Pomysł na biznes:

E-prasa, e-gazety: Jak zostać kolporterem prasy elektronicznej?

Branża:
  • E-usługi prasy elektronicznej
  • E-handel
  • Handel
  • Usługi
  • Sprzedaż

artcile

Prasa w wersji elektronicznej

Biznesowy szósty zmysł

O powodzeniu biznesu może decydować wiele czynników. Dobry pomysł, sposób realizacji, marketing, obsługa klienta, odpowiedni pracownicy. Jednak równie istotny jest dobry moment - na start. Ważne, aby nie rozpocząć działalności zbyt szybko. Istotne też, by nie przegapić właściwej chwili. Potrzebne jest wyczucie czasu i odrobina ryzyka.

Założyciele E-Kiosk.pl wiedzieli, kiedy rozpocząć swoją działalność i w jaki sposób ją prowadzić. Dzięki temu firma odniosła sukces i jest obecnie numerem jeden na polskim rynku dystrybutorów czasopism w wersji elektronicznej.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych nowymi technologiami
  • Dla absolwentów informatyki, kierunków pokrewnych lub związanych z mediami czy wydawcami
  • Dla tych, którzy szukają nowego zastosowania dla starych pomysłów
  • Dla osób sprawnie poruszających się w branży e-commerce lub chcą się tego nauczyć
  • Dla pasjonatów mediów elektronicznych
icon

Zanim zaczniesz

  • Sprawdź, jak wygląda sprzedaż produktów w wersji elektronicznej, jakie są zasady działania, wymagania branży
  • Zaplanuj architekturę sklepu internetowego, przemyśl ścieżki zakupowe, ruch na stronie
  • Pomyśl o nazwie domeny internetowej – adekwatnej do oferowanej usługi
  • Zadbaj o dobre przygotowanie techniczne – stwórz solidny i nieawaryjny system internetowego sklepu
  • Przemyśl, jaka dokładnie będzie Twoja oferta – czy tylko elektroniczne wydania gazet, czy także książki, audiobooki, bilety na wydarzenia kulturalne itp.
  • Zrób analizę rynku wydawców elektronicznej pracy, e-booków, audiobooków, gier komputerowych itp.
  • Wytypuj i nawiąż relacje z potencjalnymi partnerami biznesowymi
  • Oblicz swoje możliwości finansowe, jeśli masz problemy z dopięciem budżetu – pomyśl o dofinansowaniu

Obserwowanie trendów, uważne przyglądanie się zjawiskom nie tylko ekonomicznym, ale też społecznym i technologicznym może przyczynić się do rozwiązania jakiegoś problemu lub odnalezienia nowego sposobu połączenia elementów już istniejących. Tak jak w E-Kiosk.pl połączono dwa elementy – wydawanie i dystrybucję gazet oraz Internet.

artcile

E-gazeta

Tradycja vs. nowoczesność

Prasa w elektronicznej formie nie jest zjawiskiem, które pojawiło się w dobie Internetu. W latach 1970 – 1980 testowano już elektroniczny sposób dostarczania treści poprzez videotex, teletext, audiotext i fax. Największy sukces odniósł videotex. We Francji pod koniec lat 90. miał więcej użytkowników niż sieć internetowa (źródło: A. Jachimczyk, Elektroniczne gazety i czasopisma: sposób na oszczędności w bibliotekach?, Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa, Kielce, 2009).

Ostatecznie jednak rozwiązanie to poniosło porażkę - z uwagi na blokowanie linii telefonicznej w czasie korzystania z usługi oraz skomplikowaną obsługę dekoderów. To bardzo zniechęcało użytkowników. Finansową klęskę przypieczętowała znikoma liczba reklamodawców dla tego rodzaju medium.

Rozwój internetowych serwisów informacyjnych przypada na lata 90. I to wtedy właśnie niektórzy wydawcy dostrzegli szansę i rozpoczęli inwestycje w elektroniczne wydania swoich czasopism.

Dziś Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy w Regulaminie dokładnie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „e-wydanie” gazety czy czasopisma: „E-wydanie” to elektroniczna wersja przynajmniej jednej z Mutacji Wydawniczych Kontrolowanego Tytułu Prasowego, niezmienna przez cały okres rozpowszechniania przewidziany dla danej częstotliwości, która zachowuje istotne cechy wydania drukowanego, w szczególności identyfikację Wydania (data i numer Wydania), format liniowy (w postaci paginacji lub innej metody przeglądania zawartości od początku do końca), winietę oraz zawiera ten sam w formie i treści materiał prasowy (w szczególności materiał redakcyjny, komunikaty, ogłoszenia i reklamy) co wydanie drukowane. (…) Materiał prasowy w E-wydaniu może być dodatkowo rozszerzony lub zaadaptowany w sposób pozwalający na wykorzystanie możliwości technologicznych.”

Branża wyróżnia trzy rodzaje wydawnictw elektronicznych:

1. Gazety i czasopisma publikowane wyłącznie w formie elektronicznej, dostępne online (w literaturze nazywa się je także gazetami wirtualnymi).

2. Gazety i czasopisma ukazujące się równolegle w wersji online i drukowanej. Wersja online nie jest tożsama z drukowaną. Zawartość witryny WWW jest aktualizowana, zgodnie z rytmem bieżących wydarzeń i może zawierać elementy multimedialne.

3. Prasa udostępniana online w wersji identycznej z edycją papierową (tzw. cyfrowe repliki).

Żródło: A. Jachimczyk, Elektroniczne gazety i czasopisma: sposób na oszczędności w bibliotekach?, Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa, Kielce, 2009).

Cyfrowe wydania gazet i czasopism dostępne online stają się coraz popularniejsze wśród czytelników. E-gazety mają przewagę nad papierowymi wydaniami:

- są tańsze od drukowanych odpowiedników,

- są dostępne od razu po zakupie, bez wychodzenia z domu, a brak kosztów dostawy poszerza krąg odbiorców – bo dostępne są także poza granicami kraju wydawcy,

- można je łatwo archiwizować, nawet pokaźny wielotysięczny zbiór nie zajmuje miejsca na półkach,

- nie niszczą się, nie kurzą,

- oprogramowanie do ich przeglądania umożliwia wyszukiwanie, wydruk, czasami daje możliwość odsłuchania wybranych artykułów,

- dostępne są w wersji na smartfony (nie potrzebujemy specjalnych czytników),

- oszczędzają papier – chronią środowisko.

Raport z badania zrealizowanego na zlecenie Izby Wydawców Prasy pt. Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych, w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej Październik 2013”, dokładnie analizuje zjawisko prasy cyfrowej. Poniższe tabele prezentują dane porównujące prasę papierową z wersją cyfrową.

Tabela. Rodzaj medium, z którego respondent korzysta.

Tabela. Rodzaj prasy w wersji cyfrowej, którą respondent czyta

Tabela. Częstotliwość czytania prasy w wersji cyfrowej

Źródło tabel: Izba Wydawców Prasy „Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Październik 2013”

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

W związku z wymaganiami współczesności

W 1980 roku przeprowadzono eksperyment. Firma CompuServ wraz z amerykańskim wydawcą Associated Press uruchomiła pierwsze elektroniczne wydanie gazety. Początkowo udostępniono jeden tytuł – Columbus Dispatch. Po roku dołączyły do niego bardziej znane: New York Times, Virginian Pilot, The Washington Post, San Francisco Examiner, San Francisco Chronicle oraz Los Angeles Times. (Źródło : Poynter.org https://www.poynter.org/news/today-media-history-compuserve-and-first-online-newspapers [dostęp: 11.08.2018 r.].

W Polsce, 12 lat temu, trzech przyjaciół postanowiło oferować internetowe wydania najpopularniejszych magazynów na rodzimym rynku. Piotr był redaktorem naczelnym pisma komputerowego CHIP. Krzysztof był w nim szefem działu online. W tej samej firmie pracował też Sebastian. Kiedy właściciele magazynu podjęli decyzję o przeniesieniu redakcji do innego miasta, oni postawili wszystko na jedną kartę. Złożyli wypowiedzenia i założyli własną działalność. Znaleźli zewnętrznych inwestorów oraz przeznaczyli całe swoje oszczędności, by rozpocząć przygodę jako poważni biznesmeni. Początkową nazwę Digital Content zastąpił E-Kiosk. Pod tym szyldem firma działa z sukcesami po dziś dzień.

Po ponad dekadzie działalności, E-Kiosk.pl jest dużą, stabilną firmą. Oferta jest imponująca:

  • 600 tytułów prasowych,
  • 53 000 audiobooków i e-booków,
  • 5000 artykułów miesięcznie.

Przez ostatnie lata przedsiębiorstwo bardzo się rozwinęło. Wszystko to dzięki nawiązaniu współpracy z ponad 400 wydawcami. Prasa w cyfrowej formie dostarczana jest przez E-Kiosk do 1 200 podmiotów korporacyjnych i instytucji publicznych. Przeszło 170 000 osób każdego miesiąca korzysta z zasobów prezentowanej platformy.

Źródło: E-Kiosk.pl [dostęp: 11.08.2018 r.].

artcile

Gazety i czasopisma online: kwestia prawna

Pamiętaj o podatkach

Bardzo ważna jest znajomość prawa podatkowego, dotyczącego branży wydawniczej. Braki w tej wiedzy mogą skończyć się bolesnym i kosztownym rozczarowaniem. Wysokość VAT-u pomoże Ci określić, czy wybrana forma działalności przyniesie zysk. Prawo podatkowe zawiera wiele niuansów. Jak to wygląda w przypadku czasopism?

icon

Wiedza to potęga

Prasa i VAT

Polskie prawo opiera się na ustaleniach europejskich i określa wysokość podatku dla każdej kategorii produktów. Nie jest on jednolity ani w przypadku pism drukowanych, ani elektronicznych.

VAT dla wydawnictw:

  • książki – 5%,
  • prasa drukowana – 8%,
  • prasa elektroniczna – 23%.

W marcu 2018 roku zatwierdzono nowelę ustawy zmieniającej stawki VAT na szereg produktów. Zmieniła się między innymi stawka VAT na gazety, dzienniki i czasopisma drukowane, umieszczane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oraz w formie elektronicznej (e-prasa). Zostały objęte 8 proc. stawką VAT. Oznacza to zejście ze stawki 23 proc. w przypadku niektórych gazet oraz e-prasy. Jeśli ustawę przyjmie parlament i podpisze prezydent – to nowe stawki VAT na prasę cyfrową i e-booki zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2019 roku. 

Źródło: Kancelaria Sejmu, Rada Ministrów, Projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa, https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/decyzje-rzadu/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-podatku-od-towarow-i-uslug-oraz-ustawy-5.html[dostęp: 9.04.2019]

artcile

E-gazety: od czego rozpocząć?

E-Kiosk zaczynał skromnie – od dystrybucji kilku tytułów czasopism w formie cyfrowej. Osoby zarządzające sklepem skupiły się mocno na poszerzaniu oferty. Przedstawiciele firmy przekonywali kolejnych wydawców do współpracy. Z czasem E-Kiosk stał się głównym graczem na rynku.

Jaki jeszcze sposób na rozwój firmy znaleźli właściciele? Rozpoczęli sprzedaż dodatkowych produktów cyfrowych, czyli:

  • e-booków,
  • audiobooków.

Dodatkowo oferowali rozszerzenia:

  • funkcje mediów internetowych,
  • aktywne linki do serwisów internetowych,
  • multimedia rozszerzające zawartość artykułu oraz reklam,
  • możliwość przeszukiwania czasopisma,
  • podkreślania zawartości, interesujących fragmentów oraz bieżącego sporządzania notatek.

W ostatnim czasie, właściciele dostosowali serwis do potrzeb współczesnego konsumenta. Przygotowali:

  • czytnik e-prasy – umożliwiający czytanie prasy w wersji elektronicznej na komputerze,
  • dedykowaną aplikację na smartfon i tablet.

Aby rozpocząć sprzedaż elektronicznych gazet i innych oferowanych plików cyfrowych niezbędna jest platforma w Internecie – sklep internetowy. Na polskim rynku istnieje wielu producentów oprogramowania do sprzedaży. Oferują dwa modele współpracy, w oparciu o wybrany sposób rozliczeń:

1) zakup oprogramowania sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 2 750 zł netto. W ofercie jest m.in.:

- kompleksowe wdrożenie,

- bezterminowa licencja na własność,

- 1 rok wsparcia technicznego z gwarancją czasu reakcji,

- 1 rok wsparcia i pomocy dla użytkownika,

- responsywny szablon graficzny w standardzie,

- funkcje sprzedaży międzynarodowej,

- możliwość indywidualnej rozbudowy sklepu.

2) wynajem sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 129 zł netto za 1 miesiąc. W ofercie jest m.in.:

- gotowy sklep w modelu abonamentowym (SaaS),

- hosting z gwarancją wydajności, nielimitowany transfer, dowolna liczba kont e-mailowych,

- miejsce na 10 000 produktów (z możliwością rozszerzenia),

- wsparcie techniczne i pomoc dla użytkownika na cały okres wynajmu,

- responsywny szablon graficzny w standardzie,

- funkcje sprzedaży międzynarodowej.

Sklep powinien też umożliwiać dokonanie natychmiastowych płatności. Funkcję tę oferują m.in. (stan na 2018r.):

- Payu,

- Dotpay

- przelewy24.pl

- Blue Media.

W Internecie dostępnych jest wiele porównywarek i rankingów dotyczących bramek płatności online. Zawierają informacje o mechanizmach działania, prowizjach oraz opinie użytkowników. Przy współpracy z firmą oferującą takie usługi warto wziąć pod uwagę następujące parametry:

- wysokość opłaty aktywacyjnej,

- wysokość opłaty za wypłatę środków z konta,

- ilość darmowych wypłat z środków z konta w miesiącu,

- opłatę chargeback

- prowizję za e-transfer

- prowizję za e-przelew

- prowizję za płatność kartą

- rodzaj obsługiwanych kart

- płatności mobilne

- płatności ratalne

- integrację z PayPal

- transakcje testowe

- dostosowanie trony transakcyjnej do urządzeń mobilnych

- wtyczkę fast Micro Pay

- możliwości negocjacyjne.

icon

Warto wiedzieć

Aplikacja mobilna – kolejny krok w biznesie

W 2017 roku na całym świecie było 3,7 miliarda użytkowników Internetu. 2,7 miliardów korzystało z mediów społecznościowych. Telefony miało natomiast 75% populacji. To pokazuje skalę zjawiska i konieczność poszukiwania nowych rozwiązań, które ułatwiają korzystanie z Internetu. Jedną z popularnych metod jest stworzenie własnej aplikacji mobilnej.

 

Czym jest aplikacja mobilna?

To rodzaj oprogramowania, którego używa się na urządzeniach mobilnych (tablet, smartfon). Zapewnia ograniczoną funkcjonalność, np. przeglądanie Internetu, kalkulator.

Rodzaje aplikacji:

  • webowe – przyjmują formę strony internetowej, za pośrednictwem której komunikują się z użytkownikami. Wymagają połączenia z siecią,
  • natywne – stworzone w oparciu o język programowania konkretnej platformy: Android, iOS, Windows Phone,
  • hybrydowe – łączą cechy aplikacji webowej i natywnej.

Źródła: Online Marketing Magazyn, https://o-m.pl/artykul/2731/aplikacje-mobilne-jaka-jest-ich-przyszlosc/ [dostęp: 11.08.2018 r.].

Techopedia.com, https://www.techopedia.com/definition/2953/mobile-application-mobile-app [dostęp: 11.08.2018 r.].

Biznes Port http://biznesport.pl/blog/rodzaje-aplikacji-mobilnych/ [dostęp: 11.08.2018 r.].

Aplikacja mobilna umożliwia użytkownikom swobodne przeglądanie bieżących i archiwalnych pism. Nie wymaga korzystania z komputera stacjonarnego bądź laptopa, co znacznie zwiększa wygodę podczas czytania. Wielu wydawców dostrzegło już możliwości, jakie daje cyfrowa wersja pisma. Przygotowują więc aktywne linki do filmów i muzyki, by uzupełnić materiał tekstowy.

artcile

Gazety do czytania w internecie

Pisma w wersji cyfrowej – dla kogo?

Amerykański profesor dziennikarstwa Philip Meyer w swojej książce pt „The Vanishing NewsPaper: Saving Journalism in the Informaction Age” napisał, że ostatni czytelnik gazety papierowej zniknie we wrześniu 2043 roku (źródło: digitaldeliverance.com).

Rynek prasy cyfrowej rozwija się bardzo dynamicznie. Firmy zajmujące się sprzedażą cyfrowych plików rozwijają się, powiększają swoją ofertę, poprawiają wyniki sprzedażowe. Zaczynają dostarczać prasę nie tylko klientom indywidualnym, ale także instytucjom i organizacjom.

Według Raportu E-gazety w Polsce, typowy czytelnik prasy cyfrowej to mężczyzna po 35 roku życia, który:

- posiada wyższe wykształcenie,

- mieszka w dużym mieście.

Badacze zwracają uwagę, że trend ten może być różny – w zależności od charakteru e-kolportera: z niektórych korzystają też młodsi – w wieku 25 – 34 lat.

Klienci prasy cyfrowej:

- indywidualni – czytający dużo prasy, specjalizujący się w danej dziedzinie i poszukujący wygodnego i szybkiego sposobu na dostęp do konkretnych treści,

- instytucjonalni, firmowi – dla nich ważna jest szybkość i niezawodność w dostępie do informacji.

Źródło: Raport E-gazety w Polsce, Bartłomiej Dwornik, Money.pl, Wrocław, kwiecień 2008

Według Raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020”, w najbliższych latach siłą napędową sektora rozrywki oraz mediów będą młode osoby (poniżej 35 roku życia). Są otwarci na nowiki techniczne, a także chętnie wydają na nie pieniądze.

W trendach już teraz odnotowujemy niewielką, ale pogłębiającą się migrację czytelników do Internetu i coraz szersze wykorzystanie urządzeń mobilnych. W Polsce rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów, szczególnie tych czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej w 2015 roku wzrosły o 31%, w porównaniu do roku poprzedniego.

Na naszych oczach zmienia się definicja prasy. Z wyłącznie drukowanej gazety - na marki informacyjne (treści dostarczane różnymi kanałami do odbiorcy).

Źródło: PWC Polska Sp. z o.o., Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020

icon

Warto wiedzieć

Trendy w branży prasy cyfrowej

Czytelnicy prognozują, że łączne zasięgi wszystkich prasowych grup tematycznych staną

się szersze w wyniku popularyzowania się wersji cyfrowych.

W dobie transformacji na nośniki cyfrowe, periodykami, które wydają się dysponować największymi potencjałem są tygodniki:

- wysoki poziom prognozowanego wzrostu zainteresowania czytaniem formy cyfrowej,

- przewidywany wzrost łącznego zasięgu czytelnictwa (z 30% do 46%).

  • Czasopisma tematyczne mają zwiększyć łączny zasięg, dzięki wersjom cyfrowym z 56% do 64%, gazety codzienne – z 48% do 60%.
  • Rodzaj prasy, który wydaje się być stosunkowo najbardziej odporny na zmiany w kierunku przechodzenia z formy papierowej na cyfrową są czasopisma kobiece (prognozowany wzrost zasięgu z 57% do 61%).

Zwyczaje czytelnicze wersji cyfrowych prasy nie wskazują jeszcze na pełne wykorzystywanie mobilnego dostępu do treści i wciąż są w fazie wzrostowej i sporego potencjału czytelniczego.

  • Odbiorcy najczęściej korzystają z prasy cyfrowej w domu, na komputerach stacjonarnych lub laptopach. Również czytelnicy posiadający tablety uzyskują dostęp do treści prasowych za pomocą komputera.
  • Najczęściej wykorzystywaną wersją elektroniczną prasy jest wciąż format pdf, czyli replika wydania papierowego. Jest to forma obecnie najbardziej rozpowszechniona. Użytkownicy są żywotnie zainteresowani dostępem do swoich tytułów również w formie aplikacji.
  • Dotychczas jedynie 10% badanych kiedykolwiek kupiło prasę w wersji cyfrowej, a 17,5% określa jako prawdopodobny zakup e-prasy w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
  • Wśród powodów zainteresowania prasą cyfrową, dominują związane z łatwiejszym dostępem do treści. Jako bariery wymieniano głównie techniczne ograniczenia.
  • Opinia o komplementarnym charakterze prasy w wydaniach cyfrowych, łączących zalety wersji drukowanych z możliwościami technologii internetowej, będzie ugruntowywała się wraz z akulturacją wydań elektronicznych oraz sprzętu do ich odczytu.

źródło: Izba Wydawców Prasy, Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej, października 2013.

artcile

Zbuduj własną markę

Bądź profesjonalistą

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.

  1. Ucz się szukaj kursów i nowych możliwości certyfikacyjnych potwierdzających Twoje kompetencje. Niewątpliwą zaletą tej branży jest fakt, że można się z nią związać niemal w każdym momencie swojego życia.

    Na rynku odstępnych jest wiele ofert szkoleniowych dla zamierzających rozszerzyć swoją wiedzę IT.

    Z pewnością przydadzą się studia kierunkowe – informatyka lub związane z zawodem wydawcy.

    Z kolei pod hasłem „kurs html” lub „kurs tworzenia aplikacji mobilnych” znajdziesz w Internecie bogatą ofertę szkoleń, w tym wiele bezpłatnych. Liczne są także stacjonarne i internetowe szkolenia dotyczące redakcyjnego know-how, merytorycznych i technicznych aspektów działania redakcji czy wydawnictwa.

    Warto przyglądać się działaniom organizacji branżowych lub zostać członkiem którejś z nich. W Polsce działają m.in.:

    - Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy, Warszawa – obecnie kontroluje ok. 260 tytułów prasowych. Organizacja monitoruje m.in. nakład, wysokości sprzedaży egzemplarzowej i prenumeraty, w tym e-wydania (dla pism płatnych), wysokości sprzedaży w podziale na mutacje cenowe (np. dla wydań z upominkiem), liczby egzemplarzy rozdanych lub rozesłanych bezpłatnie, zwroty oraz geograficzną strukturę rozpowszechniania (w podziale na województwa).

    - Izba Wydawców Prasy, Warszawa - reprezentuje interesy wydawców wobec władz państwowych.

    - Stowarzyszenie Dystrybutorów Prasy w Poznaniu

    - Stowarzyszenie Prasy Lokalnej

    - Stowarzyszenie Polskich Mediów

    - Stowarzyszenie Gazet Lokalnych

    - Polska Izba Książki

    - Polskie Badania Czytelnictwa Sp. z o.o.

    - Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska – promuje i udostępnia systemy ochrony skierowane do posiadaczy praw oraz działania umożliwiające użytkownikom dóbr intelektualnych legalne korzystanie z utworów i dzieł zarówno w świecie „analogowym”, jak i „cyfrowym”.

    - Polskie Towarzystwo Wydawców Książek,

    - Stowarzyszenie Polskich Mediów.

    - Polskie Badania Internetu.

    Organizacje międzynarodowe:

    - IPI International Press Institute

    - WAN-IFRA – World Association of Newspapers and News Publishers

    - INMA – The International Newspaper Marketing Association

    - FIPP – International Federation of the Periodical Press

    - ESOMAR – European Society for Opinion and Marketing Research

    - ENPA - European Newspaper Publishers’ Association

    - EMMA – European Magazine Media Association.

  2. Uczestnicz w targach, konferencjach, poznaj środowisko wydawców i kolporterów prasy uczestnicz w spotkaniach branżowych. Spotkasz tam ludzi ze środowiska, potencjalnych klientów; dasz poznać siebie. Wypatrzysz trendy, nowinki i ciekawostki. Poznasz historie innych, wymienisz doświadczenia i wiedzę.

    Przykłady imprez:

    - Warszawskie Targi Książki

    - Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie

    - Kulturopis – Targo Czasopism, Bydgoszcz

    - Targi Poznań Media Expo

    - Forum Gospodarki Cyfrowej, Warszawa

    - Ogólnopolski Kongres Biblioteczno-Wydawniczy

    - Światowy Kongres Wydawców czasopism, Londyn

    - World News Media Congress, Glasgow

    - Międzynarodowe Targi Prasy i Mediów World Publishing Expo, Berlin.

  3. Śledź konkurencję zrób własną listę liczących się firm na rynku dystrybutorów i kolporterów elektronicznej prasy. Obserwuj ich profile w social mediach, zaprenumeruj newslettery, obserwuj aktualności w serwisach internetowych, sprawdzaj jak komunikują się z rynkiem, złóż testowe zamówienie, sprawdź, jak działają. Nie kopiuj ich działań, szukaj inspiracji do własnych, innowacyjnych aktywności sprzedażowych.

  4. Załóż blog specjalistyczny dzielenie się wiedzą popłaca; pomaga budować Twój wizerunek w sieci.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową literaturę, dotyczącą rozwoju branży wydawniczej, mediów czy czytelnictwa. Zaprenumeruj gazety i newslettery branżowe, dołącz do grup dyskusyjnych w social mediach, dotyczących wybranej przez Ciebie branży.

    Przykłady:

    - Wydawca.com.pl – portal rynku wydawniczego

    - press.pl – dwumiesięcznik – media, reklama, marketing, PR z kraju i ze świata

    - nasz.kolporter.com.pl – portal internetowy miesięcznika, zawiera informacje na temat rynku dystrybucji prasy, rynku prasowego.

artcile

Słowniczek pojęć

  • E-commerce - handel elektroniczny, handel w sieci. Czynności związane z zawieraniem transakcji handlowych przy użyciu środków teleinformatycznych. Najpopularniejszym rodzajem takiej działalności są sklepy internetowe.

    źródło: Marketing w sieci [dostęp: 11.08.2018 r.].

  • Wydawca -

    1) instytucja lub osoba zajmująca się wydawaniem książek, prasy, płyt itp.

    2) redaktor odpowiedzialny za przebieg emisji danego programu telewizyjnego.

    Źródło: Słownik Języka Polskiego, sjp.pwn.pl [dostęp: 11.08.2018]

  • Kolportaż - rozprowadzanie książek, prasy itp. wśród odbiorców

    Źródło: Słownik Języka Polskiego, sjp.pwn.pl [dostęp: 11.08.2018]

  • Sklep internetowy - internetowy katalog produktów, umożliwiający przeglądanie oraz zakup towaru. Najczęściej odbywa się to poprzez „dodanie do koszyka” i zlecenie zrealizowania zamówienia, po wybraniu wszystkich interesujących przedmiotów. W większości sklepy internetowe umożliwiają płatności online - przy pomocy karty kredytowej, płatniczej lub przelewu bankowego.

    Źródło: Intensys Tools, https://slownik.intensys.pl/definicja/sklep-internetowy/ [dostęp: 11.08.2018]

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 15 000 zł(1)

Jeżeli chcesz działać na rynku e-commerce, strona internetowa to oczywistość. Zadbaj, by była Twoją wizytówką. Niech będzie funkcjonalna i czytelna, by użytkownik szybko odnalazł poszukiwane tytuły. Za serwis internetowy można zapłacić 2 000 zł. Nie jesteśmy przekonani, że spełni oczekiwania – zarówno Twoje, jak i klientów. Dlatego zainwestuj w usługi grafika i programisty, by efekt prac był satysfakcjonujący.

 

2. Zakup oprogramowania: 85 000 zł

Założyciele E-Kiosku mieli na start 100 000 zł. Musieli sfinansować stworzenie strony internetowej. W naszym biznesplanie jest to 15 000 zł. Za pozostałą kwotę (u nas 85 000 zł) kupili licencję do programów, które umożliwiły im stworzenie własnego systemu. Warto przeznaczyć na ten cel pokaźną kwotę. Sprawne i skuteczne narzędzia pomogą Ci prowadzić dochodowy biznes. Inwestycja ta szybko się zwróci.

Można też współpracować z producentami gotowych sklepów internetowych. Na polskim rynku istnieje wielu producentów oprogramowania do sprzedaży. Oferują dwa modele współpracy w oparciu o wybrany sposób rozliczeń:

1. zakup oprogramowania sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 2750 zł netto. W ofercie można znaleźć m.in.:

- kompleksowe wdrożenie

- bezterminową licencję na własność

- 1 rok wsparcia technicznego z gwarancją czasu reakcji

- 1 rok wsparcia i pomocy dla użytkownika

- responsywny szablon graficzny w standardzie

- funkcje sprzedaży międzynarodowej

- możliwość indywidualnej rozbudowy sklepu

2. wynajem sklepu internetowego – cena rozpoczyna się od 129 zł netto za 1 miesiąc. W ofercie można zaleźć m.in.:

- gotowy sklep w modelu abonamentowym (SaaS)

- hosting z gwarancją wydajności. Nielimitowany transfer, dowolną ilość kont e-mailowych.

- miejsce na 10 000 produktów (z możliwością rozszerzenia)

- wsparcie techniczne i pomoc dla użytkownika na cały okres wynajmu

- responsywny szablon graficzny w standardzie

- funkcje sprzedaży międzynarodowej.

Na potrzeby niniejszej kalkulacji przyjęliśmy wariant zakupu oprogramowania szytego na indywidualne zamówienie.


Razem: 100 000 zł

--

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron WWW.

 

Reklama:

1. Media społecznościowe: 0 – 1 500 zł/profil/miesiąc(1) (2)

W Polsce jest 16 milionów internautów, z których aż 11 milionów korzysta z Facebooka. To duża szansa dla przedsiębiorców. Prowadząc profile w mediach społecznościowych wiele zyskasz:

  • zbudujesz pozytywne, trwałe relacje z klientami,
  • zyskasz łatwy kanał informacyjny – szybko i sprawnie przekażesz informacje o zniżkach oraz nowościach,
  • pozwolisz klientom na wystawianie opinii o Twoich usługach.

Mali przedsiębiorcy prowadzą zazwyczaj swoje konta w social mediach samodzielnie. Jeżeli chcesz działać na dużą skalę, skorzystaj z usług specjalistów. Cena może być bardzo różna. Zależy od:

  • liczby postów miesięcznie,
  • liczby organizowanych konkursów,
  • wchodzenia w interakcję z odbiorcami.

2. Inne: 0 zł

Założyciele prezentowanej firmy nie płacą za reklamę. Dlaczego? Klienci zainteresowani zakupem czasopisma, wyszukują je po tytule. Wydawcy często podkreślają możliwość zakupu pojedynczego numeru albo prenumeraty. Najczęściej umieszczają takie informacje w papierowych wydaniach albo na swojej stronie internetowej.

Pamiętaj, że współpraca z firmami, oferującymi bezpieczne bramki płatności jest płatna. W zależności od modelu współpracy – ceny rozpoczynają się od 200 zł.

RAZEM: 1 700 zł

--

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm oferujących się takimi usługami

(2) – https://dawidbaginski.com/media-spolecznosciowe-w-polsce/ [dostęp: 11.08.2018 r.].

icon

Koszty operacyjne

1. Zatrudnienie pracowników: 12 637,41 zł/miesiąc(1)

Prowadząc firmę tego typu, nie możesz być jej jedynym pracownikiem. Czuwanie nad każdym aspektem działalności jest po prostu niemożliwe. Na samym początku Twoja kadra nie musi być liczna. Wystarczy, że zatrudnisz 3 osoby. Później, wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, rozważ przyjęcie do pracy kolejnych osób.

Na potrzeby biznesplanu przyjęliśmy pensje w wysokości 2 500 zł netto dla każdego pracownika. Nie jest to jednak jedyny koszt, jaki poniesiesz. Całkowita kwota, którą musisz przeznaczyć na zatrudnienie jednej osoby to 4 212, 47 zł

 

2. Wynajem biura: 1 200 –2 500 zł/miesiąc (średnio 1 850 zł/miesiąc)(2)

Firmy jednoosobowe często mieszczą się w mieszkaniach ich właścicieli. Tak duże przedsięwzięcie jak Twoje, wymaga wynajęcia osobnego lokalu. Na start, przy 3 pracownikach, nie musisz mieć dużo miejsca. Załóżmy, że każdy potrzebuje 10 m2 przestrzeni, by czuć się komfortowo. Wynajmij więc ok. 40 m2. W Warszawie za taki lokal zapłacisz 1 200 –2 500 zł. Ostateczna cena zależeć będzie od standardu biura oraz lokalizacji.


Razem: 14 487,41 zł

--

(1) – kalkulator wynagrodzeń https://wynagrodzenia.pl/kalkulator-wynagrodzen [dostęp: 11.08.2018 r.].

(2) – opracowanie oparte na analizie cen w serwisie OLX.

icon

Przychód

1. Sprzedaż czasopism online: 325 000/rocznie

Zeszłoroczny przychód dwóch spółek: E-Kiosk oraz E-Gazety (spółka siostra) wyniósł 6,5 mln zł. Firma ta jest największym graczem na rynku, dlatego też jej wpływy są tak wysokie. Jeżeli zdołasz osiągnąć przychód w wysokości choćby 5% tego, co prezentowane przedsiębiorstwo, otrzymasz 325 000 zł rocznie i 27 083,33 zł miesięcznie. Po odjęciu kosztów utrzymania firmy w wysokości 14 487,41 zł, zarobisz 12 595,92 zł.


Razem: 12 595,92 zł/miesięcznie

Podane kwoty są orientacyjne. Część przychodów powinna być przeznaczona na pokrycie innych dodatkowych kosztów (niewymienionych powyżej), zobowiązań podatkowych, opłat związanych z rozwojem Twoim i firmy.

icon

Dochody:

12 595,92 zł/miesięcznie

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Pamiętaj o prawach autorskich

    Kolportując utwory innych osób, podmiotów pamiętaj o zachowaniu praw autorskich.

  2. Pamiętaj o RODO

    Rozporządzenie o ochronie danych osobowych.

  3. Planuj!

    Odpowiedzialny przedsiębiorca starannie planuje każdy ruch, by uniknąć wpadek

  4. Znajdź pieniądze

    Istnieje wiele możliwości zdobycia pieniędzy. Jakie?

    • dofinansowanie z Unii Europejskiej,
    • dofinansowanie z programów rządowych,
    • fundusze prywatnych inwestorów,
    • pożyczka.
  5. Dbaj o jakość

    Śledź nowinki technologiczne, by stale udoskonalać system na stronie internetowej. Łatwość w użytkowaniu sprawi, że klienci chętnie będą korzystać z Twoich usług. W przypadku częstych błędów, możesz stracić zaufanie użytkowników.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT