Analiza otoczenia prawnego dla:

Jak zarabiać na szyciu odzieży typu czapki, szale, itp.

Powrót do pomysłu na biznes
artcile

Dla kogo jest otoczenie prawne (wstęp)

Poniższe opracowanie przedstawiające otoczenie prawne warunkujące działalność w zakresie sprzedaży i produkcji chust, czapek, szalów czy nawet ubranek dla dzieci, może zostać wykorzystane także przy innych pomysłach na biznes w obszarze przemysłu lekkiego. Informacje dotyczące m.in. rejestracji, wyboru formy prawnej działalności, certyfikacji, własności intelektualnej, chałupnictwa i dotacji mogą być przydatne dla każdego, kto planuje zająć się wykonywaniem lub sprzedażą innych ręcznie szytych wyrobów bądź też projektowaniem wzorów na odzież lub wykonywaniem drobnych elementów odzieży (dodatków).

 

1.1 Krawiectwo, Handmade, Chałupnictwo.

Krawiectwo w jęciu potocznym jest to rzemiosło zajmujące się wyrobem różnego rodzaju odzieży wierzchniej oraz jej naprawianiem i przerabianiem. W dawnych czasach było to także rzemiosło zajmujące się szyciem szat liturgicznych oraz namiotów i nakryć końskich.

Handmade inaczej rękodzieło w ujęciu potocznym jest to wyrób wytworzony w sposób nieprzemysłowy, posiadający walory artystyczne, najczęściej zawierający motywy typowe dla kultury, w której powstał.

Chałupnictwo jest to inaczej nakładczy system pracy polegający na produkcji gotowych wyrobów lub półfabrykatów we własnym pomieszczeniu i własnymi narzędziami wytwórcy (chałupnika), dla nakładcy, który jest organizatorem, dostawcą surowców i pośrednikiem między producentem a rynkiem zbytu, rodzaj „rozproszonej” manufaktury.

Chałupnictwo to forma wykonywania drobnej produkcji w warunkach domowych. Jest dobrym sposobem na pozyskiwanie pracowników, wykonawców, poza sztywnymi ramami zatrudniania, a także na to jak samemu zarabiać w domu. Jest to inaczej praca nakładcza, która obecnie tak popularna jak kiedyś ale wciąż wiele osób korzysta z takiej formy pracy. Praca nakładcza polega przede wszystkim na świadczeniu usług na rachunek i ryzyko nakładcy (zleceniodawcy). Można spotkać się z przypadkami, że nakładca zaopatruje chałupnika w środki produkcji i oczekuje w zamian wykonanie gotowego produktu. Jednakże praca nakładcza nie tylko na tym polega. Wiele ofert takiej pracy jest oferowana przez pośredników w sprzedaży produktów prowadzących własną działalność gospodarczą.

 

1.2 Lokalizacja przedsięwzięcia

Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą i założyć własną firmę zajmującą się zarówno sprzedażą jak i szyciem drobnej odzieży na indywidualne życzenie trzeba przede wszystkim wybrać miejsce, gdzie będziemy prowadzić naszą działalność. Dla takiej formy działalności nie ma większego znaczenia, czy twoje wyroby będą powstawać w domu, w małym warsztacie czy też regularnym zakładzie odzieży. To Ty wybierasz skalę, na jaką chcesz produkować np. dedykowane indywidualnie ubranka dla dzieci oraz formą i miejscem ich produkcji a także komu ją powierzyć, np. członkom rodziny w drodze „naboru” do pracy chałupniczej.

Jeśli wynajmujesz budynek/lokal, to sprawdź, czy możesz w nim prowadzić daną działalność gospodarczą. Właściciel lokalu/budynku powinien przedstawić ci odpowiednie dokumenty, które potwierdzą ten dopuszczalny sposób użytkowania (np. decyzję o pozwoleniu na użytkowanie). Jeżeli chcesz przystosować wynajmowany budynek/lokal do swoich potrzeb (np. przebudować go lub zmienić sposób użytkowania), to musisz uzyskać zgodę właściciela nieruchomości jak i lokalu.

Jeżeli natomiast chcesz wykonywać swoją działalność w domu to zastanów się nad organizacją swojego mieszkania/domu. Przede wszystkim zastanów się czy posiadasz odpowiednie miejsce na urządzenie np. wyodrębnionego pokoju w taki sposób aby posiadał odpowiednie media (prąd o własnym napięciu i natężeniu, internet, mogły się w nim pomieścić: maszyna do szycia, materiały z których będziesz korzystać, sprzęt komputerowy itp.

 

Zobacz także:

Akademia Pierwszej Firmy - krok po kroku 

 

artcile

Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej

a) Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza to działalność, którą możesz prowadzić samodzielnie i jako jej właściciel możesz zatrudniać innych pracowników lub współpracować z członkami rodziny w firmie rodzinnej. Twoim podstawowym obowiązkiem aby rozpocząć prowadzenie tego typu działalności jest uzyskanie na podstawie złożonego wniosku wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zanim złożysz wniosek osobiście w urzędzie lub przez internet należy przede wszystkim ustalić:

  • nazwę firmy w której musi znaleźć się twoje imię i nazwisko,
  • datę, od kiedy rozpoczniesz działalność, dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie to data, od której będziesz płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Pamiętaj, że data rozpoczęcia działalności nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku,
  • miejsce prowadzenia działalności czyli adres. Takie miejscem może być to na przykład Twoje mieszkanie lub lokal który wynajmiesz na potrzeby prowadzenia działalności,
  • kod działalności gospodarczej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), który określi rodzaj Twojej działalności. W przypadku wykonywania działalności zajmującej się szyciem ubrań będą to:
    - KOD PKD 14.13 – Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej,
    - KOD PKD 14.13.Z – Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej - podklasa ta obejmuje produkcję pozostałej odzieży wierzchniej dla mężczyzn, kobiet i dzieci, wykonanej z tkanin, dzianin itp., takiej jak płaszcze, garnitury oraz zestawy odzieżowe, kostiumy, marynarki, żakiety, spodnie, spódnice itp., ponadto obejmuje krawiectwo, szycie "na miarę", produkcję części ww. wyrobów.
  • formę opodatkowania oraz częstotliwość, z jaką będziesz wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (co miesiąc czy co kwartał),
  • formę prowadzenia rachunkowości, najczęściej wybieraną formą jest podatkowa księga przychodów i rozchodów, czyli prosta forma ewidencjonowania kosztów i przychodów,
  • czy będziesz zatrudniać pracowników co wiąże się ze zgłoszeniem do ZUS,
  • rachunku bankowego, który jest konieczny ponieważ będzie służył do rozliczeń z urzędem skarbowym.

 

Czytaj także:

Instrukcja - Jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej działalności?

Poradnik Obciążenia publiczno-prawne, świadczenia podatku, składki – zestawienie

 

b) Spółka cywilna

Swoją działalność możesz założyć również w postaci Spółki cywilnej wspólnie ze znajomym lub członkiem rodziny. Spółkę cywilną mogą utworzyć co najmniej 2 osoby fizyczne bądź prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, jednak wspólnicy spółki będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do rejestracji spółki cywilnej nie jest wymagany kapitał zakładowy.

Aby zarejestrować Spółkę cywilną należy przede wszystkim uzyskać wpis do CEIDG, oraz zawrzeć na piśmie Umowę Spółki. Następnie należy dokonać zgłoszenia w Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS), uzyskać nr REGON oraz dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego urzędu skarbowego i uzyskać nr NIP. W Umowie Spółki trzeba zawrzeć m.in. informację o wspólnikach, cel gospodarczy, jaki spółka ma realizować, okres funkcjonowania spółki, zakres działalności według PKD, kwestie podziału zysków i wielości wniesionych wkładów.

W kwestii opodatkowania można wybrać opodatkowanie dochodu na zasadach według skali podatkowej, liniowo lub w formach zryczałtowanych (karta podatkowa czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Ponadto pamiętać należy, że za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy swym majątkiem wspólnym oraz każdy ze wspólników z osobna majątkiem osobistym bez żadnych ograniczeń o czym stanowi w art. 864 i n. Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

 

Zobacz także:

Umowa spółki cywilnej - wzór

 

c) Spółka prawa handlowego

Swoją działalność możesz założyć także w formie spółki handlowej. Jest to jedna z form współdziałania w celu zarobkowym co najmniej dwóch osób, za wyjątkiem spółki z o.o. i akcyjnej i prostej spółki akcyjnej które może założyć jeden podmiot. Do założenia spółki niezbędne jest zawarcie umowy, w której wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienia wkładów oraz ewentualnie przez współdziałanie w inny określony sposób. Funkcjonowanie spółek handlowych regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych, a także wspólnicy bądź akcjonariusze w umowie albo statucie spółki.

Za zobowiązania w spółkach osobowych (spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) odpowiadają wspólnicy całym swoim majątkiem. Natomiast w spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna) Wspólnicy (w spółce z ograniczona odpowiedzialnością) bądź akcjonariusze (w spółce akcyjnej i prostej spółce akcyjnej) nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki o czym stanowi art. 151 § 4, 3001 oraz 301 § 5Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Ryzykują jednak wniesionym wkładem, którego mogą nie odzyskać w razie niepowodzenia.

Zobacz także:

Wyszukiwarka – Wzory - Umowy Spółki

 

d) Inne – przedsiębiorstwo rodzinne

Przedsiębiorstwo rodzinne jest to szczególny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej. Firmą zarządzają najbliżej spokrewnione ze sobą osoby, pomimo, że jest zarejestrowana tylko na „głowę rodziny”, które posiadają pełną kontrolę nad działalnością, mają uregulowane prawa d mienia w firmie i wspólnie dbają o interesy przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo rodzinne może być prowadzone w dowolnej formie prawnej. Istotne jest to, że decydująca część kapitału, uprawnień kierowniczych, decyzyjnych, organizatorskich pozostaje w rękach jednej rodziny. W takim modelu możliwe jest swobodne dokonanie podziału obowiązków i uprawnień pomiędzy członkami rodziny prowadzącymi wspólnie firmę. Można powierzyć sprawy księgowe żonie, zamówienia i zaopatrzenia córce, która będzie producentem a dostawy, sprzedaż bratu. Rękodzieło może tworzyć mama, ciocia i babcia.

 

Więcej na temat w jakich formach możesz prowadzić działalność gospodarczą znajdziesz pod adresem:

 Poradnik - Wybór formy działalności

artcile

Aspekty prawne związane z tym biznesem

3.1. Kwalifikacje

Pamiętaj, że oprócz tego, że umiesz szyć powinieneś w odpowiedni sposób przedstawić swoje kwalifikacje. Jeżeli masz tytuł majstra CECH-u lub kwalifikacje ze szkoły zawodowej bądź brałeś udział w różnych kursach czy szkoleniach, to warto zamieścić o tym informacje na swojej stronie internetowej. Taka informacja powinna zawierać certyfikaty lub dyplomy świadczące o ukończeniu danego kursu. Dodatkowym atutem będzie jeżeli uczestniczyłeś w kursach czy szkoleniach dotyczących projektowania ubrań, grafiki komputerowej czy wzornictwa przemysłowego.

Ponadto przepisy zawierają regulacje dotyczące wykonywania zawodu krawca, które powinno się spełniać. Znajdziesz je w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania – zawód „krawca” przypisany ma numer 753105. Zawód Krawiec to wykonywanie samodzielnie, w punktach usługowych lub wzorcowniach modelowych, prac polegających na konstruowaniu i szyciu odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej z wszelkiego rodzaju materiałów, w tym także ze skór licowych i materiałów licopodobnych.

 

3.2. Zatrudnienie pracowników.

Jeżeli chcesz prowadzić działalność polegającą na szyciu ubranek i dodatków dla dzieci takich jak czapki, szaliki, bluzeczki, spodenki itp. oraz chcesz przy tym otworzyć również sklep internetowy to warto pomyśleć aby w Twojej firmie pojawili się odpowiedni pracownicy (specjaliści), tacy jak informatyk czy programista. Warto również przemyśleć czy może nie zatrudnić pracownika z odpowiednimi kwalifikacjami tj. krawca, który będzie wspomagał przy realizacji zamówienia. Zatrudnienie ich nastąpić może na podstawie poniżej przedstawionych umów:

 

 Umowa o pracę

 Umowa zlecenia

 Umowa o dzieło

 Umowa o pracę nakładczą

Czytaj także:

Poradnik - Wybór formy działalności

 

Warto tutaj wyjaśnić czym jest umowa nakładcza. Zgodnie z art. 303 Kodeksu pracy oraz Rozporządzeniem z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą jest to umowa, która powinna być zawarta na piśmie, z określeniem rodzaju umowy i jej podstawowych warunków, a w szczególności rodzaju pracy i terminu jej rozpoczęcia oraz zasad wynagradzania. Umowę o pracę nakładczą zawiera się na okres próbny, na czas określony, na czas wykonania określonej pracy lub na czas nie określony. Okres próbny nie może przekraczać 3 miesięcy.

Ponadto w umowie strony określają minimalną miesięczną ilość pracy, której wykonanie należy do obowiązków wykonawcy. Pamiętać należy, że minimalna ilość pracy powinna być tak ustalona, aby jej wykonanie zapewniało uzyskanie co najmniej 50% najniższego wynagrodzenia. Jeżeli praca nakładcza stanowi dla wykonawcy wyłączne lub główne źródło utrzymania, ilość pracy powinna być tak ustalona, aby jej wykonanie zapewniało uzyskanie wynagrodzenia nie mniejszego od najniższego wynagrodzenia.

 

Warto również wskazać, że umowa o pracę nakładczą może zostać rozwiązana:

  • w każdym czasie na mocy porozumienia stron,
  • umowa zawarta na okres próbny może być rozwiązana za 2-tygodniowym wypowiedzeniem,
  • umowa zawarta na czas nie określony może być rozwiązana za 1-miesięcznym wypowiedzeniem, okres wypowiedzenia kończy się ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego.

 

3.3. Sklep internetowy

Jeżeli chcesz szyć dedykowaną drobną odzież lub personifikowane ubranka dla dzieci, to warto pomyśleć o tym jak się zareklamować i gdzie Twoi potencjalni klienci będą mogli zobaczyć modele, wzornictwo, propozycje dodatków i ofertę Twoich produktów. Najlepszym i najszybszym rozwiązaniem będzie otwarcie sklepu internetowego handlowo-usługowego, łączącego sprzedaż dedykowanej odzieży z usługami krawieckimi „na zamówienie”, szycia konkretnych wyrobów. Pierwszym krokiem jest zakup domeny oraz serwera (komputera). Należy pamiętać, że w dobie szeroko pojętej cyfryzacji czy digitalizacji warto zadbać o „wygląd” swojego sklepu, przez co należy rozumieć dobrą wizualizację swojej witryny. Innym rozwiązaniem jest wynajem lub zakup już gotowego oprogramowania wraz z hostingiem, co umożliwi ograniczenie kosztów, serwer bezie usługodawcy, a Tobie wystarczy komputer/laptop do prezentacji.

 

Ważne: Prowadzenie sklepu internetowego możliwe jest w każdej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Sklep internetowy może zatem prosperować jako jednoosobowa działalność gospodarcza, firma rodzinna, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, sp. z o.o. lub w formie spółki akcyjnej.

 

Następnie, osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zamierza dokonywać sprzedaży towarów lub usług objętych opodatkowaniem VAT, musi najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie danej sprzedaży drogą online złożyć formularz VAT-R. Wskazany formularz służy do rejestracji przedsiębiorcy jako czynnego lub zwolnionego podatnika podatku od towarów i usług. Wypełniony formularz należy dostarczyć do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Dobrym pomysłem, aby dobrze zareklamować swój sklep oraz produkty, które w nim oferujemy jest stworzenie „lookbook’a”. Lookbook jest to katalog, który przedstawia zdjęcia danej kolekcji projektanta lub firmy odzieżowej. Może występować w postaci papierowej (katalog, książka, album z wycinkami) lub cyfrowej (mutlimedia). Główną rolą lookbooka jest przedstawienie czyjejś pracy, osiągnięć lub dorobku. Lookbook marki, linii lub kolekcji to głównie zdjęcia z udziałem modelek (modeli) przedstawiające kolekcję ubrań. Jest to wizytówka projektanta, producenta lub marki odzieżowej.

Warto zaznaczyć, że w przypadku, jeżeli chcesz zająć się szyciem np. dedykowanych ubranek dla dzieci, to stworzenie lookbook’a pozwoli Ci na przedstawienie swoich projektów, pomysłów w sposób przejrzysty, przyjemny dla oka oraz właściwie reklamujący oferowane usługi i Twoją firmę.

 

3.4. Forma opodatkowania sklepu internetowego.

Prowadząc sklep internetowy jako osoba fizyczna lub spółka osobowa podatnikowi przysługuje prawo do wyboru formy opodatkowania między: ryczałtem, zasadami ogólnymi według skali podatkowej a podatkiem liniowym

Działalność usługowa w zakresie handlu jest objęta ryczałtem w wysokości 3%. Takie opodatkowanie sklepu internetowego ryczałtem w wysokości 3% może być bardzo opłacalne, z uwagi na to, że taki podatek jest niski. Jednak korzystając z ryczałtu, nie ma możliwości rozliczania kosztów.

W przypadku jeżeli podatnikowi nie przysługuje prawo do rozliczania się z podatku dochodowego na zasadach ryczałtu, to opłacalne mogą okazać się zasady ogólne tj. w przypadku gdy przedsiębiorca nie przewiduje przekroczenia pierwszego progu skali dochodu w wysokości 85 528 zł. Jeżeli jednak będziesz prowadzić sklep internetowy w formie spółki prawa handlowego to przedsiębiorstwo automatycznie stanie się podatnikiem podatku CIT.

Jeżeli natomiast zdecydujesz na prowadzenie sklepu internetowego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej to jako przedsiębiorca będziesz zobowiązany dokonać zgłoszenia siebie do ubezpieczeń w ZUS.

 

3.5. Konto firmowe dla sklepu internetowego

Pamiętaj, że zakładając sklep internetowy należy posiadać tzw. konto firmowe w banku. Przepisy prawa nie określają obowiązku, aby przedsiębiorcy posiadali odrębne konto firmowe, dlatego też płatności związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego mogą odbywać się również za pośrednictwem konta osobistego, na którym możemy otworzyć drugi rachunek (subkonto). Istotne jednak jest to, żeby wówczas właścicielem konta w banku był wyłącznie przedsiębiorca (małżonkowie o ile prowadzą wspólnie przedsiębiorstwo). Z uwagi na to, iż w przypadku sklepu internetowego zdecydowana większość płatności dokonywana jest za pomocą przelewów to warto jednak zdecydować się na założenie oddzielnego rachunku firmowego.

 

3.6. Regulamin sklepu internetowego

W przypadku prowadzenia sklepu internetowego istotną rzeczą jest sporządzenie odpowiedniego regulaminu. Regulamin taki jest zbiroem norm i zasad, które są ujęte w jednym dokumencie i regulują sposób dokonywania transakcji na konkretnej stronie internetowej. W regulaminie powinny znaleźć się również regulacje dotyczące kwestii związanych z komunikacją z klientem oraz informacje dla klienta o sklepie, formach płatności, czasie oczekiwania na realizację zamówienia itp. Regulamin musi spełniać standardy ogólnych warunków umów i świadczenia usług drogą elektroniczną.

Regulamin musi być oparty na obowiązujących przepisach prawnych oraz zawierać wszystkie kwestie, o których musi być poinformowany kupujący. Regulamin powinien być sporządzony językiem zrozumiałym dla potencjalnego kupującego oraz w taki sposób, aby kupujący nie musiał mieć problemów ze zrozumieniem jego treści.  

Pamiętać należy, że wszelkie warunki przewidziane w regulaminie powinny wypełniać także postanowienia wynikające z Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, ponieważ taki przedsiębiorca będzie dokonywał sprzedaży na rzecz konsumentów. Podkreślić należ, że na podstawie ww. ustawy konsument podlega szczególnej ochronie oraz musi być informowany o wszystkim sprawach, które ustawodawca uznał za konieczne.

 Regulamin sklepu internetowego – wzór

 Regulamin korzystania z serwisu internetowego

 Umowa sprzedaży na odległość

 Instrukcja: wprowadzanie ofert i cenników na stronę internetową oraz przyjmowanie ofert drogą elektroniczną

 

3.7. Personalizacja

W potocznym ujęciu personalizacja to nadanie czemuś charakteru osobistego. Jeżeli chcesz, aby Twoje ubrania, ubranka dla dzieci, które będziesz szyć były wyjątkowe i przyciągały uwagę zaoferuj ich personalizację. Ten sposób dostosowywania modeli, wzornictwa, przerabiania ubrań jest znany już od wielu lat, ale dopiero niedawno zdobył tak dużą popularność. Wszystko dzięki temu, że coraz więcej osób stawia na indywidualność i chce stworzyć swój własny niepowtarzalny styl ubierania siebie oraz swoich dzieci. Także szukanie oryginalności dla producentów to zamówienie dedykowanego wyrobu handmade.

Zastanów się zatem i opracuj, opcje, jakimi metodami możesz personalizować ubrania. Do wyboru masz kilka sposobów. Możesz np. zaoferować personalizację poprzez personifikujący „haft komputerowy”. Jest to nowy sposób tworzenia haftowanych wzorów. Aby móc tworzyć hafty komputerowe będzie Ci potrzebny komputer i maszyna haftująca czyli technologia zwana haftem komputerowym. Zaawansowane rozwiązania pozwalają na szybkie tworzenie estetycznych i oryginalnych wzorów w postaci np. naszywek czy emblematów z imieniem, nickiem, wizerunkiem (np. lwa, sarenki). Haft komputerowy gwarantuje dobrą jakość oraz trwałość. Ponadto wzory wyszywane maszynowo charakteryzują się dużą dokładnością co jest niewątpliwie potrzebne przy personalizacji ubrań. Tu pole do popisu grafice komputerowej.

Możesz również korzystać z metody zwanej „sitodrukiem”. Sitodruk jest metodą, która umożliwia zarówno zadrukowywanie na bardzo dużych płaszczyzn (np. billboardów), jak i tworzenie niewielkich materiałów poligraficznych. Takie nadruki są odporne na promienie UV, wodę, detergenty i wysokie temperatury. Dzięki temu mogą być stosowane w produkcji odzieży oraz elementów eksponowanych na zewnątrz. Aby móc wykonywać nadruki za pomocą metody sitodruku należy zaopatrzyć się w specjalną maszynę, dzięki której będziesz mógł drukować różnego rodzaju wzory. to m.in. tak zwane szycie „na miarę” z monogramem np. koszul, czapek, spodenek, śpioszków itp.

 

3.8. Atesty

Jeżeli będziesz głównie zajmować się szyciem ubranek dla dzieci to pamiętaj, aby zamawiane przez Ciebie tkaniny posiadały Certyfikat Oeko-Tex Standard 100.

Certyfikat Oeko-Tex Standard 100 to znak nadawany przez członków Międzynarodowego Stowarzyszenia na Rzecz Badań i Rozwoju Ekologii Wyrobów Włókienniczych Oeko-Tex.

Oznaczane są nim tekstylia, które nie zawierają żadnych czynników rakotwórczych, barwników azotowych oraz alergizujących, a także innych szkodliwych związków, takich jak pestycydy, formaldehydy czy metale ciężkie. Znak Oeko-Tex można znaleźć na odzieży, pościeli czy pluszowych zabawkach dla dzieci.

Certyfikat Oeko-Tex Standard 100 jest od 1992 roku wiodącym na świecie znakiem bezpieczeństwa wyrobów włókienniczych. Produkty, którym przyznano ten znak, są wolne od substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na stan zdrowia człowieka m.in. pestycydów, chlorofenoli, formaldehydu, barwników alergizujących, zabronionych barwników azowych i ekstrahowalnych metali ciężkich.

Powyższy certyfikat potwierdza także spełnienie wymagań zawartych w załączniku XVII REACH (włączając stosowanie barwników azowych, niklu itp.), amerykańskich wymagań odnośnie do całkowitej zawartości ołowiu w artykułach dla dzieci ICPSIA, (z wyłączeniem akcesoriów wykonanych ze szkła). Ułatwia sprzedaż wyrobów włókienniczych, przede wszystkim na rynkach krajów Unii Europejskiej, Rosji, Ukrainy Białorusi, USA, Kanady, Japonii i innych.

 

3.9. Jak uzyskać prawa ochronne

Jeżeli w swojej ofercie będziesz mieć personalizację ubrań oraz będziesz projektować własne wzory, z których klient będzie mógł korzystać to zadbaj o ochronę swoich praw autorskich. Będą tu mieć zastosowanie przepisy o prawach ochronnych do wzorów przemysłowych oraz ochrona prawno-autorska.

 

3.10. Certyfikaty

Warto również pomyśleć o bezpieczeństwie produktu z uwagi na fakt szycia ubranek dla dzieci.  Dlatego warto się zwrócić o do Zakładu Certyfikacji Textil-Cert, który zajmuje się badaniem norm, wymogów i potwierdzeniem bezpieczeństwa użytkowania, aby zbadał czy nasze ubranka dla dzieci będą spełniać odpowiednie normy. Zakład Certyfikacji działa w oparciu o Ustawę z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku Jest wydzieloną komórką organizacyjną Instytutu Włókiennictwa, najstarszej placówki naukowo-badawczej przemysłu włókienniczego w Polsce. Zakład Certyfikacji prowadzi certyfikację m.in. bielizny, odzieży i galanterii odzieżowej. Certyfikacja zgodności potwierdza, że wyrób posiada cechy i spełnia wymagania określone w normach, przepisach prawnych, kryteriach technicznych. Uzyskane certyfikaty mogą potwierdzać takie cechy jak trudno zapalność, antyelektrostatyczność, czy też właściwości użytkowe. Certyfikacja zgodności potwierdza, że wyrób posiada cechy i spełnia wymagania określone w normach, przepisach prawnych, kryteriach technicznych. Certyfikaty udzielane przez Instytut potwierdzają bezpieczeństwo użytkowania wyrobów tekstylnych.

 

3.11. Własność intelektualna

Coraz częściej przy decydowaniu się na założenie działalności gospodarczej pojawia się zagadnienie własności intelektualnej w związku z postacią produktu, świadczonych usług, towaru bądź dostarczenia tzw. „treści elektronicznej" lub formy zawierania umów i sposobu świadczenia.

Często w takich sytuacjach mamy jednocześnie do czynienia w zbiegu z regulacjami dotyczącymi właśnie umów zawieranych na odległość, umów świadczonych drogą elektroniczną, własności intelektualnej, w tym zarówno w zakresie praw ochronnych do znaków towarowych, praw z rejestracji wzorów przemysłowych i użytkowych, jak i prawami majątkowymi autorskimi do prac rękodzieła.

W pierwszej kolejności należy wskazać przypadki, w których powinniśmy pamiętać o przepisach Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Jeżeli prowadzisz sklep lub internetowy z ofertami Twoich produktów, publikujesz na jego stronie regulamin, umożliwiasz złożenie zamówienia na stronie internetowej, to proponujesz zawarcie umowy na odległość drogą elektroniczną (przez Internet, w sieci). Jeżeli natomiast wskazujesz na swojej stronie www. jedynie na możliwość złożenia zamówienia pocztą, które będzie ofertą, a Ty je przyjmiesz do realizacji, potwierdzisz przyjęcie zamówienia to będzie to zawarcie umowy korespondencyjnie, tu także: e-mail, tak jak inne sprzedaże „wysyłkowe”. W powyższych formach dokonywania transakcji, własność intelektualna może obejmować prawa autorskie majątkowe lub ochronne własności przemysłowej do utworów stanowiących przedmiot świadczenia lub do których udziela się prawa do korzystania na oznaczonych polach eksploatacji. O nienaruszeniu własności intelektualnej trzeba pamiętać gdy zachodzi:

  • etap zawierania umowy o świadczenie przez stronę www. poprzez wprowadzenie do niej stosownych klauzul lub zabezpieczenia poprzez regulamin prawa do przyszłego utworu, produktu (znaku, wzoru przemysłowego czy użytkowego);
  • etap wykonania świadczenia umowy tj. dostawa, wydanie towaru, udostępnienie treści drogą elektroniczną czyli przez Internet poprzez ewentualne zastrzeżenie prawa do już wykonanego i przekazywanego utworu, produktu (znaku, wzoru przemysłowego czy użytkowego).

Pamiętać należy, że każda z tych form może wystąpić osobno, jak i wszystkie łącznie i w każdym z tych zakresów będziemy mieli do czynienia z problemem zapewnienia ochrony własności intelektualnej. Wskazać należy, iż regulacje w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną zawiera ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W ustawie zdefiniowano m.in. usługę świadczoną drogą elektroniczną jako wykonanie usługi świadczonej na odległość (bez jednoczesnej obecności stron) poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej

 

3.12. Rodzaje praw własności

Prawa własności intelektualnej można podzielić na:

  • prawa autorskie;
  • prawa ochronne do znaków towarowych;
  • oznaczenia geograficzne;
  • wzory przemysłowe czy użytkowe.

Prawem autorskim jest utwór, a więc „każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania”. Zgodnie z art. 1 ust 2 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych do rodzajów utworów można zaliczyć: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi i graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne; plastyczne; fotograficzne; lutnicze; wzornictwa przemysłowego; muzyczne i słowno-muzyczne, sceniczne, sceninczo-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z Ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej własność przemysłowa obejmuje m.in. znaki towarowe czyli oznaczenia, posiadające dostateczne znamiona odróżniające, które mogą zostać przedstawione w sposób graficzny, jednocześnie odróżniające się od towarów innego przedsiębiorcy.

Znak towarowy zgodnie z art. 120 Ustawy Prawo własności przemysłowej

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym, w szczególności może być wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Wzór przemysłowy zgodnie z art. 102 Ustawą Prawo własności przemysłowej jest to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wyrobu (produktu) lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

Wzorem użytkowym zgodnie z art. 94 ust 1 Ustawy Prawo własności przemysłowej jest natomiast nowe i nadające się do przemysłowego zastosowania rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu lub budowy przedmiotu o trwałej postaci albo przedmiotu składającego się ze związanych ze sobą funkcjonalnie części o trwałej postaci.

Oznaczeniami geograficznymi zgodnie z art. 174 ust. 1 Ustawy Prawo własności przemysłowej są oznaczenia słowne odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do nazwy miejsca, miejscowości, regionu lub kraju (teren), które identyfikują towar jako pochodzący z tego terenu, jeżeli określona jakość, dobra opinia lub inne cechy towaru są przypisywane przede wszystkim pochodzeniu geograficznemu tego towaru.

Należy pamiętać, że ryzyka, które obciążają każdego przedsiębiorcę w szczególności podczas prowadzenia sklepu internetowego wynikają z podstawowych problemów stosowania prawa. Podstawowe problemy z własnością intelektualną jaki możemy wyróżnić to:

  • naruszanie praw autorskich lub własności przemysłowej,
  • uzyskiwanie i udostępnianie, sprzedaż produktu (utworu własności intelektualnej) bez odpowiedniego przeniesienia praw majątkowych lub uzyskania zgody na korzystanie z produktu na określonym polu eksploatacji i na formę dostawy/udostępnienia/utrwalenia,
  •  przerabianie (przetworzenie) utworów, korzystanie ze zbiorów, wyborów, danych, spełniających cechy utworu bez tytułu prawnego czy przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielanie licencji, bez zachowania formy pisemnej (własnoręcznego podpisu na dokumencie lub bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym ważnym certyfikatem).

 

Powyższe przykłady stanowią najważniejsze problemy związane z własnością intelektualną w zakresie prawa autorskiego oraz prawa własności przemysłowego podczas działalności, a więc i źródło ryzyk, które trzeba rozpoznawać.

W związku z powyższym jeżeli decydujesz się na założenie sklepu internetowego czy prowadzeniu działalności usługowej w sposób stacjonarny pamiętaj, że:

  • rozpoczynasz prowadzenie serwisu i świadczenie usług drogą elektroniczną,
  • będziesz sprzedawał utwory własności intelektualnej, kopiował, przenosił na inne nośniki, zwielokrotniał lub udostępniał on-line.

 

Ważne: Należy zweryfikować na podstawie powyższych informacji czy dane ryzyko w Twoim biznesie wystąpi. Ponadto pamiętaj o tym aby zagwarantować dla siebie (swojej firmy, spółki) odpowiednie prawa majątkowe do przedmiotów (treści) własności intelektualnej (utworów czyli tekstów, grafiki wzorów przemysłowych, programów komputerowych itp.), które będziesz tworzyć i udostępniać.

 

3.13. Dotacje i wsparcie ze środków UE

 

3.13.1. Dotacje z urzędów pracy

Jeżeli planujesz założenie własnej działalności gospodarczej pomyśl o uzyskaniu bezzwrotnej dotacji z urzędu pracy. Warunki jakie trzeba spełnić aby uzyskać dotację to:

  • posiadanie statusu osoby bezrobotnej (po zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba o takim statusie lub statusu Absolwenta Centrum Integracji Społecznej lub Absolwenta Klubu Integracji Społecznej, o których jest mowa w przepisach Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym odczekanie trzech miesięcy od rejestracji w urzędzie jako osoby bezrobotnej. Dopiero po tym czasie można złożyć wniosek o dofinansowanie (warto zapoznać się z wewnętrznym regulaminem przyznawania dotacji obowiązującym w danym urzędzie, gdyż niektóre urzędy pracy skracają termin oczekiwania do miesiąca, a inne zwiększają liczbę wymogów),
  • bezrobotny starający się o dotacje z urzędu pracy nie może być studentem studiów dziennych. Może studiować zaocznie.
  • osoba występująca z wnioskiem o dofinansowanie nie może posiadać na swoim koncie innej działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (w niektórych urzędach pracy obowiązuje dłuższy okres).

 

Ważne: Dotacji z urzędu pracy nie przyznaje się osobom, które w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku bez uzasadnienia odmówiły przyjęcia propozycji zatrudnienia, przygotowania zawodowego lub stażu. Osoba starająca się o dofinansowanie z urzędu pracy, w okresie 2 lat liczonych od dnia złożenia wniosku, nie może mieć na swoim koncie przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.

 

Ponadto warunkiem uzyskania dotacji jest także to, aby bezrobotny składający wniosek o dotację nie otrzymał już wcześniej bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności ani nie złożył w tym samym czasie wniosku o dotację w innym urzędzie.

Pamiętaj, że wysokość dotacji każdorazowo zależy od możliwości finansowych danego urzędu. W praktyce jest to maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Dofinansowanie, które otrzymasz należy wykorzystać zgodnie ze złożonym wnioskiem i we wskazanym w umowie terminie. W przypadku złamania warunków umowy lub prowadzenia działalności przez okres krótszy niż 12 miesięcy trzeba zwrócić urzędowi pełną kwotę uzyskanej dotacji wraz z odsetkami w terminie 30 dni.

Zdarza się, że urzędy rozpatrując wniosek o udzielenie dotacji, zwracają uwagę na to, czy przyszły przedsiębiorca dysponuje jakimiś środkami, które chce przeznaczyć na finansowanie planowanej działalności o czym stanowi m.in. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

3.13.2. Środki unijne

Obecnie w ramach funduszy europejskich wydatkowane są środki m.in. na rozwój działalności firmy (zakup sprzętu, doposażenia) oraz informatyzację (wprowadzenie e-handlu, portale e-usługowe). Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem dotacji unijnej na swoją działalność, warto udać się do jednego z punktów informacyjnych, w którym dowiesz się nie tylko o możliwości uzyskania wsparcia finansowego, ale także o dotowanych szkoleniach, konkursach i kursach.

Obecnie są m.in. dwa możliwe źródła dofinansowania:
  • w przypadku osób poniżej 30 lat – dotacjami w Programie Wiedza Edukacja Rozwój;
  • w przypadku osób powyżej 30 lat – dotacjami i pożyczkami w Regionalnych Programach Operacyjnych realizowanych w każdym województwie.

 

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2022.1467 t.j.);
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2018 r. poz. 227);
3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2022.1360 t.j.);
4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U.2022.1510 t.j.);
5. Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą (Dz.U. 1976 Nr 3, poz. 19);
6. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2020.287 t.j.);
7. Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. 2022.5 t.j.).
8. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2021.1062 t.j.);
9. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2020.344 t.j.).
10. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. 2021.324 t.j.);
11. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. 2020.176 t.j.);
12. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2022.690).
 

Stan prawy – 31 sierpnia 2022 r.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT