Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem czekolady?

Branża:
  • Handel
  • Usługi gastronomiczne na telefon
  • Produkcja wyrobów gastronomicznych
  • Produkcja i sprzedaż
  • Usługi
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Słodki biznes

Produkcja czekolady stale rośnie. W pierwszej połowie 2018 roku wzrosła o 19,3% w stosunku do poprzedniego roku. To ponad 30 ton pysznych, rozpuszczających się w ustach słodyczy. Czy jednak biznes oparty na produkcji bądź dystrybucji pralin i tabliczek jest tak słodki jak smak czekolady? 

Źródło: Portal Spożywczy.pl  https://www.portalspozywczy.pl/slodycze-przekaski/wiadomosci/produkcja-czekolady-i-wyrobow-wzrosla-w-ciagu-siedmiu-miesiecy-2018-r,162219.html [dostęp: 18.12.2018 r.].

icon

Dla kogo?

  • Dla wielbicieli czekolady
  • Dla wykwalifikowanych cukierników lub domowych pasjonatów, absolwentów kierunków cukierniczych lub amatorów z pasją
  • Dla osób, które podchodzą niebanalnie do czekoladowego biznesu
  • Dla przedsiębiorców, którzy chcą wejść na inne rynki
icon

Zanim zaczniesz

  • Dowiedz się wszystkiego o produkcji czekolady – zweryfikuj swoją wiedzę,
  • Przygotuj kilka wyrobów wg własnej receptury i przetestuj ich smak i jakość wśród znajomych i rodziny,
  • Znajdź dobrych dostawców surowców,
  • Przygotuj własną recepturę odróżniającą produkt od dostępnych na rynku,
  • Upewnij się, że masz odpowiednie warunki, by przygotowywać ii przechowywać swój produkt
  • Sprawdź rynek kakao i dowiedz się, jak uniezależnić się od wahań jego cen

Wyobraź sobie, że siedzisz przed kominkiem i popijasz aromatyczną, gorącą czekoladę albo zajadasz się wybornymi pralinkami? Właśnie te cudowne chwile możesz zaproponować swoim klientom. Luksusowe wyroby czekoladowe cieszą się dużym zainteresowaniem. Wykorzystaj to, by stworzyć udany biznes.

artcile

Liczy się pomysł

Czekoladowe podróże

Pasja może być początkiem naprawdę udanego biznesu. To dobry sposób na to, by każdego dnia robić to, co się kocha. Do tego wniosku doszło dwóch bohaterów naszego tekstu i czym prędzej założyło swoją firmę Chocolissimo. 

Któż z nas nie lubi czekolady? Aż 96% naszych rodaków przepada za słodyczami. Jednak prawdziwą królową wśród słodkości jest właśnie czekolada. W biegu na podium wyprzedziła batony, wafelki czy ciasta. Wybiera ją aż 46% Polaków.

Źródło: WirtualneMedia.pl, https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/96-polakow-kupuje-slodycze-ulubiona-slodkoscia-jest-czekolada [dostęp: 18.12.2018 r.]. 

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z miłości do podróży i czekolady

Nasi bohaterowie – dwóch Marcinów – uwielbiają podróże. To właśnie one ponad dekadę temu połączyły tych dwóch przyjaciół, również na gruncie zawodowym. Podczas swoich wojaży po Europie dostrzegli, że w wielu krajach można znaleźć znacznie bogatszy wybór czekolad niż w Polsce. Ich jakość też była znacznie lepsza. Właśnie wtedy w ich głowach zakiełkował pomysł na własny biznes. W 2004 roku rozpoczęli sprzedaż wyrobów czekoladowych: tabliczek, pralin i telegramów. W 2007 roku rozpoczęli dystrybucję swoich produktów w Niemczech. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Firma Marcinów stale rośnie. Rozwija się o 20–30% każdego roku. Dla nich sprzedaż czekolady to prawdziwie słodki biznes.

Towary luksusowe zyskują na znaczeniu. Dobra sytuacja gospodarcza sprawia, że coraz więcej osób może sobie pozwolić na ich zakup. Według badań to tzw. „millenialsi” przyczyniają się do rozwoju tej gałęzi biznesu. Osoby pomiędzy 18 a 39 r. ż. stanowią aż 45% wszystkich konsumentów kupujących produkty z najwyższej półki. To dobry znak dla marek oferujących najlepszą jakość.

 

Źródło: DlaHandlu.pl, https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/millenialsi-wydaja-ardzo-duzo-na-towary-luksusowe,73919.html [dostęp: 18.12.2018 r.]. 

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Drogocenne kakao

Chocolissimo sprowadza czekoladę na pralinki z Belgii, Niemiec i Szwajcarii. Surowiec na tabliczki dociera natomiast z Kolumbii i Australii. Nie oznacza to jednak, że właśnie tam zaczyna swoją drogę kakao – podstawa tych wyjątkowych słodyczy. 

Źródło: Chocolissimo.pl,  https://chocolissimo.pl/do/page/o-nas [dostęp: 18.12.2018 r.]. 

icon

Wiedza to potęga

Kakao jak złoto

Kakao produkowane jest przede wszystkim w Afryce (72%). Uprawy znajdują się również w Australii i Oceanii oraz Ameryce Południowej. Aż 40% całości rynku zasila produkcja z Wybrzeża Kości Słoniowej. Tuż za nim plasują się Ghana (25%) i Indonezja (13%). 

Na niestabilną sytuację na rynku kakao wpływ mają nastroje polityczne państw afrykańskich. Częste niepokoje społeczne i rebelie sprawiają, że dostawy tego surowca zostają wstrzymane. Skrajna pogoda, która obejmuje susze i powodzie, także negatywnie wpływa na dostęp do kakao. Wszystkie powyższe problemy przekładają się na zwyżki cen ziaren. Zniszczona roślina potrzebuje aż ok. 5 lat, by zacząć owocować. 

Duże spółki z krajów rozwiniętych zmonopolizowały ten rynek. Barry Callebaut, Ferrero Group, Mars czy Nestle odpowiadają za stałe zamówienia kakao. Dzięki temu, w czasach, gdy ceny surowca gwałtownie rosną, zapotrzebowanie nie spada. 

W czasie kryzysu w 2008 roku wiele różnorakich surowców staniało. Gwałtowne zawirowania na rynku nie zaszkodziły jednak kakao. Aromatyczne ziarna utrzymały swoją cenę i zaczęły być porównywane do złota. 

 

Źródło: Dom Maklerski BOS SA https://bossafx.pl/index.jsp?layout=fx_2a&page=0&news_cat_id=3799&news_id=46281 [dostęp: 18.12.2018 r.].

Wahania na rynku kakao sięgają nawet kilkudziesięciu procent miesięcznie. Nie jest to jednak jedyna trudność w tej branży. Trwałość tego surowca wynosi jedynie 3 miesiące. Oznacza to, że zrobienie zbyt dużych zapasów jest zupełnie bezsensowne. Przeliczenie się z poziomem sprzedaży także spowoduje w tym wypadku straty.  

artcile

Bez tego ani rusz

Proces produkcyjny

Wiedza to podstawa. Założyciele Chocolissimo są niezwykle rozważni. Doskonale wiedzą o tym, że wielkie marzenia to zbyt mało, by rozwinąć dobrze prosperujący biznes. Dlatego też na pierwszym miejscu postawili na wiedzę. Chcieli poznać tajniki powstawania i ozdabiania wszystkich czekoladowych wyrobów. Ty także powinieneś poznać od podszewki branżę, w której chcesz działać. 

Jak zostać królem czekolady w Polsce

icon

Warto wiedzieć

Jak wygląda produkcja czekolady?

Proces powstawania wysokiej jakości czekolady jest wieloetapowy. Każda z czynności musi być wykonana starannie, by gotowa tabliczka czy pralina nie była naznaczona wadami. Jak więc wygląda modelowy proces produkcji tych słodyczy? 

Kakaowce są drzewami rosnącymi w strefie tropikalnej. Dają plony niemal przez cały czas, bez względu na miesiąc. Odcięte owoce kakaowca są przepoławiane. Następnie wyjmuje się z nich ok. 20–50 nasion. Dzięki przechowywaniu ziaren przez kilka dni pod przykryciem zyskują one brązowy kolor. Suszenie, które następuje potem, jest naturalną formą konserwacji tego surowca.  

W fabryce ziarna są czyszczone i prażone. To dzięki temu zabiegowi mają tak wyjątkowy smak. Potem zdejmowana jest wierzchnia warstwa nasion. Stąd już tylko krok do pozyskania miazgi kakaowej, która jest tłoczona. Powstałe w ten sposób tłuszcz oraz proszek trzeba jeszcze poddać konszowaniu oraz uszlachetnianiu. I to wszystko. Proces ten niewiele zmienił się od wieków. Choć nie jest bardzo skomplikowany, wymaga dokładności, by czekolada wyszła pyszna i efektowna wizualnie.

 

Źródło: Bibliotek Internetowa Strażnicy,  https://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/102005208#h=20 [dostęp: 18.12.2018 r.].

Aby wyprodukować kilogram czekolady, potrzeba ok. czterech garści suchego ziarna kakaowca. Kakao oraz wyroby czekoladowe największą popularnością cieszą się na Starym Kontynencie oraz w Ameryce Północnej. 

artcile

A to ciekawe…

Potęga internetu

Najwięcej pieniędzy właściciele Chocolissimo zarabiają poprzez sklep internetowy. To jedna z tańszych w formie i skuteczniejszych metod dystrybucji wszelkich towarów. Jest wygodna zarówno dla sprzedawcy, jak i dla kupującego. Wystarczy zaledwie kilka kliknięć, by coś kupić. Dlatego też rynek e-commerce rośnie w siłę. Nasi rodacy wyjątkowo chętnie korzystają z zakupów w sieci. Aż 80% użytkowników internetu w Polsce wchodzi na takowe strony. 

Jak stworzyć manufakturę czekolady – Krakowska Manufaktura Czekolady – franczyza 

icon

Warto wiedzieć

Działalność w internecie

Rynek e-commerce ma przed sobą świetlaną przyszłość. Posiadanie własnego sklepu internetowego ma wiele zalet. Jakich?

1. Brak ograniczenia terytorialnego. Możesz sprzedawać swoje produkty nie tylko w swojej okolicy, lecz również w najbardziej odległych zakątkach naszego kraju. W przypadku dużych przedsięwzięć możliwa jest także dystrybucja do innych krajów.

2. Możliwość obsłużenia wielu osób w tym samym czasie. W przypadku sklepu stacjonarnego potrzebowałbyś wielu pracowników, by udzielić porady i sprzedać produkty, np. 50 osobom jednocześnie. W e-sklepie nie stanowi to problemu.

3. Brak konieczności opłacania powierzchni sklepowej. Wynajem lokalu, zakup półek, lady, koszyków i lodówek to bardzo duży koszt. Jeżeli zechcesz prowadzić działalność w internecie, wystarczy, że poszukasz magazynu z chłodnią (więcej informacji w biznesplanie). To znacznie mniejszy wydatek.

Biznes nie jest jednak jednowymiarowy. Oprócz oczywistych zalet, sklep internetowy posiada też szereg wad. Poznaj je, zanim zdecydujesz się na własną działalność:

  • brak bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • konieczność pakowania i nadawania paczek,
  • ryzyko uszkodzenia produktu podczas transportu,
  • dodatkowe koszty: transport, opakowanie, obsługa techniczna serwisu.

Źródło: E-Biznes.pl, https://e-biznes.pl/wady-zalety-sklepu-internetowego/ [dostęp: 18.12.2018 r.].

Ten model biznesowy tak dobrze sprawdził się w przypadku Chocolissimo, że właściciele otworzyli drugi sklep internetowy, tym razem w Niemczech. 

Prezentowana firma działa jednak nie tylko w sieci. Swoje produkty dostarcza do tradycyjnych sklepów i marketów. Zaopatruje też restauracje. Ponadto u naszych zachodnich sąsiadów dystrybuuje czekolady w kawiarniach.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików cookies dla celów reklamy naszych usług, badania rynku oraz Twoich zachowań i preferencji z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości naszych usług,według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików cookies. Więcej >> 

Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze.

Akceptuję / Wyrażam zgodę