Pomysł na biznes:
Jak zostać kolporterem prasy elektronicznej?

Podejmij wyzwanie
Biznesowy szósty zmysł
O powodzeniu biznesu może decydować wiele czynników. Dobry pomysł, sposób realizacji, marketing, obsługa klienta, odpowiedni pracownicy. Jednak równie istotny jest dobry moment - na start. Ważne, aby nie rozpocząć działalności zbyt szybko. Istotne też, by nie przegapić właściwej chwili. Potrzebne jest wyczucie czasu i odrobina ryzyka.
Założyciele E-Kiosk.pl wiedzieli, kiedy rozpocząć swoją działalność i w jaki sposób ją prowadzić. Dzięki temu firma odniosła sukces i jest obecnie numerem jeden na polskim rynku dystrybutorów czasopism w wersji elektronicznej.
Dla kogo?
- Dla osób zainteresowanych nowymi technologiami
- Dla absolwentów informatyki, kierunków pokrewnych lub związanych z mediami czy wydawcami
- Dla tych, którzy szukają nowego zastosowania dla starych pomysłów
- Dla osób sprawnie poruszających się w branży e-commerce lub chcą się tego nauczyć
- Dla pasjonatów mediów elektronicznych
Zanim zaczniesz
- Sprawdź, jak wygląda sprzedaż produktów w wersji elektronicznej, jakie są zasady działania, wymagania branży
- Zaplanuj architekturę sklepu internetowego, przemyśl ścieżki zakupowe, ruch na stronie
- Pomyśl o nazwie domeny internetowej – adekwatnej do oferowanej usługi
- Zadbaj o dobre przygotowanie techniczne – stwórz solidny i nieawaryjny system internetowego sklepu
- Przemyśl, jaka dokładnie będzie Twoja oferta – czy tylko elektroniczne wydania gazet, czy także książki, audiobooki, bilety na wydarzenia kulturalne itp.
- Zrób analizę rynku wydawców elektronicznej pracy, e-booków, audiobooków, gier komputerowych itp.
- Wytypuj i nawiąż relacje z potencjalnymi partnerami biznesowymi
- Oblicz swoje możliwości finansowe, jeśli masz problemy z dopięciem budżetu – pomyśl o dofinansowaniu
Obserwowanie trendów, uważne przyglądanie się zjawiskom nie tylko ekonomicznym, ale też społecznym i technologicznym może przyczynić się do rozwiązania jakiegoś problemu lub odnalezienia nowego sposobu połączenia elementów już istniejących. Tak jak w E-Kiosk.pl połączono dwa elementy – wydawanie i dystrybucję gazet oraz Internet.

Liczy się pomysł
Tradycja vs. nowoczesność
Prasa w elektronicznej formie nie jest zjawiskiem, które pojawiło się w dobie Internetu. W latach 1970 – 1980 testowano już elektroniczny sposób dostarczania treści poprzez videotex, teletext, audiotext i fax. Największy sukces odniósł videotex. We Francji pod koniec lat 90. miał więcej użytkowników niż sieć internetowa (źródło: A. Jachimczyk, Elektroniczne gazety i czasopisma: sposób na oszczędności w bibliotekach?, Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa, Kielce, 2009).
Ostatecznie jednak rozwiązanie to poniosło porażkę - z uwagi na blokowanie linii telefonicznej w czasie korzystania z usługi oraz skomplikowaną obsługę dekoderów. To bardzo zniechęcało użytkowników. Finansową klęskę przypieczętowała znikoma liczba reklamodawców dla tego rodzaju medium.
Rozwój internetowych serwisów informacyjnych przypada na lata 90. I to wtedy właśnie niektórzy wydawcy dostrzegli szansę i rozpoczęli inwestycje w elektroniczne wydania swoich czasopism.
Dziś Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy w Regulaminie dokładnie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „e-wydanie” gazety czy czasopisma: „E-wydanie” to elektroniczna wersja przynajmniej jednej z Mutacji Wydawniczych Kontrolowanego Tytułu Prasowego, niezmienna przez cały okres rozpowszechniania przewidziany dla danej częstotliwości, która zachowuje istotne cechy wydania drukowanego, w szczególności identyfikację Wydania (data i numer Wydania), format liniowy (w postaci paginacji lub innej metody przeglądania zawartości od początku do końca), winietę oraz zawiera ten sam w formie i treści materiał prasowy (w szczególności materiał redakcyjny, komunikaty, ogłoszenia i reklamy) co wydanie drukowane. (…) Materiał prasowy w E-wydaniu może być dodatkowo rozszerzony lub zaadaptowany w sposób pozwalający na wykorzystanie możliwości technologicznych.”
Branża wyróżnia trzy rodzaje wydawnictw elektronicznych:
1. Gazety i czasopisma publikowane wyłącznie w formie elektronicznej, dostępne online (w literaturze nazywa się je także gazetami wirtualnymi).
2. Gazety i czasopisma ukazujące się równolegle w wersji online i drukowanej. Wersja online nie jest tożsama z drukowaną. Zawartość witryny WWW jest aktualizowana, zgodnie z rytmem bieżących wydarzeń i może zawierać elementy multimedialne.
3. Prasa udostępniana online w wersji identycznej z edycją papierową (tzw. cyfrowe repliki).
Żródło: A. Jachimczyk, Elektroniczne gazety i czasopisma: sposób na oszczędności w bibliotekach?, Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa, Kielce, 2009).
Cyfrowe wydania gazet i czasopism dostępne online stają się coraz popularniejsze wśród czytelników. E-gazety mają przewagę nad papierowymi wydaniami:
- są tańsze od drukowanych odpowiedników,
- są dostępne od razu po zakupie, bez wychodzenia z domu, a brak kosztów dostawy poszerza krąg odbiorców – bo dostępne są także poza granicami kraju wydawcy,
- można je łatwo archiwizować, nawet pokaźny wielotysięczny zbiór nie zajmuje miejsca na półkach,
- nie niszczą się, nie kurzą,
- oprogramowanie do ich przeglądania umożliwia wyszukiwanie, wydruk, czasami daje możliwość odsłuchania wybranych artykułów,
- dostępne są w wersji na smartfony (nie potrzebujemy specjalnych czytników),
- oszczędzają papier – chronią środowisko.
Raport z badania zrealizowanego na zlecenie Izby Wydawców Prasy pt. Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych, w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej Październik 2013”, dokładnie analizuje zjawisko prasy cyfrowej. Poniższe tabele prezentują dane porównujące prasę papierową z wersją cyfrową.
Tabela. Rodzaj medium, z którego respondent korzysta.
Tabela. Rodzaj prasy w wersji cyfrowej, którą respondent czyta
Tabela. Częstotliwość czytania prasy w wersji cyfrowej
Źródło tabel: Izba Wydawców Prasy „Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Październik 2013”
Jak powstał pomysł na ten biznes?
W związku z wymaganiami współczesności
W 1980 roku przeprowadzono eksperyment. Firma CompuServ wraz z amerykańskim wydawcą Associated Press uruchomiła pierwsze elektroniczne wydanie gazety. Początkowo udostępniono jeden tytuł – Columbus Dispatch. Po roku dołączyły do niego bardziej znane: New York Times, Virginian Pilot, The Washington Post, San Francisco Examiner, San Francisco Chronicle oraz Los Angeles Times. (Źródło : Poynter.org https://www.poynter.org/news/today-media-history-compuserve-and-first-online-newspapers [dostęp: 11.08.2018 r.].
W Polsce, 12 lat temu, trzech przyjaciół postanowiło oferować internetowe wydania najpopularniejszych magazynów na rodzimym rynku. Piotr był redaktorem naczelnym pisma komputerowego CHIP. Krzysztof był w nim szefem działu online. W tej samej firmie pracował też Sebastian. Kiedy właściciele magazynu podjęli decyzję o przeniesieniu redakcji do innego miasta, oni postawili wszystko na jedną kartę. Złożyli wypowiedzenia i założyli własną działalność. Znaleźli zewnętrznych inwestorów oraz przeznaczyli całe swoje oszczędności, by rozpocząć przygodę jako poważni biznesmeni. Początkową nazwę Digital Content zastąpił E-Kiosk. Pod tym szyldem firma działa z sukcesami po dziś dzień.
Po ponad dekadzie działalności, E-Kiosk.pl jest dużą, stabilną firmą. Oferta jest imponująca:
- 600 tytułów prasowych,
- 53 000 audiobooków i e-booków,
- 5000 artykułów miesięcznie.
Przez ostatnie lata przedsiębiorstwo bardzo się rozwinęło. Wszystko to dzięki nawiązaniu współpracy z ponad 400 wydawcami. Prasa w cyfrowej formie dostarczana jest przez E-Kiosk do 1 200 podmiotów korporacyjnych i instytucji publicznych. Przeszło 170 000 osób każdego miesiąca korzysta z zasobów prezentowanej platformy.
Źródło: E-Kiosk.pl [dostęp: 11.08.2018 r.].

Wiedza kluczem do sukcesu!
Pamiętaj o podatkach
Bardzo ważna jest znajomość prawa podatkowego, dotyczącego branży wydawniczej. Braki w tej wiedzy mogą skończyć się bolesnym i kosztownym rozczarowaniem. Wysokość VAT-u pomoże Ci określić, czy wybrana forma działalności przyniesie zysk. Prawo podatkowe zawiera wiele niuansów. Jak to wygląda w przypadku czasopism?
Wiedza to potęga
Prasa i VAT
Polskie prawo opiera się na ustaleniach europejskich i określa wysokość podatku dla każdej kategorii produktów. Nie jest on jednolity ani w przypadku pism drukowanych, ani elektronicznych.
VAT dla wydawnictw:
- książki – 5%,
- prasa drukowana – 8%,
- prasa elektroniczna – 23%.
W marcu 2018 roku zatwierdzono nowelę ustawy zmieniającej stawki VAT na szereg produktów. Zmieniła się między innymi stawka VAT na gazety, dzienniki i czasopisma drukowane, umieszczane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oraz w formie elektronicznej (e-prasa). Zostały objęte 8 proc. stawką VAT. Oznacza to zejście ze stawki 23 proc. w przypadku niektórych gazet oraz e-prasy. Jeśli ustawę przyjmie parlament i podpisze prezydent – to nowe stawki VAT na prasę cyfrową i e-booki zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2019 roku.
Źródło: Kancelaria Sejmu, Rada Ministrów, Projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa, https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/decyzje-rzadu/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-podatku-od-towarow-i-uslug-oraz-ustawy-5.html[dostęp: 9.04.2019]

Bez tego ani rusz
Internetowy kiosk – od czego rozpocząć
E-Kiosk zaczynał skromnie – od dystrybucji kilku tytułów czasopism w formie cyfrowej. Osoby zarządzające sklepem skupiły się mocno na poszerzaniu oferty. Przedstawiciele firmy przekonywali kolejnych wydawców do współpracy. Z czasem E-Kiosk stał się głównym graczem na rynku.
Jaki jeszcze sposób na rozwój firmy znaleźli właściciele? Rozpoczęli sprzedaż dodatkowych produktów cyfrowych, czyli:
- e-booków,
- audiobooków.
Dodatkowo oferowali rozszerzenia:
- funkcje mediów internetowych,
- aktywne linki do serwisów internetowych,
- multimedia rozszerzające zawartość artykułu oraz reklam,
- możliwość przeszukiwania czasopisma,
- podkreślania zawartości, interesujących fragmentów oraz bieżącego sporządzania notatek.
W ostatnim czasie, właściciele dostosowali serwis do potrzeb współczesnego konsumenta. Przygotowali:
- czytnik e-prasy – umożliwiający czytanie prasy w wersji elektronicznej na komputerze,
- dedykowaną aplikację na smartfon i tablet.
Aby rozpocząć sprzedaż elektronicznych gazet i innych oferowanych plików cyfrowych niezbędna jest platforma w Internecie – sklep internetowy. Na polskim rynku istnieje wielu producentów oprogramowania do sprzedaży. Oferują dwa modele współpracy, w oparciu o wybrany sposób rozliczeń:
1) zakup oprogramowania sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 2 750 zł netto. W ofercie jest m.in.:
- kompleksowe wdrożenie,
- bezterminowa licencja na własność,
- 1 rok wsparcia technicznego z gwarancją czasu reakcji,
- 1 rok wsparcia i pomocy dla użytkownika,
- responsywny szablon graficzny w standardzie,
- funkcje sprzedaży międzynarodowej,
- możliwość indywidualnej rozbudowy sklepu.
2) wynajem sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 129 zł netto za 1 miesiąc. W ofercie jest m.in.:
- gotowy sklep w modelu abonamentowym (SaaS),
- hosting z gwarancją wydajności, nielimitowany transfer, dowolna liczba kont e-mailowych,
- miejsce na 10 000 produktów (z możliwością rozszerzenia),
- wsparcie techniczne i pomoc dla użytkownika na cały okres wynajmu,
- responsywny szablon graficzny w standardzie,
- funkcje sprzedaży międzynarodowej.
Sklep powinien też umożliwiać dokonanie natychmiastowych płatności. Funkcję tę oferują m.in. (stan na 2018r.):
- Payu,
- Dotpay
- przelewy24.pl
- Blue Media.
W Internecie dostępnych jest wiele porównywarek i rankingów dotyczących bramek płatności online. Zawierają informacje o mechanizmach działania, prowizjach oraz opinie użytkowników. Przy współpracy z firmą oferującą takie usługi warto wziąć pod uwagę następujące parametry:
- wysokość opłaty aktywacyjnej,
- wysokość opłaty za wypłatę środków z konta,
- ilość darmowych wypłat z środków z konta w miesiącu,
- opłatę chargeback
- prowizję za e-transfer
- prowizję za e-przelew
- prowizję za płatność kartą
- rodzaj obsługiwanych kart
- płatności mobilne
- płatności ratalne
- integrację z PayPal
- transakcje testowe
- dostosowanie trony transakcyjnej do urządzeń mobilnych
- wtyczkę fast Micro Pay
- możliwości negocjacyjne.
Warto wiedzieć
Aplikacja mobilna – kolejny krok w biznesie
W 2017 roku na całym świecie było 3,7 miliarda użytkowników Internetu. 2,7 miliardów korzystało z mediów społecznościowych. Telefony miało natomiast 75% populacji. To pokazuje skalę zjawiska i konieczność poszukiwania nowych rozwiązań, które ułatwiają korzystanie z Internetu. Jedną z popularnych metod jest stworzenie własnej aplikacji mobilnej.
Czym jest aplikacja mobilna?
To rodzaj oprogramowania, którego używa się na urządzeniach mobilnych (tablet, smartfon). Zapewnia ograniczoną funkcjonalność, np. przeglądanie Internetu, kalkulator.
Rodzaje aplikacji:
- webowe – przyjmują formę strony internetowej, za pośrednictwem której komunikują się z użytkownikami. Wymagają połączenia z siecią,
- natywne – stworzone w oparciu o język programowania konkretnej platformy: Android, iOS, Windows Phone,
- hybrydowe – łączą cechy aplikacji webowej i natywnej.
Źródła: Online Marketing Magazyn, https://o-m.pl/artykul/2731/aplikacje-mobilne-jaka-jest-ich-przyszlosc/ [dostęp: 11.08.2018 r.].
Techopedia.com, https://www.techopedia.com/definition/2953/mobile-application-mobile-app [dostęp: 11.08.2018 r.].
Biznes Port http://biznesport.pl/blog/rodzaje-aplikacji-mobilnych/ [dostęp: 11.08.2018 r.].
Aplikacja mobilna umożliwia użytkownikom swobodne przeglądanie bieżących i archiwalnych pism. Nie wymaga korzystania z komputera stacjonarnego bądź laptopa, co znacznie zwiększa wygodę podczas czytania. Wielu wydawców dostrzegło już możliwości, jakie daje cyfrowa wersja pisma. Przygotowują więc aktywne linki do filmów i muzyki, by uzupełnić materiał tekstowy.

A to ciekawe…
Pisma w wersji cyfrowej – dla kogo?
Amerykański profesor dziennikarstwa Philip Meyer w swojej książce pt „The Vanishing NewsPaper: Saving Journalism in the Informaction Age” napisał, że ostatni czytelnik gazety papierowej zniknie we wrześniu 2043 roku (źródło: digitaldeliverance.com).
Rynek prasy cyfrowej rozwija się bardzo dynamicznie. Firmy zajmujące się sprzedażą cyfrowych plików rozwijają się, powiększają swoją ofertę, poprawiają wyniki sprzedażowe. Zaczynają dostarczać prasę nie tylko klientom indywidualnym, ale także instytucjom i organizacjom.
Według Raportu E-gazety w Polsce, typowy czytelnik prasy cyfrowej to mężczyzna po 35 roku życia, który:
- posiada wyższe wykształcenie,
- mieszka w dużym mieście.
Badacze zwracają uwagę, że trend ten może być różny – w zależności od charakteru e-kolportera: z niektórych korzystają też młodsi – w wieku 25 – 34 lat.
Klienci prasy cyfrowej:
- indywidualni – czytający dużo prasy, specjalizujący się w danej dziedzinie i poszukujący wygodnego i szybkiego sposobu na dostęp do konkretnych treści,
- instytucjonalni, firmowi – dla nich ważna jest szybkość i niezawodność w dostępie do informacji.
Źródło: Raport E-gazety w Polsce, Bartłomiej Dwornik, Money.pl, Wrocław, kwiecień 2008
Według Raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020”, w najbliższych latach siłą napędową sektora rozrywki oraz mediów będą młode osoby (poniżej 35 roku życia). Są otwarci na nowiki techniczne, a także chętnie wydają na nie pieniądze.
W trendach już teraz odnotowujemy niewielką, ale pogłębiającą się migrację czytelników do Internetu i coraz szersze wykorzystanie urządzeń mobilnych. W Polsce rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów, szczególnie tych czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej w 2015 roku wzrosły o 31%, w porównaniu do roku poprzedniego.
Na naszych oczach zmienia się definicja prasy. Z wyłącznie drukowanej gazety - na marki informacyjne (treści dostarczane różnymi kanałami do odbiorcy).
Źródło: PWC Polska Sp. z o.o., Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020
Warto wiedzieć
Trendy w branży prasy cyfrowej
Czytelnicy prognozują, że łączne zasięgi wszystkich prasowych grup tematycznych staną
się szersze w wyniku popularyzowania się wersji cyfrowych.
W dobie transformacji na nośniki cyfrowe, periodykami, które wydają się dysponować największymi potencjałem są tygodniki:
- wysoki poziom prognozowanego wzrostu zainteresowania czytaniem formy cyfrowej,
- przewidywany wzrost łącznego zasięgu czytelnictwa (z 30% do 46%).
- Czasopisma tematyczne mają zwiększyć łączny zasięg, dzięki wersjom cyfrowym z 56% do 64%, gazety codzienne – z 48% do 60%.
- Rodzaj prasy, który wydaje się być stosunkowo najbardziej odporny na zmiany w kierunku przechodzenia z formy papierowej na cyfrową są czasopisma kobiece (prognozowany wzrost zasięgu z 57% do 61%).
Zwyczaje czytelnicze wersji cyfrowych prasy nie wskazują jeszcze na pełne wykorzystywanie mobilnego dostępu do treści i wciąż są w fazie wzrostowej i sporego potencjału czytelniczego.
- Odbiorcy najczęściej korzystają z prasy cyfrowej w domu, na komputerach stacjonarnych lub laptopach. Również czytelnicy posiadający tablety uzyskują dostęp do treści prasowych za pomocą komputera.
- Najczęściej wykorzystywaną wersją elektroniczną prasy jest wciąż format pdf, czyli replika wydania papierowego. Jest to forma obecnie najbardziej rozpowszechniona. Użytkownicy są żywotnie zainteresowani dostępem do swoich tytułów również w formie aplikacji.
- Dotychczas jedynie 10% badanych kiedykolwiek kupiło prasę w wersji cyfrowej, a 17,5% określa jako prawdopodobny zakup e-prasy w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- Wśród powodów zainteresowania prasą cyfrową, dominują związane z łatwiejszym dostępem do treści. Jako bariery wymieniano głównie techniczne ograniczenia.
- Opinia o komplementarnym charakterze prasy w wydaniach cyfrowych, łączących zalety wersji drukowanych z możliwościami technologii internetowej, będzie ugruntowywała się wraz z akulturacją wydań elektronicznych oraz sprzętu do ich odczytu.
źródło: Izba Wydawców Prasy, Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej, października 2013.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?