Pomysł na biznes:

Jak założyć firmę zajmująca się tłumaczeniami z i na język migowy?

Branża:
  • E-usługi dla niepełnosprawnych
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Migam.org to innowacyjna, wiodąca platforma przeznaczona dla osób głuchoniemych oraz dla firm i instytucji, które szukają takich klientów. Szacuje się, że w Polsce jest ok. 50 tys. osób głuchych (http://www.pzg.org.pl/).

Na świecie może być ich nawet ok. 50 mln (https://www.kalbi.pl/miedzynarodowy-dzien-gluchych-i-jezyka-migowego). Jest to grupa często wykluczona społecznie. Napotyka też na wiele barier w codziennym funkcjonowaniu. I właśnie te bariery postanowił zlikwidować Przemek – twórca Migam.pl - jedna z czołowych postaci polskiego świata start-upów.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób, które znają język migowy lub chcą się go nauczyć
  • Dla pasjonatów technologii
  • Dla głuchoniemych lub osób zainteresowanych tą tematyką
  • Dla społeczników
  • Dla wytrwałych
  • Dla kochających pomagać innym
icon

Zanim zaczniesz

  • Potwierdź swoje kompetencje tłumacza – formalny egzamin będzie dobrym startem
  • Oszacuj grupę docelową – osób głuchych jest w Polsce tylko 50.000
  • Zbadaj możliwości techniczne – porozmawiaj z programistą, jeśli nim jesteś – przeprowadź z business developerem rzetelną estymację
  • Poznaj jak najwięcej osób głuchoniemych, porozmawiaj o ich potrzebach

Jego plan już na samym początku mógł się nie udać. Firma tuz po otwarciu została okradziona ze wszystkich komputerów. Przemek się jednak nie poddał. Stworzył coś, co perfekcyjnie spełnia definicję biznesu odpowiedzialnego społecznie, a do tego jest udanym start-upem – rozwija się, daje pieniądze na utrzymanie oraz pozyskuje coraz bardziej prestiżowych klientów.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Przemek zawsze marzył o stworzeniu czegoś, co będzie potrzebne innym; czego nie będzie musiał sprzedawać, co rozwiąże realne problemy realnych ludzi, a dodatkowo - da mu pieniądze na życie. Te marzenia postanowił zrealizować po rozmowie ze swoim znajomym. Usłyszał historię o jego niesłyszących rodzicach, którzy po wielu latach życia w USA wrócili do Polski i nie potrafili odnaleźć się w rzeczywistości kompletnie pozbawionej ułatwień dla osób niesłyszących. Wtedy stwierdził, że czas wziąć się za realizację marzeń – do pracy!

artcile

Liczy się pomysł

Twarde lądowanie w poszukiwaniu modelu biznesu

Przemek wiedział, co chce robić – chce pomagać osobom głuchym w codziennym życiu. Gdy przyszło do realizacji, pojawiły się pytania – Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Jak miałoby to działać?

Początkowo Przemek kierował się własnym wyczuciem oraz opinią znajomych – kolegów, których sam zatrudniał. To okazało się błędem - obecnie nie ma w tych osobach ani pracowników, ani kolegów. Poświęcił wiele pieniędzy, czasu i energii na tworzenie funkcji i produktów, które nie sprawdziły się w praktyce.

Początkowo firma Migam tłumaczyła na język migowy podręczniki, książki oraz publikacje naukowe. Szukała drogi, którą będzie w stanie zrealizować swój społeczny cel i jednocześnie zarabiać pieniądze. Nie szło do czasu, kiedy do zespołu Przemka dołączył Sławek. Jako osoba głucha, uświadomił mu realne potrzeby tej grupy. Wtedy Przemek zrozumiał, co musi uwzględnić w swoim planie.

icon

Warto wiedzieć

Większość krajów ma własne języki migowe. W Polsce teoretycznie występują dwa, choć w praktyce funkcjonuje tylko jeden. W latach 70. wprowadzono nakładkę na język migowy. Wymyśliły ją osoby słyszące i nie jest ona w ogóle rozpowszechniona wśród głuchych. To dobry przykład na to, jak bardzo trzeba słuchać swojej grupy docelowej i uważać na jej potrzeby!

https://malawielkafirma.pl/zarabiac-na-naprawianiu-swiata/

Przemek ze Sławkiem zaczęli robić rzeczy, które były wreszcie pożyteczne – stworzyli gazetę tłumaczoną na język migowy. Zaprojektowali technologię opartą na rozpoznawaniu obrazów. Wystarczyło zdjęcie, by wirtualny tłumacz „wypowiedział” je w języku migowym. Nie mieli jednak na swoje pomysły klientów – ani idącego za nimi finansowania.

icon

Warto wiedzieć

Crowdfunding – czyli finansowanie społecznościowe, źródło kapitału, dostarczanego przez szeroką społeczność wirtualną, która chce wesprzeć kreatywnego pomysłodawcę. Darczyńcy mogą sfinansować konkretny pomysł na biznes. Zgromadzone w ten sposób środki wynoszą od kilkuset do nawet kilku milionów złotych. (http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq/ 31.10.2017)

To alternatywna, w stosunku do banków i funduszy inwestycyjnych, forma pozyskiwania kapitału. Wymaga jednak zupełnie innego podejścia do prezentacji produktu i komunikacji z potencjalnymi „inwestorami” – musisz poświęcić im często więcej uwagi niż samemu produktowi.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Biznes odpowiedzialny społecznie

Idea CSR, która od początku przyświeca zarówno Przemkowi, jak ludziom którym się otacza, bardzo pomogła i nadal pomaga w rozwijaniu projektu. Inwestorzy i klienci ich lubią - bowiem gołym okiem widać wiarę w „naprawianie świata”, która przenika się z biznesowym podejściem do tego przedsięwzięcia.

Realna potrzeba społeczna, jaką spełnia biznes Przemka działa jak magnes na ludzi, którzy chętnie słuchają jego pomysłów i wizji dalszego rozwoju. Główną ideą jest, by osoba głucha mogła załatwić każdą sprawę w urzędzie, porozumiała się w przyziemnych kwestiach z innymi ludźmi oraz by miała możliwość zdobycia takiej edukacji, jakiej pragnie ona sama – a nie jaka jest aktualnie możliwa.

Takie podejście otwiera Przemkowi drzwi do wielu dużych firm i instytucji, które poprzez otwarcie się na potrzeby osób głuchych, budują swoją przewagę konkurencyjną

icon

Warto wiedzieć

Własny biznes czy zostać na etacie? Ta trudna decyzja, która stoi przed każdym początkującym przedsiębiorcą, dotyczyła również Przemka. Rzucił dobrze płatną pracę w chwili, gdy został ojcem i miał dwa kredyty na głowie.

Można oczywiście przedstawiać racjonalne argumenty za i przeciw. Jeśli, jak w przypadku Przemka, za marzeniem o własnym biznesie stoi prawdziwa pasja i gotowość do ciężkiej pracy – to nie ma innej możliwości, jak tylko sukces. Odwagi zatem – do dzieła!

artcile

Bez tego ani rusz

Nieważne kogo znasz – ważne, kto zna Ciebie

Przemek zdawał sobie sprawę, że w pojedynkę, bez zewnętrznego finansowania, nie uda mu się rozwinąć skrzydeł. Zaczął szukać konkursów dla start-upów. Chciał pozyskać trzy najważniejsze dla młodej firmy elementy: rozgłos, wiedzę i pieniądze.

Wyszło świetnie. Migam.pl zdobywała nagrody niemalże hurtowo - Startup Fest, Startup Heroes 2012 i Aulery 2013. Dotarła do półfinału konkursu ONZ World Summit Award pokonując 4,5 tys. innych projektów z całego świata. Brytyjska organizacja Nominet Trust umieściła Migam.pl wśród 100 projektów internetowych o największym wpływie na społeczeństwo.

Kolejnym, bardzo ważnym wygranym konkursem dla startupów, był Chivas the Venture. Dzięki niemu Migam.pl zyskało milionowe zasięgi. Otrzymali również grant pieniężny. Jednak znacznie ważniejsze od niego okazały się kontakty, które Przemek nawiązał w trakcie konkursu.

Obecnie Migam.pl obsługuje takich klientów jak Samsung, ING, Orange. Z T-Mobile stworzył wspólny projekt abonamentu dla głuchych. Przemek może teraz bez najmniejszego problemu umówić się z zarządem każdej spółki giełdowej w Polsce. To właśnie dały mu udziały (i wygrane!) w poważnych konkursach dla start-upów – ludzie go rozpoznają i chcą usłyszeć, co ma do powiedzenia.

icon

Wiedza to potęga

Naucz się opowiadać o swoim projekcie w 3 minuty. Ta umiejętność przyda Ci się na każdym etapie działania - bez względu na to, czy będziesz rozmawiać z potencjalnym inwestorem, wspólnikiem, klientem.

Bardzo przydatny do tego będzie test windy – wykonuj go regularnie!

artcile

A to ciekawe…

Monetyzacja – słowo klucz

Każdy start-up prędzej czy później zmierzy się z problemem opłacalności swojego działania. To był na początku podstawowy problem Przemka. W oparciu o swoją technologię wymyślał produkty, których nikt nie kupował. Dlatego tak ważne jest wsparcie mentoringowe, opinie ludzi doświadczonych w biznesie. Trzeba też wsłuchiwać się w swoją grupę docelową – otrzyma się obiektywną ewaluację produktu oraz analizę potencjalnych możliwości jego sprzedaży.

Monetyzacja start-upu to także niestandardowe podejście do projektu. Pomysł Przemka oparty jest głównie na technologii automatyzacji tłumaczenia na/z języka migowego. Początkowe próby tworzenia gazet w języku migowym czy tłumaczenia podręczników spełzły na niczym. Dopiero wdrożenie rzeczywistego, wartościowego biznesowo produktu, jakim jest natychmiastowe, trójstronne łączenie rozmówców z tłumaczami, dało oczekiwany efekt i jakość tłumaczeń. I pojawiły się przychody - dzięki wdrożeniom w dużych firmach.

Operatorzy telekomunikacyjni czy firmy ubezpieczeniowe posiadają całe działy contact center do komunikacji z klientami, na które przeznaczają znaczne budżety. Mogą łatwo wygospodarować środki na udostępnienie swoich usług osobom głuchym, co jest PR-owo doskonale odbierane.

Rozwinięcie firmy nie byłoby możliwe bez wcześniejszych udziałów i wygranych w uznanych konkursach dla start-upów. Dzięki nim Przemek pozyskał odpowiednie kontakty, które otwierają mu drzwi do wielkich spółek.

Obecnie plany Migam.org dotyczą stworzenia w pełni automatycznego translatora w postaci mobilnej aplikacji. W dowolnym zakątku świata, osoba niesłysząca będzie mogła porozumiewać się z każdą, dowolną osobą. To kolejny pomysł Przemka na zarabianie na swojej technologii, przy zachowaniu fundamentalnej idei biznesu, czyli spełniania realnych potrzeb społeczeństwa w wymiarze globalnym.

icon

Warto wiedzieć

Działaj lokalnie - myśl globalnie!

Żadna firma, a tym bardziej start-up, nie miała od razu z milionowego budżetu i zasięgu kilkudziesięciu krajów. Realizuj swoje marzenie krok po kroku. Jeśli myślisz o dużym biznesie, o światowym zasięgu, pamiętaj o tym już na etapie fundamentów. Uwzględnij, np. łatwe tworzenie wersji językowych oraz możliwość personalizacji najważniejszych funkcji, które dostosują Twój produkt do warunków każdego, lokalnego rynku.

Im wcześniej zaplanujesz tego typu elementy, tym mniej kosztowne będą późniejsze prace, związane z dostosowaniem produktu w trakcie ekspansji na nowe rynki!



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę