Pomysł na biznes:

Jak założyć serwis crowdfundingowy i pomagać realizować marzenia innych?

Branża:
  • Usługi dla e-biznesu
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Internetowe biznesy XXI wieku

Internet daje wiele możliwości. Możesz za jego pośrednictwem pracować, kontaktować się z rodziną, pozyskiwać nowych znajomych czy uczyć się języków obcych. Możesz także prowadzić całkiem zyskowny biznes. Zastanów się więc, co możesz zaproponować innym internautom, by Twoja inicjatywa okazała się sukcesem. Nieco inspiracji znajdziesz w naszym artykule.

icon

Dla kogo?

  • Dla kogoś, kto chce zaadaptować zagraniczny pomysł na rodzimym rynku
  • Dla absolwentów zarządzania, marketingu, sprzeday i kierunków pokrewnych
  • Dla tych, którzy nie mają zbyt wielu funduszy na start biznesu
  • Dla osób, które chcą pomóc innym spełniać marzenia
  • Dla chcących inwestować w nowe sposoby finansowania ciekawych inicjatyw
  • Dla osób świetnie czujących się w świecie internetu
  • Dla każdego, bez względu na kierunek wykształcenia
icon

Zanim zaczniesz

  • Upewnij się, że znasz konkurencję i wiesz, co się dzieje w branży, znasz jej kluczowych graczy i ich sposoby działania
  • Przygotuj odpowiedni serwis internetowy, by użytkownicy mogli swobodnie korzystać z Twoich usług
  • Upewnij się, że wszystkie Twoje działania są zgodne z polskim prawem – działanie na granicy legalności nie jest dobrym pomysłem
  • Zadbaj o odpowiednią reklamę – wyróżnij się wśród podobnych portali, zaangażuj do zbiórki znaną osobę
  • Zastanów się, jaki procent z darowizn zasili konto Twojej firmy – przelicz wszystko dokładnie, zanim zaczniesz swoją działalność

Nie masz odwagi, by postawić pierwszy krok? Głowa do góry! Wielu internetowych gigantów zaczynało zupełnie od zera – bez znajomości czy odpowiednich oszczędności. Spójrz na Marka Zuckerberga. Jak wyglądałby dzisiejszy internet, gdyby nie Facebook? Stań więc do walki o swoje miejsce w sieci. Mając dobry pomysł i smykałkę do biznesu, z pewnością odniesiesz spektakularny sukces!

artcile

Liczy się pomysł

Finansowanie przez tłum

Grupa osób może znacznie więcej niż jednostka – to oczywiste. Gdyby tak wykorzystać tę siłę tłumu do czegoś dobrego? Zobacz, w jaki sposób można połączyć biznes z finansowaniem marzeń przez społeczność.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z chęci wsparcia ciekawych przedsięwzięć

Pierwszy był amerykański Kickstarter. Gdy w 2009 roku portal ten rozpoczynał swoją działalność, nikt nie sądził, że odniesie aż tak fenomenalny sukces. Okazało się jednak, że jego twórcy mieli nosa do biznesu. Przez kilka pierwszych lat z serwisu skorzystały miliony ludzi. Na czym polega fenomen tego biznesu? Założeniem Kickstartera jest finansowanie społecznościowe. Osoba bądź grupa ogłasza, że zbiera pieniądze na jakiś cel. Nie może być to nic stricte materialnego, lecz, np. nagranie płyty, szalona wycieczka na Antypody czy założenie prywatnego muzeum etnograficznego. Sukces tego portalu zainspirował Jakuba, który postanowił przenieść pomysł na polski rynek. W ten sposób w 2011 roku powstał PolakPotrafi.pl, który jest najstarszym i największym tego typu serwisem w naszym kraju.

 

Źródło: Wyborcza.pl,  http://wyborcza.pl/1,75398,19435981,zbieranie-na-swoje-marzenia-crowdfunding-coraz-popularniejszy.html [dostęp: 17.01.2018 r.].

Przez pierwszych pięć lat działalności dzięki PolakPotrafi.pl zebrano aż 10 milionów złotych. Podobny portal Wspieram.to odnotował w takim czasie wpłaty w wysokości 5 milionów. Tym samym crowdfunding stał się modnym miejscem organizowania zbiórek na przeróżne cele. 

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Podatki, podatki, podatki

Crowdfunding ma swoje korzenie w USA. Przyznasz jednak, że prawodawstwo w USA znacznie różni się od tego w naszym kraju. Dlatego też, zanim spróbujesz zastosować to samo rozwiązanie na naszym rodzimym rynku, dobrze się przygotuj. Przede wszystkim sprawdź, co nieco na temat obowiązujących w Polsce regulacji prawnych. 

icon

Wiedza to potęga

Crowdfunding i podatki

Według polskiego prawa crowdfunding jest całkowicie legalną formą pozyskiwania funduszy. Należy jednak pamiętać, iż w tej sytuacji występuje obowiązek podatkowy, który spoczywa na autorze projektu. Nie dla każdego przepisy brzmią tak samo. 

Od czego zależy sposób rozliczania zbiórki crowdfundingowej? 

Przede wszystkim od tego:

  • skąd są donatorzy – gdzie mieszkają bądź gdzie mają swoją siedzibę,
  • czy autor projektu ma status osoby prawnej albo organizacji,
  • czy autor projektu jest osobą fizyczną oraz czy prowadzi działalność gospodarczą.

Nie bez znaczenia jest także rodzaj zbiórki. W przypadku crowdfundingu dotacyjnego, gdzie jedyną formą podziękowania dla donatorów są słowa uznania, zawierana jest umowa darowizny. Gdy crowdfunding przyjmuje formę sprzedażową, należy odprowadzić podatek dochodowy. Jego wysokość jest uzależniona od statusu prawnego autora projektu.

Jeśli osoba zbierająca pieniądze chce wydać grę losową, ciążą na niej dodatkowe zobowiązania podatkowe. Dotyczy to także sytuacji, gdy donatorzy, w zamian za pomoc finansową, otrzymują nagrody w formie loterii. 

Projektodawcę obowiązuje też podatek od towarów i usług (VAT). Co ważne, nie musi się on przejmować podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż obowiązek ten spoczywa na kupującym.

Źródło: Akademia Crowdfundingu.pl, http://akademiacrowdfundingu.pl/crowdfunding-rozliczanie-podatku/ [dostęp: 17.01.2019 r.].

artcile

Bez tego ani rusz

Sposób na reklamę

Wartość rynku crowdfundingowego w Polsce osiągnęła w 2017 roku przeszło 200 milionów złotych. Stało się tak zapewne z tego względu, że spora część naszego społeczeństwa od zawsze wspomagała ciekawe inicjatywy. Teraz jednak, dzięki serwisom internetowym, wszystko stało się znacznie prostsze, czytelniejsze i bardziej transparentne. Co jednak zrobić, by wyróżnić się wśród rosnących jak grzyby po deszczu portali crowdfundingowych?

 

Źródło: PolskieRadio.pl,  https://www.polskieradio.pl/42/276/Artykul/2027198,Crowdfunding-w-Polsce-od-celow-spolecznych-do-biznesowych [dostęp: 17.01.2019 r.]. 

icon

Warto wiedzieć

Znani zaangażowani

Czym jest celebrity marketing (celebrity endorsement)? To korzystanie ze sławy znanych osób (aktorów, piosenkarzy, gwiazd sportu itp.) w celu wypromowania produktu bądź marki. Celem takiego działania jest zwiększenie świadomości klientów o oferowanych usługach albo towarach i wzrost ich sprzedaży, dzięki dotarciu do szerszego grona potencjalnych klientów. 

Celebrity marketing staje się coraz bardziej popularny. Szacuje się, że w USA aż 15% wszystkich reklam opiera się na wizerunku znanych osób.

Angażując znaną osobę do promocji biznesu, należy uwzględnić następujące czynniki:

  • znajomość – jak wiele osób z grupy docelowej zna daną postać,
  • trafność – czy grupa docelowa uzna daną postać za wiarygodną,
  • szacunek – odpowiednia reputacja znanej osoby,
  • zróżnicowanie – innowacyjny sposób ukazania znanej osoby, znacznie różniący się od rozwiązań obecnych na rynku.

Zalety celebrity marketingu:

  • zwrócenie uwagi potencjalnych klientów,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • większa wiarygodność i zaufanie do marki,
  • możliwość rozszerzenia działalności na inne rynki,
  • możliwość zaistnienia w świadomości nowych grup klientów. 

Portal PolakPotrafi.pl także korzysta ze wsparcia znanych osób. Dzieje się to jednak na nieco innych zasadach. Prezentowany serwis crowdfundingowy może pochwalić się pomocą gwiazd, które pełnią rolę mecenasów projektów o bliskiej ich sercu tematyce. Wśród znanych nazwisk osób zaangażowanych w tę działalność znaleźć można, m.in.:

  • podróżnika Aleksandra Dobę,
  • himalaistę Adama Bieleckiego,
  • reportera i felietonistę Mariusza Szczygła,
  • rajdowca Krzysztofa Hołowczyca,
  • piosenkarkę Edytę Geppert,
  • piosenkarkę Renatę Jusis,
  • dziennikarza i prezentera Marcina Mellera,
  • krytyka filmowego Tomasza Raczka.


Źródła:
https://blog.-i-systems.pl/celebrity-marketing [dostęp: 17.01.2019 r.],

http://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/celebrity-marketing.html?fbclid=IwAR1iL0eroqbzCKzFQf9nqwOanRoHr9O7yIlu9lIdDEofjzkT1_8H7ZZo_9w [dostęp: 17.01.2019 r.],

https://mfiles.pl/pl/index.php/Celebrity_Endorsement [dostęp: 17.01.2019 r.],

https://polakpotrafi.pl/mecenasi [dostęp: 17.01.2019 r.]. 

artcile

A to ciekawe…

Crowdfunding i zysk

Zastanawiasz się zapewne, w jaki sposób można zarobić na crowdfundingu? Zysk w tej branży jest uzależniony od wysokości wpłat donatorów. W serwisie PolakPotrafi.pl pobierana jest prowizja w wysokości 9,9% (dane z 2019 r.). Co jednak interesujące, trafia ona na konto portalu tylko wtedy, gdy zebrana zostanie cała kwota na dany cel.  

icon

Warto wiedzieć

Rodzaje crowdfundingu

Sposób, w jaki zarabia w tym biznesie właściciel serwisu, jest Ci znany. Co jednak mają z tego osoby, które wpłacają swoje pieniądze, by pomóc autorom projektów? Istnieje kilka rodzajów crowdfundingu, różniących się między sobą właśnie rodzajem profitów. 

Rodzaje crowdfundingu:

  • dotacyjny – osoby wpłacające pieniądze nie otrzymują nic w zamian,
  • oparty na nagrodach – w zamian za wpłatę donatorzy mogą liczyć na nagrodę, np. rozmowę z aktorem biorącym udział w filmie, którego dotyczy zbiórka bądź limitowaną edycję albumu ze zdjęciami autora projektu, 
  • oparty na przedsprzedaży – wpłacając pieniądze, osoby zainteresowane uiszczają opłatę za produkt jeszcze przed jego powstaniem. Po zebraniu funduszy i przygotowaniu produktu jest on wysyłany donatorom,
  • udziałowy – osoby biorące udział w zbiórce, wpłacają pieniądze w zamian za udziały w firmie. Dotują rozwój danego przedsiębiorstwa, oczekując części potencjalnych zysków,
  • dłużny – jest to forma pożyczki. Autor projektu jest zobowiązany do zwrotu całości wpłat.

Czym jest zbiórka publiczna?

Zbiórka publiczna to pojęcie, które jest używane zamiennie z crowdfundingiem. Czy jest to to samo? Odpowiedź brzmi nie. Choć oba terminy są do siebie zbliżone, znaczą jednak co innego. Przede wszystkim pierwszy z nich dotyczy zbierania ofiar na cel publiczny. Crowdfunding natomiast służy do finansowania przeróżnych projektów prywatnych. Wparcie podczas zbiórki publicznej przybiera formę gotówki bądź rzeczy. W przypadku finansowania przez tłum wszystko odbywa się w internecie za pośrednictwem nowoczesnych systemów płatności. W obu rodzajach finansowania jest jeden i ten sam warunek główny – cel musi być zgodny z prawem.

 

Źródła: http://www.codozasady.pl/rodzaje-crowdfundingu/ [dostęp: 17.01.2019 r.], http://www.codozasady.pl/crowdfunding-a-zbiorka-publiczna/ [dostęp: 17.01.2019 r.].

artcile

Zbuduj własną markę

Zaufanie to podstawa

Starannie dobieraj projekty, które znajdą się w Twoim serwisie. Zawsze tam, gdzie pojawiają się pieniądze, dbaj o transparentność całej akcji. 

Co możesz zrobić, by zdobyć zaufanie internautów?

  1. Dokładnie przyjrzyj się projektowi i poznaj jego autorów.
  2. Umieść na stronie zbiórki film nagrany wraz z autorem projektu, w którym opowiada on o swoim pomyśle.
  3. Informuj na bieżąco o postępach w realizacji projektu.
  4. Czuwaj nad tym, by internauci otrzymali to, za co zapłacili.

Serwis PolakPotrafi.pl ma za sobą jeden kryzys wizerunkowy. Największa akcja crowdfundingowa tego portalu okazała się także największym niepowodzeniem. Choć uzbierano aż 284 tys. zł na reaktywację pisma Secret Service (z planowanych 93 tys. zł), po ukazaniu się dwóch numerów, pojawiły się problemy. Autorzy projektu nie wywiązali się w pełni ze swoich obietnic dotyczących prezentów, które mieli otrzymać donatorzy. 

Jak z tą sytuacją poradził sobie serwis PolakPotrafi.pl? 

Przedstawiciele serwisu postanowili powściągnąć emocje i opracować satysfakcjonujące (albo akceptowalne) dla wszystkich rozwiązanie. W porozumieniu z autorami projektu ustalili, że osoby, które nie będą chciały otrzymywać pisma z nowym tytułem, uzyskają zwrot części pieniędzy. Portal postawił na całkowitą szczerość z internautami. Dla tych, którzy mieli dodatkowe pytania, utworzono specjalny adres mailowy. 

 

Źródła: 

https://www.spidersweb.pl/2014/12/secret-service.html/amp [dostęp: 17.01.2019 r.],

https://blog.polakpotrafi.pl/post/104938552622/w-sprawie-secret-service/amp [dostęp: 17.01.2019 r.]. 

artcile

Słowniczek pojęć

Crowdfunding w Polsce

  • Polskie Towarzystwo Crowdfundingu - powstałe w 2012 roku stowarzyszenie zajmuje się promocją crowdfunding w naszym kraju. Choć jest to najważniejszy cel towarzystwa, nie jest on jedyny. PTC angażuje się w tworzenie nowego prawa dotyczącego finansowania przez tłum. Ponadto działa na rzecz promocji przedsiębiorczości i wspiera działalność charytatywną. Kolejnym celem stowarzyszenia jest sformułowanie zasad obowiązujących w tej branży – opartych na uczciwej konkurencji, ochronie praw donatorów, zwiększaniu zaufania do portali crowdfundingowych, a także przeciwdziałaniu nielegalnym praktykom finansowym.

    Źródło: https://stowarzyszenie.crowdfunding.pl/index..php/postulaty/ [dostęp: 17.01.2019 r.]. 

artcile

Czy to się opłaca?

Sprawdź, ile możesz zarobić

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 20 000 zł[1]

Jeżeli chcesz działać w branży crowdfundingowej, musisz mieć dobrą stronę. Użytkownicy tego typu portali, to internetowi weterani. Nie dadzą się nabrać na prowizoryczne rozwiązania i półśrodki. Dlatego też przyłóż się do realizacji tego punktu biznesplanu. Jeśli nie jesteś mistrzem stawiania stron internetowych, znajdź dobrego fachowca. Pamiętaj także, by w swoim serwisie udostępnić nowoczesne metody płatności, np. PayU.

Czym jest PayU?

Jest to nowoczesny system płatności internetowych. Lider branży w naszym kraju. Działa jednak nie tylko w Polsce, lecz w 17 państwach na 4 kontynentach. PayU oferuje obsługę:

  • płatności kartą,
  • przelewów internetowych,
  • rat,
  • odroczonych płatności,
  • cyklicznych płatności,
  • płatności jednym kliknięciem.

Jak rozpocząć korzystanie z usług PayU?

1. Zarejestruj się na stronie PayU.pl.

2. Uzupełnij formularz internetowy, podając swoje dane.

3. Potwierdź chęć zawarcia umowy.

4. Wykonaj przelew (199 zł) i poczekaj na informację o możliwości korzystania z usług PayU.


Razem: 20 000 zł

[1] opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych; https://www.payu.pl [dostęp: 17.01.2019 r.]. 

icon

Koszty reklamy

1. Media społecznościowe: 3 000 zł/miesiąc[1]

O tym, jak ważna jest społeczność, osoby działające w branży crowdfundingowej wiedzą doskonale. Dlatego też zainwestuj w profesjonalną obsługę profilu na Facebooku. Zatrudnij fachowców, którzy szybko i sprawnie stworzą szeroką grupę odbiorców publikowanych treści. Z pewnością nie pożałujesz.

2. Celebrity marketing: 0 zł

Jak wspominaliśmy już wyżej, celebrity marketing wydaje się przyszłością reklamy. Znane twarze przyciągają uwagę odbiorcy, a zaangażowanie gwiazdy w przedsięwzięcie zwiększa zaufanie do firmy. W przypadku portalu crowdfundingowego nie chodzi jednak o to, by znana i ceniona osoba reklamowała swoją twarzą produkt, lecz by występowała w roli mentora i pomagała zebrać pieniądze na ważny w jej odbiorze cel.


Razem: 3 000 zł

[1] opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się prowadzeniem kont w social mediach

icon

Koszty operacyjne

1. Zatrudnienie pracowników: 0 zł

Zakładając platformę crowdfundingową, nie musisz mieć pracowników. Początkowo możesz prowadzić wszystko samodzielnie albo wraz ze wspólnikiem. Serwis PolakPotrafi.pl jest najpopularniejszym tego typu przedsięwzięciem w naszym kraju. Dlatego też potrzebuje wsparcia osoby od marketingu czy pracownika, który stale dba o stronę techniczną. Zatrudnianie fachowców zostaw sobie jednak na później. Debiutując, potrzebujesz przede wszystkim chęci do pracy i własnego wolnego czasu. 


Razem: 0 zł

icon

Przychody

1. Prowizja od wpłat: 198 000 zł/rocznie[1]

Jak wspominaliśmy na początku tego artykułu, przez pierwszych pięć lat działalności, serwis PolakPotrafi.pl zebrał 10 milionów złotych. Oznacza to, że średnia wartość zbiórek wynosiła 2 miliony złotych rocznie. Prowizja portalu to 9,9%. Daje to przychód w wysokości 198 000 zł rocznie. Niestety opłaty bankowe są dosyć kosztowne i stanowią ok. 2,5% z zarabianych 9,9%. Należy więc odjąć 50 000 zł. Roczny zysk (148 000 zł) trzeba podzielić na 12 miesięcy. Daje to 12 333,33 zł. Jeszcze tylko koszty reklamy, czyli 3 000 zł i finalnie pozostaje kwota 9 333,33 zł dochodu. 


Razem: 9 333,33 zł/miesięcznie

[1] opracowanie własne, oparte na danych PolakPotrafi.pl 

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Trzymaj rękę na pulsie

  1. Uwierz w swój pomysł. Jeśli sam nie będziesz pewny sukcesu, nikt nie zaufa Twojej firmie.

  2. Zadbaj o dobrą komunikację z donatorami oraz autorami projektów. To pomoże Ci wypracować pozycję na rynku oraz zwiększy zaufanie każdej ze stron.

  3. Informuj o wszystkich ważnych kwestiach związanych z crowdfundingiem, np. o podatkach. Bądź prawdziwą encyklopedią dla użytkowników Twojego serwisu.

  4. Starannie dobieraj projekty. Dbaj o to, by były różnorodne, ciekawe i przyszłościowe.

  5. Nie bój się innowacji. Stale myśl o tym, co jeszcze możesz ulepszyć w swoim biznesie.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT