Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem autobusów?

Branża:
  • Usługi motoryzacyjne
  • Usługi dla biznesu
  • Motoryzacja

artcile

Podejmij wyzwanie

Środek na miejskie wyzwania

Każdy, kto na co dzień żyje miejskim rytmem wie, jak ważne jest szybkie i wygodne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Każdy ma na to swój sposób, jednak podstawowym i niezawodnym środkiem miejskiego transportu nadal są autobusy lub tramwaje. Wielu z nas nie wyobraża sobie bez nich codziennego funkcjonowania, tak jak wielu z nas wciąż widzi możliwości ich udoskonalenia. Jeśli jesteś wśród takich osób i wiesz, gdzie szukać innowacji w transporcie miejskim, śmiało możesz zaistnieć za sterami własnej firmy!

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych motoryzacją
  • Dla doświadczonych w branży produkcyjnej
  • Dla chcących stworzyć długofalową firmę ogólnopolską lub międzynarodową
  • Dla osób z wykształceniem technicznym, samochodowym, inżynieryjnym, np. absolwentów kierunku Budowa maszyn
  • Dla pasjonatów motoryzacji i techniki samochodowej 
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się nad potencjałem swojego biznesu – czym możesz „ożywić” rynek transportu miejskiego i co nowego możesz do niego wprowadzić
  • Pozyskaj inwestorów z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej
  • Poszukaj miast z zapotrzebowaniem na nowe autobusy lub inne środki komunikacji publicznej
  • Śledź przetargi Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych

Kryzys lub wysokie ceny paliw nie dla wszystkich muszą być złe – takie momenty to ogromna szansa na zaistnienie i spopularyzowanie komunikacji publicznej. Gdy ludzie zostawiają swoje samochody w garażach, chcąc oszczędzić na ich eksploatacji, miejskie autobusy i tramwaje przeżywają prawdziwy boom. To z kolei nowe możliwość i nowe drogi dla przedsiębiorców z potencjałem.

artcile

Liczy się pomysł

Solaris - jak to się zaczęło

Był grudzień 1981 roku. Krzysztof, który od dziecka miał zacięcie do motoryzacji, wyjechał służbowo do Berlina. Kiedy był na miejscu, ogłoszono stan wojenny. W związku ze zmianami politycznymi, Krzysztof nie miał możliwości powrotu do Polski. Los zdecydował za niego i musiał zostać. W krótkim czasie udało mu się sprowadzić do Berlina swoją rodzinę i podjąć pracę w tamtejszej fabryce autobusów Neoplan. Gdy po szybkim awansie poznał wszystkie tajniki tej branży, w 1994 roku postanowił wrócić do Polski i otworzyć własne przedsiębiorstwo – biuro handlowe Neoplan Polska, z czasem przekształcone na niezależną firmę Solaris Bus & Coach.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pasji do 4 i więcej kółek

Gdyby nie zamiłowanie Krzysztofa do motoryzacji, firmy Solaris Bus & Coach z pewnością by dzisiaj nie było. Pracując w berlińskiej fabryce autobusów Neoplan, szybko przekonał się, że „większa” motoryzacja jest równie interesująca, co samochody osobowe czy motocykle. W efekcie, jego praca połączyła się z życiową pasją i trwa do dzisiaj.

Gdy Krzysztof powrócił do Polski i otworzył biuro handlowe Neoplan Polska, wprowadził na nasz rynek pierwsze niskopodłogowe autobusy. Były one zdecydowanym wyróżnikiem pośród przeważającej ilości starych i wysłużonych pojazdów. W 1996 roku Krzysztof wraz z żoną otworzył własną fabrykę w podpoznańskim Bolechowie, a 3 lata później zaprezentował pierwszy niskopodłogowy model Solaris Urbino, który był polską, autorską konstrukcją. W 2001 roku odkupił udziały Neoplana w przedsiębiorstwie i przemianował je na Solaris Bus & Coach. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już blisko 17 000 pojazdów. Jeżdżą one po drogach 32 krajów!

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Biznes, który szybko się rozpędza

W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku, sam Krzysztof nie spodziewał się, że obróci przeciwności losu na swoją korzyść, szybko wespnie się po szczeblach kariery, a następnie przeniesie całe doświadczenie na polski rynek. Dziś jego firma jest rozpoznawalna niemal w całej Europie!

icon

Wiedza to potęga

Zobacz, ile wart jest ten rynek!

Polska to potęga w dziedzinie produkcji autobusów. Aż czterech wielkich europejskich producentów – Solaris, MAN, Scania i Volvo – ma w naszym kraju swoje fabryki. Żeby zobrazować ten postęp, wystarczy przyjrzeć się danym – liczba autobusów opuszczających fabryki w Polsce wzrosła z 4,1 tys. sztuk w 2013 roku do 5,2 tys. sztuk w 2016 roku(1).

Ponadto, w lipcu 2018 roku krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 165 nowych autobusów. To wynik o 51 sztuk niższy niż rok wcześniej (-23,6%), kiedy sprzedano 216 pojazdów. Mimo to skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 7 miesięcy 2018 roku w Polsce sprzedano 1601 autobusów (+229 sztuk / +16,7%)(2).

(1) – źródło: http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/559236,prezes-pzpm-autobusy-miejskie-wizytowka-polskiej-branzy-motoryzacyjnej.html, [dostęp: 20.09.2018 r.]

(2) – dane z www.pzpm.org.pl

Rozpoczęcie wytwarzania autobusów lub innych pojazdów transportu miejskiego nieodzownie wiąże się z ogromnymi inwestycjami kapitałowymi. Założyciel Solaris Bus & Coach przekonał się o tym na własnej skórze – jego firma zaczynała bez kapitału, a gdy próbowała pozyskać potrzebne pożyczki, była odsyłana z kwitkiem. Jednak ogromny zapał nie pozwolił poddać się od razu – po kilku porażkach, Krzysztof trafił do Banku Handlowego, który postąpił jak prawdziwy przedsiębiorca, czyli zaryzykował.

Na dzisiejszych przedsiębiorców planujących rozwój w branży produkcji motoryzacyjnej lub produkcji środków transportu publicznego czeka o wiele więcej rozwiązań, w tym wsparcie unijne – zwłaszcza w dziedzinie innowacji i ekologii.

icon

Jak zdobyć kapitał?

Dofinansowanie można pozyskiwać m.in. z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 lub Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
 

Kto może ubiegać się o dotację?

Przedsiębiorstwa, a także samorządy i różne organizacje
 

Jakie projekty mogą liczyć na wsparcie?

Projekty wspierające rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach


Jaka jest wysokość wsparcia?

W przypadku przedsiębiorców wysokość dotacji zależy od konkretnego programu i może być ustalana indywidualnie. W przypadku zakupu pojazdów polskie miasta mogą ubiegać się o dofinansowanie o wartości nawet 100 % kosztów inwestycji.


Więcej o dofinansowaniach: https://www.poir.gov.pl

artcile

Bez tego ani rusz

Produkcja autobusów, czyli od czego zacząć i czym się wyróżnić?

W 1999 roku przedsiębiorstwo Krzysztofa i jego żony wprowadziło na rynek pierwszy niskopodłogowy autobus miejski marki Solaris. Był on innowacyjny w stosunku do przestarzałych pojazdów komunikacji miejskiej poruszających się po polskich drogach.

Sam Krzysztof Olszewski przyznaje, że pierwsze autobusy, które sprzedawał w Polsce, budziły sensację. Z uwagi na nisko osadzoną podłogę można było do nich wygodnie wsiąść, były ogrzewane zimą, a później także klimatyzowane latem. Teraz nikt nie wyobraża sobie autobusu bez takiego wyposażenia.

Obecnie najważniejszymi innowacjami w dziedzinie transportu publicznego jest ekologia i  oszczędność paliwa. Pierwszym krokiem Solarisa w tym kierunku są pojazdy z napędem hybrydowym, lecz już teraz firma opracowuje pojazdy elektryczne. Według doniesień, powinny one być gotowe za około 2 lata.

icon

Warto wiedzieć

Nowoczesny autobus krok po kroku i kilometr po kilometrze

Krok 1

Myśl i działaj – opracuj, czym wyróżnią się Twoje pojazdy

Zaprojektuj unikalny pojazd, który będzie spełniał wszystkie oczekiwania i już ustalone standardy, a także wniesie nowe rozwiązania do transportu publicznego. Zatrudnij do tego projektanta z doświadczeniem motoryzacyjnym. Pamiętaj, że Twój pojazd powinien:

  • być ekologiczny, by zwiększyć szansę na dofinansowanie,
  • być innowacyjny,
  • wnieść „nowy komfort” do życia publicznego.


Krok 2

Zgłoś się do przetargu

By Twój autobus w ogóle mógł wyjechać na ulicę, musisz zgłosić się do przetargu wybranego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego lub powinieneś znaleźć partnerskie miasto, gotowe wejść z Tobą we współpracę.


Krok 3

Zorganizuj całe zaplecze produkcyjne

Jednocześnie z pozyskiwaniem klientów, musisz pamiętać o zbudowaniu całej linii produkcyjnej. Będziesz potrzebować m.in.:

  • hali produkcyjnej,
  • magazynu na części i podzespoły,
  • miejsca na lakiernię, montownię, a także tor testowy,
  • niezbędnych maszyn i robotów produkcyjnych.

Podzespoły, jak silniki, elementy zawieszenia itp., możesz wytwarzać samodzielnie, co wiąże się z rozbudową całej linii produkcyjnej, lub pozyskiwać je od podwykonawców.


Krok 4

Zatrudnij doświadczonych pracowników

Za wytwarzaniem Twoich pojazdów powinien stać doświadczony zespół inżynierów oraz pracowników linii produkcyjnej. Będą oni odpowiedzialni m.in. za jakość spasowania elementów, bezpieczeństwa, trwałości itp.


Krok 5

Stwórz rozpoznawalną markę

Nie zapomnij, że Twoje pojazdy muszą mieć swoje „imię”. Zaprojektowanie dla nich specjalnego logo oraz nazwy marki z pewnością ułatwi Ci identyfikację na rynku (np. podczas przetargów), a także zbuduje wiarygodność i przyciągnie nowych klientów.

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie:

 - https://6krokow.pl/kreowanie-wizerunku-firmy-czyli-jak-zbudowac-pozytywny-wizerunek-wlasnej-marki/ [dostęp: 21.09.2018 r.]
- https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-wiedziec-jak-zalozyc-wlasna-firme/zanim-zdecydujesz-sie-na-wlasna-firme/biznesplan [dostęp: 21.09.2018 r.]

artcile

A to ciekawe…

Przemyślany proces produkcji kluczem do sukcesu

Solaris Bus & Coach to firma z ogromnym doświadczeniem, która na przestrzeni lat zdążyła już wypracować optymalny proces powstawania swoich pojazdów. Jest on złożony i skomplikowany, ale jednocześnie bardzo przemyślany. Zobacz, jak wygląda!

icon

Warto wiedzieć

Jak powstaje autobus Solaris?

1. Szkielet pojazdu

Autobusy Solaris powstają w dwóch zakładach – w Środzie Wielkopolskiej i w Bolechowie. W pierwszym z nich laser 2D przycina na odpowiednią długość profile ze stali nierdzewnej i tworzy szkielet pojazdu.

2. Podłoga i inne

W II etapie produkcji robot spawalniczy spawa podłogę, boki oraz sufit autobusu.

3. Dopracowanie i transport

Kiedy szkielet jest gotowy, pracownicy mogą montować do niego pierwsze elementy blaszane, które usztywniają konstrukcję. Elementy te są zgrzewane i przykręcane, by całość była bezpieczna. Tak przygotowany pojazd transportowany jest do drugiej hali produkcyjnej w Bolechowie.

4. Zabezpieczenie antykorozyjne

Wszystkie „gołe” elementy blaszane pokrywane są warstwą antykorozyjną – zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz.

5. Wygłuszenie

Po zabezpieczeniu przed rdzą do szkieletu na stałe montowana, wygłuszana i izolowana jest podłoga pojazdu – wszystko po to, by zachować bezpieczeństwo i zabezpieczyć pasażerów przed hałasem.

6. Montaż podzespołów

Następnie montowane są aluminiowe elementy karoserii oraz podzespoły: osie z kołami, hamulce tarczowe, system kontroli trakcji i pneumatyczne zawieszenie.

7. Lakierowanie

Autobusy Solaris lakierowane są ręcznie, na kolor zależny od zamówienia. Warto zwrócić uwagę, że kolory autobusów są inne w różnych miastach.

8. Wykończenie

W kolejnych krokach wklejane są szyby, wykładzina wewnątrz pojazdu, zbiorniki na sprężone powietrze, a także cały zespół napędowy.

9. Zwieńczenie produkcji

Pod koniec produkcji montowane są fotele (z różnym wykończeniem materiałowym), a także wgrywane jest oprogramowanie komputerowe dla każdego autobusu.

 

Źródło: https://gloswielkopolski.pl/bolechowski-solaris-czyli-jak-powstaje-autobus-zdjecia/ar/3577705 na dzień 20.09.2018 [dostęp: 20.09.2018 r.]

Po zakończonej produkcji przed każdym pojazdem stoi jeszcze seria testów i szczegółowych sprawdzianów, jak np. przejazd 100 kilometrów pod okiem inżynierów i wizyta na stacji diagnostycznej. Wszystko po to, by autobus był bezpieczny, komfortowy i z powodzeniem przejechał kolejne setki tysięcy kilometrów w różnych warunkach i strefach Europy.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT