Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem autobusów?

Branża:
  • Usługi motoryzacyjne
  • Usługi dla biznesu
  • Motoryzacja

artcile

Podejmij wyzwanie

Środek na miejskie wyzwania

Każdy, kto na co dzień żyje miejskim rytmem wie, jak ważne jest szybkie i wygodne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Każdy ma na to swój sposób, jednak podstawowym i niezawodnym środkiem miejskiego transportu nadal są autobusy lub tramwaje. Wielu z nas nie wyobraża sobie bez nich codziennego funkcjonowania, tak jak wielu z nas wciąż widzi możliwości ich udoskonalenia. Jeśli jesteś wśród takich osób i wiesz, gdzie szukać innowacji w transporcie miejskim, śmiało możesz zaistnieć za sterami własnej firmy!

icon

Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych motoryzacją
  • Dla doświadczonych w branży produkcyjnej
  • Dla chcących stworzyć długofalową firmę ogólnopolską lub międzynarodową
  • Dla osób z wykształceniem technicznym, samochodowym, inżynieryjnym, np. absolwentów kierunku Budowa maszyn
  • Dla pasjonatów motoryzacji i techniki samochodowej 
icon

Zanim zaczniesz

  • Zastanów się nad potencjałem swojego biznesu – czym możesz „ożywić” rynek transportu miejskiego i co nowego możesz do niego wprowadzić
  • Pozyskaj inwestorów z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej
  • Poszukaj miast z zapotrzebowaniem na nowe autobusy lub inne środki komunikacji publicznej
  • Śledź przetargi Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych

Kryzys lub wysokie ceny paliw nie dla wszystkich muszą być złe – takie momenty to ogromna szansa na zaistnienie i spopularyzowanie komunikacji publicznej. Gdy ludzie zostawiają swoje samochody w garażach, chcąc oszczędzić na ich eksploatacji, miejskie autobusy i tramwaje przeżywają prawdziwy boom. To z kolei nowe możliwość i nowe drogi dla przedsiębiorców z potencjałem.

artcile

Liczy się pomysł

Solaris - jak to się zaczęło

Był grudzień 1981 roku. Krzysztof, który od dziecka miał zacięcie do motoryzacji, wyjechał służbowo do Berlina. Kiedy był na miejscu, ogłoszono stan wojenny. W związku ze zmianami politycznymi, Krzysztof nie miał możliwości powrotu do Polski. Los zdecydował za niego i musiał zostać. W krótkim czasie udało mu się sprowadzić do Berlina swoją rodzinę i podjąć pracę w tamtejszej fabryce autobusów Neoplan. Gdy po szybkim awansie poznał wszystkie tajniki tej branży, w 1994 roku postanowił wrócić do Polski i otworzyć własne przedsiębiorstwo – biuro handlowe Neoplan Polska, z czasem przekształcone na niezależną firmę Solaris Bus & Coach.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pasji do 4 i więcej kółek

Gdyby nie zamiłowanie Krzysztofa do motoryzacji, firmy Solaris Bus & Coach z pewnością by dzisiaj nie było. Pracując w berlińskiej fabryce autobusów Neoplan, szybko przekonał się, że „większa” motoryzacja jest równie interesująca, co samochody osobowe czy motocykle. W efekcie, jego praca połączyła się z życiową pasją i trwa do dzisiaj.

Gdy Krzysztof powrócił do Polski i otworzył biuro handlowe Neoplan Polska, wprowadził na nasz rynek pierwsze niskopodłogowe autobusy. Były one zdecydowanym wyróżnikiem pośród przeważającej ilości starych i wysłużonych pojazdów. W 1996 roku Krzysztof wraz z żoną otworzył własną fabrykę w podpoznańskim Bolechowie, a 3 lata później zaprezentował pierwszy niskopodłogowy model Solaris Urbino, który był polską, autorską konstrukcją. W 2001 roku odkupił udziały Neoplana w przedsiębiorstwie i przemianował je na Solaris Bus & Coach. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już blisko 17 000 pojazdów. Jeżdżą one po drogach 32 krajów!

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Biznes, który szybko się rozpędza

W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku, sam Krzysztof nie spodziewał się, że obróci przeciwności losu na swoją korzyść, szybko wespnie się po szczeblach kariery, a następnie przeniesie całe doświadczenie na polski rynek. Dziś jego firma jest rozpoznawalna niemal w całej Europie!

icon

Wiedza to potęga

Zobacz, ile wart jest ten rynek!

Polska to potęga w dziedzinie produkcji autobusów. Aż czterech wielkich europejskich producentów – Solaris, MAN, Scania i Volvo – ma w naszym kraju swoje fabryki. Żeby zobrazować ten postęp, wystarczy przyjrzeć się danym – liczba autobusów opuszczających fabryki w Polsce wzrosła z 4,1 tys. sztuk w 2013 roku do 5,2 tys. sztuk w 2016 roku(1).

Ponadto, w lipcu 2018 roku krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 165 nowych autobusów. To wynik o 51 sztuk niższy niż rok wcześniej (-23,6%), kiedy sprzedano 216 pojazdów. Mimo to skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 7 miesięcy 2018 roku w Polsce sprzedano 1601 autobusów (+229 sztuk / +16,7%)(2).

(1) – źródło: http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/559236,prezes-pzpm-autobusy-miejskie-wizytowka-polskiej-branzy-motoryzacyjnej.html, [dostęp: 20.09.2018 r.]

(2) – dane z www.pzpm.org.pl

Rozpoczęcie wytwarzania autobusów lub innych pojazdów transportu miejskiego nieodzownie wiąże się z ogromnymi inwestycjami kapitałowymi. Założyciel Solaris Bus & Coach przekonał się o tym na własnej skórze – jego firma zaczynała bez kapitału, a gdy próbowała pozyskać potrzebne pożyczki, była odsyłana z kwitkiem. Jednak ogromny zapał nie pozwolił poddać się od razu – po kilku porażkach, Krzysztof trafił do Banku Handlowego, który postąpił jak prawdziwy przedsiębiorca, czyli zaryzykował.

Na dzisiejszych przedsiębiorców planujących rozwój w branży produkcji motoryzacyjnej lub produkcji środków transportu publicznego czeka o wiele więcej rozwiązań, w tym wsparcie unijne – zwłaszcza w dziedzinie innowacji i ekologii.

icon

Jak zdobyć kapitał?

Dofinansowanie można pozyskiwać m.in. z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 lub Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
 

Kto może ubiegać się o dotację?

Przedsiębiorstwa, a także samorządy i różne organizacje
 

Jakie projekty mogą liczyć na wsparcie?

Projekty wspierające rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach


Jaka jest wysokość wsparcia?

W przypadku przedsiębiorców wysokość dotacji zależy od konkretnego programu i może być ustalana indywidualnie. W przypadku zakupu pojazdów polskie miasta mogą ubiegać się o dofinansowanie o wartości nawet 100 % kosztów inwestycji.


Więcej o dofinansowaniach: https://www.poir.gov.pl

artcile

Bez tego ani rusz

Produkcja autobusów, czyli od czego zacząć i czym się wyróżnić?

W 1999 roku przedsiębiorstwo Krzysztofa i jego żony wprowadziło na rynek pierwszy niskopodłogowy autobus miejski marki Solaris. Był on innowacyjny w stosunku do przestarzałych pojazdów komunikacji miejskiej poruszających się po polskich drogach.

Sam Krzysztof Olszewski przyznaje, że pierwsze autobusy, które sprzedawał w Polsce, budziły sensację. Z uwagi na nisko osadzoną podłogę można było do nich wygodnie wsiąść, były ogrzewane zimą, a później także klimatyzowane latem. Teraz nikt nie wyobraża sobie autobusu bez takiego wyposażenia.

Obecnie najważniejszymi innowacjami w dziedzinie transportu publicznego jest ekologia i  oszczędność paliwa. Pierwszym krokiem Solarisa w tym kierunku są pojazdy z napędem hybrydowym, lecz już teraz firma opracowuje pojazdy elektryczne. Według doniesień, powinny one być gotowe za około 2 lata.

icon

Warto wiedzieć

Nowoczesny autobus krok po kroku i kilometr po kilometrze

Krok 1

Myśl i działaj – opracuj, czym wyróżnią się Twoje pojazdy

Zaprojektuj unikalny pojazd, który będzie spełniał wszystkie oczekiwania i już ustalone standardy, a także wniesie nowe rozwiązania do transportu publicznego. Zatrudnij do tego projektanta z doświadczeniem motoryzacyjnym. Pamiętaj, że Twój pojazd powinien:

  • być ekologiczny, by zwiększyć szansę na dofinansowanie,
  • być innowacyjny,
  • wnieść „nowy komfort” do życia publicznego.


Krok 2

Zgłoś się do przetargu

By Twój autobus w ogóle mógł wyjechać na ulicę, musisz zgłosić się do przetargu wybranego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego lub powinieneś znaleźć partnerskie miasto, gotowe wejść z Tobą we współpracę.


Krok 3

Zorganizuj całe zaplecze produkcyjne

Jednocześnie z pozyskiwaniem klientów, musisz pamiętać o zbudowaniu całej linii produkcyjnej. Będziesz potrzebować m.in.:

  • hali produkcyjnej,
  • magazynu na części i podzespoły,
  • miejsca na lakiernię, montownię, a także tor testowy,
  • niezbędnych maszyn i robotów produkcyjnych.

Podzespoły, jak silniki, elementy zawieszenia itp., możesz wytwarzać samodzielnie, co wiąże się z rozbudową całej linii produkcyjnej, lub pozyskiwać je od podwykonawców.


Krok 4

Zatrudnij doświadczonych pracowników

Za wytwarzaniem Twoich pojazdów powinien stać doświadczony zespół inżynierów oraz pracowników linii produkcyjnej. Będą oni odpowiedzialni m.in. za jakość spasowania elementów, bezpieczeństwa, trwałości itp.


Krok 5

Stwórz rozpoznawalną markę

Nie zapomnij, że Twoje pojazdy muszą mieć swoje „imię”. Zaprojektowanie dla nich specjalnego logo oraz nazwy marki z pewnością ułatwi Ci identyfikację na rynku (np. podczas przetargów), a także zbuduje wiarygodność i przyciągnie nowych klientów.

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie:

 - https://6krokow.pl/kreowanie-wizerunku-firmy-czyli-jak-zbudowac-pozytywny-wizerunek-wlasnej-marki/ [dostęp: 21.09.2018 r.]
- https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-wiedziec-jak-zalozyc-wlasna-firme/zanim-zdecydujesz-sie-na-wlasna-firme/biznesplan [dostęp: 21.09.2018 r.]

artcile

A to ciekawe…

Przemyślany proces produkcji kluczem do sukcesu

Solaris Bus & Coach to firma z ogromnym doświadczeniem, która na przestrzeni lat zdążyła już wypracować optymalny proces powstawania swoich pojazdów. Jest on złożony i skomplikowany, ale jednocześnie bardzo przemyślany. Zobacz, jak wygląda!

icon

Warto wiedzieć

Jak powstaje autobus Solaris?

1. Szkielet pojazdu

Autobusy Solaris powstają w dwóch zakładach – w Środzie Wielkopolskiej i w Bolechowie. W pierwszym z nich laser 2D przycina na odpowiednią długość profile ze stali nierdzewnej i tworzy szkielet pojazdu.

2. Podłoga i inne

W II etapie produkcji robot spawalniczy spawa podłogę, boki oraz sufit autobusu.

3. Dopracowanie i transport

Kiedy szkielet jest gotowy, pracownicy mogą montować do niego pierwsze elementy blaszane, które usztywniają konstrukcję. Elementy te są zgrzewane i przykręcane, by całość była bezpieczna. Tak przygotowany pojazd transportowany jest do drugiej hali produkcyjnej w Bolechowie.

4. Zabezpieczenie antykorozyjne

Wszystkie „gołe” elementy blaszane pokrywane są warstwą antykorozyjną – zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz.

5. Wygłuszenie

Po zabezpieczeniu przed rdzą do szkieletu na stałe montowana, wygłuszana i izolowana jest podłoga pojazdu – wszystko po to, by zachować bezpieczeństwo i zabezpieczyć pasażerów przed hałasem.

6. Montaż podzespołów

Następnie montowane są aluminiowe elementy karoserii oraz podzespoły: osie z kołami, hamulce tarczowe, system kontroli trakcji i pneumatyczne zawieszenie.

7. Lakierowanie

Autobusy Solaris lakierowane są ręcznie, na kolor zależny od zamówienia. Warto zwrócić uwagę, że kolory autobusów są inne w różnych miastach.

8. Wykończenie

W kolejnych krokach wklejane są szyby, wykładzina wewnątrz pojazdu, zbiorniki na sprężone powietrze, a także cały zespół napędowy.

9. Zwieńczenie produkcji

Pod koniec produkcji montowane są fotele (z różnym wykończeniem materiałowym), a także wgrywane jest oprogramowanie komputerowe dla każdego autobusu.

 

Źródło: https://gloswielkopolski.pl/bolechowski-solaris-czyli-jak-powstaje-autobus-zdjecia/ar/3577705 na dzień 20.09.2018 [dostęp: 20.09.2018 r.]

Po zakończonej produkcji przed każdym pojazdem stoi jeszcze seria testów i szczegółowych sprawdzianów, jak np. przejazd 100 kilometrów pod okiem inżynierów i wizyta na stacji diagnostycznej. Wszystko po to, by autobus był bezpieczny, komfortowy i z powodzeniem przejechał kolejne setki tysięcy kilometrów w różnych warunkach i strefach Europy.

artcile

Zbuduj własną markę

Kto może tym kierować, czyli portret profesjonalisty

By kierować firmą wytwarzającą miejskie środki transportu, jak np. autobusy, niezbędna jest wiedza techniczna potrzebna do ustalenia procesów produkcyjnych. Oprócz tego, „biznes autobusowy” wymaga zacięcia motoryzacyjnego i wytrwałości. Produkcja pojazdów to proces długofalowy, a pozyskiwanie klientów wiąże się z budowaniem kontaktów i braniem udziału w przetargach w całej Polsce (a nawet Europie).

Kolejną cechą profesjonalisty w tej branży jest bez wątpienia innowacyjność i chęć podejmowania ryzyka – wiąże się to z wieloma inwestycjami w nowe technologie i wprowadzaniem niespotykanych dotąd rozwiązań, które mogą stać się wyróżnikiem marki.

icon

Przyspieszaj, wychodź z zakrętów i nie hamuj!

Buduj swoją wiedzę – to oczywiste, że samodzielnie nie będziesz w stanie wyprodukować takiego pojazdu i będzie Cię w tym wspierać grono inżynierów. Jednak nie ignoruj swojej wiedzy – dzięki niej będziesz mieć pełną świadomość procesu produkcji, a także wprowadzisz swoje udoskonalenia lub innowacje.

Bądź na bieżąco – bierz udział w targach o tematyce produkcyjnej i motoryzacyjnej w całej Europie. W ten sposób poznasz wszystkie nowinki i być może wprowadzisz je również u siebie – w swoim procesie produkcyjnym lub w projektach swoich pojazdów.

Nastaw się na długofalowy sukces – pamiętaj, że jeden pojazd to nie wszystko. Aby osiągnąć sukces w tej branży niezbędna jest cierpliwość i wytrwałość, które pozwolą Ci opanować ulice wielu miast – najpierw rodzinnej miejscowości, potem całej Polski, a być może wielu zakątków Europy.

Bądź eko – dbaj o ekologiczną stronę swoich pojazdów. W dobie wielu ograniczeń paliwowych, norm emisji spalin i eko-preferencji, Twoje pojazdy muszą być przyjazne środowisku. Ty również powinieneś być zwolennikiem tego kierunku rozwoju.

Bądź odpowiedzialny – Twoje pojazdy będą przewozić codziennie tysiące ludzi, odpowiadając za bezpieczeństwo i komfort – podobnie jak Ty! Stojąc na czele takiej firmy będziesz musiał codziennie dbać o projekty, pracowników i klientów. Zasiądziesz za sterami wielkiej organizacji!

artcile

Słowniczek pojęć

Przygotuj się do produkcji

  • Autobus - według polskiej ustawy „prawo o ruchu drogowym” pojazd ten przystosowany jest do przewozu więcej niż 9 osób (w tym kierowcy). Według definicji Europejskiej Komisji Gospodarczej, Eurostatu i Międzynarodowego Forum Transportu jest to pasażerski mechaniczny pojazd drogowy przeznaczony do przewozu więcej niż 24 osób (wliczając kierowcę) i posiadający zarówno miejsca siedzące, jak i stojące.

  • Autobus przegubowy - tzw. przegubowiec, składa się z dwóch sztywnych części, które są ze sobą połączone przez część przegubową. W Polsce użytkowane są jedynie autobusy dwuczłonowe.

  • Autobus niskopodłogowy - autobus, w którym co najmniej 35 % powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Wysokość podłogi w tego typu autobusach wynosi ok. 32-35 cm nad jezdnią.

  • Ikarus - marka starego typu autobusów, znanych z polskich miast. Jej główna siedziba mieści się w Budapeszcie na Węgrzech.

  • Mikrobus - autobus w nadwoziu samochodu dostawczego.

    Źródło: www.wikipedia.pl [dostęp: 20.09.2018 r.]

artcile

Czy to się opłaca?

Jak mogą wyglądać Twoje koszty i przychody?

icon

Przybliżone koszty początkowe

1. Linia produkcyjna: 1 mln–3 mln zł(1)

Na linie montażową składają się przede wszystkim maszyny i roboty przemysłowe (np. roboty lakiernicze, montażowe, spawalnicze itp.). Cena każdego z nich może sięgać nawet 100 000 euro. Koszt całej linii produkcyjnej może zależeć od tego, które urządzenia wybierzemy i czy będą one nowe czy używane. Część zakresu prac można wykonać ręcznie, ograniczając koszty linii produkcyjnej. Ponadto, wybierając urządzenia do naszego „parku maszyn”, warto wybrać leasing, rozbijając koszt na comiesięczne raty.


2. Stworzenie marki + marketing: 15 000 zł

Stworzenie własnego logo i tożsamości marki, a także zaprojektowanie strony internetowej z pewnością pomoże przy partycypowaniu w przetargach publicznych. Dzięki odpowiednim materiałom marketingowym, nasza marka zyska na wiarygodności, zasięgu i rozpoznaniu.


Razem: ok. 1,01–3,01 mln zł

icon

Przybliżone koszty operacyjne

1. Wynajęcie hali produkcyjnej: 10 000–35 000 zł/mc(3)

Odpowiednie miejsce do wytwarzania Twoich pojazdów, a także powierzchnia magazynowa do składania części jest niezbędna, by zachować wysoką jakość projektów i odpowiednie warunki pracy dla zatrudnionych osób. Koszt takiej hali waha się w zależności od powierzchni, lokalizacji i stanu.

 

2. Zatrudnienie: 65 000/mc(2)

Linia produkcyjna nie będzie funkcjonować bez personelu. Przyjmując zatrudnienie 5 inżynierów po średnim wynagrodzeniu 7 000 zł/mc brutto oraz 10 pracowników produkcyjnych z wynagrodzeniem ok. 3 000 zł/mc brutto musimy się liczyć z miesięcznym utrzymaniem na poziomie 65 000 zł/mc brutto.


Razem: ok. 75 000-100 000 zł/mc

Pamiętaj, że kapitał „na start” możesz pozyskać również z różnych źródeł dotacji europejskich, państwowych czy wsparciu od miasta partnerskiego. To z kolei zależy od Twojego pomysłu i innowacyjności, jaką zaoferujesz. Końcowa kwota inwestycji zależy również od sposobu finansowania – leasingu czy kupowania za gotówkę.

 

(1) – opracowanie własne na podstawie oferty firmy www.wagner-polska.com.pl oraz ofert używanych urządzeń z portalu allegro.pl

(2) – na podstawie analizy raportów z https://wynagrodzenia.pl [dostęp: 20.09.2018 r.]

(3) – opracowanie własne na podstawie ofert z portali olx.pl i allegro.pl

icon

Przybliżone przychody

1. Zarobki ze sprzedaży pojazdów: ok. 900 000 zł/szt. (1)


Nowoczesny autobus 12-metrowy kosztuje na rynku ok. 200 tys. euro, a autobus 18-metrowy nawet 300 tys. euro. Cena autobusu elektrycznego może wahać się pomiędzy 1,5-2 mln zł.


Razem: (przychody – koszty operacyjne ): ok. 800 000 zł miesięcznie

(1) – źródło: opracowanie własne i https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/308-artykuly-na-plycie-cd-6/5183-artykul, [dostęp: 20.09.2018 r.]

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Czyli jak zacząć, by dobrze wypaść

  1. Jedź w ekologiczne projekty – im bardziej innowacyjny i proekologiczny będzie Twój projekt pojazdu do transportu miejskiego, tym większą zyskasz przychylność Funduszów Europejskich. Jednocześnie swoimi eko-pojazdami zainteresujesz nowoczesne miasta, które starają się ograniczyć emisję spalin w swoich centrach.

  2. Jak finansować – zapoznaj się z każdym możliwym źródłem finansowania europejskiego. Być może Twój projekt spełnia oczekiwania i wpisuje się w założenia nie jednego, a kilku z nich.

  3. Z kim budować – jeśli brakuje Ci odwagi, doświadczenia lub środków, możesz pomyśleć o współpracy z przedsiębiorstwami, które już istnieją (firmy produkujące maszyny rolnicze czy samochody dostawcze).

  4. Pasjonuj się pracą – nie zapomnij, dlaczego to robisz. Produkując pojazdy, spełniasz swoje motoryzacyjne marzenie i tworzysz nową rzeczywistość dla wielu ludzi w różnych miastach.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT