Pomysł na biznes:
Jak zarabiać na monitorowaniu treści w internecie - nowoczesne technologie jako sposób na biznes.

Podejmij wyzwanie
Marzenia o własnym biznesie
Niektórzy, by spełniać swoje marzenia, udają się na specjalny kurs. Inni biorą sprawy w swoje ręce i zaczynają działać. Bohater naszego artykułu ma głowę pełną pomysłów i nie lubi siedzieć bezczynnie. Jeżeli także gonisz za marzeniami o własnej firmie, uwierz w swoje siły!
Dla kogo?
- Dla absolwentów kierunków informatycznych, marketingu internetowego i pokrewnych
- Dla kreatywnych biznesmenów, którzy chcą działać w internecie
- Dla osób chcących nieustannie się rozwijać
- Dla przedsiębiorców, którzy chcą udoskonalać pomysły innych
- Dla pasjonatów internetu, nowinek informatycznych, wyszukiwarek i narzędzi do analiz internetu.
Zanim zaczniesz
- Sprawdź, jakie firmy już działają w tej branży, jaką mają ofertę,
- Przeanalizuj własne umiejętności korzystania z narzędzi do analiz i technik internetowych
- Opracuj wyróżnik Twojej oferty na rynku
- Dobierz specjalistów – analityków i pasjonatów internetu do współpracy
- Sprawdź, do jakich klientów możesz skierować swoją ofertę.
Jeżeli nie masz odwagi, by samodzielnie rozpocząć działalność gospodarczą, znajdź wspólnika. Zaproponuj partnerstwo w biznesie zaufanej osobie, z którą dobrze Ci się pracuje. Wspólnie łatwiej jest zebrać fundusze oraz zarządzać przedsiębiorstwem.

Liczy się pomysł
Do trzech razy sztuka
Aby osiągnąć sukces, musisz uwierzyć w swoje siły. Bohater tej historii kilkukrotnie wpadał na pomysły, które mogły zapewnić mu sukces w biznesie. Niemal za każdym razem jednak poddawał się zbyt wcześnie. Która z jego koncepcji pozwoliła mu rozwinąć skrzydła? Zapraszamy do lektury
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Z chęci wykorzystania nowych technologii
Michał, Piotr i Karol są kolegami ze studiów. Kilkukrotnie próbowali razem stworzyć biznes wart miliony. Udało się za trzecim podejściem. Michał wpadł na pomysł, by monitorować internet. Jego koncepcja dotyczyła wykorzystania odpowiedniego narzędzia, które umożliwia śledzenie wzmianek o danej firmie w sieci. Dzięki temu wiadomo, jak często i w jaki sposób ludzie oceniają działania przykładowej firmy. Choć istniały wcześniej rozwiązania tego typu, Michał znacznie je unowocześnił. Korzystanie z usług konkurencji było problematyczne. Wymagało szkolenia dla klientów, którzy dopiero po kilku tygodniach mogli samodzielnie przeczesywać internet. Produkt Brand24 można kupić poprzez serwis firmy i od razu rozpocząć jego użytkowanie.
Źródło: Wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/1,155287,19266019,milioner-ktory-sam-sie-sledzi-w-sieci-od-zera-do-milionera.html?disableRedirects=true [dostęp: 21.01.2019 r.].
Pomysł Michała na sprawne i szybkie monitorowanie internetu okazał się sukcesem. Nie była to jednak pierwsza biznesowa inicjatywa trzech przyjaciół. Pierwszym przedsięwzięciem był portal PoLatach.pl, który zajmował się „łączeniem” dawnych znajomych ze szkoły. Pomysł choć świeży, nie osiągnął wielkiego sukcesu. Nasza Klasa – bliźniaczy serwis – został sprzedany w 2008 roku za zawrotną sumę 200 milionów złotych. Podobnie było z drugim biznesem – Patrz.pl. Polegał mniej więcej na tym samym, co dobrze znany YouTube. Jednak to amerykańska firma zarobiła na tym pomyśle krocie. Patrz.pl zostało sprzedane za 2 miliony złotych. Choć dla niespełna dwudziestopięciolatków były to duże pieniądze, pozostał pewien niedosyt. Za trzecim razem przyjaciele postanowili zintensyfikować wysiłki, by biznes zyskał rozgłos. I tak właśnie się stało.

Wiedza kluczem do sukcesu!
Biznesowe innowacje
Aby wypromować swój start-up, Michał stosował metodę dilera. Zdobywał kontakty do właścicieli firm, których mogłaby zainteresować jego usługa. Następnie udostępniał im darmowe narzędzie do przetestowania. W ten sposób pokazywał możliwości monitoringu Brand24. Wieść o jego start-upie obiegła świat biznesu w ekspresowym tempie.
Aby zrozumieć poziom innowacyjności tej firmy, musisz dowiedzieć się, czym jest start-up.
Wiedza to potęga
Start-up
Start-up to organizacja w pewnym stadium rozwoju, poszukująca odpowiedniego modelu biznesowego. Jej cechą charakterystyczną jest niepewność i podwyższone ryzyko związane z przetrwaniem na rynku. Jest to także biznes, który odznacza się małym budżetem początkowym i dużym zwrotem z inwestycji. Oferowane usługi, produkty bądź technologie są innowacyjne, nieznane wcześniej i odkrywcze. Celem start-upu jest osiągnięcie dużego sukcesu w stosunkowo niedługim czasie.
Rodzaje start-upów:
- zorientowane na klienta – mające na celu osiągnięcie sukcesu w sprzedaży produktu bądź usługi. Ten model nie wymaga tworzenia biznesplanu, lecz studium wykonalności,
- zorientowane na inwestora – ich celem jest pozyskanie przedsiębiorcy albo osoby fizycznej, która wyłoży pieniądze na rozwój firmy. Do tego rodzaju start-upów tworzone są szczegółowe biznesplany, które mają za zadanie przekonać inwestora do przeznaczenia środków finansowych właśnie na ten cel.
Przykłady najbardziej znanych start-upów:
- Jak Dojadę,
- Facebook,
- Snapchat,
- Airbnb,
- Uber,
- Xiaomi.
Źródła:
https://mfiles.pl/pl/index.php/Start-up [dostęp: 03.01.2019 r.],
http://www.matay.pl/na-czym-polega-startup-i-czym-rozni-sie-od-zwyklej-firmy/ [dostęp: 03.01.2019 r.],
http://www.startstartup.pl/co-to-jest-startup-jakie-sa-rodzaje-startupow/ [dostęp: 03.01.2019 r.],
https://businessinsider.com.pl/technologie/uber-airbnb-spacex-snapchat-czyli-startupy-z-najwieksza-wycena/lcjrd26 [dostęp: 03.01.2019 r.].
Nie wszystkie nowe firmy są start-upami. Pojęcie to jest często nadużywane. Jeżeli Twój pomysł nie jest innowacyjny, lecz otwierasz, np. nowy sklep ze zdrową żywnością, zaczynasz swoją przygodę jako właściciel zwykłego przedsiębiorstwa. Gdy natomiast wzbogacasz swoją usługę o coś, czego nie zrobił nikt wcześniej, tworzysz specjalną platformę albo korzystasz z nieznanej dotąd technologii, stoisz na czele start-upu. Wybierz tę formę biznesu, która lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku. Dzięki temu masz większe szanse, by osiągnąć sukces.

Bez tego ani rusz
Cena produktu – ustal ją świadomie!
Poza swoim flagowym produktem – monitoringiem internetu – Brand24 oferuje także jeszcze jedną usługę. Jest nią szybka i kompleksowa analiza wyników monitoringu. Pozwala to na szybkie podsumowanie wzmianek o danej firmie w określonym czasie i zastępuje wielogodzinną pracę co najmniej dwóch osób!
Oprócz opracowania nowego produktu ważne jest także określenie jego ostatecznej ceny. Jak to zrobić? Dowiesz się poniżej.
Warto wiedzieć
Cena produktu – jak ją ustalić?
Jeśli chcesz sprzedawać swój produkt z zyskiem, musisz ustalić odpowiednią cenę. Poznaj 5 kroków, które pomogą Ci określić cenę oraz realną wartość towaru bądź usługi.
1. Odpowiednia półka cenowa. Zastanów się, czy Twój produkt należy do kategorii premium, czy do średniego przedziału cenowego?
2. Zróżnicuj ceny w każdym segmencie. Dla każdego typu klienta przygotuj ofertę zróżnicowaną pod względem regionu czy branży.
3. Oszacuj realną wartość dla klienta. Określ cenę jednostkową swojego produktu, używając kilogramów, sztuk, ceny jednokrotnego zastosowania.
4. Wprowadź pakiety w kilku cenach. Dostosuj cenę produktu i jego właściwości do możliwości i potrzeb różnych grup klientów.
5. Nie obniżaj ceny, licząc na lojalność klientów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że koszty te się nie zwrócą.
Źródła: HBRP.pl,
https://www.hbrp.pl/b/ile-powinien-kosztowac-nowy-produkt/PMBBz4Cm?NO_COOKIES=1 [dostęp: 03.01.2019 r.],
Wykorzystajto.pl, https://wykorzystajto.pl/633-sprzedaz-jak-sprzedawac-zdobywanie-pozyskanie-klientow_ustalanie-ceny-poznaj-8-wskazowek-zeby-madrze-wycenic-produkty.html [dostęp: 03.01.2019 r.].

A to ciekawe…
Pracownicy – skarb firmy
Osoby zarządzające firmą Brand24 mają nietypowe podejście do pracowników. Inaczej niż większość pracodawców, nie zatrudniają jedynie w pełni sprawnych trzydziestolatków. W prezentowanej firmie znajdzie się miejsce dla każdego, kto ma odpowiednie kompetencje. Dotyczy to osób niepełnosprawnych oraz po pięćdziesiątym roku życia.
Warto wiedzieć
Firma równych szans
W Polsce liczba osób po pięćdziesiątym roku życia stanowi zaledwie 32,9% wszystkich pracujących. To mniej niż na zachodzie Europy (36,5%). Choć społeczeństwo się starzeje, co trzecia osoba w tym wieku czuje się wykluczona z rynku pracy. Pracodawcy często nie dostrzegają plusów zatrudniania pięćdziesięciolatków. Jakie zalety mają pracownicy w tym wieku?
- Rzadziej zmieniają pracę, są bardziej przywiązani do pracodawcy,
- posiadają wieloletnie doświadczenie i wiedzę,
- są otwarci na zdobywanie nowych umiejętności,
- wykazują gotowość do udziału w różnych kursach,
- umiejętnie łagodzą konflikty i tonują nastroje.
Także sposób pozyskiwania pracowników jest w Brand24 nietypowy. Osoby odpowiedzialne za rekrutację przeglądają profile kandydatów na Facebooku i… sprawdzają czy nie mają wspólnych znajomych.
Do pracy w Brand24 zapraszane są osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach. Dlatego też ich pensje są odpowiednio wysokie. Czasem nawet wyższe niż samego prezesa firmy. Zatrudnienie doskonale wykwalifikowanych pracowników nie tylko podnosi prestiż przedsiębiorstwa, lecz również realnie wpływa na jego działanie.
W Brand24 wdrożone zostały rozwiązania zmierzające do wprowadzenia i utrzymania płaskiej struktury. Dzięki temu, pomimo różnych stanowisk, nikt nie musi zaprzątać sobie głowy formalnym nazewnictwem czy sztywnymi zasadami korporacji.
Źródła: PracujWLogistyce.pl,
https://www.pracujwlogistyce.pl/29-opinie-komentarze/6430-co-trzeci-pracownik-powyzej-50-roku-zycia-czuje-sie-wykluczony-z-pracy [dostęp: 03.01.2019 r.], NaTemat.pl, https://natemat.pl/122349,michal-sadowski-z-brand-24-zarzadzam-firma-warta-kilkadziesiat-milionow-ale-znam-swoje-miejsce-w-szeregu [dostęp: 03.01.2019 r.].

Zbuduj własną markę
Zadbaj o prestiż
Podziel się wiedzą - Brand24 ma dużą wiedzę o działalności w internecie. Dzieli się nią ze swoimi klientami – tymi obecnymi i przyszłymi. Na stronie internetowej firmy znajdziesz podcasty, webinary, e-booki oraz blog. Wszystko to zupełnie za darmo. W ten sposób osoby zarządzające przedsiębiorstwem budują wizerunek kompetentnego i doskonale znającego branżę gracza.
Nagrody - Innym sposobem na podniesienie prestiżu marki jest zdobywanie nagród branżowych. Michał został uhonorowany wyróżnieniem dla najlepszego polskiego przedsiębiorcy działającego w internecie w konkursie The Next Web Startup Awards 2013. Został też jednym ze 100 liderów innowacji w Europie Środkowo-Wschodniej wybranych przez Międzynarodową Fundację Wyszehradzką.
Znani klienci - Jeżeli nawiążesz ciekawą współpracę ze znaną firmą albo instytucją, koniecznie się pochwal. To ugruntuje Twoją pozycję na rynku. Brand24 pracuje dla Google, policji z Kentucky, singapurskiej poczty czy… Białego Domu!
Źródło:
https://natemat.pl/122349,michal-sadowski-z-brand-24-zarzadzam-firma-warta-kilkadziesiat-milionow-ale-znam-swoje-miejsce-w-szeregu [dostęp: 03.01.2019 r.].

Słowniczek pojęć
Instytucje, które warto znać
Startup Poland - organizacja pozarządowa, która skupia się na jednoczeniu środowiska związanego ze start-upami oraz dbaniem o jego interesy.
Zadania tej organizacji:
- budowanie świadomości dotyczącej zalet start-upów wśród władz lokalnych i na szczeblu ogólnokrajowym,
- zrzeszanie start-upów, osób interesujących się tą tematyką oraz chcących inwestować w tę formę biznesu,
- angażowanie się w promowanie przedsiębiorczości oraz nowych rozwiązań technologicznych.
Instytucje Otoczenia Biznesu - instytucje zajmujące się wspieraniem przedsięwzięć biznesowych.
Dzielą się na trzy rodzaje:
- ośrodki przedsiębiorczości,
- ośrodki innowacji,
- instytucje finansowe.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - agencja rządowa, nad którą władzę sprawuje minister gospodarki. Jej głównym celem jest właściwe zarządzanie funduszami państwowymi i unijnymi przeznaczanymi na rozwój przedsiębiorstw w naszym kraju. Wpiera innowacyjność oraz działalność międzynarodową polskich firm. Ponadto promuje proekologiczne rozwiązania dotyczące przedsiębiorstw.

Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszty początkowe
1. Strona internetowa: 10 000–20 000 zł (średnio 15 000 zł)(1)
Trudno budować swoją pozycję w internecie bez własnej strony. Dlatego też stwórz serwis, w którym klienci znajdą informacje o Twoim produkcie. Zamieść tam cennik oraz dostępne warianty swojej usługi. Opisz dokładnie, co zawiera każdy z pakietów. Dobrym pomysłem jest również umożliwienie robienia zakupów poprzez stronę internetową. Ułatwi to Twoim klientom dostęp do produktu.
2. Narzędzie: 50 000 zł
Nie wiemy, ile założyciele Brand24 musieli mieć oszczędności, by ukończyć prace nad swoim produktem. Założyliśmy więc, że potrzebujesz co najmniej 50 000 zł. Musisz jednak pamiętać o tym, że wszystko zależy od rozmachu Twojego przedsięwzięcia. Proste narzędzie będzie kosztowało Cię mniej. Skomplikowane, posiadające wiele funkcji – znacznie więcej. Jeżeli jesteś programistą, który zna się na rzeczy, wiele prac możesz wykonać samodzielnie. To bardzo ograniczy koszty.
Razem: 65 000 zł
(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron WWW i sklepów internetowych
Koszty reklamy
1. Darmowy test: 0 zł
Brand24 oferuje potencjalnym klientom czternastodniowy produkt tekstowy. Przez dwa tygodnie mogą oni bezpłatnie korzystać ze wszystkich głównych funkcji, by przekonać się, czy właśnie tego potrzebują. Nie wymaga to dodatkowych nakładów finansowych na reklamę. Wystarczy, że zabezpieczysz kilka pierwszych miesięcy swojej działalności. Da Ci to czas na zaistnienie w świadomości odbiorców.
Co więcej, ta forma reklamy nie ogranicza Cię do jednego regionu Polski. Możesz w ten sposób zachęcać klientów spoza naszego kraju. Daje Ci to moc możliwości.
Razem: 0 zł
Koszty operacyjne
1. Zatrudnienie pracowników: 24 956,74 zł(1)
Michał nie oszczędza na swoich pracownikach. Jest gotów zapłacić naprawdę sporo za osobę o dużym doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy. Programiści są obecnie rozchwytywani na rynku pracy. Średnio zarabiają ok. 14 500 zł netto. Zatrudniając jedną osobę i płacąc jej pensję tej wysokości, musisz liczyć się z kosztami rzędu 24 956,74 zł.
Razem: 24 956,74 zł
(1) – https://natemat.pl/122349,michal-sadowski-z-brand-24-zarzadzam-firma-warta-kilkadziesiat-milionow-ale-znam-swoje-miejsce-w-szeregu [dostęp: 03.01.2019 r.], http://www.benchmark.pl/aktualnosci/zarobki-programistow-2018-ile-zarabia-programista.html [03.01.2019], https://wynagrodzenia.pl/kalkulator-wynagrodzen [dostęp: 03.01.2019 r.].
Przychody
1. Sprzedaż usług: 42 460 zł
Nie znamy dochodów Brand24, jednak wiemy, że jest to start-up wart miliony. Firma ta oferuje kilka wariantów swojego produktu: Plus za 149 zł miesięcznie, Premium za 299 zł, Business za 799 zł oraz Max za 2999 zł. Jeżeli Twoje produkty będą kosztować tyle samo i sprzedasz każdy z pakietów dziesięciu osobom miesięcznie, Twój przychód wyniesie 42 460 zł. Po odjęciu kosztów zatrudnienia jednego pracownika, dochód sięgać będzie aż 17 503,26 zł.
Razem: 17 503,26 zł

Co warto przemyśleć na starcie
Kilka ważnych kwestii
Przygotuj niezawodne narzędzie. Zanim zaoferujesz klientom swój produkt, dobrze go przetestuj. Problemy z korzystaniem z produktu tego typu mogą zniechęcić Twoich klientów już na samym początku.
Jeśli nie masz swoich funduszy na start i rozwój oferowanego narzędzia, poszukaj inwestorów.
Możesz skorzystać z:
- funduszy unijnych,
- dotacji rządowych,
- pożyczek,
- crowdfundingu,
- pomocy inwestora (Business Angel, VC).
Bądź otwarty na zmiany. Nie możesz się zamykać na jedno rozwiązanie. Staraj się stale ulepszać swój pomysł i dodawać nowe produkty. Dzięki temu nie znikniesz, gdy pojawi się konkurencja.
Zastosuj sprawdzone strategie marketingowe. Michał udostępniał swój produkt za darmo, by klient mógł swobodnie go przetestować. To pozwoliło na pokazanie wszystkich możliwości tego narzędzia i zyskanie zaufania konsumentów.
Zadbaj o klientów. Bądź zawsze do ich dyspozycji. Cierpliwie i wyczerpująco odpowiadaj na każde pytanie. W ten sposób zbudujesz trwałą relację.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482