Pomysł na biznes:

Jak założyć firmę zajmująca się tłumaczeniami z i na język migowy?

Branża:
  • E-usługi dla niepełnosprawnych
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Migam.org to innowacyjna, wiodąca platforma przeznaczona dla osób głuchoniemych oraz dla firm i instytucji, które szukają takich klientów. Szacuje się, że w Polsce jest ok. 50 tys. osób głuchych (http://www.pzg.org.pl/).

Na świecie może być ich nawet ok. 50 mln (https://www.kalbi.pl/miedzynarodowy-dzien-gluchych-i-jezyka-migowego). Jest to grupa często wykluczona społecznie. Napotyka też na wiele barier w codziennym funkcjonowaniu. I właśnie te bariery postanowił zlikwidować Przemek – twórca Migam.pl - jedna z czołowych postaci polskiego świata start-upów.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób, które znają język migowy lub chcą się go nauczyć
  • Dla pasjonatów technologii
  • Dla głuchoniemych lub osób zainteresowanych tą tematyką
  • Dla społeczników
  • Dla wytrwałych
  • Dla kochających pomagać innym
icon

Zanim zaczniesz

  • Potwierdź swoje kompetencje tłumacza – formalny egzamin będzie dobrym startem
  • Oszacuj grupę docelową – osób głuchych jest w Polsce tylko 50.000
  • Zbadaj możliwości techniczne – porozmawiaj z programistą, jeśli nim jesteś – przeprowadź z business developerem rzetelną estymację
  • Poznaj jak najwięcej osób głuchoniemych, porozmawiaj o ich potrzebach

Jego plan już na samym początku mógł się nie udać. Firma tuz po otwarciu została okradziona ze wszystkich komputerów. Przemek się jednak nie poddał. Stworzył coś, co perfekcyjnie spełnia definicję biznesu odpowiedzialnego społecznie, a do tego jest udanym start-upem – rozwija się, daje pieniądze na utrzymanie oraz pozyskuje coraz bardziej prestiżowych klientów.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Przemek zawsze marzył o stworzeniu czegoś, co będzie potrzebne innym; czego nie będzie musiał sprzedawać, co rozwiąże realne problemy realnych ludzi, a dodatkowo - da mu pieniądze na życie. Te marzenia postanowił zrealizować po rozmowie ze swoim znajomym. Usłyszał historię o jego niesłyszących rodzicach, którzy po wielu latach życia w USA wrócili do Polski i nie potrafili odnaleźć się w rzeczywistości kompletnie pozbawionej ułatwień dla osób niesłyszących. Wtedy stwierdził, że czas wziąć się za realizację marzeń – do pracy!

artcile

Liczy się pomysł

Twarde lądowanie w poszukiwaniu modelu biznesu

Przemek wiedział, co chce robić – chce pomagać osobom głuchym w codziennym życiu. Gdy przyszło do realizacji, pojawiły się pytania – Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Jak miałoby to działać?

Początkowo Przemek kierował się własnym wyczuciem oraz opinią znajomych – kolegów, których sam zatrudniał. To okazało się błędem - obecnie nie ma w tych osobach ani pracowników, ani kolegów. Poświęcił wiele pieniędzy, czasu i energii na tworzenie funkcji i produktów, które nie sprawdziły się w praktyce.

Początkowo firma Migam tłumaczyła na język migowy podręczniki, książki oraz publikacje naukowe. Szukała drogi, którą będzie w stanie zrealizować swój społeczny cel i jednocześnie zarabiać pieniądze. Nie szło do czasu, kiedy do zespołu Przemka dołączył Sławek. Jako osoba głucha, uświadomił mu realne potrzeby tej grupy. Wtedy Przemek zrozumiał, co musi uwzględnić w swoim planie.

icon

Warto wiedzieć

Większość krajów ma własne języki migowe. W Polsce teoretycznie występują dwa, choć w praktyce funkcjonuje tylko jeden. W latach 70. wprowadzono nakładkę na język migowy. Wymyśliły ją osoby słyszące i nie jest ona w ogóle rozpowszechniona wśród głuchych. To dobry przykład na to, jak bardzo trzeba słuchać swojej grupy docelowej i uważać na jej potrzeby!

https://malawielkafirma.pl/zarabiac-na-naprawianiu-swiata/

Przemek ze Sławkiem zaczęli robić rzeczy, które były wreszcie pożyteczne – stworzyli gazetę tłumaczoną na język migowy. Zaprojektowali technologię opartą na rozpoznawaniu obrazów. Wystarczyło zdjęcie, by wirtualny tłumacz „wypowiedział” je w języku migowym. Nie mieli jednak na swoje pomysły klientów – ani idącego za nimi finansowania.

icon

Warto wiedzieć

Crowdfunding – czyli finansowanie społecznościowe, źródło kapitału, dostarczanego przez szeroką społeczność wirtualną, która chce wesprzeć kreatywnego pomysłodawcę. Darczyńcy mogą sfinansować konkretny pomysł na biznes. Zgromadzone w ten sposób środki wynoszą od kilkuset do nawet kilku milionów złotych. (http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq/ 31.10.2017)

To alternatywna, w stosunku do banków i funduszy inwestycyjnych, forma pozyskiwania kapitału. Wymaga jednak zupełnie innego podejścia do prezentacji produktu i komunikacji z potencjalnymi „inwestorami” – musisz poświęcić im często więcej uwagi niż samemu produktowi.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Biznes odpowiedzialny społecznie

Idea CSR, która od początku przyświeca zarówno Przemkowi, jak ludziom którym się otacza, bardzo pomogła i nadal pomaga w rozwijaniu projektu. Inwestorzy i klienci ich lubią - bowiem gołym okiem widać wiarę w „naprawianie świata”, która przenika się z biznesowym podejściem do tego przedsięwzięcia.

Realna potrzeba społeczna, jaką spełnia biznes Przemka działa jak magnes na ludzi, którzy chętnie słuchają jego pomysłów i wizji dalszego rozwoju. Główną ideą jest, by osoba głucha mogła załatwić każdą sprawę w urzędzie, porozumiała się w przyziemnych kwestiach z innymi ludźmi oraz by miała możliwość zdobycia takiej edukacji, jakiej pragnie ona sama – a nie jaka jest aktualnie możliwa.

Takie podejście otwiera Przemkowi drzwi do wielu dużych firm i instytucji, które poprzez otwarcie się na potrzeby osób głuchych, budują swoją przewagę konkurencyjną

icon

Warto wiedzieć

Własny biznes czy zostać na etacie? Ta trudna decyzja, która stoi przed każdym początkującym przedsiębiorcą, dotyczyła również Przemka. Rzucił dobrze płatną pracę w chwili, gdy został ojcem i miał dwa kredyty na głowie.

Można oczywiście przedstawiać racjonalne argumenty za i przeciw. Jeśli, jak w przypadku Przemka, za marzeniem o własnym biznesie stoi prawdziwa pasja i gotowość do ciężkiej pracy – to nie ma innej możliwości, jak tylko sukces. Odwagi zatem – do dzieła!

artcile

Bez tego ani rusz

Nieważne kogo znasz – ważne, kto zna Ciebie

Przemek zdawał sobie sprawę, że w pojedynkę, bez zewnętrznego finansowania, nie uda mu się rozwinąć skrzydeł. Zaczął szukać konkursów dla start-upów. Chciał pozyskać trzy najważniejsze dla młodej firmy elementy: rozgłos, wiedzę i pieniądze.

Wyszło świetnie. Migam.pl zdobywała nagrody niemalże hurtowo - Startup Fest, Startup Heroes 2012 i Aulery 2013. Dotarła do półfinału konkursu ONZ World Summit Award pokonując 4,5 tys. innych projektów z całego świata. Brytyjska organizacja Nominet Trust umieściła Migam.pl wśród 100 projektów internetowych o największym wpływie na społeczeństwo.

Kolejnym, bardzo ważnym wygranym konkursem dla startupów, był Chivas the Venture. Dzięki niemu Migam.pl zyskało milionowe zasięgi. Otrzymali również grant pieniężny. Jednak znacznie ważniejsze od niego okazały się kontakty, które Przemek nawiązał w trakcie konkursu.

Obecnie Migam.pl obsługuje takich klientów jak Samsung, ING, Orange. Z T-Mobile stworzył wspólny projekt abonamentu dla głuchych. Przemek może teraz bez najmniejszego problemu umówić się z zarządem każdej spółki giełdowej w Polsce. To właśnie dały mu udziały (i wygrane!) w poważnych konkursach dla start-upów – ludzie go rozpoznają i chcą usłyszeć, co ma do powiedzenia.

icon

Wiedza to potęga

Naucz się opowiadać o swoim projekcie w 3 minuty. Ta umiejętność przyda Ci się na każdym etapie działania - bez względu na to, czy będziesz rozmawiać z potencjalnym inwestorem, wspólnikiem, klientem.

Bardzo przydatny do tego będzie test windy – wykonuj go regularnie!

artcile

A to ciekawe…

Monetyzacja – słowo klucz

Każdy start-up prędzej czy później zmierzy się z problemem opłacalności swojego działania. To był na początku podstawowy problem Przemka. W oparciu o swoją technologię wymyślał produkty, których nikt nie kupował. Dlatego tak ważne jest wsparcie mentoringowe, opinie ludzi doświadczonych w biznesie. Trzeba też wsłuchiwać się w swoją grupę docelową – otrzyma się obiektywną ewaluację produktu oraz analizę potencjalnych możliwości jego sprzedaży.

Monetyzacja start-upu to także niestandardowe podejście do projektu. Pomysł Przemka oparty jest głównie na technologii automatyzacji tłumaczenia na/z języka migowego. Początkowe próby tworzenia gazet w języku migowym czy tłumaczenia podręczników spełzły na niczym. Dopiero wdrożenie rzeczywistego, wartościowego biznesowo produktu, jakim jest natychmiastowe, trójstronne łączenie rozmówców z tłumaczami, dało oczekiwany efekt i jakość tłumaczeń. I pojawiły się przychody - dzięki wdrożeniom w dużych firmach.

Operatorzy telekomunikacyjni czy firmy ubezpieczeniowe posiadają całe działy contact center do komunikacji z klientami, na które przeznaczają znaczne budżety. Mogą łatwo wygospodarować środki na udostępnienie swoich usług osobom głuchym, co jest PR-owo doskonale odbierane.

Rozwinięcie firmy nie byłoby możliwe bez wcześniejszych udziałów i wygranych w uznanych konkursach dla start-upów. Dzięki nim Przemek pozyskał odpowiednie kontakty, które otwierają mu drzwi do wielkich spółek.

Obecnie plany Migam.org dotyczą stworzenia w pełni automatycznego translatora w postaci mobilnej aplikacji. W dowolnym zakątku świata, osoba niesłysząca będzie mogła porozumiewać się z każdą, dowolną osobą. To kolejny pomysł Przemka na zarabianie na swojej technologii, przy zachowaniu fundamentalnej idei biznesu, czyli spełniania realnych potrzeb społeczeństwa w wymiarze globalnym.

icon

Warto wiedzieć

Działaj lokalnie - myśl globalnie!

Żadna firma, a tym bardziej start-up, nie miała od razu z milionowego budżetu i zasięgu kilkudziesięciu krajów. Realizuj swoje marzenie krok po kroku. Jeśli myślisz o dużym biznesie, o światowym zasięgu, pamiętaj o tym już na etapie fundamentów. Uwzględnij, np. łatwe tworzenie wersji językowych oraz możliwość personalizacji najważniejszych funkcji, które dostosują Twój produkt do warunków każdego, lokalnego rynku.

Im wcześniej zaplanujesz tego typu elementy, tym mniej kosztowne będą późniejsze prace, związane z dostosowaniem produktu w trakcie ekspansji na nowe rynki!

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

W branży start-upowej marka związana z Twoim nazwiskiem znaczy bardzo dużo – dbaj o nią, pracuj na swój wizerunek przy każdej możliwej okazji.

  1. Ucz się nieprzerwanie. Cały czas zdobywaj nową wiedzę - z zakresu przedsiębiorczości i prowadzenia firmy, marketingu, digital marketingu, HR czy umiejętności menedżerskich. Musisz też znać dobrze branżę, w której powstaje Twój start-up (w tym obszarze, z pewnością jesteś już dawno ekspertem).

    W Internecie znajdziesz mnóstwo kursów dla początkujących przedsiębiorców, dofinansowanych z funduszy UE. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców”. Nie żałuj czasu na swoją edukację - to najbardziej opłacalna inwestycja.

    Przydadzą Ci się umiejętności z zakresu technologii i języków programowania, marketingu internetowego, zarządzania projektami, administrowania infrastrukturą serwerową. Tych zagadnień jest wiele, a im więcej będziesz wiedzieć, tym łatwiej i szybciej będziesz podejmować kluczowe decyzje dotyczące Twojego start-upu.

  2. Uczestnicz w konferencjach, targach i różnych eventach w branży start-upowej jeśli masz już prototyp lub działający produkt - zgłaszaj się do wszystkich konkursów. Pamiętaj o tych, które uchodzą za najbardziej prestiżowe – na tych wydarzeniach wypatrzysz nowinki, innowacje i ciekawostki, które będziesz mógł wdrożyć do swojego projektu. I dasz się poznać środowisku – ludziom, którzy mogą stać się trampoliną dla Twojego biznesu.

    Aktualną listę wydarzeń w branży start-upowej znajdziesz m.in. na https://mamstartup.pl/

  3. Odwiedzaj konkurencję zrób własną listę najlepszych start-upów (niekoniecznie w Twojej branży). Śledź ich poczynania, metody komunikacji, sposób prezentacji produktów i usług. Wyciągaj wnioski i ucz się. Nigdy nie kopiuj cudzych rozwiązań – bardzo szybko zostanie to wychwycone.

  4. Załóż własny, ekspercki blog lub vlog, dotyczący Twojego start-upu po pierwsze - zbuduje to Twój wizerunek profesjonalisty, który doskonale zna realia, w których porusza się start-up. Po drugie - przyciągnie na Twoją stronę www bardzo dużo organicznego ruchu z wyszukiwarek. Pamiętaj, że unikalna treść jest obecnie bardzo mocno premiowana przez Google w wynikach wyszukiwania.

  5. Czytaj bądź na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami w branży – start-upowej i tej, w której działa Twoje przedsięwzięcie. Zaprenumeruj newslettery najlepszych portali, dołącz do grup dyskusyjnych w mediach społecznościowych, bierz aktywny udział w dyskusjach na forach internetowych. Zaprenumeruj czasopisma związane z Twoim biznesem - i KONIECZNIE znajdź czas, by je czytać!

artcile

Słowniczek pojęć

  • CSR - Społeczna odpowiedzialność biznesu, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, (od ang. corporate social responsibility) – koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania wszystkich wymogów formalnych i prawnych. Odpowiedzialne Firmy inwestują w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność i innowacyjność tych organizacji.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Spo%C5%82eczna_odpowiedzialno%C5%9B%C4%87_biznesu 20.12.2017

  • Start-up - przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja stworzona w celu poszukiwania modelu biznesowego, który gwarantowałby jej rozwój. Przedsiębiorstwa te mają zwykle krótką historię; są w fazie rozwojowej i aktywnie poszukują nowych rynków. Mogą powstać w dowolnej branży, jednak najczęściej związane są z nowymi technologiami.

    Do ich cech charakterystycznych zalicza się:

    • niskie koszty rozpoczęcia działalności,
    • wyższe ryzyko - niż w przypadku "standardowych" przedsięwzięć,
    • wyższy zwrot z inwestycji - niż w przypadku "standardowych" przedsięwzięć.

    Jedną z metod finansowania takich projektów jest korzystanie z funduszy venture capital lub z pomocy aniołów biznesu. Momentem, w którym przedsiębiorstwo przestaje być uważane za start-up może być osiągnięcie zysku, fuzja lub przejęcie.

  • Chivas The Venture - konkurs dla start-upów zaangażowanych społecznie, organizowany przez Chivas Brothers Limited, spółkę zarejestrowaną w Szkocji. Jego celem jest wyłonienie przedsiębiorstw pragnących wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo.

    https://www.chivas.com/pl-pl/the-venture/venture-legal/the-venture-local-terms-and-conditions 20.12.2017

  • StartupFest Europe - konkurs dla start-upów, organizowany w formule spotkań face-to-face pomiędzy młodymi przedsiębiorcami a inwestorami lub przedstawicielami dużych firm, które potencjalnie mogą być zainteresowane danym produktem lub usługą.

    Na podstawie https://www.startupfesteurope.com/site/

  • MVP - działający produkt z minimum funkcjonalności, które są wystarczające do weryfikacji jego działania. To testowanie – czy zaspokaja on podstawowe potrzeby klienta; zebranie opinii i wskazówek do dalszego rozwoju.

    Na podstawie https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product 20.12.2017

  • Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS) - wytyczne Ministerstwa Rozwoju RP w zakresie pożądanych kierunków działań, które będą wspierane z funduszy publicznych. KIS polega na określeniu priorytetów gospodarczych w obszarze B+R+I oraz skupieniu inwestycji na obszarach zapewniających zwiększenie wartości dodanej gospodarki i jej konkurencyjności na rynkach zagranicznych. Inteligentne specjalizacje mają przyczyniać się do transformacji gospodarki krajowej poprzez jej unowocześnianie, przekształcenia strukturalne, zróżnicowanie produktów i usług oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań społeczno-gospodarczych. Mają też wspierać transformację w kierunku gospodarki efektywnie wykorzystującej zasoby, w tym surowce naturalne.

    https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/wsparcie-przedsiebiorczosci/innowacyjnosc/krajowe-inteligentne-specjalizacje/ 20.12.2017

artcile

Czy to się opłaca?

Ile to kosztuje?

Nie da się zaprezentować (choćby szacunkowego) biznesplanu dla start-upu. Czym będziesz się zajmować? Jakie są początkowe realia budżetowe i organizacyjne? Jakie masz umiejętności, a jakich będziesz szukał na rynku (u pracowników lub wspólników)? To wszystko ma wpływ na ilość gotówki, jaką będziesz musiał zaangażować.

Jeśli chcesz stworzyć projekt opierający się w 100% na technologii w świecie wirtualnym, to jego biznesplan będzie wyglądać zgoła inaczej niż ten, który opisuje launch innowacyjnego produktu na rynku medycznym.

Musisz jednak zdawać sobie sprawę, ile co może kosztować, z jakimi kosztami trzeba się liczyć w trakcie organizacji takiego przedsięwzięcia. To właśnie chcemy Ci pokazać w poniższym opracowaniu.

Szukaj wspólników do swojego projektu – warto się podzielić potencjalnymi zyskami. Mniej wydasz na pracowników, którzy w branży IT są bardzo dobrze opłacani.

icon

Koszty początkowe

1. Interfejsy aplikacji / prototyp: 13.500 zł (1)

Twoja aplikacja musi posiadać intuicyjny interfejs, za pomocą którego użytkownicy będą mogli w pełni korzystać z jej możliwości. Do tego warto zatrudnić specjalistę - tzw. architekta aplikacji. Jego wynagrodzenie na rynku to ok. 150 zł za roboczogodzinę. Jeśli będzie musiał zaprojektować ok. 30 różnych widoków aplikacji (jej części/ekranów) i na każdy będzie musiał poświęcić przynajmniej 3 h, jego wynagrodzenie wyniesie 9.000 zł.

 

2. Interfejs serwisu www - prototyp: 1.500 zł (1)

Serwis internetowy pełnić będzie inną funkcję niż sama aplikacja - powinien jak najlepiej prezentować jej możliwości. Dlatego warto zatrudnić architekta informacji. Przy założeniu, że cała funkcjonalność projektu będzie odbywać się na poziomie aplikacji mobilnej, bez interfejsu obsługi na stronie www - z serwisem internetowym będzie mniej pracy. Architekt zaprojektuje kilka widoków informacyjnych. Przy założeniu, że stworzy 5 i każdy z nich zajmie mu ok. 2 h, jego praca będzie Cię kosztować 1.500 zł.

 

3. Projekty graficzne: 10 500 zł (1)

Jeśli będziesz mieć opracowaną architekturę informacji (w aplikacji oraz w serwisie www) - czas je narysować, czyli przygotować wszystkie elementy graficzne projektu. Od ogólnych ekranów (logowania, rejestracji itp.) po konkretne elementy graficzne jak przyciski, wykresy, menu itp. Przy założeniu, że grafik będzie pracować na prototypach które już masz, będzie mieć do narysowania 30 widoków w aplikacji i 5 w serwisie www. Jego wynagrodzenie można oszacować na 100 zł za roboczogodzinę. Na każdy widok trzeba przyjąć ok. 2-3 h. Łącznie prace graficzne będą Cię kosztować ok. 10.000 zł.

 

4. Kodowanie grafik: 9 800 zł (1)

To co grafik narysuje, później musi zostać oprogramowane do postaci działającego frontendu (zarówno aplikacji, jak i serwisu www). Wynagrodzenie dobrego frontendowca to koszt. 70 zł za godzinę, a jeden widok (zależnie od fantazji grafika) może mu zająć średnio ok. 3-4 h.

 

5. Programowanie: 140 000 zł (1)

To największy i najbardziej nieprzewidywalny wydatek, który musisz samodzielnie oszacować. Dobrzy programiści (zależnie od języka programowania) życzą sobie od 120 do 250 zł za godzinę, a tych godzin z pewnością potrzebnych będzie bardzo dużo.


Razem: 175 300 zł

--

(1) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Biuro dla projektu: 3.000 zł (1)

Biura nie musisz posiadać – obecnie coraz popularniejsze są formy pracy zdalnej. Być może własna siedziba będzie Ci potrzebna., np. w sytuacji, gdy będziesz ubiegać się o grant lub pozyskanie dużego gracza. Przyjęta kwota pozwoli na wynajem biura o powierzchni ok. 60 m2.

Alternatywą jest biuro cooworkingowe – wynajęcie miejsca (biurka) do pracy w przestrzeni biurowej z dostępem do Internetu; współdzielenie miejsca z innymi start-upowcami.

 

2. Wynagrodzenia: 30.000 zł (2)

Jak pisaliśmy wcześniej, im więcej znajdziesz wspólników, tym mniej będzie Cię projekt kosztować. Podana kwota wystarczy na etatowego programistę (ok. 15 000 zł brutto), grafika (10 000 zł brutto) oraz specjalistę ds. marketingu z kilkuletnim doświadczeniem (5 000 zł brutto).

Pamiętaj, że te kwoty są bardzo mocno szacunkowe i zależą od tego, jak operacyjnie zorganizujesz swój projekt, jak szybko doprowadzisz go do fazy MVP – czyli działającego produktu z minimum potrzebnymi funkcjonalnościami.

 

3. Media i księgowość: 700 zł (3)

Jeśli nie będziesz działać w obrębie inkubatora start-upów, to będziesz zapewne funkcjonować w formie spółki z o.o. To wiąże się z prowadzeniem księgowość. To kosztuje ok. 500 zł + 200 zł na opłaty licznikowe za prowadzone biuro.

 

4. Koszty promocji: 50.000 zł

Zakładając, że urządzenie będzie sprzedawane wyłącznie na zagranicznych rynkach, trzeba przyjąć tamtejsze realia budżetowe w zakresie promocji. Jeśli twórcy zdecydują się wyłącznie na efektywnościowe formy promocji (Internet), koszt pozyskania jednego użytkownika w serwisie www można przyjąć na uśrednionym poziomie 1€.

 

5. Koszty reprezentacji: 10 000 zł

Szczególnie na początku, musisz liczyć się z wydatkami dotyczącymi spotkań, przemieszczania się, druku materiałów promocyjnych i informacyjnych. Nie ma znaczenia, czy poruszasz się własnym samochodem, czy komunikacją miejską – bierz to pod uwagę!


Razem: 93 700 zł miesięcznie

--

(1) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100.000 mieszkańców w woj. mazowieckim.

(2) – na podstawie serwisu Wynagrodzenia.pl

(3) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych.

icon

Przychody

Szacunkowe przychody ruszającego start-upu to coś, nad czym pracują całe zastępy analityków w funduszach inwestycyjnych. Nie jesteśmy w stanie podać konkretnych wartości. Skupimy się na potencjale takiego produktu, jaki oferuje Migam.

W Polsce jest ok. 50 tys. osób głuchych, na świecie nawet 50 mln. Większość mieszka w krajach ubogich lub rozwijających się, w których ciężko o monetyzację takiego projektu. Ograniczmy więc realną grupę docelową do 5 mln osób. Zakładamy, że uda się zmonetyzować jedynie 1% tej grupy do wartości 1€ za użytkownika. W przeliczeniu na korzyści dla potencjalnych klientów – czyli firm chcących obsługiwać osoby głuche – da to kwotę ok. 230.000 zł.

Do tego oczywiście dochodzą inne możliwości, np. mobilna aplikacja rozpoznająca ruchy, będąca automatycznym tłumaczem języka migowego. Nad tym obecnie pracuje zespół Migam. Taka aplikacja daje perspektywę wielokrotnie wyższych zysków, jednak koszty jej powstania są liczone w milionach złotych.


Razem: 230 000 zł

Jednością silni, rozumni… wiedzą!

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że w pojedynkę będzie Ci ciężko. Jeżeli jesteś dobrym programistą, poszukaj grafika i kogoś od biznesu. Jeśli jesteś dobrym project managerem – będziesz potrzebować programistów i grafików. Czy ich zatrudnisz, czy namówisz na udziały w przedsięwzięciu - zależy od Ciebie.

Pewne jest, że żadnego start-upu nie zbudujesz w pojedynkę. Jeśli zajmiesz się samym produktem – nie będzie komu propagować go po świecie. Jeśli sam (bez zespołu) zajmiesz się promocją i pozyskiwaniem wspólników lub inwestorów – produkt zostanie mocno zaniedbany.

Dlatego, już na samym początku uwzględnij realne możliwości powstania tego biznesu i dobrze oszacuj zespół, jakiego będziesz potrzebować!

icon

Rozpoczęcie realizacji internetowego start-upu. Dlaczego warto?

  • Masz 200% niezależności – pracujesz gdzie chcesz, jak chcesz i kiedy chcesz. Potrzebujesz tylko laptopa i dostępu do Internetu - niczego więcej.
  • Istnieją całkiem realne perspektywy bardzo wysokich zysków w perspektywie 1-2 lat. Jeśli będziesz mieć dobry pomysł i go zrealizujesz, z pewnością znajdą się poważne oferty z kapitałem, aby wejść w Twój start-up lub odkupić go od Ciebie.
  • Tworzenie internetowego start-upu to fantastyczna przygoda, która wiele Cię nauczy
  • zarówno w sensie technologicznym, jak i biznesowym - bez względu na powodzenie Twojego projektu.
  • Jeśli Twój pomysł „chwyci” na rynku - da Ci stabilne i wysokie dochody na długie lata. A zarządzać będziesz nadal ze swojego komputera.
  • Z pewnością poznasz wielu wartościowych ludzi i wyrobisz sobie kontakty, które zaprocentują w przyszłości na wielu płaszczyznach – nie tylko biznesowych.
  • Internet to nieprzerwanie najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki, którą są zainteresowani wszyscy najwięksi gracze na światowym rynkach. To daje Ci nieograniczone możliwości rozwoju i dostęp do wielkiego kapitału!
artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Produkt koniecznie skonsultuj swój pomysł z osobami, które należą do Twojej potencjalnej grupy docelowej. Opowiedz im o potrzebach, które ma zaspokajać i jak ma działać. Porozmawiaj z ludźmi z biznesowym doświadczeniem w gałęzi, której dotyczy Twój biznes. Nie traktuj tego jak wyrocznię, ale osoby z zewnątrz mogą otworzyć Ci oczy na niektóre problemy lub wręcz zdjąć różowe okulary z Twoich oczu.

  2. Zespół dobrze się nad nim zastanów. Wynagrodzenia na rynku IT są wysokie. Im więcej osób uda Ci się zarazić swoją pasją i wiarą w powodzenie Twojego start-upu, tym więcej pozyskasz wspólników i mniej gotówki będziesz potrzebować na wynagrodzenia pracowników.

  3. Lokalizacja czy potrzebujesz biura w centrum miasta? Czy w ogóle na początku jest Ci potrzebne? Obecna technologia daje ogrom możliwości współpracy zdalnej - to kolejne kilka tysięcy miesięcznie w Twojej kieszeni.

  4. Metody promocji jeśli nie masz pomysłu na nieszablonowe działania promocyjne - poszukaj kogoś, kto je ma. Obecnie na rynku jest przesyt informacji i proste zabiegi w postaci informacyjnych materiałów czy statycznego serwisu www nie wystarczą. Pamiętaj, że Redbull rozrzucał na dyskotekach puste puszki po napojach, by budować swój wizerunek marki pożądanej.

  5. Nie marnuj czasu na dążenie do ideału w działaniu Twojego produktu Opracuj go jak najszybciej do fazy MVP. I idź z nim w świat, by opowiadać o swoim pomyśle (najlepiej za pomocą testu windy).



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT