Pomysł na biznes:

Jak zostać producentem kosmetyków do ciała?

Branża:
  • Handel
  • Produkcja i sprzedaż
  • Zdrowie
  • Uroda
  • Moda
  • Sprzedaż

artcile

Podejmij wyzwanie

Biznes, który zagrał

Zenon, założyciel marki Ziaja, za młodu był muzykiem, który upodobał sobie klarnet i muzykę jazzową. Zawodowo wybrał jednak farmację. Dziś jego produkty można znaleźć w popularnych drogeriach, sklepach markowych, w profesjonalnych salonach kosmetycznych, a nawet w dyskontach. Ziaja w swoim portfolio ma ponad 1300 produktów, a każdego roku na rynek wypuszcza około 6 milionów sztuk najróżniejszych kosmetyków. Jak to się stało, że farmaceuta z Gdańska w niecałe trzy dekady stworzył kosmetyczne imperium? Poznaj ten biznes od kuchni.

icon

Dla kogo?

  • Dla absolwentów farmacji, chemii lub kosmetologii
  • Dla zainteresowanych rynkiem kosmetycznym
  • Dla tych, którzy nie mają dużych pieniędzy na otwarcie własnych zakładów produkcyjnych
  • Dla chętnych do stworzenia produktu masowego
  • Dla osób, które nie chcą wydawać zbyt wielu pieniędzy na reklamę
  • Dla pasjonatów branży beauty 
icon

Zanim zaczniesz

  • Znajdź laboratorium, które będzie produkowało kosmetyki według Twojej receptury lub pomysłu
  • Zastanów się, czy pierwszych produktów nie możesz stworzyć w swoim domu
  • Pomyśl, co będzie Cię wyróżniać i czym przyciągniesz do siebie konsumentów – obecnie panuje moda na naturalne kosmetyki
  • Przejdź się do sklepów konkurencji, kup kilka produktów i przetestuj je na własnej skórze – zwróć uwagę na kosmetyki takich marek, jak Ziaja, Dr Irena Eris, Eveline czy Perfecta

Obecnie firma działa również poza Polską – głównie w takich krajach, jak: Hiszpania, Dania, Czechy, Gruzja, Ukraina, Węgry, Filipiny, Wietnam, Japonia, a nawet Chile. W maju 2018 roku Zenon został laureatem nagrody im. Jana Kulczyka w kategorii „Sukces”, która została mu przyznana za zrealizowanie stworzonego przez siebie projektu biznesowego i skuteczne zbudowanie imperium kosmetycznego.

 

Źródło: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

artcile

Liczy się pomysł

Maszynka do robienia lodów

Wszystko zaczęło się w 1989 roku, kiedy Zenon wraz ze swoją żoną, Aleksandrą, postanowił rozkręcić własny biznes. Nie mieli pieniędzy ani miejsca, w którym mogliby rozpocząć swoją działalność. Mieli za to wiedzę i doświadczenie w branży farmaceutycznej oraz znajomości. Zenon przez wiele lat był kierownikiem apteki, dzięki czemu nie tylko poznał klientów, ale też innych farmaceutów i właścicieli aptek. To właśnie dzięki nim udało mu się sprzedać pierwsze produkty i powoli budować swoją markę. Popularność kosmetyków Zenona i Aleksandry rosła z tygodnia na tydzień. Początkowo udawało im się przede wszystkim w rodzimym Gdańsku, z czasem zaczęli podbijać inne polskie miasta – a przede wszystkim: Bydgoszcz, Olsztyn i Lublin.


Źródło: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Od farmaceuty do potentata rynku kosmetycznego

Zenon był kierownikiem jednej z gdańskich aptek. Chciał jednak coś zmienić w swoim życiu. Jako farmaceuta zajmował się wytwarzaniem leków i maści na oparzenia. Dlatego produkcja kosmetyków nie wydawał mu się niczym skomplikowanym. Potrzebna jednak była odpowiednia maszyna. Zenon za pożyczone od znajomych pieniądze kupił starą maszynę do lodów, którą samodzielnie przerobił – i tak w garażu rozpoczął produkcję swojego pierwszego kosmetyku, kremu oliwkowego do ciała. Stara maszyna została zastąpiona tymi nowoczesnymi i zautomatyzowanymi i niestety Zenon nie zostawił jej na pamiątkę. A byłoby co oglądać.

 

Źródło: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

Zenon wraz z Aleksandrą samodzielnie czuwali nad całą produkcją. Wymyślili recepturę, zajęli się mieszaniem produktu w przerobionej przez siebie maszynie do lodów, pakowali krem do pudeł i rozwozili go do zaprzyjaźnionych dystrybutorów – głównie farmaceutów. Co sprawiło, że odnieśli sukces? Niska cena, wysoka jakość i odrobina przypadku – a tak właściwie odpowiedni moment, czyli czas gdy Polska przechodziła transformacje.

 

Źródło: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Standard GMP

Wszystkie kosmetyki czy produkty farmaceutyczne, stworzone przez Zenona, powstały w zgodzie ze standardem GMP (Good Manufacturing Practice). Zbiór działań, jakim jest GMP, to zbiór wytycznych, które gwarantują, że dany produkt powstał w wyniku prawidłowych procesów, które nie zagrażają bezpieczeństwu konsumenta.


Źródła: http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,23989809,zenon-ziaja-na-dluzsza-mete-w-zyciu-wygrywa-logika.html [dostęp: 16.11.2018 r.], https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/dobre-praktyki-produkcyjne/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

icon

Wiedza to potęga

Dobre praktyki produkcyjne

Zasady GMP dotyczą przede wszystkim:

  • pomieszczeń, w których realizowane są poszczególne etapy produkcji,
  • personelu, który czuwa nad tymi procesami,
  • wyposażenia i opakowań,
  • realizacji produkcji zgodnie ze zdefiniowanymi prawnie regulacjami,
  • laboratorium i kontroli jakości produktu,
  • odpadów,
  • audytu wewnętrznego,
  • prowadzenia dokumentacji.

Wytyczne normy PN – EN ISO 22716:2007 Kosmetyki – Przewodnik GMP:

  1. PERSONEL – osoby zaangażowane w produkcję powinny mieć odpowiednią wiedzę dotyczącą produkcji, kontroli i składu kosmetyku.
  2. POMIESZCZENIA – wszystkie pomieszczenia powinny gwarantować ochronę bezpieczeństwo produktu, pozwalać na sprawne utrzymywanie porządku i przeprowadzenie dezynfekcji, zapewniać odpowiednie przechowywanie produktów oraz minimalizować ryzyko ich zmieszania.
  3. WYPOSAŻENIE – powinno być dobrane odpowiednio do przeznaczenia i łatwe do oczyszczania, konserwacji i dezynfekcji.
  4. OPAKOWANIA – powinny spełniać normy jakościowe, odpowiednie do produktu, który będzie w nich sprzedawany.
  5. PRODUKCJA – wszystkie etapy produkcji muszą przebiegać zgodnie z ustalonymi procedurami i kryteriami.
  6. LABORATORIUM, KONTROLA JAKOŚCI – dział kontroli jakości jest odpowiedzialny za zapewnienie odpowiednich kontroli produktów, wykonywanie próbek i ich testowanie. Decyduje o dopuszczeniu produktów do obrotu.
  7. PRODUKT GOTOWY  - jego przechowywanie, transport i wysyłka powinny być przygotowane tak, aby zapewnić właściwości i jakość gotowego już produktu.
  8. ODPADY – muszą być usuwane zgodnie z harmonogramem i w sposób higieniczny.
  9. AUDYT – służy do monitorowania dobrych praktyk, ewentualnego korygowania i wprowadzania działań naprawczych.
  10. DOKUMENTACJA – musi opisywać podejmowane działania i ich historię. Trzeba minimalizować ryzyko utraty danych, występowania pomyłek, niejasności i błędów.

 

Źródła: https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/dobre-praktyki-produkcyjne/ [dostęp: 16.11.2018 r.], https://biotechnologia.pl/kosmetologia/artykuly/dobra-praktyka-produkcji-gmp-w-wytworniach-kosmetykow,11048 [dostęp: 16.11.2018 r.].  

artcile

Bez tego ani rusz

Moda na eko

Po ogólnoświatowej nagonce na takie składniki, jak parabeny czy SLS-y, konsumenci zwrócili się w stronę ekologicznych kosmetyków – często produkowanych w małych manufakturach. Trend ten zauważyły duże koncerny – m.in. Ziaja, która wprowadziła linię kosmetyków naturalnych.

icon

Warto wiedzieć

Jakie wymogi muszą spełniać kosmetyki naturalne?

W Polsce kosmetyki naturalne są nadzorowane przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Aby kosmetyk uzyskał odpowiedni certyfikat, wskazujący na jego naturalność trzeba spełnić określone standardy.

  1. Kosmetyk musi posiadać substancje naturalne, czyli:
  • surowce roślinne – pochodzące z kontrolowanych upraw ekologicznych,
  • surowce pochodzenia zwierzęcego – substancje otrzymywane z żywych zwierząt, m.in.: mleko, miód, jedwab,
  • surowce kosmetyczne produkowane biotechnicznie – dozwolone są produkty przemiany materii mikroorganizmów, jako takie, które naturalnie występują w roślinach i zwierzętach. Zabronione są wszelkie manipulacje GMO,
  • surowce mineralne i nieorganiczne – dozwolone są nieorganiczne sole, kwasy i zasady: chlorek sodu, siarczan magnezu.
  1. Zapachy kosmetyków muszą być zgodne z normą ISONorm9235.
  2. Dozwolone środki konserwujące to: kwas benzoesowy i jego sole, kwas sorbinowy i jego sole, kwas mrówkowy, kwas salicylowy i jego sole, alkohol benzylowy.

 

Źródło: http://producentkosmetykow.pl/produkcja-kosmetykow-na-zlecenie/produkcja-kosmetykow-naturalnych-i-ekologicznych/ [dostęp: 16.11.2018 r.].  

artcile

A to ciekawe…

Postaw na różnorodność

Zenon zaczynał od produkcji kremu oliwkowego, który do dziś cieszy się wielką popularnością. To jednak nie wystarczyłoby, żeby osiągnąć tak gigantyczny sukces. Dlatego Ziaja to nie tylko jeden krem do ciała. To również kosmetyki do twarzy, włosów, dłoni, wyroby medyczne, farmaceutyki na receptę i bez recepty, surowce oraz linie specjalistyczne, dzięki którym każdy znajdzie coś dla siebie.

icon

Linie kosmetyczne Ziaja

Ziajamed – produkty zwane dermokosmetykami, które powstały we współpracy z kosmetologami i dermatologami. Celem kosmetyków z tej linii jest profilaktyka i uzupełnienie kuracji zaleconej przez lekarzy dermatologów. Specjalistyczna linia kosmetyków Ziajamed to kompleksowy program pielęgnacyjny dostosowany do potrzeb skóry wrażliwej i wymagającej. Linia ta składa się m.in. z: emulsji łagodząco-nawilżającej, kremu redukującego podrażnienia, kremu redukującego trądzik, emolientów czy szamponu przeciw wypadaniu włosów.

Ziajapro – profesjonalne kosmetyki przeznaczone do stosowania w gabinetach kosmetycznych. Wśród nich znajdują się produkty do eksfoliacji, maski, aktywatory złuszczania, płyny micelarne, esencje liftingujące czy kremy do masażu.

Produkty z linii specjalistycznych można kupić w salonach marki lub poprzez sklep internetowy. Nie znajdzie się ich w klasycznych drogeriach czy dyskontach. Warto też dodać, że wiele kosmetyków marki Ziaja uznanych jest za kultowe – należy do nich pierwszy produkt Zenona, czyli krem oliwkowy, a także pasta z manuki, która służy do oczyszczania skóry i zwężania porów.

 

Źródła: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.], https://ziaja.com/products/line/ziajapro [dostęp: 16.11.2018 r.].  

artcile

Zbuduj własną markę

Biznes w świecie kobiet

  • Zastanów się, jak powinna wyglądać Twoja reklama - Zenon nie wydaje pieniędzy na reklamę u Blogerek czy Instagramerek. Próżno szukać też spotów reklamowych czy plakatów z gwiazdami i celebrytkami. Zenon w reklamach stawia przede wszystkim na produkt. Jeśli więc pojawiają się już jakieś formy reklamy, to kosmetyk będzie na pierwszym miejscu. Dlaczego? Bo produkt sam się broni, a „gwiazda” może tylko niepotrzebnie odciągać od niego uwagę. Zenon, otwierając sklepy firmowe, wyszedł z założenia, że będą one stanowiły świetną reklamę. Wchodząc do środka, nie znajdziesz designerskich kanap, szklanych półek czy jakiegokolwiek przepychu. Sklepy wyglądają bardzo ascetycznie i wręcz „aptecznie” – białe ściany i proste regały moją jedno zadanie: ekspozycję produktu. I jak widać – ten pomysł bardzo się opłacił.

  • Bierz udział w targach kosmetycznych - to na nich pokażesz swoje produkty. I to nie tylko „zwykłym” klientkom, ale też profesjonalistkom z salonów kosmetycznych. Kto wie, jeśli Twoje produkty spodobają się kosmetyczkom, być może zaczną ich używać w swoich salonach i polecać je klientkom. A wtedy sukces masz już gwarantowany. Na jakich targach powinieneś się pojawić? Zwróć szczególną uwagę na: Branżowe Targi Kosmetyczne Beauty Fair, Beauty Days – Międzynarodowe Targi Fryzjerskie i Kosmetyczne oraz Beauty Forum & SPA – Międzynarodowe Targi i Kongres Branży Kosmetycznej.

  • Inwestuj w rozwój - Zenon większość zysków przeznacza na inwestycje w swoją firmę. Zbudował fabrykę, laboratorium, powiększył kosmetyczne portfolio, a także postawił na ekspansję. Jeśli Ty również chcesz osiągnąć sukces w tej branży, musisz liczyć się z większymi wydatkami na inwestycje, które sprawią, że zwiększysz swoje zyski.

  • Naucz się rozumieć kobiety - dlatego czytaj kobiece czasopisma, takie jak: „Twój Styl”, „Wysokie Obcasy”, „Harper’s Bazaar”, „Vogue” czy „Zwierciadło”. Dzięki temu będziesz na bieżąco z trendami, dowiesz się, jakie kosmetyki są teraz modne oraz sprawdzisz, jakie produkty na rynek wprowadza Twoja konkurencja. Pamiętaj też, że w takiej prasie raz na jakiś czas warto umieszczać artykuły sponsorowane oraz reklamy. Warto też pomyśleć o rozsyłaniu kosmetyków do dziennikarek, które będą mogły je zrecenzować na łamach czasopisma.

    Źródła: https://fashionbiznes.pl/ziaja-polska-marka-ktora-nalezy-sie-chwalic/ [dostęp: 16.11.2018 r.], https://innpoland.pl/123057,zenon-ziaja-od-ziemniaczanego-kleju-do-tapet-po-najbardziej-rozpoznawalna-polska-marke-kosmetykow [dostęp: 16.11.2018 r.], https://gabinetodzaplecza.pl/targi-kosmetyczne-jesien-2018/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

artcile

Słowniczek pojęć

Słowa mają znaczenie

  • ECOLABEL - jest to europejskie wyróżnienie, które przyznaje się produktom spełniającym wysokie standardy. Wyroby te muszą być przyjazne dla środowiska i spełniać wszelkie europejskie kryteria ekologiczne, ustanawiane przez Komisję Wspólnot Europejskich.

    Wszystkie wymagania dla produktów oznaczonych znakiem ECOLABEL powstały przy udziale naukowców oraz przedstawicieli państw należących do UE oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu. ECOLABEL gwarantuje, że wyrób:

    • jest przyjazny środowisku,
    • spełnia rygorystyczne wymagania środowiskowe i zdrowotne oraz został poddany ocenie przez niezależny organ opiniotwórczy,
    • jest polecany przez organizacje konsumenckie i środowiskowe,
    • może być sprzedawany w całej Europie.
  • Certyfikowany Kosmetyk EKO - znak przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Mogą go otrzymać wyłącznie naturalne kosmetyki w wyniki dobrowolnej certyfikacji. Oznacza, że wszystkie składniki znajdujące się w składzie kosmetyku pochodzą z produkcji ekologicznej, a sam produkt jest wysokiej jakości środowiskowej.

    Źródło: http://producentkosmetykow.pl/produkcja-kosmetykow-na-zlecenie/produkcja-kosmetykow-naturalnych-i-ekologicznych/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Pierwsza produkcja: ok. 20 000 zł(1)  

Zakładamy, że pierwszą produkcję zlecisz profesjonalnemu laboratorium. Nie potrzebujesz wtedy mieć własnej fabryki czy wynajętego pomieszczenia. Dzięki tej kwocie wyprodukujesz pierwszą partię, czyli ok. 500 sztuk kosmetyku. W cenę wliczona jest nie tylko cena jednostkowa produktu czy opakowanie, ale również wymagane badania, które pozwolą Ci wprowadzić produkt na rynek.


Razem: 20 000 zł

(1)- http://producentkosmetykow.pl/produkcja-kosmetykow-na-zlecenie/produkcja-kosmetykow-pod-moja-marka-ile-to-kosztuje-jakie-mozna-osiagnac-zyski/ [dostęp: 16.11.2018 r.].

icon

Koszty operacyjne

1. Zatowarowanie: 40 000 zł/miesiąc

Jeśli tak, jak w przypadku Zenona pierwsza partia kosmetyków rozejdzie się bardzo szybko, będziesz musiał podwoić produkcję, żeby móc zaspokoić rynek i zwiększyć swoje zyski. Dlatego właśnie uznaliśmy, że 40 000 zł w kolejnych 2-5 miesiącach powinno Ci wystarczyć. Ale bardzo prawdopodobne, że w kolejnych miesiącach znów będzie trzeba zwiększyć produkcję, a być może zatrudnić własnych technologów.


Razem: 40 000 zł/miesiąc

Pamiętaj, że w biznesplanie nie uwzględniamy kosztów wynajmu pomieszczenia oraz zatrudnienia pracowników. Zakładamy, że wszystkie prace na początku będziesz zlecać firmie zewnętrznej, a swój produkty sprzedaż za pośrednictwem zaprzyjaźnionych farmaceutów i drogerii. Pamiętaj jednak, że do naszych wyliczeń, musisz doliczyć koszty księgowości.
 

icon

Przychód

Przychód: ok. 80 000 zł/ miesiąc

Zakładamy, że na swoje produkty nałożysz 100% marży – czyli tyle, ile najczęściej stosowane jest w przemyśle kosmetycznym – zwłaszcza jeśli chodzi o produkty masowe, a nie luksusowe. W przypadku tych drugich marża sięga nawet kilkuset procent. Jeśli marża na Twoje produkty wyniesie 100%, przy wydatkach rzędu 40 000, powinieneś osiągnąć przychód w wysokości 80 000 zł.


Razem: 40 000 zł/miesiąc

Po odliczeniu kosztów, zarobisz „na czysto” 40 000 zł.

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kiedy jesteś już na ostatniej prostej

  1. Wprowadzenie całej linii kosmetycznej – Zenon zaczynał od jednego kremu, ale szybko zorientował się, że popyt jest tak duży, że trzeba wprowadzić do sprzedaży kolejne kosmetyki. Dlatego Ty zastanów się, czy nie lepiej wprowadzić od razu całej linii kosmetycznej – np. peeling i balsam do ciała, szampon i odżywka do włosów, płyn micelarny i mleczko do demakijażu oczu. Dzięki takiemu postępowaniu masz też szansę od początku rozpropagować więcej kosmetyków i sprawić, że klientki będą kupował nie jeden, a przynajmniej dwa produkty.

  2. Myśl globalnie, działaj lokalnie – najpierw skup się na swoim mieście, ale z tyłu głowy miej już ekspansję na całą Polskę i przynajmniej część Europy. Bo dlaczego miałoby Ci się nie udać? Ziaja sprzedaje swoje produkty również w Wietnamie, a Inglot ma swój salon nawet w Nowym Jorku. Rynek kosmetyczny jest naprawdę duży i wszyscy możecie się na nim bez problemu pomieścić.

  3. Zainteresuj się trendami eko – to właśnie one są teraz najmodniejsze. Dzięki ekologicznym kosmetykom zyskasz poklask kobiet, które nie chcą używać produktów przesyconych chemią – zwłaszcza parabenami i SLS-ami. Pamiętaj jednak, że prawdziwe kosmetyki ekologiczne mają bardzo krótką datę ważności – musisz więc być pewien, że stworzona przez Ciebie partia produktów nie będzie zbyt duża i wszystko uda Ci się sprzedać. Inaczej cały trud, pójdzie na marne.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT