Pomysł na biznes:

Jak sprzedawać własne pomysły na założenie firmy i zdobywać dotacje z UE

Branża:
  • E-handel
  • Handel
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Thomas Edison powiedział, że „geniusz składa się w jednym procencie z talentu, a w dziewięćdziesięciu dziewięciu procentach z pracy” - to hasło stanowiło inspirację dla nazwy spółki, One 99, która postanowiła zająć się w swoim biznesie możliwościami, które oferuje Internet.  

icon

Dla kogo?

  • Dla pasjonatów internetowych
  • Dla przedsiębiorczych – znających realia prowadzenia biznesu
  • Dla kreatywnych, wyszukujących nisze i okazje biznesowe
  • Dla tych, którzy sprawnie poruszają się w Internecie i rozumieją jakie są  możliwości jego działania i oddziaływania
  • Dla absolwentów kierunków zarządzania, marketingu, informatyki lub innych zbliżonych 
  • Dla osób, które potrafią pisać biznes plany

 

icon

Zanim zaczniesz

  • Na rynku jest wiele firm internetowych - musisz mieć pomysł (rozwiązanie jakiegoś problemu lub propozycja nowej usługi), który zaciekawi klientów - One99 wymyślił firmę zajmującą  się testowaniem pomysłów innych ludzi na usługi internetowe 
  • Szukaj potencjalnych inwestorów, sprawdź czy spełniasz wymagania potrzebne przy ewentualnym ubieganiu się o kredyt - dotacje z Unii nie są wypłacane od ręki i niekoniecznie muszą pokryć wszystkie etapy realizacji Twojego biznesowego przedsięwzięcia
  • Wraz z planem na działalność firmy i pomysłem na jej nazwę, zaplanuj - konkretnie - co chcesz zdziałać w pierwszych miesiącach, w One99 sporządzili listę planowanych serwisów internetowych
artcile

Liczy się pomysł

Wykorzystać potencjał

Powstanie One99 to historia jakich wiele - trzej przyjaciele z Ursynowa - Wojtek, Łukasz i Marek (który dołącza do firmy po roku jej działalności) w 2007 roku postanawiają założyć firmę, która wykorzysta potencjał tkwiący w Internecie, dokładniej - nad wymyślaniem i wdrażaniem nowych projektów internetowych. 

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

One99 to firma założona przez trójkę przyjaciół, każde z nich pracowało wcześniej w innych korporacjach, takich jak: doradztwo biznesowe czy w polskim oddziale SAP. Zawodowa stabilizacja nie była dla nich priorytetem - chcieli stworzyć własny i zupełnie nowy biznes. Wpadli na pomysł, że założą firmę, która będzie zajmowała się wymyślaniem nowych projektów internetowych i finansowaniem ich dotacjami PARP.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Pomysły i działanie

Początkowo nad firmą pracowali Wojciech i Łukasz - kiedy zastanawiali się nad tym, skąd wziąć środki na sfinansowanie projektu - dowiedzieli się o dotacjach dla e-biznesu z Polskiej Agencji Rozwoju i postanowili spróbować swoich sił. Opracowali koncepcję działania serwisu, zbudowali prototyp. Jednak nie czekali na decyzję w sprawie dotacji, woleli czas poświęcić na działanie. Pierwszy serwis zbudowali więc z własnych oszczędności i kredytów. Na szczęście dotacje z Polskiej Agencji Rozwoju ruszyły niedługo potem, a One99 udało się ją otrzymać. Na zrealizowanie czterech zaplanowanych projektów dostali ponad 3 miliony złotych.

icon

Wiedza to potęga

Jeśli planujesz wprowadzić na rynek nowy projekt internetowy\aplikację internetową pamiętaj o: 

  • odpowiedniej weryfikacji i ocenie Twojego pomysłu

Zasięgnij opinii innych - pracując nad projektem, wkładasz w niego całe swoje zaangażowanie i pasję, warto by inni spojrzeli na niego obiektywnie i podpowiedzieli Ci, co jest w nim dobrego a co ewentualnie wymaga poprawy. Właśnie takie działania weryfikacyjne, stanowią część usług oferowanych przez One99 - sprawdzają tam innowacyjność projektów, to czy nikt wcześniej nie wymyślił czegoś podobnego i szacują, na ile prawdopodobne jest, że odniesiesz sukces. Warto zasięgnąć rady profesjonalistów! 

  • finansowaniu

Strategia finansowania projektu jest bardzo istotna - wymaga odpowiedniej analizy i wyboru najlepszego rozwiązania spośród dotacji z Unii Europejskiej, czy współpracy ze sponsorami.

  • strategii i wizerunku

Spójny wizerunek projektu jak i długofalowa strategia sprawiają, że zadowolenie klientów wzrośnie. Pamiętaj także o kampanii reklamowej - musi być przemyślana, bo dzięki niej dotrzesz do dużej grupy odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi klientami

  • produkcji

Jeśli produkt (projekt) jest dobrze zaprojektowany, znajdzie szerokie grono zwolenników i konsumentów, ważne jest więc to, z jakimi programistami nawiążesz współpracę  - ich kompetencje to gwarancja Twojego sukcesu

  • wdrożeniu i promocji

Jeśli projekt już istnieje - odpowiednio go zareklamuj! Pamiętaj o działaniu na wszystkich płaszczyznach: kampania reklamowa, PR - ta jak One99 działaj na wszystkich frontach - “od atl'u po interactive”.

Źródło: One99.pl,  http://www.one99.pl/#/operations/development [dostęp: 10.12.2017]

Wraz z pomysłem na powstanie firmy, istniała już lista pomysłów, które właściciele chcieli zrealizować, pierwszym z listy był serwis “Kumulator.pl”. Pomysł był dosyć prosty - miał łączyć kupujących dany produkt (np. konkretny model aparatu cyfrowego albo telewizora LCD) w grupy, które realizowałyby zakup hurtowo. Dzięki temu klienci mogliby uzyskać zniżkę u sprzedawców. Skąd zysk dla One99? “Kumulator.pl” miał zarabiać na prowizjach - do 2 procent wartości zamówień, którą płaciliby sprzedawcy. Nie jest to nowa praktyka, podobne serwisy funkcjonowały w Stanach Zjednoczonych. 

artcile

Bez tego ani rusz

Jedna porażka na pięć prób

Kiedy “Kumulator.pl” powstał, właściciele szukali dobrego sposobu na to, by sprzedać go inwestorom - złożyli więc wniosek o dotację na jego rozbudowę z programu 8.1, ale formalnie został on złożony na spółkę inwestorów. Niestety inwestorzy się wycofali, a spółkę odkupiło One99, wraz z czekającym na unijną dotację wnioskiem na “Kumulator.pl”. W tym samym czasie złożyli też inny wniosek, tym razem na system rezerwacji internetowych “Zapiso.pl”. 

Jeśli chodzi o rezultaty - spółka dostała dotację na “Zapiso.pl”, we wniosku na “Kumulator.pl” zaś, wykryto drobne błędy, które skutkowały, jego niesłusznym w oczach właścicieli firmy, odrzuceniem. Kolejny nabór PARP, to kolejny wniosek ze strony One99, tym razem na projekt pod nazwą “Bizop.pl”, który, tak jak i kolejne dwa projekty, zakończył się sukcesem. 

icon

Warto wiedzieć

Obecnie biznes związany z działalnością e-commerce rozwija się bardzo szybko. Autorzy takich projektów często poszukują pomocy w finansowaniu swoich projektów, w tym o pomocy z UE. 

Informacje o konkursach unijnych ogłaszane są bardzo często. Musisz jednak wiedzieć, że zawsze są one dedykowane określonym grupom i dotyczą konkretnych celów. Ograniczyć może Cię lokalizacja - konkursy ogłaszane są zazwyczaj na dany region lub województwo. 

Źródło: BierzDotacje.pl, http://www.bierzdotacje.pl/gdzie-i-kiedy-moge-sie-starac-o-dotacje/ [dostęp: 10.12.2017]

Każde województwo jest ukierunkowane na inne działania - niektóre stawiają na te związane z IT i rozwojem cyfryzacji. W ramach poszczególnych RPO (Regionalne Programy Operacyjne) otrzymać można dotacje w formie refundacji do nawet 85% kosztów.

artcile

A to ciekawe…

Różnorodność pomysłów kluczem do sukcesu

Serwis “Zapiso.pl” to pomysł Wojtka, na który wpadł, gdy nie mógł znaleźć wolnego terminu na wizytę u lekarza. Z założenia serwis działa tak, że punkt usługowy (np. lekarz, fryzjer, masażysta czy rehabilitant) tworzy w nim wizytówkę i kalendarz, w którym przez Internet lub komórkę na wizyty mogą umawiać się pacjenci lub klienci. System jest “w kontakcie” z pacjentami - przypomina im potem o wizytach za pośrednictwem SMS-a lub e-maila. Serwis działa skutecznie, dokonano w nim już ponad trzy tysiące rezerwacji, a firm które w tym serwisie można znaleźć, jest ponad dwieście. Podstawowa wersja jest bezpłatna, ale za korzystanie z więcej niż jednego kalendarza, firmy muszą płacić abonament w wysokości około 50 zł miesięcznie.

Kolejnym projektem jest “Lokter”, czyli pomysł Łukasza na serwis geolokalizacyjny, który ma umożliwić internautom pisanie o tym, co się dzieje wokół nich - ciekawych imprezach kulturalnych, promocjach czy innych ciekawych wydarzeniach. Serwis ruszył w kwietniu i korzysta z niego ponad dwa tysiące użytkowników. W tym wypadku One99 zarabia na umieszczeniu w serwisie informacji o danej firmie - jeśli ta będzie chciała umieścić w nim informację lub stworzyć własne programy lojalnościowe dla klientów, Lokter pobierze od niej prowizję. Aplikacja działa na komputerze, jest też wersja na iPhone’a (inna niż w pozostałych telefonach, bo w innych komórkach działa po prostu w przeglądarce). “Lokter” wyświetla na mapie pobliskie bankomaty, stacje benzynowe, sklepy, i inne miejsca, które mogą być potrzebne wyszukującym, np. zajęcia z judo. Takie informacje w serwisie mogą dodawać użytkownicy lub same firmy. 

W fazie testów są dwa projekty - jeden to  “Linguara”, który zrzesza zarówno tłumaczy jak i osoby, które będą chciały z tłumaczeń skorzystać. Jaki tym razem pomysł firmy na to, by pobierać opłaty? Za tłumaczenia od zleceniodawców będą pobierane prowizje, podobnie może być w przypadku tłumaczy. Drugim, testowanym serwisem jest “Bizop.pl”, czyli portal umożliwiający współpracę małych i średnich przedsiębiorstw oraz organizowanie przetargów. 

icon

Warto wiedzieć

Dotacja unijna nie jest wypłacana od razu. Nie licząc zaliczki, trzeba wyłożyć własne środki. Nie zawsze firma takimi dysponuje i musi wziąć kredyt a nie jest to proste - kiedy One99 składali wnioski na “Loktera” i “Linguarę”, byli już po rozmowach z bankami, które nie spełniły ich oczekiwań. Powiedziano im, że że na większą część projektu dofinansowanego z dotacji można dostać kredyt, który zostanie spłacony z wypłaty dofinansowania. Z perspektywy wnioskodawcy, wadą dotacji jest to, że można ją  otrzymać tylko na stworzenie e-usługi od zera, a np. rozwój już istniejącej usługi. 

Określenie celu

Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku o dotację z Unii Europejskiej konieczne jest określenie celu, na jaki mają zostać przeznaczone pozyskane środki.  Należy wyznaczyć sobie dziedzinę, w której chce się rozwijać swoją działalność lub doskonalić się. Ważny jest wybór zakresu przestrzennego oraz czasowego projektu. Warto zastanowić się czy projekt ma być realizowany na terenie całej Polski czy też ma obejmować swoim zasięgiem województwo, powiat, gminę. Konieczne jest również sprecyzowanie czy projekt będzie realizowany przez miesiąc, kwartał itd. 

Znalezienie programu operacyjnego, priorytetu, działania

Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniego programu operacyjnego w ramach, którego chce się uzyskać dofinansowanie. Konieczne jest dopasowanie programu w taki sposób, aby wybrane w ramach niego działanie sprostało naszym oczekiwaniom, a przede wszystkim przyczyniło się do osiągnięcia zamierzonego celu. Należy zwrócić szczególną uwagę na to czy znajdujemy się wśród grupy beneficjentów, którzy mogą wziąć udział w wybranym konkursie.

Znalezienie konkursu

Następnym etapem jest znalezienie odpowiedniego podmiotu, który ogłosi konkurs w ramach wybranego działania. Należy sprawdzić terminy naboru wniosków oraz sposób i miejsce ich złożenia. Konkursy można odnaleźć na stronach wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, urzędów miast, wojewodów, stowarzyszeń, organizacji, fundacji. Warto zatem śledzić instytucje znajdujące się na interesującym nas obszarze.

Stanowczo zapoznaj się z wymogami jakie stawia instytucja ogłaszająca nabór wniosków oraz  z wymaganymi dokumentami.

źródło: Moja Firma.pl, http://mojafirma.infor.pl/fundusze-unijne/abc-funduszy-unijnych/285798,Jak-zdobyc-dotacje-z-Unii-Europejskiej.html [dostęp: 10.12.2017]

Ważne w sposobie działania One99 jest to, że każdym razem, gdy firma składała wniosek o dotację na swoje projekty, papiery firmowała inna spółka, choć zawsze z tą samą trójką udziałowców Markiem, Łukaszem i Wojtkiem: wniosek na “Lokter” złożyła spółka Weblify, na “Linguarę” – Zufu Sp. z o.o., a wniosek na “Zapiso” złożyło One99. Dlaczego w ten sposób? W jednym wniosku można było aplikować o finansowanie kilku produktów naraz, jednak liczba znaków, za pomocą których można opisać projekt we wniosku, jest ograniczona. To uniemożliwiało rzetelne opisanie każdego z projektów, więc za poszczególne projekty odpowiadały osobne zespoły.

Bank i dofinansowanie nie zawsze idą parze

Aby rozwijać swoją działalność, One99 starali się o kredyt na realizację swojego projektu. W jednym banków, w którym starali się o kredyt potrzebny na stworzenie serwisu usłyszeli, że ryzyko jest zbyt duże a umowa potwierdzająca dofinansowanie z Unii nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia. W końcu udało się znaleźć taki, który udzielił im pożyczki, jednak tylko na jeden projekt - konkretnie na “Loktera”.

Właściciele musieli zgodzić się na zabezpieczenie kredytu własnym majątkiem zastawem na udziałach, poręczeniem z Mazowieckiego Funduszu Poręczeń (również finansowanego ze środków unijnych) oraz cesją wierzytelności z tytułu umowy dotacji. Jak widać, zdobycie pieniędzy na rozwój biznesu nie zawsze jest proste i wymaga ogromnych nakładów cierpliwości. 

Pomogło im nawiązanie współpracy z firmą, która specjalizuje się w uzyskaniu finansowania pomostowego dla projektów z 8.1. Jak się okazało, tutaj było znacznie łatwiej - dokumenty analizowano szybko i równie sprawnie podjęto decyzję. Minusem okazały się większe koszty kredytu, ale było warto, bo otrzymali go na dwa projekty -  na “Zapiso” i “Linguara”. 

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty 

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się uruchamianie internetowych startupów wiąże się z nieprzerwaną edukacją – oprócz sztywnych umiejętności w zakresie emarketingu i programowania, musisz zdobywać wiedzę ze wszystkich obszarów uruchamianych e-biznesów. Na rynku jest wiele szkoleń, zarówno w formie stacjonarnej jak również w modelu e-learningowym – wystarczy wpisać w wyszukiwarce „szkolenia z ...”.

  2. Uczestnicz odwiedzaj targi, konferencje i konkursy z branży startupowej – poznasz ludzi związanych z branżą, być może przyszłych współpracowników i pracowników, a także zyskasz możliwość zaprezentowania Twoich pomysłów szerszemu gronu, zarówno potencjalnych klientów jak również inwestorów! Przykłady: Netcamp, Targi eHandlu w Krakowie, Targi e-Commerce w Warszawie, eCommerce Baltic Expo w Gdańsku, Forum IAB w Warszawie.

  3. Dbaj o swój wizerunek utwórz profesjonalne profile w zawodowych serwisach społecznościowych, opisz swoje umiejętności i doświadczenie. Możesz utworzyć kanał na YouTube lub założyć bloga – zarówno na temat swojego startupu, jak i generalnie o tematyce biznesowej. Dzięki temu zyskasz wiarygodność w sieci i zbudujesz wizerunek eksperta, z którym warto współpracować.

  4. Czytaj zaprenumeruj newslettery wszystkich portali o startupach, dodaj do ulubionych strony informacyjne PARP dotyczące nowych naborów do nowo uruchamianych programów i działań. Obserwuj w social mediach zarówno grupy poświęcone startupom, jak również fanpage wszystkich startupów które odniosły sukces. Kup prasę i ebooki poświęcone wdrożeniom innowacyjnych pomysłów w ebiznesie.

    Przykłady: Magazyn Online Marketing, MarketingOnLine, Sorawny Marketing, Marketer Plus, Nowy Marketing, I wiele innych

Plan w biznesie to podstawa

Jeśli jesteś młodym przedsiębiorcą, to patrząc na historię One99 widzisz, że najważniejsze jest rozsądne planowanie projektów i sposobów ich finansowania.  Dotacja z Unii nie może stanowić jedynego źródła dla pozyskania potrzebnych pieniędzy, bo jej wypłata nie następuje szybko. Warto finanse rozplanować tak, by 30-procentową zaliczkę wykorzystać na stworzenie wersji testowej serwisu i ją upublicznić. Taki projekt możesz już bez problemu pokazać potencjalnemu inwestorowi - zwiększy to Twoje szanse, bo przyjdziesz do inwestora z czymś “konkretnym”. 

Jeśli dopiero zakładasz firmę i szukasz dotacji, dokładnie rozeznaj się w temacie - musisz wiedzieć jakie wymagania należy spełnić, by otrzymać określone fundusze. One99 otrzymało dotację z Programu Operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, którą otrzymało One99 - to bardzo rozwinęło firmą i pozwoliło nabrać jej doświadczenia niezbędnego w biznesie. 

artcile

Słowniczek pojęć

SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ

  • e-usługi - usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym - przez sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka.

    Źródło: Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/E-usługa 10.12.2017

  • serwis internetowy, witryna internetowa - grupa powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne.

    Źródło: Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Serwis_internetowy [dostęp: 10.12.2017]

  • Dotacja - zgodnie z definicją, to podlegająca szczególnym zasadom rozliczania forma środków z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczona na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.W ustawie o finansach publicznych zostały zawarte również definicje trzech rodzajów dotacji: celowych (art. 127), podmiotowych (art. 131) i przedmiotowych (art. 130)

    źródło: Sejm RP,  http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/BASLeksykon.xsp?id=1ED4F6EB0353CF90C1257A610032279D&litera=D [dostęp: 10.12.2017]

  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) - agencja rządowa, której celem jest realizacja programów rozwoju gospodarki, wspierających działalność innowacyjną i badawczą małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), rozwój regionalny, wzrost eksportu, rozwój zasobów ludzkich oraz wykorzystywanie nowych technologii w działalności gospodarczej.

    Źródło: PARP, https://www.parp.gov.pl/index.php/component/parpabout/ [dostęp: 10.12.2017]

  • Regionalna Instytucja Finansująca (RIF) - to 16 instytucji działających na terenie każdego województwa. Ich głównym zadaniem jest kontraktowanie oraz wdrażanie funduszy strukturalnych (i kończących się już przedakcesyjnych) na terenie danych województw.

    Podstawowe funkcje RIF:

    • udzielanie informacji o dostępnych programach dotacji i warunkach uczestnictwa;
    • promocja programów adresowana do potencjalnych beneficjentów;
    • obsługa administracyjna wdrażanych programów;
    • ocena projektów składanych przez wnioskodawców (formalna i merytoryczna)
    • współpraca z PARP w zakresie merytorycznego i finansowego monitoringu wdrażanych programów;
    • weryfikacja wniosków o wypłatę wsparcia składanych przez beneficjentów;
    • sporządzanie raportów merytorycznych i finansowych;
    • prowadzenie bazy danych o uczestnikach programów.

    żródło: Regionalna Instytucja Finansująca, https://www.rif.fund.org.pl/802,informacje-o-rif [dostęp: 10.12.2017]

  • Koszty kwalifikowane - to te z kosztów poniesionych podczas prowadzenia projektu, które kwalifikują się do refundacji w ramach udzielonego dofinansowania

    źródło: Centrum Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw http://www.web.gov.pl/aktualnosci/formalnosci/156_19_co-to-sa-wydatki-kwalifikowane.html [dostęp: 10.12.2017]

  • Okres trwałości projektu - Zgodnie z postanowieniami art. 57 Rozporządzenia Rady Nr 1083/2006, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych musi być zachowana przez okres pięciu 5 lat od daty zakończenia projektu. Poprzez datę zakończenia projektu należy rozumieć termin realizacji projektu określony w Umowie o dofinansowanie projektu i Zasadach, z uwzględnieniem przepisów art. 88 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006. W przypadku projektów realizowanych w celu utrzymania inwestycji lub miejsc pracy stworzonych przez MSP trwałość projektu musi być zachowana przez 3 lata od daty jego zakończenia.

    Źródło: Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, 
    http://mazowia.eu/faq/rpo/ogolne-rpowm/pytan-11.html [dostęp: 10.12.2017].

artcile

Czy to się opłaca?

ILE TO KOSZTUJE?

MINI-BIZNESPLAN TAKIEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

Budowa internetowego startupu oferującego e-usługi może kosztować równie dobrze 5.000 zł, do 500.000 zł – wszystko zależy od Twoich dotychczasowych umiejętności i wiedzy, a także Twojego zaangażowania oraz podejścia do realizacji projektu. 

Jeżeli większość prac chcesz wykonać samodzielnie, koszty będą wyglądać zupełnie inaczej jeśli chcesz zatrudnić profesjonalne zespoły do poszczególnych prac.

Pamiętaj, że w przypadku projektów dofinansowanych z UE musisz w biznesplanie przedstawić kosztorys projektu, a następnie do poszczególnych etapów wybrać wykonawcę, któremu zapłacisz za realizację jego części projektu – ciężko będzie Ci uwzględnić w kosztach kwalifikowanych projektu swoją własną pracę.

icon

Koszty początkowe

Budowa startupu: ok. 700.000 zł  (1)

Patrząc na statystyczną wartość projektu w ramach działania 8.1 w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka, tyle kosztuje wytworzenie portalu oferującego e-usługę. Należy traktować ją umownie, bowiem często beneficjenci „celowali” w poziom dofinansowania, jednak trzeba zdawać sobie sprawę że koszt 1 roboczogodziny pracy programisty, to zależnie od języka, doświadczenia i technologii nawet 150 zł, a godzin na pewno będzie potrzeba kilkaset, jeśli nie (łącznie, całego zespołu) kilka tysięcy. Dodatkowo musisz uwzględnić koszt pracy grafików, menedżerów projektu itp.

Środowisko developerskie: 10.000 zł (rocznie, z góry) (2)

Do tworzenia projektu będziesz potrzebować środowiska developerskiego – serwerów, na których będą powstawać kolejne elementy projektu. Musisz wyodrębnić maszynę typowo developerską, służącą do programowania, maszynę stagingową, na której wstawiane będą kolejne części oprogramowania do testów i weryfikacji biznesowej, oraz końcową maszynę produkcyjną, na którą trafiać będzie ostateczna postać poszczególnych elementów twojego startup’u. 

Każda z tych maszyn wymaga innej konfiguracji, dlatego powinny być uruchomione jako niezależne środowiska (choćby VPS). Musisz również zadbać o regularne backupy każdej z maszyn oraz całego kodu, uruchomić centralne repozytorium oprogramowania i zapewnić sobie i zespołowi oprogramowanie do śledzenia zmian i postępów w kodzie.
Przyjęta kwota to roczny koszt dzierżawy opisanego wyżej oprogramowania i infrastruktury serwerowej.


Razem: 750.000 zł – kwota dofinansowania z funduszy UE

Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od wielu uwarunkowań oraz posiadanych już przez Ciebie zasobów – wiedzy, umiejętności, szybkości uczenia się i efektywności Twojej pracy oraz Twoich pomysłów.

(1) - źródło: opracowanie własne – średnia wartość projektu w ramach działania 8.1 POiG w latach 2013 - 2014

(2) - źródło: w zakresie serwerów – oferta OVH.com; w zakresie oprogramowania do kontroli wersji i śledzenia błędów: Attlassian.com. Licencje / abonamenty dla płatności za rok z góry

icon

Koszty operacyjne

1. Biuro dla projektu: 3.000 zł (1)

Nie musisz go posiadać – obecnie coraz popularniejsze są formy współpracy zdalnej, ale pamiętaj że w przypadku dofinansowania z funduszy UE, projekt musi być realizowany w konkretnej, wskazanej we wniosku o dofinansowanie lokalizacji. Przyjęta kwota pozwoli na wynajem biura o powierzchni ok. 60m2.

2. Wynagrodzenia: 10.000 zł (2)

Im więcej znajdziesz wspólników, tym mniej gotówki będzie kosztować Was ten projekt co miesiąc. Pamiętaj jednak, że Twój projekt będzie mieć tzw. okres trwałości, w trakcie którego musi działać i rozwijać się. Dlatego będziesz potrzebować programisty, być może menedżera projektu lub specjalisty ds. marketingu internetowego (pomijając stanowiska konieczne stricte dla Twojego biznesu). Podana kwota pozwoli na zatrudnienie etatowego programisty ze średnim doświadczeniem (tzw. „middle”).

3. Media i księgowość: 700 zł (3)
Jeśli nie będziesz działać w obrębie inkubatora startupów, Twój projekt będzie prowadzony zapewne w formie spółki z o.o. i musisz prowadzić jej księgowość. To kosztuje ok. 500zł + 200zł na opłaty licznikowe za prowadzone biuro.

Zakładając, że urządzenie będzie sprzedawane wyłącznie na zagranicznych rynkach, trzeba przyjąć tamtejsze realia budżetowe w zakresie promocji. Jeśli twórcy zdecydują się wyłącznie na efektywnościowe formy promocji (internet), koszt pozyskania jednego użytkownika można przyjąć w serwisie WWW można przyjąć na uśrednionym poziomie 1€.

4. Koszty reprezentacji i promocji: 10 000zł
Szczególnie na początkowym etapie musisz liczyć się z wydatkami dotyczącymi licznych spotkań, przemieszczania się, druku materiałów promocyjnych i informacyjnych – bez znaczenia, czy poruszasz się własnym samochodem czy komunikacją miejską – bierz to po uwagę!


Razem: ok. 23 700zł miesięcznie 

(1) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100.000 mieszkańców w woj. Mazowieckim.

(2) – na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(3) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych.

icon

Przychody

Twoje przychody, zgodnie z wytycznymi PARP dla programu 8.1, muszą pochodzić przynajmniej w 80% z wytworzonych e-usług. W biznesplanie musisz zadeklarować osiągnięcie kilku współczynników, spośród których będziesz musiał również założyć wzrost dochodowości Twojego biznesu.

Nie da się oszacować przychodów bliżej nieokreślonego startupu – kwota przyjęta w przychodach jest zupełnie przykładowa.


Razem: 50.000

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?

 

  1. Plan działania jest ważny, bo zapewni dobrą organizację pracy. Istotna jest tutaj Twoja umiejętność zarządzania czasem i to, jak efektywnie potrafisz go wykorzystać. Być może przydadzą Ci się profesjonalne szkolenia w tym kierunku - na pewno ułatwią Ci pracę!

  2. Szukaj różnych sposobów finansowania jeśli posiadasz już e-biznes i zależy Ci na rozwinięciu swojej działalności, możesz skorzystać z dotacji ogłaszanych przez PO IR (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój)

  3. Zespół samodzielne działanie w biznesie jest trudne, bez odpowiednio dobranego zespołu, każde zadanie spadnie na twoje barki. Jeśli dobierasz ludzi do pracy, pamiętaj, że zespół musi się składać z osób zaangażowanych w wykonywaną pracę, odpowiedzialnych i otwartych na współpracę z innymi ludźmi. Na przykładzie One99 widać, że pomysł na biznes zrealizowany przez przyjaciół, dobrze się sprawdza - liczy się dobra komunikacja i zrozumienie

  4. Pomysł na rozwój pamiętaj, że podejmowanie nowych wyzwań jest w biznesie bardzo ważne - dzięki nim się rozwijasz i zdobywasz nowych klientów. Jednym z ostatnich projektów One99 jest zaprojektowanie i budowa serwisu internetowego radia - we współpracy z pomysłodawcami zaprojektowali “koncepcję graficzną i funkcjonalną projektu ale odpowiadają też za wsparcie w obszarze strategii, rozwoju oraz finansowania projektu”.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT