Pomysł na biznes:

Jak zostać poszukiwanym kucharzem i przygotowywać obiady lub przyjęcia na telefon?

Branża:
  • E-handel
  • Handel
  • Usługi gastronomiczne na telefon
  • Usługi organizacji uroczystości rodzinnych
  • Mobilne usługi gastronomiczne
  • Sprzedaż

Historia kucharza, którego biznesem jest gotowanie w domach swoich klientów

artcile

Podejmij wyzwanie

Telefon atrybutem kuchmistrza

Wszyscy jesteśmy coraz bardziej zabiegani. Jeśli zapytasz większość swoich znajomych, czy mają sporo wolnego czasu na siebie – w większości przypadków usłyszysz negatywną odpowiedź. Czasu brakuje nam na coraz więcej rzeczy i taka sytuacja zaczyna wielu z nas coraz bardziej doskwierać.

Taki stan rzeczy tworzy przestrzeń do takich biznesów jak ten, który założył Wojtek – czyli „Kucharz na telefon”.

icon

Dla kogo?

  • Dla osób z zainteresowaniami i umiejętnościami kulinarnymi, pasjonatów gotowania
  • Dla osób z wykształceniem gastronomicznym,
  • Dla osób mobilnych, chętnych do częstych i dłuższych wyjazdów
  • Dla zmotoryzowanych
  • Dla ciekawych świata, poszukających nowości gastronomicznych, interesujących się kulinariami w różnych zakątkach globu
icon

Zanim zaczniesz

  • Przygotuj posiłek dla 10 osób – zbierz opinie na temat przyrządzonych dań
  • Zbadaj lokalny rynek – popytaj znajomych i przyjaciół, czy byliby chętni na taka usługę, czy mają wystarczająco dużo czasu na gotowanie,
  • Oceń swoją specjalizację: kuchnia orientalna, śródziemnomorska, polska – inne,
  • Przygotuj/ opracuj swoją listę popisowych dań, swoich specjalizacji,
  • Poszukaj potencjalnych dostawców, pasujących do Twoich specjalizacji,
  • Rusz z promocją swojej oferty jak tylko podejmiesz decyzję o prowadzeniu firmy – nie czekaj na formalną rejestrację!
  • Zainteresuj się konkursami kulinarnymi – sprawdź się, potwierdź certyfikatami swoje zdolności
  • Odwiedź najbliższe targi kulinarne i zapoznaj się z najnowszymi trendami

Krewetki po syczuańsku? Semifreddo z ricotty? A może tajska zupa szpinakowo-imbirowa? Dla Wojtka to żaden problem. Specjalizuje się w kuchni dalekowschodniej i śródziemnomorskiej, serwując wyjątkowo wyszukane potrawy z różnych regionów świata. Po raz pierwszy był w Indiach jeszcze na studiach, jako 23-letni student historii na Uniwersytecie Wrocławskim w ramach wycieczki „naukowej”.

Pierwsze spotkanie z tamtejszą – słynącą z pikantności – kuchnią było jakże nieudane, bowiem nie wiedział jeszcze, że ostre potrawy trzeba zagryzać mandarynką. I jeść je palcami, bowiem wargi są najbardziej wrażliwe na ostre smaki i kapsaicynę. Podczas swojego pierwszego wyjazdu do Indii Wojtek potrafił co najwyżej ugotować jajecznicę.

Indie wciągnęły go jednak bez reszty swoim kolorytem, różnorodnością, żywiołowością oraz przyprawami i ich smakami – tam po raz pierwszy (w czasach PRL’u) poznał curry, kardamon, masalę, asafetydę. Zaczął interesować się nie tylko samym smakiem, ale również garkuchnią – czyli jak te smaki powstają.

artcile

Liczy się pomysł

Pasja potrzebuje podróżowania i czasu

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Podczas swoich wyjazdów do Indii Wojtek odkrył w sobie dwie pasje – kulinaria oraz podróże. Bardzo chciał realizować obie – do tego stopnia, że zaczął sprowadzać z Indii ubrania bawełniane, byle tylko mieć możliwość podróży do tego kraju. Po kilku latach, za namową żony, postanowił, że skoro gotowanie tak go wciągnęło i dobrze mu to wychodzi, to może warto na tym zarabiać?

Wojtek jeszcze na studiach był kilka razy w Indiach, później już regularnie je odwiedzał w celach handlowych, sprowadzając z nich ubrania z prawdziwej bawełny. Pisząc swoją pracę magisterską o „Drodze Gajusza Juliusza Cezara do jedynowładztwa”, nadal handlował i szukał nowych smaków. W ramach kolejnych wyjazdów, Wojtek odkrywał w sobie coraz większą przyjemność, jaką dają mu próby odtwarzania smaków, których zaznał w trakcie podróży, próby przyrządzenia nieznanych mu dotychczas składników.

Choć nadal prowadzi handel odzieżą, to na usługowe gotowanie poświęca coraz więcej czasu mając nadzieję, że w niedługiej przyszłości zajmie się już tylko i wyłącznie tym – sprawia mu to ogromną przyjemność - odpoczywa przy garnkach.

 

Gotowanie a zwiedzanie

Wakacje Wojtek zawsze spędza z żoną. Z pozoru wyglądają dość rutynowo – jeden dzień poświęcony na zwiedzanie, drugi na gotowanie – tylko on gotuje w domu.

icon

Warto wiedzieć

Wojtek jest świetnym przykładem na to, że podróżując po świecie można nie tylko odpoczywać, ale równolegle zbierać inspiracje i pomysły dla swojego biznesu. Wojtek stara się wybierać takie kierunki podróży, by nie tylko poznać ciekawe miejsca i zwiedzać świat, ale również przywozić z nich nowe smaki i kuchenne inspiracje dla swojego biznesu. Podróże to źródło nowych przypraw, łączeń składników i sposobów przyrządzania – podglądanie, czerpanie z innych kultur to podstawowe narzędzie rozwoju sztuki kulinarnej.

Z każdej podróży Wojtek przywozi wiele książek kucharskich, z których następnie korzysta w domu lub domach swoich klientów. Wyspecjalizował się w rybach i owocach morza, które przyrządza według coraz to nowych przepisów. Z każdej podróży przywozi nie tylko książki kucharskie, ale również zastrzyk energii i zdrowej ciekawości, czy uda mu się przebić smak potraw przyrządzonych przez lokalnych mistrzów.

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

W poszukiwaniu inspiracji i wiedzy o gotowaniu

Obecnie Indie wciąż są Wojtka pierwszą i najważniejszą miłością podróżniczą, potrawy azjatyckie to jego specjalność, ale tuż za nimi podąża kuchnia śródziemnomorska – dlatego często wyjeżdża także do Włoch czy Grecji, a także na półwysep Iberyjski, by poznawać rozmaite specjały andaluzyjskie, katalońskie czy kastylijskie.

Zawsze wraz z żoną wynajmują pokój z dużym aneksem kuchennym lub najlepiej odrębna kuchnią, by móc puścić wodze fantazji w przyrządzaniu tego, co o świcie wypatrzy i kupi na lokalnych targowiskach.

icon

Wiedza to potęga

Paella to nazwa hiszpańskiej potrawy, bazującej na ryżu z szafranem i różnymi dodatkami. Mało kto jednak wie, że powinna być przygotowywana w na specjalnej patelni, po którą Wojtek pojechał specjalnie do Hiszpanii, a swą nazwę zawdzięcza łacińskiemu słowu „patella” – naczyniu, w którym Rzymianie składali dary bogom.

Takie historie, opowiadane klientom w ich domach podczas przygotowywania potraw sprawiają, że w ich pamięci Wojtek zapisze się jako najwyższej klasy pasjonat i profesjonalista. Warto o swojej specjalizacji wiedzieć jak najwięcej!

Wykwintne potrawy za kilka złotych

Wojtek z początku gotował z pasji - dla rodziny i przyjaciół. Zbierał jednak tak wiele pochlebnych uwag, że żona namówiła, go by zaczął robić to zawodowo także dla innych. Nie chciał jednak rezygnować z dotychczasowej pracy (handlu ubraniami), więc potraktował ten biznes początkowo jako typowo dodatkową działalność. Jednak reklama szeptana zrobiła swoje, wieść o wyjątkowym kucharzu poszła w świat i zaczęli zgłaszać się kolejni chętni.

Obecnie Wojtek coraz bardziej przechyla swoją aktywność zawodową w stronę kulinarną, rezygnując stopniowo z handlu odzieżą. W ofercie posiada kilka usług – najważniejszą z nich jest właśnie gotowanie w domach Klientów, jednak oferuje także typowy catering z dowozem gotowych potraw do Klienta, jest zapraszany przez różne restauracje na kulinarne wieczory tematyczne wieczory oraz uczestniczy w przygotowywaniu imprez okolicznościowych.

icon

Warto wiedzieć

Usługowe przygotowywanie potraw wiąże się ze spełnieniem wymagań fitosanitarnych, popularnie mówiąc – wymogów Sanepidu, czyli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. O ile nie jest to tak istotne w przypadku gotowania w domach klientów, o tyle musisz pamiętać o nich, gdy zdecydujesz się dowozić klientom gotowe potrawy w formie cateringu. Rozwiązanie, z którego korzysta Wojtek, to okazjonalne wynajmowanie lokalu (profesjonalnej kuchni) spełniający wymagania Sanepidu, gdy ma zlecenie na przygotowanie gotowych potraw dla Klientów.

Koniecznie musisz zadbać o aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne – ich koszt to ok. 100zł, a szczegóły znajdziesz na stronach Sanepidu, np.: http://wsse.waw.pl/

artcile

Bez tego ani rusz

Na czym polega gotowanie na telefon?

Teoretycznie minimalne zamówienie u Wojtka to 100 zł, ale w swojej rodzinnej miejscowości, swoim pierwszym, wiernym i stałym klientom, przywozi potrawy nawet za kilka złotych. Choć ma ustalony regularny, przykładowy cennik różnych potraw, to zawsze ustala z klientami indywidualnie ceny i warunki swojej usługi.

 

Klienci sami przyprowadzają następnych klientów

Prowadząc taki biznes, musisz szczególnie troskliwie dbać o swój wizerunek. A zbudować możesz go tylko i wyłącznie satysfakcją klientów, która będzie generowana przez 3 najważniejsze czynniki:

1) Pierwszym i oczywistym będzie smak przyrządzanych przez Ciebie potraw,

2) Drugim będzie to, w jaki sposób będzie to robić – klienci docenią czystość i estetykę, dobrą organizację Twojej pracy i wysoka kulturę osobistą oraz dyskrecję,

3) Wiedza – jeśli w trakcie przygotowywania potraw będziesz w stanie o nich opowiedzieć, o ich powstaniu, zwyczajach w krajach macierzystych i okrasisz to anegdotami na ich temat lub ze swoich (lub cudzych) podróży – klienci Cię pokochają.

I będą polecać innym, bowiem wiele osób jest w stanie zapłacić za nietypowy i bardzo smaczny posiłek w zaciszu domowym, a jeszcze więcej – chce zaimponować znajomym tym, co zjedzą w ich domu.

Świetnym przykładem na potrzeby i pragnienia nowoczesnych Klientów Wojtka są domowe przyjęcia okolicznościowe, przygotowywane niekiedy na 30 i więcej osób. Wojtek wówczas pojawia się z samego rana (lub nawet dzień wcześniej) i przygotowuje wszystkie potrawy, a pani domu skrzętnie notuje i zadaje pytania. Na koniec Wojtek znika z domu zanim pojawią się goście, a gospodarze cieszą się uznaniem i podziwem wszystkich gości po posiłku.

artcile

A to ciekawe…

Gotuję w domu klienta – czy potrzebuję specjalnego zezwolenia?

Uwarunkowania prawne usług polegających na m.in. gotowaniu w domu klienta uzależnione są od następujących kwestii:

- czy całość posiłków będzie przygotowana u klienta,

- czy w domu/siedzibie klienta, kucharz (przedsiębiorca) będzie korzystał z półproduktów, przygotowanych uprzednio (u siebie w domu lub wynajętym w tym celu lokalu),

- czy posiłki będą wcześniej przygotowane, a u klienta tylko odgrzewane i serwowane .

W przypadku gotowania całości posiłku, od podstawy klienta, obostrzenia sanitarne są mniej rygorystyczne. Kompetencje sanepidu nie obejmują bowiem kontroli usług polegających na produkcji żywności (gotowaniu). Dotyczą kontroli zakładów produkujących żywność, tj. lokali, w których produkuje się żywność wprowadzaną do obrotu. Jednak osoba przygotowująca posiłki powinna posiadać orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, względnie aktualną tzw. „książeczkę sanepidowską”.

Gotowanie w domach klientów nie wymaga zatwierdzenia przez inspekcję sanitarną. Natomiast podlegają inspekcji warunki przygotowywania półproduktów, które będą wykorzystywane u klienta. . Jeżeli przygotowany uprzednio catering będziesz przewozić do klienta, zwrócić uwagę zarówno na warunki przygotowywania posiłków, jak i transportu. , Znaczenie ma też to czy sam jedziesz po zakupy, czy też zakupy są dowożone, czy też posiłki będą przygotowane z produktów zakupionych przez klienta.

Więcej – w części otoczenie prawne

icon

Warto wiedzieć

W biznesie gastronomicznym nie możesz zakładać stałych, regularnych zysków. Bywa, że niektóre miesiące pozwalają wygenerować duży zysk, ale inne (np. wakacje) z pewnością będą przynosić mniejszą liczbę Klientów. Warto jak najszybciej zgromadzić zapas finansowy, na wypadek gdyby przychód w danym miesiącu był niższy niż zakładałeś, bez szkody dla jakości i świeżości serwowanych przez Ciebie posiłków.

Zorientuj się – jak przebiega sezonowość, kiedy zapotrzebowanie na Twoje usługi może wzrastać a kiedy maleć. Uwzględnij święta, dni wolne, „długie weekendy” – mogą stanowić szansę ale też zagrożenie dla ciągłości zamówień.

artcile

Zbuduj własną markę

Portret profesjonalisty

Zdobądź lub rozwijaj swoje kwalifikacje. Klienci szukają jakości, a to może zapewnić Twój profesjonalizm. Dbaj o swój wizerunek, rozwijaj zarówno umiejętności zawodowe (kucharskie), jak również te interpersonalne – to dzięki nim budowanie relacji ze swoimi klientami pójdzie Ci łatwiej.

  1. Ucz się z pewnością potrafisz gotować, ale umiejętności nigdy za wiele – poszukaj nowych kwalifikacji, które będą Cię odróżniać od innych – wystarczy w wyszukiwarce wpisać „Kursy kulinarne dla profesjonalistów”. Podobnie jak Wojtek – możesz czerpać wiedzę i inspirację z osobistego odwiedzania różnych kuchni na świecie i praktykowania sztuki kulinarnej na miejscu.

    W Polsce działają liczne organizacje branżowe. Możesz zostać członkiem np. :

    - Stowarzyszenia Kucharzy i Cukierników Polskich,

    - Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni,

    - Polskiego Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej.

    Poszukaj organizacji zawodowej, której misja najbardziej Ci odpowiada.

    Dowiedz się jak działa i co oferuje na przykład Akademia Gastronomiczna w Polsce czy Wyższa Szkoła Kulinarna.

    W tej branży mogą przydać Ci się nie tylko umiejętności smacznego gotowania, ale także umiejętności i wiedza z zakresu zarządzania firmą gastronomiczną, czy też z zakresu sprzedaży i marketingu w gastronomii. Na rynku dostępnych jest wiele szkoleń i kursów - Sprawdź, gdzie odbywają się profesjonalne szkolenia dla kucharzy w Twojej okolicy. Zadbaj też przynajmniej o podstawową wiedze z zakresu emarketingu, dzięki której samodzielnie poprowadzisz swój profil na Facebook’u i stronę WWW.

  2. Uczestnicz w konferencjach i targach znajdziesz tam nowinki i wypatrzysz trendy, poznasz nowinki i dowiesz się wielu ciekawych rzeczy, które później możesz przekazywać swoim klientom w formie ciekawostek. W serwisie internetowym Przeglądu Gastronomicznego znajdziesz aktualny kalendarze prestiżowych imprez i wydarzeń gastronomiczny – warto zajrzeć. W serwisie internetowym Poradnik Restauratora znajdziesz istotne informacje z branży.

    Przykładowe targi:

    - Warsaw Gastro Show – Międzynarodowe Targi Gastronomiczne,

    - Warszawski Smak,

    - Targi Książki Kulinarnej,

    - Międzynarodowe Targi Gastronomii POLAGRA GASTRO,

    - Targi HORECA w Krakowie,

    - Kongres Szefów Kuchni

    I wiele innych.

  3. Odwiedzaj konkurencję zrób własną listę najlepszych restauracji i przekonaj się osobiście, na czym polega ich sukces. Poszukaj osób oferujących gotowanie w domu Klienta. Monitoruj ich regularnie!

  4. Możesz też założyć bloga/ vloga kulinarnego to prosty sposób na budowanie wizerunku profesjonalisty w branży oraz ułatwienie Klientom dotarcia do Twojej oferty w internecie. Dzielenie się wiedzą przyniesie Ci znacznie więcej korzyści niż jej skrzętne ukrywanie tylko dla siebie.

    Napisz książkę kucharską – zbierz własne przepisy i opracuj zbiór łatwych potraw do przygotowania wg Twojej receptury.

  5. Czytaj zaopatrz się w branżową lekturę, np. dotyczącą zasad żywienia człowieka, organizacji kuchni, bezpieczeństwa w gastronomii itp. zaprenumeruj newslettery, obserwuj Instagram i Facebooka kulinarnych celebrytów i znanych kucharzy, dodaj do ulubionych w przeglądarce wszystkie najpopularniejsze serwisy z przepisami kulinarnymi.

    Przykłady magazynów kulinarnych: „Podróże – Kuchnia – magazyn dla smakoszy”, „Moje gotowanie”, „Magazyn Pyszne”, „Gotowanie jest proste”, Food Service” i wiele innych.

artcile

Słowniczek pojęć

Słownik przydatnych pojęć

  • Turystyka kulinarna - występuje w literaturze, prasie, Internecie i telewizji pod kilkoma nazwami.

    Najczęściej jednak będziecie mogli spotkać się z 4 terminami:

    - turystyka kulinarna (culinary tourism);

    - turystyka gastronomiczna (gastronomic tourism);

    - turystyka kuchni narodowej (cuisine tourism);

    - turystyka żywności i wina (food and wine tourism).

    Na ten moment nie istnieje jedna ogólnie przyjęta definicja turystyki kulinarnej. Wydaje się jednak, że nie stanowi to absolutnie żadnej przeszkody w zrozumieniu tego terminu. Nie trzeba nawet tłumaczyć, każdy już i tak zdążył się oblizać na myśl o tych najsmaczniejszych potrawach, które jadł na wyjazdach turystycznych. Gdziekolwiek jedziemy lubimy smacznie i nierzadko w dużych ilościach zjeść. Nie powinno być dla nas w takim razie zaskoczeniem, że jedzenie obok klimatu, zakwaterowania i krajobrazu uznawane jest obecnie za najistotniejszy element wyjazdu turystycznego.

    Definicja z Przeglądu Gastronomicznego 2009-1: „Turystyka kulinarna, to podróżowanie pod kątem poznawania dań i produktów kulinarnych danego regionu, ale może być również połączona ze zwiedzaniem, poznawaniem kultury i przyrody.”

    Źródło: Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej, http://pstk.pl/co-to-jest-turystyka-kulinarna

  • Turystyka kulinarna - turystyka podejmowania w celu poznawania lokalnych, regionalnych i narodowych surowców, produktów żywnościowych, a także tradycyjnych potraw, zarówno obszarów wiejskich, jak i miejskich. Turystyka kulinarna, która pozwala poznać inne kultury „od kuchni”, spotyka się z coraz większym uznaniem podróżujących na całym świecie, w tym również i w Polsce (turystykakulturowa.org). Bezpośrednie motywy podróży kulinarnych, które skłaniają autentycznych smakoszy do poznawania narodowych, regionalnych lub lokalnych produktów żywnościowych oraz charakterystycznych potraw występujących na danym obszarze są we współczesnej turystyce kulinarnej bardzo istotnym elementem doświadczenia turystycznego (i.vistula.edu.pl).

    źródło: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, Najnowsze Słownictwo Polskie http://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/turystyka-kulinarna.html, 20.05.2018

  • Catering, katering - usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć.

    Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/catering.html, 20.05.2018

  • Basmati, ryż Basmati, ryż siewny indyjski (Oryza sativa L.) - uznawany jest za najszlachetniejszy ryż na świecie. Rośnie u podnóża Himalajów. Jest długoziarnisty i aromatyczny. Ten charakterystyczny aromat wynika ze specyfiki klimatu, kombinacji mrozu i słońca. W glebę, na której rośnie, wsiąka krystaliczna woda spływająca z lodowców Himalajów. Te niepowtarzalne warunki klimatyczne dają w efekcie aromat niepodobny do innych gatunków ryżu. Ziarna ryżu basmati po ugotowaniu są sypkie, lekkie i puszyste, wyróżniają się też czysto białym kolorem. Najlepiej komponuje się z drobiem, rybami i owocami morza. Może być przechowywany długo, nabiera wtedy specjalnych właściwości i walorów smakowych.

    Ryż basmati jest źródłem bardzo dużej ilości węglowodanów. Jego długie ziarna są jedną z najtwardszych odmian co pozwala mu na zachowanie swojej sypkości. Osoby nielubiące sklejającego się ryżu podczas gotowania powinny wybrać ryż basmati.

    Źródło: Kupiec.pl, https://kupiec.pl/produkt/ryz-basmati/, 20.05.2018

  • Pecorino - ser włoski, nazwa pochodzi od włoskiego słowa „pecora”, czyli owca. Kolebką serowego przysmaku nie jest jednak cała Italia, ale tylko jej centralna i południowa część. Najsłynniejszą na świecie odmianę, ser Pecorino Romano, wytwarza się jedynie z mleka kóz pochodzących z równin prowincji Lazio oraz z Sardynii. Ta ostatnia wyspa jest także miejscem wyrobu zarejestrowanego w UE sera Pecorino Sardo, słynącego przede wszystkim ze względu na końcowe wykorzystanie.

    Źródło: Ekologi.pl, https://www.ekologia.pl/styl-zycia/zdrowa-zywnosc/ser-pecorino-wlasciwosci-sklad-i-zastosowanie-sera-pecorino,24880.html, 20.05.2018

  • Owoce morza (wł.: frutti di mare) - jadalne skorupiaki, małże i mięczaki morskie

    Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/owoce%20morza.html, 20.05.2018

  • Paella - to jedna z bardziej charakterystycznych potraw Hiszpanii potrawa hiszpańska pochodząca z Walencji i występująca w licznych odmianach. Przepis opiera się przede wszystkim na ryżu z dodatkiem szafranu, podsmażanym i gotowanym na metalowej patelni z dwoma uchwytami (tzw. paellera lub paella).

    Pierwotny przepis na paellę zawierał: mięso drobiowe, mięso z królika lub zająca, świeże warzywa (zmieniały się w zależności od sezonu), ryż, szafran oraz oliwę z oliwek. Wszystkie te składniki mieszano z wodą i gotowano na wolnym ogniu. Za opał służyły gałęzie drzew pomarańczy, które nadawały daniu charakterystyczny smak i aromat.

    Źródło: HIspanico.pl, https://hispanico.pl/paella-hiszpanska/, 20.05.2108

artcile

Czy to się opłaca?

Koszt uruchomienia takiego biznesu jest bardzo niski, nawet dla początkującego przedsiębiorcy bez dostępu do finansowania z zewnątrz. Z drugiej strony czeka na Ciebie problem skalowania takiego biznesu, choć zanim do niego dojdziesz - z pewnością będziesz już zarabiać przynajmniej kilka tysięcy złotych miesięcznie.

icon

Koszty początkowe

1. Podstawowe sprzęty biurowe: 2.800 zł(1)

Nie da się obecnie prowadzić firmy bez komputera (choć znamy przypadki prowadzenia tego rodzaju biznesów z komórki). Jeśli go nie masz, na zakup laptopa o podstawowych (ale wystarczających) parametrach wydasz ok. 2000 zł. Do tego przydatna będzie drukarka – najlepiej kolorowa, do drukowania ofert dla Klientów, na których będą zdjęcia proponowanych dań. Za przyzwoitej jakości, nową drukarkę atramentową zapłacisz ok. 500 zł + 300 zł za komplet zapasowych tuszy.

 

2. Zakup sprzętu kulinarnego: 4 000 zł (2)

Musisz zaopatrzyć się w garnki, patelnie, noże, deski, itp. – najlepiej, jeśli nie będą to typowe sprzęty z marketów, potrzebujesz raczej solidnego sprzętu, być może specjalistycznego – wszystko zależy od specjalizacji kulinarnej. Tak, jak np. paella - patelnia sprowadzona specjalnie z Hiszpanii. Dzięki temu możesz uzyskać zainteresowanie i uznanie dla profesjonalizmu wśród swoich klientów. Warto również zaopatrzyć się w dedykowaną walizkę lub podobne akcesorium do transportu tych rzeczy. Na początek możesz wykorzysta sprzęt domowy.

 

3. Serwis WWW oraz podstawowe materiały marketingowe: 3 000 zł (3)

Serwis internetowy przy odrobinie wiedzy i czasu możesz uruchomić samodzielnie, na bazie oprogramowania open-source (czyli bezpłatnie). Jeśli zdecydujesz się kupić gotowy motyw graficzny dla serwisu WWW i wynająć freelancera do uruchomienia witryny, kwota ok. 1500 zł powinna wystarczyć. Do tego musisz zaprojektować i wydrukować menu i ulotki firmowe z ofertą lub wizytówki, na co powinno wystarczyć pozostałe 1500 zł.

 

4. Początkowy rozruch: 10 000zł (kwota rezerwowa)

Możesz zrobić wiele w zakresie promocji, by już od pierwszego dnia taki biznes zarabiał, jednak musisz liczyć się z tym, że zyski przyjdą z czasem – gdy klienci poznają Cię, zaczną polecać sobie Twoje usługi, zaznajomią się z oferowaną przez Ciebie jakością. Dlatego uwzględnij zabezpieczenie swojego bytu przynajmniej przez okres pierwszych trzech miesięcy.


Razem: 19 800zł

--

(1) – opracowanie własne na podstawie analizy ofert sklepów komputerowych na dzień 20.12.2017.

(2) – na podstawie analizy ofert w serwisie Allegro.pl

(3) – na podstawie konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych oraz ofert w serwisie Oferia.pl

icon

Koszty operacyjne

1. Środki obrotowe (półprodukty do przygotowywanych posiłków): 5 000 zł (1)

Przy założeniu obrotów opisanych w części „Przychody”, przyjęliśmy taki budżet na zakup produktów do przygotowywania potraw. Jest on oczywiście przykładowy i w 100% uzależniony od tego, jak wiele posiłków będziesz przygotowywać.

 

2. Media, paliwo i księgowość: 1000 zł (2)

Księgowość podstawowej, małej działalności gospodarczej to koszt ok. 250-300 zł przy zleceniu obsługi do biura rachunkowego, lecz to również możesz prowadzić samodzielnie jeśli wystarczy Ci czasu i umiejętności. Do tego warto doliczyć ok. 100 zł miesięcznie na zakup mobilnego internetu GSM, który będzie Ci bardzo przydatny jeśli będziesz pracować głównie „w terenie”. Choć może okazać się, że wystarczy dokupić pakiet internetu do Twojego obecnego abonamentu za telefon i wykorzystywać go jako modem. Na paliwo przyjęliśmy w tym wariancie ok. 600 zł miesięcznie, ale w przypadku auta z instalacją LPG będzie to połowa tej kwoty.

 

3. Koszty promocji: 1000 zł (3)

Szczególnie na początkowym etapie musimy liczyć się z wydatkami na promocję Twoich usług. W naszej ocenie najbardziej efektywną formą promocji Twojego biznesu będą media społecznościowe – przygotuj rabaty dla klientów, jeśli zdecydują się opublikować na swoich profilach rekomendacje Twoich usług. Do tego przydatne będą ulotki i reklamy w lokalnej prasie, np. artykuły sponsorowane w lokalnych mediach internetowych. Podana kwota pozwoli Ci na dotarcie do ok. 3000 osób na facebooku, wydruk 5000 ulotek reklamowych oraz 1 artykuł sponsorowany w lokalnym serwisie informacyjnym. Druk ulotek nie będzie konieczny co miesiąc


Razem: 7 000zł miesięcznie

--

(1) – opracowanie własne

(2) – na podstawie ofert i konsultacji biur rachunkowych. Uśrednione zużycie mediów lokalu gastronomicznego według www.forumgastronomiczne.pl

(3) – na podstawie cenników drukarni internetowych i konsultacji z przedstawicielami agencji interaktywnych

icon

Przychody

Gotowanie w domach klientów: 4 000zł

Przyjęliśmy, że zlecenia będziesz mieć przez 3 weekendy + 4 inne dni w miesiącu, co daje 10 dni „roboczych”. Poziom swojego wynagrodzenia za taki dzień musisz zdefiniować sam, jednak początkowa kwota 300 zł będzie uzasadniona w początkach Twojego działania, nawet w mniejszych miejscowościach. Do tego dochodzi koszt produktów, który wcześniej uwzględniliśmy w półproduktach, więc i tutaj go uwzględniamy (choć możesz przekazać listę zakupów Klientowi do samodzielnego skompletowania) – uśredniając w kwocie 100 zł za jeden dzień. To daje ok. 400 zł przychodów za jeden dzień, więc przychody z tej działalności (przy założeniu 10 dniu pracy klienta) wyniosą 4000 zł na miesiąc. Pamiętaj, że jeśli decydujesz się na wariant samodzielnych zakupów – to liczba godzin (dni) roboczych poświęconych zleceniu wzrośnie a tym samym należałoby podnieść stawkę za zlecenie.

 

Catering: 5 000zł

To z jednej strony usługa o najniższej marży, ale z drugiej – najbardziej stabilna i pozwalająca na zbudowanie Twojego wizerunku znakomitego kucharza. Dowożenie codziennych posiłków do Klientów będzie jednak od Ciebie wymagać spełnienia wymagań Sanepidu, a w kalkulacji nie przyjmowaliśmy kosztów wynajmu i adaptacji lokalu na potrzeby tego biznesu. Podana kwota jest wynikową 50 zamówień w skali miesiąca (dwa zamówienia dziennie) o wartości ok. 100 zł.

 

Udział w imprezach okolicznościowych w restauracjach: 1 000 zł

Z czasem, gdy zyskasz renomę i sławę, Twoje stawki za dzień mogą być liczone nawet w tysiącach złotych. To zależy w dużej mierze od Ciebie, jak szybko i gruntownie wypracujesz swoją markę.

Na początku jednak możesz pozyskać zlecenia na zasadzie udziału w przygotowywaniu różnych potraw, a wynagrodzenie za taki wieczór oscylować będzie w granicach 500 zł. Przyjęliśmy dwa takie wieczory w miesiącu.


Razem: 10 000zł

artcile

Co jeszcze warto przemyśleć na starcie?

  1. Przemyśl swoją ofertę na przykład Wojtek nie przyjmuje zleceń na przygotowywanie dań z kuchni polskiej, bo chce być kojarzony z daniami kuchni dalekowschodniej i śródziemnomorskiej. Wyspecjalizował się w rybach i owocach morza – może i w Twoim wypadku warto znaleźć swoją niszę lub specjalizację? Sprawdź, jakie są trendy – kuchnia wegetariańska, makrobiotyczna, dla diabetyków, bezmleczna, bezglutenowa – co będzie Twoim wyróżnikiem? Np. organizacja wieczoru greckiego z kulinarnym atrakcjami, dietetyczne obiady etc.

  2. Zastanów się, gdzie będziesz zaopatrywał się w produkty do swojej kuchni?

    Na lokalnym bazarze, w hurtowni u znajomego dostawcy? Na jakich warunkach? Z dowozem, czy nie? Z odroczonym terminem płatności, czy płatność gotówką? Jakie będzie pochodzenie produktów, z których będziesz korzystał?

  3. Będziesz potrzebować samochodu to skąd go zdobędziesz? Masz kilka opcji: możesz pożyczyć samochód od rodziny, kupić nowy lub używany (w jakim stanie, jak sprawny), skorzystać z leasingu lub z wynajmu. Uwzględnij to w swoim biznesplanie!

  4. Każdy chciałby od razu cieszyć się wizerunkiem profesjonalisty i mieć prestiżowych Klientów, ale to przyjdzie z czasem.

    Poszukaj możliwości zapewnienia stałego, stabilnego przychodu – może warto wziąć udział w przetargach na dostarczanie posiłków do lokalnych zakładów lub instytucji i placówek edukacyjnych? 

  5. Przemyśl, czy będziesz potrzebować pomocy np. przy rozwożeniu zamówień cateringowych, lub dodatkowej osoby do przygotowania posiłków.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT