Pomysł na biznes:

Jak założyć mobilną kawiarnię i sprzedawać kawę w mobilnych budkach?

Branża:
  • handel
  • usługi gastronomiczne na telefon
  • mobilne usługi gastronomiczne
  • usługi

artcile

Podejmij wyzwanie

Słuchaj swojej intuicji

Jeśli masz otwartą głowę, w każdej chwili możesz wpaść na świetny pomysł – w domu, podczas rozmowy z najbliższymi, podczas papierkowej roboty przy biurku albo w drodze do etatowej pracy. Tak właśnie narodziło się Coffee Day – mobilna kawiarnia na kółkach.

icon

Dla kogo?

  • Dla pasjonatów kawy
  • Dla osób, które lubią polegać na sobie
  • Dla osób, które lubią bezpośredni kontakt z ludźmi
  • Dla osób, które chcą być niezależne i mobilne
  • Dla osób zainteresowanych światem usług mobilnych
  • Dla osób, które fascynuje fenomen food trucków
  • Dla osób, które nie przywiązują się do jednego miejsca i lubią zmiany
  • Dla osób, które są gotowe do samodzielnego poszukiwania klientów
icon

Zanim zaczniesz

  • Sprawdź ofertę producentów wózków i zapoznaj się z ich cenami
  • Określ grupę docelową. Zastanów się, kto ma być Twoim klientem
  • Znajdź lokalizację, w której stanie Twój wózek i sprawdź, co musisz zrobić, aby uzyskać stosowne pozwolenia
  • Zapoznaj się z ofertą konkurencji i zastanów się, czym możesz się wyróżnić
  • Sprawdź ceny ekspresów ciśnieniowych i zapoznaj się z ofertą ich dzierżawy
  • Pomyśl o reklamie – na początek wystarczy profil na portalach społecznościowych
  • Zapoznaj się z ofertą dostawców półproduktów i porównaj ceny
artcile

Liczy się pomysł

Z ziemi amerykańskiej do Polski, czyli jak to się zaczęło

Początek biznesu miał źródła – jak to często bywa – w braku. Kto oglądał „The Social Network” lub zna historię Marka Zuckerberga, ten to rozumie. Widoczny na portalu status związku narodził się z potrzeby wiedzy lub zwykłej ciekawości czy konkretna osoba ma partnera, czy też nie. W końcu nikt nie ma na czole przypiętych karteczek z napisem „wolny”, „zajęta”, „to skomplikowane”. Poprawka – nikt nie miał, teraz wystarczy sprawdzić profil na Facebooku.

Podobnie było w przypadku Coffee Day. Firma powstała w 2011 roku. Jej motyw przewodni – jak głosi hasło reklamowe – to „Sposób na udany dzień”. Co zrobić, żeby od samego rana mieć dużo energii i pozytywne myśli? Wielu z nas odpowie – trzeba zacząć od kawy. Dlatego właśnie Adam i Sebastian wpadli na pomysł stworzenia mobilnych kawiarni na kółkach. Miały być usytuowane przy przystankach autobusowych i węzłach komunikacyjnych. Pierwsza przenośna kawiarenka stanęła przy placu Wilsona w Warszawie, kolejna w okolicach kina Femina.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z braku, czyli z potrzeby

W 2008 roku Adam pracował w Nowym Jorku. W codziennej gonitwie nie miał czasu na wypad do kawiarni. Po drodze do pracy mijał wiele budek z kawą, z których zaczął korzystać, traktując to jako rytualny element swojego dnia. Po powrocie do Polski spotkało go rozczarowanie. Nie mógł już skoczyć na szybką kawę i kanapkę - i tak właśnie wpadł na pomysł na biznes. Pomógł mu Sebastian, który miał wieloletnie doświadczenie w biznesie gastronomicznym oraz jego żona, która po odchowaniu dziecka szukała dla siebie zajęcia. I zaczęli liczyć, kalkulować … a po niespełna dwóch godzinach wiedzieli już, że stawiają na wózki z kawą i przekąskami.

Amerykański pomysł, polska innowacja

Aby odnieść sukces, nie trzeba być wielkim wynalazcą, myślicielem lub wizjonerem pokroju Steve’a Jobsa.

Czasem wystarczy zastanowić się, czego Tobie brakuje, z czego Ty sam chętnie skorzystasz – i to nie raz, i nie dwa, ale wielokrotnie. Świetnym przykładem takiego podejścia jest właśnie Coffee Day.

Adam i Sebastian, planując swój biznes, mieli świadomość, że nie odkrywają koła. Wiedzieli też, że Warszawa nie jest już miejscem, gdzie półki sklepowe świecą pustkami. Poza tym, kawiarnie są praktycznie na każdym rogu. Stawiając na amerykański pomysł mobilnych kawiarenek, nie chcieli go kopiować 1:1. W Nowym Jorku budki na kółkach są niezwykle popularne, a każda z nich należy do kogoś innego. Adam i Sebastian chcieli odejść od takiego konceptu. Wiedzieli, że jeśli zaproponują coś takiego, to będzie kojarzyło się ze zwykłym straganiarstwem czy (znienawidzonymi przez wielu) „szczękami”. Dlatego postawili na innowację – sieć mobilnych kawiarni o określonych standardach, która z czasem miałaby się rozwijać na zasadzie franczyzy.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Zobacz swój biznes w ziarnku… kawy

icon

Duża konkurencja

Co to oznacza dla Twojej firmy?

Mów o rzeczach ważnych dla klienta – „wysoka jakość”, „profesjonalna obsługa”, „dopasowanie do potrzeb” to hasła, które brzmią naprawdę dumnie, ale wnoszą niewiele. Lepiej postawić na konkretne komunikaty, np. „Znajdziesz nas po drodze do pracy – przy stacji metra plac Wilsona”, „Jesteśmy do Twojej dyspozycji 5 dni w tygodniu”, „Mamy produkty dla alergików”.

Nie powtarzaj tego, co mówi konkurencja – postaraj się, aby klient zauważył, że oferujesz coś więcej niż inni. Rozmawiaj z ludźmi, dowiedz się, co jest dla nich ważne, jakie są ich potrzeby i dopasuj do tego swoją ofertę.

Buduj pozytywne doświadczenia – spraw, by kontakt między Tobą a klientem przebiegał szybko i sprawnie. To ważne, żeby zapamiętano Cię jako osobę, u której wszystko można załatwić bez większych kłopotów.

Pracuj, urozmaicaj, ulepszaj – własna firma to niekończąca się historia, zawsze będzie coś do zrobienia czy poprawienia. Dlatego, aby nagle nie wypaść z rynku, śledź konkurencję. Pamiętaj, żeby nie kopiować, a szukać inspiracji. Rozwijaj swoją działalność, a przekonasz się, że ciągła praca nad sobą i swoim biznesem przynosi wiele korzyści.

Pierwsze wyzwania – jak zacząć i skąd zdobyć pieniądze?

Od pomysłu do realizacji zawsze jest długa, kręta, a czasem wyboista droga. Adam z Sebastianem zdawali sobie z tego sprawę, dlatego zaczęli od świadomych kroków. Szukali osób i instytucji, które mogłyby pomóc w finansowaniu ich pomysłu. Sebastian, jako ten bardziej doświadczony w prowadzeniu firmy, miał pewną wiedzę na temat funduszy unijnych, które w takich sytuacjach bywają bardzo pomocne. Czasem nawet przerażająca papierologia nie wystraszy osób stawiających swoje pierwsze przedsiębiorcze kroki. W końcu, czym jest biurokracja w obliczu możliwości pozyskania dodatkowych środków?

Kolejnym ruchem, jaki wykonali Sebastian i Adam, było wyszukanie w Internecie programów, z których pozyskuje się pieniądze na rozkręcenie własnego biznesu. Szczególnie zainteresował ich jeden - „Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu”, realizowany przez miasto w partnerstwie z Akademią im. Leona Koźmińskiego. Jego celem było wspieranie ambitnych form przedsiębiorczości. Chętni na pozyskanie funduszy musieli wykazać się kreatywnością i innowacyjnością, ale też umiejętnością zaprojektowania dynamicznie rozwijającego się biznesu. Do programu mogły przystąpić osoby, które nigdy wcześniej nie prowadziły własnej działalności. Właśnie dlatego o dofinansowanie wystąpili Adam i Ewa - żona Sebastiana.

Zgłoszeń do takich inicjatyw jest zawsze bardzo dużo, dlatego trzeba pokazać się z jak najlepszej strony. Oprócz wniosku Adama i Ewy, do miasta wpłynęło blisko 1500 innych. Do kolejnego etapu przeszło zaledwie 150, w tym dwa założycieli Coffee Day. Zaznaczyli oni, że składają oddzielne dokumenty, ale chcą pozyskać fundusze na ten sam projekt. Przeszli do drugiej rundy programu, którym były szkolenia i szeroko pojęte doradztwo. Adam i Ewa otrzymali półroczną możliwość uczestniczenia w studiach zaocznych z podstaw przedsiębiorczości na Akademii im. Leona Koźmińskiego. Na zajęciach zdobyli wiedzę potrzebną do prowadzenia własnego biznesu. Uczyli się też jak poprawnie i skutecznie napisać biznesplan. Ostatecznie do otrzymania dotacji z programu „Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu” zakwalifikowano 38 projektów. Adam i Ewa otrzymali łącznie około 100 tys. złotych.

icon

Brak pieniędzy na rozkręcenie biznesu?

Pomyśl o dotacjach

Nie od razu Kraków zbudowano. Wiadomo, że im więcej masz własnych pieniędzy na rozkręcenie biznesu, tym większa będzie Twoja niezależność. Jednak takie podejście oznaczałoby, że firmy mogą zakładać jedynie ludzie ze sporym kapitałem.

Marzysz o własnym biznesie? Pomyśl o pozyskaniu dotacji. Wiele miast organizuje projekty, do których można zgłosić się w ramach konkursu. Oprócz pieniędzy możesz zdobyć bezpłatny udział w szkoleniach, a także pozyskać cenne porady doświadczonych ekspertów, którzy pomogą Ci rozwinąć Twój pomysł.

Każdy początkujący przedsiębiorca może też starać się o dotację z urzędu pracy. Jest bezzwrotna i stanowi formę walki z bezrobociem. Aby ją pozyskać, musisz mieć status osoby bezrobotnej, która nigdy wcześniej nie prowadziła własnej działalności gospodarczej.

Małym firmom z pomocą przychodzi również Unia Europejska. Z jej funduszy na rozwój własnej przedsiębiorczości można pozyskać 40 tys. złotych. O dofinansowanie możesz starać się z dwóch programów operacyjnych: Kapitału Ludzkiego i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jak widzisz, możliwości dofinansowania własnego biznesu jest wiele i masz na te pieniądze realną szansę. Potwierdza to nie tylko przykład Coffee Day, ale również wielu innych firm, które swoją działalność rozpoczęły właśnie dzięki dotacjom (na przykład polskie start-upy).

artcile

Bez tego ani rusz

Czasem warto stanąć w konkury

Oprócz dotacji, przedsiębiorcy mają szansę na zdobycie pieniędzy w konkursach organizowanych przez różne instytucje, takie jak np. banki, fundacje czy portale branżowe. Warto być na bieżąco, by nie przegapić okazji i powalczyć o dodatkowe fundusze na rozwój swojego projektu. Tak zrobili Adam i Sebastian.

Zgłosili się do konkursu organizowanego przez Gazetę Wyborczą i Raiffeisen Bank – „Pomysł na firmę”. Dowiedzieli się o nim zupełnie przypadkowo, przeglądając Internet i poszukując informacji na temat rozpoczęcia własnej działalności. Na początku do tej „rywalizacji” podchodzili z dużym dystansem - nie wierzyli, że może coś z tego wyjść. Mieli już przecież w rękach dotację z programu „Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu”, ale nic nie szkodziło spróbować. I tak też zrobili.

Sprawdzili, czy nic nie stoi na przeszkodzie, aby zgłosić swoją kandydaturę. Gdy okazało się, że śmiało mogą przygotować potrzebne dokumenty, uzupełnili wcześniej stworzony biznesplan i wysłali go na konkurs. Szybko dowiedzieli się, że są w grupie 50 laureatów. Potem okazało się, że przechodzą do najlepszej dwunastki, która musi odbyć tzw. rozmowę kwalifikacyjną. Po tym etapie jury miało zdecydować o ostatecznych zwycięzcach. Założyciele Coffee Day zajęli trzecie miejsce i otrzymali 20 tys. złotych, które zasiliło ich firmowy budżet. Za te pieniądze mogli kupić profesjonalny ekspres do kawy.

icon

Wysokie koszty sprzętu?

Zastanów się nad dzierżawą

Jeśli nie udało Ci się otrzymać dofinansowania albo przerastają Cię koszty, możesz rozważyć możliwość dzierżawienia sprzętu lub wzięcia go w leasing. Zakup ekspresu do kawy jest dużym wydatkiem. Im bardziej profesjonalny sprzęt, tym droższy. A przecież na początku nie wiesz, jak potoczy się Twój biznes.

Wybór leasingu może mieć wiele zalet. Raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu, który możesz odliczyć od podatku; dodatkowo możesz też odliczyć VAT. Firmy oferują też „na start” zapas produktów i akcesoriów, na które nie będziesz wydawać kolejnych pieniędzy.

Podobnie jest w przypadku dzierżawy - często kawę dostajesz w cenie dzierżawy. Dodatkowo otrzymujesz gwarancję serwisu przez cały czas trwania umowy.

artcile

A to ciekawe…

A gdy są już pieniądze i pomysł…

Czas na realizację pomysłu - z tym często nie jest łatwo. Coś, co dobrze wygląda na papierze, niekoniecznie musi być piękne w rzeczywistości. Przechodząc do tej fazy, warto być przygotowanym na tzw. „schody”. Co może pójść nie tak? W zasadzie wszystko! W przypadku Coffee Day wielkim wyzwaniem okazało się właściwe zaprojektowanie wózka i znalezienie producenta, który byłby go wstanie wykonać. Kolejnym ograniczeniem był czas. Adam i Sebastian założyli, że projekt i wykonanie wózka zajmie maksymalnie miesiąc. I tu znacząco się przeliczyli, bo prace trwały o dwa miesiące dłużej. Nie mogli też od razu postawić wózka na ulicy. Najpierw musieli go stosownie okleić, czyli obrendować, a potem przejść fazę testów. I tak minął kolejny miesiąc.

 

WAŻNE

  • Możesz wstępnie zakładać konkretne daty, w których wykonasz kolejne ruchy związane z Twoim biznesem, ale
  • nigdy nie możesz być pewny, że zostaną one dotrzymane.

Po drodze może wydarzyć się wiele rzeczy. Fachowcy, którym coś zlecisz, mogą nie zdążyć. Urząd może na czas nie wydać odpowiednich pozwoleń. Możesz się rozchorować lub po prostu nie mieć chwilowo czasu na zajęcie się kolejnymi etapami wprowadzania swoich produktów czy usług.

Dlatego zawsze bądź na to przygotowany – zwłaszcza finansowo.

 

Jak Coffee Day zaczął działać na Placu Wilsona?

Wydawało się, że zaprojektowanie wózka będzie największym wyzwaniem. Znacząco przewyższyło je znalezienie odpowiedniej lokalizacji na mobilną kawiarnię. Sebastianowi i Adamowi zajęło to aż pół roku. Co w tym było takiego trudnego? Były setki telefonów, rozmów i wiele godzin męczącej papierologii. Czy było inne wyjście? Jeśli chcesz działać, potrzebujesz silnej woli i samozaparcia. Tylko takie podejście może Ci zagwarantować sukces. Po sprawdzeniu setek miejsc i wykonaniu tysiąca telefonów, Adam i Sebastian czuli się wykończeni. Nie przypuszczali, że napotkają tyle trudności – i to na chwilę przed planowanym otwarciem. Przecież zostało już tak niewiele do zrobienia.

Musisz wiedzieć, że jeśli chcesz cokolwiek postawić na chodniku lub ulicy, nie możesz tego zrobić tak po prostu. Działasz wtedy ponad prawem i narażasz się na gigantyczną karę, która bardzo szybko może ostudzić Twój zapał. Jeśli więc myślisz o mobilnej kawiarni albo innej podobnej działalności, musisz zacząć od sprawdzenia:

  • statusu gruntu,
  • własności,
  • wymagań zarządcy.

Sebastian i Adam mieli dużo samozaparcia i determinacji. Kiedy tylko widzieli dwa metry kwadratowe wolnej przestrzeni, natychmiast sprawdzali, jakie są możliwości i czy mogą tam postawić swoją kawiarnię na kółkach.

Tak samo trudne były rozmowy z właścicielami placów, jak i urzędnikami. Kiedy właściciele Coffee Day zaczynali mówić o swoim pomyśle, nikt nie chciał ich słuchać. Na hasło „budka z kawą” rozmówcy reagowali gorączką, zdenerwowaniem i kategorycznym stwierdzeniem, że żaden stragan w tym miejscu stać nie będzie. Skąd takie reakcje? Niestety to pokłosie „czasów dawno minionych”, kiedy w budkach stały saturatory - urzędnicy i właściciele placów nie chcą do tego wracać. Jednak Adam i Sebastian nie zrazili się. Za wszelką cenę postanowili udowodnić, że wszystkie konotacje z bazarami, straganami i szczękami są bezpodstawne, a to co chcą zrobić jest wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju.

Upór w dążeniu do celu w końcu się opłacił. Na Placu Wilsona stanęła pierwsza mobilna kawiarnia Coffee Day. Była to jedna z kilkunastu lokalizacji - niezwykle atrakcyjna z biznesowego punktu widzenia. Bliskość metra, przystanków i wielu węzłów komunikacyjnych dawała dużą szansę powodzenia. Poza tym, jest to niezwykle ruchliwe miejsce – zarówno pod kątem samochodów i autobusów, jak i przechodniów zmierzających do domu czy pracy.

icon

Warto wiedzieć

Zanim wybierzesz miejsce, zapytaj o zdanie potencjalnych klientów

Bez względu na to, na jakąś branżę postawisz, pamiętaj, że najważniejsza jest opinia klientów. Jeśli spodoba się im Twój pomysł, koncepcja i podejście, masz w zasadzie sukces w kieszeni. Jeśli nie, warto jeszcze popracować.

Odwiedź miejsce, gdzie chcesz ulokować swoją działalność i zapytaj przechodniów, co o tym myślą. Czy skorzystaliby z takiego miejsca? Dopytuj o wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Ludzie lubią dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami, a one mogą być dla Ciebie niezwykle cenne. Dlatego rozmawiaj, pytaj i nie bój się krytyki – to może Ci tylko pomóc.

Mobilna kawiarnia – biznes sezonowy?

Wiadomo, że najbardziej dochodowe są biznesy całosezonowe. One nie mają przestojów i można liczyć na stały dochód. Są jednak też takie firmy, które ze względu na swoją specyfikę lub lokalizację, nie mogą funkcjonować cały rok. Tak często jest w przypadku małych warzywniaków i straganów, branży okiennej czy budownictwa. Wydawałoby się, że podobnie będzie z mobilną kawiarnią na kółkach, której wózek może być osłonięty jedynie materiałową zasłoną. Adam i Sebastian dokładnie przeanalizowali dane meteorologiczne z ostatnich kilku lat. Doszli do wniosku, że z uwagi na niskie temperatury, nie mogliby prowadzić swojego biznesu przez zaledwie 15 dni w roku. Zima przychodzi i odchodzi. Jest wystarczająco dużo czasu, by pomyśleć nad patentem, który chroniłby mobilną kawiarnię przed mrozem i niesprzyjającą pogodą. W końcu biznes trzeba cały czas rozwijać.

 

Myśl globalnie, działaj lokalnie

Założyciele Coffee Day od początku mieli w planach ekspansję i działalność w innych miastach. Nie porwali się jednak od razu na głęboką wodę. Wiedzieli, że najpierw trzeba wiele rzeczy sprawdzić. Chcieli zobaczyć, jak pójdzie w jednym miejscu – czy będzie takie zainteresowanie, jakie przewidzieli, czy klientom spodoba się ich pomysł. I jakie będą właściwe koszty prowadzenia biznesu.

Dopiero po ocenie tych wszystkich kwestii, sprawdzeniu - co warto ulepszyć, zmienić lub dodać, można myśleć o kolejnych punktach i rozszerzaniu działalności.

 

Coffee Day w liczbach

Kto bywa czasem w kawiarniach ten wie, że ceny w nich nie należą do najniższych. Czasami za kwotę wydaną na jedną kawę można kupić cały lunch. W Coffee Day ceny zaczynają się już od 2 zł - są niezwykle konkurencyjne. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że mówimy o Warszawie – mieście hipsterów i biznesmenów, którzy są w stanie zapłacić za kawę nawet 18 zł. W mobilnej kawiarni pod szyldem Coffee Day za dużą latte o pojemności 400 ml płaci się 7 zł, a za herbatę w kubku 300 ml jedynie 4 zł. Najtańsza kanapka kosztuje 4 zł, a najdroższa 6 zł. Lody to wydatek od 3 do 5 zł, za muffinkę zapłacimy 5 zł. Konkurencyjne ceny są wyróżnikiem marki i na tle konkurencji działają na jej korzyść.

 

Wkręć się w to, co robisz i nie przestawaj szukać nowości

Im większa grupa odbiorców, tym większa szansa, że znikniesz w tłumie. Firmy tworzące produkty i usługi dla wąskiej grupy odbiorców często mają łatwiej, bo mają klientów niszowych. Jeśli prowadzisz biznes skierowany do szerokiego grona odbiorców, wciąż musisz ich czymś zaskakiwać. Dlatego bądź na bieżąco z aktualnymi trendami i tym, co robią w innych krajach. To wspaniała inspiracja do Twoich własnych kreacji i pomysłów. Przeglądaj też media społecznościowe – zwłaszcza Instagram. To olbrzymia baza wiedzy - dowiesz się, czym obecnie interesują się ludzie, jakie mają upodobania.

artcile

Zbuduj własną markę

Działaj na pełnych obrotach

Zdobądź i rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Inwestuj w siebie.

    Parzenie kawy uznawane jest przez coraz więcej osób za sztukę. Coś w tym musi być, skoro w najlepszych kawiarniach podczas parzenia kawy włączany jest stoper. Sekunda dłużej lub krócej od wyznaczonej normy robi ogromną różnicę – wie to już całkiem spora grupa Polaków. Jeśli chcesz zyskać renomę i mieć rzeczywistą wiedzę, zainwestuj w szkolenie dla baristów. Ceny kursów podstawowych zaczynają się już od około 100 zł. Poznaj rodzaje kaw i naucz się je rozróżniać.

  2. Bądź na bieżąco z tym, co robi konkurencja.

    Tylko tak będziesz z powodzeniem planować swoje dalsze działania.

  3. Szukaj nowych możliwości które pozwolą Ci rozwinąć własny biznes. Pomyśl nad wprowadzeniem nowych produktów lub karty lojalnościowej. Dzięki temu zbudujesz więzi z klientem i sprawisz, że będzie miał motywację do powrotu.

  4. Bierz udział w branżowych targach znajdziesz na nich oferty dostawców, zdobędziesz zniżki na półprodukty, będziesz na darmowych pokazach i szkoleniach. To również świetna okazja na reklamę lub wystawienie własnego stoiska. Targów jest naprawdę wiele – m.in. „Food to go”, Warsaw Gastro Show, Międzynarodowe Targi Gastronomiczne i wiele innych. W Polsce działa: - Stowarzyszenie Baristów Polskich - Society Coffee Association - Stowarzyszenie Polskich Barmanów.

  5. Załóż swój profil na Facebooku i Instagramie pokazuj inspirujące zdjęcia i filmy, które są bardzo dobrze pozycjonowane przez Google. Zachęcaj do dyskusji i bądź świadomym influencerem. Stwórz swój unikatowy #, który Ci pomoże w tworzeniu społeczności zainteresowanej Twoimi usługami.

  6. Czytanie wzbogaca dosłownie i w przenośni. Jeśli ciągle masz głód wiedzy i chcesz się dokształcać, inwestuj w branżową prasę. Warto rzucić okiem na magazyn „Kawa – biblia prawdziwych pasjonatów” i czasopismo „Sweets and Coffee”, który przedstawia prawdziwe historie właścicieli kawiarni, cukierni i restauracji. Porządna garść wiedzy do wykorzystania we własnym biznesie.

artcile

Słowniczek pojęć

To wie każdy kawosz!

SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ

Urządzenia do parzenia kawy

  • Ekspres - serce kawiarni, odpowiada za odpowiednie przygotowanie kawy. Wyróżnia się kilka rodzajów ekspresów: przelewowy, ciśnieniowy, dzbankowy, niskociśnieniowy, kolbowy, automatyczny, kapsułkowy.

  • Makinetka - nazywana również kupresem, kafetierką i kawiarką. Ciśnieniowy czajniczek do parzenia kawy, najbardziej popularny we Włoszech.

  • Portafiltr - część ekspresu, w której umieszcza się zmieloną kawę.

  • Doser - część ekspresu, przez którą wylewana jest porcja zaparzonego espresso.

  • Group - główny pojemnik ekspresu. Tu para wodna jest pod ciśnieniem przeciskana przez zmieloną kawę.

  • Tamper - urządzenie służące do ubijania mieszanki kawy w portafiltrze.

  • Boiler - część ekspresu, w której znajduje się gorąca woda i mleko.

Rodzaje ziaren

  • Arabika - najczęściej spotykany rodzaj ziaren kawy. Szacuje się, że zdominowała aż 70% światowego rynku. Jej ziarna są podłużne i płaskie, na środku mają szew w kształcę litery „s”. Kawa zaparzona z tych ziaren jest łagodna i aromatyczna o lekkich kwaskowatych, czekoladowych lub korzennych nutach. Charakteryzuje się niską zawartością kofeiny, wahającą się pomiędzy 0,9 a 1,7%.

  • Robusta - drugi najpopularniejszy rodzaj ziaren kawy. Od Arabiki odróżnia ją wysoka zawartość kofeiny, sięgająca 5%. Robustę często dodaje się do Arabiki, by napar miał większe właściwości pobudzające. Ziarna są owalne o prostym szwie, ich posmak jest ostry i gorzkawy.

  • Liberica -

Rodzaje napojów

  • Espresso - jego wykonanie polega na przepuszczeniu pary wodnej przez warstwę zmielonej kawy. Charakteryzuje się bogatym smakiem i aromatem. Często wykorzystuje się jako bazę do innych napojów, jak np. cappuccino czy latte.

  • Ristretto - espresso przygotowywane w krótkim czasie. Ilość kawy jest mniejsza, aromat bardzo skoncentrowany.

  • Americano - tzw. przedłużone espresso. Przygotowuje się z jednej porcji espresso i jednej filiżanki gorącej wody.

  • Doppio - napój zrobiony z dwóch porcji espresso i jednej porcji wody.

  • Macchiato - jedna porcja espresso z niewielką ilością spienionego mleka.

  • Latte - napój przygotowany z espresso i mleka w proporcjach 1:2.

  • Cappuccino - napój przygotowany z espresso, mleka i mlecznej pianki. Espresso miesza się z mlekiem, a piankę umieszcza na wierzchu – powinny być zachowane proporcje 1:1:1.

  • Mocha - połączenie kawy i gorącej gęstej czekolady. Podawana najczęściej z bitą śmietaną i orzechową lub cynamonową posypką.

  • Irish coffee - kawa po irlandzku. Jej wyróżnikiem jest dodatek irlandzkiej whiskey. Podawana bez mleka z bitą śmietaną na wierzchu.

Terminy związane z kawą i kawiarnią

  • Barista - osoba zawodowo zajmująca się doborem, parzeniem i podawaniem kawy. Ma szeroką wiedzę dotyczącą gatunków kawy, potrafi ją doskonale przyrządzać i podawać w artystyczny sposób. Doskonale rozróżnia rodzaje mleka, wie jak należy dbać o ekspres.

  • Terrior kawy - od terre (ziemia po francusku), słowo zaczerpnięte z nomenklatury sommelierskiej. Odnosi się do charakterystycznych cech kawy pochodzącej z konkretnego regionu lub kraju.

  • Body - zwane też po polsku „cielistością kawy”, fizyczne uczucie na ustach i języku towarzyszące spożywaniu kawy. Mówiąc prościej - jest to konsystencja naparu.

  • Smak kawy - człowiek bez problemu rozróżnia cztery podstawowe smaki: słodki, kwaśny, słony, gorzki. Ich intensywność w połączeniu z aromatem daje pełen opis odczuć towarzyszących piciu kawy. Warto też dodać, że kawa ma ponad 800 różnych aromatów.

  • Bezpośredni handel kawą - z ang. direct trade. Termin, którym właściciel palarni kawy określa system zakupu ziaren. Surowa kawa jest kupowana bezpośrednio z farmy, gdzie jest uprawiana. Pozwala to na pominięcie pośredników i brokerów – farma otrzymuje godziwe pieniądze, a właściciel palarni jest pewien źródła jej pochodzenia.

Skróty kawowe

  • AAB - skrót literowy należący do jednych z podstawowych kryteriów oceny surowych ziaren kawy. Im więcej liter A, tym większe są ziarna. Największe noszą oznaczenia AAA. Jeśli wybierasz kawę do swojej kawiarni, szukaj ziaren wyłącznie o oznaczeniach AA lub AAA.

  • Supremo - oznaczenie typowe dla kawy kolumbijskiej, są to ziarna pomiędzy AA a AAA. Nieco mniejsze ziarna noszą nazwę Excelso.

  • SHG lub SHB - Strictly High Grown (wyłącznie rosnąca wysoko) lub Strictly Hard Bean (wyłącznie twarde ziarna). Określenia te są równoznaczne i odnoszą się do kawy uprawianej na wysokości co najmniej 1500 m n.p.m. Ziarna o tym oznaczeniu są najwyższej jakości i charakteryzują się rozbudowanym profilem smakowym.

  • HG lub HB - High Grown (wysoko rosnąca) lub Hard Bean (twarde ziarna). Kawa uprawiana na wysokości od 1000 do 1500 m n.p.m., co sprawia, że jej ziarna są odrobinę niższej jakości.

  • SSB lub SB - Strictly Soft Bean (wyłącznie miękkie ziarna) lub Soft Bean (miękkie ziarna). Kawy o tym oznaczeniu rosną na wysokości od 700 do 1000 m n.p.m. i dojrzewają w miarę szybko, co obniża ich smak i jakość.

  • -

Źródła:

Portal Palona.pl: http://www.palona.pl/Slownik-pojec-zwizanych-z-kaw-r55.html

Blog Garneczki.pl: https://www.garneczki.pl/blog/10-najpopularniejszych-sposobow-podawania-kawy/

Blog Czajnikowy.pl: https://www.czajnikowy.com.pl/kawa-co-warto-wiedziec-definicje-i-terminy-speciality-coffee-gatunki-kawowca-body-smak-kawy-swiezosc-kawy-mielenie-kawy/

Blog Kawowy Guru: http://kawowy.guru/oznaczaja-tajemnicze-skroty-kawowe/

Portal Konesso.pl: https://www.konesso.pl/O-kawie-slow-kilka-blog-pol-1432545703.html

Portal Cafe Silesia: https://www.cafesilesia.pl/kawa-rodzaje-ziaren

icon

Dlaczego warto

  • Kawa była, jest i będzie jednym z najpopularniejszych napojów. Sprzedając produkt dla mas, możesz liczyć na szerokie grono odbiorców.
  • Jeśli zainwestujesz w mobilną kawiarnię, dotrzesz do wielu konsumentów i w razie potrzeby będziesz mieć możliwość zmiany lokalizacji.
  • Zyskujesz całkowitą niezależność – nie musisz martwić się o zarządcę lokalu, ceny najmu i brak klientów. To Ty ich znajdujesz i zachęcasz do odwiedzin.
  • Czytasz, uczysz się, szukasz nowych rozwiązań – bogacisz się o cenne doświadczenie i nieustannie się rozwijasz.
artcile

Czy to się opłaca

icon

Koszty początkowe

1. Zakup wózka na mobilną kawiarnię: 18 000 – 50 000 zł (1)

To Twój koszt nr 1 - najważniejszy wydatek, nad którym trzeba się dobrze zastanowić. Dlatego nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji – usiądź, napij się kawy 😊 i dobrze wszystko przemyśl. Ceny wózków mają dość szeroki przedział. Za używany, z popularnego serwisu aukcyjnego, zapłacisz od 18 do nawet 37 tys. zł. Nowy to wydatek od 40 do 50 tys. zł. Jakie są różnice? Dość znaczące.

Używany wózek bardzo często nie jest wyposażony w ekspres, którego zakup będzie Cię kosztował od 7 do 20 tys. zł. Możesz pomyśleć o dzierżawie, ale narażasz się wtedy na stały miesięczny wydatek rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Zdarza się również, że używane wózki nie mają niezbędnych pozwoleń od sanepidu, za które również będzie trzeba dodatkowo zapłacić.

Producenci nowych wózków oferują mobilne kawiarnie wyposażone w: ekspres, umywalkę, zbiornik na wodę, zbiornik na nieczystości, pompkę do wody, lodówkę, magazynek, podajniki na kubki, oświetlenie LED, daszek, instalację gazową lub elektryczną. A więc wszystko to, co będzie Ci niezbędne do codziennej pracy. Dodatkowo możesz zyskać darmowe szkolenie baristyczne oraz zapas kawy. W większości przypadków „gotowe” wózki od producenta mają już wszystkie niezbędne zezwolenia wydane przez sanepid.


2. Kasa fiskalna: 800 – 4 000 zł (2)

Obecnie, dla większości przedsiębiorców, kasa fiskalna to konieczność. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 roku zwalnia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej firmy, których sprzedaż w danym roku podatkowym nie przekroczyła 20 tys. zł.

Dlatego, aby wszystko było zgodnie z prawem, przed rozpoczęciem swojej działalności, wyposaż swój wózek w kasę fiskalną. Jej koszt waha się od 800 do 4 000 zł - dolna granica to cena promocyjna. Szukając sprzętu, koniecznie porównuj ceny i wypatruj zniżek. Na początku, nie potrzebujesz zaawansowanych drogich urządzeń, które będą dla Twojego portfela kolejnym finansowym obciążeniem.


3. Zatowarowanie: ok. 2 000 zł (3)

Aby móc nazywać swoją działalność kawiarnią, potrzebujesz odpowiednich akcesoriów i surowców, z których będziesz przyrządzać gorące aromatyczne napoje. Wózek musisz zaopatrzyć w: dozowniki do bitej śmietany, tamper, dzbanki, mleko, kawę, papierowe kubki i ochraniacze, pokrywki, łyżeczki i mieszadełka. Do tego dochodzą drożdżówki i kanapki.

Jeśli kupisz wózek od producenta, wiele z tych rzeczy będziesz mieć w podstawowym wyposażeniu.

 

4. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 15 900 zł

Na początku na pewno nie będzie łatwo. Zanim „nauczysz się” swojego biznesu, minie trochę czasu. Dlatego nie dziw się, jeśli na początku odnotujesz straty albo zarobek będzie niewielki. Warto mieć jakieś zabezpieczenie, które pozwoli Ci przetrwać przez 3 pierwsze miesiące. Odłóż ok. 15 900 zł. Ta kwota pokryje koszty: wynajmu miejsca, zatowarowania i księgowej (patrz - Koszty operacyjne poniżej).


5. Działania w mediach społecznościowych: 0 zł

Na początku nie potrzebujesz strony internetowej ani wielkiej reklamy. Oczywiście, jeśli z biegiem czasu zainwestujesz w kolejne wózki i poszerzysz zakres swojej działalności, korzystne byłoby stworzenie witryny, która pomoże w budowaniu Twojej marki.

Na początek wystarczy profil na Facebooku i Instagramie – nic nie kosztuje, a dzięki dobrym pomysłom i odrobinie kreatywności, możesz zostać gwiazdą Internetu i zyskać kolejnych klientów.


Razem: 71 900 zł

Z naszych wyliczeń wynika, że ta kwota wystarczy na rozpoczęcie działalności mobilnej kawiarni.

Pamiętaj - każda firma jest inna. Traktuj swoją inwestycję jak indywidualny przypadek. Jest przecież wiele czynników, które wpływają na ponoszone koszty – jak miejsce działalności czy wybór dostawców.

---

(1) – źródło: opracowanie własne na podstawie ofert 3 firm zajmujących się projektowaniem i budową wózków kawowych oraz cen z serwisu olx.pl i Sprzedajemy.pl

(2) – źródło: na podstawie analizy ofert 3 wiodących firm sprzedających kasy fiskalne

(3) – źródło: kwota szacunkowa, bazująca na informacjach podanych przez firmy zajmujące się podobną działalnością

icon

Koszty opercayjne

1. Wynajęcie miejsca: 1 000 zł/miesiąc (1)

Postawienie wózka wymaga zgody właściciela lub zarządcy gruntu, któremu będziesz płacić miesięczny czynsz za wynajęcie miejsca. Opłata lokacyjna zależy od indywidualnych ustaleń, ale najczęściej wynosi około 1 000 zł.
 

2. Zatrudnienie pracownika: 2 200 zł/miesiąc (2)

Na początku możesz samodzielnie sprzedawać kawę i inne produkty. Zakładając, że nie masz innej pracy i to będzie Twoje główne zajęcie. Jeśli jednak nie chcesz ryzykować, a mobilną kawiarnię traktujesz jako dodatkowy dochód, zatrudnienie pracownika będzie koniecznością. Pamiętaj, że osoba, która będzie u Ciebie pracować, musi mieć aktualną książeczkę sanepidu.

 

3. Zatowarowanie: ok. 4 000 zł/miesiąc (3)

Kwota ta może być wyższa lub niższa w zależności od obrotu, jaki będzie generował Twój biznes. Jeśli ruch każdego dnia będzie spory, to i koszty zatowarowania będą proporcjonalnie rosnąć. W takim wypadku warto postarać się o rabaty u dostawców, którzy coraz częściej honorują większe zamówienia i udzielają korzystnych zniżek.

 

4. Obsługa księgowa: 300 zł/miesiąc (3)

Wszystko zależy od formy prawnej Twojej działalności czy opodatkowania. Jeśli czujesz się na siłach, księgowość możesz prowadzić na własną rękę. Jeśli uznasz, że bardziej opłaca się przeznaczyć czas na rozwijanie biznesu, za prowadzenie księgowości w podstawowym zakresie, w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 200-300 zł.


Razem: 7 500 zł miesięcznie

----

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie analizy kosztów podanych przez kilka mobilnych kawiarni i food trucków.

(2) - źródło: analiza stawek płac w serwisie wynagrodzenia.pl.

(3) – źródło: opracowanie własne na podstawie informacji podanych na stronie superbiz.pl i danych podanych przed 3 mobilne kawiarnie i food trucki.
(4) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50 km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców.

icon

Przychody

1. Sprzedaż produktów: 23 745 zł (1)

Wysokość sprzedaży mobilnej kawiarni może być uzależniona od wielu czynników – między innymi pogody i liczby dni pracujących. Na potrzeby naszego biznesplanu przyjęliśmy, że kawiarnia będzie otwarta przez 30 dni. Do obliczeń wykorzystaliśmy ceny w Coffee Day oraz koszty produkcji/zakupów podane przez wiodącego producenta wózków kawowych.

  • Kawa czarna – cena: 5 zł, koszt produkcji: 1,03 zł
  • Kawa biała – cena: 7 zł, koszt produkcji: 1,75 zł
  • Drożdżówka – cena: 3 zł, koszt zakupu: 1,50 zł

Zakładając, że każdego dnia uda Ci się sprzedać 75 kaw czarnych, 75 białych i 50 drożdżówek - Twój miesięczny zysk ze sprzedaży wyniesie 23 745 zł.


Razem: 16 245 zł

--

(1) – źródło: opracowanie własne na podstawie cen Coffee Day i kosztów podanych przez wiodącego producenta wózków kawowych.

icon

Dochody:

16 245 zł

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

O tym też trzeba pamiętać

  1. Zapoznaj się dokładnie z całą biurokracją bohaterzy tego pomysłu na biznes podkreślali, że jednym z większych wyzwań było zdobycie pozwoleń na postawienie wózka na ulicy. Dlatego - przygotuj i dobrze zapoznaj się z biurokratyczną machiną. Lokal gastronomiczny (nawet ten na kółkach) musi spełniać wymogi BHP i sanepidu. Dodatkowo, wszystkie sprzęty muszą posiadać atest Państwowego Zakładu Higieny. Niezbędny jest również odbiór „lokalu” przez Państwową Inspekcję Pracy, a także uzyskanie pozwoleń od właścicieli lub zarządcy gruntu.

  2. Bierz udział w konkursach Adam i Sebastian, choć nie wierzyli w sukces, wystartowali w konkursie i to im się bardzo opłaciło. Za wygraną sumę kupili dobrej jakości ekspres do kawy, który jest niezbędny dla tej działalności. Jeśli więc potrzebujesz dodatkowych środków, poświęć odrobinę czasu na mały research i poszukaj różnych konkursów. Kto wie, być może i Tobie uda się zdobyć przydatne dofinansowanie.

  3. Zaplanuj swoje działania może wydaje Ci się, że najważniejsze jest otwarcie pierwszego lokalu. Ale czy wiesz, co będzie dalej? Być może wybrana przez Ciebie lokalizacja, nie będzie tak dobra, jak mogło się wydawać? A może odniesiesz wielki sukces i dobrze byłoby mieć na uwadze kolejne wózki? Zapobiegaj i przewiduj różne scenariusze - gdy będzie taka potrzeba, skorzystasz z nich bez większego problemu.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę