Pomysł na biznes:
Jak założyć park rozrywki? Historia kopalni złota – pomysł na biznes dla odważnych
Podejmij wyzwanie
Trochę szczęścia, dużo pracy
Historie przedsiębiorców pokazują, że o wyborze biznesowej drogi często decyduje przypadek. Genialna myśl, ciekawe spotkanie albo nowa pasja na zawsze zmieniają zawodowe życie bohaterów naszych artykułów. Warto pamiętać, że nie tylko szczęśliwy zbieg okoliczności decyduje o powodzeniu firmy, lecz również ciężka praca oraz chęć nieustannego rozwoju.
Dla kogo?
- Dla chętnych do pracy w branży turystycznej lub rozrywkowej
- Dla absolwentów kierunków turystyki i rekreacji, zarządzania turystyką
- Dla osób z praktyką w organizowaniu eventów, oraz tych, którzy chcą się tego nauczyć
Zanim zaczniesz
- Zastanów się nad tematem przewodnim parku rozrywki (kopalnia złota, poszukiwacze skarbów, postaci z filmów, postaci z legend czy literatury – pomysłów jest wiele) oraz grupą docelową – dzieci, rodziny, miłośnicy określonego filmu, wydarzenia, przyrody etc.
- Przemyśl miejsce, w którym chcesz założyć swój biznes, a które ma potencjał turystyczny oraz będzie odpowiednie geograficznie i przyjazne logistycznie
- Zaplanuj atrakcje – co konkretnie chcesz zaoferować: przejażdżki konne, samochodowe, tematyczne domki interaktywne, sala muzealna, spotkania z postaciami itp.
- Przeanalizuj grupę docelową – do odbiorców w jakim wieku będzie skierowana Twoja oferta, jaki jest ich profil – co lubią, co im się podoba, jakie mają zwyczaje, jakie są trendy w wybranej grupie wiekowej?
- Określ wstępny budżet i źródła jego finansowania - fundusze na realizacje biznesowych celów
Jeżeli nigdy nie prowadziłeś własnej firmy? Twoje obawy przed zarejestrowaniem działalności są całkowicie zrozumiałe. Nie pozwól jednak, żeby strach przed nowym zmienił Twoje plany. Aby czuć się pewniej, przygotuj się najlepiej jak możesz na to, co może Cię czekać w biznesie. Do dzieła!
Liczy się pomysł
Od pasji do własnego biznesu
Aby osiągnąć sukces w biznesie, trzeba przede wszystkim lubić to, co się robi. Niesatysfakcjonujące zajęcie prędzej czy później zacznie Cię nużyć. A to już tylko krok od porażki. Elżbieta, bohaterka niniejszego pomysłu na biznes, inspiracje do rozwoju firmy znajduje dosłownie wszędzie. Czerpie je z codziennego życia. Dzięki temu świetnie odnajduje się w roli właściciela i zarządcy bardzo atrakcyjnego biznesu.
Jak powstał pomysł na ten biznes
Z potrzeb finansowych i marzeń
Początki biznesowej kariery Elżbiety nie były łatwe. Zaczynała od hodowli owiec na wełnę i skóry. Gdy okazało się, że wypas stada to nie jest zajęcie dla niej, zaczęła szukać etatu. Kiedy rozpoczęły się poszukiwania przewodników do pracy w kopalni leżącej nieopodal jej miejsca zamieszkania, Elżbieta zrezygnowała z zatrudnienia w sklepie. Zdała egzaminy i zaczęła swoją „złotą” przygodę. Po wielkiej powodzi, która spustoszyła Dolny Śląsk w 1997 roku, część udziałowców wycofała się z biznesu. Kopalnię zalało, a turystów było jak na lekarstwo.
Kto byłby tak szalony, by uwierzyć, że to miejsce ma wielki potencjał? Taką osobą okazała się Elżbieta.
Pożyczyła pieniądze i stała się właścicielką większości udziałów w kopalni złota w Złotym Stoku.
Źródło Wysokie Obcasy, www.wysokieobcasy.pl 2018-10-05
Wiedza kluczem do sukcesu!
Liczy się pomysł
W Polsce działa ponad 100 różnych parków rozrywki i cieszą się one coraz większą popularnością. Według portalu internetowego Parkmania, w Polsce działają parki rozrywki o następującej tematyce:
- parki dinozaurów,
- parki owadów, fauny mórz i oceanów
- parki miniatur
- parki bajkowe,
- parki świętego Mikołaja
- wesołe miasteczka, lunaparki,
- parki linowe,
- parki wodne,
- miasteczka westernowe
- parki tematyczne (historyczne, ceramiczne, doświadczeń, legend, iluzji, ewolucji, kolejowe, z labiryntem, naukowe i wiele innych).
Elżbieta postawiła na kopalnię. I okazała się to kopalnia złota😊.
Wiedza to potęga
Economics Research Associates (ERA) definiuje park rozrywki jako publiczną atrakcję, obejmującą
kolejki i/lub wydarzenia rozrywkowe. Park oferuje swoim gościom bilet w ustalonej
cenie oraz przyciąga co najmniej 500 tys. odwiedzających rocznie.
Źródło: Z. Kruczek „Parki rozrywki na świecie i w Polsce. Geneza, rozwój i globalizacja”, AWF w Krakowie, Zakład Geografii Turystyki
Czujesz się przytłoczony natłokiem informacji o podatkach? Nie martw się. Znajdź dobrego i sprawdzonego księgowego, który pomoże Ci w prowadzeniu spraw finansowych Twojej firmy.
Bez tego ani rusz
Odpowiedni budżet podstawą biznesu
Początkujący biznesmeni często borykają się z problemami finansowymi. Zdarza się, że brak pieniędzy jest też przyczyną zakończenia działalności. Jak tego uniknąć? Rozsądny przedsiębiorca jest przygotowany na to, że w pierwszych miesiącach firma prawdopodobnie nie przyniesie żadnych zysków. Warto mieć odpowiednie fundusze, by przetrwać ten trudny czas. Elżbieta nie miała ani złotówki oszczędności, a jednak znalazła sposób na realizację swojego marzenia. Zaciągnęła kredyt w wysokości 600 000 zł. Wielu przedstawicieli banków nie wierzyło w jej wizję biznesu. Postanowiła pójść wzorem Walta Disneya, który szukał pieniędzy na realizację swojej wizji o Myszce Miki i Kaczorze Donaldzie. Rozpoczęła samodzielne poszukiwania źródeł finansowania. Odwiedziła wiele gabinetów dyrektorów banków, zanim trafiła na tego, który zaufał jej marzeniom. Bankowa pożyczka – to było to, czego potrzebowała Elżbieta na starcie.
Teraz firma każdego roku przynosi imponujące zyski. Muzeum stało się swoistym parkiem rozrywki i jest atrakcyjnym miejscem niekonwencjonalnego spędzania czasu.
Warto wiedzieć
Jak działają najlepsi w branży
Zawsze warto uczyć się od najlepszych i podpatrywać ich sposób działania.
Dotyczy to również branży rozrywkowej. Wydawnictwo ShopAlike opublikowało subiektywny ranking parków rozrywki w Europie za 2018 r.. Przewodnik pokazuje miejsca, gdzie można spędzić czas na zabawie z rodziną czy przeżyć mocne wrażenia i podnieść poziom adrenaliny. Odwiedzając te miejsca – choćby wirtualnie, poznasz ich sposób działania, proponowane atrakcje, kreatywne rozwiązania i pomysły na zbudowanie własnej oferty.
Ranking prezentuje parki rozrywki w różnych kategoriach.
Trzy największe parki rozrywki w Europie (na podstawie całkowitej powierzchni i średniej rocznej liczby gości):
- Disneyland Paris, Francja - pow. 19 425 000 m2, 54 atrakcje,
- Prater, Wiedeń, Austria - pow. 6 000 000 m2, 124 atrakcje,
- Duinrell, Wassenaar - Holandia, 1 100 000 m2, 41 atrakcji.
Trzy najlepsze parki dla rodzin (uwzględniając najniższą cenę, możliwość noclegu oraz obecność parku wodnego):
- Energylandia, Zator, Polska – 92 atrakcje,
- Attractiepark, Slagheren, Holandia – 35 atrakcji,
- Mirabilandia, Ravenna, Włochy – 27 atrakcji.
Trzy najlepsze parki rozrywki z kolejkami górskimi (na podstawie liczby kolejek górskich):
- Prater, Wiedeń, Austria,
- Europa-Park, Rust, Niemcy,
- Energylandia, Zator Polska.
Zestawienie przedstawia także największe parki rozrywki w Polsce - pod względem liczby atrakcji i średniej rocznej liczby gości. Na podium znalazły się:
- Energylandia, Zator
- Legendia, Chorzów
- Inwałd Park
źródło: Ranking Parków Rozrywki w Europie, ShopAlike, 2018-10-05
A to ciekawe…sklep
Muzeum pełne atrakcji
Elżbieta podchodzi do prowadzenia muzeum zupełnie inaczej niż jej konkurencja. Odchodzi od klasycznego oprowadzania oraz opowieści pełnych dat i nazwisk. Szkoli swoich przewodników, by każdy spacer po kopalni był wyjątkową przygodą. W swoim muzeum oferuje zwiedzanie z fabułą.
To niejedyne pomysły, które właścicielka wprowadziła w życie. Trzeba przyznać, że jest to wyjątkowo kreatywna bizneswoman.
Jakie atrakcje znajdziesz w kopalni w Złotym Stoku?
- przejażdżkę pomarańczowym tramwajem,
- podświetlony podziemny spływ łodzią,
- podziemne Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli,
- strzelanie z łuku,
- paintball,
- wybijanie monet,
- odlewanie sztabek mosiądzu,
- skoki na batucie,
- wspinanie się po sztucznej ściance alpinistycznej,
- płukanie złota,
- wystawę minerałów,
- izbę pamięci,
- pole diamentowe,
- obozy i kolonie organizowane we współpracy z biurem podróży Almatur,
- Złoty Hotelik w Kopalni Złota,
- pensjonat Złoty Jar,
- bar,
- restaurację,
- wycieczki,
- Escape Room.
Źródło: Kopalnia Złota www.kopalniazlota.pl 2018-10-05
Warto wiedzieć
Muzeum w XXI wieku – park rozrywki
Eksponaty ukryte za grubym szkłem, długie korytarze pełne zakurzonych waz i skrzypiąca podłoga. Tak właśnie kojarzą nam się muzea. Nasze dziedzictwo kulturowe traci na atrakcyjności, gdy jest przedstawiane w tak nudny i sztampowy sposób. Stąd właśnie nowy nurt. Dzisiejsze muzea tętnią życiem. Dlaczego? Ponieważ są dostosowane do potrzeb i preferencji współczesnego odbiorcy.
Co wyróżnia współczesne muzea?
1. Nowoczesna architektura. Muzeum Fryderyka Chopina czy Polin to doskonałe przykłady wyjątkowych projektów architektonicznych. Wyróżniają się na tle innych budynków w okolicy, a jednocześnie z nimi korespondują.
2. Wystawy multimedialne. Taka forma przedstawiania zbiorów sprawia, że zwiedzanie to wspaniała przygoda. Gdy wszystko jest interaktywne, gość muzeum staje się aktywnym uczestnikiem zwiedzania i chłonie dostępną wiedzę wieloma zmysłami.
3. Nowatorskie podejście przewodników. Od suchych faktów zdecydowanie ciekawsze są opowieści dostosowane do wieku zwiedzających. Zabawy, zawody i lekcje muzealne to dobry sposób na zainteresowanie zarówno przedszkolaków, jak i emerytów.
4. Języki obce. W większości muzeów można wynająć przewodnika mówiącego w rodzimym języku oraz po angielsku. Warto otworzyć się na inne nacje. Nie wszyscy komunikują się w języku Szekspira! Dopasuj ofertę do osób, które Cię odwiedzają. W muzeum Chopina w Żelazowej Woli z pewnością pojawia się wielu turystów z Japonii, a w muzeum Polin z Izraela. Weź to pod uwagę.
Źródło: Jak się tworzy nowoczesne muzea? Nasze Miasto, http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/jak-sie-tworzy-nowoczesne-muzea,2482831,art,t,id,tm.html 2018-10-05
Sezonowość – czyli kiedy brak turystów
Martwy sezon dopada wiele branż, szczególnie turystykę. Latem, kiedy jest ciepło, kopalnia złota pełna jest turystów. Gdy robi się chłodniej, podziemne korytarze zaczynają świecić pustkami. Aż 80% odwiedzających wybiera wycieczkę do Złotego Stoku w szczycie sezonu, czyli w okresie wakacji. Co robi Elżbieta, by utrzymać swój biznes, gdy kończy się lato? Organizuje kuligi i Mikołajki.
Jeżeli planujesz działalność, której popularność zależy od pór roku - znajdź coś, co pozwoli Ci przezimować. Wymyśl atrakcję, dzięki której wyróżnisz się na tle konkurencji. Może to być wyjątkowa gra terenowa, tropienie zwierząt po śladach, pobyty świąteczne albo kursy dotyczące Twojej branży. Bądź kreatywny i działaj.
Zbuduj własną markę
Bądź profesjonalistą w każdym calu
Bądź profesjonalistą w każdym calu
Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się – szukaj szkół kierunkowych i kursów zawodowych, W Polsce jest wiele uczelni, które oferują kierunkowy kierunek studiów – turystyka, np.
- Uniwersytet Śląski w Katowicach,
- Uniwersytet Wrocławski
- Wyższa Szkoła Bankowa w Bydgoszczy
- Wyższa Szkoła w Toruniu,
- Uniwersytet Łódzki
- Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
- Szkoła Głowna Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie I wiele innych.
Uczestnicz w konferencjach, spotkaniach branżowych czy eventach związanych z turystyką, wypoczynkiem, rekreacją i rozrywką.
Przykłady imprez branżowych:
- Międzynarodowe Targi Urządzań Rozrywkowych, Warszawa - Wirtualne Targi Rozrywki
Poznasz tam ludzi z branży, potencjalne klientki/klientów, a także dasz poznać siebie. Wypatrzysz trendy, poznasz nowinki i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenia i wiedzę.
Na rynku działają liczne instytucje i organizacje branżowe. Możesz zostać członkiem którejś z nich:
- Międzynarodowe Stowarzyszenie Parków Rozrywki i Atrakcji
- Stowarzyszenie Turystyki i Atrakcji Rodzinnych
- Stowarzyszenie Polskich Muzealników Prywatnych, Kobyłka
- Stowarzyszenie Muzeów na Wolnym Powietrzu w Polsce
- Polska Izba Turystyki, Warszawa
- Centrum Kontroli Placów Zabaw, Piastów
Śledź konkurencję – zrób własną listę parków rozrywki, prywatnych muzeów. Obserwuj ich działania – produkcję, reklamy w mediach, strony WWW, profile w social mediach. Zaprenumeruj newslettery, obserwuj aktualności w serwisach internetowych, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem. Nie kopiuj działań, szukaj inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych i organizacyjnych.
Przykładowy katalog parków rozrywki w Polsce – Parkmania.pl
Załóż specjalistyczny/branżowy blog – to najlepszy sposób na bezpłatną promocję w sieci. Google lubi blogi i z pewnością podniesie on ranking Twojego serwisu WWW (strony internetowej Twojej firmy lub sklepu z biletami wejścia), a co za tym idzie – pozycję w wyszukiwarce. Dzielenie się wiedzą jest w dłuższym okresie opłacalne, dzięki temu budujesz wizerunek eksperta w tej dziedzinie.
Czytaj – zaopatrz się w branżową literaturę, np. dotyczącą branży organizacji parków rozrywki, nowości czy bezpieczeństwa w sektorze. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach dotyczących tej tematyki.
Przykłady prasy branżowej:
- magazynatrakcje.pl – magazyn parków rozrywki, pierwszy w Polsce serwis poświęcony branży parków i atrakcji tematycznych, centrów nauki i muzeów oraz wszelkich form zagospodarowania wolnego czasu,
- parkmag.pl – portal o parkach rozrywki,
- polska.travel.pl – portal Polskiej Organizacji Turystycznej
Dbaj o zadowolenie klientów
Niemal w każdej branży powodzenie biznesu uzależnione jest od zadowolenia klientów. W turystyce jest to szczególnie widoczne. Troszcz się więc, by opinia zwiedzających o Twoim obiekcie była jak najlepsza. Wielu podróżnych sprawdza ocenę danej atrakcji w najpopularniejszych serwisach w Internecie, np. TripAdvisor.
Bądź najlepszy w branży
W Polsce jest wiele atrakcji turystycznych. Jak możesz się wyróżnić? Bądź najlepszy! Elżbieta doskonale o tym wie. Zdobyła już kilka nagród i wyróżnień, m.in. Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej dla Najlepszego Produktu Turystycznego w 2015 roku. Taki tytuł podnosi prestiż i wzbudza większe zaufanie planujących zwiedzanie.
Uzupełniaj wiedzę
W branży turystycznej panuje duża konkurencja. Jeżeli zatrzymasz się w miejscu i nie będziesz udoskonalał atrakcji, masz małe szanse na utrzymanie się na rynku. Uzupełnij więc swoje wykształcenie o wiedzę z zakresu turystyki, rekreacji i zarządzania. Możesz wybrać się na studia podyplomowe albo kurs. Zyskasz nowe spojrzenie na swój biznes.
Kursy:
- specjalista ds. turystyki,
- animator czasu wolnego,
- wychowawca wypoczynku,
- pilot wycieczek.
Źródło: Kopalnia Złota, https://kopalniazlota.pl/pl/94-najlepszy-produkt-turystyczny-2015 [Dostęp: 05.10.2018 r.].
Słowniczek pojęć
Delikatesy (fr.) – dawniej sklep z wyszukanymi artykułami spożywczymi, źródło: Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/delikatesy;3891565.html, 2018-10-20
Kasa fiskalna – elektroniczne urządzenie rejestrujące dane ze sprzedaży towarów lub usług i okresowo zapisujące te dane w pamięci, źródło: Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/kasa%20fiskalna.html, 2018-10-20
Polska Organizacja Turystyczna – instytucja odpowiedzialna za rozwój turystyki w Polsce. Promuje kraj jako miejsce warte odwiedzin. Wskazuje na atuty Polski na rynku turystycznym: nowoczesność, wysokiej jakości usługi oraz korzystne ceny. POT działa na terenie kraju oraz poza granicami. Dba o odpowiednią prezentację Polski na międzynarodowych targach. Ma przedstawicieli w kilkunastu państwach na całym świecie. Współpracuje z lokalnymi biurami informacji turystycznej.
Ministerstwo Sportu i Turystyki – organ rządowy, na czele którego stoi minister. Dba o realizację odpowiednich przepisów prawnych. Trzyma pieczę nad rozwojem sportu i turystyki polskiej – zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Obejmuje honorowy patronat nad imprezami, wspierającymi działania związane z jego statutem. Tworzy programy wsparcia dla sportu i turystyki. Planuje i finansuje liczne inwestycje.
Lunapark – miejsce przeznaczone do masowych zabaw, z urządzeniami rozrywkowymi, karuzelami, kolejkami górskimi itp. wesołe miasteczko (źródło: Słownik Języka Polskiego, sjp.pl).
Aquapark – obiekt rekreacyjny złożony z wielu wodnych atrakcji – zjeżdżalni, sauny, trampoliny, sztucznej rzeki, park wodny (źródło: Słownik Języka Polskiego, sjp.pl)
Park tematyczny - rodzaj parku rozrywki, w którym scenografia podporządkowana jest jednemu bądź wielu tematom. Wyróżnia się parki, w których jest jeden motyw przewodni (np. budowle w miniaturze) bądź takie, w których istnieją różnorodne krainy tematyczne (źródło parkmania.pl)
Roller coaster – kolejka górka w wesołym miasteczku (źródło: Słownik Języka Polskiego, sjp.pl)
Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszty początkowe
1. Strona internetowa: 8 000-10 000 zł (średnio 9 000 zł)[1]
W 2014 roku co piąty użytkownik Internetu poszukiwał informacji o usługach turystycznych w wyszukiwarce Google. To pokazuje, jak duży potencjał ma działalność w sieci. Jej podstawą jest strona internetowa. Zadbaj, by była czytelna i zawierała wszystkie najważniejsze informacje o Twojej firmie. Zamieść zdjęcia oferowanych atrakcji i dokładnie je opisz. W ten sposób ułatwisz klientom podjęcie decyzji o skorzystaniu z Twoich usług.
2. Zakup i remont obiektu turystycznego: 800 000 zł[2]
Kiedy na początku XXI wieku, Elżbieta planowała zakup kopalni złota, wzięła kredyt 600 000 zł. To duża kwota, jednak przez wiele lat ceny nieruchomości wzrosły. Obecnie suma, którą pożyczyła bohaterka naszego artykułu, mogłaby okazać się niewystarczająca. Dla pewności zwiększyliśmy ją więc o 1/3.
Kwota zawarta w tym punkcie jest zapewne najwyższym kosztem w całym przedsięwzięciu. Bez tego nie ruszysz dalej. Zakup miejsca, w którym stworzysz swoją atrakcję turystyczną jest przecież kluczowy! Jeżeli nie masz takich oszczędności, spróbuj innych form finansowania. Możesz, wzorem Elżbiety, pożyczyć pieniądze w banku. Dobrym pomysłem jest także udział w programach dofinansowań rządowych i europejskich. Tworzenie miejsc pracy w niektórych regionach Polski jest wspierane przez lokalne władze oraz wspólnotę unijną.
RAZEM: 809 000 zł
[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych; https://ehandelmag.com/zainteresowanie-turystyka-online,853 [Dostęp: 5.10.2018 r.].
[2] – opracowanie na podstawie danych kopalni złota
Reklama:
1. Artykuły w prasie i telewizji: 0 zł[1]
Prowadzisz biznes, który wyróżnia się na tle innych? To tak jak Elżbieta. Dzięki temu, że jest właścicielką jedynej w Polsce kopalni złota oraz oferuje szereg atrakcji, może poszczycić się wieloma artykułami i audycjami na temat swojej działalności. Zapewne dziennikarze zajmujący się turystyką czy promocją danego regionu z chęcią przeprowadzą z Tobą wywiad i opiszą, co oferujesz. Nasza bohaterka może pochwalić się publikacjami w Wysokich Obcasach i serwisie Money.pl. Ta forma promocji jest całkowicie darmowa!
2. Imprezy promocyjne: 10 000 zł/miesiąc
Jeżeli chcesz stale zadziwiać swoich klientów, pamiętaj o ciekawych atrakcjach. Warto co jakiś czas organizować imprezy otwarte. Pomaga to wypromować biznes wśród nowych klientów oraz zachęcić do ponownych odwiedzin.
Jakie imprezy warto zorganizować?
- Mikołajki,
- powitanie wiosny, lata, jesieni i zimy,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Matki,
- letnie zawody,
- święta obchodzone w regionie, gdzie znajduje się Twoja atrakcja turystyczna.
RAZEM: 10 000 zł/miesiąc
[1] – https://wysokieobcasy.pl/1,80530,20521443,wzielam-pozyczke-i-kupilam-kopalnie-zlota.html?disableRedirects=true [Dostęp: 05.10.2018 r.]; https://m.money.pl/wiadomosci/artykul/elzbieta;szumska;wlascicielka;kopalni;zlota,24,0,170776.html [Dostęp: 05.10.2018 r.].
Koszty operacyjne
1. Zatrudnienie pracowników: 62 025-148 860 zł/miesiąc (średnio 105 442,50 zł/miesięcznie)[1]
Twoja firma nie może istnieć bez dobrych pracowników. Powinni być pełni zapału i pasji. To od nich zależy, czy wizyta w Twojej atrakcji turystycznej będzie niezapomniana i pełna przygód. Elżbieta zatrudnia głównie młodych przewodników, sprzedawców i kelnerów, którzy są zaangażowani w swoją pracę. Ponadto daje zarobić uzdolnionym, ale niedostrzeganym wcześniej mieszkańcom okolicznych wiosek. W sezonie zatrudnia 60 osób. Na stałe, w kopalni złota pracuje 25 osób. Elżbieta płaci średnio każdemu 1 500 zł netto miesięcznie. To niezbyt wysoka kwota, jednak w okolicy jest bardzo duże bezrobocie i suma ta wydaje się być wystarczająca. Łączne pensje netto kosztują Elżbietę 37 500-90 000 zł miesięcznie. Całkowity koszt dla pracodawcy to 62 025–148 860 zł.
2. Utrzymanie atrakcji: 30 000 zł/miesiąc
Podana kwota jest bardzo szacunkowa. Miesięczny koszt utrzymania i konserwacji Twojej atrakcji turystycznej może być bardzo różny. Od zupełnie bezkosztowych po te, na które trzeba przeznaczyć miliony. Przyjęliśmy bezpieczną kwotę 30 000 zł.
RAZEM: 135 442,50 zł/miesiąc
[1] – https://zarobki.pracuj.pl/kalkulator-wynagrodzen/1500-netto [Dostęp: 05.10.2018 r.].
Przychód:
1. Bilety wstępu i organizacja imprez okolicznościowych: 22 224,17 zł/miesiąc[1]
Bilet wstępu do kopalni złota w Złotym Stoku kosztuje 20-25 zł. To kwota, którą większość turystów zapłaci bez mrugnięcia okiem. Nie jest zbyt wysoka jak na półtoragodzinną wycieczkę z przewodnikiem. Każdego roku muzeum odwiedzają setki tysięcy turystów. W 2006 roku roczny obrót wyniósł okrągły milion złotych. Od tego czasu minęło 12 lat, więc możemy założyć, że przychód wzrósł. Przez ten okres pojawiło się wiele nowych atrakcji, a zwiedzających stale przybywa. W naszym biznesplanie wpisujemy więc 2 000 000 zł rocznie. Daje to 166 666,67 zł miesięcznie. Po odjęciu miesięcznych kosztów zostaje 22 224,17 zł.
RAZEM: 22 224,17 zł/miesiąc
[1] – https://kopalniazlota.pl/pl/oferta/zwiedzanie-kopalni [Dostęp: 05.10.2018 r.]; https://m.money.pl/wiadomosci/artykul/elzbieta;szumska;wlascicielka;kopalni;zlota,24,0,170776.html [Dostęp: 05.10.2018 r.].
Co warto przemyśleć na starcie
Kilka ważnych kwestii
1. Zadbaj o całkowitą własność. Jeżeli jest taka możliwość, wykup wszystkie udziały w firmie, którą planujesz przejąć. W przypadku kopalni złota w Złotym Stoku, 35% udziałów posiada gmina, co może utrudniać Elżbiecie prowadzenie biznesu. Problemy mogą pojawiać się zwłaszcza przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Im większa liczba właścicieli – tym teoretycznie, trudniejsze osiągnięcie porozumienia, zwłaszcza przy wprowadzaniu zmian.
2. Koszt renowacji. Kupując starą kopalnię, zamek albo spichlerz musisz liczyć się z dosyć sporymi kosztami renowacji. Stare miejsca mają swój urok, lecz czasem ich remont pochłania duże kwoty. Zastanów się, czy taki biznes będzie w Twoim przypadku opłacalny.
3. Potencjał turystyczny. Wielkie marzenie o atrakcji turystycznej ma szansę na udaną realizację tylko wtedy, gdy znajdziesz odpowiednią lokalizację. Co warto wziąć pod uwagę?
• Czy dojazd jest łatwy? W jakiej odległości znajdują się główne drogi, autostrady?
• Czy w pobliżu jest stacja kolejowa albo przystanek autobusowy?
• Czy w niewielkiej odległości są także inne atrakcje turystyczne?
• Czy okolica jest ładna (zalesiona, z rzeką, pięknymi łąkami)?
• Czy w bliskiej odległości są hotele, pensjonaty i restauracje?
• Jak wygląda miejsce parkingowe, na ile samochodów jest przeznaczone?
• Co z dojazdem, dojściem dla osób niepełnosprawnych?
• Czy zabudowa i rodzaj przewidzianych atrakcji jest uzależniony od pogody? Czy w czasie deszczu jest możliwość korzystania, przynajmniej z większości z nich?
4. Możliwość rozwoju. Zastanów się, czy nabyta lub stworzona przez Ciebie od podstaw atrakcja turystyczna (miejsce rozrywki) pozwoli Ci rozwijać swój biznes. Stagnacja i brak nowości w ofercie sprawią, że przestaniesz liczyć się na rynku turystycznym. Jakie są obecnie trendy w rozrywce i czy miejsce, o którym myślisz, jest na nie gotowe?
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482