Pomysł na biznes:

Jak założyć agencję marketingową?

Branża:
  • Usługi dla e-biznesu
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Rób to, w czym jesteś najlepszy

Rób to, w czym jesteś najlepszy. To jedna z dróg, którą można podążać, otwierając własny biznes. Skorzystał z niej Marek –Twórca agencji reklamowej Change Integrated, która po połączeniu z agencją We Love Ads zamieniła się w Change (Group One).

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych zagadnieniami współczesnego marketingu i reklamy, studentów tych kierunków,
  • Dla absolwentów kierunków związanych z marketingiem, reklamą, HR lub pokrewnymi
  • Z umiejętnościami komunikacyjnymi  prezentacyjnymi, zarządzania projektami, zarządzania wizerunkiem w internecie 
  • Dla osób z wiedzą dotyczącą pozycjonowania stron internetowych i analityki webowej (Google Analytics, Google Search Console
  • Zdolnych do planowania nowych usług z zakresu technologii internetowych, mobilnych i użyteczności
  • Posiadających umiejętność współpracy z grafikami, koderami, copywriterami, producentami filmowymi
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się, w czym będziesz się specjalizować – wideo, strony WWW, Facebook 
  • Przeanalizuj branżę, z której na starcie szukać będziesz klientów
  • Zapytaj znajomych, czy na początek nie chcą powierzyć Ci projektów
  • Odpowiednio dobierz współpracowników – pamiętaj, że z częścią swojego zespołu możesz pracować zdalnie
  • Dokładnie przepracuj swój wizerunek i określ strategię działania na najbliższe kilka miesięcy
artcile

Liczy się pomysł

Początek zmian

A wszystko zaczęło się w 2008 roku, kiedy porzucił fotel prezesa polskiego oddziału międzynarodowej agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Dlaczego? Ambicja. Po prostu. Marek wiedział, że osiągnął już wszystko, co mógł w swojej aktualnej firmie, a praca w strukturach europejskich zupełnie mu nie odpowiadała.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Ambicja

Założenie firmy stało się po prostu kolejnym krokiem w karierze zawodowej. Marek w agencji korporacyjnej osiągnął wszystko, co mógł. Postanowił stworzyć coś własnego, firmę, która będzie wymykać się korporacyjnemu systemowi. Znając zasady działania rynku reklamowego i zarządzając agencją reklamową, dysponował niezbędnym doświadczeniem oraz umiejętnościami.

Wejście w biznes, który dobrze się zna, może okazać się jednym z najbezpieczniejszych sposobów na otwarcie własnej firmy.

icon

Wiedza to potęga

Czym jest agencja reklamowa?

To firma specjalizująca się w projektowaniu i realizacji kompleksowych kampanii reklamowych oraz pojedynczych reklam dla produktów, usług lub marek z wykorzystaniem dowolnych nośników (np. drukowanych, radiowych, telewizyjnych, prasowych, internetowych). 

Obszary działalności agencji reklamowych w Polsce

Zgodnie z obowiązującą w Polsce Klasyfikacją Działalności Gospodarczej, agencje reklamowe zajmują się:

  • projektowaniem, planowaniem i umieszczaniem reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach,
  • projektowaniem, planowaniem i umieszczaniem reklam zewnętrznych, w formie billboardów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklam na samochodach i autobusach itp.,
  • dystrybucją i doręczaniem prospektów i próbek reklamowych,
  • tworzeniem stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych,
  • prowadzeniem kampanii reklamowych i pozostałych usług reklamowych mających na celu przyciągnięcie lub zatrzymanie klientów, np. przez:
    • promocję wyrobów,
    • marketing bezpośredni,
    • doręczanie i zamieszczanie prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamę korespondencyjną,
    • doradztwo marketingowe.

Ważną dziedziną jest identyfikacja wizualna oraz kompleksowe przeprowadzanie kampanii reklamowych. Obecnie zauważalne jest rozszerzanie zakresu usług, oprócz Internetu, outdooru, to np. reklamy ambientowe i guerilla marketing. Agencje reklamowe zajmują się również pełną obsługą graficzną klienta oraz przeprowadzaniem kampanii reklamowych na zlecenia klientów lub domów mediowych.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Pierwsze kroki – mistrzowie reklamy

Marek na początku miał pomysł – stworzyć agencję, która dysponować będzie narzędziami i procedurami umożliwiającym dostosowanie się do zmieniających warunków, w tym Internetu. Później dołączył do rodziny polskiej agencji reklamowej DougFaberFamily prowadzonej przez jego znajomych Jacka i Filipa – z nimi wypłynął na szerokie wody biznesu.

icon

Warto wiedzieć

 Szkoła oferująca wiedzę z dziedziny reklamy

Warszawska Szkoła Mistrzów Reklamy to miejsce, w którym studenci otrzymują wiedzę od profesjonalistów z branży, ale także mają szansę znaleźć się na stażu. Tutaj młodzi ludzie nabywają praktyczne umiejętności potrzebne do tego, by dostać wymarzoną pracę i rozpocząć karierę w reklamie. Uczą się zawodów takich jak copywriter, art director, account manager, event manager, strateg, media planner, a także social media manager.

Zajęcia odbywają się tylko w weekendy. Po pierwsze, daje to szansę na uczestnictwo w zajęciach studentom z innych miast. Po drugie, pozwala szkole na całkowite zrezygnowanie z nauczycieli akademickich, w zamian angażują instruktorów – mentorów, których głównym zawodem jest praca w reklamie. 

Źródło: Szkoła Mistrzów Reklamy http://szkolamistrzowreklamy.pl/o-nas/ 11.11.2017

Mistrzowskie połączenie

Po wielu dniach burzliwych dyskusji, trójka znajomych postanowiła połączyć siły pod nowym szyldem. Tak powstała jedna z najbardziej rozpoznawalnych agencji reklamowych w Polsce – Change Integrated, której nazwa miała podkreślić zmiany. Marek zainwestował w spółkę i stał się jednym z trzech głównych udziałowców. Na jego barki spadło zarządzanie i prowadzenie firmy. 

Mimo różnicy w doświadczeniu i stylu pracy, Marek pracował w międzynarodowej korporacji, a Jacek i Filip od zawsze na własny rachunek, znajomym z dzieciństwa udało się stworzyć potentata polskiej sceny reklamowej. Zadziałała umiejętność współpracy, która jest niezbędna w nowoczesnym biznesie.

Nad czym warto dłużej się zastanowić, planując zdobyć świat reklamy?

Po pierwsze… oferta. Warto pokazać potencjalnemu klientowi, czym konkretnie się zajmujesz. Możesz wyspecjalizować się na przykład w tworzeniu stron WWW czy filmów promocyjnych lub zająć się kompleksową obsługą od A do Z.

Głównym przedmiotem działalności agencji reklamowej jest realizacja zlecenia w postaci zaplanowania i wykonania kampanii reklamowych - w internecie, telewizji, radiu czy prasie. Jest to bardzo szeroka dziedzina, w której można wyróżnić:

- projektowanie, planowanie, realizację i dystrybucję reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, internecie oraz innych mediach,

- projektowanie, planowanie, realizację i dystrybucję reklam zewnętrznych - w formie billboardów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystaw okiennych, reklam na środkach transportu itp., 

- zakup miejsc reklamowych w internecie, prasie, radiu, telewizji,

- tworzenie i prowadzenie kamapanii w social media – profile fanpage, 

- dystrybucję i doręczanie prospektów i próbek reklamowych,

- budowa stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych,

- tworzenie, doradztwo i prowadzenie kampanii reklamowych oraz pozostałe usługi reklamowe mające na celu przyciągnięcie lub zatrzymanie klientów.

Po drugie… zbuduj sobie dobry zespół. Oczywiście wiedza i umiejętności są istotne, ale w reklamie wiele czasu poświęca się na wspólną pracę i tzw. „burzę mózgów”. 

icon

Warto wiedzieć

Przy prowadzeniu agencji reklamowej wymagana jest znajomość zagadnień prawnych w zakresie praw autorskich w reklamie, ograniczeń tematycznych oraz prawa konkurencji, w szczególności w codziennej pracy istotne będą zapisy:

- ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r.,

- ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r.

I pamiętaj o jeszcze jednej sprawie. Tworząc agencje reklamową, Twoim zadaniem jest prezentowanie firmy czy produktu klienta konsumentom. Dlatego bardzo ważne jest, aby również Twoja identyfikacja wizualna była atrakcyjna i świadczyła o umiejętnościach Twoich i Twojego zespołu.

artcile

Bez tego ani rusz

Własny styl

Trójka znajomych postawiła na budowanie własnego sukcesu, bez odbijania starych klientów Marka. Co więcej, mimo, że na przestrzeni dwóch lat od zainicjowanych zmian, Change Integrated nie związało się z tzw. agencjami sieciowymi, czyli polskimi oddziałami międzynarodowych gigantów, ciężka praca i zgromadzone przez lata doświadczenie w branży zaowocowało niesamowitymi sukcesami. Spółka realizowała projekty dla między innymi sieci komórkowej Play, a także Skody, co przyniosło firmie jedne z największych wyróżnień w branży - Grand Prix na regionalnym festiwalu Golden Drum w Słowenii i Lew w najbardziej prestiżowym konkursie reklamowym Cannes (odpowiednik filmowego Oscara).

icon

Warto wiedzieć

ATL (ang. Above The Line - pol. powyżej linii) – oznacza strategię działań marketingowych bezpośrednio rozpoznawalnych prowadzonych w mediach tradycyjnych typu telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (ang. outdoor), reklama wewnętrzna (ang. indoor) itp. Znane jest też rozróżnienie, zgodnie z którym ATL oznacza działania reklamowe, podczas których nie jesteśmy w stanie określić konkretnego odbiorcy przekazu (szeroka grupa docelowa).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Above_the_line - 11.11.2017

 

BTL (ang. below the line) – działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta niebędące reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów i noszą nazwę materiałów POS (ang. point of sales) lub POP (ang. point of purchase). Formy działań BTL: Consumer Promotion, Pocket Media, Sales Promotion, Public Relations, Ambient media, Sponsoring, każda forma marketingu bezpośredniego (Direct marketing, Direct Mail, itd.), Sweepstakes (gry losowe, totalizator: loterie; kwizy; zakłady bukmacherskie; tombole; gry na zgadywanie: zagadki, szarady, konkursy), Sampling, Product placement, Event marketing, Mobile-Marketing i Bluetooth-Marketing, sprzedaż bezpośrednia, Ambush Marketing (także: Parasite Marketing - niem.: Schmarotzermarketing / marketing pasożytniczy/), Virales Marketing/Buzz Marketing, Guerilla-Marketing (pl.: Marketing partyzancki),Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, artykuły w mediach drukowanych.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Below_the_line 11.11.2017

artcile

A to ciekawe…

Jak zdobyć zagraniczny rynek w reklamie

Zdobycie zagranicznego kontraktu i pokazanie się na innych rynkach niż krajowy jest chyba jednym z najlepszych wyzwań dla przedsiębiorcy. Jak ro zrobić?

Change Integrated zdobyło polski budżet firmy z branży kosmetycznej PZ Cussons. Podczas spotkania z globalnym dyrektorem marketingu, otrzymali propozycję poprowadzenia promocji jednej z marek działającej na rynku afrykańskim… a konkretnie w Nigerii. Na szczęście zasady marketingowe są podobne na całym świecie, więc trójka znajomych kupiła bilety do Lagos i poleciała spróbować swoich sił na zupełnie obcym im rynku. Jako Change Integrated współpracowali na miejscu z zaprzyjaźnioną firmą badawczą z Polski, poznając mentalność Nigeryjczyków. Efekt? Cussons zdecydowało się na powierzenie polskiej spółce obsługi nowych marek również w Ghanie i Kenii.

icon

Warto wiedzieć

Reklama w Internecie bardziej opłacalna 

Przychody z reklam w Internecie rosną bardzo szybko w porównaniu do reklam telewizyjnych. Spory udział w tym ma również reklama mobilna, która w 2013 roku osiągnęła wartość 19,3 mld dolarów, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w 2012 roku. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Sociomantic Labs, rodzimi eksperci branży reklamowej przewidują, że właśnie w 2018 roku reklama internetowa przewyższy przychodami telewizyjną.

Polskie Radio , https://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1379081,10-zaskakujacych-faktow-o-reklamie-ktorych-nie-znacie 11.11.2017

Powstanie Group One

Lipiec 2013 roku. Agencja reklamowa Change Integrated i dom mediowy Value Media łączą siły i tworzą największą niezależną grupę komunikacyjnym na polskim rynku. To było jedno z istotniejszych wydarzeń w branży reklamowej. Powstała z połączenia Group One dziś pod swoimi skrzydłami ma kilka firm, które łącznie zatrudniają ponad 350 specjalistów i pracują dla największych marek w Polsce.

artcile

Zbuduj własną markę

Buduj swoją markę

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  • Ucz się - - ucz się współpracy z innymi ludźmi, to może zaowocować dobrymi pomysłami, poszerzaniem wiedzy i umiejętności interpersonalnych.

    Prowadząc biznes, możesz korzystać z zawartych znajomości i np. nawiązać współpracę z kimś, kto prowadzi działalność podobną do Twojej. Rozwijaj się, korzystając ze szkół oferujących wiedzę i przygotowanie do pracy w agencji reklamowej

    http://szkolamistrzowreklamy.pl/o-nas/ 

    w Polsce działa wiele instytucji branżowych, m.in.:

    - SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej – zrzesza firmy, które zajmują się profesjonalną komunikacją marketingową. Grupę tworzy obecnie 111 podmioty, a w jej skład wchodzą: agencje full service, domy mediowe, agencje brand design, interaktywne, ambientowe i domy produkcyjne. Misją Stowarzyszenia jest ułatwianie wymiany informacji i współpracy pomiędzy członkami, reprezentowanie ich interesów w otoczeniu zewnętrznym, a także wzmacnianie dialogu wszystkich uczestników branży komunikacji marketingowej w Polsce.

    - IAA Polska – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy – jest częścią najiększego stowarzyszenia marketingowe na świecie, istniejącego od 1938 roku. W Polsce działa nieprzerwanie od 1993 r. i jest jedyną organizacją w naszym kraju, która skupia przedstawicieli wszystkich uczestników procesu komunikacji reklamowej: reklamodawców, agencje reklamowe, domy mediowe i media.  Priorytetowym zadaniem Stowarzyszenia jest dbałość o to, by głos polskiej branży marketingowej był obecny i szanowany w debacie publicznej. W tym celu Stowarzyszenie podejmuje działania na rzecz rozszerzenia swobody komunikowania się producentów i konsumentów, wpływa na kształt i jakość regulacji dotyczących całej branży marketingowej, kształtuje wizerunek reklamy odpowiedzialnej społecznie i etycznej.

    - IAB Polska Związek Pracodawców Branży Internetowej - zrzesza największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne. Misją IAB Polska jest wspieranie działalności uczestników rynku komunikacji interaktywnej oraz popularyzacja internetu jako efektywnego medium poprzez działania promocyjne, badawcze, edukacyjne i ochronę prawną. Związek informuje o potencjale reklamowym internetu, pokazuje skuteczne rozwiązania, tworzy i prezentuje standardy jakościowe, uświadamia klientom, czego powinni oczekiwać od tego medium i od rynku usług internetowych oraz jakie wymogi powinni stawiać agencjom świadczącym dla nich usługi.

    - Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB,

    - Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu. 

  • Uczestnicz - poszukaj eventów branży reklamowej.

    Przykładowo :
    - Festiwal Marketingu – wystawcami są importerzy i producenci artykułów promocyjnych, opakowań i etykiet, drukarnie, firmy eventowe,
    - Cannes Lions Imagination Day – w warszawskim kinie Multikino Złote Tarasy prezentowane są najciekawsze kampanie reklamowe na świecie.

    - Kongres Online Marketing,

    - Mobile Trends Conference

    - Kongres Profesjonalistów Public Relations

    - Forum IAB

    - Filmteractive

    - Marketing Progress

    - Mixx Awards

  • Czytaj - czytaj czasopisma branżowe

    • Media&Marketing Polska
    • Marketing w praktyce
    • Press
    • Sprawny marketing
artcile

Słowniczek pojęć

SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ

  • Copywriter - autor tekstów, sloganów i idei kreatywnych

  • Art director - osoba wyznaczona do zarządzania i odpowiedzialna przede wszystkim za warstwę graficzną i ideową projektu.

  • Account manager - pracownik odpowiedzialny za kontakt z klientem i przekazywanie jego uwag do odpowiednich działów firm

  • Strateg - osoba odpowiedzialna za tworzenie planu działań dla wybranej marki

  • Social media manager - pracownik odpowiedzialny za prowadzenie działań w portalach społecznościowych takich jak Facebook

    Źródło:Wikipedia 11.11.2017

artcile

Czy to się opłaca?

ILE TO KOSZTUJE?

Otwierając agencje reklamową tak naprawdę nie potrzebujesz dużych środków. Biuro możesz założyć w domu – to Ty będziesz jeździć do klienta. Z czasem możesz oczywiście wynająć odpowiedni lokal. Co więcej, z grafikami czy copywriterami możesz pracować na zasadzie zleceń do poszczególnych projektów – nie ma potrzeby zatrudniania ich. To co jest najważniejsze, to znalezienie klientów.

Poniżej prezentujemy zestawienie kosztów, które możesz, ale nie musisz ponieść.

 

- Wynajęcie niewielkiego biura: od 0 zł (Twoje mieszkanie) do 10 000 zł

- Opłata za telefon komórkowy: ok. 50 zł
- Laptop: ok. 3000 zł

- Programy biurowe Microsoft Office: ok. 500 zł

- Drukarka: ok. 1500 zł

- Program graficzny Adobe Photoshop cs6: ok. 2000 zł

- Promocja na start: ok. 5000 zł

- Dodatkowe szkolenia: ok. 3000 zł

- Wynagrodzenie dla grafika: ok. 4500 zł netto 

- Wynagrodzenie dla copywritera: ok. 3500 zł netto

- Materiały biurowe (papier, długopisy, toner itp.): ok. 1000 zł

 

Na rozpoczęcie działalności agencji reklamowej może wystarczyć Ci nawet 10 000 zł. Jeśli chcesz jednak od razu zbudować firmę z prawdziwego zdarzenia musisz przygotować się na inwestycję rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – lwia część pieniędzy pokryje wypłaty dla pracowników, które w przypadku bardzo doświadczonych osób mogą zbliżyć się do 10 000 zł.

ILE MOŻESZ ZAROBIĆ?

Topowe agencje reklamowe na polskim rynku zarabiają rocznie kilka milinów złotych – czysty zysk. Dla porównania niemiecka Serviceplan Group, która może pochwalić się 35 filiami na całym świecie, w 2016 roku odnotowała 340 mln euro zysku. Wynik imponujący.

Zaczynając, możesz jednak liczyć na pojedyncze zlecenia, które cegiełka po cegiełce doprowadzą Cię do poważnych kontraktów. Poniżej prezentujemy przykładowe wyceny projektów.

Strona WWW – od 2000 zł do 50 000 zł

Ulotka: ok. 1000 zł

Animacja: 100 zł za 1 sekundę

Minutowy film promocyjny: od 2000 zł do 100 000 zł

Projekt wizytówki: ok. 200 zł

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Zanim zaczniesz

Działalność agencji reklamowej sklasyfikowana jest numerem PKD 73.11.Z. 

Warto również zwrócić uwagę na numery z klasy PKD 73.12, które również dotyczą działalności agencji reklamowej.

Relatywnie koszty wejścia w branżę reklamową są stosunkowo niskie. Agencja reklamowa jest biznesem łatwym do założenia i nie wymaga wielkich nakładów finansowych także przy utrzymaniu. Nie wymaga podejmowania wielkiego ryzyka i skomplikowanych formalności, nie jest w żaden sposób regulowana, nie potrzeba żadnych certyfikatów i zezwoleń.. To, co liczy się najbardziej to zdecydowane działanie, doświadczenie, odpowiednia oferta i profesjonalizm w działaniu. Rynek wciąż jest w stanie przyjąć nowych graczy.

Przychody agencji zależne są od:

- liczby klientów,

- dotychczasowego doświadczenia i portfolio agencji,

- liczby i przygotowania zawodowego pracowników i współpracowników (web developer, specjalista seo, specjalista sem, specjalista social media, grafik, copywriter, fotograf, filmowiec, specjalista kreatywny).



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT