Pomysł na biznes:

Jak założyć internetowy serwis (portal) tematyczny i na nim zarabiać? - historia czwórki Skywalkerów, czyli o maszerujących za marzeniami

Branża:
  • E-handel
  • Handel
  • Usługi
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Konfucjusz, chiński filozof, powiedział kiedyś – „Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”. Tę myśl w swoje życie wcielili Michał, Piotr, Aleksander i Łukasz – twórcy serwisu Star Wars Extreme.

icon

Dla kogo?

  • Dla zainteresowanych prowadzeniem serwisu (portalu) internetowego
  • Dla osób, które chcą swoje zainteresowania, hobby przenieść do internetu i na nich zarabiać.
  • Dla osób znających się na marketingu internetowym.
  • Dla absolwentów i pasjonatów informatyki lub kierunków pokrewnych.
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się nad potencjałem swojego hobby – aby biznes był rentowny, liczba osób pozytywnie zakręconych na tym samym punkcie co Ty musi być odpowiednio duża.
  • Oceń, jak duża jest Twoja wiedza o Twoim hobby, na którym chcesz oprzeć swój internetowy biznes.
  • Sprawdź, jaką dokładnie masz wiedzę na temat budowania i prowadzenia stron internetowych przy użyciu nowoczesnych rozwiązań. Skorzystaj z odpowiednich szkoleń – uzupełnij, uaktualnij wiedzę na ten temat.
artcile

Liczy się pomysł

Przebudzenie mocy, czyli jak to się zaczęło

Dawno, dawno temu, czyli dokładnie w 2008 roku paczka „fanbojów  w garniturach” (jak sami siebie określali), czyli miłośników filmów o „Gwiezdnych Wojnach” postanowiła zrealizować wspólny projekt. Tak powstał portal Star Wars Extreme, na którym dziś pasjonaci produkcji mogą znaleźć m.in. artykuły, felietony, komentarze, relacje z wydarzeń, wywiady i opowiadania dotyczące sagi Star Wars. W skrócie: wszystko, co dotyczy odległej galaktyki.

Dziś Star Wars Extreme (w skrócie SWEx) to serwis publicystyczny, zajmujący się tematyką Gwiezdnych Wojen, gdzie publikowane są przeróżne teksty, w tym newsy, artykuły, felietony, komentarze, relacje z wydarzeń, wywiady i opowiadania fanowskie, recenzje filmów, książek, komiksów i gier.  

Panowie nie potrzebowali ani lokalu, ani dodatkowych rąk do pracy. Wystarczyło zdobyć środki i zamienić słowa w czyny.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z chęci przywrócenia pokoju galaktyce

Inicjatorom od początku przyświecał jeden cel – znaleźć równowagę między rozrywką a działaniami prospołecznymi. Efektem tego było powstanie dwóch uzupełniających się przedsięwzięć: portalu informacyjno-społecznościowego Star Wars Extreme oraz Fundacji Mocy. 

Pomysł na wzajemne funkcjonowanie tych dwóch podmiotów był prosty. W pierwszej kolejności budowano społeczność miłośników filmu, dając odbiorcom portalu nie tylko możliwość oceniania i komentowania umieszczanych na nim treści, ale również ich współtworzenia. Wpływ na wygląd serwisu mógł mieć każdy, kto dysponował czasem i odpowiednimi pokładami pozytywnej energii. Kolejnym krokiem było zachęcanie pozyskanych przyjaciół serwisu do zaangażowania się w pomoc charytatywną. Działania Fundacji Mocy polegały przede wszystkim na tym, że przedstawiciele strony przebierali się za postacie z filmów i odwiedzali podopiecznych szkół lub centrów zdrowia dziecka.

Warto w tym miejscu podkreślić, że 10 lat temu nikt nie spodziewała się, że w 2012 roku Walt Disney Pictures przejmie od 20th Century Fox prawa do dystrybucji kolejnych filmów o przygodach dzielnych rycerzy Jedi i trylogia zostanie rozbudowana i kontynuowana. Dziś główne filmy kinowe Gwiezdnych Wojen to:

- część I – Mroczne Widmo

- część II – Atak klonów

- część III – Zemsta Sithów

- część IV – Nowa nadzieja

- cześć V – Imperium kontratakuje

- część VI – Powrót Jedi

- część VII – Przebudzenie mocy

- część VIII – Ostatni Jedi

- planowana jest IX część na 2019 rok.

Nakręcono także dwa dodatkowe filmy – „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie” oraz „Han Solo. Gwiezdne wojny – historie”. 

Filmy okazały się wielkim przebojem i mają rzesze fanów na całym świecie. Oprócz filmów powstały także adaptacje radiowe, filmy i seriale animowane, książki, komiksy i gry komputerowe a także cały rynek gadżetów i akcesoriów tematycznych.  Wszystko z potrzeby fanów. Wielkimi fanami okazali się także założyciele Star Wars Extreme.

Jak bez grosza w kieszenie zbudować serwis internetowy? Na pewno nie solo!

Pasja to silnik napędzający do działania. Powstanie portalu nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia znajomych o różnych umiejętnościach i doświadczeniach, którzy wykazali się dużym zapałem. To dzięki nim Michałowi i jego kolegom udało się uzyskać dofinansowanie z programu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – 8.1. (dzisiaj już zakończonego).     

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu

icon

Wiedza to potęga

Czym zajmuje się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości?

Misją PARP jest pomoc przedsiębiorcom w realizacji ich aspiracji wzrostu i pokonywaniu barier rozwojowych. Agencja jest  zaangażowana w realizację krajowych i międzynarodowych przedsięwzięć, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych, budżetu państwa oraz programów wieloletnich Komisji Europejskiej.
Realizuje 6 celów strategicznych:

 

- Wspieranie rozwoju nowych pomysłów i modeli biznesowych;

- Inicjowanie i kompleksowe wspieranie aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw;

- Wspieranie przedsiębiorców sektora MSP we wchodzeniu na zagraniczne rynki;

- Budowanie powiązań i wspieranie współpracy wśród przedsiębiorstw i ich otoczenia;

- Pomoc w kreowaniu polityki innowacyjnej państwa;

- Tworzenie i promowanie innowacyjnych rozwiązań w sektorze publicznym.

Na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości  www.parp.gov.pl dowiesz się jakie obecnie są realizowane projekty i jakie tematy i terminy składania wniosków.

 

Projekt Star Wars Extreme otrzymał ponad dziewięćdziesiąt tysięcy złotych dofinansowania. Dodatkowo pozytywna decyzja Agencji Rozwoju przekonała jednego z potencjalnych inwestorów do zaangażowania swoich prywatnych środków. To kolejny powód, dla którego warto zainteresować się dotacjami unijnymi dostępnymi na stronach PARP.

Wojny klonów, czyli jak utrzymać się na rynku i nie zaprzepaścić otrzymanego wsparcia?

Star Wars Extreme nie był pierwszym serwisem poświęconym Uniwersum Georga Lucasa, jednak znacząco wyróżniał i nadal się wyróżnia na tle licznej konkurencji. Mimo wielu zmian, a także zawirowań (strona przez chwilę nie działała – o tym dalej!) portal nadal funkcjonuje i cieszy się uznaniem najbardziej wymagającej grupy odbiorców, czyli fanów filmów. Czemu zawdzięcza swój sukces?

Star Wars Extreme to przykład innowacyjnego start-up’u, gdzie grupa zapaleńców zaczynała od sprzedawania gadżetów związanych z filmem Star Wars. Obecnie jest to serwis, który oferuje możliwość wirtualnego komunikowania się między fanami filmu oraz umożliwia im udział w grze internetowej, która jest główną atrakcją serwisu.  Projekt rozbudowany jest także o sklep internetowy.

artcile

Bez tego ani rusz

Dobrze skrojona strona WWW

Portal internetowy można stworzyć z bardzo niskim budżetem. W dobie blogów oraz popularnego Wordpressa czy systemu joomla stworzenie strony internetowej wydaje się łatwy zadaniem, jednak tylko pozornie. Oprócz atrakcyjnych elementów wizualnych, ważne jest również to, czego nie widać na pierwszy rzut oka.

icon

Warto wiedzieć

Etapy pracy nad serwisem internetowym

Krok 1

Opracuj strategię, czyli po co mi strona WWW?

W przypadku projektów podobnych do Star Wars Extreme strona internetowa jest elementem obowiązkowym, który realizuje m.in. takie cele, jak:

  • oferowanie usług (dostarczanie informacji tematycznych, wiedzy, newsów itp),
  • oferowanie produktów (gry, książki, gadżety, bilety itp.),
  • komunikowanie się z odbiorcami (możliwość komentowania),
  • generowanie przychodu (emisja reklam w przestrzeni serwisu).


Krok 2

Wybór domeny, czyli adresu strony

Na początek  potrzebna jest domena (adres w internecie). Domena to połowa sukcesu – odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu (czyli w promowaniu strony w sieci). Najlepiej, jeśli w nawiązuje do tematyki portalu, jest krótka i łatwo wpadająca w ucho. Z każdym rokiem to zadanie staje się coraz trudniejsze, ponieważ liczba zajętych domen rośnie. Pamiętaj, że adres nie musi, a czasami nawet nie powinien być równoznaczny z nazwą Twojej firmy. Ważne, aby komunikował, czym się Twój serwis zajmuje – to pomoże Ci w lepszym pozycjonowaniu.

Krok 3

Organizacja strony, czyli jej przejrzystość

Na jedną atrakcyjną całość składa się mnóstwo drobnych, ale ważnych elementów. Łatwa nawigacja oraz proste i zrozumiałe komunikaty zapewnią odbiorcom komfort korzystania z serwisu. To bardzo ważne – chyba nie chcesz, aby skończyło się na jednej wizycie? Warto zapoznać się z nowymi trendami i wymogami technicznymi różnych rozwiązań.

Krok 4

Hosting, czyli serwer, na którym znajdzie się Twoja strona

Na rynku jest wiele firm, które zdobywają klientów atrakcyjnymi ofertami z darmowym hostingiem na określony czas – jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie. Przy podejmowaniu decyzji o firmie hostingowej weź pod uwagę przede wszystkim jakość usług, czas reakcji na zgłoszone problemy i możliwość samodzielnej konfiguracji serwera.

Krok 5

CMS (Content Management System) – system zarządzania treściąaplikacja internetowa lub ich zestaw pozwalająca na łatwe utworzenie serwisu www, jego aktualizację i rozbudowę.

Z perspektywy serwisu informacyjnego to jedna z najważniejszych funkcji. Każdego dnia Twój portal może być wzbogacany nawet o kilkadziesiąt treści. Nie tylko przejrzystość jest ważna, ale również podpowiedzi na temat SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, to zestaw działań marketingowych podejmowanych na stronie internetowej w celu uzyskania wysokich pozycji wybranych słów kluczowych w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej).

Wszystkie wymienione powyżej kwestie składają się na jedne, najważniejszy element strony – pozycjonowanie. Pozycjonowanie stron internetowych Jest ono szczególnie ważne dla serwisów niszowych, takich jak Star Wars Extreme. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google sprzyja większej liczbie odwiedzin i jest szansą na pozyskanie nowych stałych odbiorców. 

artcile

A to ciekawe…

Dywersyfikacja (różnicowanie) źródeł przychodu

Im szersze grono czytelników odwiedzających stronę, im więcej czasu spędzają na stronie - tym lepszy wyniki dochodu z reklam. Jednak banery reklamowe (sprzedaż miejsca reklamowego na własnej stronie internetowej) to nie jedyny sposób na przychody portalu, takiego jak Star War Extreme. Zobacz, co jeszcze może przynieść zysk Twojemu biznesowi. 

icon

Warto wiedzieć

5 sposobów na to, jak zarobić na stronie internetowej

1. Programy afiliacyjne
Zwane również partnerskimi – to wspomniane banery lub linki partnerskie. Jeśli Twój czytelnik kliknie w reklamę i dokona akcji (np. zakupu), to Ty otrzymasz procent z zysku lub określoną kwotę.

2. Google AdSense

To podobne rozwiązanie do opisanego wyżej, z tą różnicą, że współpracujesz z pośrednikiem, czyli Google. Dołączasz do programu, oddajesz miejsce na stronie, a w nim pojawiają się reklamy różnych innych firm (czasami dopasowane do profilu internauty). Zarobione pieniądze otrzymujesz po przekroczeniu 100$ zarobku.

3. Mikropłatności

Ciekawa alternatywa dla banerów reklamowych. Oferujesz swoim czytelnikom dodatkowe ekskluzywne materiały w zamian za drobną opłatę, którą internauta może uiścić za pomocą przelewu lub SMS-a.

4. Artykuły sponsorowane

Ta forma współpracy może przybrać jedną z dwóch dróg. Otrzymujesz powiązany z tematyką Twojego portalu tekst od marki, która płacić Ci za jego publikację lub piszesz dla niej materiał na zlecenie. Dziś coraz częściej tego typu artykuły są specjalnie oznaczane. Czytelnicy nie lubią kryptoreklamy.

5. Sprzedaż produktów

Portal tematyczny to świetna podstawa do tego, aby oferować serię gadżetów z nim związanych. W ten sposób Twoi fani będą mogli się z utożsamiać z serwisem, a Ty zdobędziesz środki na jego rozwój. Znalezienie dostawcy nie powinno być trudne.

Twórcy Star Wars Extreme w swoim biznesplanie zaprezentowali trzy pomysły na zmonetyzowanie (przyniesienie dochodu) swojego przedsięwzięcia:

  1. Reklamy, które do dziś funkcjonują w obszarze portalu. Do ich emisji wykorzystywany jest opisany wyżej serwis Google AdSense.
  2. Sklep internetowy, który oferował gadżety dla fanów Gwiezdnych Wojen. Dziś e-sklep już nie działa, jednak twórcy zgodnie przyznają, że początkowo był on elementem umożliwiającym utrzymać projekt.
  3. Gry internetowe – ten punkt zapewne nieco Cię dziwi. Przecież Star Wars Extreme miał zarabiać, a nie tworzyć kolejny, kosztowny podmiot. Właśnie dlatego, trzeba przyjrzeć się temu gamerskiemu przedsięwzięciu nieco bliżej.

Michał, Piotr, Aleksander i Łukasz od początku istnienia portalu dążyli do stworzenia gry Star Wars Univers: Dawn of Heroes. Chociaż o projekcie pisały największe technologiczne media, prace nad grą zakończyły się na etapie beta testów (nieznany jest powód braku premiery). 

Warto jednak nadmienić, że gra miała być bezpłatna. Za źródło korzyści finansowych uznawano system mikropłatności za takie elementy gry, jak skórki czy awatary. Dziś podobne rozwiązania to żadna nowość, ale 10 lat temu traktowano je jako innowacje. W planach było przygotowanie dwóch wersji językowych (polskiej i angielskiej). Według wstępnych założeń właścicieli do utrzymania rentowności wystarczyło mniej niż sto tysięcy użytkowników. Dziś po innowacyjnym przedsięwzięciu zostały tylko wizualizacje i artykuły o polskiej grze osadzonej w świecie Gwiezdnych Wojen. Nie zmienia to faktu, że pomysł był interesujący i ambitny. 

icon

A to ciekawe?

Prawa do marki

Twórcy gry, aby uzyskać licencję od LucasFilm, musieli przejść przez żmudny proces administracji, podczas którego należało pokazać prawie gotowy projekt! 

Prawa autorskie to ważny element tego pomysłu na biznes – musisz posiadać zgody (najlepiej pisemne, udokumentowane) na wykorzystywanie wszystkich materiałów, których nie jesteś właścicielem – logotypów, filmów, zdjęć, grafik, tekstów, opracowań, raportów itp.

Mroczne widmo i powrót Jedi w jednym… czyli krótka historia blisko 10-letniej działalności Star Wars Extreme

Serwis dla fanów świata odległej galaktyki można nazwać pionierem wśród polskich startupów. W 2008 roku nazwa ta dopiero raczkowała. Wiele początkowych założeń nie znalazło pokrycia w rzeczywistości, jednak godnym oklasków jest fakt, że mimo przeszkód i potknięć serwis nadal istnieje i regularnie pojawiają się na nim nowe treści. 

W pierwszych miesiącach Star Wars Extreme przypominał raczej bloga niż profesjonalny serwis informacyjny. Druga wersja funkcjonowała w latach 20092011, a trzecia do końca 2016. Ta niestety przysporzyła redakcji wielu problemów technicznych, ze zniknięciem serwisu na blisko pół roku włącznie. Ratowanie okazało się bezcelowe, dlatego w styczniu 2017 roku postawiono zupełnie nowy serwis z odświeżonym layoutem, adresem oraz logo.

icon

Warto wiedzieć

Withepress.pl opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej wśród blogerów i wydawców. Ankieterzy głównie skoncentrowali się na uzyskaniu odpowiedzi na pytania o możliwości zarabiania i z jakich form ankietowani korzystają najczęściej. Poniżej prezentujemy kilka wniosków. 

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę.

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm. 

  1. Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych. Internet stale się rozwija i to w tempie geometrycznym. Niewątpliwą zaletą branży internetowej jest dostępność do wiedzy on-line, także bezpłatnej.

    Na rynku odstępnych jest wiele ofert szkoleń dotyczących budowy stron i marketingu w internecie oraz studia podyplomowe z tego zakresu – wystarczy wybrać najbliższą lokalizację, gdzie możesz zapoznać się z podstawami warsztatu oraz udoskonalać go wg najnowszych trendów.

    Zostań członkiem którejś z organizacji branżowych. W Polsce działają, m.in.

    - IAB Polska – związek pracodawców Branży Internetowej - wspiera działalność uczestników rynku komunikacji interaktywnej oraz popularyzuje internet jako efektywne medium poprzez działania promocyjne, badawcze, edukacyjne i ochronę prawną. IAB opracowało i prowadzi DIMAQ – pierwszy w Polsce program standaryzacji i certyfikacji kompetencji digital marketingowych, który definiuje niezbędny poziom wiedzy i kwalifikacji specjalistów z obszaru marketingu cyfrowego, pozwala na jego porównywanie i ewaluację. Obecnie program jest sukcesywnie wprowadzany w innych europejskich krajach.

    - SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej - ułatwia wymianę informacji i współpracę pomiędzy członkami Stowarzyszenia, reprezentuje ich interesy w otoczeniu zewnętrznym, a także wzmacnia dialogu wszystkich uczestników branży komunikacji marketingowej w Polsce. 

  2. Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. Poznasz tam ludzi z branży, potencjalnych Klientów a także dasz poznać siebie. Wypatrzysz trendy, poznasz nowinki i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Przykłady imprez: 

    - Forum IAB Warszawa, Marketing On-line Warszawa, Mail My Day Warszawa, Marketing Progres Wrocław, Morfologia Sprzedaży Gdańsk, Forum Marketingu Zintegrowanego Warszawa, Kongres Profesjonalistów Rzeszów, Kongres badaczy Rynku i Opinii Warszawa, Mobile Trends Conference Kraków, IT Future Expo PGE Narodowy Warszawa, i wiele innych.

  3. Śledź konkurencję zrób własną listę firm prowadzących firmy z podobnej dziedziny. Obserwuj je – profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, obserwuj aktualności w serwisach internetowych, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Nie kopiuj ich działań, ale szukaj w nich inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.

    Śledź zagraniczne portale o podobnej tematyce. Tylko w ten sposób dostarczysz czytelnikom najświeższych informacji. Warto ustawić sobie alert lub monitoring dla interesujących Cię haseł. Narzędzia, które Ci w tym pomogą to: Google Alert, Brand24 lub SentiOne.

    Świadomość najnowszych trendów ochroni Cię przed inwestycjami w rozwiązania, które odchodzą do lamusa. Portale takie jak Antyweb.pl czy Spidersweb.pl w przystępny sposób dostarczają informacji o tym, co w sieci piszczy.

  4. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą rozwoju branży internetowej oraz związanej z Twoim. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach dotyczących wybranej przez Ciebie branży.

    Przykłady: 

    - Magazyn Online Marketing 

    - Nowy Marketing

    - Magazyn Sprawny Marketing

    - E-komercyjnie.pl 

    - Prevent Magazine

    - Mediafun Magazyn

    - Sem Specialist 

    - Public Relation w Polsce

    - Mensis.pl 

    - Sales Manago

artcile

Słowniczek pojęć

SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ

  • AMP - skrót od słów Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone strony mobilne, które wczytują się szybko, nawet jeśli użytkownik korzysta z powolnej sieci. Tego typu strony to dzisiaj standard.

  • CPC - skrót od słów Cost Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Jest to najpopularniejszy model rozliczeń w reklamie internetowej. Reklamodawca płaci za pojedyncze kliknięcia.

  • PageRank - matematyczny algorytm wykorzystywany przez wyszukiwarkę w celu ustalenia kolejności stron w przedstawionych użytkownikom wynikach wyszukiwania. Ten wskaźnik określa pozycjonowanie Twoje strony.

  • SEM - skrót od słów Search Engine Marketing to gałąź marketingu, operująca w ramach wyszukiwarek internetowych. Polega m.in. na zamieszczaniu linków sponsorowanych, a w szczególności reklam kontekstowych, dopasowanych treścią do przeglądanych przez użytkownika stron, a także pozycjonowaniu oraz optymalizacji strony WWW.

  • Web crawler - po polsku zwany robotem indeksującym. To internetowy program zbierających informacje o strukturach i stronach umieszczonych w sieci World Wide Web w celu zindeksowania ich.

  • SEO - skrót od słów Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Proces ten pozwala na umieszczenie danej strony WWW na pierwszych miejscach wyników organicznych wyszukiwania i należy do marketingu internetowego.

  • Notyfikacje push - informacje wysyłane do użytkownika, które trafiają na ekran jego komputera – nawet jeśli w danym momencie nie odwiedza strony.

  • Responsywność - przystosowanie strony internetowej do wyświetlania i płynnego użytkowania na różnych urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach).

  • User experience (UX) - całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania ze serwisu WWW. 


artcile

Czy to się opłaca?

Mini-biznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 0 – 5 000 zł (1)

Serwis internetowy możesz stworzyć samodzielnie lub zlecić to zadanie webdeveloperowi, bądź też agencji. Wszystko jest uzależnione od Twoich umiejętności, czasu oraz posiadanych środków. Tworzenie serwisu w pojedynkę na pewno będzie dla Ciebie bezcennym doświadczeniem, ale praca metodą prób i błędów w ogólnym rozrachunku może okazać się nieopłacalna. Za budowę prostej strony zapłacisz od 1 000 zł wzwyż.

2. Komputer z legalnym oprogramowaniem, drukarka – ok. 4000 zł – być może dysponujesz już własnym laptopem i możesz go przeznaczyć do działań związanych z prowadzeniem firmy. Jeśli tak, to w początkowej fazie nie będzie konieczności poniesienia tego kosztu.

3. Domena i serwer: 500 zł / rok (2)

Strona WWW nie będzie jednak funkcjonowała bez domeny i serwera. Również i w tym przypadku na pytanie o cenę można udzielić odpowiedzi – „to zależy”. Tak, jak pisaliśmy już wcześniej, firmy kuszą nawet początkowo bezpłatnymi usługami, ale jeśli myślisz o poważnym przedsięwzięciu, zastanów się nad solidnym dostawcą. Wraz z rozwojem strony koszty mogą się zwiększyć. Nie wykluczone, że będziesz potrzebować serwera dedykowanego.

4. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 6 900 zł

Pracę nad serwisem mogą trwać nawet 3 miesiące, a to oznacza, że nie od razu będzie on generował przychód. Dlatego przyda Ci się odpowiednie zabezpieczenie w wysokości 3-miesięcznych kosztów operacyjnych. 


Razem: 14 000 zł

W naszej ocenie ta kwota wystarczy na start serwisu o średnim poziomie trudności i skomplikowania. 

Pamiętaj jednak, że całkowity koszt zależy od Twojego pomysłu i środków, jakimi dysponujesz. Końcowa kwota może być nawet kilka razy wyższa. 

(1) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów WWW

(2) – na podstawie analizy oferty 3 wiodących firm hostingowych na polskim rynku

icon

Koszty operacyjne

1. Początkowa promocja: 2 000 zł / miesiąc (1)

Reklama dźwignią handlu, ale usług również. W końcu musisz jakoś dotrzeć do swojej grupy docelowej. Reklama internetowa to świetne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców. Koszt przyciągnięcia jednego użytkownika to zaledwie kilkadziesiąt groszy. Za 1 000 zł pozyskasz ok. 1 500 użytkowników. Resztę wskazanej sumy warto zainwestować w inne kanały, takie jak media społecznościowe czy newslettery.  

2. Obsługa księgowa: 300 zł / miesiąc (2)

Księgowość możesz wziąć na własne barki, ale tylko jeśli charakteryzuje Cię sumienność. Tutaj każda cyferka ma znaczenie. 200-300 zł to stosunkowo niedużo, a może zaoszczędzić Ci wiele stresu. 


Razem: 2 300 zł / miesięcznie

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z ekspertem rynku ds. kampanii Google AdWords

(2) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. Mieszkańców

icon

Przychody

1. Zarobki z serwisu internetowego: ok. 10 000 zł (1)

Już wiesz, że sposobów na zarabianie na serwisie internetowym jest wiele. Jeśli Twoją stronę będzie odwiedzać ok. 90 000 internautów, to możesz liczyć na miesięczny zysk od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na zdobycie takiej bazy czytelników potrzeba zazwyczaj kilku lat. 

Głównym źródłem przychodu mogą reklamy np. AdSense. Popularnością cieszą się również artykuły sponsorowane i współpraca z markami.


Razem: 7 700 zł / miesięcznie

(1) – źródło: Whitepress.pl

Pamiętaj, że część kwoty przychodów zostanie przeznaczona na pokrycie ww kosztów oraz dodatkowo na podatki, opłaty związane z rozwojem Twoim i twojej firmy.

 

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Jeśli chcesz założyć firmę szkoleniową – użyj następującego numeru PKD - 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

  2. Jeśli chcesz założyć firmę działającą wyłącznie w internecie – przemyśl, jakie wybierzesz PKD. Na potrzeby prezentowanego pomysłu na biznes wybraliśmy następujące przykłady, które warto wziąć pod uwagę, jeśli profil Twojej firmy jest podobny (copywriting, marketing, zarabianie na blogach, pr, korekta tekstów).

    1. 63.12.Z Działalność portali internetowych – to główny przedmiot działalności. Jeśli planujesz zarabiać na blogach, to będzie odpowiedni kod PKD dla Ciebie
      18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku – tu mieści się korekta tekstów, którą się zajmuję
      47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – to szczególnie dla osób, które zamierzają sprzedawać własne produkty w internecie ale też dla tych, którzy myślą o założeniu swojego sklepu internetowego
      58.13.Z Wydawanie gazet
      58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
      58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
      58.21.Z Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych
      58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania – być może kiedyś przyjdzie mi do głowy przygotowanie aplikacji na smartfony?
      59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych – nagrania filmów na YouTube to jakby nie patrzeć produkcja wideo.
      59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi
      59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
      59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych
      63.91.Z Działalność agencji informacyjnych
      63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
      70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja
      73.11.Z Działalność agencji reklamowych
      73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
      73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach
  3. Jeśli chcesz mieć kontakt ze swoimi czytelnikami – pamiętaj o RODO. Budowanie bazy mailowej, zbieranie danych, stosowanie cookies na stronie internetowej i wiele innych aspektów narzędzi internetowych jest regulowane przez Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – dobrze się do tego przygotuj, zapoznaj się z treścią Rozporządzenia.

  4. Przygotuj Regulamin strony internetowej i Politykę Prywatności oraz Politykę Cookies to podstawowe dokumenty, które powinny znaleźć się na stronie internetowej.

  5. Jeżeli twoja strona będzie rodzajem "gazety internetowej" a wiec planujesz często zmieniać treść (może nawet codziennie), strona ma charakter informacyjno-newsowy lub wręcz po prostu jest informacyjnym serwisem internetowym, to warto ją zarejestrować jako dziennik lub czasopismo - chociaż sądy orzekają często, że "serwisy internetowe nie są dziennikiem/czasopismem w rozumieniu art 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku prawo prasowe i - w związku z tym - ich wydawanie nie wymaga rejestracji (art 20 ust. 1 prawa prasowego)" (Źródło: http://prawo.vagla.pl/node/8551) - to duże serwisy internetowe są zarejestrowane jako dzienniki/czasopisma. W każdym razie wykonując de facto działalność dziennikarską i będąc właścicielem i redaktorem naczelnym takiego serwisu lepiej mieć w razie potrzeby w ręku orzeczenie odmowne niż nie mieć nic.

  6. Prawa autorskie - przygotowując się do komercyjnego działania w internecie należy pamiętać także o tym, że do tworzenia stron, grafiki oraz wszelkie narzędzia (oprogramowanie) musisz używać legalnych programów. Mogą to być freeweary, ale pod warunkiem, że w umowie licencyjnej nie będzie zastrzeżenia, iż nie mogą być używane do działalności komercyjnej. Jeżeli bazujesz na tekstach i zdjęciach pozyskiwanych z innych stron lub od zewnętrznych dostawców, musisz pamiętać o konieczności respektowania praw autorskich. A to oznacza, że nie możesz tak po prostu ściągać grafiki i tekstów z Internetu a następnie lokować ich na swojej stronie - nawet po niewielkiej przeróbce (kadrowanie, skróty itp.). Musisz za każdym razem uzyskać zgodę od autora i omówić zasady na jakich dana publikacja będzie wykorzystana (linki, logo, wskazanie źródła itp.).

  7. Jak rozwijać serwis dla twórców Star Wars Extreme portal był tylko częścią większego imperium, na które składać się miał również sklep internetowy oraz gra. Pamiętaj: sky is the limit!

  8. Z kim tworzyć portal początkowo możesz być samotnym żeglarzem, ale z czasem Twoi odbiorcy będą domagali się większej liczby treści. Aby nie zawieść ich zaufania, staniesz przed wyzwaniem powierzenia własnego portalu innym redaktorom.

  9. W jaki sposób finansować jego funkcjonowanie tak naprawdę wszystko zależy od wyobraźni. Chociaż Twój projekt będzie miał internetowe korzenie, to może jednak powinien mieć również swoje offline’owe wsparcie? Wyjdź do ludzi, poznaj swoich czytelników.

  10. Jak godzić pasję z pracą pamiętasz jeszcze myśl Konfucjusza z początku tego tekstu? Łączenie tych dwóch elementów to ciekawa perspektywa, jednak niekiedy problemy z biznesem sprawiają, że hobby przestaje nas kręcić. Wypracuj w sobie podejście, które z jednej strony będzie zawodowo efektywne, a z drugiej nadal będzie sprawiać Ci radość.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT