Pomysł na biznes:

Jak zostać jubilerem?

Branża:
  • wyrób i sprzedaż biżuterii
  • handel
  • Moda
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Poczuj na sobie blask sukcesu

Błysk fleszy, światła reflektorów, ścianki i codzienne zainteresowanie mediów. Kariera niektórych z nas rzeczywiście tak wygląda, ale najczęściej jest równie intensywna, co krótkotrwała. Jak sprawić, by Twój sukces trwał latami, a zbudowany przez Ciebie biznes stał się ostoją dla całej rodziny? Wystarczy powiedzieć „tak” odpowiedniej branży i być jej wiernym na dobre i na złe.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób uzdolnionych plastycznie i artystycznie
  • Dla absolwentów szkół i wydziałów sztuk plastycznych itp.
  • Dla tych, którzy potrafią robić biżuterię lub znają się na niej
  • Dla jubilerów i złotników
  • Dla znających się na kamieniach szlachetnych i ich wycenie
  • Dla tych, którzy interesują się sztuczną biżuterią i myślą o otwarciu sklepu
  • Dla chcących posiadać własny sklep
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się, czy chcesz otworzyć salon jubilerski pod marką własną czy jako franczyzę
  • Określ, jaką biżuterię chcesz sprzedawać – z metali szlachetnych czy sztuczną
  • Zdobądź niezbędną wiedzę – poczytaj o cechowaniu biżuterii
  • Znajdź jubilera, z którym mógłbyś podjąć współpracę lub hurtownię, od której zamawiałbyś towar
  • Porównaj ceny hurtowników – spróbuj wynegocjować rabat
  • Poszukaj odpowiedniego lokalu – być może najlepsza lokalizacja to galeria handlowa albo jedna z głównych lub prestiżowych ulic w mieście
  • Sprawdź, ile kosztują meble do salonu jubilerskiego i porównaj oferty firm zajmujących się zakładaniem monitoringu i alarmu
  • Zorientuj się w ofertach ubezpieczeń salonów jubilerskich
  • Pomyśl o równoczesnym otwarciu sklepu internetowego – przejrzyj szablony, zorientuj się w oferowanych metodach e-płatności
artcile

Liczy się pomysł

Doświadczenie może zaprocentować

Od małego, każdy z nas miał pewnie milion pomysłów na siebie i na to, co chce robić w życiu. Strażak, policjant, lekarz, modelka - to najpopularniejsze dziecięce marzenia, które są weryfikowane przez czas. Zainteresowania mogą się zmienić. Czasami o tym, co będziemy robić zdecyduje przypadek. Dlatego, śmiało podejmuj się różnych zajęć. Przygodne rozdawanie ulotek lub wakacyjna praca może zmienić się w świetny pomysł na biznes. Tak było w przypadku założycieli marki jubilerskiej YES.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z przypadku narodziła się pasja

Michał, Magda i Krzysztof w czasie studiów wyjeżdżali do Norwegii w poszukiwaniu pracy sezonowej. I choć ta zazwyczaj kojarzy się ze zbieraniem owoców lub pracą na zmywaku oni trafili do pracowni jubilerskiej, w której mogli nauczyć się fachu. Szybko okazało się, że pozornie przygodna praca przerodziła się w pasję. Po zdobyciu doświadczenia i poznaniu technik jubilerskich, nauce odróżniania stopów metali czy oprawy kamieni szlachetnych, zaczęli sprzedawać swoje własne wyroby na targach w Londynie.

Własny biznes jubilerski rozpoczęli w 1981 roku w Poznaniu. Aż do transformacji zajmowali się przede wszystkim wyrobem i sprzedażą biżuterii wykonanej ze srebra oraz produktami metaloplastycznymi. W 1993 roku swoje podwoje otworzył ich pierwszy salon jubilerski, który witał wchodzących klientów szyldem z napisem YES.

Źródło: Gazeta Wyborcza, http://wyborcza.pl/1,155068,20908387,poznan-stolica-polskiej-bizuterii.html 2018-10-07.

Dziś właściciele marki YES mają ponad 140 sklepów, z których większość działa w ramach franczyzy. W 2006 roku wprowadzili do biznesu swoje dzieci. To właśnie dzięki nim firma szybko reaguje na pojawiające się trendy i wprowadza innowacje. Jedną z nich było dołączenie do popularnych serwisów społecznościowych i założenie profili. Prawdopodobnie, YES wykonało ten krok jako pierwsza firma jubilerska w Polsce.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Jak otworzyć zakład jubilerski?

Jak podaje Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce, edycja 2017” Polacy wydali na luksusową biżuterię 409 mln zł. Autorzy raportu szacują, że w 2021 roku wartość całego segmentu może wzrosnąć o prawie 50%.

Z kolei, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, import biżuterii i artykułów jubilerskich ze złota, srebra i pereł w pierwszym półroczu 2017 roku wyniósł 129 806 tys. euro, a eksport w tym samym czasie osiągnął kwotę 51 541 tys. euro.

Kryzys dał się całej branży we znaki, ale popyt na biżuterię jest przez cały rok. Nie brak przecież okazji do świętowania – od urodzin, przez imieniny i rocznice aż po Walentynki czy Dzień Kobiet. Sprzedaż naszyjników, łańcuszków, kolczyków czy bransoletek szczególnie wzrasta w sezonie letnim – kiedy organizuje się najwięcej ślubów, a także w okolicach Bożego Narodzenia, komunii czy wspomnianych Walentynek. Mimo wszystko biznes biżuteryjny to biznes niszowy. Drogocenne kamienie, złoto i inne metale szlachetne to produkty, na które wciąż niewiele osób może sobie na co dzień pozwolić. Otwierając sklep z luksusową biżuterią, musisz się zdecydować na jedną z dwóch dróg – jakich?

icon

Wiedza to potęga

Marka własna czy franczyza?

Michał, Magda i Bartek zakładali firmę YES, gdy w Polsce rynek towarów luksusowych praktycznie nie istniał. Dlatego ich wybór był oczywisty. Postanowili rozkręcić własną markę, którą mogli budować od zera. Ty dzisiaj masz dwie możliwości. Możesz otworzyć swoją firmę (tak jak właściciele YES) lub pomyśleć o franczyzie.

Marka własna

To wybór dla ludzi odważnych, otwartych na najtrudniejsze wyzwania. Wszystko zaczynasz od zera – musisz pomyśleć o nazwie, logo, profilu sprzedażowym, lokalizacji, pracownikach, możliwościach sfinansowania biznesu i wielu, wielu innych kwestiach, które sprawią, że nie będziesz przesypiać nocy. Co istotne – Twoja marka będzie nowa i nieznana. Musisz więc przekonać do niej potencjalnych klientów. Sprawić, żeby Ci zaufali i uwierzyli, że Twoje wyroby są wysokiej jakości; żeby zobaczyli, że wzory są ciekawe i oryginalne. Jeśli to zrobisz, połowa drogi do sukcesu będzie już za Tobą!

O powodzeniu biznesu będzie decydować między innymi lokalizacja – np. główna lub prestiżowa ulica, duże centrum handlowe. Twój lokal powinien mieć około 80 m kw. i umożliwiać podział na 2 oddzielne pomieszczenia – sklep i zaplecze z sejfem. Pamiętaj, że musisz też pomyśleć o zabezpieczeniach – monitoringu, alarmie, kasie pancernej. Inną ważną kwestią jest odpowiednia ekspozycja. Witryny sklepowe powinny być przystosowane do profilu sklepu - muszą posiadać specjalne nierysujące się i odporne na uderzenia szkło. Warto też dużo wcześniej pomyśleć o:

  • kasie lub szafie pancernej z zamkiem czasowym,
  • alarmie,
  • monitoringu,
  • wynajęciu firmy ochraniarskiej,
  • zakupie towaru,
  • procedurach bezpieczeństwa.

Na początek musisz wyłożyć około kilkuset tysięcy złotych, nawet do miliona zł.

Franczyza

Z pewnością będzie Ci dużo łatwiej niż w przypadku budowania marki własnej. Dużym atutem jest też to, że w przypadku franczyzy będziesz potrzebować znacznie mniej pieniędzy na start. Polski rynek biżuteryjny otwierają trzy firmy Apart, YES i W. Kruk – tylko ta druga oferuje taką możliwość. Żeby otworzyć salon pod ich szyldem, nie potrzebujesz doświadczenia. Wystarczą dobre chęci, kapitał i determinacja do nauki. Firma wymaga tego, abyś samodzielnie znalazł odpowiedni lokal. Preferowane są te, które znajdują się w dużych galeriach i centrach handlowych, ale inne atrakcyjne lokalizacje również mają szansę na zdobycie akceptacji.

Dwie formy współpracy - w zależności od wariantu partnerstwa możliwe są dwie:

1. Wariant agencyjny

Koszty po stronie firmy YES

  • inwestycja budowlana,
  • inwestycja w wyposażenie lokalu,
  • dostosowanie lokalu do standardu zgodnie z wizualizacją firmy Yes,
  • umowa najmu lokalu podpisana przez Yes,
  • opłaty czynszowe wg umowy najmu,
  • ubezpieczenie nakładów inwestycyjnych,
  • zatowarowanie,
  • opakowania na biżuterię,
  • materiały ekspozycyjne,
  • całoroczna obsługa marketingowa oraz reklama,
  • pakiet szkoleń,

Lokal zapewnia firma i pozostaje on własnością YES.

Koszty po stronie partnera:

  • opłaty licznikowe i eksploatacyjne,
  • polisa OC,
  • wynagrodzenie pracowników – minimum dwie osoby na jednej zmianie.

2. Wariant patronacki – inwestujesz w dostosowanie lokalu do standardu zgodnie z wizualizacją firmy Yes - ok. 7 500 zł netto za m2; zatowarowanie zapewnia firma Yes. Lokal pozostaje własnością firmy.

Koszty po stronie partnera :

  • inwestycja budowlana,
  • inwestycja w wyposażenie lokalu,
  • opłaty czynszowe wg umowy najmu,
  • opłaty licznikowe i eksploatacyjne,
  • ubezpieczenie nakładów inwestycyjnych oraz ubezpieczenie OC,
  • wynagrodzenie pracowników – minimum dwie osoby na jednej zmianie.

Koszty po stronie Yes

  • zatowarowanie,
  • opakowania biżuterii,
  • materiały ekspozycyjne,
  • umowa najmu lokalu podpisana przez Yes,
  • całoroczna obsługa marketingowa oraz reklama,
  • pakiet szkoleń, ubezpieczenie towaru oraz ubezpieczenie OC.

Dodatkowe wymagania franczyzodawcy:

- weksel in blanco,

- akt notarialny

- gwarancja bankowa,

- hipoteka,

- kaucja.

źródło: Firma Yes, https://yes.pl/media/wysiwyg/static/pdf/ulotka-franczyza-2015.pdf 2018.10.07

W dalszej części przedstawimy dostępne warianty także innych franczyzodawców.

artcile

Bez tego ani rusz

Na czym polega praca jubilera

Jeśli jesteś wykwalifikowanym jubilerem, doskonale wiesz na czym polega ta praca. Jedyne, co musisz zrobić, to otworzyć własny salon lub zakład jubilerski, w których zorganizujesz niewielki sklep. Jeśli jednak nie znasz się na profesjonalnym wyrobie biżuterii, musisz zatrudnić osobę z odpowiednimi kwalifikacjami. Będzie wytwarzać dla Ciebie wysokiej jakości wyroby lub pomoże Ci kupować je u hurtowników. Kim więc jest jubiler?

icon

Warto wiedzieć

Jubiler i działalność jubilerska

Jubiler – to:

1) rzemieślnik wyrabiający przedmioty ze szlachetnych metali i drogich kamieni,

2) osoba zajmująca się sprzedażą i wyceną biżuterii.

Źródło: Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego PWN https://sjp.pwn.pl/szukaj/jubiler.html 2018-10-07

Złotnik – rzemieślnik wyrabiający ozdobne przedmioty i biżuterię ze złota i innych cennych kruszców

źródło: Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego PWN https://sjp.pwn.pl/szukaj/z%C5%82otnik.html 2018-10-07

Jeśli chcesz założyć działalność związaną z produkcją wyrobów jubilerskich i podobnych możesz zajmować się na przykład:

  • obróbką pereł,
  • szlifowaniem kamieni szlachetnych i półszlachetnych,
  • produkcją biżuterii z metali szlachetnych lub nieszlachetnych,
  • produkcją wyrobów złotniczych, zastaw stołowych, sztućców, artykułów toaletowych, przyborów biurowych, przedmiotów przeznaczonych do kultu religijnego,
  • produkcją pasków, bransoletek, papierośnic z metali szlachetnych,
  • grawerowaniem.
  • rozpoznawaniem i oprawianiem kamieni szlachetnych,
  • oprawianiem kamieniami określonego wyrobu – np. pierścionka lub przedmiotów codziennego użytku,
  • wykonywaniem stopów metali i określanie prób danego stopu,
  • skupem złomu metali szlachetnych.
artcile

A to ciekawe…

Mam swój sklep – co z zezwoleniami?

Kiedy otwierasz własny biznes, możesz być pochłonięty wieloma sprawami – od wyremontowania i wyposażenia lokalu, przez wybranie odpowiedniego towaru i uszczegółowieniem umów z hurtownikami, aż po znalezienie odpowiednich pracowników, którzy będą Cię reprezentować i sprzedawać zakupione przez Ciebie wyroby jubilerskie. W tym ferworze, można zapomnieć o dopilnowaniu niezbędnych formalności.

icon

Warto wiedzieć

Pozwolenia i koncesje

Urząd Probierczy

Każdy rodzaj biżuterii wykonany z metali szlachetnych, zanim znajdzie się w sklepie, musi zostać zbadany i ocechowany w urzędzie probierczym.

Wyznacznik - pięć gramów

Polskie prawodawstwo nakłada na sprzedawców biżuterii obowiązek oznaczenia cechą przedmiotów wykonanych ze srebra, złota i platyny, których waga przekracza pięć gramów. Waga biżuterii nie uwzględnia kamieni, które użyte zostały do jej stworzenia.

Urząd Probierczy bada i oznacza wyroby z metali szlachetnych oraz wyroby zawierające metale szlachetne, m.in:

  • przyjmuje i wydaje wyroby z metali szlachetnych i wyroby zawierające metale szlachetne, zgłaszane do badania i oznaczania cechami probierczymi,
  • bada zawartość metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich różnymi metodami,
  • oznacza wyroby z metali szlachetnych cechami probierczymi, wystawia świadectwa badania oraz zaświadczenia dotyczące badanych wyrobów,
  • kontroluje przestrzeganie przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych,
  • udziela informacji klientom oraz wydaje opinie w sprawie metod oznaczania metali szlachetnych w stopach jubilerskich.

Wykaz niektórych opłat za przeprowadzenie badania:

Rodzaj czynności probierczejZłoto, platyna, palladSrebro
Przeprowadzenie badania nowo wytworzonego wyrobu z metali szlachetnych zgłoszonego przez wytwórcę, inny podmiot wprowadzający do obrotu lub ich upoważnionego przedstawiciela niezależnie od metody badawczej (za każdy gram)1,27 zł0,12 zł
Przeprowadzenie badania wyrobu srebrnego o masie jednostkowej przekraczającej 50 g niezależnie od zastosowanej metody badania (za każdy gram)Nie dotyczy0,08 zł
Przeprowadzenie badania wyrobu z metali szlachetnych innego niż wyrób, o którym mowa w § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 23 sierpnia 2012 r. oraz wyrobu wycofanego z obrotu na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo probiercze, niezależnie od zastosowanej metody badawczej (za każdy gram)3,63 zł0,61 zł
Przeprowadzenie badania metodą przybliżoną wyrobu z metali szlachetnych oznaczonego polską cechą probierczą i sprawdzenie oraz potwierdzenie tej cechy (za każdą sztukę)0,80 zł0,10 zł
Wykonanie jednej ekspertyzy stopu metalu szlachetnego

łoto: 48,00 zł

platyna, pallad: 144,00 zł
12,00 zł

 

Cecha probiercza jest urzędowym potwierdzeniem wykonania badania przez urząd probierczy. Cecha to informacja o:

- rodzaju metalu szlachetnego,

- zawartości metalu szlachetnego w wyrobie,

- urzędzie, który badanie wykonał.

Źródło: Okręgowy Urząd Probierczy w Warszawie www.uop.waw.pl 2018.10.07

Aby prowadzić zakład jubilerski lub sklep sprzedający drogocenną biżuterię, nie musisz mieć żadnych zezwoleń. Są jednak pewne wyjątki.

Zezwolenie dewizowe

Objęte nim jest nabywanie towarów przez rezydentów – czyli osoby fizyczne, jak i prawne (siedziba firmy musi znajdować się w Polsce). Mogą to robić bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich - innych podmiotów. Zezwolenie to dotyczy wartości dewizowych, zbywanych przez nierezydentów z krajów trzecich w zamian za wartości dewizowe lub krajowe środki płatnicze.

Do wartości dewizowych zaliczamy:

  • złoto dewizowe i platynę dewizową w postaci sztab lub w stanie nieprzerobionym,
  • monety bite po 1850 roku,
  • półfabrykaty – poza tymi stosowanymi w technikach dentystycznych.

Indywidualne pozwolenie dewizowe wydaje Prezes Narodowego Banku Polskiego. Złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami i dokumentami kosztuje 113 zł.

Licencja na puszczanie muzyki w Twoim salonie jubilerskim

Jeśli chcesz, aby klientom w salonie towarzyszyła wybrana przez Ciebie muzyka, musisz zarejestrować odbiornik radiowo-telewizyjny. Zrobisz to na poczcie lub online. Konieczne jest uiszczenie opłat abonamentowych. Po zarejestrowaniu odbiornika na poczcie, w ciągu 14 dni, otrzymasz indywidualny numer identyfikacyjny, którym będziesz się posługiwać w razie kontroli. Jeżeli złożysz wniosek online – numer ten otrzymasz w ciągu 4 dni.

Według polskiego prawa, jeśli chcesz publicznie odtwarzać utwory muzyczne, musisz mieć stosowną licencję. Udzielają jej stowarzyszenia zrzeszające twórców, wykonawców, producentów oraz organizacje radiowo-telewizyjne. W Polsce działa 12 takich stowarzyszeń, należą do nich:

  • Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL,
  • Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców REPROPOL,
  • Stowarzyszenie Autorów i Wydawców SAiW Copyright Polska,
  • Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP,
  • Stowarzyszenie Filmowców Polskich SFP,
  • Stowarzyszenie Twórców Ludowych STL,
  • Związek Artystów Wykonawców STOART,
  • Stowarzyszenie Autorów ZAiKS,
  • Związek Artystów Scen Polskich ZASP,
  • Związek Polskich Artystów Fotografików ZPAF,
  • Związek Polskich Artystów Plastyków ZPAP,
  • Związek Producentów Audio-Video ZPAV.
artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych.

    W Polsce istnieje możliwość edukacji w zakresie złotnictwa i jubilerstwa na dwóch etapach kształcenia: szkoły średniej/zawodowej oraz szkolnictwa wyższego.

    Przykładowe szkoły średnie o profilu jubilerskim, to np. Pomorskie Szkoły Rzemiosł w Gdańsku, Xerion Szkoła Złotnictwa w Krakowie, Zespół Szkół Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Plastycznych w Częstochowie, Zespół Szkół Plastycznych w Katowicach.

    Przykładowe uczelnie wyższe: Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi (Katedra Biżuterii w zakresie projektowania biżuterii), Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach (kierunek Wzornictwo), Wyższa Szkoła Rzemiosł Artystycznych i Zarządzania we Wrocławiu, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Pracownia Biżuterii), Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi.

    Organizatorzy kursów:

    - Państwowe Ognisko Artystyczne „Nowolipki” w Warszawie,

    - Wytwórnia Antidotum w Warszawie

    - BAS Pracownia Autorska Andrzej Badkowski, Wrocław.

    Przykładowe europejskie szkoły złotnicze:

    - LeArti Orafe, Jewellery School (Firneze, Włochy) – najpopularniejsza i najbardziej prestiżowa szkoła na świecie, gdzie kształcącą się złotnicy

    - Oslo National Academy of the Arts (Norwegia)

    - Escola massana (Barcelona, Hiszpania)

    - Eesti Kunstiakadeemia (Tallin, Estonia)

    - Royal College of Art. (Londyn, Wielka Brytania).

  2. Zostań członkiem jednej z organizacji branżowych

    W Polsce działają m.in.:

    - Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych – Warszawa, Kraków

    - Stowarzyszenie Rzeczoznawców Polskich, Warszawa

    - Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, Warszawa

    - Krajowa Izba Gospodarcza Jubilersko-Zegarmistrzowska, Warszawa

    - Polskie Towarzystwo Gemmologiczne, Warszawa

    - Fundacja Rozwoju Polskiej Branży Jubilerskiej, Warszawa

    - Cech Złotników, Jubilerów i Zawodów Pokrewnych, Kraków

    - Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników

  3. Organizacja międzynarodowa CIBJO jest międzynarodową organizacją jubilerską zrzeszającą krajowe organizacje branżowe; ma siedzibę we Włoszech - w Mediolanie. CIBJO to akronim francuskiej nazwy Confederation Internationale de la Bijouterie, Joaillerie, Orfevrerie, des Diamants, Perls et Pierres (Międzynarodowe Zrzeszenie Biżuterii, Ozdób Srebrnych, Diamentów, Pereł i Kamieni).

  4. Inne ważne instytucje:

    - Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa

    - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa

    Uczestnicz w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych. To znakomita okazja do poznania ludzi ze środowiska, potencjalnych klientów, a także inwestorów czy partnerów biznesowych. Przykłady imprez:

    - Polskie Targi Złotniczo-Jubilerskie GOLDEXPO Warszawa

    - AMBERIF – Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich, Gdańsk

    - JUBINALE – Międzynarodowe Letnie Targi Biżuterii i Zegarków, Kraków

    - AMBERMART - Międzynarodowe Targi Bursztynu, Warszawa

    - JUBINALE CHRISTMAS – Gdańsk

    - Targi Biżuterii Tradycyjnej i Artystycznej Biżu-Time Expo, Wrocław

    - Legnicki Festiwal Srebro, Legnica

    - Bijorhca, Paryż, Francja

    - Vicenzaoro, Vicenza, Włochy

    - Bisutex, Madryt, Hiszpania

    - Jewellery and Watch, Birmingham, Wielka Brytania

    - Inborgenta, Munich, Niemcy.

  5. Konferencje:

    - Konferencja Jubiler i technologie XXI wieku, Poznań

    - Konferencja Naukowa – Ciało, strój, biżuteria w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych drugiej połowy XX wieku, Lublin

    - Wystawa i Giełda Minerałów, Skał, Skamieniałości i Wyrobów Jubilerskich „Skarby Ziemi”, Katowice.

  6. Interesuj się konkursami branżowymi – jako uczestnik masz szansę na potwierdzenie swoich talentów nagrodami, jako obserwator – na zobaczenie najnowszych trendów.

    Przykłady konkursów:

    - Ogólnopolski Konkurs Złotniczy GOLDEXPO, Warszawa

    - Międzynarodowy Konkurs Jubilerski

    - Międzynarodowy Konkurs Złotniczy

    - Nagroda Bursztynowej Kuli

    - Ogólnopolski Konkurs Złotników i Jubilerów „Bursztynowe Rzemiosło”

    - Ogólnopolski Konkurs Złotników „Złoto i Srebro w Rzemiośle”

    - Ogólnopolski Otwarty Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE

    - Złoty Medal 2018 Solidscape Design Competition – najbardziej prestiżowa nagroda jubilerska na świecie.

  7. Pomyśl o szkoleniach

    Kiedy otworzysz swój sklep, musisz cały czas się rozwijać. Ważne, żebyś miał chęć do nauki i poszukiwania nowych rozwiązań. Pomogą Ci w tym specjalistyczne szkolenia, które rozwiną Twoje umiejętności. Warto zwrócić uwagę na takie szkolenia, jak:

    – Certyfikowany manager sprzedaży i specjalista w zakresie doradztwa kamieni szlachetnych i wyrobów jubilerskich,

    – Wprowadzenie do podstawowych technik grawerowania,

    – Badania, identyfikacja i wycena diamentów w oparciu o nowe zasady obowiązujące w krajach UE,

    - Kurs podstawy gemmologii.

    - Podstawy oceny diamentów oszlifowanych,

    - Techniki sprzedaży biżuterii diamentowej i wiele innych.

  8. Obserwuj konkurencję zrób własną listę firm jubilerskich, złotników-twórców, producentów, sprzedawców, hurtowników. Obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, sprawdzaj aktualności w serwisach internetowych. Zobacz jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zapytanie ofertowe. Szukaj inspiracji dla własnych, innowacyjnych aktywności zawodowych.

  9. Załóż specjalistyczny blog

    Dzielenie się wiedzą popłaca – pomaga budować wizerunek w sieci. Nie obawiaj się, że klienci zamiast płacić za Twoją wiedzę, będą korzystać z niej za darmo. Właśnie w ten sposób można budować pozycję eksperta i wzmacniać wiarygodność. Z czasem możesz ograniczyć dostęp do treści, wprowadzając płatne strefy, dostępne po zalogowaniu.

  10. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranego przez Ciebie zagadnienia.

    Przykłady czasopism:

    - „Zegarki i Biżuteria” - miesięcznik

    - Polski Jubiler Magazyn Branży Jubilerskiej, wersja online - polskijubiler.pl

    - srebrnie.pl

    - jubilerzy.info.pl

    - https://www.rynekjubilerski.pl/

    - bizuteriaartystycznawpolsce.pl

    - forum-bizuteria.com

artcile

Słowniczek pojęć

  • Karaty - jednostka masy stosowana w obrocie kamieniami szlachetnymi i perłami; tzw. czyste złoto ma 24 karaty. Jeden karat jest więc równoważny 1/24 części czystego złota.

  • Próba złota - określa ilość czystego złota w stopie, z którego został wykonany konkretny wyrób biżuteryjny. W Polsce najpopularniejsze są próby 585 i 333. W pierwszej znajduje się 58,5% czystego złota, w drugiej - 33,3%.

  • Gemmologia - nauka o kamieniach szlachetnych.

  • Narzędzia jubilera (przykładowe - dla osób, które zamierzają sprzedawać i tworzyć biżuterię): -

    - kształtowanie: prasy, wykrojniki, kowadła, anki i pucyny, powiększarki, zmniejszarki, rygle do kształtowania, bizownice, giętarki, zwijarki,

    - lutowanie i spawanie: planiki gazowe, akcesoria do palników, spawarki precyzyjne, płytki do lutowania, luty i ligury, chemia do lutowania, palniki wodorowe

    - frezowanie i wiercenie: wiertarki i frezarki stołowe, tokarki, wiertła diamentowe, do prostownic, frezy,

    - galwanotechnika: galwanizer, elektroda pisak,

    - oprawa kamieni: perelniki, zakuwacze, kastowniki, miligryfy,

    - optyka: lupy, mikroskopy,

    - narzędzia ręczne: brzeszczoty, kleszcze, uchwyty, nożyce, kluby, cechowniki, numeratory, pęsety, młotki, kleje,

    - polerowanie i szlifowanie: dyski habras, filce polerskie, gumki polerskie, gumy ścierne, madrelki uchwyty, papier ścierny, pasta polerska, polerka bębnowa, polerka magnetyczna, polerka stołowa,

    - testowanie i mierzenie: mikroskopy USB, testery do diamentów i kamieni, testery do złota, suwmiarki, spektometr, narzędzia gemmologiczne (kamienie porównawcze i inne)

    - wagi: jubilerskie, karatowe,

    - walcowanie i ciągnienie: walcarka elektryczna, ciągadło, kalibrownik do obrączek, nóż tokarski do obrączek

    - czyszczenie: myjka ultradźwiękowa, myjka parowa, piaskarka, kąpiel do srebra, złota, pasta polerska, płyny, ściereczki, rękawiczki jubilerskie

    - odlewanie i wypalanie: wulkanizatory, wtryskarki i woski, piece do wypalania, ligury, wosk rzeźbiarski, tygle do topienia, gumy, lutownice do wosku, odlewarka, chemia do topienia.

  • Diament - czysty węgiel tworzący kryształy o wiązaniach atomowych; najtwardszy minerał, przezroczysty kamień szlachetny o silnym połysku (Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, www.sjp.pwn.pl 2018-10-07).

    Podstawowe parametry: wzór chemiczny – C, twardość w skali Mohsa – 10, łupliwość – doskonała, współczynnik załamania światła (refrakcji) wysoki – wynoszący 2,417 – 2,419 co decyduje o tak zwanej brylancji. Diamenty poddane obróbce jubilerskiej to brylanty. Najsłynniejszy, największy na świecie nieobrobiony diament – to Cullinan, zwany również Gwiazdą Afryki. Został znaleziony w 1905 r. w kopalni „Premier” (Pretoria, RPA) i ofiarowany w 1907 r. królowi Edwardowi VII w dniu jego urodzin. Został pocięty na 103 części, z których do największych należą:

    - Cullinan I (Wielka Gwiazda Afryki) – łezka o masie 530,20 ct;

    - Cullinan II – prostokątny antyk o masie 317,40 ct;

    - Cullinan III – łezka o masie 94,40 ct;

    - Cullinan IV – kwadratowy antyk o masie 63,60 ct;

    - Cullinan V – serce o masie 18,80 ct;

    - Cullinan VI – markiza o masie 11,50 ct;

    - Cullinan VII – serce o masie 8,80 ct;

    - Cullinan VIII – markiza o masie 6,80 ct.

    (źródło: Diamentowe Studio, diamentowestudio.pl 2018-10-07).

  • Franczyza - sposób współpracy między firmami, sprzyjający tworzeniu się sieci. (źródło: Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, www.sjp.pwn.pl 2018-10-07).

artcile

Czy to się opłaca?

icon

Koszty początkowe

Na potrzeby niniejszego pomysłu na biznes przyjęliśmy wariant franczyzowy

1. Wyposażenie salonu: inwestycja budowlana zgodnie z ustaleniami dotyczącymi wariantu franczyzowego

Przykładowe franczyzy:

A. SWAROVSKI

a) Przewidywana suma inwestycji od 20 000 zł – w zależności od formatu współpracy.

b) Podstawowe wymagania:

  • lokal – w miastach pow. 100 tys. mieszkańców (centra handlowe),
  • powierzchnia sklepu 25-50 m2,
  • wyspy:
    - w miastach pow. 50 tys. mieszkańców (centra handlowe) - powierzchnia 10 m2,
    - w miastach pow. 20 tys. mieszkańców (ulice, centra handlowe) - minimalna wymagana powierzchnia 2 m2.

c) Wsparcie dla franczyzobiorcy:

  • materiały wsparcia sprzedaży (POS),
  • szkolenia.

B. W. KRUK

  • Przewidywana suma inwestycji 350 tys. zł (6,5 tys. zł netto na m2), opłaty licencyjne,
  • Wsparcie dla franczyzobiorcy:
    - pomoc w wyborze lokalizacji i negocjacjach przy podpisywaniu umowy najmu;
    - doradztwo przy projektowaniu i optymalizacji aranżacji salonu;
    - optymalne zatowarowanie na m²;
    - materiały marketingowe oraz kampanie reklamowe w TV, prasie i Internecie;
    - akcje promocyjne, program lojalnościowy dla klientów;
    - realizacja zamówień internetowych,
    - sprzęt IT wraz z systemowym wsparciem;
    - realizacja zamówień indywidualnych;
    - obsługa reklamacyjna i usługowa;
    - wsparcie szkoleniowe oraz menedżerskie.

C. YES

  • Przewidywana suma inwestycji:
    - dostosowanie lokalu do standardu zgodnie z wizualizacją YES - ok. 7,5 tys. zł netto/m2,
    - opłata wstępna/licencyjna - ok. 15 tys. zł netto.
  • Podstawowe wymagania:
    - silna motywacja do prowadzenia własnej firmy,
    - osobiste zaangażowanie w funkcjonowaniu sklepu,
    - gotowość do ciągłego podnoszenia kwalifikacji m.in. przez uczestnictwo w organizowanych szkoleniach i treningach,
    - przestrzeganie zasad pracy, zawartych w podręczniku operacyjnym sieci.

D. UNIQUE PEARLS

  • Przewidywana suma inwestycji:
    - wstępna opłata franczyzowa - 12 tys. euro,
    - bieżąca opłata franczyzowa - 2-4%,
    - inwestycja: 34-39 tys. euro (ok. 144-165 tys. zł),
    - narzut na sprzedawanych produktach: 70-260%.
  • Podstawowe wymagania - średnia wielkość sklepu: 20 m2
  • Wsparcie franczyzobiorcy:

- pomoc w przygotowaniu biznesplanu i planu finansowego,

- pomoc w znalezieniu i ocenie lokalizacji sklepu,

- merchandising - opracowanie projektu sklepu (układ i projekt 3D),

- podręcznik operacyjny i księga marki,

- kompleksowe szkolenie w Rydze i w Twoim sklepie,

- przygotowanie planu marketingowego na pierwszy rok działalności,

- dostarczenie efektywnych narzędzi marketingowych i merchendisingowych wspierających sprzedaż, zwłaszcza w czasie akcji sezonowych,

- bieżące wsparcie we wszystkich obszarach funkcjonowania sklepu i we wszystkich sprawach, w których będziesz potrzebował wsparcia.

źródło: Yes, W. Kruk, Unique Pearls, Swarowski, Profit System – franchising.pl 2018-10-07

Największe wydatki - bez tego ani rusz!

Jeżeli chcesz, żeby wszystko było tak, jak należy – nie oszczędzaj! W Twoim salonie muszą się znaleźć:

  • specjalistyczna kasa lub szafa pancerna z zamkiem czasowym – ok. 13 000 zł,
  • alarm połączony z firmą ochroniarską – ok. 10 000 zł,
  • monitoring – ok. 20 000 zł.

Jeśli zamierzasz stworzyć sklep jubilerski według własnego pomysłu – poniżej przedstawiamy orientacyjne ceny wyposażenia(1):

  • gabloty jubilerskie – 10 000 zł,
  • 6 lad dwupoziomowych wystawowych – ok. 20 000 zł,
  • 5 witryn – ok. 8 000 zł.
     

2. Zatowarowanie sklepu: koszty po stronie franczyzodawcy(2)

Jeśli zdecydujesz się na współpracę franczyzową – nie ponosisz tego kosztu.

Jeżeli będziesz samodzielnie rozwijać swoją markę – to będzie Twój koszt. Nie rozpoczniesz działalności bez towaru. Na ten cel – jeśli nie przystąpisz do franczyzy – wydasz przynajmniej 300 000 zł. Za tę kwotę kupisz pierścionki, obrączki, kolczyki, bransoletki, kolie i zegarki. Kwota oczywiście mogłaby być nawet 2 razy większa. Jednak przy rozsądnych wydatkach i dobrych umowach z hurtownikami - można znacznie ograniczyć koszty. W kolejnych miesiącach zyski powinny pokrywać zakup towaru.


Razem: od 63 000 zł

Podana kwota to szacunkowe wyliczenia. Założenie - zakładamy mały sklep we współpracy z najtańszą wersją franczyzową.

--

(1) – Biznes Firma http://www.biznes-firma.pl/jak-zalozyc-sklep-jubilerski/28003, 2018-10-07 oferty na portalach Sprzedajemy.pl oraz OLX, analiza własna na podstawie cen założenia alarmu i monitoringu 3 firm działających na terenie województwa mazowieckiego. (Dostęp: 7.10.2018 r.].

(2) – Analiza własna na podstawie: Biznes Firma http://www.biznes-firma.pl/jak-zalozyc-sklep-jubilerski/28003, 2018-10-07.

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem salonu: ok. 15 000 zł/miesiąc(1)

Jeśli chcesz, żeby Twój salon zauważyli potencjalni klienci, musi się on znajdować w widocznym i prestiżowym miejscu. Rynek biżuteryjny należy do dóbr luksusowych, dlatego taka powinna być Twoja lokalizacja. I za nią trzeba odpowiednio zapłacić.

Jeśli decydujesz się na współpracę na zasadach franczyzy – często koszt ten pokrywa franczyzodawca, wszystko zależy od wariantu umowy.

2. Miesięczne zatowarowanie: od 20 000 zł/miesiąc

Trudno przewidzieć, ile towaru będziesz sprzedawać każdego miesiąca. Na początku, w czasie „rozkręcania” biznesu można przyjąć, że powyższa powinna wystarczyć na pierwsze zatowarowanie.


Razem: 35 000 zł/miesięcznie

--

(1) - źródło: opracowanie własne na podstawie analizy ofert wynajmu lokali usługowych o pow. 80 m kw. w centrum Warszawy – portal OLX.

icon

Przychody miesięcznie

1. Zarobki ze sprzedaży:

Marża w branży jubilerskiej waha się od 30 do 200 %. Wszystko zależy od marki.

W proponowanym przykładzie przyjęto wariant franczyzowy. Jeśli zdecydujesz się na produkcję własną, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami: zakupem materiałów, kamieni szlachetnych oraz specjalistycznego sprzętu (pisaliśmy w przykładach narzędzi w Rozdziale 7 Słowniczek pojęć).

Firma YES, w ciągu roku, jest w stanie mieć obroty na poziomie 150 mln zł (źródło: https://www.wprost.pl/tylko-u-nas/472062/lista-100-najbogatszych-polek-miejsca-20-39.html, 2018-10-07). Pamiętaj, że na ten wynik pracuje ponad 100 franczyzobiorców oraz „centrala”.


Razem: od 6 000 zł miesięcznie

icon

Dochody:

od 6 000 zł miesięcznie

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Diamonds are a businessman’s best friend

  1. Kamienie szlachetne czy sztuczna biżuteria jeśli marzysz o otwarciu sklepu z biżuterią, a nie masz zbyt wielu środków, pomyśl o sprzedaży sztucznej biżuterii. Zwłaszcza, jeśli Ty lub ktoś w Twoim otoczeniu zna się na wytwarzaniu takich błyskotek. Na sklep powinno Ci wystarczyć ok. 70 000 zł (źródło: Forsal.pl http://forsal.pl/artykuly/651537,handel-bizuteria-jak-zalozyc-sklep-i-ile-mozna-na-nim-zarobic.html, 2018-10-07).

  2. Pomyśl o ubezpieczeniu biżuterii nigdy nie wiesz, co się wydarzy. Lepiej dmuchać na zimne i ubezpieczyć cenny towar. W razie kradzieży, będziesz mieć zabezpieczenie finansowe i dokupisz biżuterię do swojego sklepu lub zainwestujesz środki w poprawę bezpieczeństwa.

  3. Kup kasę fiskalną jest niezbędna, musisz ją mieć bez żadnej dyskusji. Wszystkie transakcje powinny być rejestrowane. Kup dobrą kasę fiskalną, która będzie wyposażona w odpowiadające Ci oprogramowanie. Pamiętaj, że przy zakupie pierwszej kasy możesz liczyć na dofinansowanie w wysokości 90% wartości urządzenia (jednak nie więcej niż 700 zł netto) (źródło: biznes.gov https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-zalozyc-spolke-cywilna/guide_125-OTWIERAM_ZAKLAD_JUBILERSKI - 2018-10-07

Potrzebujesz więcej inspiracji zanim zaczniesz definiować własną wizję biznesu?
Zapoznaj się jeszcze z tymi pomysłami na biznes!

Materiał jest pomocny? Pomogliśmy?

Teraz Ty pomóż nam!

Ten materiał jest dostępny bezpłatnie, ale nie powstał za darmo. Prosimy teraz Ty pomóż nam, by JestemSzefem.pl nadal oferowało bezpłatnie tak przydatne i wartościowe treści! Zajmie to tylko chwilę.

Wybierz kwotę darowizny i przejdź do szybkiej, bezpiecznej płatności internetowej:

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę