Pomysł na biznes:

Jak prowadzić usługi wulkanizacyjne? Historia biznesu, który kołem się potoczył.

Branża:
  • Usługi motoryzacyjne
  • Usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Pogotowie wulkanizacyjne

Każdy, kto pokonuje dużo kilometrów samochodem wie, że często na drodze czyha coś niebezpiecznego – zły stan dróg, błędne oznakowania, problematyczne warunki pogodowe lub po prostu nieprzewidziane awarie pojazdu, jak np. pęknięta opona. O ile w mieście pomoc można znaleźć niemal za każdym rogiem, o tyle w trasie (na autostradach i poza terenem zabudowanym) jest to bardzo kłopotliwe. Dla wielu kierowców to sytuacja komplikująca codzienne plany, a przy okazji jest stresująca. Jeśli jesteś wśród osób, które doświadczyły takiej nieprzyjemnej przygody, z pewnością docenisz pomysł na mobilną pomoc wulkanizacyjną – dojeżdża do kierowcy bez względu na miejsce i godzinę.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób z zacięciem motoryzacyjnym
  • Dla osób z wiedzą/doświadczeniem mechanika samochodowego
  • Dla chcących stworzyć niewielką, rodzinną firmę
  • Dla osób gotowych pracować o różnych porach dnia i nocy
  • Dla absolwentów kierunków samochodowych, mechanicznych
icon

Zanim zaczniesz

  • Sprawdź, czy w Twojej okolicy istnieje już podobna firma – określ jej słabe strony i zamień je na swoje szanse
  • Zdobądź wiedzę i doświadczenie związane z wulkanizacją opon – wymień samodzielnie opony w samochodach członków rodziny, sąsiadów itp., zapytaj ich o opinię na temat Twojej pracy
  • Zorientuj się, jakich maszyn, narzędzi potrzebujesz (sprzęt, samochód przystosowany do przewożenia sprzętu naprawczego) – ile kosztują, czy są dostępne na rynku
  • Określ rejon (miasto, województwo), w którym chcesz świadczyć swoje usługi, dowiedz się, ile samochodów jest zarejestrowanych w tej okolicy, jaki jest dostęp do dróg szybkiego ruchu, autostrad itp.
  • Pomyśl, czy oprócz naprawy opon możesz zająć się także ich sezonową wymianą – porównaj oferty wulkanizatorów już istniejących
  • Sprawdź, przeanalizuj branżę w Internecie – wizytówki firm są doskonałym źródłem informacji

W dobie rozwoju motoryzacji, kiedy mnóstwo ludzi przemieszcza się samochodami, mobilna pomoc wulkanizacyjna może okazać się strzałem w dziesiątkę. Dodatkowo, działając w okolicy najbardziej ruchliwych tras – przy autostradach, obwodnicach lub trasach krajowych – zagwarantujesz sobie większe grono potencjalnych klientów.

artcile

Liczy się pomysł

Wulkan – jak „wybuchł” ten pomysł?

Zaczęło się typowo – od własnej potrzeby. Paweł, właściciel firmy Wulkan, podczas awarii auta, został sam ze swoim problemem. W środku nocy, 100 kilometrów od domu, najechał na dziurę i „złapał gumę” w dwóch kołach. Jego samochód posiadał tylko jedno koło zapasowe, więc Paweł nie był w stanie rozwiązać tego problemu samodzielnie. Potrzebował pomocy - dzwonił do firm wulkanizacyjnych i słyszał w słuchawce jedynie pocztę głosową lub zaspane głosy. Był zdany na siebie i swoją kreatywność – gdyby nie kolega mieszkający w okolicy, który przywiózł mu drugie zapasowe koło, prawdopodobnie tkwiłby pośrodku drogi do samego rana.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Problemy, które inspirują

Tarapaty na drodze zainspirowały Pawła do działania. W wieku 24 lat, gdy jeszcze studiował, postawił wszystko na jedną kartę i postanowił założyć firmę wulkanizacyjną. Podstawową usługą był dojazd do klienta – niezależnie od pory dnia i godziny. Początki były trudne. Paweł wszystkiego o wulkanizowaniu i wyważaniu kół nauczył się w praktyce, z pomocą doświadczonego kolegi.

Paweł ze swoim biznesem wystartował w grudniu 2009 roku. Firma Wulkan rozpoczęła działalność na terenie województwa śląskiego. Gdy dzwonił telefon, wsiadał do swojego samochodu wypakowanego sprzętem i jechał z pomocą – nieważne czy w środku dnia, czy w środku nocy.

Biznes był bardzo wymagający, pochłaniał mnóstwo czasu i zmuszał go do dużej dyspozycyjności. Paweł stanął przed trudnym wyborem – albo firma, albo studia. Wybrał to pierwsze, dzięki czemu jego działalność rozwinęła się i dzisiaj obejmuje trzy różne miasta: Katowice, Warszawę i Poznań.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Ten biznes kręci się w kółko

Zakład wulkanizacyjny to biznes, na który zawsze znajdzie się miejsce. Dzieje się tak, ponieważ liczba samochodów wciąż rośnie. W Polsce na 1 000 mieszkańców przypadają 672 samochody, dzięki czemu wyprzedzamy m.in. Francję, Hiszpanię czy Szwajcarię. Ta liczba przewyższa o 90 średnią europejską!

Źródło: Vehicles Per Capita, by Country, Motorisation rate in the UE in 2016 – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEAPodpis
Źródło: Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Ministerstwo Cyfryzacji, Dokumenty prawa jazdy wydane w Polsce w 2017 r.
Źródło: Centrala Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Ministerstwo Cyfryzacji, Pojazdy zarejestrowane w Polsce w 2077 r. (pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Polski pojazdów w 2017 r.)

 

Źródło: Branża Motoryzacyjna Raport 2018/2019, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Źródło: Branża Motoryzacyjna Raport 2018/2019, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Powyższe statystyki świadczą o dużej dynamice rynku samochodowego – Polacy są jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej.

Liczby te widać nie tylko na drogach (nieustanne korki czy brak miejsc parkingowych), ale także w serwisach czy warsztatach. Umówienie się na przegląd lub naprawę samochodu wymaga z reguły kilkudniowego wyprzedzenia.

Co znamienne – więcej rejestrowanych jest samochodów używanych, wymagających przeglądów technicznych, naprawy czy wymiany części.

icon

Wiedza to potęga

Zobacz, ile wart jest ten rynek!

Ruch samochodowy to nasza codzienność, niemal środowisko naturalne. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów – w 2016 r. Polsce na 1 000 mieszkańców przypadały 672 auta, co daje 0,6 pojazdu „na głowę”. Co więcej, rynek motoryzacyjny nieustannie się rozwija. Liczba samochodów cały czas rośnie – z roku na rok pojawia się coraz więcej nowości, w tym także skutery, pojazdy z carsharingu czy elektryczne.

Na świecie w 2015 roku było aż 1,1 mld aut, co oznacza, że jedno auto przypadało na 6,5 mieszkańca. Szacuje się, że w 2025 roku liczba ta wzrośnie do 1,5 mld, a 15 lat później osiągnie już 2 mld.

Źródło: Economic and Market Report, ACEA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów

Już pierwszy krok w działalności wulkanizacyjnej wiąże się z pozyskaniem środków na zakup maszyn i narzędzi – bez nich żadna naprawa się nie uda. Paweł przekonał się o tym na własnej skórze i opracował swój własny biznesplan w kilka dni. Część środków pozyskał z Powiatowego Urzędu Pracy w Katowicach. Otrzymał 18,6 tys. zł dotacji; zainwestował również swoje oszczędności.

Cały sprzęt zakupiony na początku działalności powinien wystarczyć na co najmniej kilka lat, ponieważ nie jest to branża szybko zmieniająca się technologicznie. Zarówno narzędzia, jak i wyważarki czy podnośniki są uniwersalne i pasują również do najnowszych modeli samochodów. Wyjątkiem są sytuacje, gdy pogotowie wulkaniczne rozszerzymy, na przykład o działalność naprawczą.

 

Skąd zdobyć kapitał?

Zakład wulkanizacyjny jako lokalny biznes może ubiegać się o dotację z powiatowych urzędów pracy. Przedsiębiorca może liczyć na otrzymanie środków w wysokości ok. 20 tys. zł, np. na zakup sprzętu czy promocję.
 

Kto może ubiegać się o dotację?

Osoba, która jest zarejestrowana jako bezrobotna i nie prowadziła przez ostatnie 12 miesięcy działalności gospodarczej.
 

Jakie są warunki utrzymania dotacji?

Jeżeli firma będzie działać krócej niż 12 miesięcy lub naruszone zostaną inne warunki umowy dotyczące przyznania środków, dofinansowanie wraz z odsetkami należy zwrócić w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wezwania od starosty.


Jaka jest wysokość wsparcia?

Wysokość dofinansowania zwykle sięga ok. 20 tys. zł, jednak może zależeć od konkretnego projektu, a także od urzędu pracy.


Więcej o dofinansowaniach: Sprawdź ofertę w lokalnym urzędzie pracy, który dysponuje aktualnymi informacjami na temat możliwości i wysokości dotacji na założenie działalności gospodarczej.

artcile

Bez tego ani rusz

O wulkanizacji, czyli jak nie wymyślać koła na nowo

Przy starcie z własnym zakładem wulkanizacji śmiało można naśladować konkurencję. Jest jej bardzo dużo, jednak działa schematycznie, a kierowców potrzebujących pomocy wciąż przybywa. Właśnie dlatego Paweł z firmy Wulkan postanowił sięgnąć po coś nowego i wymyślił wulkanizację z dojazdem do klienta. Bez przeszkód mógł wzorować się na tradycyjnych zakładach, wzbogacając swój biznes o niestandardową ofertę i podejście do obsługi klienta. Na tym polegała jego innowacyjność.

icon

Warto wiedzieć

Wulkanizacja na drodze krok po kroku
 

Zbadaj i przeanalizuj konkurencję

To zapewni Ci unikalny obszar działania (tam, gdzie konkurencji jest najmniej).Być może wpadniesz na pomysł, jak rozkręcić swój biznes oferując coś, czego nie oferują okoliczne zakłady wulkanizacyjne. Twoja wulkanizacja zapewni wartość dodaną i przyciągnie więcej klientów. Może to być właśnie pogotowie wulkanizacyjne dojeżdżające do kierowców lub mycie pojazdów w cenie.

Dywersyfikuj działalność

Zadbaj także o to, by Twój zakład lub pogotowie wulkanizacyjne rozwijało się w dodatkowych dziedzinach, np. sezonowej wymianie opon czy ich przechowywaniu, sprzedaży nowych opon, czyszczeniu pojazdów, wymianie szyb itp. To idealne dodatkowe źródło dochodu!

Wybierz sprzęt

Przeznacz większość środków na nowe maszyny, ponieważ stary sprzęt często odstrasza kierowców - kojarzy się z niskim standardem usług. Czego będziesz potrzebować na start?

Oto przykładowa lista:

  • dostawczy samochód (do dojazdów do kierowców)
  • wyważarka do kół
  • montażownica do opon
  • kompresor
  • podstawowe narzędzia
  • podnośnik
  • klucze pneumatyczne i dynamometryczne
  • materiały wulkanizacyjne.

Zadbaj o reklamę

Pamiętaj, że kierowcy znajdujący się w tarapatach, szukają pomocy najczęściej w Internecie. Gdy zainwestujesz w reklamę Google AdWords, stronę internetową, a dodatkowo - bannery znajdujące się przy drodze, szybko zauważysz efekty!

Rozważ zatrudnienie doświadczonego pracownika

Gdy Twój oponiarski biznes się rozwinie, pomyśl o zatrudnieniu pracownika. Może on pracować w Twoim zakładzie stacjonarnym lub podczas dziennej/nocnej zmiany w pogotowiu wulkanizacyjnym dojeżdżającym do kierowców. Musisz liczyć się z wydatkiem w postaci pensji. Średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 2 775zł brutto.

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, Wynagrodzenia.pl 11.10.2018

Pamiętaj o sezonowości w branży – wulkanizacja notuje największe przychody wiosną i latem, gdy opony w samochodach masowo wymieniane są na letnie i odwrotnie. Aby rozszerzać swoją ofertę na cały rok, niektóre zakłady oferują płatną usługę przechowywania opon, naprawę amortyzatorów i klocków hamulcowych.

Pomyśl o usługach w ramach franczyzy – na rynku działają np. producenci szyb, którzy chętnie oferują współpracę pod firmowym szyldem. Zakład wulkanizacyjny zajmuje się także wymianą, naprawą, pielęgnacją szyb – co zwiększa zakres usług.

artcile

A to ciekawe…

Jak przygotować grunt pod działalność?

Każdy zakład wulkanizacyjny – nawet najprostszy – wymaga przemyślenia. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na firmę stacjonarną, czy dojeżdżającą do kierowców, przygotuj się do tego kompleksowo. Dzięki temu, Twoja ścieżka rozwoju będzie dużo przyjemniejsza i sprawniejsza!

icon

Warto wiedzieć

Jak zaplanować zakład wulkanizacyjny od zera?

1. Liczy się miejsce

Nawet gdy Twoja działalność będzie opierała się na dojazdach do klientów, musisz zorganizować miejsce składowania sprzętu, opon, narzędzi itp. Właśnie dlatego dobrze przemyśl, gdzie chcesz zlokalizować swoją firmę – w centrum miasta, na wybranym osiedlu, przy ruchliwej drodze, a może po prostu w przydomowym garażu. Eksperci są zdania, że najlepsze miejsce to osiedle, gdzie klienci mają łatwy dojazd i kontakt z firmą.

2. Czy potrzebujesz zezwoleń?

Działalność wulkanizacyjna nie wymaga żadnych zezwoleń, a jedynie praktycznych umiejętności, sprawności fizycznej i zręczności. Niemniej fachowość potwierdzona certyfikatami i dyplomami może wzbudzać zaufanie i przyciągać klientów. Warto wziąć pod uwagę, że prowadzenie zakładu wulkanizacji wymaga używania odpowiedniej infrastruktury technicznej, która niejednokrotnie może oddziaływać na środowisko naturalne. Fakt ten może mieć znaczenie dla innych ograniczeń, wymogów i obowiązków związanych np. z BHP i ochroną środowiska. Te aspekty należy wziąć pod uwagę na etapie planowania biznesu.

3. Dobrze rozplanuj przestrzeń

Rozwijając swój zakład, dobrze rozplanuj ustawienie wszelkiego sprzętu – być może będziesz musiał przyjąć kilku klientów na raz i znaleźć miejsce na ich samochody (lub samochody odholowane). Dlatego zwykły garaż/podjazd może okazać się niewystarczający – większa przestrzeń da Ci swobodę działania i wywrze dobre wrażenie na odwiedzających.

4. Wygospodaruj część magazynową

Przyda Ci się do składowania zużytych i nowych opon, kół zapasowych lub materiałów eksploatacyjnych. Ponadto, będziesz mógł ją wykorzystać, gdy Twój zakład „rozrośnie się” o nowe usługi (np. wymianę klocków hamulcowych itp.).

5. Wybierz uniwersalny samochód dojazdowy

VW Transporter, Ford Transit, Fiat Ducato czy inne „dostawczaki” powinny wywiązać się ze swojej roli w przewożeniu sprzętu naprawczego i dojazdów do kierowców z możliwością odholowania. Dodatkowo, ze względu na dużą powierzchnię tych samochodów, możesz je okleić i stworzyć z nich „żywą reklamę” swojego pogotowia wulkanizacyjnego.

5. Zaplanuj przestrzeń w samochodzie

Podobnie jak Twój zakład, samochód również musi pomieścić niezbędny sprzęt do wymiany lub naprawy opon. Upewnij się, że jest zamontowany bezpiecznie, nie sprawia zagrożenia w ruchu drogowym, a także łatwo dostępny. Pamiętaj, że będziesz pomagać kierowcom w różnych warunkach!



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę