Pomysł na biznes:

Jak założyć firmę oferującą uprawianie sportów ekstremalnych: skoków na bungee, wspinaczkę?

Branża:
  • Szkolenia
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Rozrywka
  • Sport

artcile

Podejmij wyzwanie

Wystarczy tylko chcieć

Wiele osób odlicza godziny i minuty do zakończenia pracy, by móc poświęcić się swoim pasjom. A jak można połączyć przyjemne z pożytecznym? Jeżeli codzienna praca sprawia radość, to podnosi się komfort Twojego życia. Chcesz, by hobby przynosiło Ci dochód? To dobry trop! Daj się skusić wizji pracy i pasji w jednym.

Nie wiesz, w jaki sposób zabrać się za realizację swoich śmiałych planów? Skorzystaj z naszych porad oraz doświadczenia firmy Dwie Wieże.

icon

Dla kogo?

  • Dla wielbicieli mocnych wrażeń
  • Dla osób, które uwielbiają sporty ekstremalne
  • Dla osób posiadających uprawnienia do nauki wspinaczki, instruktorów sportowych
  • Dla osób chcących promować aktywność fizyczną w każdym wieku
  • Dla osób lubiących pracować z ludźmi
  • Dla absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego (opcjonalnie) lub pokrewnych
icon

Zanim zaczniesz

  • Uzyskaj uprawnienia zawodowe instruktora sportu - specjalność wspinaczka sportowa
  • Uzyskaj zgodę na organizację skakania z mostów - wydaje ją Rejon Dróg Publicznych oraz z dźwigów – wydaje Urząd Dozoru Technicznego
  • Zastanów się, co możesz oferować swoim klientom. Zobacz, czy jest zainteresowanie wybraną przez Ciebie formą aktywności
  • Poznaj konkurencję i znajdź coś, co Cię wyróżni
  • Znajdź odpowiednie miejsce na swój biznes. Lokalizacja w przypadku takiej działalności jest bardzo ważna
  • Poszukaj chętnych do współpracy. Z przyjaciółmi będzie Ci łatwiej prowadzić działalność

Czasy, gdy weekendy spędzało się głównie w domu, powoli mijają. Polacy stają się otwarci na świat oraz możliwości, jakie pojawiają się na rynku. Weekend w ekologicznym ośrodku agroturystycznym lub warsztaty kulinarne już nie są fanaberią, lecz codziennością.

Wiele osób potrzebuje jednak większej dawki emocji niż garncarstwo czy joga. Rozwiązaniem są sporty ekstremalne, które z roku na rok zdobywają coraz szersze grono wielbicieli. Jeżeli pasjonujesz się tą dziedziną i sporo o niej wiesz, zacznij zarabiać. Odważ się założyć działalność związaną z Twoim hobby, a praca na pewno będzie sprawiać Ci radość. Dasz radę!

artcile

Liczy się pomysł

Pasja, biznes, adrenalina

  • W wolnym czasie oddajesz się swojej pasji?
  • Być może aktywność, którą z takim zacięciem uprawiasz, jest atrakcyjna także dla innych osób?
  • Sporty ekstremalne, takie jak wspinaczka i skoki z dużych wysokości potrafią wciągnąć bez reszty, prawda?

Wykorzystaj to, że coraz więcej osób poszukuje mocnych wrażeń. Zainspiruj się biznesem, jaki stworzyła czwórka przyjaciół. Możesz poddać się bez reszty swojemu hobby, które przyniesie Ci nie tylko satysfakcję, lecz także konkretne pieniądze.

Sporty ekstremalne mają coraz większą rzeszę sympatyków. W jaki sposób przeobrażają się w biznes? Najczęściej z powodu luki na rynku i z potrzeby stworzenia konkretnej usługi lub produktu dla siebie, a potem dla znajomych i wreszcie – dla klientów.

Chęci i pasja pokonują początkowe braki wiedzy czy konkretnych umiejętności. Z czasem budowana jest ekspercka wiedza z danej dziedziny. Czasami - jak w tej historii - rodzi się całkiem nowa usługa, którą wynalazca opatentował.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z miłości do mocnych wrażeń

Tomasz uwielbia sporty ekstremalne do tego stopnia, że sam wymyślił nową dyscyplinę. Szybko opatentował metodę skakania Dream Jumping i zaczął planować rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dołączyli do niego przyjaciele i entuzjaści mocnych wrażeń: Łukasz, Przemysław i Agata. Choć pracowali na etatach, postawili wszystko na jedną kartę i podjęli ryzyko. Od 2009 roku wspólnie prowadzą firmę Dwie Wieże, która oferuje klientom wiele ciekawych form aktywności fizycznej.

Tomek zaczął swoją przygodę z biznesem od innowacyjnego pomysłu. Dzięki temu, że sam od wielu lat skacze z dużych wysokości, wiedział, co warto ulepszyć. Powstały w ten sposób Dream Jumping stał się jego przepustką do własnej firmy.

Chcesz pracować na własny rachunek, bez szefów nad głową? Zastanów się, co jest Twoją mocną stroną. Pomyśl o swoich pasjach. Czy jest coś, z czego mógłbyś uczynić źródło dochodu? Możesz oferować tradycyjne usługi albo postawić na coś zupełnie nowego. Wszystko zależy od Ciebie i Twojej kreatywności. Daj się ponieść marzeniom i stwórz biznes, który każdego dnia będzie powodował uśmiech na Twojej twarzy.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Instruktor – jak nim zostać?

Dream Jumping to wymyślony przez Tomasza sposób skakania z dużych wysokości. Wszystko opiera się na dwóch linach, które są luźno zawieszone pomiędzy dwoma wysokimi obiektami. Dzięki ich elastyczności swobodne spadanie wydłużyło się do 90%. Ta forma aktywności dostarcza jeszcze więcej emocji i frajdy.

Dwie Wieże to nie tylko skoki. To też, a może przede wszystkim ścianki wspinaczkowe. Co ciekawe, nie tylko wewnątrz budynków, także zewnętrzne. Firma oferuje 30 dróg o różnych wysokościach – od 5 do 25 m. Jako jedyna posiada zimową sztuczną ściankę lodową. Można wspinać się po niej z czekanami i w butach z rakami. Spragnieni wrażeń wielbiciele wspinaczki w trudnych warunkach mogą spędzić czas w wyjątkowy sposób.

icon

Wiedza to potęga

Jakie uprawnienia musisz mieć?

Aby prowadzić działalność podobną do tej, którą zajmują się Dwie Wieże, wymagane są konkretne uprawnienia. Osoba, która czuwa nad bezpieczeństwem wspinaczy, musi mieć szeroką wiedzę na temat tego sportu i zasad bezpieczeństwa.

Jak uzyskać pozwolenie na wykonywanie zawodu instruktora wspinaczki?
Masz dwie możliwości:

  • kurs instruktorski – istnieje wiele miejsc, gdzie można odbyć taki kurs. Szkolenia prowadzi również Polski Związek Alpinizmu,
  • studia na kierunku wychowanie fizyczne lub sport ze specjalizacją instruktorską, dotyczącą danej dziedziny – należy odbyć co najmniej 250 godzin zajęć dotyczących tej formy aktywności.

Według polskiego prawa, asekuracji, podczas wspinaczki, mogą uczyć różni trenerzy:

  • instruktor sportu,
  • instruktor rekreacji ruchowej,
  • instruktor wspinaczki skalnej.

Polski Związek Alpinizmu organizuje kursy instruktora wspinaczki skalnej. Wymagane kryteria kwalifikacyjne:

- ukończone 21 lat,

- ukończony min. kurs wspinaczki skalnej wg. programu PZA, prowadzony przez instruktora z aktualną licencją PZA,

- czynne uprawianie wspinaczki skalnej od min. 5 lat, poparte wykazami:

  • 15 wybranych/najlepszych dróg skałkowych, ubezpieczonych o trudnościach min. VI.3
  • 10 wybranych/najlepszych dróg skałkowych na własnej asekuracji o trudnościach min. VI.2
  • 10 wybranych/najlepszych dróg wielowyciągowych powyżej 5 wyciągów o trudnościach min. VI+
  • 10 wybranych/najlepszych dróg górskich powyżej 5 wyciągów o trudnościach min. VI+

- wykształcenie min. średnie (świadectwo ukończenia szkoły średniej),

- niekaralność,

- nienaganna postawa moralno-etyczna,

- członkostwo w klubie wysokogórskim, zrzeszonym w PZA oraz pisemna rekomendacja z tego klubu,

- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do udziału w egzaminie praktycznym na kurs Instruktora Wspinaczki Skalnej PZA oraz o braku przeciwwskazań do pracy w charakterze instruktora wspinaczki.

Egzamin wstępny składa się z dwóch części:

a) część praktyczna

- pokaz sprawności wspinaczkowej na drodze ubezpieczonej o trudnościach do VI.3,

- pokaz sprawności wspinaczkowej oraz umiejętności z zakresu asekuracji na drodze nieubezpieczonej o trudnościach do VI.1+,

- wspinaczka w zespole na drodze wielowyciągowej,

- zjazd ze stanowiskiem pośrednim.

b) część teoretyczna (test oraz rozmowa kwalifikacyjna).

 

KWALIFIKACJE PO KURSIE

Instruktor wspinaczki skalnej PZA posiada kompetencje do:

  • prowadzenia i nadzorowania zajęć i szkolenia na wszystkich rodzajach kursów wspinaczkowych na sztucznych obiektach oraz w terenie skalnym, nie mającym charakteru wysokogórskiego (do 80 m), w tym na drogach nieubezpieczonych,
  • kierowania kursami wspinaczki skalnej oraz kursami wspinaczki sportowej,
  • prowadzenia zajęć z zakresu wspinaczki skalnej na kursach instruktorskich i innych organizowanych przez Polski Związek Alpinizmu lub inne uprawnione podmioty,
  • pełnienia obowiązków kierownika zajęć na kursach IS oraz IWS na polecenie kierownika kursu,
  • wejścia w skład zespołów specjalistycznych powoływanych przez Zarząd PZA lub KSWSiW.

Źródło:

Polski Związek Alpinizmu http://pza.org.pl/news/news-szkolenie/art15812 [22.07.2018 r.].

Pamiętaj o bezpieczeństwie!!!

To priorytet. W sportach ekstremalnych istnieje większe ryzyko wypadku niż podczas tradycyjnych aktywności. Skup się na tym, by zabawa w Twoim obiekcie była możliwie najbezpieczniejsza. Upadek z dużej wysokości jest bardzo groźny. Jeżeli jest związany z nieprzestrzeganiem zasad obowiązujących w tym sporcie albo wadliwym, niesprawdzonym sprzętem - może położyć się cieniem na Twojej działalności. Dmuchaj na zimne i korzystaj z urządzeń dobrej jakości. Pamiętaj też o przeglądach oraz serwisowaniu.

Każdy amator mocnych wrażeń musi wiedzieć, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z dostępnych atrakcji.

Ważne!

Do prowadzenia firmy oferującej skoki na bungee nie potrzeba żadnych uprawnień. Do prowadzenia firmy oferującej szkółkę wspinaczkową - już tak!

W zasadzie każdy może założyć firmę organizującą skoki na bungee. Teoretycznie nie ma prawnych przeciwwskazań, aby kupić sprzęt i skakać na własnym podwórku. Jest to jednak bardzo drogie. Sprzęt kosztuje 40-50 tys. zł, w tym sama lina to 2-3 tys. zł.

Kolejne wydatki to użytkowanie i konserwacja (szczegóły - w części minibiznesplan).

W Polsce nie ma jednostki szkolącej instruktorów bungee (jest np. we Włoszech). Dlatego w tym zawodzie pracują m.in. absolwenci AWF, osoby z uprawnieniami alpinistycznymi, znające się na linach i przede wszystkim – z doświadczeniem w pracy na wysokościach. Ważne jest też szkolenie pod okiem bungee mastera. Organizator skoków musi zdobyć zezwolenia. Zgodę na skakanie z mostów wydaje Rejon Dróg Publicznych, a z dźwigów – Urząd Dozoru Technicznego.

Źródło: National Geographic,

http://www.national-geographic.pl/traveler/adventure/bungee-jak-z-liny-zrobic-adrenaline

artcile

Bez tego ani rusz

Pomyśl o patencie

Gdy do głowy jednego z właścicieli Dwóch Wież wpadł pomysł na nowe rozwiązania dla klientów - zaczął on od razu działać. By chronić swoją usługę, udał się do Urzędu Patentowego i opatentował swój nowatorki pomysł. W ten sposób zabezpieczył swoje prawa. Dzięki temu założył firmę, która jako jedyna oferuje Dream Jump.

Patent zabezpiecza przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją i podkradaniem pomysłów. Kiedy wpadasz na nowe rozwiązania - warto rozważyć ten krok i opatentować je, by spać spokojnie i nie martwić się o wysyp podobnych biznesów.

Dream Jump – to opatentowana technika oddawania skoków z wysokości z wykorzystaniem układu asekuracyjnego z lin dynamicznych oraz bloczka. Dzięki zastosowanemu układowi rozwieszenia lin, możliwe jest maksymalne wydłużenie swobodnego spadania (do 90% wysokości obiektu z którego oddawany jest skok). Długi swobodny lot daje skoczkowi nieskończone możliwości wykonywania w powietrzu akrobacji: salta, gwiazdy, a także skoków wieloosobowych i skoków z różnymi przedmiotami.

Źródło: dreamjump.pl [dostęp: 22.07.2018]

icon

Warto wiedzieć

Dobry pomysł – jak zabezpieczyć swoje prawa?

Urząd Patentowy

Gdy w Twojej głowie zrodzi się innowacyjna idea, nie odpuszczaj. Sam pomysł to za mało, by zbudować na tym firmę. Jest to początek aktywności biznesowej, którą w niektórych sytuacjach warto zabezpieczyć prawnie. Weź przykład z pomysłodawcy Dwóch Wież i opatentuj swoją wyjątkową myśl.

Udzielaniem praw patentowych zajmuje się Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej (uprp.pl) – centralny organ administracji rządowej, właściwy w sprawach z zakresu własności przemysłowej. Siedziba urzędu znajduje się w Warszawie.

Patent to prawo ochronne do wynalazku, dające wyłączność na wykonywanie tego prawa i rozporządzanie nim. Przez uzyskanie patentu nabywa się prawo wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Sprawdź też:

Słowniczek – Patent

Rejestracja i uzyskanie ochrony własności przemysłowej może nastąpić na terytorium danego kraju - tu Polski, ale także w wielu innych krajach. Odbywa się na podstawie jednego zgłoszenia lub kilku czy kilkudziesięciu odrębnych.

Poniżej przedstawiamy procedury krajowe - w części A, a w części B - międzynarodowe.

Każdy przedsiębiorca ma prawo i powinien chronić swój dorobek w zakresie własności intelektualnej.

Ta własność to:

- marka i znaki towarowe,

- wzory użytkowe, przemysłowe,

- patenty: technologie, receptury, rozwiązania techniczne i design plus ergonomia.

Ochrona własności intelektualnej w zakresie „własności” przemysłowej, a tym są prawa ochronne i z rejestracji, mogą być udzielane na podstawie Ustawy z dnia 30 czerwca 2000r Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2013. 1410) zwaną dalej p.w.p.

Prawo przewiduje udzielanie ochrony w drodze udzielania trzech rodzajów praw wchodzących w zakres praw własności przemysłowej.

Są to:

- patent – prawa do wynalazku;

- prawa ochronne – prawa do wzoru użytkowego lub towarowego;

- prawa z rejestracji – prawa do wzoru przemysłowego.

Powyższe prawa są udzielane poprzez odpowiednią decyzję Prezesa Urzędu Patentowego i wpis do rejestru. Uprawniony uzyskuje wyłączność na korzystanie i rozporządzanie wzorem użytkowym, towarowym czy przemysłowym.

Podstawowe definicje:

  1. Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, przez określony czas, w sposób zarobkowy (przemysłowy, handlowy) na terytorium danego państwa lub państw. Przyznane przez kompetentny organ państwowy, regionalny lub międzynarodowy bez względu na dziedzinę techniki. Jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.
    Czas trwania patentu wynosi 20 lat od daty zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Prawo ochronne to prawo do wyłącznego korzystania ze wzoru użytkowego przez określony czas, w sposób zarobkowy (przemysłowy, handlowy) na terytorium danego państwa lub państw; przyznane przez właściwy organ państwowy, regionalny lub międzynarodowy. Czas trwania prawa ochronnego wynosi 10 lat od daty zgłoszenia wzoru użytkowego w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.
  3. Wzorem użytkowym art. 94 ust. 1 p.w.p jest nowe użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci. Mogą nim być: sposoby, układy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne, algorytmy, maści, roztwory itp.
  4. Wzorem towarowym (znakiem towarowym) może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy) - jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znak towarowy to tzw. logo – znak słowno-graficzny do stosowania w obrocie.
  5. Wzór przemysłowy jest nową i posiadającą indywidualny charakter postacią wytworu lub jego części, nadaną mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację (często to desing +ergonomia).

Więcej:

 Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część A) 

 Zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, towarowego, przemysłowego oraz procedury uzyskania patentu, prawa ochronnego lub z rejestracji (część B)

Dobra lokalizacja – znajdź swoje miejsce

Właściciele Dwóch Wież, przed rozpoczęciem działalności, chcieli znaleźć dobre miejsce na swoją firmę. Przejechali Warszawę wzdłuż i wszerz - aż wypatrzyli idealną lokalizację. Wybrali dwa silosy na Żeraniu – obrzeżach stolicy. Wydzierżawili je od biznesmana, który posiada prawo wieczystego użytkowania. Przystosowali ten obiekt do potrzeb swojej firmy. Pozbyli się cementu. Przygotowali wszystkie pomieszczenia, założyli centralne ogrzewanie, ułożyli trasy oraz kupili niezbędny sporcie sprzęt. Dzięki temu Dwie Wieże wyglądają dokładnie tak, jak wymarzyła sobie czwórka przyjaciół-pasjonatów.

W Polsce, według danych Polskiego Związku Alpinizmu, jest około 5 500 osób (stan na koniec 2014 r. - za drytooling.pl) uprawiających wspinaczkę. Szacuje się, że miłośników tego sportu może być dwa-trzy razy więcej. Świadczy o tym także fakt, że przybywa firm oferujących wspinaczkę nawet w mieście.

Co warto przemyśleć?

  • co chcesz oferować i dla kogo
  • w czym czujesz się najlepiej
  • czy zajęcia ze wspinaczki będziesz prowadzić w terenie (co jest ograniczone sezonowością), czy także w pomieszczeniu (usługa całoroczna).

Na rynku przybywa firm produkujących profesjonalne ścianki wspinaczkowe z odpowiednimi atestami i zabezpieczeniami. Są dostosowane do użytkowników z różnymi umiejętnościami (od początkujących do ekspertów – ścianki łatwe nachylone pod kątem 45 stopni i ścianki pionowe - z nawisami).

Niektóre ze szkółek (podobnie jak firma Tomasza i jego partnerów) oferują także ścianki wspinaczkowe zewnętrzne, co bardzo urozmaica ofertę.

Przykładowe przygotowanie miejsca – hali wspinaczkowej:

  • bouldering
    Nowa odmiana wspinaczki bez liny po głazach, do wysokości 4 metrów, z zeskokiem na materac i bezpiecznym zejściem po schodkach lub łatwych stopniach. Może być przygotowana na różne poziomy trudności.
  • ściana z liną
    Tradycyjna ściana, na której można wspinać się na tzw. wędkę po łatwych drogach. Ważne, aby był system autoasekuracji.
  • via ferrata
    Nowa odmiana pokonywania gór, w której osoby (razem z uprzężą i lonżą) będą mogły pokonywać formacje górskie.
  • tyrolka
    Nauka pokonywania odcinków terenu pozbawionego wystarczającej rzeźby - w szczególności przepaści, wąwozów i studni w jaskiniach> Odbywa się za pomocą podpięcia wspinacza w uprzęży do wstępnie napiętej liny nośnej. Jest ona rozpięta między dwoma stanowiskami, położonymi na jednakowej bądź różnej wysokości.
  • funnwall
    Stanowiska dla najmłodszych po kolorowych formacjach, chwytach, trudnościach. Mogą wspinać się dzięki najnowszemu na świecie systemowi autoasekuracji.
  • outdoor zewnętrzny
    Umożliwienie wspinania na zewnątrz, także w zadaszonym miejscu.

Przykładowa oferta:

- wspinanie – indywidualne, w grupach, rodzinne,,

- szkoła wspinania – nauka, zajęcia prowadzone przez wykwalifikowanych instruktorów – dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

- skoki na bungee,

- organizacja urodzin, eventów firmowych,

- organizacja ferii i półkolonii sportowo-wspinaczkowych,

- wypożyczalnia sprzętu i sklep ze sprzętem,

- kawiarnia – sprzedaż napojów i przekąsek.

 

Czy wiesz, że … ?

Bungee jumping (skok na bungee) to skakanie z dużej wysokości na długiej elastycznej linie, wykonanej z około tysiąca gumowych włókien.

Pierwszymi skoczkami byli rdzenni mieszkańcy wysp Pentecost (Nowe Hebrydy) na Pacyfiku. Młodzi mężczyźni skakali z bambusowych wież, zabezpieczeni lianami przywiązanymi do kostek. Chcieli udowodnić swoją męskość oraz, według wierzeń, zapewnić plemieniu urodzaj.

W kwietniu 1979 roku wykonano skoki w Wielkiej Brytanii z mostu Clifton Suspension Bridge w Bristolu. Wydarzenie to uznaje się za początek bungee jumpingu, gdyż był to pierwszy skok oddany poza wyspą Pentecost.

Wystrzeliwanie

Amator wrażeń jest "wystrzeliwany" na wysokość kilkudziesięciu metrów za pomocą urządzenia w rodzaju procy: pomiędzy dwoma wieżami rozpięte są dwie liny. Są one połączeniem gum bungee i normalnych lin napinanych systemem naciągu. Trzeba tylko wpiąć się do uprzęży i zwolnić wyczep.

Bungee-run

W specjalnym korytarzu trzeba naciągnąć linę bungee do granic możliwości. Nadmuchiwany korytarz i kask zapewniają bezpieczne zakończenie zabawy.

Sprzęt

Guma bungee zbudowana jest z wielu setek cienkich lateksowych gumek. W renomowanych firmach, dodatkowo, wplatają taśmę alpinistyczną, zapobiegającą nadmiernemu rozciągnięciu się gumy.

Stosuje się trzy grubości gum:

- cienka - dla wagi skoczka od 40 do 65 kg,

- średnia - od 65-90 kg,

- gruba - od 90 do 120 kg.

Można skakać w kilka osób.

Są cztery rodzaje uprzęży:

- taśma owijana wokół kostek,

- na korpus,

- na biodra,

- specjalna uprząż na kostki.

Skacząc z uprzężą na nogach, należy założyć uprząż asekuracyjną na biodra lub korpus.

Wypadki spowodowane są, przeważnie, nieodpowiednim dostosowaniem grubości gumy do wagi skoczka.

 

Wyboista droga na początku działalności

Firma Dwie Wieże ma swoją siedzibę w budynkach, które dawniej służyły jako przestrzeń fabryczna. Produkowano tu betonowe elementy do domów z wielkiej płyty. Nieopróżnione z cementu silosy miały dziurawy dach, przez który dostała się woda. Wnętrza wypełnione były betonem przypominającym skałę.

Tomek, Łukasz, Przemysław i Agata musieli więc uzbroić się w cierpliwość i… ciężki sprzęt. Przez kilka miesięcy skuwali twardą powierzchnię kawałek po kawałku. Początkowo robili wszystko samodzielnie. Potem poprosili o wsparcie sąsiedni ośrodek pomocy społecznej. Jego podopieczni z chęcią pomogli początkującym przedsiębiorcom. Dzięki wspólnej pracy udało się pozbyć aż 250 ton gruzu. W maju 2009 roku w Dwóch Wieżach pojawili się pierwsi klienci.

Aby zorganizować firmę wspinaczkową trzeba wynająć (lub zbudować własną) wysoką halę o powierzchni min. 500 metrów – im większa, tym lepsza. Warto pamiętać o dobrej wentylacji i klimatyzacji. Wspinacze znajdujący się na górze muszą mieć czym oddychać.

artcile

A to ciekawe…

Sport dla małego i dużego

Aktywność fizyczna nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Warto w swoich planach uwzględnić klientów w różnych przedziałach wiekowych. Dwie Wieże oferują rozrywkę dla małych i dużych.

Dorośli mogą uprawiać Dream Jumping lub wspinaczkę po lodowej ściance. Dla małych adeptów sportu przygotowano ściankę wspinaczkową o wysokości 5 m. To tutaj mali goście mogą spróbować swoich sił i zarazić się sportową pasją na całe życie.

Pamiętaj - wielu ludzi ceni sobie rodzinne spędzanie czasu. Aktywni rodzice z pewnością chcieliby pokazać swoim pociechom, jak spędzać wolny czas. Zaplanuj więc atrakcje dla najmłodszych, a przyciągniesz szerokie grono nowych klientów. Jeżeli nie masz doświadczenia w organizacji rozrywek dla dzieci, skorzystaj z porad znajomych rodziców. Na pewno dowiesz się od nich czegoś ciekawego, co będziesz mógł wykorzystać w swoim biznesie.

 

Zmiany, zmiany, zmiany…

Właściciele Dwóch Wież nie stoją w miejscu. Rozwój napędza ich do pracy. Ciągle coś zmieniają i ulepszają. Nieustannie odkręcają i przykręcają uchwyty, modyfikując trasy do wspinaczki. Dzięki otwartemu umysłowi, chłoną nowości i wykorzystują je w swoim biznesie. Dbają o to, by ich oferta cały czas była bardzo konkurencyjna i wyróżniała się na tle innych.

Małe zmiany nie wymagają dużych pieniędzy.

Jednak w przypadku otwierania nowych tras wspinaczkowych oraz innych atrakcji, trzeba liczyć się z poważniejszymi wydatkami. Młodzi biznesmeni przeznaczają znaczną część swoich zysków na inwestycje. Doskonale wiedzą - by mieć stale klientów, muszą cały czas się rozwijać i ulepszać swoje usługi.

Pamiętaj – część zarobionych pieniędzy warto przeznaczać na udoskonalanie swojej firmy, jej oferty czy infrastruktury.

Jeżeli jesteś przygotowany na takie wydatki, sprawniej zaplanujesz swój rozwój oraz wyznaczysz cele na najbliższe miesiące lub lata.

 

Z reklamą czy bez reklamy?

Firma Tomasza, Łukasza, Przemysława i Agaty nie ma budżetu na reklamę. Jej właściciele postanowili, że nie będą wydawać pieniędzy na ten cel. Stosują nieco inną strategię. Dążą do tego, by ich usługi były bardzo dobre. Wtedy zadowoleni klienci będą je polecali dalej oraz będą wracali po kolejną dawkę adrenaliny. Poczta pantoflowa to skuteczna metoda promowania swojego biznesu. Dwie Wieże są także obecne w mediach społecznościowych oraz w serwisach sprzedających prezenty.

Jeżeli w Twojej okolicy jest sporo firm działających w tej samej branży co Ty, rozważ profesjonalną reklamę. Pozycjonowanie strony w Internecie, Google AdWords, artykuły sponsorowane – to wszystko z pewnością przyniesie Ci rozgłos. Co za tym idzie, zyskasz także pieniądze.

 

Nie tylko skoki

Rozsądnie działający przedsiębiorca dba o to, by nie ograniczać się do jednej formy działalności. Oferowanie wielu usług daje szanse na utrzymanie firmy, także poza sezonem. Właściciele prezentowanego biznesu zapewnili sobie stały dochód, organizując atrakcje całoroczne. Ich oferta jest imponująca. Poza różnymi formami wspinaczki, proponują swoim klientom wypożyczalnię kajaków przy Kanale Żerańskim. Organizują duże eventy, przyjęcia urodzinowe oraz wieczory kawalerskie i panieńskie (powyżej opisaliśmy dodatkowe przykładowe usługi). To nie wszystko. Przygotowują kursy i warsztaty, których nie znajdziesz nigdzie indziej:

  • kursy wspinaczkowe,
  • kursy do prac na wysokościach,
  • warsztaty akrobatyki powietrznej na szarfie,
  • warsztaty panowania nad lękiem wysokości (część z kursantów decyduje się po tych zajęciach na skok z dużej wysokości!).

Innowacyjne podejście do biznesu zaowocowało współpracą z fundacją Vis Maior. Właściciele oraz działacze organizacji wspólnie prowadzą zajęcia dla osób niewidomych. Może Ty także zaangażujesz się w pomoc osobom niepełnosprawnym i pomożesz im w realizacji marzeń?

icon

Warto wiedzieć

Rejony wspinaczkowe w Polsce

Wspinanie się to przede wszystkim sport outdoorowy. Można organizować kursy wspinaczki (obozy) wykorzystując do tego naturalne ukształtowanie terenu.

Branżowy portal Wspinaczka.miniserwis.pl rekomenduje następujące miejsca w Polsce, jako idealne dla uprawiających wspinaczkę skałkową:

- Jura Krakowsko-Częstochowska

- Góry Sokole w Rudawach Janowickich

W skład Sokolich Gór wchodzi sześć wzgórz: Krzyżna Góra, Sokolika, Browarówka, Rudzik, Łysa i Buczek. Dwa najwyższe szczyty stanowią bardzo znany i charakterystyczny element panoramy Sudetów. Eksplorowane przez wspinaczy turnie znajdują się praktycznie tylko na dwóch pierwszych szczytach.

- Kraków i okolice - skałki Twardowskiego na Zakrzówku, Krzemionki, Dolinki podkrakowskie: Będkowska, Bolechowicka, Kluczwody, Kobylańska,

- Tatry - Doliny: Gąsienicowa, Kościeliska, Pięciu Stawów, Rejon Morskiego Oka.

źródło: Wspinaczka.miniserwis.pl – 20.07.2017

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Twój profesjonalizm stanowi podstawę całej firmy. Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości - zwłaszcza w usługach dotyczących uprawiania sportów ekstremalnych. Bezpieczeństwo to podstawowa kwestia.

  1. Ucz się – szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Na rynku działa wiele szkół prowadzących warsztaty dla profesjonalnych trenerów wspinaczkowych. Takie szkolenia organizuje też Polski Związek Alpinizmu. Im więcej posiadasz certyfikatów, poświadczających Twoje umiejętności i profesjonalizm – tym większe będzie zaufanie do oferty, którą proponujesz. Aktualizuj uprawnienia – jeśli takie są wymagania branżowe.

    Na rynku dostępne są kursy:

    - skałkowe,

    - wspinaczki po drogach ubezpieczonych,

    - taternicki,

    - wspinania na własnej asekuracji w skałach,

    - wspinaczki wielowyciągowej.

    Poniżej - tytuły (uprawnienia zawodowe) instruktora wspinaczki:

    IRR - instruktor rekreacji ruchowej, specjalność wspinaczka skałkowa

    IWS - instruktor wspinaczki sportowej

    IWW - instruktor wspinaczki wysokogórskiej

    IS PZA - instruktor wspinaczki sportowej PZA

    IWS PZA -instruktor wspinaczki skalnej PZA

    IT PZA - instruktor taternictwa PZA

    IA PZA - instruktor alpinizmu PZA

    Zapoznaj się z działalnością lub zostań członkiem którejś z organizacji branżowych. W Polsce działają m.in.:

    - Polski Związek Alpinizmu

    Powstał w 1974 roku z przekształcenia przedwojennego Klubu Wysokogórskiego. Jest federacją klubów i sekcji zrzeszających taterników, grotołazów, narciarzy wysokogórskich i zawodników wspinaczki sportowej (zobacz listę klubów). Na forum międzynarodowym polska organizacja wysokogórska jest znana od roku 1932 - jako członek założyciel Union Internationale des Associations d’Alpinisme (UIAA)oraz jako członek Union Internationale de Speleologie (UIS).

    PZA koordynuje działalność sportową i szkoleniową, organizuje wyprawy narodowe, nadaje uprawnienia instruktorskie, zajmuje się ochroną przyrody oraz profilaktyką wypadkową. Na terenie Tatr PZA, na Hali Gąsienicowej, prowadzi Centralny Ośrodek Szkoleniowy oraz dwa obozowiska taternickie. Organem informacyjnym PZA jest kwartalnik „Taternik”.

    - Polska Akademia Sportu

    Największa w Polsce (wg statystyk z lat 2009 - 2013) instytucja kształcąca profesjonalne kadry kultury fizycznej: instruktorów, trenerów, menedżerów sportu i rekreacji ruchowej. Co roku organizuje ponad 150 kursów we wszystkich dyscyplinach i specjalnościach, w których uczestniczy ok. 3.000 osób. Polska Akademia Sportu www.kursyinstruktorskie.edu.pl - prowadzi kursy dla dorosłych w zakresie uprawnień instruktora sportu, trenera sportu, instruktora rekreacji ruchowej, trenera osobistego (personalnego), menedżera sportu oraz instruktora odnowy biologicznej.

    - Stowarzyszenie Klub Wspinaczkowy – działa w większych miastach

    - Fundacja Wspierania Alpinizmu Polskiego im. Jerzego Kukuczki

    - Klub Wysokogórski, Warszawa – także w innych miastach

    - Akademicki Klub Sportów Ekstremalnych

    - Okręgowe Związki Wspinaczki Sportowej,

    - Stowarzyszenie Klub Sportów Ekstremalnych, Gdańsk

    - Stowarzyszenie Instruktorów i Miłośników Survivalu Strzelectwa Sportowego i Wspinaczki Górskiej Survival Team Leszno i wiele innych.

  2. Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. Poznasz ludzi z branży, potencjalnych klientów, inni dowiedzą się o Tobie i Twojej firmie. Wypatrzysz trendy, poznasz nowinki i ciekawostki. Wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Przykłady imprez:

    - OutDoor Show

    - Expo Extreme Sport – targi sportów ekstremalnych i aktywnego wypoczynku, Bydgoszcz

    - Kongres Psychologii Sportu, Warszawa

    - Kongres International Rock Climbing Reaserch Association (IRCRA).

  3. Bierz udział w mistrzostwach, zawodach i konkursach. Do wyboru m.in.:

    - Puchar Polski w bulderingu – Zako Bulder Power

    - Puchar Świata we wspinaczce sportowej ARCO, Włochy

    - Puchar Świata we wspinaczce sportowej Monachium, Niemcy

    - Mistrzostwa Świata Juniorów

    - Rock Master Festival

    - European Outdoor Summit

    Aktualna lista imprez sezonu dostępna jest w kalendarzu Polskiego Związku Alpinizmu – pza.org.pl

  4. Śledź konkurencję – zrób własną listę firm, prowadzących szkolenia i zajęcia z podobnej dziedziny. Obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, sprawdzaj aktualności w serwisach internetowych, zobacz jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Nie kopiuj ich działań - szukaj w nich inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych. Kup usługę i skorzystaj z oferty – przekonaj się, jak w praktyce wygląda konkretna usługa sportowa i obsługa klienta.

  5. Załóż specjalistyczny blog – dzielenie się wiedzą popłaca, pomaga budować wizerunek w sieci. Nie obawiaj się, że klienci zamiast płacić za Twoją wiedzę, będą korzystać z niej za darmo. Możesz z czasem ograniczyć dostęp, wprowadzając płatne treści (lub po zalogowaniu).

  6. Czytaj – zaopatrz się w fachową lekturę, np. dotyczącą rozwoju branży szkoleniowej dla paralotniarzy. Zaprenumeruj gazety i newslettery, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranej przez Ciebie branży.

    Przykłady:

    - Magazyn „Taternik” – magazyn miłośników gór,

    - Wspinanie.pl / Navigator – serwis o tematyce wspinaczkowej, alpinistycznej i outdoorowej w Polsce,

    - Brytan.com.pl – redakcja serwisu wspinaczkowego

    - Outdoor Magazyn – dostępny także wersji pdf bez opłat

Ważne, a może NAJWAŻNIEJSZE - BEZPIECZEŃSTWO

Pierwsze polskie ubezpieczenie dla pasjonatów gór i sportów górskich, stworzone przez Polski Związek Alpinizmu i PZU – „Bezpieczny powrót” - ponownie zostało rozbudowane. Teraz wśród opcji rozszerzenia ochrony jest NNW.

Kto może się ubezpieczyć?

Osoby uprawiający sport wyczynowo i rekreacyjnie, w tym sporty wysokiego ryzyka, takie jak m.in.:

- wspinaczka wysokogórska, skalna, skałkowa, trekking,

- kolarstwo górskie, downhill, biegi i maratony górskie,

- jazda na nartach i snowboardzie poza oznakowanymi trasami zjazdowymi, narciarstwo ekstremalne: skialpinizm, zjazdy ekstremalne, freestyle.

Ubezpieczenie obowiązuje na całym świecie (poza Arktyką, Antarktydą i Grenlandią). W wariancie podstawowym - do wysokości 6 000m n.p.m., dla wypraw trwających nie dłużej niż 8 tygodni.

artcile

Słowniczek pojęć

Słowniczek pojęć wspinaczkowych

  • Asekuracja - gdy przemieszcza się tylko jeden ze wspinających się.

    Może być:

    • stanowiskowa - gdy przemieszcza się tylko jeden ze wspinających się.
      Dzieli się na:
      - statyczną - gdy lina w momencie wyłapania jest blokowana na stanowisku przez asekuranta;
      - dynamiczną - w momencie wyłapania asekurant wypuszcza nieco liny, aby zmniejszyć maksymalną siłę działającą na partnera;
      - lotna - gdy wspinają się równocześnie wszyscy członkowie zespołu wspinaczkowego;
      - przesztywniona (albo sztywna) - gdy prowadzący źle poprowadził linę (ma ona zbyt duże kąty przegięcia w karabinkach albo trze o skałę) i trzeba ją wybierać z dużym trudem. Przesztywnienie asekuracji jest częstym błędem początkujących wspinaczy, ale zdarza się także bardziej zaawansowanym;
      - przez ciało - klasyczna asekuracja bez przyrządu, którą dotychczas nazywano z ciała;
      - z ciała - asekuracja przy użyciu przyrządu wpiętego w uprząż asekuranta. Jego ciało stanowi dodatkowy amortyzator.
  • Asekurant - osoba, która asekuruje.

  • Blokowanie - bardzo prosta czynność, polegająca ogólnie na zatrzymaniu ruchu liny. Bez opanowania tej czynności nie powinno dopuszczać się nikogo do jakiegokolwiek kontaktu z liną. Jak wszystkie proste czynności wymaga doświadczenia, wiedzy i o czym się notorycznie zapomina – rękawic.

  • Bouldering - wspinaczka uprawiana na małych formach skalnych, murkach, nasypach itp. (zob. wspinaczka bez liny).

  • Buły - w wolnym tłumaczeniu: mięśnie 😊.

  • Droga - dla przeciętnego śmiertelnika to odpychająca stroma skała. Dla wspinającego się - wprost przeciwnie. Dawniej był to jeden ze sposobów dotarcia na szczyt.

  • Ekspres - pętla z dwoma karabinkami, umożliwiająca szybkie wpięcie liny w punkt asekuracyjny.

  • Granit - mocna twarda skała, znakomicie nadająca się do wspinania. Najwspanialsze na świecie obeliski skalne (wiele szczytów i iglic znajduje się w Karakorum, Fitz Roy i Cerro Torre w Argentynie, w Alpach - Les Drus itd.) są zbudowane z granitu. Tylko dolomit może czasami przewyższyć granit pod względem zalet wspinaczkowych. Najpiękniejszy jest granit tatrzański o granatowym zabarwieniu.

  • Jura - największy region występowania jaskiń w Polsce; ponad 1 000 jaskiń i schronisk skalnych. To też (a może przede wszystkim) bardzo popularny rejon wspinaczkowy. W polskich warunkach to swoiste przedszkole wszystkich wspinaczy.

  • Karabinek - niezbędny element wyposażenia wspinaczkowego. Jest to przyrząd umożliwiający połączenie na przykład dwóch pętli. Jest także głównym elementem ekspresów.

  • Klama - dobry lub wyjątkowo dobry chwyt (można się złapać w czasie wspinaczki).

  • Kotwa - rodzaj stalowego kołka (nitu) osadzanego w skale. Stanowi potem stały punkt zaczepienia dla stanowiska lub asekuracji. Kotwy można osadzać w otworach wierconych za pomocą wiertarki lub ręcznie, z wykorzystaniem samej kotwy (podobnie jak spit). Kotwa trzyma się w otworze przez rozklinowanie fragmentu koronki lub z pomocą specjalnego kleju.

  • Lina - specjalny rodzaj sznura do ratowania wspinających.

    Lina alpinistyczna splatana tak, aby:

    • była maksymalnie wytrzymała,
    • rozciągała się w momencie wyłapywania lotu, w odpowiedni sposób amortyzując siłę uderzenia.
      Dobre współczesne liny są konstruowane tak, żeby siła działająca na wspinacza nawet przy współczynniku odpadnięcia równym 2 nie przekraczała 1200 daN (po staremu 1 200 kG).
    • nie skręcała się podczas używania.
  • Luz - zapas liny; też - określenie elegancji, łatwości wspinania, objaw posiadania przez wspinającego się mocnej psychiki.

  • Na żywca - przejście samotne bez asekuracji. Tylko dla ludzi o mocnej (i często zachwianej) psychice.

  • Okap - maksymalnie duże przewieszenie.

  • Ósemka - rodzaj mocnego węzła, używanego do przywiązywania liny do uprzęży. W taternictwie jaskiniowym ósemka, jak i jej liczne modyfikacje (ósemka rzymska, ósemka podwójna, osiem i pół) jest podstawowym węzłem służącym do poręczowania; popularny przyrząd do zjeżdżania i asekuracji dynamicznej.

  • Patentowanie - przechodzenie jednej drogi z górną asekuracją (wędka) aż do nauczenia się na pamięć optymalnej sekwencji ruchów, by móc ją przejść przy użyciu ryzykowniejszych sposobów asekuracji (lub bez asekuracji). Według jednych patentowanie umożliwia postęp w technice wspinania - według innych niszczy sens i wartość wspinaczki.

  • Półwyblinka - węzeł używany do asekuracji dynamicznej i - rzadko - do zjazdu. Inaczej: węzeł Baumgartnera, węzeł UIAA, węzeł włoski, węzeł Muntera itp.

  • Prowadzenie - zaszczytna, acz niebezpieczna, funkcja pierwszego w zespole, który idzie "z dołem".

  • Roks - popularna kostka asekuracyjna; potocznie używana nazwa pojedynczej kostki. "Roks" - pochodzi od angielskiego słowa w liczbie mnogiej.

  • Ściana - przyrząd służący do wspinania się. Może być naturalna lub sztuczna.

  • Trawers - jest to:

    • droga wspinaczkowa (lub jej część) biegnąca poziomo,
    • odległość mierzona w pionie między dwoma najdalej położonymi otworami jaskini,
    • przejście jaskini: wejście jednym, a wyjście drugim jej otworem.
  • Uprząż - ma za zadanie optymalnie rozłożyć siły w momencie wyłapywania lotu wspinacza.

  • Wędka - lina zamocowana na wierzchołku skałki. Do jednego końca przymocowany jest wspinający się, a do drugiego - najczęściej przesuwnie - asekurant. Obecnie przejścia z wędką, czyli z tzw. górną asekuracją nie mają znaczenia sportowego.

  • Współczynnik odpadnięcia - określa w sposób matematyczno-fizyczny, jak wspinający odczuje skutki odpadnięcia. WO = długość lotu/czynna długość liny. Jeżeli WO jest wysoki (ok. 2), to nawet przy krótkim locie występują potężne siły. Natomiast jeżeli osoba wspinająca odpadnie przy końcu wyciągu - nawet długi lot może się zakończyć szczęśliwie, ponieważ WO ma wtedy niewielką wartość.

  • Wyblinka - najlepszy węzeł do zakładania punktu autoasekuracji, skracania haków (można go zawiązać na haku jedną ręką) itp.

  • Zbułować się - zmęczyć mięśnie do tego stopnia, że twardnieją (robią się z nich buły) i człowiek nie jest w stanie utrzymać chwytów.

Źródło: Wspinaczka.miniserwis.pl, http://www.wspinaczka.miniserwis.pl/slowniczek.html 22.07.2018

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 2 000-10 200 zł (średnio 6 100 zł)[1]

Dobrze przygotowana, zachęcająca do zapoznania się z ofertą firmy, strona to bardzo ważny i potrzebny wydatek. Jeżeli nie znasz się na grafice i programowaniu, zleć tę pracę profesjonalistom. Serwis będzie wizytówką Twojej działalności, więc musi być idealny. W tym punkcie biznesplanu nie szukaj oszczędności.

Na stronie muszą koniecznie znaleźć się linki do social mediów. Dzięki nim klienci będą mogli trafić na Twoje profile bez większego trudu (i odwrotnie). Pamiętaj, by przygotować szczegółowy opis każdego z punktów Twojej oferty. Konieczne jest także zamieszczenie cennika wszystkich usług. Dane kontaktowe oraz formularz powinny być umieszczone w widocznym miejscu.

Logo Twojej firmy powinno od razu kojarzyć się z działalnością, którą prowadzisz. Nie może jednak być zbyt oczywiste. Warto postawić na minimalistyczne, choć czytelne rozwiązanie.

Pamiętaj, by opłacić domenę i hosting. Usługi te na początku mogą być darmowe, jednak po roku użytkowania koszty wzrastają do ok. 200 zł rocznie.

 

2. Remont, przygotowanie hali i miejsca, budowa ścianek i zakup sprzętu wspinaczkowego: 300 000 zł[2]

Właściciele firmy Dwie Wieże zainwestowali w start biznesu wszystkie oszczędności. Wspólnie uzbierali aż 300 000 zł. Pieniądze wystarczyły na przygotowanie obiektu do planowanej działalności. Wykonano niezbędne prace remontowo-budowlane. Dzięki tym funduszom stworzono kilkanaście ścianek wspinaczkowych oraz innych atrakcji. Pieniędzy starczyło też na zakup sprzętu do uprawiania sportów ekstremalnych: kasków, uprzęży, czekanów, raków. Ty również musisz liczyć się z wydatkami rzędu kilkuset tysięcy.

Przykładowe ceny sprzętu do wspinaczki (za sztukę):

- uprząż – od 100 zł – średnio 400 – 500 zł (dobrej klasy), pełne, biodrowe, piersiowe

- kask – od 150 zł

- karabinki – od 20 zł sztuka, w pakietach taniej

- ekspresy – pętla zszywana od 35 zł, zestaw ekspresów – od 300 zł,

- przyrządy asekuracyjne – od 40 zł (ósemki), od 100 zł (zestaw asekuracyjny)

- przyrządy zjazdowe – od ok. 100 do 570 zł

- przyrządy zaciskowe – od ok. 200 zł

- bloczki – od 100 do ponad 500 zł

- haki – od 30 zł

- kości – od 200 zł za pakiet, od 60 zł - klucz

- magnezja – ok. 20 zł (56 g), plastry – od 30 zł

- lina statyczna impregnowana – od 1500 zł za 200 m

- lina dynamiczna – od 400 zł za 70 m

- drabina sznurkowa - od 60 zł za 2 m

Są to tylko przykłady. Potrzebne będą także: maty, materace, apteczka, czołówki, latarki, rękawice, worki i torby, noże, systemy ratownicze i wiele innych.

 

3. Kursy instruktorskie: od 1 000 zł[3]

Jeżeli chcesz nauczać wspinaczki albo czuwać nad bezpieczeństwem klientów Twojej firmy, musisz ukończyć stosowne kursy. Szkolenia tego typu organizowane są przez wiele szkół oraz Polski Związek Alpinizmu. Ich koszt to ok. 1 000 zł. Nauka trwa 7–8 dni. Im więcej stopni masz ukończonych tym większa wiarygodność.


Razem: 307 100 zł

--

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się budową stron WWW

[2] – opracowanie oparte na doświadczeniach właścicieli firmy Dwie Wieże

[3] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się organizacją kursów instruktorskich

icon

Reklama

1. Google AdWords: 500-1000 zł/miesiąc (średnio 750 zł/miesiąc)[1]

Bohaterowie naszego artykułu nie korzystają z płatnych form reklamy. Jednak czasami warto wziąć to pod uwagę. Google AdWords to jeden z najpopularniejszych sposobów na promowanie swojej działalności w sieci. Dzięki personalizacji dociera do osób zainteresowanych danym tematem. To pozwala zintensyfikować oddziaływanie reklamy oraz zminimalizować jej koszty. Cena tej usługi uzależniona jest od zasięgu kampanii oraz branży.

 

2. Poczta „pantoflowa”: 0 zł

To zupełnie darmowa reklama. Wystarczy, że będziesz jedynie … dobrze wykonywać swoją pracę. Jeżeli Twoje usługi będą profesjonalne oraz ciekawe, z pewnością zyskasz spore grono zadowolonych klientów. Oni natomiast przekażą swoim znajomym, gdzie warto spędzić wolny dzień pełen emocji i adrenaliny. Zadbaj o dobre relacje ze stałymi klientami i oferuj im, czasem, preferencyjne warunki korzystania z udostępnianych przez Ciebie atrakcji.

 

3. Działalność w mediach społecznościowych: 0-2 000 zł jedno konto/miesiąc (średnio 1 000 zł/miesiąc)[2]

Obecność w social mediach to obecnie konieczny element promocji. Warto zaprezentować tam swoją ofertę i pokazać się z jak najlepszej strony. Nie musisz wynajmować specjalnej agencji, by zajęła się Instagramem czy Facebookiem Twojej firmy. Z pewnością poradzisz sobie z tym sam. Wystarczy, że poświęcisz kilkanaście bądź kilkadziesiąt minut każdego dnia.

Nawiązuj pozytywne relacje z miłośnikami wspinaczki i skoków. Angażuj się w rozmowy na tematy związane z branżą. Bądź aktywny, ale nie nachalny. Nie masz głowy do tego typu zajęć? W agencji social mediowej zapłacisz za taką usługę ok. 2 000 zł za jedno konto miesięcznie.


Razem: 1 750 zł

--

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się kampaniami Google AdWords

[2] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem kont w mediach społecznościowych

icon

Koszty operacyjne

1. Księgowość: 500 zł/miesiąc[1]

Porządek w dokumentacji oraz dobrze prowadzone księgi to oczywista sprawa dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy. Bałagan w dokumentacji skutkuje często niezapłaconymi podatkami, zapomnianymi fakturami i nieuregulowanymi płatnościami. Warto zapobiegać takim problemom, korzystając z usług profesjonalnych księgowych.

 

2. Wynajęcie, wydzierżawienie hali – min. 3 300 zł

Koszt miesięczny waha się w przedziale cenowym w zależności od lokalizacji i powierzchni – 3 300 zł/miesiąc za 410 mkw

źródło: https://www.olx.pl/nieruchomosci/hale-magazyny/ 22.07.2018


Razem: 3 800 zł

[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się księgowością

icon

Przychody

1. Świadczenie usług związanych ze wspinaczką i skokami: od 28 000 zł/miesiąc [1]

Wysokość przychodów uzależniona jest od pory roku. Zdecydowanie większy dochód biznes ten przynosi w ciepłe miesiące. Dlatego tak ważne jest przygotowanie oferty całorocznej – nie tylko outdoroowej.

Przykładowy cennik firmy wspinaczkowej (Warszawa):

- 20 zł - wejście jednorazowe, poniedziałek-piątek, w godzinach od 8:00 do 15:00 – nielimitowany czas pobytu

- 32 zł - wejście jednorazowe, w tygodniu po 15:00 i cały weekend – nielimitowany czas pobytu

- 165 zł – karnet 8 wejść, 7 dni w tygodniu, ważny 90 dni – nielimitowany czas pobytu

- 180 zł – karnet Open, 7 dni w tygodniu, ważny 30 dni – nielimitowany czas pobytu

- 50 zł – instruktaż wstępny, nie obejmuje wejściówki, nauka wspinania na „wędkę”,

czas szkolenia - 60 minut

- 360 zł – kurs wspinaczki ściankowej, 5 zajęć po 2 godziny (dla osób powyżej 18 roku życia) plus wejściówka; studenci, uczniowie - ulgowy 300 zł

- 260 zł – kurs wspinania dla dzieci (karnet + sekcja) – 4 zajęcia raz w tygodniu,

- 100/150 zł zajęcia indywidualne - godzina/2 godziny + wejściówka

- wypożyczalnia – 10 zł, buty lub uprząż, lina, kask

- 750 zł półkolonie – jeden tydzień (7 dni).

Cena obejmuje: sprzęt wspinaczkowy dla każdego uczestnika (uprząż, sprzęt do autoasekuracji - lonże, woreczek z magnezją, kask), zorganizowane zajęcia ze wspinania oraz rekreacyjno-sportowe w godz. 8:45-17:20. Wyżywienie: drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, napoje.

- 80 zł - skok na bungee

- 20 zł - filmowanie, nagranie skoku, przesłanie pocztą mailową

- 300 zł - organizacja urodzin wspinaczkowych dla grupy 4 – 8 osób, 2-3 godziny plus 29 zł wejściówka od każdej osoby.

Zakładając minimalne obłożenie hali wspinaczkowej, przychody mogą kształtować się następująco:

Usługa (sprzedaż średnia miesięczna)Wartość
10 wejściówek dziennie – 20 zł6 000 zł
10 wejściówek dziennie – 32 zł9 600 zł
Karnet 165 zł – 15 szt.2 475 zł
Karnet 180 zł – 10 szt.1 800 zł
Instruktaż 50 zł – 10 szt.500 zł
Kurs dziecięcy – 260 zł – 10 szt.2 600  zł
Kurs dla dorosłych – 360 zł – 10 szt.3 600 zł
Skok na bungee – 80 zł – 10 szt.800 zł
Organizacja urodzin – dla 4 osób – 300 zł + 29 zł x 4 – dwa razy w miesiącu832 zł
Razem przychody28 207 zł

Powyższe wyliczenia są szacunkowe, zakładające minimalne wykorzystanie hali. W przychodach nie uwzględniono kwot z tytułu organizacji półkolonii, wypożyczalni, dodatkowych wejściówek dla kursantów, zajęć indywidulanych, działalności kawiarni. Te usługi mogą stanowić przychody nawet dwukrotnie wyższe od zaprezentowanych. Wszystko zależy od pomysłowości prowadzących firmę.

Wszystkie kwoty zawarte w biznesplanie są szacunkowe i stanowią średnią z cen cząstkowych. Mogą różnić się od rzeczywistych wydatków.

Po odjęciu kosztów utrzymania firmy, które wynoszą 3 800 zł oraz 1 750 zł, zostaje 22 657 zł.

Pamiętaj, że część kwoty przychodów zostanie przeznaczona na pokrycie:

  • podatków,
  • opłat związanych z osobami, które zatrudnisz,
  • opłat związanych z rozwojem Twoim i Twojej firmy i innych kosztów.

Razem: 28 207 zł

--

[1] – opracowanie na podstawie cenników dostępnych na stronach internetowych kilku firm wspinaczkowych na dzień 22.07.2018

icon

Warto wiedzieć

Polska jest potęgą we wspinaczce sportowej na czas.

„Biorę pod uwagę sukcesy i medale, jakie zdobywamy. W 2016 roku w National Team Ranking znaleźliśmy się na trzecim miejscu za Rosją i Francją. Nasz sukces to nie jest przypadek.” - Arkadiusz Kamiński, przewodniczący komisji wspinaczki sportowej PZA (za: http://www.tvn24.pl)

artcile

Co warto przemyśleć na starcie?

Kilka ważnych kwestii

  1. Chcesz prowadzić firmę samodzielnie czy wraz z przyjaciółmi? Zastanów się, co będzie dla Ciebie najkorzystniejsze. Jeżeli zdecydujesz się na wspólną, biznesową przygodę z innymi osobami, będziesz potrzebować mniej własnych pieniędzy na start. Poza tym, ryzyko związane z założeniem własnej działalności będziesz dzielić z innymi inwestorami. Musisz jednak liczyć się z zyskiem adekwatnym do wkładu. Pamiętaj, że będziesz potrzebował do współpracy osoby z odpowiednimi kwalifikacjami.

  2. Przygotuj się na wydatki i fizyczną pracę. Adaptacja starych, pofabrycznych zabudowań to dosyć duży koszt. Pomyśl o tym wcześniej. Możesz postarać się o dofinansowanie albo pożyczkę.

  3. Zaplanuj różne źródła dochodu. Właściciele Dwóch Wież prowadzą bardzo szeroką działalność. Dzięki temu nie są zależni tylko od jednej z usług. Proponują klientom usługi alternatywne na chłodne miesiące. Dlatego mogą przeczekać trudniejszy czas w tej branży. Zastanów się, w jaki sposób możesz zabezpieczyć swoją działalność. Organizacja urodzin i eventów może zapewnić znaczące przychody.

  4. Wybierz odpowiednią lokalizację. Dwie Wieże znajdują się nieco na uboczu, co może być problemem w tego typu biznesie. Firma radzi sobie dobrze. Jednak przy lepszej lokalizacji, pojawiałoby się więcej klientów. Weź pod uwagę zarówno umiejscowienie obiektu, jak i jego warunki. Nie wszystkie budynki będą odpowiednie. Dobry dojazd i możliwość parkingu a także bliskość restauracji będą dodatkowymi atutami.

  5. Opatentuj swój pomysł – pamiętaj o dopełnieniu wszelkich formalności. Jeżeli wymyśliłeś coś innowacyjnego, koniecznie złóż wniosek do Urzędu Patentowego. W ten sposób zatroszczysz się o prawa do swojego pomysłu albo wynalazku.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT