Analiza otoczenia prawnego dla:
Jak założyć internetowy serwis (portal) tematyczny i na nim zarabiać? - historia czwórki Skywalkerów, czyli o maszerujących za marzeniami

Dla kogo jest otoczenie prawne? (Wstęp)
Poniższe opracowanie przedstawia otoczenie prawne dla osób zainteresowanych prowadzeniem serwisu (portalu) internetowego, który pozwoli im również na osiąganie z tego tytułu korzyści finansowych.
Założenie własnej strony internetowej jest świetnym pomysłem dla osób, które chciałyby przenieść swoje hobby w nieco inny wymiar, podzielić się pasją z innymi ludźmi i przekazywać swoją wiedzę na dany temat. Rozwój branży technologicznej już od lat budzi zainteresowanie potencjalnych reklamodawców, którzy podobne strony internetowe z powodzeniem wykorzystują jako przestrzeń do wypromowania swojej marki wśród konsumentów. Dla właścicieli stron internetowych oznacza to możliwość podjęcia odpłatnej współpracy z reklamodawcami poprzez odstąpienie na stronie miejsca na reklamę bądź tworzenie postów sponsorowanych. Nie są to oczywiście jedyne sposoby na osiąganie dochodu z tytułu prowadzenia strony internetowej – w jaki więc sposób powinieneś postępować, by Twoje działania były w pełni legalne? Innymi słowy, zachęcamy do lektury niniejszego opracowania, które zawiera wskazanie istotnych zagadnień prawnych i przepisów, których znajomość jest niezbędna dla rozpoczęcia prowadzenia przez Ciebie omawianej działalności.

Forma działalności
Na początku musisz ustalić formę działalności, to znaczy zdecydować, czy chcesz pracować samodzielnie czy do realizacji pomysłu potrzebujesz wspólników.
Możesz prosperować jako jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna lub firma rodzinna (nie jest dozwolona spółka partnerska przy prowadzeniu omawianej działalności).
2.1. Jednoosobowa działalność gospodarcza
To firma, którą możesz prowadzić samodzielnie. Możesz zatrudniać innych pracowników lub współpracować z członkami rodziny w firmie rodzinnej. Nie potrzebujesz żadnych oszczędności. Jednak odpowiadasz wobec osób trzecich całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność ta rozciąga się również na małżonka (dotyczy to odpowiedzialności z majątku wspólnego) i na osobę, której zlecasz zadania.
Twój podstawowy obowiązek - uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie gminy lub przez Internet. Najpierw musisz ustalić kilka spraw. Są to przede wszystkim:
- nazwa firmy
W niej musi być Twoje imię i nazwisko i ewentualnie człon wskazujący, np. na rodzaj lub produkt.
- data rozpoczęcia działalności
Określ, kiedy chcesz zacząć. Dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to data,
od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku.
- siedziba działalności
Adres (nazwa ulicy, numer budynku, mieszkania) albo nietypowe miejsce (na przykład pawilon nr X w przejściu podziemnym). To miejsce nie musi być Twoją własnością. Może być to chociażby mieszkanie, które wynajmujesz. Nie możesz podać miejsca, które nie istnieje lub miejsca, które nie jest związane z Tobą lub Twoją działalnością.
- kody działalności gospodarczej
Są to kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które określają rodzaj działalności (na przykład „produkcja papieru i tektury”, „produkcja narzędzi”). Wskaż przynajmniej jeden kod. Jeśli podasz więcej — zdecyduj, który jest główny.
W niniejszym przykładzie możesz wybrać:
- 63.12.Z Działalność portali internetowych;
- 63.11 Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi;
- 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
Ostatnia podklasa ta obejmuje wydawanie czasopism i periodyków rzadziej niż 4 razy w tygodniu, włączając w to dzienniki internetowe – wybierz tę podklasę z ostrożności, jeżeli chcesz prowadzić swoją stronę internetową w formie przypominającej czasopismo, z dość częstymi wpisami. Ciekawostką jest, że najpopularniejsze informacyjne serwisy internetowe również są zarejestrowane w ten sposób.
- forma opodatkowania
Musisz również określić częstotliwość, z jaką będziesz wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (co miesiąc, czy co kwartał).
- forma prowadzenia rachunkowości
Przedsiębiorcy często wybierają podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli prostą formę ewidencjonowania kosztów i przychodów.
- informacje związane z ZUS
To kwestie dotyczące m.in. zgłoszenia do ubezpieczenia pracowników, których zatrudnisz.
- rachunek bankowy
Koniecznie musisz wskazać numer rachunku, który będzie służył do rozliczeń
z urzędem skarbowym. Możesz założyć nowy rachunek, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej albo posługiwać się tym, który już masz do użytku prywatnego.
Teraz czas na złożenie, kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wpis do rejestru CEIDG. Od dnia wpisania, możesz prowadzić swoją działalność na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców. Dane Twojej firmy będą wpisane
do CEIDG w ciągu 1 dnia roboczego od złożenia wniosku.
2.1. Spółka cywilna
Mogą ją utworzyć co najmniej 2 osoby fizyczne bądź prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wspólnicy spółki, będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, podlegają osobno wpisowi do Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do rejestracji spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał.
Aby zarejestrować spółkę cywilną należy:
- uzyskać wpis w CEIDG (każdy wspólnik osobno),
- zawrzeć na piśmie umowę spółki,
- zgłosić w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS),
- uzyskać nr REGON,
- zgłosić ją we właściwym urzędzie skarbowym,
- uzyskać NIP spółki.
W umowie trzeba zawrzeć m.in. informację o wspólnikach oraz podać: cel gospodarczy, jaki spółka ma realizować, okres funkcjonowania spółki, zakres działalności według PKD, kwestie podziału zysków i wielkość wniesionych wkładów.
Wspólnicy spółki cywilnej mają do wyboru opodatkowanie dochodu na zasadach według skali podatkowej, liniowo lub w formach zryczałtowanych (karta podatkowa czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).
Za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników osobno - majątkiem osobistym, bez żadnych ograniczeń. O tym szerzej w art. 864 i n. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
2.3. Spółka prawa handlowego
To forma współdziałania w celu zarobkowym co najmniej dwóch osób (za wyjątkiem spółki
akcyjnej). Może ją założyć jeden podmiot, o ile sam nie jest jednoosobową spółką
z o.o.. Spółka powstaje w wyniku zawarcia umowy, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz ewentualnie przez współdziałanie w inny, określony sposób. Funkcjonowanie spółek handlowych regulują przepisy prawa, a także wspólnicy bądź akcjonariusze w umowie albo statucie spółki.
W spółkach osobowych (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) podstawowe znaczenie mają wspólnicy, ich kwalifikacje i wykonywana praca. Za zobowiązania spółki osobowej wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem. W spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz akcyjna) najważniejszym elementem jest kapitał pochodzący od wspólników, na którym opiera się jej funkcjonowanie. Wspólnicy spółki kapitałowej nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki, o czym stanowi art. art. 151 § 4 oraz 301 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Ryzykują jedynie wniesionym wkładem, którego mogą nie odzyskać w razie niepowodzenia.
Wyszukiwarka – Wzory - Umowy Spółki
2.4. Firma rodzinna
Przedsiębiorstwo rodzinne to szczególny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej.
W takiej strukturze zarządzanie firmą pozostaje w rękach najbliższych, spokrewnionych ze sobą osób, które posiadają kontrolę nad własnością w firmie i wspólnie dbają o interesy. Może być prowadzone w dowolnej formie prawnej. Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu można swobodnie podzielić obowiązki i uprawnienia pomiędzy członków rodziny, prowadzących wspólnie firmę.
2.5. Inne – „samozatrudnienie”
Samozatrudnienie występuje, gdy osoba fizyczna podejmuje działalność gospodarczą na własny rachunek i osobiście wykonuje określone czynności na rzecz innego podmiotu. Robi to w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Takie osoby prowadzą własną działalność gospodarczą (są wpisane do CEIDG), same odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczki na podatek dochodowy. Nie robi tego zlecający, którego jedynym obowiązkiem jest zapłata należności wskazanej w fakturze wystawionej przez „Samozatrudnionego”.
Możliwe jest oczywiście udzielanie zleceń lub dzieła osobom, których udział i praca w przedsięwzięciu jest okresowo niezbędna. Takie umowy mogą zostać zawarte zarówno na przykład z informatykiem, który opracuje projekt graficzny i wykona stronę internetową.
Pełne zastosowanie do omawianej formy prowadzenia działalności znajdują uwagi dotyczące prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Pozostałe aspekty związane z prowadzeniem działalności
Działalność w zakresie tworzenia i administrowania stronami internetowymi nie podlega w Polsce reglamentacji. Nie jest działalnością koncesjonowaną ani regulowaną, w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wiąże się jednak z koniecznością przestrzegania szeregu norm z różnych dziedzin prawa.
Czytaj także:
Poradnik – Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie
3.1. Jak założyć stronę internetową?
Pierwszym krokiem będzie zakup domeny oraz serwera – jeżeli nie umiesz tego zrobić we własnym zakresie, pomocna będzie współpraca z informatykiem. Warto też zadbać o odpowiednią oprawę graficzną, która wizualnie przyciągnie do Twojej strony potencjalnych użytkowników. Jeżeli na samym początku chciałbyś ograniczyć koszty uruchomienia strony, możesz skorzystać z udostępnianych w Internecie szablonów stron w ramach tzw. wolnej licencji (CC). Uzyskanie licencji na wykorzystanie gotowych już szablonów może niekiedy wymagać pewnej opłaty – warunki jej udzielenia znajdziesz każdorazowo w miejscu, z którego można pobrać materiały.
3.1.1. Domena
- Sprawdź czy adres Twojego portalu, czyli wybrany przez Ciebie ciąg wyrazów, nie jest już wykorzystywany przez kogoś innego. W tym celu skorzystaj z przeglądarki domen – dns.pl.
Występując o rejestrację domeny, uzyskasz status oferenta. W swojej ofercie będziesz musiał potwierdzić, że:
- dane w niej zawarte są prawidłowe,
- złożenie oferty i wykonywanie umowy nie spowodują naruszenia praw osób trzecich lub przepisów prawa,
- nazwa domeny nie będzie wykorzystywana do rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, zarządzania botnetami ani do phishingu.
NASK może odmówić przyjęcia Twojej oferty w szczególności, gdy:
- nie spełniłeś warunków technicznych, określonych w witrynie internetowej NASK,
- NASK jest związany umową o utrzymywanie tej samej nazwy domeny, która została wskazana w Twojej ofercie albo trwa proces zawierania takiej umowy.
Wszelkie prawa i obowiązki związane z użytkowaniem przez Ciebie domeny .pl będą opierały się na umowie zawartej pomiędzy Tobą a NASK (lub akredytowanym partnerem). Zwróć uwagę, że prawo do domeny nie jest prawem własności. Masz status abonenta domeny, ale Twoje logo (o ile je wcześniej zgłosiłeś w Urzędzie Patentowym) będzie objęte prawem ochrony do znaku towarowego.
3.1.2. Strona
Strona to także portal, czyli inaczej drzwi prowadzące na platformę, gdzie lokujesz kilka substron (podstron). Tu możesz prowadzić osobne odsłony dla takich form jak: blog, forum, serwis, strona szkoleniowa lub inne.
Czytaj także:
Instrukcja - Strona internetowa przedsiębiorcy
3.1.3. Serwer
Większość firm oferujących rejestrację domeny proponuje również usługi serwerowe. Utrzymywaniem serwerów zajmują się firmy hostingowe. Miejsce na serwerze można wykupić od jednego dostawcy – właśnie jako „usługi hostingowe”. Przed wyborem firmy, przeczytaj opinie innych internautów. Tworzenie strony internetowej to także wybór języka programowania oraz szaty graficznej dla Twojego portalu. Jeżeli nie masz umiejętności w tym zakresie, możesz skorzystać z pomocy programisty i/lub grafika - freelancera, który za ustaloną kwotę podejmie się tego zadania.
3.1.4. Logotyp
Twoje logo będzie znakiem rozpoznawczym Twojej działalności i swego rodzaju kluczem - je trzeba dokładnie przemyśleć. Będzie się ono kojarzyć się z Twoją stroną i sklepem internetowym, jeżeli planujesz takie przedsięwzięcie, a to już sprawdzony i skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi. Logo możesz zaprojektować samodzielnie lub zlecić profesjonaliście. Nie musisz robić tego jednak od razu – wiele zależy od Twojego budżetu i rozmachu w tworzeniu biznesplanu.
Logo to kombinacja słowno-graficzna. Dzięki niemu nazwa domeny, przy zastosowaniu odpowiedniej plastyki/grafiki/kolorystyki, stanie się jednocześnie Twoim znakiem rozpoznawczym, czy wręcz znakiem towarowym. Jeżeli je zarejestrujesz, uzyskasz prawa ochronne do tego Twojego znaku - ®. Jest to symbol, który oznacza zarejestrowanie danego znaku towarowego w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Jeżeli dokonałeś rejestracji, nie musisz używać tego symbolu w sąsiedztwie swojego znaku, ale jak najbardziej jest to dozwolone – z kolei z drugiej strony, za oznaczanie w ten sposób znaku towarowego, który nie został zarejestrowany, grozi kara grzywny.
3.2. Zadbaj o pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Po utworzeniu witryny, trzeba zająć się jej właściwym pozycjonowaniem, by pozyskiwała jak największą liczbę odwiedzających użytkowników. Powinna też umożliwiać dostęp do płatnych części serwisu, by Twoje przedsiębiorstwo mogło się rozwijać i generować dochody.
W związku z tym, zwróć szczególną uwagę na:
- jakość kodu programistycznego,
- jakość treści stron www,
- nawigację w portalu/serwisie,
- optymalizację tytułu strony głównej oraz podstron (tzw. sekcja Title),
- metatagi,
- linkowanie wewnętrzne sklepu.
Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe, takie jak Google+, Facebook, czy Twitter, które są zintegrowane z daną stroną internetową. Optymalizacja strony to modyfikacja treści na witrynie (pod kątem fraz, na których zamierza się oprzeć kampanię) oraz zmiany w kodzie strony.
Kontrowersje w pozycjonowaniu stron wynikają w dużej mierze ze sposobów zdobywania linków prowadzących do stron – IBL (ang. inbound links – liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www) oraz z nieetycznych technik stosowanych w pozycjonowaniu. Działania niezgodne z zaleceniami dla webmasterów nazywa się powszechnie spamem. Jest on traktowany podobnie jak spam pocztowy, czyli elektroniczne wiadomości masowo rozsyłane do osób, które ich nie oczekują.
W wyszukiwarkach stworzono specjalne strony, na których można zgłaszać witryny, które stosują nieetyczne metody pozycjonowania, np. Google – Raport dotyczący spamu.
W związku z ogromnym zainteresowaniem pozycją danej strony w wyszukiwarce, zaczęły pojawiać się różne metody pozycjonowania, których nie akceptują twórcy wyszukiwarek. Nie są też zgodne z zaleceniami dla tworzących strony. „Zaśmiecają” wyniki wyszukiwania,
w sposób sztuczny, wręcz oszukańczy dążą do ich zakłócenia na korzyść promowanych stron. Przykłady:
- duże nagromadzenie słów kluczowych,
- słowa kluczowe niezgodne z treścią,
- ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika,
- cloaking (ang. cloak – płaszcz) – serwowanie robotom wyszukiwarek specjalnie spreparowanej wersji strony (rozpoznawanych, np. po adresach lub tzw. user-agent).
Stosowanie takich technik może spowodować całkowitą eliminację strony z wyników wyszukiwania.
Metody ułatwiające użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdowanie informacji, mogą przyczynić się do poprawy wyników w wyszukiwarkach.
Przykłady:
- wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce,
- umieszczanie stron w katalogach tematycznych,
- rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii, np. JavaScriptu, Flasha lub ramek,
- poprawa możliwości poruszania się po stronie, użycie mapy strony,
- usunięcie błędów (np. składniowych) z kodu strony,
- wzmocnienie semantyki znaczników używanych na stronie,
- optymalizacja kodu strony, usunięcie nadmiarowych znaczników HTML,
- dobre opisanie elementów strony, np. tytułu strony lub treści alternatywnej dla grafiki,
- czytelne opisywanie odnośników (unikanie opisów typu „tutaj” albo „kliknij”, na korzyść lepiej opisujących zawartość strony, do której prowadzą),
- stosowanie „przyjaznych” adresów (np. http://example.com/sklep/drukarki/laserowe/ zamiast http://example.com/index.php?page=236&id=32),
- wyróżnianie (np. pogrubienie, podkreślenie) ważniejszych słów, stosowanie nagłówków.
Bardzo istotne jest również optymalizowanie treści (SEO copywriting) strony tak, aby lepiej odzwierciedlała założone frazy kluczowe. Słowa kluczowe powinny być w mianowniku.
Wyżej przytoczone metody są akceptowane przez wyszukiwarki.
3.3. Regulamin korzystania z serwisu – czy konieczny?
Jako administrator strony internetowej, w szczególności, jeżeli planujesz prowadzić również np. sklep internetowy, musisz zadbać o przygotowanie odpowiednich regulaminów (art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Jeżeli w początkowym etapie rozwoju strony nie planujesz świadczyć żadnych usług, regulamin co do zasady nie jest konieczny, ale może być jak najbardziej pomocny i warto rozważyć jego stworzenie. W regulaminie korzystania ze strony możesz określić wszelkie wymagania dotyczące zachowania jego użytkowników, a także udzielić informacji o sposobach przetwarzania danych osobowych, warunkach ich przechowywania i wprowadzania ewentualnych zmian (tzw. polityka prywatności - obligatoryjnie przy przetwarzaniu danych osobowych).
Poniżej przykładowy regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną dotyczący sklepu internetowego (więcej o regulaminie sklepu internetowego w punkcie 3.7)
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
Regulamin korzystania z serwisu internetowego
Przemyśl również, czy nie byłoby zasadnym wprowadzenie regulaminu określającego działanie tzw. ciasteczek („cookies”), które w pewien sposób monitorują poczynania użytkownika w Internecie, a następnie dostosowują np. reklamy pojawiające się na Twojej stronie do ich osobistych preferencji. Zwiększa to prawdopodobieństwo zainteresowania użytkownika daną reklamą, a co za tym idzie – kliknięcie w nią, a następnie Twój zysk ze strony reklamodawcy.
3.4. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych
Jeżeli zamierzasz umożliwić użytkownikom strony internetowej zakładanie prywatnych kont (na przykład w celu udzielania się na forum dyskusyjnym) lub dostęp do newslettera, jako administrator strony obowiązany jesteś do szczególnego postępowania z danymi, które zostaną Ci powierzone.
Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, jej przepisy stosuje się do przetwarzania danych przez przedsiębiorców. Niektóre przepisy owej ustawy zostały zastąpione poprzez wejście w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, stąd można powiedzieć, że na gruncie krajowego porządku prawnego mamy dwa równorzędne, uzupełniające się nawzajem akty prawne.
Ważne!
Należy pamiętać, że w dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych).
Ma ono bezpośrednie zastosowanie w państwach członkowskich. Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia dane osobowe muszą być:
- przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą („zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość”);
- zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i przetwarzane dalej w sposób zgodny z tymi celami; w drodze wyjątku dopuszczone jest dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych („ograniczenie celu”);
- adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane („minimalizacja danych”);
- prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane; należy podjąć wszelkie rozsądne działania, aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały niezwłocznie usunięte lub sprostowane („prawidłowość”);
- przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane; dane osobowe można przechowywać przez okres dłuższy, o ile będą one przetwarzane wyłącznie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, z zastrzeżeniem że wdrożone zostaną odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą („ograniczenie przechowywania”);
- przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych („integralność i poufność”).
Administrator jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów art. 5 ust. 1 i musi być w stanie wykazać ich przestrzeganie („rozliczalność”).
Patrz dokument Rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych (RODO): Rozporządzenie o ochronie danych osobowych
Porada Zasady przetwarzania i udostępniania danych osobowych, tworzenia zbiorów
Procedura/Regulamin w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji
3.5. Własność intelektualna, prawa autorskie
Jeżeli dla wzbogacenia Twojej strony internetowej będziesz posługiwał się cudzymi materiałami (zdjęcia, filmy, teksty), to należy uzyskać w tym celu odpowiednie pozwolenie, gdyż działając bez zgody twórcy, naruszasz jego prawa autorskie.
W celu wykorzystania cudzej pracy, należy zawierać każdorazowo odpowiednie umowy z autorami udzielające prawa do korzystania z utworów na odpowiednio zakreślonych polach eksploatacji. Innymi słowy, jeżeli będziesz chciał skorzystać ze zdjęcia czy fragmentu tekstu znalezionego w Internecie, skontaktuj się bezpośrednio z jego autorem i przedstaw mu swoją propozycję na wykorzystanie jego pracy. Opisz pokrótce jak zamierzasz ją przekształcić graficznie i w jakim miejscu autor będzie mógł docelowo znaleźć swój utwór. Być może warunkiem zgody na jego wykorzystanie będzie umieszczenie odpowiedniego podpisu pod nim lub zastosowanie hiperłącza. Zwróć jednak uwagę, że niektórzy autorzy wprost zamieszczają ogólne informacje dotyczące możliwości wykorzystania ich pracy – jeżeli dany autor wyraźnie zezwolił na jej użycie, to tę kwestię masz już rozwiązaną.
Gdybyś potrzebował więcej informacji, porada dotycząca własności intelektualnej w biznesie dostępna jest tu:
Własność intelektualna w e-biznesie
Własność intelektualna – słowniczek
Jeżeli planujesz współpracować z kimś przy tworzeniu strony, powinieneś poinformować go o tym, jak właściwie postępować w podobnych sytuacjach - obowiązkiem przedsiębiorcy jest zadbanie, by jego pracownicy, podwładni, współpracownicy nie wykorzystywali jakichkolwiek utworów w rozumieniu przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo autorskie i prawa pokrewne bez odpowiedniej podstawy prawnej.
3.6. Zacznij zarabiać!
Sposobów na czerpanie zysków z prowadzenia własnej strony internetowej jest kilka – różnią się one przede wszystkim wymaganym stopniem Twojego zaangażowania, które bywa konieczne dla finalizacji danego pomysłu, jak również kwestiami odpłatności ze strony użytkowników.
3.6.1. Programy afiliacyjne
Istota programów afiliacyjnych polega na tym, że reklamodawca płaci właścicielowi strony internetowej za fakt wygenerowania ruchu na reklamowanej stronie produktu – innymi słowy, dostajesz pieniądze za wywieszenie na swojej stronie internetowej banera reklamowego (z linkiem), co przyczynia się bezpośrednio do promocji reklamowanej strony. Umowa zwykła zakłada rozliczenia miesięczne lub wypłacane od określonej minimalnej wygenerowanej kwoty. Istnieje kilka modeli rozliczania się z programów afiliacyjnych:
- cost per click – reklamodawca płaci prowizję za to, że użytkownik zainteresuje się reklamą umieszczoną na Twojej stronie i skorzysta z hiperłącza, które umieściłeś, aby dowiedzieć się więcej o produkcie – jest to typowa płatność liczona od „kliknięcia”;
- cost per lead – w tym przypadku reklamodawca płaci za to, że użytkownik wykona pewną określoną akcję, którą okaże zainteresowanie produktem – przykładowo zapisze się do newslettera, zapełni „koszyk”, wypełni formularz kontaktowy lub założy konto użytkownika;
- cost per sale – właściciel strony internetowej otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży dokonanej przez użytkownika, który trafił na daną stronę poprzez umieszczoną wcześniej reklamę.
Istnieją oczywiście modele mieszane, wszystkie zależą od postanowień konkretnej umowy – nie bój się negocjować i forsować swoich racji!
Reklamodawcy zwykle zgłaszają się do właściciela sami, gdy ocenią przydatność Twojej strony jako przestrzeni reklamową – chodzi głównie o popularność Twojej strony, a także jej profil tematyczny.
Uważaj!
Zastanów się za każdym razem, czy warto przyjąć warunki umowy zaproponowanej przez drugą stronę. Staraj się dopasowywać dopuszczane treści reklam do profilu strony, którą prowadzisz. Jeżeli reklamy wyświetlane na Twojej stronie będą z nią w jakiś sposób powiązane, zainteresowanie użytkowników wzrośnie, a Ty dostaniesz większą prowizję za kliknięcie w baner lub skorzystanie z usługi reklamodawcy.
3.6.2. Google AdSense
Tej firmy nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. W swoim programie AdSense proponuje usługę działającą na podobnych zasadach, co programy afiliacyjne, jednak z tą różnicą, że nie zawierasz tutaj osobnych umów z każdym reklamodawcą, a współpracujesz z pośrednikiem, który ma kontrakty z setkami reklamodawców. Plusem tego rozwiązania jest fakt, że możesz jako administrator swojej strony blokować reklamy, których sobie z jakiegoś powodu nie życzysz, wyświetlać tylko te reklamy, które dotychczas przynosiły Ci największy dochód i na różne sposoby zarządzać profilem treści (efektywnie dla obu stron), które pośrednik umieszcza na Twojej stronie.
3.6.3. Mikropłatności
W tym przypadku masz możliwość udostępniania użytkownikom ekskluzywnych, niedostępnych ogólnie treści za drobną opłatą. Możesz w tym celu wydzielić specjalną zakładkę w panelu głównym strony, zaproponować odwiedzającym założenie „konta premium” gwarantującego dostęp do dodatkowych materiałów, udostępniać płatnie dodatkową grafikę (przykładowo tapety na urządzenia elektroniczne) lub filmy. Mikropłatności szczególną popularnością cieszą się przy okazji mini gier przeglądarkowych – jeżeli masz unikalny pomysł i chciałbyś początkowo zainwestować w stworzenie takiej gry dla swoich użytkowników, jak najbardziej może Ci się to opłacić.
Jest wiele firm, które oferują obsługę mikropłatności na stronach internetowych. Na rynku króluje głównie usługa SMS premium, jednak dla wygody użytkowników warto zadbać, aby firma, z którą podpisujesz umowę, obsługiwała także płatności elektroniczne.
3.6.4. Artykuły sponsorowane
Jest to forma współpracy zdecydowanie najbardziej wymagająca dla Ciebie jako administratora strony. Zakłada Twój czynny udział w kreacji treści reklamowych umieszczanych na Twojej stronie. Twoim zadaniem będzie wykonywanie postanowień umowy zawartej z reklamodawcą – może to polegać na pisaniu postów/nagraniu filmu w pewien sposób związanego z tematyką reklamowanego produktu i wspomnienie o nim samym niejako „przy okazji” lub też na stworzeniu treści poświęconej stricte danemu produktowi. Reklamodawca płaci Ci za sam fakt opublikowania efektów Twojej pracy, ale umowa może zakładać pewne stopniowanie zysku w zależności od np. wzrostu zainteresowania produktem w następstwie Twojej publikacji lub Twojej szczególnej, zbudowanej uprzednio popularności, a co za tym idzie – wpływu Twoich treści na grupę docelową produktu.
Powinieneś pamiętać o tym, aby nie ukrywać usilnie przed czytelnikami swoich zamiarów zarobkowych – praktyka w sieci wskazuje na to, że użytkownicy portalów negatywnie odbierają kryptoreklamę, a to może przełożyć się nie tylko na zmniejszone zyski z tytułu reklam, ale również odpływ stałych użytkowników strony internetowej.
3.6.5. Sklep internetowy
Jeżeli prowadzisz portal o określonej ściśle tematyce popularnej wśród danej grupy społecznej albo jesteś twórcą nowego formatu, który przyciąga uwagę i przyniósł Ci rozpoznawalność – możesz pomyśleć o stworzeniu serii gadżetów związanych z Twoją działalnością. Mogą to być obrazki na ścianę, kubki lub koszulki z nadrukiem, kalendarze albo pokrowce na telefon. Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia!
Jeżeli sam jesteś twórcą – na przykład rysownikiem, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie Twoich prac jako grafiki przewodniej do serii – użytkownicy bardzo docenią Twoje starania, a dodatkowo uda Ci się zminimalizować koszty związane ze stworzeniem gadżetów do sklepu. W przeciwnym razie oprócz firmy zajmującej się np. drukowaniem grafiki na tkaninach, będziesz musiał nawiązać współpracę z artystą, biurem projektowym albo grafikiem komputerowym.
3.7. Sklep internetowy – co jeszcze musisz wiedzieć?
Poza istotnymi kwestiami dotyczącymi sklepów internetowych, omówionymi szczegółowo w powyższych punktach (np. ochrona danych osobowych, prawa autorskie), musisz pamiętać jeszcze o szeregu innych:
3.7.1. Opodatkowanie sklepu
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy jako osoba fizyczna lub spółka osobowa, to masz do wyboru następujące formy opodatkowania:
- ryczałt,
- zasady ogólne według skali podatkowej,
- podatek liniowy.
Działalność usługowa w zakresie handlu jest objęta ryczałtem w wysokości 3%. W przypadku sklepu internetowego może to być bardzo opłacalne, bo podatek jest niski, a formalności ograniczone do minimum. Korzystając z ryczałtu, nie masz jednak możliwości rozliczania kosztów. Jeżeli uzyskasz pojedynczy przychód wykluczający ryczałt, musisz natychmiast przejść na zasady ogólne i prowadzić księgę przychodów i rozchodów - KPiR.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych jest możliwe, gdy przedsiębiorca nie przewiduje przekroczenia pierwszego progu skali, tj. – 120 000,00 zł dochodu.
Jeżeli sklep internetowy będzie prowadzony w formie spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwo automatycznie staje się podatnikiem podatku CIT.
Jednoosobowa działalność gospodarcza lub inna forma opisana w pkt.1 wymaga zgłoszenia przedsiębiorcy do ubezpieczeń w ZUS. Natomiast wieloosobowa spółka z o.o., spółka komandytowo-akcyjna lub akcyjna nie stanowią podstawy do ubezpieczenia w ZUS.
3.7.2. Konto firmowe
Przepisy nie nakazują wprost, aby przedsiębiorca posiadał odrębne konto firmowe. Płatności związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego mogą odbywać się za pośrednictwem konta osobistego. Ważne, by jego właścicielem był wyłącznie przedsiębiorca. W przypadku sklepu internetowego zdecydowana większość płatności dokonywana jest za pomocą przelewów. Dla celów czysto organizacyjnych warto założyć oddzielny rachunek firmowy.
3.7.3. Regulamin sklepu internetowego
Jest to o zbiór norm i zasad, regulujących sposób dokonywania transakcji na stronie internetowej. Porządkuje także kwestie związane m.in. z komunikacją z klientem.
Regulamin musi bazować na obowiązujących przepisach prawnych i ujmować wszystkie kwestie, które powinien wiedzieć kupujący. Ma być napisany językiem zrozumiałym dla potencjalnego klienta, by nie było problemów ze zrozumieniem jego treści.
Warunki przewidziane w regulaminie sklepu internetowego, powinny wypełniać postanowienia wynikające przede wszystkim z ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. („ustawa o prawach konsumenta”)
W świetle przywołanej ustawy, konsument ma szczególną ochronę i musi być informowany o wszystkim kwestiach, które ustawodawca uznał za konieczne. Jeżeli transakcje w e-sklepie przeprowadzane są wyłącznie między przedsiębiorcami, regulamin może być bardziej ogólny. Jeżeli sprzedaż jest mieszana (sklep jest dostępny i dla konsumentów, i dla podmiotów profesjonalnych), warto zredagować szczegółowe zasady sprzedawania w e-sklepie.
3.7.4. Umowy zawierane z konsumentem
Umowa zawierana przez Internet szczególnie chroni prawa konsumenta.. Należy ona do typu umów zawieranych na odległość, to znaczy: bez jednoczesnej fizycznej obecności stron oraz z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.
Najpóźniej w chwili wyrażenia woli konsumenta do związania się z Tobą umową na odległość, musisz udostępnić mu swoje dane (najlepiej, jeżeli zrobisz to uprzednio zawierając odpowiednie informacje w regulaminie sklepu), jak również o cenie, sposobie i terminie zapłaty, sposobie przewozu rzeczy oraz warunkach odstąpienia od umowy.
Musisz pamiętać, że jeżeli nie poinformujesz konsumenta o opłatach dodatkowych (np. za wysyłkę za granicę, wysyłkę w terminie ekspresowym), kosztach zwrotu rzeczy lub innych, konsument nie ponosi tych opłat.
Przepisy dotyczące szczególnego rygoru informowania konsumenta o jego prawach dotyczą sprzedaży produktów, których łączna wartość przekracza 50 zł.
Wszystkie informacje o których mowa powyżej, musisz umieścić w regulaminie sklepu internetowego. Oznacz go na stronie internetowej widoczną zakładką.
Czytaj także:
Regulamin korzystania z serwisu internetowego
Umowa sprzedaży na odległość - wzór
Podstawowe akty prawne
Stan prawny – 31 października 2022 r.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482