Pomysł na biznes:

Jak założyć szkołę jogi?

Branża:
  • usługi fitness

artcile

Podejmij wyzwanie

Aktywizuj hormon szczęścia, czyli joga sposobem na życie i pomysłem na biznes

Joga to styl życia, który zapewnia harmonię ciała i ducha. Dzięki ćwiczeniom poznajemy budowę ciała, wiemy jak o nie dbać, by czuć się dobrze i zdrowo. Asany (pozycje jogiczne) przywracają ciału sprawność i mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie.

icon

Dla kogo?

  • Dla pasjonatów jogi,
  • Dla osób posiadających certyfikaty do prowadzenia zajęć jogi
  • Dla wysportowanych osób, dbających o zdrowy styl życia
  • Dla tych, którzy chcą zarażać innych swoją sportową pasją, filozofią życia,
  • Dla osób lubiących pracować z innymi
icon

Zanim zaczniesz

  • Spróbuj poprowadzić zajęcia z praktyki jogi swoich przyjaciół - sprawdź, jak się czujesz przekazując taką wiedzę
  • Poszukaj odpowiednich kursów, dających Ci uprawnienia instruktora – samo praktykowanie jogi nie zapewni odpowiednich umiejętności, by uczyć innych
  • Dowiedz się, jak działają szkoły jogi, popracuj w jednej z nich,
  • Poszukaj współpracowników i innych instruktorów, z którymi stworzysz zespół
  • Przejrzyj konkurencję, upewnij się, że Twoje studio wyróżnia się czymś od pozostałych, np. preferencyjnymi zajęciami dla seniorów, ofertą dla dzieci, lub lokalizacją

Według autorów portalu joga-joga.pl - joga jest jedną z najstarszych tradycji samodoskonalenia i wewnętrznego rozwoju kultywowaną przez człowieka. Słowo joga ma wiele znaczeń. Pierwsze znaczenie to ujarzmienie, rozumiane jako opanowanie własnego ciała i umysłu. Polega ono na uświadomieniu sobie pragnień i popędów będących częścią naszej egzystencji oraz opanowaniu ich w taki sposób, aby nie stanowiły przeszkody w rozwoju osobistym, a nawet przyczyniały się do jego pogłębienia.

Drugie znaczenie to droga. Joga jest zatem podjęciem pewnych działań, nałożeniem samodyscypliny w podążaniu do celu. Joga oferuje nam system codziennej praktyki dający bardzo szybko wymierne efekty. Metoda ta obejmuje sposoby pracy ze wszystkimi aspektami naszej egzystencji: z ciałem, psychiką i duchem. Jednak, aby je utrwalić konieczna jest stałość i systematyczność w praktyce. Owo ujarzmienie nie jest bowiem jednorazowym aktem, ale ciągłym procesem, czyli kroczeniem określoną drogą.

Trzecie ze znaczeń to zjednoczenie. Od zarania dziejów myśli i działania człowieka kierowały się ku osiągnięciu doskonałości, wewnętrznej spójności, poznaniu swej prawdziwej Natury, jedności z Najwyższym, połączenia z Bogiem. Joga oznacza tą właśnie jedność.

Skąd pochodzi Joga

Joga jest ścieżką samorozwoju, której korzenie sięgają najstarszych dziejów człowieka. Wywodzi się z Indii i powstała w okresie formowania się cywilizacji. Najstarsze dowody obecności jogi w postaci figurek w asanach datowane są na 5 tys. lat p.n.e. System jogi wraz z jego filozofią w pełni ukształtował się około III w p.n.e. Mniej więcej w tym czasie powstał najważniejszy i najstarszy ze znanych traktatów jogi Jogasutry. Przypisywany jest wielkiemu mistrzowi nazywanemu Patanjali. W traktacie spisanym w tradycyjny sposób w postaci krótkich zwięzłych sentencji zwanych sutrami przedstawiony jest cały system filozofii i praktyki jogi. Tekst ten jest najbardziej znany na Zachodzie i wywiera obecnie największy wpływ na praktykujących. Przekaz jogi przetrwał do dziś w Indiach, co czyni ją jedną z najstarszych tradycji przekazywanych w historii człowieka. W początkach XX wieku rozpoczął się proces rozprzestrzeniania jogi z krajów Dalekiego Wschodu na Zachód. Obecnie jest bardzo popularna na całym świecie.

Źródło: joga-joga.pl

artcile

Liczy się pomysł

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes

Adam praktykował jogę od lat. Pewnego dnia stwierdził, że podniesie swoje kompetencje
i zapisał się na oficjalny kurs instruktora jogi. Gdy go ukończył, zaproponowano mu prowadzenie zajęć dla grupy pasjonatów. Z czasem – bez żadnej reklamy, z pomocą poczty „pantoflowej” - grupa urosła do kilkudziesięciu osób i przestała się mieścić w dotychczasowej lokalizacji. Wtedy Adam stwierdził, że powinien sformalizować te spotkania – i założył szkołę jogi. Dziś jego zajęcia cieszą się ogromną popularnością i odbywają się w trzech placówkach! 

Praca to hobby i styl życia

Adam wie, że uczenie jogi nie jest zwykłą pracą - musi wynikać z jej zrozumienia i codziennego praktykowania. Ciężko byłoby nazwać szkołą jogi zajęcia, prowadzone przez kogoś, kto nie praktykuje codziennie – to byłaby szkoła fitnessu. Nie da się oddzielić takiego stylu życia od wykonywanego zawodu. Jeśli chcesz być dobrym instruktorem, to musisz być dobrym joginem. Adam po skończonych zajęciach praktykuje jogę indywidualnie. W ciągu roku, miesiąc spędza w Indiach, gdzie jest tylko on i asany, które ćwiczy. Jego praca jest więc stylem życia i jego największą pasją.

icon

Warto wiedzieć

W tradycji jogi przekazywane są cztery główne ścieżki jogi:

  • ścieżka dyscypliny i medytacji (Raja Joga) - „joga królewska”. To ścieżka prowadząca do celu jogi poprzez medytację i dyscyplinę. Raja jogę zakreślił w swych Jogasutrach Patanjali. Praktyka ta składa się z ośmiu członów (stopni) i dlatego nazywana jest ośmiostopniową jogą (asthanga joga).
  • ścieżka miłości i oddania Bogu (Bhakti Joga) - to jedna z dróg prowadzących do zjednoczenia z Bogiem. Bhakti jogę określa się jako naturalną drogę poznania Boga
  • ścieżka poznania i wiedzy (Jynana Joga) - prowadzi do poznania prawdziwej natury wszystkiego poprzez analizę intelektualną i doświadczenie. Droga ta wymaga rozwinięcia bardzo precyzyjnego rozumu poprzez studiowanie traktatów i rozważania intelektualne.
  • ścieżka bezinteresownego działania (Karma Joga) - w którym jogin każdy swój czyn i jego skutki poświęca w ofierze Bogu i rezygnuje z korzyści, jakie one przynoszą. W ten sposób jogin osiąga Ostateczną Prawdę poprzez pracę, nie troszcząc się o jej owoce.
artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Praktyka to podstawa

Po trzech latach od ukończenia kursu instruktora jogi, zaproponowano Adamowi prowadzenie zajęć. Mimo braku reklamy i promocji, chętnych nie brakowało. Stopniowo przybywało uczestników, grupa rozrosła się do kilkudziesięciu osób. Spotkania odbywały się coraz częściej. Adam stwierdził, że skoro dla niego i innych joga jest ważna, to może czas, by założyć szkołę. I tak powstała pierwsza placówka, na ulicy Długiej w Warszawie. Po jakimś czasie zaczęło brakować miejsca dla wszystkich chętnych, stąd pomysł by otworzyć kolejną - na Brackiej.

icon

Warto wiedzieć

Zawód nauczyciela jogi nie jest w Polsce w żaden sposób reglamentowany (regulowany) ani ograniczony – teoretycznie nie potrzebujesz żadnych uprawnień. Warto jednak zainteresować się studiami podyplomowymi o specjalizacji joga (na kierunkach związanych z fitnessem), a przede wszystkim – indyjskimi certyfikatami, które są obowiązkowe dla nauczycieli jogi w Indiach. To znacznie wzmocni wizerunek Twój i Twojej szkoły!

Moda czy sposób na życie?

W dzisiejszych czasach joga jest bardzo popularną formą aktywności fizycznej. W pogoni za pracą
i czasem, uczy jak osiągnąć harmonię ciała i ducha. Adam praktykuje jogę od ponad 30 lat i jest żywym dowodem na jej pozytywne oddziaływanie. Nie brakuje jednak głosów, które wkładają ją do jednego worka z okultyzmem, sektą, czy po prostu dziwactwem wynikającym ze ślepego podążania za modą. Wszystko to wynika z niewiedzy i strachu przed tym, co nieznane. Dlatego część treningów jogi organizowana jest w grupach. Osoby, które chcą ją poznać i zacząć naukę, mogą skonfrontować swoje lęki z opinią innych; sprawdzić o co tak naprawdę w tym chodzi.

Joga w żaden sposób nie koliduje z tradycyjnymi wartościami czy z religią. Adam, w swojej karierze instruktora, miał styczność z siostrami zakonnymi czy księżmi, którzy praktykowali jogę, bo zapewniała im spokój i pomagała skupić się na sferze duchowej.

artcile

Bez tego ani rusz

Jak zostać nauczycielem jogi?

icon

Warto wiedzieć

Jak wygląda i ile kosztuje kurs instruktora jogi?

Zanim pasjonat jogi przystąpi do kursu na instruktora, musi mieć za sobą minimum 3 lata praktyki. Najpierw trzeba odbyć szkolenie „Introductory I”, a następnie (dla chętnych) stopień wyżej: „Introductory II”. Każdy z kursów jest podzielony na moduły mniej i bardziej zaawansowane. Jeżeli chcesz uzyskać uprawnienia, musisz przejść przez oba kursy (i poziomy). Koszty takich kursów wynoszą około 800 zł i łącznie trwają do 80 godzin.

Źródło: Portalyogi.pl, 15.05.2018

http://www.portalyogi.pl/blog/joga-jak-zostac-nauczycielem/

Jeśli nauczyciel posiada certyfikat, uczniowie mogą spodziewać się:

- że są w rękach specjalisty, który nie zrobi im krzywdy,

- że ma wystarczającą wiedzę, aby dobrze poprowadzić praktykę,

- że zna anatomie człowieka i terapeutyczny wymiar jogi,

- że jest przygotowany dydaktycznie do pracy z uczniami,

- że posiada minimum 3 letnią własną praktykę jogi.

Od filozofii do biznesu

Adam spędza na nauczaniu innych bardzo dużo czasu, drugie tyle poświęca na samokształcenie – cały czas realizuje swoją pasję i marzenia. Jego szkoły prosperują dobrze, zainteresowanych jest coraz więcej - to dzięki wysokiej klasy zespołowi. Wszyscy nauczyciele w szkołach Adama mają certyfikaty instruktorów jogi i – tak jak on – są prawdziwymi pasjonatami.

Wszyscy razem dbają o atrakcyjną ofertę dla klientów, wsłuchują się w ich potrzeby. Jeżeli na zajęciach w grupie zaawansowanej, pojawia się nowa osoba, która nie miała dotychczas styczności z jogą, jest natychmiast przesuwana do innej grupy. Szkoła organizuje również wakacyjne kursy jogi!

Adam dba o swoje szkoły oraz o tych, którzy się u niego uczą. Oni są dla niego najważniejsi. Jednym z jego kursantów jest 80-letni pan Andrzej. Joga pomaga mu w codziennej sprawności i zwiększa jego odporność. Szkoła oferuje zniżki dla emerytów; prowadzone są zajęcia dla seniorów, które cieszą się coraz większą popularnością.

 

Plan instruktora

Adam nie zatrudnia menedżerów. Samodzielnie prowadzi finanse szkół, zajmuje się ich promocją
i osobiście prowadzi wiele zajęć. Jak łatwo się domyśleć, nie jest to praca w 8-godzinnym wymiarze. Adam pracuje z reguły 10-12 godzin dziennie. W tygodniu, ok. 20-25 godzin poświęca na zajęcia. Resztę czasu zajmuje mu prowadzenie firmy oraz samodoskonalenie, czyli poszukiwanie nowych metod na zajęcia, śledzenie nowości oraz oczywiście własna medytacja.

Etyka zawodowa - odpowiedzialność wobec uczniów i społeczności - etyka społeczna

Jak w wielu zawodach – również nauczyciele jogi kierują się własną etyką zawodową.

Na przykład nauczyciele jogi Iyengara są zobowiązani do poprawy ogólnego zdrowia i dobra swoich uczniów oraz społeczności w której mieszkają. Obejmuje to przestrzeganie praw i opinii ich uczniów oraz przestrzeganie miejscowych praw.

- Nauczyciele jogi Iyengara są prawdomówni w kontaktach z uczniami i społecznością (Satya).

- Nauczyciele jogi Iyengara są przyjaźni wobec wszystkich uczniów, niezależnie od rasy, płci, orientacji seksualnej, statusu finansowego, narodowości lub niesprawności fizycznej (Asteya).

- Nauczyciele jogi Iyengara unikają wszelkich form molestowania seksualnego uczniów i są uczciwi w swoich relacjach intymnych (Ahimsa i Bramacharya).

- Nauczyciele jogi Iyengara uznają różnicę władzy między uczniem a nauczycielem i unikają wykorzystywania zaufania i potencjalnej zależności swoich uczniów (Ahimsa i Aparigraha). W świetle tej różnicy władzy, nauczyciele jogi Iyengara mają świadomość potencjalnych niebezpieczeństw wynikających z naruszenia zasadniczych relacji uczeń / nauczyciel poprzez relacje dwustronne. Relacja dwustronna istnieje, kiedy uczeń i nauczyciel obcują ze sobą poza kontekstem relacji nauczyciel / uczeń. Nauczyciele jogi Iyengara są szczególnie czujni i uwrażliwieni na potencjalne komplikacje, kiedy relacja dwustronna ma charakter intymny.

(źródło: Joga.org.pl, Etyka zawodowa)

artcile

A to ciekawe…

Joga sezonowa

Najwięcej nowych klientów w szkołach Adama pojawia się na wiosnę. Ludzie chętniej poszukują aktywności fizycznej - tak najczęściej joga jest postrzegana przez laików. Najgorzej jest pod koniec roku, gdy szybko robi się ciemno; jest zimno i ponuro. Większość ludzi woli wtedy poleżeć pod kocem niż praktykować asany. Jednak ci którzy się na to decydują twierdzą, że joga praktykowana jesienią i zimą oddala depresyjne stany i poprawia nastrój! Również w miesiącach letnich można zaobserwować znacznie niższą frekwencję, co łatwo wytłumaczyć wakacyjnymi wyjazdami. Może jednak zainspiruje Cię to do uruchomienia mobilnej szkoły jogi? Zajęcia odbywałyby się na plaży? Można połączyć wakacje z pracą i cały czas realizować swoją pasję!

Zaplanuj również oferty specjalne na wiosnę, by przyciągnąć jak najwięcej nowych klientów.

 

Bariery są do pokonania…

Prowadząc szkołę jogi w Warszawie lub innym, dużym mieście, musisz liczyć się ze sporymi kosztami związanymi z wynajmem lokalu. Za metr kwadratowy powierzchni biurowej w Warszawie, trzeba zapłacić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie za metr kwadratowy. Możesz poszukać tańszych alternatyw – wynająć salę gimnastyczną w pobliskiej szkole lub poszukać firmę, która po godzinach pracy udostępni Ci swoją salę konferencyjną.

Bardzo ważne jest, by dbać o własną motywację i nastawienie do takiej pracy. Twoi klienci będą chcieli widzieć w Tobie lidera, mentora, który będzie dla nich wzorem „czystości ducha”. Mało brakowało, by Adam zrezygnował z biznesu, właśnie z tego powodu. Gdy ruszyła druga szkoła, miał tak dużo obowiązków, że na zajęcia przychodził zmęczony, wypalony – to było widać. Wtedy myślał o rezygnacji z własnej działalności, ale … skończyło się tylko na rozmyślaniach.

 

… nawet transgraniczne!

W Polsce prowadzenie takiego biznesu rządzi się innymi prawami niż na świecie. W Danii,
na przykład, szkoły jogi korzystają z dofinansowania do czynszu, ponieważ prowadzą prozdrowotną działalność, a fundusz zdrowia dopłaca do kosztów zajęć. Podobnie jest w Niemczech. W Polsce nie ma takich planów. Nie łączy się bowiem działań wspierających profilaktykę prozdrowotną z kosztami funkcjonowania służby zdrowia i późniejszymi kosztami związanymi z leczeniem pacjentów.

Na zajęcia do Adama przychodzi 80-latek, który mógłby być wzorem kondycji i braku podatności na choroby dla niejednych 30-latków. Według niego, powodem tak dobrego stanu zdrowia – obok silnych genów – jest właśnie joga.

Indyjski nauczyciel Adama - B.K.S. Iyengar - mawia, że aby uczyć innych jakiejś pozycji jogicznej, trzeba ją samemu zrobić nawet tysiąc razy. Przekładając to na zwyczajne życie, trzeba ją wykonywać codziennie przez trzy lata.

Czas start!

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a ją może zapewnić Twój profesjonalizm. 

  1. Ucz się zapewne interesujesz się jogą i znasz jej zasady. Pamiętaj, że joga to cały system filozofii indyjskiej - musisz zgłębiać tę naukę i starać się ją zrozumieć w każdym aspekcie. Szukaj informacji oraz ciekawostek z nią związanych. Taka wiedza podkreśli Twój profesjonalizm w oczach zarówno klientów, jak i współpracowników.

    Obecnie w Polsce są cztery miejsca, gdzie jogini mogą zdobyć formalne potwierdzenie swoich umiejętności:

    • Podyplomowe Studia Psychosomatycznych Praktyk Jogi, organizowane przez Centrum Doskonalenia Kadr Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu,
    • Relaksacja i Joga na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie,
    • Joga w profilaktyce i terapii – Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie,
    • Holistyczne Zarządzanie Zdrowiem, organizowane przez Instytut Jogi i Ajurwedy oraz Politechnikę Opolską.

    Istnieje też wiele organizacji i stowarzyszeń branżowych, np.:

    - Stowarzyszenie Jogi Akademickiej,

    - Stowarzyszenie Jogi Iyengara w Polsce,

    - Stowarzyszenie – Porozumienie Szkół Jogi i wiele innych.

  2. Uczestnicz w różnych eventach, na których pozyskasz dodatkową wiedzę oraz informacje o nowym sprzęcie. Stale szukaj inspiracji, by oferować swoim klientom najlepszą ofertę. Wypatruj tanich lotów do Indii, by u źródła szukać natchnienia, motywacji i pogłębiać wiedzę.

    Przykłady eventów:

    - Festiwal Zdrowia 2018,

    - Family Yoga Festival,

    - Festiwal Jogi Warszawa,

    - Targi Healthy LIfestyle Show,

    - Joga Party Kraków, Targi Rehabilitacji,

    - Targi FIT-EXPOPoznań,

    - Go Active Show,

    - EuropeSport Power i wiele innych.

  3. Odwiedzaj konkurencję zarówno fizycznie, jak i wirtualnie. Sprawdzaj strony internetowe innych szkół, zasubskrybuj je w social mediach, zapisz się na ich newslettery. Monitoruj regularnie, zbieraj i analizuj różne informacje; szukaj bodźca do ulepszania swojej oferty.

  4. Czytaj zgłębiaj wiedzę o filozofii indyjskiej. Rozwijając siebie, lepiej poprowadzisz szkołę i zajęcia z tymi, dla których joga jest jeszcze nowym, nieznanym tematem. Za tzw. „biblię jogi” uznawana jest książka pt. „Światło jogi”. Niedawno wznowiono jej wydanie i wzbogacono płytą DVD – przeczytaj i zobacz, co oferuje. Możesz znaleźć ją w Google. Warto rozszerzyć swoją bibliotekę o pisma specjalistyczne, np. „Yoga & Ayurweda Magazyn”, „Joga – magazyn dobrej energii”, „Joga – magazyn wyjogowanych”, „Magazyn Joga” i wiele innych.

artcile

Słowniczek pojęć

  • Fitness - ćwiczenia wykonywane na specjalnych przyrządach, poprawiające kondycję fizyczną.

    Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/fitness.html 06.11.2017

  • Joga -

    1. jeden z najstarszych indyjskich systemów filozoficznych, polegający na dążeniu poprzez ekstazę i kontemplację do doskonałości duchowej,

    2. system ćwiczeń ułatwiających wyzwolenie duchowe

    3. «gimnastyka polegająca na ćwiczeniach oddechowych i przybieraniu określonych pozycji ciała»

    Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/joga.html 06.11.2017

  • Jogin - hinduski asceta uprawiający jogę

    Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/jogin;2562305.html 06.11.2017

  • Asana -

    1. określona pozycja ciała przyjmowana podczas ćwiczenia jogi

    2. w ikonografii indyjskiej: ułożenie nóg i stóp postaci przedstawionej w pozycji siedzącej

    Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/asana.html 06.11.2017

  • Hatha-joga -

    [wym. hatajoga] «system ćwiczeń dających wysoką sprawność fizyczną i psychiczną»

    Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/joga.html 06.11.2017

artcile

Czy to się opłaca?

Poniżej znajdziesz szacunkowe koszty oraz potencjalne przychody, związane z początkowym funkcjonowaniem takiego biznesu. Są to jedynie szacunki – bardzo wiele zależy od Twoich umiejętności, zaangażowania oraz środków finansowych, jakimi dysponujesz na starcie.

icon

Koszty początkowe

1. Adaptacja lokalu na szkołę: 5 000 zł (1)

Ten koszt może równie dobrze być zerowy, co zwielokrotniony. To zależy od konkretnego lokalu, Twoich oczekiwań, możliwości i zakresu prac. Na potrzeby tego przykładu na biznes, przyjęto założenie, że lokal wymagać będzie jedynie drobnych prac wykończeniowych, takich jak malowanie, dodanie akcentów aranżacyjnych czy postawienie ścianek z płyt gk.

 

2. Zakup podstawowego sprzętu do ćwiczeń i wyposażenie: 10 000 zł (2)

Ta kwota pozwoli Ci kupić:

  • zestaw akcesoriów do ćwiczeń dla 30 osób (maty, wałki) – ok. 6 000 zł
  • podstawowe wyposażenie, takie jak: zapasowe ręczniki, chemia itp. – 1 000 zł
  • nowy laptop, budżetowej klasy z drukarką oraz tablicę suchościeralną / prezentera – ok. 3 000 zł.

3. Serwis www oraz podstawowe materiały marketingowe: 3 000 zł (3)

Serwis internetowy, przy odrobinie wiedzy i czasu, możesz uruchomić samodzielnie, na bazie oprogramowania open-source (bezpłatnie). Jeśli zdecydujesz się kupić gotowy motyw graficzny dla serwisu www i wynająć freelancera do uruchomienia witryny, kwota ok. 1 500 zł powinna wystarczyć. Do tego musisz zaprojektować i wydrukować szyld, menu i ulotki - to pozostałe 1 500 zł.

 

4. Początkowy rozruch: 15 000 zł (kwota rezerwowa)

Możesz zrobić wiele w zakresie promocji, by już od pierwszego dnia lokal zarabiał. Jednak musisz liczyć się z tym, że zyski przyjdą z czasem – gdy klienci poznają Twój profesjonalizm i zaczną polecać znajomym zarówno Ciebie, jak i zajęcia jogi oraz wynikające z nich korzyści. Ten rodzaj promocji (poczta pantoflowa) będzie zapewne najskuteczniejszą metodą promocji Twojego biznesu na początku działalności. Warto zainwestować jak najwięcej uwagi, czasu i środków w zadowolenie pierwszych klientów Przyjęta kwota pozwoli Ci zabezpieczyć pierwsze 3-4 miesiące działalności.


Razem: ok. 33 000 zł

--

(1) – opracowanie własne na podstawie konsultacji z firmami zajmującymi się wykończeniem wnętrz. Kwota przyjęta dla lokalu o powierzchni ok. 60 m2.

(2) – opracowanie własne na podstawie cen z serwisu Allegro.pl

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Wynagrodzenia: 0 zł

Do kalkulacji przyjęliśmy, że na początku nie będziesz zatrudniać żadnego personelu. Wszystkie zajęcia, jak i pozostałe czynności wynikające z prowadzenia biznesu, będziesz realizować sam. Pamiętaj jednak, że w końcu pojawi się taka konieczność. Będziesz potrzebować urlopu; możesz również zachorować lub zwyczajnie zabraknie Ci czasu na dopilnowanie wszystkich obowiązków!

 

2. Czynsz najmu za lokal: 1 800 zł (1)

Zależy on od wielu czynników, spośród których zdecydowanie największą rolę odgrywa lokalizacja. Przyjęliśmy koszt najmu lokalu biurowego o powierzchni 60 m2, w atrakcyjnym miejscu średniej wielkości miasta, w województwie mazowieckim (stawka ok. 30zł/m2).

Nie szukaj tylko najtańszych ofert. Lokalizacja, dostępność dla potencjalnych klientów może zaważyć
o kilkusetprocentowej różnicy w przychodach oraz kosztach promocji Twojej szkoły.

Możesz skupić się wyłącznie na promocji w Internecie oraz na rekomendacjach dotychczasowych klientów – wówczas lokalizacja nie będzie mieć aż tak dużego znaczenia. Miejsce nieco na uboczu może być dla niektórych klientów dużym plusem. Koniecznie zadbaj o dostępność parkingu!

 

3. Media i księgowość: 600 zł (2)

W szkole jogi będziesz zużywać relatywnie dużo wody i energii elektrycznej. Po niektórych zajęciach, klienci mogą brać prysznic. W sezonie zimowym będziesz potrzebować nieprzerwanie mocnego oświetlenia. Przez to koszty energii w tym okresie będą znacznie wyższe niż w sezonie letnim. Księgowość podstawowa małej działalności gospodarczej to koszt ok. 250-300 zł, przy zleceniu obsługi do biura rachunkowego. Buchalterię możesz prowadzić samodzielnie, jeśli wystarczy Ci czasu i umiejętności.

 

4. Koszty promocji: 1 000 zł (3)

Szczególnie, na początku musisz liczyć się z wydatkami na promocję lokalu. Ulotki możesz mieć już wydrukowane, ale kosztować będzie ich kolportaż. Nie zapominaj o Internecie – to tutaj Twoi potencjalni klienci będą szukać informacji i opinii o Tobie, a dotychczasowi będą te opinie wyrażać. Zadbaj, by promocja bazowała na Twoim profesjonalizmie i konkretnych korzyściach płynących z uprawiania jogi.


Razem: ok. 3 400 zł miesięcznie

--

(1) – na podstawie ofert serwisu otodom.pl dla miasta o wielkości ok. 100 tysięcy mieszkańców w woj. mazowieckim

(2) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych. Uśrednione zużycie mediów lokalu gastronomicznego według www.forumgastronomiczne.pl

(3) – na podstawie cenników drukarni internetowych i konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Przychody

Sprzedaż karnetów: 4 000 zł

Z czasem, to będzie Twoje podstawowe źródło przychodów. Jednak nie możesz zakładać, że już na początku klienci rzucą się na stałe opłaty abonamentowe w Twojej szkole.

Jeden karnet miesięczny, obejmujący 4 zajęcia (1 na tydzień) kosztuje zazwyczaj ok. 150 zł. Jako osoba nowa na (dość niszowym) rynku, musisz zaproponować atrakcyjne ceny. Dlatego cenę 1 karnetu przyjęliśmy na poziomie 100 zł. Zakładamy, że po 3 miesiącach działalności, pozyskasz 40 stałych klientów na karnety.

Od Twojej fantazji (i najlepiej – badań rynku) zależeć będzie, jak ułożysz swoją ofertę. Możesz zaoferować karnety obejmujące większą liczbę wejść, inny typ zajęć lub np. jedną bezpłatną sesję indywidualną
w miesiącu.

Przy planowaniu oferty pamiętaj, że na 1 zajęcia poświęcasz ok. 1,5 godziny - bez względu na to, ile osób w nich uczestniczy. Musisz więc jak najszybciej wypełnić swoją szkołę.

 

Sprzedaż jednorazowych wejściówek: 1 200 zł

Część klientów z pewnością będzie Cię polecać i przyprowadzi nowe osoby na zajęcia. Ci jednak nie zdecydują się od razu na zakup karnetu. Może też klienci z „ulicy” będą chcieli zobaczyć, co robisz i na czym polega joga. Jednorazowe wejściówki mogą wybrać również Twoi stali Klienci, ze względu na nieregularność swojego życia i brak możliwości sztywnego zaplanowania zajęć.

Zajęcia jogi są warte na rynku ok. 30 zł za 1,5 h. Przyjęliśmy, że w początkowym okresie, w skali miesiąca sprzedasz 40 jednorazowych wejściówek.

 

Sprzedaż indywidualnych sesji: 2 250 zł

To pozycja, której nie może zabraknąć w Twojej ofercie. Są klienci, których stać na takie sesje i wolą je bardziej od zajęć grupowych. Ich rynkowa wartość to ok. 150 zł. Przyjęliśmy, że miesięcznie na tę formę zajęć zdecyduje się 15 klientów.


Razem: ok. 6 450 zł

Wszystkie podane ceny i wartości w sekcji przychodów są opracowaniem własnym, podanym na podstawie cenników na stronach internetowych szkół jogi z trzech miast – Warszawy, Poznania oraz Krakowa.

 

Ograniczeniem jest tylko Twoja wyobraźnia!

Wyżej przytoczyliśmy jedynie przykładowe zestawienie potencjalnych kosztów i przychodów. Wszystko zależy od Ciebie - zarówno po stronie kosztowej, jak i przychodowej. Im więcej potrafisz, tym mniej będziesz wydawać. Im większą wykażesz się kreatywnością i profesjonalizmem, tym większą osiągniesz sprzedaż. Nie zapominaj o tym!

artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?

  • PKD - (Polska Klasyfikacja Działalności) dla Twojej szkoły jogi.

    Przy rejestracji działalności gospodarczej, wybierz „85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”.

    Pomyśl o dodatkowych wpisach – ważne, aby obejmowały Twoje wszystkie aktywności oraz to,
    co chciałbyś oferować w swojej szkole. Klasyfikacja PKD nie może blokować Twojej kreatywności!

    Możesz wybrać, np.:

    93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem

    96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

    93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

    86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna

    96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

  • Lokalizacja - to istotna składowa sukcesu Twojej szkoły. Lokal powinien być dobrze wyeksponowany i/lub znajdować się w charakterystycznym, znanym mieszkańcom miejscu. Liczą się też możliwości dojazdu - różnorodność i łatwość komunikacji ma znaczenie! Koszty również - dlatego sprawdź zasoby gminne. Może uda Ci się wynająć atrakcyjny lokal bezpośrednio od gminy (co z reguły jest najtańsze). Możesz także nawiązać kontakt z lokalnymi szkołami/klubami sportowymi. W tym przypadku płacić będziesz jedynie za wynajmowany czas zajęć – a nie za cały miesiąc!

  • Oferta - im bardziej dopasujesz swoją ofertę do oczekiwań i możliwości swoich klientów, tym większą sprzedaż wygenerujesz. Może zorganizujesz wyjazdy wakacyjne? Na sesję jogi nad brzegiem morza skusi się zapewne wiele osób.

  • Podnoszenie kwalifikacji - cały czas się dokształcaj. Podróżuj, zwiedzaj szkoły jogi w innych krajach. Koniecznie odwiedź te Indiach – kolebce jogi na świecie.

  • Promocja poza sezonem - pomyśl o ofertach specjalnych, związanych z sezonowością tego biznesu. Dopasuj do niego swój własny kalendarz (wyjazdów/urlopu/szkoleń). Rozważ pakiety lojalnościowe, które zredukują sezonowość i zachęcą klientów do regularnych sesji w Twojej szkole.

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę