Pomysł na biznes:
Jak zarabiać na szyciu odzieży typu czapki, szale, itp.
Biznes grubymi nićmi szyty
Dla kogo?
- Dla osób lubiących szycie
- Dla pasjonatów „ręcznych robótek”
- Dla osób z wyczuciem stylu, śledzących trendy mody, designu
- Dla zainteresowanych sprzedażą online
- Dla absolwentów kierunków artystycznych, szkół rzemiosła, kroju i szycia
- Dla pasjonatów mody
Zanim zaczniesz
- Przedstaw swój pomysł znajomym, zapytaj o ich opinie, zarówno w zakresie designu jak i użyteczności
- Poszukaj w internecie – na forach, blogach, w mediach społecznościowych – opinii i informacji potwierdzających, że na Twój produkt istnieje nisza na rynku (lub da się ja wykreować)
- Pamiętaj o jakości – jeśli chcesz sprzedawać produkt handmade, będzie on kilkukrotnie droższy od analogicznych odpowiedników w marketach, więc klienci oprócz indywidualności będą oczekiwać jakości w każdym wymiarze
- Przemyśl metody promocji sklepu w sieci i zacznij swoje działania jeszcze zanim sklep zostanie uruchomiony
Magda z Bielska Białej, z wykształcenia dziennikarka, od zawsze marzyła o własnym biznesie – chciała robić coś nietypowego, coś przydatnego dla innych i jednocześnie sprawiającego jej autentyczną przyjemność. Nigdy nie interesowało jej szycie, dlatego swój obecny biznes może nazwać chichotem losu – i ta rzeczywistość zawodowa nieprzerwanie ją zaskakuje.
Liczy się pomysł
Oferta „nie taka, jak wszystkie”
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Inspiracje otaczają Cię codziennie – wystarczy im się przyjrzeć!
Magda wpadła na pomysł szycia nietypowych ubrań dla dzieci, gdy sama ich szukała. Chciała kupić dziecku czapkę, ale nie taką „jak wszystkie”. Wymarzyła sobie długą i zabawną czapkę skrzata, a po długich poszukiwaniach stwierdziła, że po prostu nie ma takiej w sprzedaży. Wtedy postanowiła zrobić ją samodzielnie. Wkrótce potem szyła kolejne rzeczy dla dziecka i odkryła, że sprawia jej to bardzo dużą przyjemność. A gdy inne mamy zachwycały się nad jej produkcją, postanowiła zrealizować swoje marzenie – wymyśliła bowiem w końcu coś, co naprawdę się jej podobało! Tak powstało mabibi.pl – sklep z fantastyczną odzieżą dla maluchów i akcesoriów dla mam.
Czapko-komino-kapturo-kominiarka
Magda obecnie szyje przeróżne rodzaje ubrań dla dzieci – od spodni i bluz, przez czapki, szaliki, koszulki, kamizelki, saszetki – wszystko, co może przydać się młodej mamie i jej dziecku. To, czym nieprzerwanie zaskakuje swoich klientów i jednocześnie wygrywa na rynku, jest jej innowacyjność przejawiająca się w prostych, ale maksymalnie użytecznych detalach w produktach. Prawdziwym hitem i przykładem jej podejścia do potrzeb mam (czyli swoich klientów) jest „czapka”, która może służyć jako szalik, kominiarka, kaptur, komin na szyję lub czapka właśnie.
Dodatkowym, bardzo ważnym elementem w jej pracy jest staranny dobór używanych tkanin oraz wzorów, jakimi się posługuje. Jakość bawełny i pozostałych materiałów to bezwzględnie rzecz fundamentalna, aby mówić o produkcie premium (którym ze względu na cenę i sposób powstawania są bez wątpienia produkty Magdy). Wzory zaś to już kwestia typowo marketingowa – te produkty muszą się podobać, zarówno mamom, jak i ich maluchom, dlatego ich dobór Magda traktuje na równi z jakością samych tkanin.
Jakość tkanin oraz odpowiedni dobór ich wzorów to dla Magdy fundament, jednak to, co sprawia że popularność jej produktów tak szybko rośnie, to przede wszystkim ich użyteczność. Magda, która sama jest mamą, doskonale wiedziała jakie są realne potrzeby i problemy wszystkich młodych matek. To często tak prozaiczne z powodu rzeczy jak niewygodne w wiązaniu szaliki czy chusty nie chroniące w wystarczającym stopniu szyi dziecka, czy nosidełka niedopasowane do dziecka lub mamy, pchnęły ją do wymyślania swoich produktów – użyteczność to dla niej słowo klucz.
Wiedza kluczem do sukcesu
Zachwyt stworzył pasję
Biznes Magdy miał swój początek w chwili, gdy nie potrafiła znaleźć wymarzonej czapki skrzata dla swojej córki. Stwierdziła, że wykona ją sama – kupiła więc nieco materiału i po kilku godzinach czapka była gotowa. Inspiracja do uruchomienia firmy przyszła na spotkaniach młodych mam, organizowanych przez jedną z bielskich szkół rodzenia. To tam Magda po raz pierwszy przyszła z córką ubraną w ręcznie stworzone przez siebie rzeczy. Wzbudziła taki zachwyt, że inne mamy ustawiły się w kolejce, by stworzyć dla nich coś podobnego i wtedy Magda stwierdziła, że takiej ilości nie będzie w stanie sobie uszyć.
Przypomniała sobie, że u swojej mamy na strychu widziała stary Łucznik – poczciwą polską maszynę do szycia, napędzaną pedałami. Kiedyś szczyt marzeń wielu kobiet i mężczyzn. Odnalazła go i tak ruszyła produkcja! Po czapkach przyszła kolej na spodnie dresowe, bluzy, apaszki, itp. Magda miała ideę, by wszystkie produkty robić dla swoich dzieci – dzięki temu zarówno jakość, jak i ich wygląd i użyteczność były na najwyższym możliwym poziomie, bowiem Magda tworzyła je tak, by sama chciała ich używać.
Popularność jej produktów rosła lawinowo – kolejne mamy polecały je kolejnym mamom i zamówienia posypały się niczym z rękawa. Pojawiły się nawet zamówienia z zagranicy – do Niemiec, Holandii czy Irlandii wychodziła przynajmniej jedna paczka w tygodniu. Pozostało wymyśleć nazwę i ruszać z realizacją marzenia o własnej firmie!
Wiedza to potęga
W biznesie internetowym szczególne znaczenie ma nazwa twojego produktu lub sklepu. Magda dla swojego wymyśliła „Mabibi”, która oprócz oczywistych skojarzeń z macierzyństwem budzi pozytywne emocje, jest krótka i dźwięczna, dzięki czemu spełnia niemalże podręcznikowo definicję udanej nazwy dla marki.
Jak wymyśleć dobrą nazwę? Polecamy następującą kolejność:
1 – Burza mózgów. Zbierz jak najwięcej osób z kręgu przyjaciół i rodziny, a następnie opisz im swój biznes / produkt i zainspiruj do wymyślania czegokolwiek. Niech rzucają wszystkie możliwe pomysły – zlepki słów lub zgłosek, zapożyczenia z języków obcych, itp.
2 – Przetwarzanie, mieszanie propozycji. Każdą z propozycji spróbuj wymienić w różnych przypadkach, poszukaj jej odpowiedników w innych językach, spróbuj przekształcić w odwrotną kolejność, wzbogać je przedrostkami lub połączc w zwariowane z pozoru kombinacje lub utwów z nich akronimy.
3 – Ewaluacja. Teraz przyszedł czas na wybór 10-20 najlepszych propozycji i sprawdzenie:
- dostępności internetowych adresów (domen)
- znaczenia tych słów / fraz, co te słowa mogą znaczyć – zarówno w języku polskim, jak również w językach obcych. Jest to bardzo ważne, by uniknąć w przyszłości problemów, jakie na polskim rynku miała na początku marka „OSRAM”.
W poszukiwaniu różnych kombinacji pomogą Ci takie narzędzia jak np. http://www.naminum.com/, które wymiesza wpisana przez Ciebie frazę, poszuka nietypowych połączeń. Z kolei http://www.namemesh.com/ przeszuka wszystkie rejestry domen w poszukiwaniu dostępnej, nietypowej końcówki. Lepszy jest bowiem adres „best.shoes” niż „bestshoes-obuwie.pl”. Dodatkowo możesz użyć również narzędzia https://namechk.com/, które przeszuka serwisy społecznościowe pod kątem dostępności Twojej nazwy użytkownika.
Bez tego ani rusz
Indywidualne zamówienia kluczem do sukcesu
Magda wiedziała, że musi dodatkowo wyróżnić się, by w oceanie internetowych ofert i sklepów zostać zauważoną i zapamiętaną. Wpadła na pomysł, by personalizować swoje ubrania – dzięki temu klienci otrzymują towary uszyte dla nich na miarę, wykonane zgodnie z pożądanym fasonem, kolorystyką czy akcesoriami. Niemalże jak internetowy krawiec na zamówienie.
Tym pomysłem Magda zyskała wiele, bo już sam rynek wykreował na tej bazie kolejną niszę – jak choćby ubrania rodzinne, które sprzedają się u Magdy bardzo dobrze. O co chodzi? O banalnie prostą rzecz – rodziny zamawiają u niej takie same ubrania dla wszystkich członków, od noworodków po rodziców i dziadków, dzięki czemu można w nieszablonowy sposób zabłysnąć na towarzyskich spotkaniach.
Pierwiastek indywidualizmu wypełnia także definicję handmade, dzięki czemu MaBiBi łatwiej wpisuje się w pamięć swoich Klientów i sprawia, że rekomendacje, newslettery czy reklamy sklepu Magdy są skuteczniejsze, bo na dłużej zostają w pamięci internautów.
Warto wiedzieć
Aby sprzedawać w internecie wyroby handmade, nie musisz od razu zakładać sklepu internetowego. Możesz nawiązać współpracę z serwisami, które pośredniczą między klientami a twórcami – dzięki temu z jednej strony masz gotowe narzędzia do sprzedaży online i nie musisz budować własnego e-sklepu (korzystasz z platform tych serwisów) oraz kanał dotarcia do swojej grupy docelowej, a z drugiej – nie masz konieczności zakładania własnej działalności gospodarczej i ponoszenia związanych z tym kosztów i formalności.
Wpisz w wyszukiwarkę decobazaar, pakamera, wylęgarnia czy art-madam. Od lat portali dla produktów rękodzieła przybywa w szybkim tempie.
eCommerce – ocean możliwości
W obecnych czasach uruchomienie sklepu internetowego może kosztować Cię równie dobrze 100 zł, co 100.000 zł. Jeśli czujesz się choć w części „internetowo”, potrafisz obsługiwać Allegro i Facebooka, przy odrobinie samozaparcia bez problemu możesz próbować samodzielnie uruchomić swój sklep internetowy – bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów oprogramowania typu Open-Source, które możesz bezpłatnie wykorzystać do uruchomienia swojego sklepu – poczytaj choćby o PrestaShop, osCommerce czy WooCommerce (wtyczce, która przekształca w sklep internetowy najpopularniejszy CMS na świecie – Worpdressa).
Do uruchomienia sklepu będziesz potrzebować jeszcze domeny (czyli adresu WWW) oraz serwera, na którym będzie działać Twój sklep oraz poczta. Ten komplet (domena + serwer) nie powinien kosztować na początek więcej niż 300-400 zł rocznie.
Pamiętaj, że w tej branży bardzo ważne będzie odpowiednie zaprezentowanie produktu – szablon graficzny powinien być minimalistyczny, oszczędny w grafiki, by produkty były jak najlepiej wyeksponowane, a zdjęcia powinny być duże i dawać możliwość powiększenia szczegółów produktu.
Dobrym pomysłem będzie podzielenie produktów w logiczne, ale nietypowe kategorie (w MaBiBi znajdziesz podział na ubrania „na dół”, „na górę” i „zestawy rodzinne”) oraz powiązanie ich ze sobą w logiczne komplety, by system sklepu mógł zaproponować Klientowi dopasowaną czapkę, gdy ten włoży do koszyka kombinezon.
Warto wiedzieć
Myśl globalnie, działaj lokalnie - Internet daje Ci dostęp do kilkuset milionów potencjalnych Klientów. Jednak by do nich dotrzeć, musisz na samym początku stworzyć wygodny i intuicyjny sklep, który w prosty sposób będzie można przekształcić w nową wersje językową lub wprowadzić do niego nowe waluty. Weź to pod uwagę już na wstępie swojej biznesowej drogi w eCommerce, bowiem im większy będzie Twój sklep, tym kosztowniejsze i trudniejsze organizacyjnie będą jego modyfikacje.
A to ciekawe…
Perfekcyjna i troskliwa opieka nad Klientem
Najwięcej czasu Magdzie nie zajmuje szycie ubrań, ani też obsługa samego sklepu internetowego. Najwięcej pracy kosztuje ją obsługa Klientów – ustalenia rozmiarów i kolorów, wymiana opinii, sugerowanie konkretnych produktów lub rozwiązań – wszystko to kosztuje dużo czasu, ale dzięki temu Klienci czują personalną więź z właścicielką MaBiBi i chętniej kupują jej produkty.
Szczególnie w branży handmade obsługa Klienta na wysokim poziomie ma znaczenie. Twoimi Klientami są z reguły osoby o wyższych dochodach, które są przyzwyczajone do najwyższych standardów obsługi. 1-dniowe opóźnienie w odpowiedzi na email czy brak telefonu zwrotnego na nieodebrane połączenie mogą przesądzić o tym, że przejdzie Ci koło nosa zamówienie na kilkaset złotych.
Jeśli Twój sklep będzie rósł, a wraz z nim ilość klientów i zapytań od nich, wiadomości dotyczących zamówień, ich realizacji lub zwykłego zainteresowania różnymi produktami, warto wziąć pod uwagę zatrudnienie dedykowanej osoby do tych zadań lub wykorzystanie technologii – na rynku jest bowiem wiele usług działających w modelu SaaS, które automatyzują procesy obsługi Klienta (SalesForce, SalesManago), komunikację z tym klientem (GetResponse, FreshMail) lub systematyzują zgłoszenia od Twoich klientów pilnując, by żadne nie pozostało bez odpowiedzi (OTRS, MantisBT).
Warto wiedzieć
Według raportu „E-commerce w Polsce 2017”, 54% Polaków deklaruje, że kupuje online, a wartość sprzedaży internetowej to ok. 40mld złotych. To dla Ciebie bardzo cenna informacja – z jednej strony masz prawie 20mln potencjalnych Klientów, mówiących w tym samym języku co Ty i poruszających się w tych samych realiach prawnych, a z drugiej – wciąż 46% rodaków nie odkryło online’u, co jest gigantycznym potencjałem rozwoju dla eCommerce. Po prostu musisz tu być!
źródło: Gemius https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html [dostęp: 21.12.2017}
Samodzielna promocja w internecie
Internet jest oceanem informacji, w którym coraz trudniej się poruszać, a jeszcze trudniej zostać odnalezionym. Jeśli dysponujesz większym budżetem, możesz wynająć profesjonalistów – specjalistyczną agencję do promocji online, jednak na początku swojej biznesowej drogi lwią część pracy możesz wykonać samodzielnie.
Pamiętaj o jednej, najważniejszej zasadzie – bądź tam, gdzie są Twoi Klienci. W przypadku Magdy grupą docelową są w pierwszej kolejności młode mamy, a te są przede wszystkim mobilne – zadbaj więc o odpowiednio przygotowaną wersję mobilną Twojego sklepu. Bądź aktywny na formach internetowych – młode mamy zawsze szukają informacji i opinii w sieci, więc niech Twój produkt będzie mieć swoje miejsce na forach i blogach poświęconych produktom dla dzieci, ubraniom, chorobom dziecięcym itp.
Zapisz się również na bezpłatne kursy Google w zakresie optymalizacji sklepu dla wyszukiwarek oraz podstawowej formy reklamy w sieci, czyli Google Adwords (linkom sponsorowanym w wyszukiwarce) – terminy i rodzaje kursów znajdziesz na m.in. stronie https://analytics.google.com/analytics/academy/.
Możesz też utworzyć własne profile w mediach społecznościowych i aktywnie je prowadzić – zamieszczaj ciekawe, przydatne artykuły i porady lub ciekawostki, które przydadzą się Twoim klientom. Wykorzystaj wszystkie media, których używa Twoja grupa docelowa – z pewnością większość korzysta z Facebooka i Twittera, ale na pewno wiele osób jest regularnie na Instagramie, wykorzystaj też możliwości Pinterestu. Informacji jak to zrobić, szukaj w pomocy i samouczkach tych serwisów, możesz także użyć wyszukiwarki, by znaleźć przydatne porady na niezależnych blogach, jak korzystać z tych mediów społecznościowych.
Rozważ także samodzielną działalność PR’ową (Public Relation) – gdy wprowadzisz do oferty nowy produkt, roześlij packshoty wraz z krótką notką do różnych redakcji portali dla mam. Dziennikarze lubią mieć podane na tacy tego typu informacje. Prawdopodobne jest, że informacja o nowej kolekcji pojawi się zupełnie bezpłatnie w takich portalach – to wymaga pracy, ale daje realne korzyści.
Warto wiedzieć
Daj się znaleźć! To także powinna być Twoja dewiza we prowadzeniu sklepu internetowego. Internautów (w rozumieniu Twoich potencjalnych klientów) można podzielić na dwie grupy: tych, którzy szukają produktów takich, jak Twoje oraz tych, których musisz zaczepić swoim produktem. Zdecydowanie bardziej wartościowa jest ta pierwsza grupa (daje o wiele większe szanse na konwersję), dlatego dać się znaleźć – czyli zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarce.
Są na to dwa sposoby, które wzajemnie się nie wykluczają (przeciwnie – powinny się wspierać). Pierwszym jest wykupienie linków sponsorowanych od Google (czyli Google Adwords), gdzie będziesz płacić za każde pojedyncze kliknięcie w reklamę (z reguły ok. 1-2zł). Drugą formą jest optymalizacja i pozycjonowanie, by znaleźć się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Ten proces jest czasochłonny i wymaga dużo pracy, jednak daje stabilniejsze i długotrwałe efekty.
Planuj i patrz w przyszłość
Już samo uruchomienie sklepu internetowego z ręcznie szytą odzieżą podziel na etapy – przygotuj listę kontrolną, zarówno dla samego sklepu, jak i biznesu – musisz przecież kupić materiały, przygotować pierwsze produkty, zorganizować miejsce pracy i wprowadzić te produkty do sklepu.
Gdy już ruszysz, przygotuj sobie kolejny plan działania – w zakresie promocji i rozwoju sklepu, podziel wszystkie kamienie milowe na małe kroczki, opisz dla samego siebie sposoby na osiągnięcie każdego z nich i konsekwentnie to realizuj, bowiem każdy biznes jeśli stoi w miejscu, to w rzeczywistości się cofa.
Określ potencjalne kierunki rozwoju sklepu – może będzie to nowa grupa produktowa? Nowy krój lub fason? Nowe materiały i wzory? Cała kolekcja dedykowana np. mieszkańcom konkretnego miasta lub miłośnikom konkretnej aktywności? Prowadząc sklep internetowy z ręcznie wyszywaną odzieżą masz bardzo duże pole do popisu dla swojej kreatywności w tworzeniu nowych produktów, a także metod ich promocji.
Cały czas miej na uwadze, że Polska jest jedynie przyczółkiem do prawdziwego biznesu w internecie. Gdy Jeff Bezos w 1995 r. zakładał Amazona, nigdy nie przypuszczał że w 2016 roku sprzedaż w jego sklepie osiągnie prawie 44 miliardy dolarów (źródło: Business Insider, Amazon – wyniki finansowe za 2016 r., https://businessinsider.com.pl/firmy/amazon-wyniki-finansowe-za-2016-rok/nvwjx5l).
Kto powiedział, że Ciebie nie czeka to samo? Do dzieła!
Zbuduj własną markę
Portret profesjonalisty – Buduj swoją markę.
Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się –z pewnością potrafisz szyć i nie masz problemu z poruszaniem się po internecie, ale umiejętności nigdy za wiele. Na rynku dostępnych jest wiele kursów kroju i szycia (także dla początkujących), gdzie można doskonalić swoje rzemiosło.
Z kolei eCommerce jest dziedziną, w której każda Twoja umiejętność przekłada się wprost i natychmiast na realne oszczędności. Jeśli nauczysz się samodzielnie prowadzić Google Adwords, nie będziesz musiał wynajmować agencji SEM. Jeśli nauczysz się obsługi Photoshop’a – nie będziesz musiał zlecać wszystkiego zewnętrznym grafikom. W internecie znajdziesz mnóstwo wiedzy, zarówno dostępnej za darmo, jak i ofert kursów odpłatnych – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę np. „kurs pozycjonowania”.
W serwisie internetowym Klinika Ecommerce znajdziesz wiele przydatnych, bezpłatnych porad z tematu prowadzenia sklepu internetowego. Na forum internetowym Forum Optymalizacja znajdziesz bezpłatną wiedzę dotyczącą metod i zasad pozycjonowania sklepu.
Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy, poznasz nowoczesne narzędzia pomocne w handlu internetowym oraz ludzi, którzy często dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Przykłady targów:
- Targi Mody Dziecięcej KIDO B2B,
- Silesia Dzieci,
- Targi Mody Dzieci,
- Targi Mody On-line,
- Targi Kids Time Kielce,
- Slow Fashion i wiele innych.
Lista przykładowych targów znajduje się na stronie „Branża dziecięca” – czasopismo dla handlowców.
Możesz też zostać członkiem któregoś ze stowarzyszeń branżowych – na rynku działają, m.in. Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan, Polski Związek Pracodawców Prywatnych Odzieży i Tkanin, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, Instytut Prawa Mody, Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Mody i wiele innych
Odwiedzaj konkurencję – zrób własną listę najlepszych sklepów internetowych, zapisz się na ich newslettery, obserwuj ich poczynania w social mediach. Odwiedzaj je regularnie, a z ich działań możesz czerpać inspirację do własnego rozwoju i aktywności – ale nigdy nie kopiuj!
Załóż bloga lub vloga dla mam, na którym będziesz dzielić się poradami, przydatnymi informacjami oraz wskazówkami, jak korzystać z Twoich produktów. To bardzo przydatne medium, którym możesz zarówno komunikować się ze swoimi klientami, jak również gromadzić ruch pochodzący z SEO – Google lubi wartościową treść i jest duża szansa, że taki blog podniesie wartość Twojego sklepu w oczach Google, a przez to będzie wyświetlany wyżej w wynikach wyszukiwania.
Czytaj – zaprenumeruj specjalistyczne czasopisma z dziedziny e-marketingu oraz newslettery takich portali, zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą zasad projektowania graficznego, metod promocji w sieci czy różnych technik szycia. Bądź aktywny w mediach społecznościowych, obserwuj tam działania swoich autorytetów, celebrytów branżowych oraz konkurencji. Dostępne magazyny branżowe:
- kwartalnik „Milk”,
- kwartalnik „Hooligans”,
- „Doolittle”,
- półrocznik „Kid’s Wear”,
- magazyn „La Petit”,
- miesięcznik „Burda”.
Słowniczek pojęć
Lookbook - w branży odzieżowej to najprościej mówiąc seria zdjęć przedstawiająca daną kolekcję projektanta/projektantki lub firmy odzieżowej. Zdjęcia do lookbooka można wykonać w plenerze, w jakimś charakterystycznym wnętrzu, jak i w studiu fotograficznym. Najczęściej taka sesja zdjęciowa wykonywana jest w studiu na neutralnym tle. Robiąc tego typu zdjęcia w studiu fotograficznym, ważne jest by kolorem tła oraz dodatkami nie przyćmić kolekcji. Pamiętajmy, że to ona jest najważniejsza, a cała otoczka jest tylko ew. dodatkiem. Najbezpieczniej jest więc wykonać tego typu zdjęcia na białym lub szarym tle i oświetlić w taki sposób, by dokładnie było widać ubranie.
Handmade - z ang. Rękodzieło – „wykonany ręcznie”, wyrób wytworzony w sposób nieprzemysłowy, posiadający walory artystyczne, najczęściej zawierający motywy typowe dla kultury, w której powstał.
Open source - (otwarte oprogramowanie) jest to oprogramowanie, którego licencja pozwala na legalne oraz nieodpłatne kopiowanie. Jednocześnie zapewnia swobodne rozwijane analizowane i rozbudowę danego oprogramowania przez swoich użytkowników.
(źródło: Marketing w Sieci, https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/open-source/ dostęp: 28.12.2017)
Domena - ciąg nazw systemu Domain Name System (DNS) wykorzystywany w Internecie, składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem (np. ".wikipedia.org"). Domena internetowa składa się z dwóch części - nazwy głównej oraz końcówki - rozszerzenia. Nazwę główną bardzo często tworzy nazwa firmy/organizacji/akcji jej skrót, bądź nazwa działalności, którą dana firma wykonuje. Rozszerzenie jest odgórnie ustalone - można wybrać spośród możliwych propozycji. Każdy kraj posiada przypisane rozszerzenie np. Polska - .pl, Rosja - .ru, Niemcy - .de, dla krajów Unii Europejskiej - .eu itd. Rozróżniamy domeny najwyższego poziomu: .com, .net, .org. Do tego pojawiają się rozszerzenia powstałe dla odróżnienia celu strony - lista domen najwyższego poziomu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Domena_internetowa 28.12.2017
CMS - System zarządzania treścią (ang. Content Management System, CMS) – oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę przez redakcyjny personel nietechniczny. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie internetowym zarządzanym przez CMS odbywa się za pomocą prostych w obsłudze interfejsów użytkownika, zazwyczaj w postaci stron WWW zawierających rozbudowane formularze i moduły.
https://pl.wikipedia.org/wiki/System_zarz%C4%85dzania_tre%C5%9Bci%C4%85 28.12.2017
Packshot - zdjęcie produktowe, używany w branży reklamowej termin określający przedstawienie produktu za pomocą statycznego lub ruchomego obrazu. Interaktywne packshoty, tzw. obrotowe, uzyskuje się wykonując sekwencję zdjęć, pokazującą produkt pod różnymi kątami, którą następnie składa się w prezentację. Tego typu packshoty najczęściej używane są w e-commerce. Statyczny obraz powinien rzetelnie odwzorowywać fotografowany przedmiot. Do tego typu prezentacji używa się białego tła, stołu lub namiotu bezcieniowego, gdyż ułatwiają one późniejszą obróbkę i korzystanie z materiałów graficznych. Przed przystąpieniem do zdjęć, produkt jest odpowiednio przygotowywany i precyzyjnie oświetlany w studiu. Dopełnieniem tych działań na drodze do powstania profesjonalnego packshotu jest postprodukcja i ewentualna optymalizacja związana z kanałem jego wykorzystania.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Packshot 28.12.2017
Czy to się opłaca
MINI-BIZNESPLAN
Koszt uruchomienia sklepu internetowego z odzieżą lub innymi produktami handmade może być różny – przede wszystkim zależy od Twoich umiejętności, wiedzy i wynikającego z nich zakresu prac, który możesz zrealizować samodzielnie.
W poniższym zestawieniu przyjęliśmy, że jednak pewien budżet będziesz musiał przeznaczyć zarówno na sklep, jak również na jego dalsza promocję.
Koszty początkowe
1.Uruchomienie sklepu internetowego: 5.000zł (1)
Koszt sklepu może być równie dobrze zerowy (jeśli uruchomisz go samodzielnie lub skorzystasz z wymienionych powyżej platform sprzedaży internetowej), co wynieść setki tysięcy złotych, jeśli masz wysokie wymagania i zatrudnisz profesjonalny software house. Przyjęta kwota pozwoli Ci na wynajęcie Freelancera, który uruchomi sklep z użyciem oprogramowania open-source oraz komercyjnego, gotowego motywu graficznego oraz zainstaluje w nim wszystkie wtyczki niezbędne do działania sklepu (obsługa płatności online, newsletter, fakturowanie, integracja z firmą kurierską, itp.)
2. Domena i serwer: 500 zł / rok (2)
Do działania sklepu potrzebujesz domeny i serwera. Ceny są różne, jednak na początku wystarczy zwykłe konto hostingowe. Podana kwota dotyczy takiego właśnie konta. Gdy Twój sklep zacznie generować duży ruch, przyda się serwer dedykowany (jego koszt to od 200-300zł miesięcznie + jednorazowo ok. 600zł jako koszt pracy administratora, który go skonfiguruje).
3. Pierwszy zakup towaru: 10 000zł (3)
W omawianym case study, Magda zajmuje się ręcznym szyciem ubrań dla dzieci, więc zatowarowanie polega przede wszystkim na zakupie materiałów / tkanin, których koszt, zależnie od rodzaju, to kilkadziesiąt złotych za metr kwadratowy. Podana kwota wystarczy zatem na uszycie kilkuset czapek, szalików czy spodni.
Sprzęt i wyposażenie biura i magazynu: 10.000zł (3)
Oprócz komputera (uwzględnionego w w/w kwocie, ale który być może już masz i możesz przeznaczyć na cele nowego biznesu), będziesz potrzebować drukarki do druku faktur i innej dokumentacji (laserowa to ok. 800 zł), kasy fiskalnej (łącznie z fiskalizacją to ok. 1200zł za podstawowy model), biurka, krzesła, podstawowych narzędzi do przygotowywania zamówień (kartony, taśmy, wypełniacze do paczek) i przyborów biurowych. Do tego należy doliczyć koszt Twojego stanowiska pracy – maszynę do szycia kupisz już za kilkaset złotych, lepszej klasy kosztuje ok. 1500 zł, natomiast za profesjonalną hafciarkę musisz zapłacić nawet ok. 5000 zł.
4. Zabezpieczenie pierwszych miesięcy działalności: 9 000zł
Sklep nie zacznie zarabiać od razu, a musisz utrzymać zarówno siebie, jak i swój biznes. Podana kwota to suma kosztów promocji i wynajmu magazynu przez 3 miesiące (patrz Koszty operacyjne poniżej).
Razem: 34 500zł
W naszej ocenie na rozpoczęcie takiego biznesu przez typowego „Kowalskiego” wystarczy Ci taka kwota.
Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od wielu uwarunkowań oraz posiadanych już przez Ciebie zasobów – wiedzy, umiejętności, szybkości uczenia się i efektywności Twojej pracy oraz Twoich pomysłów.
(1) - opracowanie własne na podstawie konsultacji i ofert 5 firm zajmujących się budową sklepów WWW
(2) – na podstawie analizy oferty 3 wiodących firm hostingowych na polskim rynku
(3) – kwota szacunkowa, bazująca na analizie cen i dostępnych ofert w serwisie Allegro.pl.
Koszty operacyjne
1. Początkowa promocja sklepu: 2000zł / miesiąc (1)
Sklep internetowy można promować na wiele sposób, spośród których wiele wymaga jedynie Twojej pracy i zaangażowania. Jeśli dysponujesz większym budżetem, możesz wynająć do tego wyspecjalizowaną agencję, jednak zakładamy, że w początkach biznesu fundusze są ograniczone. Bądź aktywny w internecie, w social media, aktywnie udzielaj się na forach dyskusyjnych, w blogosferze i prowadź swoje własne profile oraz bloga. Budżet możesz w tej sytuacji przeznaczyć w całości na pozyskiwanie ruchu np. z wyszukiwarki, gdzie koszt pozyskania jednego użytkownika będzie oscylować w okolicach 1zł – pozyskasz dzięki temu ok. 2000 użytkowników co miesiąc w swoim sklepie, spośród których od 2 do 5% złoży u Ciebie zamówienie. Możesz też, podobnie jak Magda wykorzystać spotkania osobiste, prezentację produktów w szkołach rodzenia, czy w innych dostępnych dla Ciebie miejscach.
3. Zakup materiałów do produkcji: 3 600 / miesiąc (2)
Do tej kwoty nie powinieneś przykładać dużej wagi, bowiem równie dobrze być 5 razy wyższa co 5 razy niższa – będzie wprost wynikową sprzedaży w Twoich sklepie, jednak na potrzeby niniejszego opracowania przyjęliśmy uśredniony poziom w tej wysokości, który pozwoli na bieżący zakup materiałów, akcesoriów, igieł, itp.
4. Obsługa księgowa: 300zł / miesiąc (3)
Jeśli czujesz się na siłach, możesz prowadzić swoją księgowość samodzielnie – prowadzenie książki przychodów i rozchodów nie jest trudne, ale zajmuje czas. Jeśli uznasz, że bardziej opłaca Ci się przeznaczyć go na rozwijanie swojego biznesu, za prowadzenie księgowości w podstawowym zakresie w okolicach dużego miasta zapłacisz ok. 250-300zł.
Razem: 5 900zł miesięcznie
(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie konsultacji z ekspertami rynku eCommerce; przyjęto koszt pozyskania 1 użytkownika na poziomie 1zł
(2) - źródło: przyjęto ceny zakupu na poziomie uwzględniającym 20% wartości sprzedaży z sekcji przychodów
(3) - źródło: analiza 4 ofert biur księgowych działających na terenie miasta oddalonego 50km od Warszawy o wielkości 40 tys. mieszkańców
Przychody
1. Sprzedaż produktów w sklepie internetowym nowym klientom: 10 000zł
Wysokość sprzedaży będzie wynikową ilości użytkowników, jaką uda Ci się sprowadzić do swojego sklepu, co z kolei będzie wynikową nakładów (czasowych i finansowych) poświęconych na promocję sklepu. Dla potrzeb niniejszego opracowania, na bazie aktualnych cen w sklepie MaBiBi, przyjęliśmy następujące założenia:
- Średnia wartość jednego zamówienia = 100zł
- Wskaźnik konwersji dla zamówień = 5%
Jeśli więc uda Ci się przyciągnąć do sklepu 2000 osób (bazując na założeniu wydatków na promocję w kwocie 2000 zł), 5% z nich dokona zakupu (średnia wartość współczynnika konwersji dla eCommerce: http://warsztatkonwersji.pl/blog/referencyjne-wartosci-wspolczynnika-konwersji/), Twoje przychody wyniosą 10.000 zł.
2. Sprzedaż produktów w sklepie internetowym stałym klientom: 8 000zł
Warto pamiętać, że utrzymanie stałego Klienta jest znacznie mniej kosztowne niż pozyskanie nowego. Dlatego wyjęliśmy tą grupę przychodów, aby inaczej przeliczyć dochody.
Jeśli spośród 100 osób, które dokonają zakupu u Ciebie jako nowy Klient (wyliczenia powyżej) uda Ci się pozyskać 20% stałych Klientów, którzy raz na 3 miesiące dokonają ponownie zakupu także na min. 100 zł, to w skali rocznej (co miesiąc masz nowych, stałych Klientów) można przyjąć taki poziom przychodów miesięcznych z tej grupy.
Razem: 18 000zł miesięcznie
Pamiętaj!
W biznesie internetowym warto inwestować w nowo pozyskanych Klientów, bowiem szansa na pozyskanie zamówienia od stałego Klienta jest kilkukrotnie wyższa niż od nowego. Dbaj o swoich Klientów, pokazuj im nieustannie, że są dla Ciebie ważni, np. poprzez spersonalizowane mailingi i podpowiedzi, przesyłanie życzeń z okazji urodzin czy takich okazji jak np. dzień kobiet, dzień dziecka.
Pamiętaj też, że dzieci rosną i prawdopodobnie, za 3 – 4 lata ich rodzice przestaną być twoimi klientami z prostej przyczyny – bo ubrania w rozmiarze ich dzieci mogą oferować zupełnie inni producenci.
Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?
Kilka ważnych kwestii
- PKD – zastanów się, jaki kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności)wybierzesz dla swojej działalności. Jeśli odbiorcami Twojego sklepu mają być głównie konsumenci, podstawową klasą będzie zapewne 47.91.Z (Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet), ale jako dodatkowe wpisy możesz uwzględnić także wpisy dotyczące przedmiotów, które będziesz sprzedawać (np. 32.12.Z Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych – jeśli będziesz oferować biżuterię własnej produkcji) oraz klasy charakterystyczne dla dzielności w internecie:
- 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
- 63.12.Z Działalność portali internetowych - Wzory produktów – na jakich oprzesz swoją produkcję, jak często będzie wprowadzona nowa kolekcja, kto będzie ją projektował, na jakich zasadach, ile czasu potrzeba od projektu do zamieszczenia oferty sprzedaży, czy ofert a będzie zawierała wyłącznie produkty własne, czy tez inne?
- Oprogramowanie sklepu – to kluczowa decyzja, którą musisz bardzo dobrze przemyśleć. Będzie mieć wpływ na późniejsze koszty obsługi, możliwości rozbudowy, możliwości zarządzania klientami i produktami, integrację z istniejącymi narzędziami online do gromadzenia opinii czy porównywarek cenowych oraz – w dużej mierze - Twoją niezależność.
Na rynku istnieje mnóstwo możliwości w zakresie uruchomienia sklepu internetowego, które można podzielić na 3 główne grupy:
- darmowe rozwiązania Open Source (OsCommerce, Presta Shop, WooCommerce, Magento) – to będzie najtańsze rozwiązanie, ale wymagające od Ciebie najwięcej czasu i umiejętności,
- komercyjne, gotowe platformy eCommerce działające w modelu SaaS (Software as a Service), gdzie zapłacisz relatywnie niewielką, miesięczną opłatę za korzystanie z platformy, bez wysokich kosztów początkowych,
- zlecenie utworzenia oprogramowania sklepu od podstaw wyspecjalizowanej agencji – najdroższe rozwiązanie, które ma sens jeśli posiadasz sprecyzowane wymagania i potrzeby, których nie spełniają rozwiązania dostępne już na rynku - Metody promocji – zastanów się, kim są Twoi potencjalni Klienci i jak do nich dotrzeć. Oferując produkt niszowy, musisz poświęcić znacznie więcej uwagi na wykreowanie potrzeb jego zakupu niż w przypadku produktów masowych.
- Potrzebna przestrzeń - wbrew pozorom, sklep internetowy czasem wymagać będzie sporo przestrzeni. Gdzie zamierzasz składować produkty do sprzedaży? Jak będziesz je wysyłać? Gdzie będziesz pakować zamówienia i magazynować kartony, wypełniacze do paczek, itp.?
- Zdjęcia produktów – ludzie są wzrokowcami, w sklepie musisz zamieścić odpowiednie zdjęcia produktów, w dobrej jakości, estetycznie prezentujące to, co sprzedajesz. Czy masz takie zdjęcia? Być może dostarczy Ci je producent towarów które sprzedajesz. Jeśli nie, przemyśl jak będziesz robić zdjęcia produktowe i czy masz odpowiedni sprzęt i umiejętności (lub znajomych) do tego
- Komunikacja z użytkownikami – prowadząc sklep internetowy, musisz aktywnie komunikować się ze swoimi Klientami. Czy wiesz, jak wysłać newsletter? Jak zamieścić zdjęcie produktu na Facebooku i Instagramie?
Dlaczego warto
- Masz 100% niezależności, tylko od Ciebie zależy kolekcja ubranek (oferta) i spoosby jej sprzedaży.
- Uczysz się nieprzerwanie – szycie ubrań dla dzieci (śledzenie trendów, mody i potrzeb oraz prowadzenie sklepu internetowego jest czymś, co wręcz wymaga na Tobie nieustanne podnoszenie swoich kwalifikacji w wielu obszarach – od podstawowych umiejętności z zakresu eMarketingu, przez zarządzanie, logistykę, zagadnienia handlowe oraz informatyczne. Poznajesz wiele nowych narzędzi i związanych z nimi technologii.
- Sprzedajesz produkt handmade, więc na starcie zyskujesz zainteresowanie – klienci coraz bardziej doceniają ręcznie wykonane przedmioty
- Poznajesz nietuzinkowych ludzi, przepełnionych pasją i zaangażowaniem – na branżowych eventach z kręgu rękodzielników poznasz wiele osób, które tak jak Ty z pasją robią różne rzeczy. A takie osoby z reguły mają charaktery i osobność pełne kreatywności, z której można czerpać wiele inspiracji.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482