Pomysł na biznes:

Jak zarobić na miłości do latania?

Branża:
  • Szkolenia
  • Usługi dla biznesu
  • Kursy
  • Usługi szkoleniowe
  • Usługi
  • Rozrywka
  • Sport

artcile

Podejmij wyzwanie

Podniebny biznes

icon

Dla kogo?

  • Dla pasjonatów lotnictwa
  • Dla obecnych i przyszłych licencjonowanych pilotów
  • Dla znających język angielski, przynajmniej w stopniu bardzo dobrym
  • Dla tych, którzy lubią dzielić się wiedzą
  • Dla absolwentów szkół lotniczych
  • Dla posiadających licencję pilota
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się, czy stać Cię na to czasowo i finansowo - proces uzyskania licencji instruktora lotnictwa jest długi i wymagający
  • Zdobądź licencję pilota i doświadczenie w powietrzu (tzw. nalot)
  • Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi pilotażu –
  • zarówno turystycznego, jak zawodowego i pasażerskiego
  • Podejmij współpracę z ośrodkami kształcenia pilotów
  • Poszukaj innych instruktorów, z którymi będziesz współpracować przy realizacji szkoleń
  • Poznaj oferty lokalnych aeroklubów w zakresie hangarowania i serwisowania maszyn

Adam od zawsze kochał latać – licencję pilota zrobił w Kanadzie jako 16-latek. Po powrocie do kraju musiał poczekać z realizacją swojej pasji. W Polsce można być pilotem od 17 roku życia. Poza tym, by zachować uprawnienia, Adam musiał wykonać dodatkowe 10 godzin nalotu oraz zdać polski, państwowy egzamin przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

By zdobyć wymaganą liczbę wylatanych godzin, latał jako tzw. pilot społeczny – bez wynagrodzenia. Holował szybowce, wynosił w powietrze skoczków spadochronowych itp. To alternatywa dla standardowego modelu zdobywania nalotu, czyli komercyjnie wykupionych lotów, które są relatywnie drogie, szczególnie dla przeciętnego nastolatka.

Adam zdobył licencję pilota wcześniej niż prawo jazdy – jeszcze przed maturą!

artcile

Liczy się pomysł!

Szybka szkoła latania

Największym atutem Adama (oprócz licencji pilota) był fakt, że bardzo dobrze znał język angielski. Mógł, bez problemu, poruszać się po różnych lotniskach świata.

Dzięki temu poznał biznesmena, z którym latał po całej Europie, zdobywając cenne godziny w powietrzu. Było to jeszcze przed maturą. Wielokrotnie opuszczał zajęcia w szkole, by wykonywać loty. Jednak w liceum przymykano na to oko i traktowano jego pasję z dużym zrozumieniem. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, gdy nauczycielki dzwoniły z pytaniem, czemu nie ma go w szkole, a on był w Niemczech czy Portugalii.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Adam od zawsze kochał latać. Marzył, by mieć własny samolot i wozić pasażerów na Hel. Chciał też uczyć innych sztuki pilotażu. Rzeczywistość przerosła to wielokrotnie. Dzięki wytrwałości Adama i jego wspólnika w dążeniu do celu, obecnie ich firma ma już 5 samolotów!

Adam uzyskał licencję instruktora lotnictwa i zaczął szkolić innych. Jego pierwszym studentem był Bartek. Żaden z nich nie przypuszczał, że ta znajomość przerodzi się w przyjaźń, a później w biznes. Bartłomiej stał się wspólnikiem Adama!

Adama i Bartka połączyła pasja do latania i chęć dzielenia jej z innymi. Postanowili, że czas zakasać rękawy i rozpocząć realizację swoich marzeń – założyli firmę Bartolini Air. Jednak początki nie były łatwe.

Mieli ten sam problem, który dotyka każdego początkującego przedsiębiorcę – skąd wziąć pieniądze? Posiadali oszczędności, jednak biznes lotniczy wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi. Wiedzieli, że nie mogą liczyć na banki, dla których dwoje młodych ludzi z marzeniami nie stanowi odpowiedniej gwarancji i zabezpieczenia.

Zainteresowali się dotacjami z UE i złożyli wniosek do Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie zakupu pierwszego samolotu (Piper Arrow), który kosztował 250 000 zł. Ich pomysł był nietuzinkowy. Wśród wniosków o dofinansowanie maszyn do obróbki drewna czy wyposażenia gabinetu dentystycznego, był jeden na otwarcie szkoły lotniczej. Udało się!

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

icon

Warto wiedzieć

W branży lotniczej niezbędnym elementem jest język angielski. Wprawdzie egzamin na pilota turystycznego (PPL) jest przeprowadzany w języku polskim, to egzamin na licencję CPL (i wszystkie kolejne) jest w całości w języku angielskim.

Pomijając wymagania formalne, komunikacja na wszystkich lotniskach świata między kontrolerami lotu a pilotami odbywa się w języku angielskim. Warto znać ten język jak najlepiej.

Źródło: opracowanie własne na podstawie HeliPoland.com http://helipoland.com/szkolenia-pilotow/jezyk-angielski-w-licencji/

Dotacja jak katapulta

Środki unijne stanowiły połowę kwoty potrzebnej na zakup pierwszego samolotu – 125 000 zł, drugą połowę dołożyli z własnych oszczędności. Dodatkowo, czekał na nich prawdziwy ocean dokumentacji. Branża lotnicza obarczona jest bardzo dużą liczbą przepisów, przede wszystkich związanych z bezpieczeństwem. Mimo, iż samolot kupili w sierpniu, to wszystkie niezbędne certyfikaty, pozwalające firmie formalnie funkcjonować, otrzymali dopiero w marcu następnego roku.

icon

Warto wiedzieć

Unia Europejska regularnie organizuje nabory do różnych programów finansowych, pomocowych. Bohaterowie naszego przykładu na biznes, otrzymali dofinansowanie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dla Województwa Łódzkiego, którego edycja już się zakończyła. Warto śledzić ogłoszenia o naborach do kolejnych programów i działań, które organizowane są regularnie. Więcej informacji o konkursach znajdziesz w oficjalnym serwisie funduszy UE:

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/

Trzeba mieć warunki

Pilotem, a tym bardziej instruktorem, nie może zostać każdy. Konieczna jest dobra kondycja fizyczna i zdrowie. Wymagany jest absolutny brak jakichkolwiek chorób przewlekłych, które mogą powodować nagłą utratę zdolności pilotowania (choroby serca i układu krwionośnego, nerwowego, trawiennego itp.). Trzeba mieć też żelazną kondycję psychiczną. Wymagana jest perfekcyjnie opanowana umiejętność pracy i podejmowania racjonalnych decyzji pod presją stresu i czasu oraz zdolność koncentracji, niezależnie od panujących warunków.

Kondycję fizyczną dość szczegółowo sprawdzają badania lekarskie. Trudno ocenić miarodajnymi badaniami psychikę. Właściciele Bartolini Air potrafią już po kilku godzinach stwierdzić, czy dana osoba nadaje się na pilota. Obserwują zachowanie, reakcje, koordynację informacji pochodzących z różnych urządzeń oraz warunków atmosferycznych – czy potrafi „wyczuć powietrze”.

Dodatkowo, instruktorzy lotniczy powinni mieć dużo cierpliwości. Konieczne są umiejętności pedagogiczne, które pomagają w prowadzeniu zajęć. Z pozoru są one cały czas takie same (te same wykłady, te same loty po okręgu, te same pierwsze samodzielne loty). Wystarczy zwykłe niedopatrzenie, niezauważenie jakiegoś drobiazgu u kursanta (nawyku, braku wiedzy) i to może doprowadzić do wypadku.

icon

Warto wiedzieć

Licencję turystyczną (PPL) może otrzymać każdy, nawet osoby z wadami wzroku. Lekkie dysfunkcje oznaczają konieczność posiadania drugiej pary okularów na pokładzie. Osoby z daltonizmem będą mogły latać jedynie w dzień. Zawsze ostateczną decyzję podejmuje lekarz, prowadzący badanie pod kątem możliwości pilotowania statku powietrznego przez daną osobę.

Kurs na pilota samolotowego lub śmigłowcowego możesz rozpocząć bez ważnych badań lekarskich. Są konieczne do wykonania pierwszego lotu. Listę lekarzy orzeczników znajdziesz na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza [dostęp: 20.12.2017]

artcile

Bez tego ani rusz

Każdy kursant jest inny – jak zostać instruktorem?

Kursantów w szkole lotniczej Bartolini Air można podzielić na trzy główne grupy.

Pierwszą stanowią „młodzi gniewni”, którzy dążą do kariery pilota liniowego i wszystkie zdobywane licencje traktują jak szczeble do osiągnięcia tego celu.

Drugą są pasjonaci. Oni „bawią się” na symulatorach, sklejają modele lotnicze, znają na pamięć wszystkie filmy i gry, dotyczące samolotów. Czasami latają na szybowcach i patrzą w niebo za każdym razem, gdy przelatuje samolot. Często są to osoby nieco starsze, które mają więcej czasu oraz pieniędzy i postanowiły zrealizować swoje marzenia o samodzielnym lataniu.

Trzecią grupę stanowią biznesmeni. Oni wraz z rozwojem swoich firm i potrzeb, przesiadają się z linii lotniczych do własnych maszyn. Chcą szybciej i bardziej komfortowo podróżować zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych. Warto mieć na uwadze, że chorwackie wybrzeża są oddalone od nas o ok. 4,5 godziny lotu.

icon

Wiedza to potega

Jak zostać instruktorem lotnictwa?

FI(A) to pierwsze uprawnienie instruktora. Można szkolić pilotów do licencji LAPL(A) i PPL(A); prowadzić kursy teoretyczne i praktyczne.

Wymagania wstępne:

  • Wiek 18 lat
  • Posiadanie licencji PPL(A) i nalot dowódczy (PIC) - 150 godzin, nalot ogólny - 200 godzin, zdane egzaminy teoretyczne do licencji CPL(A) (AMC.FCL.1.470(b). Możesz nie mieć zdanych egzaminów teoretycznych do CPL(A), wtedy możesz szkolić pilotów tylko do LAPL(A).
    lub:
    Posiadanie licencji CPL(A) lub ATPL(A) i nalot dowódczy (PIC) - 100 godzin.
  • Posiadanie 30 godzin nalotu na samolotach SEP, w tym co najmniej 5 godzin w okresie 6 miesięcy przed egzaminem kwalifikującym (FCL.930.FI lit. a).
  • Zdanie egzaminu kwalifikującego (zgodnie z JAR.FCL.1.330(f) i z Załącznikiem 3 do JAR.FCL.1.240) w okresie 6 miesięcy przed rozpoczęciem kursu FI(A), z instruktorem uprawnionym, zgodnie z FCL.905.FI lit. i).
  • Posiadanie co najmniej 10 godzin dwusterowych wg przyrządów, w tym nie więcej niż 5 godzin na symulatorze FNPT II.
  • Posiadanie co najmniej 20 godzin przelotów (X-country) jako dowódca (PIC), w tym lot na trasie długości co najmniej 300NM, z dwoma lądowaniami z pełnym zatrzymaniem na dwóch różnych lotniskach.
  • Posiadanie co najmniej 15 godzin na typie lub klasie samolotu, na którym ma być prowadzone szkolenie.
  • Jeśli kandydat na instruktora jest biegły językowo, zgodnie z JAR.FCL.055, to może być szkolony po angielsku. Może potem przygotowywać pilotów anglojęzycznych.

 

Czas lotu

Kurs praktyczny do uprawnienia FI(A), według wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) to minimum 30 godzin lotu. Są w to wliczone:

  • Loty nadlotniskowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 14 godzin, w tym 1 godzina na samolocie akrobacyjnym na korkociągi ustalone i nienormalne położenia.
  • Loty trasowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 8 godzin
  • Loty nocne dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 3 godzin
  • Loty wg wskazań przyrządów (symulator FNPT II), 5 godzin.

Podczas lotów z „instruktorem instruktorów” (FI.FI), dowiesz się jak uczyć:

  • pilotażu,
  • kołowania,
  • procedur awaryjnych,
  • lotów nawigacyjnych, także na małych wysokościach,
  • lotów wg wskazań przyrządów, przeciągnięć,
  • podejmowania nieszablonowych decyzji w warunkach stresu i deficytu czasu,

oraz jak:

  • systematycznie, z zgodnie z zasadami przygotować ucznia do lotu,
  • oceniać poziom i postępy ucznia,
  • instruować ucznia w jego lotach samodzielnych przez radio.

 

Kurs teoretyczny

Oprócz latania, będziesz musiał zaliczyć 125 godzinny kurs teoretyczny z następujących przedmiotów:

  • Proces uczenia się
  • Proces nauczania
  • Filozofia szkolenia teoretycznego i praktycznego
  • Techniki nauczania
  • Organizacja i metodyka
  • CRM
  • Administracja szkolenia
  • Pedagogika
  • Pierwsza pomoc
  • Przygotowanie naziemne
  • oraz tematy z przedmiotów do PPL(A).

Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminami wewnętrznymi w ośrodku. Egzamin jest zaliczony, gdy kandydat udzieli 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu.

 

Kondycja psychofizyczna

Badania co najmniej klasy 2, można mieć wyższą klasę 1.

 

Koszt

Na całkowity koszt szkolenia składają się :

  • Egzamin kwalifikujący, około 2 godzin
  • Kurs teoretyczny w formie ćwiczeń i wykładów, 125 godzin
  • Kurs praktyczny instruktorski, 24 godziny lotu, 1 godzina na samolocie akrobacyjnym, 5 godzin w symulatorze FNPT II
  • Egzamin z egzaminatorem ULC, około 2 godzin
  • Nadzorowana praktyka instruktorska, co najmniej 100 godzin.

 

Do czego uprawnia FI(A)?

Posiadając uprawnienie FI(A) możesz:

  • szkolić kandydatów do licencji LAPL(A), PPL(A),
  • szkolić do uprawnień SEP, za wyjątkiem samolotów complex,
  • szkolić do uprawnień, które masz wpisane w swojej książce pilota, a które nie są wpisywane do licencji.

Źródło: Adriana Aviation http://www.ftoadriana.com.pl/documents/5/pl_FI_A.pdf

artcile

A to ciekawe…

Cena marzeń

Szkoła lotnicza wiąże się z dużymi nakładami, ale daje adekwatne przychody. Podstawowy kurs pilotażu na licencję PPL (turystyczną) kosztuje ok. 30 tys. zł. Licencja pilota liniowego, który lata samolotami pasażerskimi, to koszt, w dużym uproszczeniu, ok. 300 tys. zł (szczegóły w biznesplanie).

Tak wysoki koszt kształcenia jest związany z tym, że większość wiedzy zdobywa się w kokpicie samolotu, a latanie kosztuje niemałe pieniądze.

Żeby zostać pilotem turystycznym, trzeba wylatać co najmniej 45 godzin i zdać egzamin państwowy.

Żeby latać samolotami rejsowymi, trzeba spędzić w powietrzu co najmniej 250-300 godzin, posiadać licencję PPL oraz CPL, a także dodatkowe uprawnienia, związane z lotami w nocy oraz na bazie instrumentów pokładowych.

Jak widać, koszty kształcenia pilotów nie są małe. A klienci to często osoby, które stawiają sobie za cel realizację marzeń o lataniu lub po prostu osoby zamożne.

Warto mieć to na uwadze planując działania marketingowe. Twoją grupą docelową mogą być osoby o dużych dochodach i/lub majątku. Trzeba do nich mówić adekwatnym językiem i argumentami oraz bazować, w dużej mierze, na swojej reputacji i rekomendacjach.

Branża lotnicza to wąskie środowisko, w którym wszyscy się znają. Dlatego pamiętaj o różnych wydarzeniach i eventach, pokazuj się ze swoją ofertą wszędzie, gdzie jest mowa o lotnictwie.

 

Jak zostać instruktorem lotnictwa samolotowego?

Kandydat na instruktora musi spełnić szereg wymagań - lekarskich, formalnych i związanych z doświadczeniem.

  • Musi mieć co najmniej licencję CPL(A) lub co najmniej 200 godzin nalotu, w tym 150 godzin lotu jako pilot-dowódca (PIC), jeśli posiada licencję pilota turystycznego PPL(A).
  • Musi zdać egzamin teoretyczny w zakresie licencji pilota zawodowego CPL(A) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
  • Musi uzyskać nalot co najmniej 30 godzin na samolotach jednosilnikowych tłokowych, z których co najmniej 5 godzin musi zostać uzyskane w ciągu sześciu miesięcy, bezpośrednio poprzedzających wstępny egzamin praktyczny.
  • Musi odbyć co najmniej 10 godzin szkolenia praktycznego wg wskazań przyrządów (IR), przy czym nie więcej niż 5 godzin może być uzyskanych na urządzeniu do szkolenia procedur lotu (FNPT) lub na symulatorze lotu.
  • Jest zobligowany do wykonania co najmniej 20 godzin lotów nawigacyjnych jako pilot-dowódca (PIC) samolotu. Musi być w tym lot po trasie nie krótszej niż 540 km (300 NM) z dwoma lądowaniami z pełnym zatrzymaniem na dwu różnych lotniskach.
  • Musi, w ciągu sześciu miesięcy bezpośrednio poprzedzających rozpoczęcie szkolenia, zdać przed wykwalifikowanym instruktorem pilotażu, specjalny, wstępny, praktyczny egzamin kwalifikacyjny.
icon

Warto wiedzieć

Wymagania medyczne wobec pilotów są wysokie.

Podstawowy zakres badań do pierwszego lotu w ramach licencji PPL:

  1. badania laboratoryjne
  2. EKG
  3. audiogram, tympanometria
  4. spirometria
  5. badanie okulistyczne
  6. badanie laryngologiczne
  7. badanie przez lekarza orzecznika
  8. wydanie orzeczenia klasy 2.

Zakres dla licencji:

  1. badania laboratoryjne
  2. EKG
  3. audiogram, tympanometria
  4. spirometria
  5. badanie okulistyczne
  6. badanie laryngologiczne
  7. badanie neurologiczne
  8. badanie przez lekarza orzecznika
  9. ocena orzecznicza, po jej zakończeniu przesłanie drogą elektroniczną wniosku o akceptację przez lekarza-orzecznika medycznego lub NLL ULC; po jej otrzymaniu wydanie orzeczenia.

Listę orzeczników dopuszczonych do orzekania znajdziesz na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/lekarze-orzecznicy

Źródło: UnitedSky https://unitedsky.eu/jak-zostac-pilotem [dostęp: 20.12.2017]



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę