Pomysł na biznes:
Jak założyć sklep spożywczy w ekskluzywnej wersji delikatesów?
Podejmij wyzwanie
Popularny biznes
Chcesz zostać biznesmenem, ale nie wiesz, jaką branżę wybrać? Mamy dla Ciebie prawdziwą perełkę. Czy wiesz, że przeciętny mieszkaniec naszego kraju robi zakupy spożywcze aż 361 razy w ciągu 12 miesięcy? Dla porównania nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy pojawiają się w sklepie zaledwie 130 razy. Choć w branży tej panuje duża konkurencja, stale istnieje szansa na intratny biznes. Wystarczy mieć dobry biznesplan.
Źródło: Franczyza w Polsce https://franczyzawpolsce.pl/trendy-franczyzy/7564-otwieramy-sklep-spozywczy [dostęp: 14.10.2018 r.].
Dla kogo?
- Dla osób, które pasjonują się sprzedażą, handlem, mają „żyłkę” handlową
- Dla tych, którzy znają się na handlu,
- Dla absolwentów Zarządzania, Handlu i Marketingu lub kierunków pokrewnych
- Dla tych, którzy myślą o rodzinnym biznesie
Zanim zaczniesz
- Sprawdź zapotrzebowanie na delikatesy w wybranej przez Ciebie okolicy
- Zrób analizę, ile i jakie sklepy spożywcze działają w Twojej okolicy,
- Dowiedz się, ile mieszka osób na terenie, na którym chcesz działać?
- Zaplanuj akcje promocyjne oraz zniżki dla stałych klientów i włącz je do biznesplanu
- Starannie wybieraj dostawców
- Zadbaj o wnętrze swoich delikatesów
- Przeanalizuj potencjalne zagrożenia i postaraj się znaleźć rozwiązania
- Dobierz odpowiednich pracowników, którzy nie będą bali się ciężkiej pracy i nocnych dostaw
Podjąłeś decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej? Postaraj się na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę o biznesie. Nasz artykuł będzie dla Ciebie dużą inspiracją.
Liczy się pomysł
Powiew „Zachodu”
Zagraniczne sieci supermarketów zawitały do naszego kraju ponad dwadzieścia lat temu. Od tamtej pory, jak grzyby po deszczu, pojawiały się kolejne i kolejne. Francuskie, portugalskie, brytyjskie i niemieckie giganty sprzedają nam każdego dnia żywność i artykuły przemysłowe. Jest jednak pewna sieć delikatesów, która ma polski kapitał. Jaka? Piotr i Paweł! Od jej założycieli możesz naprawdę dużo się nauczyć.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z nowatorskiego spojrzenia na sprzedaż
Eleonora pracowała w spółdzielni mieszkaniowej. Wtedy właśnie dotarła do niej informacja o licytacji powierzchni użytkowej przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu. Czym prędzej powiedziała o tym swoim synom – Piotrowi i Pawłowi. Po rodzinnej naradzie podjęli decyzję o zakupie tej nieruchomości i rozpoczęciu swojej przygody na rynku sprzedaży detalicznej. Co takiego chcieli sprzedawać? Wysoką jakość i światowe standardy – a bardziej przyziemnie – artykuły spożywcze. W 1991 roku otworzyli swój pierwszy sklep. Bardzo szybko zyskali grono zadowolonych klientów. Po niedostępne nigdzie indziej towary niektórzy przyjeżdżali nawet z innych zakątków miasta. W 2013 roku Piotr i Paweł sprzedawał swój wyjątkowy asortyment już w 100 lokalizacjach w całej Polsce!
Źródło: Piotr i Paweł http://www.piotripawel.pl/rozwoj-firmy,36.html [dostęp: 14.10.2018 r.].
Obawiasz się skoku na głęboką (biznesową) wodę? W naszym artykule prezentujemy także możliwości prowadzenia działalności, które są znacznie prostsze. Pogrąż się więc w lekturze i z uwagą poznawaj kolejne sekrety biznesmenów.
Wiedza kluczem do sukcesu!
Obowiązki właściciela
Widzisz siebie jako przyszłego właściciela dużej sieci delikatesów? Zamykasz oczy i wyobrażasz sobie, że odbierasz nagrodę dla przedsiębiorcy roku? Jeżeli mocno w to wierzysz i masz talent do prowadzenia biznesu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że Ci się uda. W pierwszej kolejności musisz jednak zatroszczyć się o całkiem przyziemne aspekty prowadzenia sklepu spożywczego.
Wiedza to potęga
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Jakie warunki trzeba spełnić, by móc prowadzić sklep spożywczy?
1. Wpis do rejestru.
Należy wypełnić wniosek o wpisanie obiektu i zanieść go do inspektora sanitarnego. Powinien on zawierać następujące informacje:
- podstawowe dane, takie jak: imię, nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania, adres sklepu, REGON oraz NIP,
- wskazanie rodzaju działalności oraz typu żywności sprzedawanej w sklepie,
- powiadomienie o adresie obiektu.
Wraz z powyższymi danymi należy dostarczyć także aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego bądź wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej.
2. Warunki SANEPID-u.
Bez spełnienia warunków Państwowej Inspekcji Sanitarnej przedsiębiorca nie otrzyma zgody na działalność. Aby uzyskać pozytywną opinię tej instytucji, lokal musi zostać odpowiednio przygotowany:
- łatwość czyszczenia – podłogi i ściany powinny być pomalowane bezpiecznymi, łatwymi do czyszczenia farbami,
- stała temperatura – odpowiednia temperatura w lodówkach i zamrażarkach, gwarantuje świeżość produktów,
- odpływ – kryty i zrównany z ziemią,
- wywóz śmieci – umowa podpisana z firmą zajmującą się wywozem posegregowanych odpadów,
- książeczka SANEPID-u – dla wszystkich zatrudnionych, którzy mają kontakt z żywnością.
3. Zabezpieczenia w lokalu
Właściciel obiektu odpowiada za bezpieczeństwo pracowników i klientów. Hala sprzedaży oraz pomieszczenia na zapleczu powinny być odpowiednio przygotowane. Wymogi:
- zaświadczenie od Straży Pożarnej – potwierdzenie przestrzegania przepisów BHP i PPOŻ,
- sprawne instalacje – elektryczne, wentylacyjne i gazowe,
- dostęp do wody (hydrant) oraz gaśnicy,
- wyjście ewakuacyjne.
Źródła: Moja Firma
https://mojafirma.infor.pl/zakladam-firme/sklep-spozywczy/221834,Sklep-spozywczy-pozwolenia.html [dostęp: 14.10.2018 r.].
Dzienni Internautów Biznes i prawo http://di.com.pl/prowadzenie-sklepu---jakie-pozwolenia-musisz-uzyskac-55336 [dostęp: 14.10.2018 r.].
Dbaj o detale. Troszcz się o to, by każdy aspekt Twojej działalności był starannie przemyślany. Otaczaj się mądrymi i zaufanymi doradcami, a drzwi do wielkiego biznesu na pewno się dla Ciebie otworzą.
Bez tego ani rusz
Od jednego sklepu do całej sieci
Nie wszystkie sklepy marki Piotr i Paweł są prowadzone przez przedsiębiorstwo założone przez naszych bohaterów. Część delikatesów działa w zupełnie inny sposób. Trzymają nad nimi pieczę różni ludzie, którzy angażują swój czas, energię i pieniądze, by rozwijać markę. Jak to możliwe? To sposób prowadzenia biznesu, który przywędrował do nas z USA. Chcesz dowiedzieć się o nim czegoś więcej?
Warto wiedzieć
Franczyza
Franczyza to jeden z modeli prowadzenia biznesu. Polega na udzielaniu licencji na działalność gospodarczą. Pierwsza firma ma już wypracowaną stabilną i cenioną markę. Udziela więc możliwości posługiwania się swoim szyldem i sposobem prowadzenia biznesu drugiej firmie. Od tego pobiera opłatę. W naszym kraju funkcjonuje już nawet 750 franczyz. Znanymi przykładami takiego modelu biznesowego są, np. McDonald’s i Lewiatan.
Zalety franczyzy:
- możliwość rozwijania swojego biznesu pod znaną marką,
- mniejsze ryzyko upadku biznesu – zaledwie 10% z takich firm nie przetrwa dwóch lat,
- sposób na uniknięcie wielu błędów w prowadzeniu firmy,
- nie trzeba mieć profesjonalnego przygotowania zawodowego.
Źródła: Marketing i Biznes, https://marketingibiznes.pl/biznes/franczyza/ [dostęp: 14.10.2018]
Jeżeli Twoja firma się rozwinie, rozważ możliwość udzielania takiej licencji. Zyskasz w ten sposób spory dochód, bez konieczności czuwania nad kolejnymi delikatesami.
A to ciekawe…
Zawsze krok przed konkurencją
Gdy założyciele delikatesów Piotr i Paweł planowali otwarcie pierwszego sklepu, zrobili coś, co nie było wtedy zbyt popularne. Zatrudnili architekta, który pomógł im stworzy wyjątkowe wnętrza. Meble kupili w fabryce IKEA w Mosinie. Ich asortyment też od początku się wyróżniał. Gdy u konkurencji panowała bylejakość, nasi bohaterowie sprzedawali Marsy i Snikersy – produkty niedostępne wtedy w całym Poznaniu. Piotr i Paweł zawsze starali się wyprzedzić działania innych sklepów. Tak było też wtedy, gdy postanowili spróbować szczęścia w sieci.
Warto wiedzieć
Sprzedaż w internecie
Piotr i Paweł idą z duchem czasu. Już w 2003 roku uruchomili swój sklep internetowy. Doskonale wiedzą, że to właśnie zakupy w sieci są przyszłością w tej branży. Z przeprowadzonych w 2016 roku badań wynika, że aż 23% ankietowanych robi sprawunki spożywcze w internecie. To pokazuje, jak ważny jest ten sektor. Nie lekceważ go więc. Poznaj zalety takiego rozwiązania.
1. Nie potrzebujesz lokalu – jeżeli chcesz prowadzić działalność tylko w sieci, nie musisz wynajmować powierzchni użytkowej. Wystarczy Ci pomieszczenie magazynowe z chłodnią, w którym będziesz składować towar.
2. Otrzymujesz szybką informację zwrotną od klienta – możesz udostępnić możliwość oceniania Twojego sklepu oraz każdego dostępnego w nim towaru.
3. Zwiększasz swoje szanse na rynku – masz szansę zaistnieć w świadomości większej liczby klientów. W ten sposób dotrzesz także do osób, które do Twojego sklepu mają daleko. Dużą grupą odbiorców mogą okazać się osoby starsze i chore, które nie mogą korzystać ze stacjonarnych delikatesów.
Źródła: Newsweek, https://www.newsweek.pl/styl-zycia/polacy-coraz-czesciej-kupuja-przez-internet/lshn2th [dostęp: 14.10.2018 r.].
Poradnik Przedsiębiorcy https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kilka-slow-o-zaletach-sklepow-internetowych [dostęp: 14.10.2018 r.].
Ciemne chmury
Piotr i Paweł to firma z wieloletnim stażem. Jej właściciele znają się na biznesie, więc dobrze wiedzą, że czasem trzeba się wycofać. W bieżącym roku zamknęli więc kilka swoich sklepów. Kolejnych pięć sprzedali konkurentowi – Biedronce. Swoje działanie tłumaczą troską o rentowność firmy.
4 września 2018 roku przedstawiciele marki Piotr i Paweł złożyli w sądzie dokumenty, które są powiązane z restrukturyzacją całej firmy. Postępowanie sanacyjne zostało zatwierdzone przez sędziego. Z czym się to wiąże? Przez rok wierzyciele firmy nie będą mogli ubiegać się o zwrot pożyczonych pieniędzy. Jak z kłopotami finansowymi poradzą sobie nasi przedsiębiorcy? To kolejne duże wyzwanie biznesowe.
Zastanawiasz się pewnie, skąd takie problemy w świetnie prosperujących delikatesach. Dużym konkurentem dla sklepów tego typu stały się dyskonty. Od kiedy Lidl i Biedronka zwiększyły i urozmaiciły swój asortyment, Piotr i Paweł stracił sporą grupę klientów. Być może bohaterowie naszego artykułu przegapili moment, w którym należało przeprowadzić w ich firmie gruntowne zmiany.
Źródła: Onet Wiadomości,
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/siec-piotr-i-pawel-zamyka-kolejne-sklepy/dqkz9x3 [dostęp: 14.10.2018 r.].
Money https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/piotr-i-pawel-sanacja-upadlosc,225,0,2415841.html [dostęp: 14.10.2018 r.].
Zbuduj własną markę
Najwyższa jakość kluczem do sukcesu
Pracownicy
Piotr i Paweł mają jasno sprecyzowane wymagania dotyczące pracowników swojej firmy. W czasach, gdy obsługa w Polsce nie była na zbyt wysokim poziomie, chcieli wyróżnić się indywidualnym podejściem do klienta. Początkowo zatrudniali młode dziewczyny. Osoby z doświadczeniem niestety nie miały szans na pracę w tej firmie. Dlaczego? Piotr i Paweł obawiali się, że przeniosą złe przyzwyczajenia do ich sklepów. Podstawowym kryterium przy zatrudnianiu sprzedawców jest kultura osobista oraz umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji. Właściciele troszczą się też o atmosferę panującą w ich delikatesach. Ty także przykładaj dużą wagę do tego, kogo zatrudniasz. Pracownicy są wizytówką Twojej firmy. Nieuprzejmy i niekompetentny sprzedawca może przecież zniechęcić wiele osób do ponownej wizyty w sklepie.
Działalność społeczna
Fundacja Piotr i Paweł „Radość Dzieciom” jest organizacją, która zajmuje się pomocą najmłodszym. Organizuje dla nich zbiórki pieniędzy. Wspiera chore oraz uzdolnione maluchy, a także szpitale i domy dziecka. Twoja firma również może pomóc potrzebującym. Nie musisz od razu zakładać fundacji. Wystarczy, że będziesz działać na rzecz tych, które już istnieją.
Znajdź coś, co Cię wyróżni
Piotr i Paweł od początku stawiali na oryginalność. Chcieli, by ich sklepy odznaczały się wystrojem i asortymentem. Czym Ty możesz się wyróżnić?
- Sprzedawanymi produktami – sprzedawaj to, czego nie ma w innych sklepach. Zrób dokładny research i przekonaj się, co jest dostępne u okolicznej konkurencji. Sklep nieopodal nie ma w ofercie ekologicznej żywności albo kraftowego piwa? Spróbuj wprowadzić te produkty do asortymentu swojego sklepu. Nie wypełniaj nim jednak wszystkich półek. Działaj, stawiając małe kroki. To zdecydowanie bezpieczniejsza opcja.
- Wyjątkową obsługą – oferuj opiekę personelu, której nie ma nigdzie indziej. Zatrudnij sommelierów, którzy będą co sobotę pomagać klientom w doborze trunku. Możesz też postawić na degustacje wyjątkowego produktu, np. włoskich szynek albo hiszpańskich kiełbas. Możliwości jest naprawdę wiele.
- Udogodnieniami dla najmłodszych – sklep przyjazny dzieciom z pewnością przyciągnie wielu rodziców. Co warto im zaproponować?
– Małe wózki oraz duże z wygodnymi siedzeniami dla maluchów,
– toalety z przewijakami i miejscami do karmienia,
– animatora, np. w weekendy,
– organizację imprez okolicznościowych, takich jak Dzień Dziecka,
– duży wybór dobrych jakościowo produktów spożywczych dla dzieci,
– miejsca parkingowe dla rodziców z dziećmi blisko wejścia do sklepu,
– kasy przeznaczone tylko dla rodzin z maluchami oraz kobiet w ciąży.
Źródła: Piotr i Paweł
http://www.piotripawel.pl/fundacja-piotr-i-pawel,2777.html [dostęp: 14.10.2018 r.].
Słowniczek pojęć
Pojęcia, które warto mieć w jednym palcu
Polska Izba Handlu - izba gospodarcza handlu detalicznego. Działa od 1997 roku i reprezentuje interesy przedsiębiorców z kręgu sprzedawców detalicznych. Skupia w swoich szeregach ok. 30 000 członków.
Posiada licencję lobbingową Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, co sprawia, że uczestniczy przy tworzeniu prawa związanego z handlem. Czym zajmuje się PIH?
- Pomaga nawiązywać pozytywne relacje w branży,
- tworzy programy informacyjne dotyczące handlu i usług,
- organizuje spotkania związane ze swoim statutem,
- prowadzi szkolenia,
- pomaga w tworzeniu wizerunku.
Postępowanie sanacyjne - jest to forma restrukturyzacji prowadzona przez zarządcę. Jest on wyznaczany przez sąd.
W trakcie postępowania sanacyjnego zamrożona zostaje możliwość odzyskiwania pieniędzy przez wierzycieli. Działania takie mają zmniejszyć ryzyko upadłości firmy oraz sprzyjać jej płynności finansowej.
Źródła: Polska Izba Handlu, http://www.pih.org.pl/index.php/o-nas/polska-izba-handlu [dostęp: 14.10.2018 r.].
Rzeczpospolita.pl https://www.rp.pl/Firma/304229994-Postepowanie-sanacyjne-czyli-restrukturyzacja-po-zbojecku.html [dostęp: 14.10.2018 r.].
Nowiny24 https://nowiny24.pl/postepowanie-sanacyjne-szansa-na-uratowanie-firmy/ar/13026832 [dostęp: 14.10.2018 r.].
Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszty początkowe
1. Zakup lokalu: 1 150 000 zł[1]
Miejsce, w którym będzie mieścił się Twój sklep, powinno być wyjątkowe. Daj sobie czas na znalezienie odpowiedniego lokalu. Nie podejmuj decyzji pochopnie. Dokładnie ją przemyśl. Może ona zaważyć na całym Twoim biznesie. W Poznaniu za powierzchnię użytkową tego typu (100 m2) zapłacisz ok. milion złotych. W Warszawie jest to ok. 1 300 000 zł.
Razem: 1 150 000 zł
[1] – opracowanie własne, oparte na analizie cen w serwisie gratka.pl
Reklama
1. Karta stałego klienta: 5 000 zł/miesiąc
Jakość produktów i dobra obsługa z pewnością przysporzą Ci wielu klientów. Nie musisz więc ogłaszać się w telewizji czy w radiu, by zyskać rozgłos. Zadbaj jednak o swoich stałych klientów. Zaoferuj im zniżki, np. w formie karty lojalnościowej. 5% rabatu przy każdych wydanych 100 zł, albo 10% przy zakupach powyżej 500 zł będą na pewno miłym dodatkiem. Przeznacz pewną kwotę na ten cel, np. 5 000 zł/miesięcznie. W razie potrzeby zmodyfikuj ją i dopasuj do rzeczywistych utargów.
Razem: 5 000 zł/miesiąc
Koszty operacyjne
1. Zatrudnienie pracowników: 16 735 zł/miesiąc[1]
Bez pracowników nie zdziałasz zbyt wiele. Jak wyżej wspomnieliśmy, musisz zatrudniać sprawdzonych, kompetentnych ludzi, którzy będą wspierać Twój biznes. Aby w Twoich delikatesach chciały pracować takie osoby, zaproponuj im godziwe warunki pracy. Otwierając pierwszy, nieduży sklep, możesz zatrudnić zaledwie 5 osób. Potem, wraz z rozwojem biznesu, zwiększysz liczbę pracowników. W naszym biznesplanie przyjęliśmy pensję w wysokości 2 000 zł netto. Jeden pracownik będzie kosztował Twoją firmę 3 347 zł.
2. Zatowarowanie sklepu: 80 000 zł/miesiąc
Czasy, gdy półki w sklepie spożywczym świeciły pustkami, już minęły. Przez niemal 30 lat konsumenci przyzwyczaili się do większego asortymentu. Obecnie, aby wyróżnić się na tle konkurencji, należy oferować produkty starannie wyselekcjonowane. Aby zatowarować delikatesy, potrzebujesz sporej kwoty. Trudno ją oszacować, jednak w tym przypadku przyjęliśmy umowną sumę 80 000 zł miesięcznie.
3. Sklep internetowy: 50–100 zł/miesiąc (średnio 75 zł/miesiąc)[2]
Chcesz wejść na rynek z nowym sklepem spożywczo-przemysłowym? Planujesz później rozwinąć go w całą sieć? Dobrym krokiem jest stworzenie sklepu internetowego, który będzie uzupełnieniem sprzedaży stacjonarnej. Pozwoli Ci to dotrzeć do większej liczby klientów. Jak się za to zabrać? To wcale nie jest takie trudne. Najtańszym i najszybszym sposobem jest skorzystanie z wygodnej platformy e-commerce. Możesz wtedy użyć gotowych szablonów i wygodnego panelu administracyjnego. Obsługa takiego sklepu i dodawania towarów są dziecinnie proste. Najpopularniejsze serwisy tego typu to ClickShop, Exbexon, Shoper oraz Shoplo.
Razem: 96 810 zł/miesiąc
Przychody
1. Sprzedaż produktów: 2 190 zł
W naszym biznesplanie założyliśmy, że miesięczne koszty zakupu towaru to 80 000 zł. Marża ustalana jest przez właściciela. Zazwyczaj jest to ok. 10–30%. W delikatesach ceny są wyższe niż w dyskontach. Dlatego też przyjęliśmy najwyższą marżę, tj. 30%. Jeżeli sprzedasz wszystko, Twój przychód wyniesie 104 000 zł miesiąc. Po odjęciu kosztów (101 810 zł), zostanie Ci 2 190 zł.
Razem: 2 190 zł
Co warto przemyśleć na starcie
Kilka ważnych kwestii
Znajdź dobre miejsce. Upewnij się, czego potrzebują okoliczni mieszkańcy – sklepu monopolowego czy z ekologiczną żywnością?
Zadbaj o ekspozycję towaru. Możesz zatrudnić profesjonalnego merchandisera albo doszkolić się na jednym z internetowych kursów.
Rozważ prowadzenie działalności z partnerem biznesowym. Może być to rodzina, ale nie musi. Co dwie głowy, to nie jedna!
Wybierz formę finansowania początków działalności. Piotr i Paweł mieli tysiąc dolarów oszczędności. Pożyczyli jeszcze 4. A Ty, jak sfinansujesz swoje marzenia?
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482