwisów samochodowych i wulkanizacyjnych
- Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Warszawa
- Polskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne FUKS, Jastrzębie Zdrój
- Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, Warszawa
- Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego,
- Barometr Branży Części Motoryzacyjnych,
- Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
- Mazowiecka Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Warszawa
- Izba Rzemieślnicza i wiele innych.
Lista międzynarodowych organizacji - przykłady:
- Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA)
- Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA)
- Międzynarodowa Organizacja Producentów Pojazdów Samochodowych (OICA).
Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. Poznasz ludzi z branży, firmy, potencjalnych klientów; dasz poznać siebie. Wypatrzysz trendy, poznasz nowości i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenie i wiedzę.
Przykłady imprez:
- Międzynarodowe Targi Opon i Gumy, Kielce
- Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych APAE
- Targi Techniki Motoryzacyjnej, Poznań
- Poznań Motor Show
- Targi Części Zamiennych, Narzędzi i Wyposażenia Warsztatów INTER CARS, PGE Narodowy, Warszawa
- Warsaw Motocykle Show
- Auto Moto Arena, Ostróda
- Moto Session, Lublin
- MotoSerwis, Sosnowiec
- Auostrada, Kielce
- AutoEvent w Rawie Mazowieckiej
- Krajowy Kongres Ekspertów Samochodowych, Radomie
- Kongres Move – Mobility & Vehicles, w trakcie Poznań Motor Show, Poznań
- Międzynarodowe Targi Opon w Essen, Niemcy
- Equip Auto w Paryżu, Francja
- Targi Automechanika we Frankfurcie, Niemcy
Obserwuj konkurencję zrób własną listę firm prowadzących podobną działalność. Przeglądaj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe, analizuj oferty. Nie kopiuj ich działań - szukaj w nich inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.
Załóż blog specjalistyczny dzielenie się wiedzą przynosi korzyści, pomaga budować wizerunek w sieci jako eksperta w branży. Opisy przykładów, którymi zajmujesz się jako wulkanizator, historie napraw – podniosą odbiór Twoich usług jako profesjonalisty i fachowca, do którego klienci będą mieli większe zaufanie.
Czytaj zaprenumeruj branżowe pisma, gazety, newslettery specjalistyczne; dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach dotyczących wybranej przez Ciebie branży. Przykłady czasopism:
- Nowoczesny Warsztat – ogólnopolski miesięcznik dla fachowców branży motoryzacyjnej,
- Raport Warsztatowy – specjalistyczny newsletter branży warsztatowej
- Świat Opon – bezpłatny periodyk
- Auto-świat.pl – portal motoryzacyjny
- AutoExpert.pl - specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych
- Przegląd Oponiarski – czasopismo w formule B2B, , skierowany do serwisów ogumienia
- MotoFokus.pl – portal branżowy: wyposażenie warsztatowe, szkolenia, technika
- Forum-mechanika.pl
Słowniczek pojęć
Przygotuj się do pracy
Wulkanizacja - naprawa uszkodzonych wyrobów gumowych. Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl, 11.10.2018
Bieżnik - zewnętrzna, odpowiednio rowkowana warstwa opony Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl, 11.10.2018
Bieżnikowanie - nakładanie nowego bieżnika na oponę Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl, 11.10.2018
Opis pracy wulkanizatora -
Wulkanizator jest zawodem o charakterze usługowym. Zajmuje się naprawą, w tym regeneracją i konserwacją, opon i dętek oraz innych elementów gumowych. Przeważająca część usług wulkanizacyjnych związana jest z wyrobami przemysłu oponiarskiego. Dlatego od wulkanizatora wymaga się znajomości zagadnień z zakresu mechaniki pojazdowej. Do głównych zadań wulkanizatora należy:
- weryfikacja elementów gumowych,
- ustalenie przyczyny uszkodzenia,
- określenie metody oraz technologii naprawy.
Wulkanizator demontuje element, po przygotowaniu wykonuje naprawę lub bieżnikowanie metodą wulkanizacji oraz ocenia jakość wykonanych prac. Dobiera materiały używane podczas wykonywania usługi oraz monitoruje parametry procesu wulkanizacji, takie jak: temperatura i czas. W małych i średnich zakładach wulkanizacyjnych ustala również koszt i zakres pracy z klientem.
Opis kompetencji zawodowych -
1) Weryfikowanie, dobieranie metody oraz przygotowanie do naprawy elementów gumowych
Niezbędne umiejętności:
- stosowanie zasady BHP, ochrony ppoż., ochrony środowiska
oraz wymagania ergonomii w zakresie przygotowania elementów do naprawy;
− obsługiwanie narzędzi i urządzeń kontrolno-pomiarowych: suwmiarki, wanny wulkanizatorskiej, urządzeń do pomiaru głębokości bieżnika, manometru;
− ocena uszkodzenia elementów gumowych;
− dobór technologii naprawy do zweryfikowanego uszkodzenia;
− dobór materiałów do wykonania naprawy;
− przygotowanie opony, dętki do naprawy/regeneracji;
− sporządzanie zlecenia naprawy w zakresie weryfikacji usterki i przygotowywania elementu do naprawy.
2) Naprawianie elementów gumowych metodą galwanizacji
Niezbędne umiejętności:
- obsługa ręczna, elektryczna i pneumatyczna urządzeń i narzędzi wulkanizacyjnych: frez ręczny, wanna wulkanizatorska, termopres itp.;
− obsługa stanowiska do naprawy i kontroli opon, montażownicy do opon, wyważarki do kół;
− demontaż naprawianego elementu;
− lokalizowanie i weryfikowanie uszkodzenia;
− naprawa lub regeneracja elementów gumowych metodą wulkanizacji;
− naprawa opon metodą bieżnikowania;
− dobór wartości ciśnienia w ogumieniu;
− stosowanie dokumentacji serwisowej w zakresie obsługi układów kontroli wartości ciśnienia i rodzaju gazu w ogumieniu;
− kontrola wykonanej naprawy;
− montaż naprawianego elementu;
− pogłębianie bieżnika;
− sprawdzanie skuteczności naprawy;
− wyważanie dynamicznie koła;
− sporządzanie zlecenia naprawy;
− sporządzanie kosztorysu naprawy.
3) Kompetencje społeczne
Podstawowe umiejętności:
- dostosowanie zachowania do zmiennych okoliczności pracy w warsztacie wulkanizacyjnym,
− odpowiedzialność za realizację zadań związanych z naprawą elementów gumowych metodą wulkanizacji.
Źródło: Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Wulkanizator, Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2013
Czy to się opłaca?
Przygotuj się na koszty i zyski
Przybliżone koszty początkowe (1)
1. Samochód + jego przystosowanie: ok. 50 tys. zł
Wybierając samochód do swojej działalności postaw na pojazd dostawczy, do którego bez problemu zmieścisz cały niezbędny sprzęt naprawczy. Auto może być używane (w dobrym stanie) lub nowe i finansowane za pomocą leasingu.
2. Narzędzia i wyposażenie:
- wyważarka z montażownicą: ok 6 tys. zł
To podstawa działania każdego zakładu wulkanizacyjnego. Służy do zdjęcia i założenia opony na felgę, a także odpowiedniego wyważenia koła, by uniknąć „bicia” podczas jazdy.
- podnośnik samochodowy: ok. 10 000 zł
Podnośniki samochodowe do pojazdów o masie do 2,5 tony przydadzą się zwłaszcza podczas dojazdu do klienta. Są mobilne i pozwolą na podniesienie auta jednocześnie z dwóch stron. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie warsztatu stacjonarnego, zastanów się nad podnośnikiem samochodowym dwukolumnowym.
- pneumatyczny klucz udarowy: ok. 500 zł
Pozwala w szybki sposób odkręcić śruby przytrzymujące koło. Możesz wyposażyć się także w klucz dynamometryczny (jako zapas), którego koszt to ok. 300-500 zł.
- pistolet do pompowania kół z manometrem: ok. 1 tys. zł
Dzięki niemu szybko napompujesz oponę na miejscu zdarzenia i sprawdzisz ciśnienie.
- inne akcesoria: ok. 2 tys. zł
Prowadząc pogotowie wulkanizacyjne musisz zaopatrzyć się w różne narzędzia i akcesoria, jak np. klucze, kombinerki, łaty na oponę czy spray do uszczelniania opon.
3. Budowa prostej strony internetowej - wizytówki: 500 zł
Wizytówka firmy w Internecie – to podstawa. Kontakt do Twojej firmy musi być łatwy do odnalezienia w Internecie przez osoby potrzebujące nagłej pomocy wulkanizatora.
Razem: 70 000 zł
--
(1) Źródło - opracowanie własne na podstawie informacji dostępnych u dostawców narzędzi dla wulkanizatorów.
Przybliżone koszty operacyjne (1)
1. Pracownik/mechanik: ok. 3,5 tys. zł/mc
Odpowiednio wyszkolony pracownik pomoże Ci w prowadzeniu biznesu wulkanizacyjnego. Możesz go zatrudnić w zakładzie stacjonarnym lub w pogotowiu wulkanizacyjnym – będzie pracować na zmianę z Tobą. Dzięki temu firma będzie świadczyć usługi 24h!
2. koszty miesięczne: ok. 2 tys. zł/mc
Miesięczne koszty utrzymania zakładu wulkanizatorskiego: koszt paliwa, materiałów wulkanizacyjnych, wynajem warsztatu (lub rata za samochód) oraz dodatkowe rachunki (prąd, gaz, woda, telefon).
3. Reklama (działalność w mediach społecznościowych): ok. 100 zł/mc
Jeśli właściwie wypromujesz swoje usługi w Internecie, to przyciągniesz wielu klientów, którzy w razie kłopotów na drodze, „pierwszej pomocy” szukają w „sieci”.
Dodatkowo zainwestuj w reklamę przy drodze, która ściągnie kierowców przejeżdżających w okolicy – koszt nie powinien być wyższy niż ok. 100 zł miesięcznie.
Utrzymuj regularny kontakt ze swoimi klientami oraz zdobywaj nowych poprzez social media. Facebook, Instagram i inne – to potężny oręż w walce o rozpoznawalność w branży. Przyłóż się do prowadzenia swojego fanpage, a zobaczysz jakie wymierne korzyści osiągniesz. Jeśli zajmiesz się tą formą reklamy samodzielnie – nie musisz martwić się o koszty. Profile w serwisach społecznościowych można założyć i prowadzić bezpłatnie.
Razem: ok. 5600 zł/mc
Dużą część kapitału „na start” pochłania zakup samochodu. Jeżeli zdecydujesz się kupić go na raty lub w leasingu, Twoja wpłata początkowa będzie znacznie niższa, za to wzrosną koszty miesięczne. Zdecyduj, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze!
--
(1) Źródło - opracowanie własne na podstawie informacji dostępnych u dostawców narzędzi dla wulkanizatorów.
Przybliżone przychody (2)
1. Zarobki z usług pogotowia wulkanizacyjnego: ok. 6,3 tys. zł/mc
W kalkulacji przyjęto 3 zgłoszenia w ciągu doby i cenę usługi pomocy wulkanizacyjnej z dojazdem do klienta, która nie powinna przekraczać 70 zł za naprawę jednej opony.
70 zł x 3 zgłoszenia x 30 dni = 6 300 zł
W powyższej kalkulacji uwzględniono także pracę w soboty i niedziele - w te dni stawki za usługę mogą być wyższe.
2. Zarobki z usług wulkanizacji stacjonarnej: ok. 3 tys. zł
W kalkulacji przyjęto 3 zgłoszenia w ciągu doby i cenę usługi naprawy, która nie powinna przekraczać 50 zł za jedną oponę.
50 zł x 3 zgłoszenia x 20 dni roboczych = 3 000 zł
3. Dodatkowe drobne naprawy: ok. 2 tys. zł
Przyjmujemy 10 drobnych napraw w ciągu miesiąca, których średnia cena to 200 zł.
Razem: OK 11,3 tys. zł
Pamiętaj, że część kwoty przychodów zostanie przeznaczona na pokrycie wyżej wymienionych kosztów oraz dodatkowo na podatki, opłaty związane z rozwojem Twoim i Twojej firmy (szkolenia, certyfikaty, nowe narzędzia).
Co warto przemyśleć na starcie
Czyli jak zacząć, by dobrze wypaść
Przemyśl teren działania zastanów się, w jakim rejonie znajdziesz najwięcej klientów – na terenie miasta, przy krajowych drogach lub autostradach czy na trasach pobocznych. Możesz działać od razu na terenie całego województwa!
Finansuj z głową dobrze wybierz formy finansowania sprzętu i samochodu. Zastanów się nad zakupem za gotówkę lub poszukaj korzystnego leasingu. Przy dobrej ofercie za wpłatę początkową będziesz mógł kupić o wiele taniej nowsze auto i spłacać je miesięcznymi ratami.
Opony czy coś więcej przemyśl, które usługi możesz świadczyć dodatkowo – holowanie, wymiana żarówek, wymiana wycieraczek, czyszczenie szyb, odkurzanie samochodu itp. To świetne źródło zarobku, które osiągniesz niewielkim nakładem sił.
Sam bądź złotą rączką nie zapomnij, że stoisz na czele biznesu związanego z mechaniką samochodową. Rozwijaj się w tym kierunku, ponieważ klienci będą wymagać od Ciebie pomocy w różnych przypadkach – postaraj się pomóc im w każdej sytuacji. Rynek motoryzacyjny nie stoi w miejscu, co roku prezentuje nowości i innowacyjne rozwiązania także w ogumieniu. Dobrze być na bieżąco.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482