Pomysł na biznes:
Jak zostać pilotem i zarobić na miłości do latania?
Jak zostać pilotem samolotu?
Podniebny biznes
Dla kogo?
- Dla pasjonatów lotnictwa
- Dla obecnych i przyszłych licencjonowanych pilotów
- Dla znających język angielski, przynajmniej w stopniu bardzo dobrym
- Dla tych, którzy lubią dzielić się wiedzą
- Dla absolwentów szkół lotniczych
- Dla posiadających licencję pilota
Zanim zaczniesz
- Zastanów się, czy stać Cię na to czasowo i finansowo - proces uzyskania licencji instruktora lotnictwa jest długi i wymagający
- Zdobądź licencję pilota i doświadczenie w powietrzu (tzw. nalot)
- Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi pilotażu –
- zarówno turystycznego, jak zawodowego i pasażerskiego
- Podejmij współpracę z ośrodkami kształcenia pilotów
- Poszukaj innych instruktorów, z którymi będziesz współpracować przy realizacji szkoleń
- Poznaj oferty lokalnych aeroklubów w zakresie hangarowania i serwisowania maszyn
Adam od zawsze kochał latać – licencję pilota zrobił w Kanadzie jako 16-latek. Po powrocie do kraju musiał poczekać z realizacją swojej pasji. W Polsce można być pilotem od 17 roku życia. Poza tym, by zachować uprawnienia, Adam musiał wykonać dodatkowe 10 godzin nalotu oraz zdać polski, państwowy egzamin przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
By zdobyć wymaganą liczbę wylatanych godzin, latał jako tzw. pilot społeczny – bez wynagrodzenia. Holował szybowce, wynosił w powietrze skoczków spadochronowych itp. To alternatywa dla standardowego modelu zdobywania nalotu, czyli komercyjnie wykupionych lotów, które są relatywnie drogie, szczególnie dla przeciętnego nastolatka.
Adam zdobył licencję pilota wcześniej niż prawo jazdy – jeszcze przed maturą!
Szkoła lotnicza: liczy się pomysł!
Szybka szkoła latania
Największym atutem Adama (oprócz licencji pilota) był fakt, że bardzo dobrze znał język angielski. Mógł, bez problemu, poruszać się po różnych lotniskach świata.
Dzięki temu poznał biznesmena, z którym latał po całej Europie, zdobywając cenne godziny w powietrzu. Było to jeszcze przed maturą. Wielokrotnie opuszczał zajęcia w szkole, by wykonywać loty. Jednak w liceum przymykano na to oko i traktowano jego pasję z dużym zrozumieniem. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, gdy nauczycielki dzwoniły z pytaniem, czemu nie ma go w szkole, a on był w Niemczech czy Portugalii.
Jak powstał pomysł na ten biznes?
Adam od zawsze kochał latać. Marzył, by mieć własny samolot i wozić pasażerów na Hel. Chciał też uczyć innych sztuki pilotażu. Rzeczywistość przerosła to wielokrotnie. Dzięki wytrwałości Adama i jego wspólnika w dążeniu do celu, obecnie ich firma ma już 5 samolotów!
Adam uzyskał licencję instruktora lotnictwa i zaczął szkolić innych. Jego pierwszym studentem był Bartek. Żaden z nich nie przypuszczał, że ta znajomość przerodzi się w przyjaźń, a później w biznes. Bartłomiej stał się wspólnikiem Adama!
Adama i Bartka połączyła pasja do latania i chęć dzielenia jej z innymi. Postanowili, że czas zakasać rękawy i rozpocząć realizację swoich marzeń – założyli firmę Bartolini Air. Jednak początki nie były łatwe.
Mieli ten sam problem, który dotyka każdego początkującego przedsiębiorcę – skąd wziąć pieniądze? Posiadali oszczędności, jednak biznes lotniczy wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi. Wiedzieli, że nie mogą liczyć na banki, dla których dwoje młodych ludzi z marzeniami nie stanowi odpowiedniej gwarancji i zabezpieczenia.
Zainteresowali się dotacjami z UE i złożyli wniosek do Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie zakupu pierwszego samolotu (Piper Arrow), który kosztował 250 000 zł. Ich pomysł był nietuzinkowy. Wśród wniosków o dofinansowanie maszyn do obróbki drewna czy wyposażenia gabinetu dentystycznego, był jeden na otwarcie szkoły lotniczej. Udało się!
Nauka latania samolotem: wiedza kluczem do sukcesu!
Warto wiedzieć
W branży lotniczej niezbędnym elementem jest język angielski. Wprawdzie egzamin na pilota turystycznego (PPL) jest przeprowadzany w języku polskim, to egzamin na licencję CPL (i wszystkie kolejne) jest w całości w języku angielskim.
Pomijając wymagania formalne, komunikacja na wszystkich lotniskach świata między kontrolerami lotu a pilotami odbywa się w języku angielskim. Warto znać ten język jak najlepiej.
Źródło: opracowanie własne na podstawie HeliPoland.com http://helipoland.com/szkolenia-pilotow/jezyk-angielski-w-licencji/
Dotacja jak katapulta
Środki unijne stanowiły połowę kwoty potrzebnej na zakup pierwszego samolotu – 125 000 zł, drugą połowę dołożyli z własnych oszczędności. Dodatkowo, czekał na nich prawdziwy ocean dokumentacji. Branża lotnicza obarczona jest bardzo dużą liczbą przepisów, przede wszystkich związanych z bezpieczeństwem. Mimo, iż samolot kupili w sierpniu, to wszystkie niezbędne certyfikaty, pozwalające firmie formalnie funkcjonować, otrzymali dopiero w marcu następnego roku.
Warto wiedzieć
Unia Europejska regularnie organizuje nabory do różnych programów finansowych, pomocowych. Bohaterowie naszego przykładu na biznes, otrzymali dofinansowanie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dla Województwa Łódzkiego, którego edycja już się zakończyła. Warto śledzić ogłoszenia o naborach do kolejnych programów i działań, które organizowane są regularnie. Więcej informacji o konkursach znajdziesz w oficjalnym serwisie funduszy UE:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
Trzeba mieć warunki
Pilotem, a tym bardziej instruktorem, nie może zostać każdy. Konieczna jest dobra kondycja fizyczna i zdrowie. Wymagany jest absolutny brak jakichkolwiek chorób przewlekłych, które mogą powodować nagłą utratę zdolności pilotowania (choroby serca i układu krwionośnego, nerwowego, trawiennego itp.). Trzeba mieć też żelazną kondycję psychiczną. Wymagana jest perfekcyjnie opanowana umiejętność pracy i podejmowania racjonalnych decyzji pod presją stresu i czasu oraz zdolność koncentracji, niezależnie od panujących warunków.
Kondycję fizyczną dość szczegółowo sprawdzają badania lekarskie. Trudno ocenić miarodajnymi badaniami psychikę. Właściciele Bartolini Air potrafią już po kilku godzinach stwierdzić, czy dana osoba nadaje się na pilota. Obserwują zachowanie, reakcje, koordynację informacji pochodzących z różnych urządzeń oraz warunków atmosferycznych – czy potrafi „wyczuć powietrze”.
Dodatkowo, instruktorzy lotniczy powinni mieć dużo cierpliwości. Konieczne są umiejętności pedagogiczne, które pomagają w prowadzeniu zajęć. Z pozoru są one cały czas takie same (te same wykłady, te same loty po okręgu, te same pierwsze samodzielne loty). Wystarczy zwykłe niedopatrzenie, niezauważenie jakiegoś drobiazgu u kursanta (nawyku, braku wiedzy) i to może doprowadzić do wypadku.
Warto wiedzieć
Licencję turystyczną (PPL) może otrzymać każdy, nawet osoby z wadami wzroku. Lekkie dysfunkcje oznaczają konieczność posiadania drugiej pary okularów na pokładzie. Osoby z daltonizmem będą mogły latać jedynie w dzień. Zawsze ostateczną decyzję podejmuje lekarz, prowadzący badanie pod kątem możliwości pilotowania statku powietrznego przez daną osobę.
Kurs na pilota samolotowego lub śmigłowcowego możesz rozpocząć bez ważnych badań lekarskich. Są konieczne do wykonania pierwszego lotu. Listę lekarzy orzeczników znajdziesz na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza [dostęp: 20.12.2017]
Jak zostać instruktorem w szkole lotniczej?
Każdy kursant jest inny
Kursantów w szkole lotniczej Bartolini Air można podzielić na trzy główne grupy.
Pierwszą stanowią „młodzi gniewni”, którzy dążą do kariery pilota liniowego i wszystkie zdobywane licencje traktują jak szczeble do osiągnięcia tego celu.
Drugą są pasjonaci. Oni „bawią się” na symulatorach, sklejają modele lotnicze, znają na pamięć wszystkie filmy i gry, dotyczące samolotów. Czasami latają na szybowcach i patrzą w niebo za każdym razem, gdy przelatuje samolot. Często są to osoby nieco starsze, które mają więcej czasu oraz pieniędzy i postanowiły zrealizować swoje marzenia o samodzielnym lataniu.
Trzecią grupę stanowią biznesmeni. Oni wraz z rozwojem swoich firm i potrzeb, przesiadają się z linii lotniczych do własnych maszyn. Chcą szybciej i bardziej komfortowo podróżować zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych. Warto mieć na uwadze, że chorwackie wybrzeża są oddalone od nas o ok. 4,5 godziny lotu.
Wiedza to potega
Jak zostać instruktorem lotnictwa?
FI(A) to pierwsze uprawnienie instruktora. Można szkolić pilotów do licencji LAPL(A) i PPL(A); prowadzić kursy teoretyczne i praktyczne.
Wymagania wstępne:
- Wiek 18 lat
- Posiadanie licencji PPL(A) i nalot dowódczy (PIC) - 150 godzin, nalot ogólny - 200 godzin, zdane egzaminy teoretyczne do licencji CPL(A) (AMC.FCL.1.470(b). Możesz nie mieć zdanych egzaminów teoretycznych do CPL(A), wtedy możesz szkolić pilotów tylko do LAPL(A).
lub:
Posiadanie licencji CPL(A) lub ATPL(A) i nalot dowódczy (PIC) - 100 godzin. - Posiadanie 30 godzin nalotu na samolotach SEP, w tym co najmniej 5 godzin w okresie 6 miesięcy przed egzaminem kwalifikującym (FCL.930.FI lit. a).
- Zdanie egzaminu kwalifikującego (zgodnie z JAR.FCL.1.330(f) i z Załącznikiem 3 do JAR.FCL.1.240) w okresie 6 miesięcy przed rozpoczęciem kursu FI(A), z instruktorem uprawnionym, zgodnie z FCL.905.FI lit. i).
- Posiadanie co najmniej 10 godzin dwusterowych wg przyrządów, w tym nie więcej niż 5 godzin na symulatorze FNPT II.
- Posiadanie co najmniej 20 godzin przelotów (X-country) jako dowódca (PIC), w tym lot na trasie długości co najmniej 300NM, z dwoma lądowaniami z pełnym zatrzymaniem na dwóch różnych lotniskach.
- Posiadanie co najmniej 15 godzin na typie lub klasie samolotu, na którym ma być prowadzone szkolenie.
- Jeśli kandydat na instruktora jest biegły językowo, zgodnie z JAR.FCL.055, to może być szkolony po angielsku. Może potem przygotowywać pilotów anglojęzycznych.
Czas lotu
Kurs praktyczny do uprawnienia FI(A), według wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) to minimum 30 godzin lotu. Są w to wliczone:
- Loty nadlotniskowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 14 godzin, w tym 1 godzina na samolocie akrobacyjnym na korkociągi ustalone i nienormalne położenia.
- Loty trasowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 8 godzin
- Loty nocne dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 3 godzin
- Loty wg wskazań przyrządów (symulator FNPT II), 5 godzin.
Podczas lotów z „instruktorem instruktorów” (FI.FI), dowiesz się jak uczyć:
- pilotażu,
- kołowania,
- procedur awaryjnych,
- lotów nawigacyjnych, także na małych wysokościach,
- lotów wg wskazań przyrządów, przeciągnięć,
- podejmowania nieszablonowych decyzji w warunkach stresu i deficytu czasu,
oraz jak:
- systematycznie, z zgodnie z zasadami przygotować ucznia do lotu,
- oceniać poziom i postępy ucznia,
- instruować ucznia w jego lotach samodzielnych przez radio.
Kurs teoretyczny
Oprócz latania, będziesz musiał zaliczyć 125 godzinny kurs teoretyczny z następujących przedmiotów:
- Proces uczenia się
- Proces nauczania
- Filozofia szkolenia teoretycznego i praktycznego
- Techniki nauczania
- Organizacja i metodyka
- CRM
- Administracja szkolenia
- Pedagogika
- Pierwsza pomoc
- Przygotowanie naziemne
- oraz tematy z przedmiotów do PPL(A).
Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminami wewnętrznymi w ośrodku. Egzamin jest zaliczony, gdy kandydat udzieli 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu.
Kondycja psychofizyczna
Badania co najmniej klasy 2, można mieć wyższą klasę 1.
Koszt
Na całkowity koszt szkolenia składają się :
- Egzamin kwalifikujący, około 2 godzin
- Kurs teoretyczny w formie ćwiczeń i wykładów, 125 godzin
- Kurs praktyczny instruktorski, 24 godziny lotu, 1 godzina na samolocie akrobacyjnym, 5 godzin w symulatorze FNPT II
- Egzamin z egzaminatorem ULC, około 2 godzin
- Nadzorowana praktyka instruktorska, co najmniej 100 godzin.
Do czego uprawnia FI(A)?
Posiadając uprawnienie FI(A) możesz:
- szkolić kandydatów do licencji LAPL(A), PPL(A),
- szkolić do uprawnień SEP, za wyjątkiem samolotów complex,
- szkolić do uprawnień, które masz wpisane w swojej książce pilota, a które nie są wpisywane do licencji.
Źródło: Adriana Aviation http://www.ftoadriana.com.pl/documents/5/pl_FI_A.pdf
Koszt licencji pilota
Cena marzeń
Szkoła lotnicza wiąże się z dużymi nakładami, ale daje adekwatne przychody. Podstawowy kurs pilotażu na licencję PPL (turystyczną) kosztuje ok. 30 tys. zł. Licencja pilota liniowego, który lata samolotami pasażerskimi, to koszt, w dużym uproszczeniu, ok. 300 tys. zł (szczegóły w biznesplanie).
Tak wysoki koszt kształcenia jest związany z tym, że większość wiedzy zdobywa się w kokpicie samolotu, a latanie kosztuje niemałe pieniądze.
Żeby zostać pilotem turystycznym, trzeba wylatać co najmniej 45 godzin i zdać egzamin państwowy.
Żeby latać samolotami rejsowymi, trzeba spędzić w powietrzu co najmniej 250-300 godzin, posiadać licencję PPL oraz CPL, a także dodatkowe uprawnienia, związane z lotami w nocy oraz na bazie instrumentów pokładowych.
Jak widać, koszty kształcenia pilotów nie są małe. A klienci to często osoby, które stawiają sobie za cel realizację marzeń o lataniu lub po prostu osoby zamożne.
Warto mieć to na uwadze planując działania marketingowe. Twoją grupą docelową mogą być osoby o dużych dochodach i/lub majątku. Trzeba do nich mówić adekwatnym językiem i argumentami oraz bazować, w dużej mierze, na swojej reputacji i rekomendacjach.
Branża lotnicza to wąskie środowisko, w którym wszyscy się znają. Dlatego pamiętaj o różnych wydarzeniach i eventach, pokazuj się ze swoją ofertą wszędzie, gdzie jest mowa o lotnictwie.
Jak zostać instruktorem lotnictwa samolotowego?
Kandydat na instruktora musi spełnić szereg wymagań - lekarskich, formalnych i związanych z doświadczeniem.
- Musi mieć co najmniej licencję CPL(A) lub co najmniej 200 godzin nalotu, w tym 150 godzin lotu jako pilot-dowódca (PIC), jeśli posiada licencję pilota turystycznego PPL(A).
- Musi zdać egzamin teoretyczny w zakresie licencji pilota zawodowego CPL(A) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
- Musi uzyskać nalot co najmniej 30 godzin na samolotach jednosilnikowych tłokowych, z których co najmniej 5 godzin musi zostać uzyskane w ciągu sześciu miesięcy, bezpośrednio poprzedzających wstępny egzamin praktyczny.
- Musi odbyć co najmniej 10 godzin szkolenia praktycznego wg wskazań przyrządów (IR), przy czym nie więcej niż 5 godzin może być uzyskanych na urządzeniu do szkolenia procedur lotu (FNPT) lub na symulatorze lotu.
- Jest zobligowany do wykonania co najmniej 20 godzin lotów nawigacyjnych jako pilot-dowódca (PIC) samolotu. Musi być w tym lot po trasie nie krótszej niż 540 km (300 NM) z dwoma lądowaniami z pełnym zatrzymaniem na dwu różnych lotniskach.
- Musi, w ciągu sześciu miesięcy bezpośrednio poprzedzających rozpoczęcie szkolenia, zdać przed wykwalifikowanym instruktorem pilotażu, specjalny, wstępny, praktyczny egzamin kwalifikacyjny.
Warto wiedzieć
Wymagania medyczne wobec pilotów są wysokie.
Podstawowy zakres badań do pierwszego lotu w ramach licencji PPL:
- badania laboratoryjne
- EKG
- audiogram, tympanometria
- spirometria
- badanie okulistyczne
- badanie laryngologiczne
- badanie przez lekarza orzecznika
- wydanie orzeczenia klasy 2.
Zakres dla licencji:
- badania laboratoryjne
- EKG
- audiogram, tympanometria
- spirometria
- badanie okulistyczne
- badanie laryngologiczne
- badanie neurologiczne
- badanie przez lekarza orzecznika
- ocena orzecznicza, po jej zakończeniu przesłanie drogą elektroniczną wniosku o akceptację przez lekarza-orzecznika medycznego lub NLL ULC; po jej otrzymaniu wydanie orzeczenia.
Listę orzeczników dopuszczonych do orzekania znajdziesz na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/lekarze-orzecznicy
Źródło: UnitedSky https://unitedsky.eu/jak-zostac-pilotem [dostęp: 20.12.2017]
Zbuduj własną markę
Portret profesjonalisty
Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm.
Ucz się – z pewnością interesujesz się lataniem i być może masz licencję. Umiejętności nigdy za wiele – poszukaj nowych kwalifikacji, które pomogą zarządzać firmą w branży lotniczej lub podniosą Twój prestiż jako instruktora. Z pewnością przydatna będzie licencja komercyjna CPL wraz ze wszystkimi dodatkami (maszyny wielosilnikowe, loty nocne itp.)
W Polsce działa m.in.:
- Lotnicza Akademia Wojskowa, Dęblin
- Politechnika Rzeszowska, Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
- Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa
- Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie,
- Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Mechanika i Budowa Maszyn, specjalizacja pilotaż
Aktualny wykaz licencjonowanych ośrodków szkolenia lotniczego znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego : https://ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=452&Itemid=449&lang=pl
Uczestnicz w konferencjach i targach – znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy. Poznasz nowoczesne technologie, poznasz potencjalnych klientów, innowacyjnych dostawców i rozwiązania, które mogą podnieść jakość lub efektywność Twoich usług.
Warto śledzić „Kalendarz imprez lotniczych”. Przykłady imprez branżowych na świecie:
- Targi Aero Friedrischshafen,
- Targi Lotnictwa Lekkiego,
- Aerospace &Defence Meetings,
- Targi Lotnicze w Rzeszowie,
- ILA Berlin Air Show.
Możesz zostać członkiem organizacji lotniczych.
W Polsce działają m.in.: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Polski Związek Sportu Lotniczego, Stowarzyszenie Lotników Polskich, Światowe Stowarzyszenie Lotników Polskich, Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe, Aeroklub Polski, Fundacja Zabytki Polskiego Nieba, Związek Regionalnych Portów Lotniczych, Instytut Lotnictwa.
Nadzorem zajmuje się Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Odwiedzaj konkurencję – regularnie monitoruj działania, polub profile społecznościowe. Trzymaj rękę na pulsie wydarzeń w branży.
Załóż blog/ vlog lotniczy. To prosty sposób zarówno na budowę własnego wizerunku, jak również na pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek internetowych. Pomoże Ci w tym każdy znajomy informatyk. Możesz zlecić utworzenie bloga agencji interaktywnej, co w podstawowym zakresie nie powinno kosztować więcej niż 1 000 zł.
Czytaj – zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą zasad pilotażu statków powietrznych, zasad pedagogiki w lotnictwie itp. Zapisz się do społecznościowych grup branżowych, zaprenumeruj newslettery wybranych portali lotniczych, uczestnicz w dyskusjach na forach internetowych.
Słowniczek pojęć
Przydatne pojęcia
Licencja LAPL(A) - licencja pilota rekreacyjnego (nazywana również licencją pilota lekkich statków powietrznych). To nowość od roku 2014 na rynku szkoleń lotniczych. Uprawnia do pilotowania statków powietrznych (samolotów lub motoszybowców turystycznych) o maksymalnej, poświadczonej masie startowej 2 000 kg lub mniej, przewożących maksymalnie 3 pasażerów. Na pokładzie nie może być więcej niż 4 osoby.
Licencja uprawnia do pilotowania zdecydowanej większości popularnych samolotów, nie tylko tych najmniejszych. Pozwala na zabranie w powietrze więcej niż jednej osoby. Ciekawostką jest, że posiadając licencję LAPL(A), można pilotować również samolociki ultralekkie - jedynie po krótkim przeszkoleniu na konkretny typ statku powietrznego.
http://naszelotnisko.pl/szkolenia-lotnicze/ 20.12.2017
Private Pilot Licence (PPL) - (z ang. licencja pilota turystycznego). Kategoria licencji pilota statku powietrznego; uprawnia do pilotowania w celach niezarobkowych.
Typy licencji PPL:
PPL(A) - licencja pilota samolotowego turystycznego
PPL(H) - licencja pilota śmigłowcowego turystycznego
PPL(AS) - licencja pilota sterowcowego turystycznego
PPL(AG) - licencja pilota wiatrakowcowego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Private_Pilot_Licence 20.12.2017
Commercial Pilot Licence (CPL) - (z ang. licencja pilota zawodowego). Kategoria licencji pilota statku powietrznego; uprawnia do pilotowania samolotów w celach zarobkowych.
Typy licencji CPL:
CPL(A) - licencja pilota samolotowego zawodowego
CPL(H) - licencja pilota śmigłowcowego zawodowego
CPL(AS) - licencja pilota sterowcowego zawodowego
CPL(AG) - licencja pilota wiatrakowcowego zawodowego
Airline Transport Pilot License (ATPL) - (z ang. licencja pilota transportu liniowego). Najwyższa cywilna kategoria licencji pilota statku powietrznego. Osoby posiadające ATPL są uprawnione do prowadzenia statków powietrznych o masie całkowitej powyżej 5700 kg lub zabierających na pokład ponad 9 pasażerów.
Typy licencji ATPL:
ATPL(A) – licencja pilota samolotowego liniowego
ATPL(H) – licencja pilota śmigłowcowego liniowego
EASA - Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - (ang. European Aviation Safety Agency, EASA). Agencja Unii Europejskiej z siedzibą w Kolonii; zajmuje się bezpieczeństwem ruchu lotniczego w Europie. Działa od września 2003 roku.
Podstawą prawną działania Agencji jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 roku, w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE.
Agencja rozwija know-how na wszystkich polach bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Pomaga instytucjom unijnym w opracowaniu prawodawstwa i wdrożeniu reguł, odnoszących się do nadzorowania wyrobów lotniczych oraz zasad, dotyczących zarządzania organizacją i personelem.
Rozporządzenie, określające działania Agencji stanowi bazę dla działań Unii w odniesieniu do certyfikacji wyrobów lotniczych oraz organizacji i personelu, zaangażowanego w ich projektowanie, produkcję i obsługę. Komisja, wspierana przez Agencję, proponuje niezbędne poprawki do rozporządzenia, aby rozszerzyć jej kompetencje na wszystkie obszary bezpieczeństwa lotniczego.
Czy to się opłaca?
Minibiznesplan
Koszt uruchomienia ośrodka szkolenia pilotów zależy od kilku czynników. Jednak zawsze wiąże się z dużymi nakładami. Nie musisz od razu kupować ziemi, budować lotniska i stawiać hangarów. Możesz wynająć hangar lub tylko jedno miejsce w hangarze z dostępem do całej infrastruktury lotniskowej. Nie musisz martwić się o pozwolenia dotyczące lokalizacji inwestycji. Najważniejsze będą Twoje kwalifikacje, których zdobycie jest znacznie mniej kosztowne, ale nadal drogie, patrząc okiem „Kowalskiego”.
Koszty początkowe
1. Licencja pilota + nalot 200 h: 137 935 zł (1)
Aby uczyć innych, musisz posiadać licencję pilota. Musi to być licencja typu CPL lub PPL, z ogólnym nalotem minimum 150 godzin w powietrzu. Szkolenie teoretyczne przygotowujące do egzaminu na licencję PPL kosztuje ok. 1 800 zł, natomiast praktyczne ok. 25 000 zł.
Musisz jeszcze zdać egzamin w ULC, który dla licencji PPL kosztuje łącznie 1 153 zł (315 zł teoretyczny oraz 838 zł praktyczny). Kolejny krok - to minimum 200 godzin nalotu. Możesz to wykonać w ramach pilotowania społecznego lub wykupić te godziny (200 x 550 zł = 110 000 zł) – tę opcję przyjęliśmy do biznesplanu.
2. Szkolenie przygotowujące do licencji instruktora - FI(A): 28 000 zł (1)
Szkolenie teoretyczne, obejmujące ok. 125 godzin wykładowych kosztuje ok. 8 000 zł. Część praktyczna to ok. 20 000 zł (30 h).
3. Zakup samolotu: 250 000 zł (2)
Tyle nasi bohaterowie zapłacili za pierwszy samolot (Piper Arrow). Koszty samolotów są różne, a zasady podobne do tych, które panują na rynku aut. Im samolot starszy i ma większy nalot (w motogodzinach), tym jest tańszy. Nowa Cessna to koszt 2,5 – 3 mln zł.
3. Serwis WWW oraz podstawowe materiały marketingowe: 20 000 zł (3)
Serwis internetowy, przy odrobinie wiedzy i czasu, możesz uruchomić samodzielnie, na bazie oprogramowania open-source (czyli bezpłatnie). Możesz zlecić jego niskobudżetowe przygotowanie znajomym. Pamiętaj, że będzie on Twoim podstawowym narzędziem komunikacji z klientami (zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi). Będą to w większości ludzie zamożni, przyzwyczajeni do bardzo wysokiej jakości. Dlatego Twój serwis WWW powinien być profesjonalnie przygotowany - w warstwie graficznej i wydajnościowej. Przy zleceniu profesjonalnej agencji, będzie Cię kosztowało ok. 20 000 zł.
4. Początkowy rozruch: 50 000 zł (kwota rezerwowa)
Możesz zrobić wiele w zakresie promocji, by od pierwszego dnia Twój biznes zarabiał. Musisz liczyć się z tym, że zyski przyjdą z czasem – gdy klienci Cię poznają, dowiedzą się o Twoim istnieniu i zaczną wydawać pierwsze rekomendacje. Dlatego warto zabezpieczyć się na wypadek, gdybyś na pierwszego klienta musiał czekać pół roku (co w tym biznesie nie byłoby dziwne, zakładając, że nie masz jeszcze żadnej reputacji).
Razem: ok. 485 935 zł
--
(1) opracowanie własne na podstawie:
http://salt.aero/szkolenia-lotnicze-samolotowe/
http://www.ulc.gov.pl/pl/oplaty-lotnicze-i-skarbowe/3143-tabela-oplat-lotniczych-licencjonowanie-personelu-lotniczego
http://www.royalstaraero.pl/pilotzawodowy2
(20.12.2017).
(2) na podstawie https://www.aircraft24.pl
(3) na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl
Koszty operacyjne
1. Wynagrodzenia: 0 zł
W niniejszym opracowaniu przyjęliśmy założenie, że zajęcia będziesz prowadzić samodzielnie (wszak wydajesz na to blisko 200 000 zł, przyjęte w kosztach początkowych). Pamiętaj, że do prowadzenia szkoły jako firmy (nie zajęć) nie musisz posiadać żadnych kwalifikacji lotniczych.
Możesz wynająć instruktorów za ok. 30-100 zł/h (http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/48-licencje_i_szkolenia_lotnicze/10721-zarobki_instruktora_pilotazu.html) i przyjąć odpowiednią kwotę w tym miejscu.
2. Czynsz najmu za hangar: 1 000 zł (1)
Koszt najmu hangaru zależy od jego lokalizacji (rejon Polski, bliskość aglomeracji) oraz wielkości Twojego samolotu. Z reguły są to koszty rzędu od 300 do nawet 3 000 zł za samolot. Jeśli masz własny teren umożliwiający starty – nie musisz brać go pod uwagę.
3. Ubezpieczenie samolotu: 1 000 zł (2)
Podstawowe i obowiązkowe ubezpieczenie OC dla posiadacza samolotu kosztuje ok. 3 000 zł rocznie.
Opcjonalnie możesz wykupić AC (AeroCasco), które jest odpowiednikiem samochodowego AutoCasco i kosztuje 3-5% wartości samolotu. Jest to zdecydowanie rekomendowane, w przypadku prowadzenia szkoleń, a przy wartości samolotu 250 000 zł, da kwotę ok 9.000 zł.
4. Przeglądy roczne: 300 zł (3)
Samolot klasy General Aviation musi przejść okresowy przegląd co ok. 100 motogodzin, kosztuje średnio
1 500-2 000 zł. Przyjmujemy dwa przeglądy w roku.
5. Paliwo: 2 000 zł (3)
Samolot klasy General Aviation spala średnio ok. 15 l paliwa na godzinę, co przy założeniu rocznego nalotu w wysokości 200 godzin da 3 000 l. Litr paliwa lotniczego kosztuje ok. 8 zł, więc miesięcznie zużyjesz paliwa za podaną kwotę.
6. Księgowość: 500 zł (4)
Szkołę będziesz zapewne prowadzić w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Księgowość dla takiej firmy, prowadzona przez biuro rachunkowe, to minimalnie 500 zł/mc.
7. Rezerwa na nieplanowane naprawy i remonty: 3 000 zł
Samolot jest maszyną, więc zawsze może coś się zepsuć. Posiada silnik, wiele mechanizmów sterowania awioniką, elektronikę. Jeśli kupujesz nowy samolot, to szanse na awarie są minimalne, jednak mogą się wydarzyć.
8. Najem sali na zajęcia teoretyczne: 1 000 zł
Zajęcia praktyczne będziesz prowadzić w samolocie, ale do teoretycznych musisz mieć miejsce. W naszej ocenie, wystarczy niewielkie pomieszczenie (ok. 40 m2) w budynku położonym w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska/aeroklubu. Nie powinieneś zapłacić więcej niż 1 000 zł miesięcznie.
Możesz również poszukać sali na godziny, co w początkowym okresie będzie szczególnie korzystne.
Razem: ok. 8 650 zł miesięcznie
--
(1) na podstawie http://lotnisko.cul.com.pl/pages/hangarowanie
(2) na podstawie https://aeropolisa.pl/oc-operatora,91,p4.html
(3) na podstawie analizy wypowiedzi właścicieli samolotów na lotniczych formach internetowych
(4) na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych
Przychody
1. Zajęcia praktyczne: 10 000 zł (1)
W części poświęconej kosztom przyjęliśmy, że nalot Twojego samolotu wyniesie 200 h w ciągu roku. Za jedną godzinę możesz uzyskać ok. 600 zł, więc łączny przychód z tego tytułu wyniesie 120 000 zł rocznie.
2. Zajęcia teoretyczne: 12 500 zł (1)
Zajęcia teoretyczne, zależnie od typu licencji, kosztują od 2 000 zł do 10 000 zł za szkolenie. Składa się na nie zazwyczaj ok. 150 h – pełen miesiąc roboczy. Jeśli uśrednimy ich koszt do 5 000 zł i przyjmiemy, że w ciągu roku uda Ci się zebrać trzy 10-osobowe grupy szkoleniowe, da Ci to roczny przychód w wysokości
225 000 zł.
Razem: ok. 22 500 zł miesięcznie
--
(1) opracowanie własne na podstawie cenników szkół lotniczych zamieszczonych na stronach WWW, 20.12.2017
Warto wiedzieć
Gdy uzyskasz licencję instruktora, będzie to licencja z ograniczeniem – FI(R). Aby uzyskać „pełnowartościową” licencję FI(A), musisz wykonać co najmniej 100 godzin szkolenia praktycznego w powietrzu oraz nadzorować co najmniej 25 lotów samodzielnych, wykonanych przez studentów.
Co warto przemyśleć na starcie
Kilka ważnych kwestii
Zastanów się, jakie wybierzesz PKD dla swoich usług.
W polskiej klasyfikacji jest przynajmniej kilka wpisów – im więcej wybierzesz, tym mniej zmian będziesz wprowadzać w trakcie rozwoju biznesu:
- 51.10.Z Transport lotniczy pasażerski
- 51.21.Z Transport lotniczy towarów
- 52.23.Z Działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy
- 77.35.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu lotniczego
- 49.31.Z Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski
Pamiętaj, że masz ograniczony czas na odbycie egzaminów po zakończeniu każdego ze szkoleń
Dla każdego typu licencji są inne terminy.
Powyższe opracowanie minibiznesplanu zostało przygotowane przy założeniu, że samodzielnie będziesz uczyć innych.
W związku z tym, musisz mieć wszystkie licencje i certyfikaty. Przemyśl to. Jeśli rozpatrujesz tę działalność tylko w kategoriach biznesu (i latanie wcale tak bardzo Cię nie „kręci”), do prowadzenia zajęć możesz wynająć instruktorów. Ich stawki wahają się w granicach 30-100 zł za godzinę pracy, zależnie do jakiej licencji uczą (http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/48-licencje_i_szkolenia_lotnicze/10721-zarobki_instruktora_pilotazu.html).
Oszczędzisz blisko 200 000 zł na uzyskiwaniu uprawnień.Przemyśl zakup samolotu:
- Czy musisz kupować nowy samolot? Równie dobrze możesz go wynajmować. Będziesz mieć o wiele wyższe koszty operacyjne, jednak wymagany kapitał na start maleje o połowę.
- Jeśli chcesz kupić samolot – przemyśl jego wiek i stan. Samoloty tanieją o ok. 50% co 10 lat, więc utrata wartości nie jest tak dramatyczna, jak w przypadku samochodów. Koszty remontów są wysokie – po ok. 1 000 motogodzinach, remontu będzie wymagać silnik (20-50 tys.) i/lub śmigło w jednosilnikowcu (ok. 15 tys.).
Na terenie Polski jest niewiele ośrodków szkoleniowych (szkół pilotażu) umożliwiających uzyskanie licencji pilota.
Niewiele jest firm oferujących wynajem statków powietrznych (samolotów, helikopterów itp.) do celów turystycznych, biznesowych lub typowo prywatnych (wesela, loty widokowe, patrolowe, zdjęcia filmy). To nisza na rynku.
Jest kilka uczelni które kształcą pilotów:
Wyższa Szkoła Służb Lotniczych w Bydgoszczy, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie. Poza tymi uczelniami istnieje tylko kilka profesjonalnych firm oferujących kursy szkoleniowe, które kończą się licencją pilota.
Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji
Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl
Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:
- opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
- analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
- testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
- banku wiedzy
- wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy
Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!
Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.
Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482