Pomysł na biznes:

Jak założyć firmę wynajmującą przestrzeń coworkingową na godziny, biura do wynajęcia?

Branża:
  • usługi dla e-biznesu
  • usługi dla biznesu
  • usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Własny biznes zamiast etatu

Paulina, jak wielu z nas, pracowała na etacie w korporacji, na stanowisku analitycznym. Gdy zaszła w ciążę i urodziła dziecko, zaczęły się problemy. Młoda mama nie może być dyspozycyjna na 100%, a tego oczekiwali szefowie.

W głowie Pauliny zaczęły kłębić się pomysły związane z przyszłością zawodową. Nie chciała dalej pracować na etacie; od zawsze marzyła o własnym biznesie. Co jednak robić? Czym się zająć? Co przyniesie korzyści? Skąd wziąć pieniądze? Miała takie same dylematy, jakie masz prawdopodobnie Ty, kiedy czytasz ten artykuł. To wspólne problemy osób, które marzą o własnej firmie.

icon

Dla kogo?

  • Dla dobrych organizatorów
  • Dla osób, które nie wiedzą jak wykorzystać posiadany lokal
  • Dla lubiących pracę z ludźmi, ruch i zmiany
  • Dla twórczych i kreatywnych umysłów
icon

Zanim zaczniesz

  • Popytaj znajomych, czy byliby zainteresowani taką usługą w Twojej okolicy
  • Poszukaj konkurencji na lokalnym rynku
  • Odwiedź, jako klient, kilka biur coworkingowych w różnych miastach Polski
  • Zapoznaj się ze specyfiką pracy freelancera; dowiedz się czego potrzebuje, jak wyposażone powinno być biuro coworkingowe
  • Przeanalizuj lokale dostępne w Twoim mieście pod kątem przydatności
  • do coworkingu

Marzenia Pauliny były początkowo skierowane na „coś” związanego z kulturą. Wiedziała, że nie chce biznesu polegającego na ślęczeniu nad tabelkami w Excelu. Chciała prowadzić taką firmę, która da jej kontakt z ludźmi. Pierwsze jej pomysły szły w kierunku artystycznej kawiarni. Myślała o miejscu, które będzie połączeniem typowej kawiarenki oraz przestrzeni, w której odbywają się cyklicznie wydarzenia artystyczne. Szczegółowa analiza pokazała, że dostosowanie dostępnych lokali wiązałoby się z bardzo wysokimi kosztami. Poza tym byłaby to praca głównie wieczorami. A na to Paulina, jako młoda mama, nie mogła sobie pozwolić.

artcile

Liczy się pomysł

Jedno miejsce – różni ludzie

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Paulina nie spełniała się w pracy w korporacji, w której pracowała już 5 lat. Na urlopie macierzyńskim stwierdziła, że pora wziąć los w swoje ręce i zrealizować marzenie o własnej firmie. Szukając inspiracji, natrafiła na wzmianki o coworkingu, który w Polsce dopiero raczkował. Ta idea chwyciła Paulinę za serce. Postanowiła, że to właśnie będzie jej sposób na życie i realizację marzeń!

Coworking, czyli 2 + 2 = 5

Ideą coworkingu jest wspólna praca osób prowadzących różne biznesy. Realizowana jest najczęściej w twórczych, nietypowych warunkach. Początkujący przedsiębiorcy, często nie dysponują budżetem na wynajem własnego biura lub zwyczajnie go nie potrzebują. Z drugiej strony, praca w domu bywa nieefektywna, a z klientami wypada spotkać się w reprezentacyjnych warunkach. Doskonałym rozwiązaniem są biura coworkingowe, które umożliwiają wynajem pokoi lub pojedynczych biurek (stanowisk pracy) na godziny. Jednocześnie oferują dostęp do niezbędnego sprzętu biurowego, jak również do wyposażonej kuchni i zaplecza administracyjno-konferencyjnego.

Koszty dzierżawy powierzchni coworkingowej są niewspółmiernie niższe niż wynajem własnego, standardowo rozumianego biura. Dodatkowo, przestrzenie te są często zaaranżowane w atrakcyjny sposób, który motywuje do kreatywnej pracy i rzadko przypominają typowe korporacyjne biura.

W takich biurach można nawiązać mnóstwo nowych znajomości, a nawet przyjaźni. Tu, w jednym miejscu, spotykają się ludzie różnych profesji – co często owocuje też współpracą biznesową. Dlatego w przypadku coworkingu mówi się, że każda złotówka wydana na wynajem takiej przestrzeni jest inwestycją, a nie typowym kosztem, jak przypadku własnego biura.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Przygotowania do startu

Po okresie analiz i planowania wymarzonej, własnej firmy, przyszedł czas na działanie. Paulina, przypadkowo dowiedziała się o szkoleniach z przedsiębiorczości, organizowanych przez urząd pracy. Dostała się na razem z mężem, który wspierał ją we wszystkich inicjatywach. Tam oboje poznali zasady funkcjonowania firmy, zatrudniania pracowników, płatności ZUS i wiele innych. Nauczyli się tworzyć biznesplany, dowiedzieli się o możliwych dotacjach na rozpoczęcie działalności gospodarczej z różnych programów Unii Europejskiej. Każdy z nich miał indywidualnego konsultanta, z którym mogli skonfrontować swoje wyobrażenia i przedyskutować wszystkie aspekty biznesowych pomysłów.

icon

Warto wiedzieć

W Internecie znajdziesz mnóstwo bezpłatnych lub dofinansowanych szkoleń z zakresu przedsiębiorczości i prowadzenia firmy. Warto w nich uczestniczyć, bo dzięki nim poznasz praktyczne aspekty biznesowej rzeczywistości.

Poniżej przykładowa tematyka jednego z nich:

  • Ocena potencjału pomysłu innowacyjnego
  • Rozwój pomysłu innowacyjnego (czynniki niezbędne dla pomyślnego rozwoju pomysłu)
  • Planowanie działania, pozyskiwanie pierwszych klientów, generowanie dochodu
  • Wyzwania: stres przy rozpoczynaniu działalności, niepewność rynku, zachowanie przedsiębiorców
  • Czym jest transfer technologii i jaki potencjał daje przedsiębiorcom
  • Czynniki sukcesu w transferze technologii
  • Prawo własności intelektualnej

Źródło: https://www.fnp.org.pl/szkolenia-z-przedsiebiorczosci/

Warto też odwiedzić lokalny urząd pracy. Tam znajdziesz propozycje szkoleń, dzięki którym łatwiej Ci będzie założyć własną firmę. Dowiesz się też, jakie masz możliwości dofinansowania Twojej działalności.

odrębne wnioski o dotacje z UE i rozpoczęli poszukiwania lokalu. Z dotacjami udało się – otrzymali po 40 tys. złotych na głowę. Drugie tyle dołożyli z własnych oszczędności, dzięki czemu finansowanie mieli zabezpieczone.

Gorzej było z lokalem – mieli dość konkretnie zdefiniowane wymagania dotyczące jego lokalizacji, wielkości i dostępności. Kluczowa była właśnie lokalizacja – miejsce o dużej gęstości zaludnienia, blisko metra, najlepiej w klimatycznym miejscu. Początkowo Paulina brała pod uwagę wynajem willi na Mokotowie. Jednak koszty remontu i adaptacji okazały się zbyt wysokie. Ostatecznie znaleźli lokal w centrum Warszawy. Decyzja zapadła, więc czas rozpocząć realizację swoich marzeń!

icon

Warto wiedzieć

Kiedy musisz zwrócić dotację?

Dotacja, z założenia, nie jest kredytem i nie trzeba jej spłacać. Trzeba jednak uważać, aby nie złamać żadnego z warunków, wynikających bezpośrednio z umowy lub z innych dokumentów, do których odnosi się umowa (np. z wniosku o dofinansowanie). Należy się wywiązać z każdego zobowiązania, które zostało wpisane do wniosku (np. zatrudnienie określonej liczby osób). Wówczas dotacja jest w 100% bezzwrotna.

http://www.bierzdotacje.pl/czy-dotacje-unijne-trzeba-zwrocic/ 04.11

artcile

Bez tego ani rusz

Kreatywna przestrzeń receptą na sukces

Paulina od początku wiedziała, że jej Noa Coworking nie może przypominać typowego, korporacyjnego biura. Dlatego nie spieszyła się z remontem. Była świadoma, że tylko dobrze przemyślana i zaaranżowana przestrzeń, dająca możliwość kreatywnej pracy (i współpracy) zapewni jej lojalnych klientów. Remont lokalu trwał trzy miesiące.

Efekt końcowy z pewnością robi wrażenie:

Fot. Biuro Noa Cowork. http://www.noacowork.pl
Fot. Biuro Noa Cowork. http://www.noacowork.pl
Fot. Biuro Noa Cowork. http://www.noacowork.pl

W trakcie prac wykończeniowych Paulina pilnowała każdego elementu. Zdawała sobie sprawę, że z pozoru błahe detale są bardzo istotne. Wiedziała, że na przykład wielkość biurek, czy to co leży na podłodze, może decydować o komforcie użytkowników jej biura i w konsekwencji – o reputacji Noa Cowork oraz liczbie pozyskiwanych klientów.

Od zawsze wiadomo, że reklama szeptana (tzw. marketing rekomendacji) jest najskuteczniejszą formą promocji prawie każdego biznesu. Szczególnie sprawdza się w przypadku coworkingu, który jest dedykowany młodszym przedsiębiorcom, prowadzącym bardzo aktywne życie zarówno zawodowe, jak i kulturalne. Oni są chodzącymi nośnikami takiej reklamy. Co więcej, lokalizacja Noa Coworking w sąsiedztwie Politechniki Warszawskiej, będącej istną wylęgarnią startupów (zatem idealnych, potencjalnych klientów Pauliny) dodatkowo motywowało do tego, by z najwyższą starannością zaplanować przestrzeń oraz zadbać o komfort i dobre samopoczucie klientów biura.

artcile

A to ciekawe…

Ciężkie początki sukcesu

Paulina zrobiła wiele, by od samego początku zapewnić sobie klientów. Zainwestowała w reklamę oraz PR – występowała w radiu i telewizji, pisała artykuły do mediów. Reklamowała się w Internecie jeszcze zanim Noa Cowork otworzyło swoje podwoje dla klientów. Dzięki temu, pierwsza zainteresowana osoba pojawiła się w czasie, gdy trwałe jeszcze prace wykończeniowe. Mimo to zderzenie z biznesową rzeczywistością, często podcinało Paulinie skrzydła.

Pozyskiwanie klientów szło bardzo ciężko. Paulina założyła w biznesplanie, że pełne obłożenie biura osiągnie po pół roku, od rozpoczęcia działalności. W rzeczywistości ten czas wydłużył się dwukrotnie. Abonamentowy wynajem całych pokoi szedł dobrze. Nie było jednak chętnych na typowy coworking, czyli wynajem biurek w przestrzeni open-space. Znajomi i rodzina doradzali jej, by całą przestrzeń podzielić na mniejsze pomieszczenia. Paulina nie poddała się. Wierzyła, że w końcu pomysł na coworking chwyci.

icon

Wiedza to potęga

W 2014 roku na całym świecie funkcjonowało 5 780 biur coworkingowych, z czego najwięcej w Europie i Ameryce Północnej. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat ich liczba wzrosła prawie dziesięciokrotnie.

Dla porównania - w 2010 roku było ich tylko 600. Co ciekawe, w dwóch pierwszych analizowanych latach, znacznie więcej przestrzeni coworkingowych było zlokalizowanych w Ameryce Północnej niż w Europie. Obecnie ta tendencja odwróciła się. Pod koniec 2014 roku w Europie działało dokładnie 2 430 takich biur, a w Ameryce Północnej niecałe 1 800 (https://rynekpracy.pl/artykuly/czy-idea-coworkingu-sprawdza-sie-w-polsce).

W Polsce liczba biur coworkingowych rośnie nieprzerwanie. Zdecydowanie przoduje Warszawa.

W innych dużych miastach jest ich zdecydowanie mniej, co stwarza miejsce dla nowych biznesów w tej branży:

     

 

 

 

 

 

 

Sukces to proces – nigdy cel!

Po blisko dwóch latach firma Pauliny prosperuje bardzo dobrze. Ma niemal 100% obłożenie i często właścicielka musi odsyłać nowych klientów do konkurencji. Wszystkie jej pomysły na aranżację są doceniane przez klientów; zbiera wiele pozytywnych opinii, że „dobrze tu się pracuje”. Nie brakuje też takich głosów, które mówią, że w przestrzeni Noa Cowork widać rękę „artystycznej kobiety”.

Na początku Paulina pracowała po 10 -12 godzin dziennie; obecnie pracuje od godz. 9 do 15. Resztę czasu poświęca rodzinie, a w pracy zastępuje ją asystentka. Jest spełniona i wciąż ma wiele pomysłów na różne atrakcje dla klientów.

Cały czas pamięta swoje trudne początki, dlatego często organizuje bezpłatne spotkania dla kobiet, np. ze specjalistkami z branży IT, księgowości czy pozyskiwania dotacji z UE. Prowadzi też warsztaty dotyczące przedsiębiorczości dla młodych mam.

icon

Warto wiedzieć

Ceny wynajęcia biurka w przestrzeniach coworkingowych w Polsce nadal pozostają na jednym z najniższych poziomów w Europie. W zestawieniu przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, najdrożej spośród polskich miast wypada Warszawa, gdzie miesięczne ceny wynajmu wahają się od 27 do 208 USD. Z kolei w Berlinie, koszty te są znacznie wyższe i osiągają poziom od 100 do 875 USD.

Dla porównania, przedział cenowy w Londynie wynosi 94 - 1 096 USD, a w Nowym Jorku 125 -1 600 USD.

Źródło: https://rynekpracy.pl/artykuly/czy-idea-coworkingu-sprawdza-sie-w-polsce

artcile

Zbuduj własną markę

Bądź profesjonalistą

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci oczekują wysokiej jakości - produktów i usług.

  1. Ucz się bądź na bieżąco z technologiami przydatnymi w coworokingu. Pamiętaj, że wszystko, co ułatwi pracę Twoim klientom, a Tobie administrowanie, przełoży się na wyższe zyski lub więcej Twojego wolnego czasu. Świetnym rozwiązaniem, które nie będzie sprawiało wrażenia niepotrzebnej izolacji, a zapewni atmosferę ciszy, są specjalne quiet pody, czyli coś na kształt oszklonych, wygłuszonych kopuł. Musisz poznać specyfikę pracy freelancera (to oni w większości będą Twoimi klientami). Inwestuj również w znajomość języków obcych, która z pewnością będzie bardzo przydatna w tym biznesie.

  2. Uczestnicz w targach i konferencjach nie tylko coworkingowych, ale także startupowych. Tam znajdziesz najwięcej potencjalnych klientów, poznasz nowinki technologiczne i dowiesz się, czego może oczekiwać Twoja grupa docelowa.

    Dołącz do internetowych społeczności startupów i coworkingu - aktywnie zabieraj głos w dyskusjach na formach internetowych, komentuj wpisy blogowe dotyczące powyższych zagadnień.

  3. Odwiedzaj konkurencję zrób własną listę najlepszych biur coworkingowych - zarówno w Twoim mieście, jak i w innych miejscach Polski i świata. Koniecznie odwiedź jak najwięcej z nich osobiście - jako klient. Poznaj różne podejścia do coworkingu i aranżacji przestrzeni. Obserwuj konkurencję w Internecie, śledź oferty promocyjne i sposób komunikacji z klientami.

  4. Załóż własny blog na temat coworkingu zapewni Ci nie tylko wizerunek eksperta, ale także spowoduje ruch w Internecie. Google, w wyszukiwarce, premiuje wartościowy content, więc dzięki unikalnej treści na temat coworkingu, atrakcyjnej dla użytkowników, Twój blog (oraz strona WWW) będzie na wyższych pozycjach.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, dotyczącą charakteru pracy freelancera, etykiety spotkań biznesowych, wpływu oświetlenia na jakość pracy biurowej itp. Zainteresuj się również wystrojem wnętrz czy nowymi trendami w organizacji przestrzeni biznesowej. Zapisz się na listy wysyłkowe portali biznesowych, dodaj do ulubionych portale coworkingowe.

artcile

Słowniczek pojęć

  • Coworking - możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu, praktykowana głównie przez freelancerów. Coworking daje większy komfort niż aktywność w domu. Można pracować spokojnie, ale nie samotnie

  • Centra coworkingowe - znajdują się już prawie we wszystkich większych miastach. Z powodu rosnącej popularności coworkingu w Polsce], także mniejsze miejscowości oraz miasta uniwersyteckie coraz częściej oferują przestrzenie dla coworkingu.

  • Freelancer - osoba pracująca, która nie ma stałego etatu. Realizuje projekty na zlecenie; najczęściej specjalizuje się w jakiejś konkretnej dziedzinie. Do profesji szczególnie popularnych wśród wolnych strzelców należą m.in.: fotografia, dziennikarstwo, copywriting, tłumaczenie, programowanie, malarstwo, grafika i inne zawody, głównie związane z pracą twórczą. Pierwszy raz określenia freelancer użył Walter Scott. Posłużyło mu ono do opisania średniowiecznego najemnego wojownika. Free oznacza wolny, a lancer pochodzi od lancy, czyli rodzaju broni. Do rozwoju zawodu przyczynił się Internet, który ułatwił komunikację z freelancerami i spowodował wzrost zapotrzebowania na usługi świadczone w tym trybie.

  • IT - czyli skrót od technologii informacyjnej. Obejmuje całokształt zagadnień, metod, środków i działań związanych z przetwarzaniem informacji. Stanowi połączenie zastosowania informatyki i telekomunikacji, obejmuje również sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, a także narzędzia i inne technologie związane ze zbieraniem, przetwarzaniem, przesyłaniem, przechowywaniem, zabezpieczaniem i prezentowaniem informacji. Dostarcza użytkownikowi narzędzia, za pomocą których może on pozyskiwać informacje, selekcjonować je, analizować, przetwarzać, gromadzić, zarządzać i przekazywać innym.

artcile

Czy to się opłaca?

Koszt uruchomienia biura coworkingowego może być różny.
Trzy najważniejsze czynniki:

  • wielkości lokalu,
  • lokalizacja,
  • poziomu wykończenia oraz standard wyposażenia.

Nasza bohaterka miała budżet w wysokości 160 000 złotych (po 40 tys. dotacji dla niej i męża oraz drugie tyle oszczędności). Na takim przykładzie opracowany został poniższy biznesplan. Jednak Twoje realia mogą się mocno różnić od Noa Cowork.

Jeśli masz mniejszy budżet – nie zrażaj się! Poszukaj możliwości ograniczenia kosztów lub pozyskania finansowania z zewnątrz.

icon

Koszty początkowe

1. Adaptacja lokalu: 50.000 (1)

To zdecydowanie kluczowa kwestia – zarówno w sensie kwoty, jak również przyszłości Twojego biura coworkingowego. Aranżacja przestrzeni, jej projekt, pomysł, będą zasadnicze dla komfortu pracy Twoich Klientów. Na te elementy nie żałuj funduszy.

Podana kwota wynika z następujących założeń:

  • aranżujemy lokal w stanie deweloperskim/do remontu
  • wielkość lokalu: 250 m2
  • koszt remontu i aranżacji przyjęty - 200 zł/1 m2.

 

2. Wyposażenie lokalu: 51 600 zł (2)

Do opracowania przyjęliśmy następujące założenia:

  • 15 000 zł = 30 pojedynczych biurek z krzesłami po 500 zł/komplet
  • 5 600 zł = 2 stoły konferencyjne z kompletem 8 krzeseł (stół 3 000 zł, krzesło 200 zł)
  • 2 500 zł = lada recepcyjna
  • 10 000 zł = dekoracje ścienne (20 obrazów/dekoracji po 500 zł sztuka)
  • 8 000 zł = wielofunkcyjny kombajn drukujący
  • 3 000 zł = ekspres do kawy
  • 3 000 zł = sprzęt AGD do kuchni (mikrofalówka, lodówka, czajnik, itp.)
  • 4 500 zł = wyposażenie IT (routery, komputer, instalacja alarmowa itp.)
  • 5 000 zł = instalacja monitoringu.

 

3. Serwis www oraz podstawowe materiały marketingowe: 5 000 zł (3)

Serwis internetowy, przy odrobinie wiedzy i czasu, możesz uruchomić samodzielnie - na bazie oprogramowania open-source, czyli bezpłatnie. Jeśli zdecydujesz się kupić gotowy motyw graficzny dla serwisu www i wynająć freelancera do kompleksowego uruchomienia witryny, kwota ok. 3 000 zł powinna wystarczyć.

Do tego musisz zaprojektować i wydrukować szyld i broszury dla biura. To pozostałe 2 000 zł.

 

4. Początkowy rozruch: 30 000 zł (kwota rezerwowa)

Możesz zrobić wiele w zakresie promocji, by już od pierwszego dnia lokal zarabiał. Jednak musisz liczyć się z tym, że zyski przyjdą z czasem – gdy klienci poznają Twoje biuro, przyzwyczają się do niego, zaczną polecać je znajomym. Dlatego weź pod uwagę rezerwowy budżet zarówno na przetrwanie biura, jak i utrzymanie siebie w początkowym okresie - przynajmniej przez 3 miesiące.


Razem: ok. 141 600 zł

--

(1) – opracowanie własne na podstawie konsultacji z projektantem wnętrz – minimalny budżet na 1 m2 w niskim standardzie wykończenia

(2) – na podstawie analizy cen mebli i sprzętów w serwisie Allegro.pl

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Wynagrodzenia: 3 500 zł (1)

Koszt brutto zatrudnienia 1 pracownika do recepcji, na pełen etat, w mieście średniej wielkości. Jeśli nie masz wspólnika lub współpracownika, będzie to konieczne. Biuro powinno być otwarte cały dzień, a Ty z pewnością będziesz potrzebować czasu za załatwianie różnych spraw, spotkania z klientami, dostawcami. Możesz też zachorować lub wziąć urlop – a biuro musi działać!

 

2. Czynsz najmu za lokal: 7 500 zł (2)

Koszt najmu zależy od wielu czynników, spośród których zdecydowanie największą rolę odgrywa lokalizacja. Przyjęliśmy koszt najmu powierzchni usługowej w atrakcyjnej lokalizacji, o założonej powierzchni 250 m2, w mieście średniej wielkości, w województwie mazowieckim (stawka ok. 40 zł/m2). Pamiętaj, że stawki w centrach dużych miast dochodzą nawet do 100 zł/m2 atrakcyjnej powierzchni biurowej!

Nie szukaj wyłącznie najtańszych ofert. Lokalizacja i jej dostępność dla potencjalnych klientów może zaważyć o kilkusetprocentowej różnicy w przychodach oraz kosztach promocji Twojego biura.

 

3. Koszty utrzymania / wyposażenia biura: 1 000 zł

Standardem Twojej oferty musi być kawa, herbata i świeża woda do picia w cenie usługi. Powinieneś również zapewnić określoną liczbę wydruków. Nie są to drogie rzeczy, ale będą tworzyć w skali miesiąca pokaźną kwotę, którą trzeba założyć w budżecie.

 

4. Media i księgowość: 800 zł (3)

W biurze zużywać będziesz przede wszystkim energię elektryczną – pomieszczenie musi być dobrze oświetlone, a Twoi klienci będą pracować na urządzeniach pobierających sporo energii (komputery, drukarki). Przyjęliśmy 500 zł za prąd oraz 300 zł za prowadzenie rachunków.

Księgowość małej działalności gospodarczej to koszt ok. 250-300 zł, przy zleceniu obsługi do biura rachunkowego. Możesz się tym zajmować samodzielnie, jeżeli masz czas i umiejętności.

 

5. Koszty promocji: 1 500 zł (4)

Szczególnie na początkowym etapie działalności musisz liczyć się z wydatkami na promocję biura. Z czasem głównym nośnikiem reklamowym będą Twoi zadowoleni klienci. Trzeba ich jednak zdobyć. Biorąc pod uwagę wiek i charakter grupy docelowej, najsensowniejszym i z pewnością najbardziej efektywnym medium będzie Internet. Koszt pozyskania 1 użytkownika na Twojej stronie www można określić na ok. 1 zł (dla miasta wojewódzkiego, oprócz Warszawy, Poznania, itp.).

Pamiętaj, że im więcej czasu poświęcisz na samodzielną promocję biura w Internecie, tym mniej wydasz gotówki. Warto aktywnie udzielać się w lokalnych grupach społecznościowych, prowadzić Fanpage, starać się o audycje i wywiady w lokalnych mediach!


Razem: ok. 14 300 zł miesięcznie

--

(1) – na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(2) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100 000 mieszkańców w woj. mazowieckim.

(3) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych.
(4) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Przychody

Zgodnie z naszymi wcześniejszymi założeniami, masz 30 biurek + 2 sale konferencyjne. Nasza bohaterka do pełnego obłożenia dochodziła przez rok. Zatem dla potrzeb biznesplanu przyjmiemy, że w swoim lokalu będziesz mieć obłożenie ok. 70%.

 

Abonamenty MAX na biurka: 10 500 zł

Dla prostszych wyliczeń przyjmiemy, że wszystkie biurka są wynajęte w systemie MAX, czyli na własność użytkowników. Jeśli masz 30 biurek i 70% z nich jest obłożonych, to w skali miesiąca możesz spodziewać się powyższej kwoty.

 

Pozostałe abonamenty: 3 000 zł

Mając nadal 30% biurek wolnych, możesz je sprzedawać w innym modelu niż stały najem. Zakładamy, że uda Ci się sprzedać 15 następnych abonamentów z dostępem „okazjonalnym”, o wartości średnio 200 zł.

 

Wynajem całych pokoi: 8 000 zł

Masz lokal o powierzchni 250 m2, zatem bez problemu wygospodarujesz 4 niezależne pomieszczenia do sprzedaży w formie własnych biur – każde o powierzchni ok. 15 m2. Taki pokój, nasza bohaterka - Paulina, sprzedaje za ok. 2 000 zł – przyjmijmy zatem tę kwotę do biznesplanu.


Razem: ok. 19 000 zł

icon

Dochody:

ok. 19 000 zł

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  • Wielokrotnie podkreślana lokalizacja, - jest właściwie kluczowa dla takiego biznesu. Pamiętaj, by znaleźć miejsce blisko centrum, z dogodnym węzłem komunikacyjnym, o dużym zagęszczeniu ludności.

  • Zwróć uwagę na dostawcę telekomunikacyjnego - 30 jednocześnie pracujących, osób wymaga łącza o przepustowości minimum 100 MB/s z nielimitowanym transferem danych, a mile widziane będzie szybsze. Nie obsłużysz tego ruchu np. połączeniem mobilnym GSM.

  • Pomyśl o zatrudnieniu dobrego projektanta wnętrz do aranżacji biura. - To dodatkowe, dość spore koszty - ok. 50 - 100 zł/m2. Jeśli nie masz zmysłu i wyobraźni przestrzennej – może okazać się nieocenione.

  • 4. Zastanów się co, poza przestrzenią, zaoferujesz klientom? Co jeszcze może zawierać Twoja oferta? -

    Oto przykładowa lista:

    • dostęp do otwartej przestrzeni w godzinach 9.00 - 19.00,
    • dostęp do sali spotkań i sali konferencyjnej – zaprojektowanych specjalnie dla gości odwiedzających Twoich klientów (plus napoje),
    • profesjonalna obsługa recepcyjna,
    • dostęp do wysokiej jakości urządzeń multimedialnych i biurowych: urządzenia wielofunkcyjne (drukarka, skaner, fax), rzutnik, flipchart, głośniki przenośne itp.,
    • dostęp do szybkiego łącza internetowego,
    • chwila relaksu przy pysznej kawie z ekspresu lub herbacie,
    • organizowanie szkoleń i spotkań tematycznych, eventów,
    • usługi prawne, księgowe, doradztwo podatkowe,
    • usługi mentoringu, coaching biznesowy,
    • usługa wirtualnego adresu,
    • usługa wirtualnego sekretariatu,
    • usługa wirtualnego biura zarządu,
    • usługa wirtualnego asystenta,
    • catering.

    To przykłady z istniejących biur coworkingowych.

  • Różne oblicza konkurencji -

    Pamiętaj, że Twoją konkurencją będą nie tylko inne biura coworkingowe. Za 2 000 zł można (nawet w Warszawie) wynająć kawalerkę w dobrej lokalizacji. Dla niektórych będzie to bardziej atrakcyjne od Twojej przestrzeni.

    Za swoją konkurencję musisz, paradoksalnie, także uważać domy swoich Klientów. To w nich bowiem większość freelancerów rozpoczyna swoje kariery zawodowe i dopiero na pewnym etapie rozwoju swoich biznesów dochodzą do wniosku, że chcieliby oddzielić dom od życia zawodowego. A już wiesz, że to będzie Twoja główna grupa docelowa. Odpowiednio więc sformułuj swój przekaz - tak, by dotrzeć do ich potrzeb.

  • Konkurencję stanowić będą również oferty wynajmu zwykłych biur - w biurowcach czy galeriach handlowych. Znajdź argumenty przemawiające za tym, że przestrzeń coworkingowa jest lepsza od własnego biura – nawet, jeśli kogoś na nie stać!

  • Weź pod uwagę oświetlenie - to niezwykle ważny aspekt w przestrzeni dedykowanej pracy biurowej. W polskim prawie, oświetlenie biura musi być zgodne z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Musisz tego przestrzegać. Konieczne jest zapewnienie wymaganego natężenia światła na płaszczyźnie pracy wzrokowej. Niedopuszczalne są zbyt duże różnice luminancji w bliższym i dalszym otoczeniu powierzchni pracy - wzrok odrywa się od przedmiotu lub powierzchni pracy i przenosi w różnych kierunkach.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę